Zelf kozijn maken

Patrick Brunier

Hoi Allemaal,

De meesten zullen dit wel geen DHZ klus vinden maar ik wil het toch gaan
proberen. Ik zie het als een uitdaging en ervaring op doen is ook veel
waard.

Het verhaal:
Ik heb nagenoeg zeker besloten een 6 tal kozijn zelf te maken en te
plaatsen. De kozijnen zijn op een aantal plaatsen goed rot en moeten
vervangen worden. Vullen heb ik bij 1 van deze 6 kozijnen gedaan. Het
resultaat was perfect. Maar omdat ik toch dubbelglas ga nemen, en het
vullen van de andere kozijnen problematischer wordt, ga ik toch alles
vervangen.

Het bouwen van de kozijn wil ik gaan doen met de standaard profielen die bij
de betere houthandel te koop zijn.

Mijn eerste vraag over de profielen:
Is gevingerlast slechter dan profielen uit 1 stuk? Het scheelt bijna de
helft in prijs.

De huidige dorpel van het kozijn staat nu koud op een stuk beton. Dit beton
zit nagenoeg even hoog als de stoeptegels. Hier rot het dus wel erg goed.
In de nieuwe situatie wil ik het zaakje twee centimeter omhoog brengen.
Ik dacht aan de volgende opbouw beton-->opvuller-->lood-->kozijn
Nu vraag ik me af waar ik die opvuller het beste van kan maken?

De verbindingen:
Ik was van plan de delen te contramallen en te verbinden met een pen/gat
verbinding. Dit lijkt mij het sterkste.
Nu zag ik op http://www.doehetzelfzuiderveld.nl en dan in het bijzonder
http://www.doehetzelfzuiderveld.nl/informatie/informatie.html dat ze het
zaakje daar kaal op elkaar lijmen (met PU-lijm neem ik aan) en er een
schroef in draaien. Hebben jullie daar vertrouwen in?
Het zou wel een hoop gezaag en gebeitel schelen.
Tussen liggers moeten naar mijn mening zowiezo in de staanders vallen, zeker
als er een ruit boven zit.

Alternatief:
Misschien weten jullie nog wel wat alternatieven. Bouwpakket? Welke dan?
Het helemaal laten doen is mij te heftig. Sommige tokos vragen er ruim 20 of
30k voor.

met vriendelijke groet,

Patrick Brunier

mpg

"Patrick Brunier" <ditisadresis...@gewoon.gewoon> schreef in
bericht news:dnoecc$cta$1...@news3.tilbu1.nb.home.nl...

Doe jezelf een plezier. Koop goed gereedschap, koop goed hout, dus niet
gefingerlast maar hardhouten profielen bij bijvoorbeeld een Pontmeijer en
lees deze gebruiksaanwijzing door.
http://www.festool.nl/images/Toepassingen/115_NL.pdf Laat je ook goed
informeren door je glasleverancier zodat je het glas ook op de juiste manier
plaatst.

Of te wel; doe het goed of doe het niet (zelf).

bausie.

Patrick Brunier schreef:

> [...]
> vervangen.
>
> Het bouwen van de kozijn wil ik gaan doen met de standaard profielen die bij

Voor een paar duizend Euro meer heb je goede kunststof kozijnen die geen
onderhoud meer nodig hebben, Patrick.
André
http://www.xs4all.nl/~bausie/

Patrick Brunier

Hoi Andre,

Helaas is dat nou juist niet wat ik wil. Toch bedankt voor je antwoord.

Patrick Brunier

Precies dat gevingerlast moet van mindere kwaliteit zijn. Uit een stuk lijkt
me ook beter. Dus dat gaat helemaal goed komen.
Het glas dat laat ik wel plaatsen. Een aantal kozijnen zijn nogal groot en
bevinden zich niet vlakbij de beganegrond. Aan het plaatsen van dat glas ga
ik me dus niet wagen.

Bedankt voor het linkje. Voor een kozijn van vier meter is dat wel lastig te
doen op de zaagtafel. Dat wordt dus met de kapzaag.
Bedankt voor je antwoord.

hbz

> Voor een paar duizend Euro meer heb je goede kunststof kozijnen die geen
> [...]

