Bouwtekening fietskar

Schmooveguy

gegroet allen,

Ik zoek een bouwtekening voor een fietskar, en anders gaarne wat nuttige
tips voor de volgende zaken:

- Welke soort/merk banden?
- Waar kun je een aankoppelstang met balgewricht kopen voor een dergelijke
kar?

BvD

Thijzzz

Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.

"Make yourself at home - clean my kitchen!"

"And I sinks me teeth right intae him..."

"Oh bother!" said the Borg, "We've assimilated Pooh!"

Rona

"Schmooveguy" <Thi...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> - Welke soort/merk banden?
> - Waar kun je een aankoppelstang met balgewricht kopen voor een dergelijke

Ik heb er nog een staan. Van mijn zoon die gebruikte hem voor het vissen.
Volgeladen achter de fiets en klaar.
Ik weet niet of je toevallig in de buurt van eindhoven woont.
Hij heeft er een frame voor gemaakt met een as eronder geloof ik en van die
banden van een kross fiets.
Verder hout en een afsluitbaar deksel.
Succes

Rona

bausie

Schmooveguy schreef:

> [...]
>
> - Welke soort/merk banden?
> - Waar kun je een aankoppelstang met balgewricht kopen voor een dergelijke

Ik heb daar een paar oude bromfiets voorwielen voor gebruikt, en de
koppeling heb ik op mijn draaibank gedraaid.
André
http://people.a2000.nl/abausewe/

Edo Nijmeijer

> [...]

> - Welke soort/merk banden?
> - Waar kun je een aankoppelstang met balgewricht kopen voor een dergelijke

Hoi,

Geen tekening, maar het bouwen van een bak mag niet zo moeilijk zijn. Kun je
aanpassen naar eigen behoefte.
Ga in ieder geval eens kijken bij een Halfords. Daar verkopen ze in ieder
geval de koppelingen (voor onder je zadel).

Mijn eigen bak was nogal lomp (lees:zwaar!), maar werkte wel:
- bak van spaanplaat en watervast hardboard.
- wielen van een surfkarretje (autoped/driewieler luchtbanden, maar grotere
wielen zouden minder rolweerstand hebben)
- stang-constructie van 22 en 28 mm CV-pijp, soms dubbel uitgevoerd.

Was best leuk. Maar een auto is makkelijker, is me inmiddels gebleken ;)
Voor ideeen over constructie kun je ook weer bij de halfords hun karretjes
bekijken. Of misschien een grote 'fietsen-dealer' (niet die achter Centraal
Station ;)

Ander punt: hou het zwaarte punt laag. Zorg dus dat de assen van de wielen
zoveel mogelijk naast de bak zitten, en niet eronder. Wordt anders zeer
instabiel. Extra breedte helpt ook.

Gegroet,

Edo

--
'''
(0 0)

janjansen31

"Schmooveguy"

> Ik zoek een bouwtekening voor een fietskar, en anders gaarne wat nuttige
> tips voor de volgende zaken:

Ik heb er een als volgt gebouwd:
-Twee voorwielen van BMX-fietsjes met elk 40 spaken en dikke as (grofvuil!)
-Stalen strip van bouwmarkt van c. 50cm bij 5cm, 5mm dik. Middenin
doorboord. Einden op 5cm haaks omgebogen en doorboord.

Zo dus: |_________|

Geschuurd en gemenied. Dit werd de basis waar ik de wieltjes op vastzette
(eenzijdige ophanging!).
-Z-vormige cvbuis (22mm of 28mm) met twee houten klosjes erin. Einden
platgeslagen en doorboord. Iets voorbij het midden van de onderbuis
doorboord (samen met klosje).
-Stevige plastic stapelbak van 40 bij 40 bij 80cm (grofvuil, maar ook te
koop vanaf c.25 piek).

De bak op de stalen strip, en die weer op de cvbuis. Zware bout erdoor heen
(vandaar het klosje). De bak staat dus op de strip, die weer tussen twee
wielen hangt.
Blokje tussen bakrand en staande cvbuis. Bout door buis (en klosje!), blokje
en bak.

Ik heb het kruischassis (strip en cvbuis) gefixeerd door er een waslijn in
te spannen (met opspanners). Zoals je een vlieger opspant!
Daarvoor heb ik gaatjes in de cvbuis (dwars door de onderste bocht, en de
reeds geboorde in een platgeslagen stuk) en op de uiteinden van de strip
geboord.
Misschien is de bak op zich stevig genoeg om de dwarskrachten op te vangen
(dan vastschroeven aan de zijkant)
Ook heb ik op elk kontaktpunt rubberblokjes er tussen gezet om trillen en
rammelen te voorkomen.
Ik heb een spouwhaak met slangklemmen op mijn frame vastgezet. De haak is
doorboord voor een borgveer/slotje.
Ik demp trillingen door mijn snelbinder over de over de bagagedrager
liggende buis te spannen!
Het karretje is erg licht: zonder die snelbinder kantelt de bak als ik over
een drempel rijdt.
Toch kan ik (90kg) er in staan, en de bak laten rijden, dus het is wel een
stevig karretje.

Nadeel: de assen moeten dik zijn (>10mm) anders krijg je snel metaalmoeheid,
en een breuk.
(Jawel: er brak ooit een wiel af toen ik met 90kg boeken rondreed) :^(
Ik heb een oude rolstoel gevonden met zeer zware assen. 13mm?
Heel erg mooi spul, maar dan moet ik wel nieuwe kleine wielen gaan spaken
(geen zin).

Kosten:
-wielen (grofvuil)
-bak (grofvuil)