Een paar duizend euro. Alsof het niets is...

Hugo

bart

Kozijnen maken is prima zelf te doen als je
geprofileerd hout koopt.

in principe heb je alleen een scherpe handzaag en een paar scherpe
hakbeitels en een houten hamer nodig.
Als je de kozijnen uitvoerd met een eenvoudige (open) pen en
gatverbinding

Je kan gewoon het gevingerlaste hout gebruiken
Maar bij handgereedschap moet je er wel voor zorgen dat er geen
verbinding ter plekke van de vingerlassen komt.

bausie.

hbz schreef:
Om de drie jaar weer schilderen of het niets is, Hugo?
En als je dat laat doen, kost het je meerdere duizenden Euro's

mpg

"bausie." <bau...@xs4all.nl> schreef in bericht

Om de 3 jaar? Misschien met het Praxis huismerk. Hoe lang blijft de
gemiddelde nederlander in zijn huis wonen, ongeveer 7 jaar? Dan schaf je
kunstof toch alleen maar aan voor de volgende bewoners, en dat extra geld
krijg je er met de verkoop niet uit.

Hier geld hetzelfde als met een keukenverbouwing. Dat er een nieuwe in zit
is waarde vermeerderend maar of de keuken nu 15, 25 of 35 duizend gekost
heeft maakt bij verkoop niet uit. Die extra investering loont zich niet.

Patrick Brunier

Hoi Bart,

Is het niet zo dat dat gevingerlaste hout makkelijker scheurt ?
Een complete deur eraan hangen lijkt me gedurft...of zit ik er helemaal
naast?

ma...@cadebestiar.nl

Voor 200 euro ben je er weer een aantal jaar van af (schilderen dan)

Draak

hbz was zeer hard aan het denken :

Hypotheekje wat ophogen, klaar....

--
Grt. Frank
Email frank@usenet4all dot com

Jasper Janssen

On Wed, 14 Dec 2005 11:09:42 +0100, "bausie." <bau...@xs4all.nl> wrote:

>Voor een paar duizend Euro meer heb je goede kunststof kozijnen die geen
>onderhoud meer nodig hebben, Patrick.

Nadeel is dat ze zonder uitzondering lelijk als de nacht zijn. Kunststof
ziet er echt verschrikkelijk slecht uit. Zelfs als het gewoon wit is, laat
staan andere kleuren.

Jasper

Draak

Jasper Janssen had uiteengezet :

Onzin, 10 jaar terug was dat wel zo, tegenwoordig zijn er allerlei
soorten kozijnen en ook zeer mooie kunstof betimmering delen voor
op/aan het huis.

Patrick Brunier

Zijn er nog mensen met antwoorden op mijn vragen?

bausie.

mpg schreef:

> "bausie." <bau...@xs4all.nl> schreef in bericht

> Om de 3 jaar? Misschien met het Praxis huismerk. Hoe lang blijft de
> gemiddelde nederlander in zijn huis wonen, ongeveer 7 jaar?

Dat word dan wel heel duur wonen als je om de 7 jaar een ander huis koopt.
Ik woon al 43 jaar in het zelfde huis, en dus heel goedkoop.

bausie.

Patrick Brunier schreef:

> Zijn er nog mensen met antwoorden op mijn vragen?

Je had toch al meteen een goede url met alle uitleg hoe je het moet doen..!!

Patrick Brunier

Ik heb nog een aantal vragen zoals het opvuller en loodverhaal.

Geert

Geen pen en gat verbinding, deze stammen uit de tijd dat er geen goede lijm
voorhanden was.
Gewoon koud op elkaar lijmen met een dikke 2 comp. epoxylijm.
Deze lijm blijft een beetje taai/flexibel.
Kozijn rot ontstaat vrijwel altijd door inwatering op de verbinding tussen
stijl en dorpel.
Pu lijm voldoet niet, met epoxy lijm worden zeewaardige jachten gelijmd
gemaakt van watervast multiplex.
Zorg er ook voor dat je de zijkanten voorziet van minimaal 3 ą 4 lagen (100
micron) verf,
dit mag een acrylaat verf zijn omdat deze niet verzeept bij contact met
cement.

Denk ook aan de glaslatten.
Voor de onderste glaslatten een z.g. ventilerende neuslat gebruiken.
Ik kan je wel een schemaatje sturen voor het goed monteren van deze
neuslatten.

Geert.

"Patrick Brunier" <ditisadresis...@gewoon.gewoon> schreef in
bericht news:dnoecc$cta$1...@news3.tilbu1.nb.home.nl...

Patrick Brunier

Hoi Geert,

En zo roept iedereen weer wat anders ;)
Bij het koud op elkaar lijmen is een schroef wel vereist neem ik aan?
Constructief is wel het makkelijkste. Maar zo'n schroef schijnt nogal eens
condens aan te trekken heb ik gehoord.
Tussenliggers moeten wel verbonden worden met Pen-Gat neem ik aan.

De kozijnen worden aan de buitenkant in de dekkende beits gezet. Heb je een
suggestie voor die lijm en die verf voor de zijkanten?

Graag zou ik een schema van die glaslatten ontvangen.
mijn emailadres: REMOVE_patrick_REMOVE_at_brunier_Remove_Remove_dot_nl

groetjes,

Patrick

bausie.

Patrick Brunier schreef:

> [...]
> Bij het koud op elkaar lijmen is een schroef wel vereist neem ik aan?
> Constructief is wel het makkelijkste. Maar zo'n schroef schijnt nogal eens

Bij mijn ramen zaten daarvoor koploze kruis spijkers er in gelagen, dus
die hebben de vorm van een X.

Patrick Brunier

Die X zorgt dan waarschijnlijk voor veel oppervlakte/wrijving.
Maar een spijker trekt toch niet strak?

Geert

De schroef is wel gemakkelijk voor het monteren.
Je kunt de schroef na het uitharden van de lijm weer verwijderen of de
schroef verdiept inschroeven de verdieping plamuren/vullen met de epoxylijm.
alle verbindingen kunnen op deze manier gemaakt worden.
Een goede lijm is variobond van De IJssel
(universele epoxy lijm vrij van oplosmiddel.
Eenvoudig te mengen en te verwerken.Verpakking: set basis en verharder van
1000 gram).euro 29,60

Als verfsysteem is een 1 potsysteem van 4 lagen (bijv. rubbol eps) of een
systeem met 2 x gronden 2 x aflak en liggende delen een extra laag aflak aan
te raden.
Voldoende laagdikte is belangrijk.
Tevens zorgen dat je scherpe kanten mooi afrond omdat er anders geen verf op
blijft zitten.
Het artikel over de ventilerende neuslatten is overgenomen uit EISMA'S
schildersblad.

Geert

"Patrick Brunier" <ditisadresis...@gewoon.gewoon> schreef in

bericht news:dnrc95$ue$1...@news4.tilbu1.nb.home.nl...

> [...]
>

> Geert wrote:
>

> ..........> Zorg er ook voor dat je de zijkanten voorziet van minimaal 3 à

Patrick Brunier

Beste Geert,

Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Bedoel je hiermee dat de lijm sterk genoeg is om een tussenligger waar een
ruit op rust, ook alleen met lijm gedaan kan worden? Is dat nier erg
gedurft? Is een verdieping in de staander (al dan niet een volledige P/G
verbinding) niet veiliger?

groetjes,

Patrick

superkees

bausie. schreef:

En zit je ook al 43 jaar tegen de zelfde kleur kozijnen aan te kijken?

superkees

bausie.

superkees schreef:

> En zit je ook al 43 jaar tegen de zelfde kleur kozijnen aan te kijken?

Nee, want die kunststof kozijnen zitten er pas 12 jaar in.

bart

gevingerlast hout is voldoende sterk.
De slechte stukken zijn er juist uit gehaald.
waardoor het hout veredeld is en beter dan de oorsprongkelijke stukken.
als je je kozijnen dekkend schilderd is vingerlassen geen probleem.

Pen en gatverbindingen zijn totaal niet ouderwets.

De huidige norm voor geveltimmerwerk (kvt) schrijft dubbele pen en
gatverbindingen voor.
(Deze zijn echter zonder spullen erg bewerkelijk)
Dus elke buiten kozijn waar het waarborgfonds garantie op geeft is op
deze manier gemaakt.

Het koud in elkaar zettten van kozijnen is voor luie mensen of
zwartwerkers die even snel hun slag willen slaan.
Met de tijd gaan dit soort verbindingen altijd open staan omdat de lijm
de werking van het hout en de zetting van de woning niet kan volgen.

Door het maken van een pen en gat verbinding wordt het te lijmen
oppervakte sterk vergroot
en de verbinding wordt sterk in beide richtingen doordat de lijmvlakken
haaks op elkaar staan.

mpg

"bausie." <bau...@xs4all.nl> schreef in bericht

Niet als je, door verbouwing telkens met winst kan verkopen ;-)

Maar ff serieus. Ik weet niet wat de echte cijfers zijn, maar ik denk dat er
maar weinig zijn die de volle looptijd van kunstofkozijnen in een en
hetzelfde huis blijven wonen. De berekening van de kunstofkozijnen marketing
kloppen theoretisch dan wel, maar wat is de praktijk? Hoeveel mensen zullen
door werk, gezinsuitbreiding of echtscheiding (of welke reden dan ook)
eerder verhuizen dan ze van te voren gedacht hebben. Wat is het landelijk
gemiddelde dat gezinnen in een en hetzelfde huis blijven?

Ik ben nu 36 en woon op dit moment op mijn 10e adres. Mijn moeder haalt een
gemiddelde van 5 jaar per woning, mijn schoonouders halen een gemiddelde van
14 jaar!

Geert

Wanneer je dit kunt is dit niet verkeerd maar essentieel is de gebruikte
lijm, die moet voorkomen dat de verbinding met de tijd open gaat staan
waardoor een capillair ontstaat.
In principe is een vingerlas goed maar in het verleden heeft dit problemen
gegeven bij het schilderen.
Op de plaats van de las ontstonden verfgebreken.

Maatregelen geveltimmerwerk (Eisma schildersblad 02-2003)

De golf van schade aan geveltimmerwerk van gelamineerd en gevingerlast
naaldhout en het besluit van het GIW om geen garantie te geven op dit
geveltimmerwerk zijn vermoedelijk aanleiding tot ingrijpende maatregelen
voor de timmerindustrie. Naar verluidt bereidt het keuringsbureau en
certificeringinstituut Stichting Keuringsbureau Hout (SKH) een publicatie
voor. De strekking van de publicatie is dat er geen gelamineerd en/of
gevingerlast naaldhout meer mag worden toegepast voor geveltimmerwerk. Het
gaat hierbij om de vier houtsoorten vuren, grenen, hemlock en lariks.

De kwaliteit van de toegepaste lijmen wordt eveneens bij de besluitvorming
betrokken. De verwekingtemperatuur van de lijmen (nu circa 50ºC) kan bij
donkere kleuren aanleiding vormen tot het loskomen (delamineren) van de
verlijmde delen (lamellen) en vingerlassen. Mede op grond hiervan zal
vermoedelijk het toepassen van gelamineerd loofhout als geveltimmerwerk
eveneens voor enige tijd worden verboden, totdat de kwaliteit van de lijmen
aantoonbaar is verbeterd. Ook zal de SKH in dit verband vrijwel zeker op
geveltimmerwerk van gelamineerd loofhout dorpelafdekkers bindend
voorschrijven.

Geert

"Patrick Brunier" <ditisadresis...@gewoon.gewoon> schreef in

bericht news:dnri3n$74t$1...@news3.tilbu1.nb.home.nl...

Patrick Brunier

Ok. Duidelijk. Dat verdiepen doe ik toch maar.
Heb ook nog een mailtje aan Ijssel gestuurd met wat vragen.
Als hout neem ik geprofileerd massief merantie uit 1 stuk.

Nog mensen die een idee hebben van het beton->opvuller->kozijnhout?

Geert

is de neuslat-info aangekomen.
Geert

"Patrick Brunier" <ditisadresis...@gewoon.gewoon> schreef in

bericht news:43a1b253$0$24454$e4fe...@dreader24.news.xs4all.nl...

Patrick Brunier

Geert wrote:

Ja hij is aangekomen. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik hem open.
Het is een Word-document. Maar ik ben een Linux man. Normaal levert dat geen
problemen op maar in dit document zag ik niet veel. Maar goed. Dat los ik
wel op.
Bedankt.
Die Ijssel lijm is die volgens jou flexibel genoeg om werking in het hout op
te vangen? Ik ben als de dood dat het scheurt. Een kennis van mij (die er
overigens veel te veel voor vraagt) lijmt ze ook koud op elkaar. Hij
gebruikt daarvoor kit met schroeven. Ik betwijfel of het daar sterk van
wordt. In iedergeval wel waterdicht.

mpg

"Geert" <g.s...@xxhccnet.nl> schreef in bericht

> voor. De strekking van de publicatie is dat er geen gelamineerd en/of
> gevingerlast naaldhout meer mag worden toegepast voor geveltimmerwerk. Het
> gaat hierbij om de vier houtsoorten vuren, grenen, hemlock en lariks.

Ik neem aan dat je voor het relatief kleine bedrag toch wel de keuze maakt
voor hardhout!

Patrick Brunier

De reactie van Ijssel:

Variobond is niet ontwikkeld voor de toepassing waarvoor u het wilt
inzetten. Wij kunnen u daarom geen enkele zekerheid bieden dat uw
toepassing tot een succesvolle en langdurige verbinding zal leiden.

// Niet bevordelijk voor een goed gevoel bij een eventuele lijmkeuze.

Jasper Janssen

On Wed, 14 Dec 2005 23:13:59 +0100, "Draak" <lo...@sig-for-adres.invalid>
wrote:

>Onzin, 10 jaar terug was dat wel zo, tegenwoordig zijn er allerlei
>soorten kozijnen en ook zeer mooie kunstof betimmering delen voor
>op/aan het huis.

Show me eens een voorbeeld, en dan vertel ik je eerlijk dat het nog steeds
lelijk is.

Jasper

Sander

"bart" <testr...@hotmail.com> wrote in message

> Door het maken van een pen en gat verbinding wordt het te lijmen
> oppervakte sterk vergroot
> en de verbinding wordt sterk in beide richtingen doordat de lijmvlakken
> haaks op elkaar staan.

Als je de pen gaten haaks kan maken ja... Dat vergt wat ervaring met alleen
een kapzaagje, beitel en houten hamer.

mvg. Sander

mvg. Sander

Sander

.
> Nog mensen die een idee hebben van het beton->opvuller->kozijnhout?

Hmmm. zit er een spouw in de muur? Dan moet je zorgen dat je in ieder geval
géén kouwbrug creeert onder het raam door een enkelsteense ophoging.

Opvullen kan met stenen op maat slijpen of gewoon snel een lateien er onder
te leggen. Vergeet niet het lood tussen kozjn en ophoging en een
waterkerende laag tussen beton en ophoging.

mvg. Sander

Jasper Janssen

On Sun, 18 Dec 2005 10:21:02 +0100, "Sander" <no...@nowhere.com (de echte
mag je vragen)> wrote:

>Als je de pen gaten haaks kan maken ja... Dat vergt wat ervaring met alleen
>een kapzaagje, beitel en houten hamer.

Zelfs in het ergste geval (met alleen twee vierkantjes die elkaar
tegenkomen) is pen-en-gat nog een veel groter lijmoppervlak dat in een
betere richting loopt dan gewoon balkjes tegen elkaar zetten. En als je de
einden van de balken net niet helemaal haaks hebt en je zet ze dan koud op
elkaar ben je helemaal in de aap gelogeerd.

Jasper

Sander

"Jasper Janssen" <jas...@jjanssen.org> wrote in message

Hmmm misschien biedthet nieuwe festool apparaat (domino) dat eind januari op
de markt komt een uitkomst. Het is een machine om pen-gat verbindingen te
maken. Eigenlijk maakt de machine alléén gaten en kan je dan losse pennen
erin steken (soort lammelo idee maar dan met dikke pennen)

Zie:
http://www.festool.de/images/bilder/news/news_1_06/domino/dom_05_flyer.pdf

mvg. Sander