mosterdsoep

Roel Bijlsma

Ik ben op zoek hoe je mosterdsoep moet maken. Wie kan mij daar bij helpen.

Al vast bedankt Roel

Ome Johan

"Roel Bijlsma" <rbij...@worldonline.nl> wrote in message

> Ik ben op zoek hoe je mosterdsoep moet maken. Wie kan mij daar bij helpen.
>
> Al vast bedankt Roel

Zal ik even een pannetje volschijten ? Heb de buikgriep...
Ome Johan

Jeanette

"Roel Bijlsma" <rbij...@worldonline.nl> wrote in message
> Ik ben op zoek hoe je mosterdsoep moet maken. Wie kan mij daar bij helpen.
>
> Al vast bedankt Roel

Hallo Roel,

Hierbij wat recepten voor mosterdsoep:

Mosterdsoep I
50 gr boter
60 gr bloem
1/8 liter room
1 liter bouillon
2 eetlepels Groningse mosterd

Laat de boter smelten, maar niet kleuren. Voeg de bloem toe en roer met een
houten lepel. Zet de roux op een zacht vuur en laat hem 10 minuten garen.
Verwarm de bouillon, giet die bij de roux en roer het geheel glad. Laat
onder voortdurend roeren 10 minuten koken. Haal de soep door een zeef en
voeg de mosterd toe. Voeg vlak voor het serveren de room toe; laat de soep
nu niet meer koken. Voor de smaak kunt u er gebakken spekjes en prei aan
toevoegen.

Mosterdsoep II
(± 1 liter)

1 grote ui
2 vleesbouillontabletten
40 gr boter
40 gr bloem (6 eetlepels)
3 volle eetlepels mosterd
6 eetlepels (of kuipjes) koffiemelk
4 theelepels kappertjes
azijn en peper naar smaak

Snijd de ui heel fijn en fruit deze in de boter. Roer er de bloem door en
laat die garen. Voeg al roerend een liter water en de verkruimelde
bouillonblokjes toe. Klop goed tot de klontjes weg zijn. Roer nu apart de
mosterd los met de koffiemelk en voeg dit aan de soep toe. Roer er de
kappertjes door. Voeg naar smaak azijn en peper toe en warm alles goed door.

Variaties:
- Voeg naar smaak fijngesneden (zoet-)zure augurk, eventueel in plaats van
de kappertjes.
- Gebruik in plaats van de vleesbouillonblokjes visbouillonblokjes. U kunt
dan natuurlijk ook een stukje fijngesneden vis (koolvis, kabeljauw,
schelvis) toevoegen; laat dat gaar worden door het 4 minuten nèt niet te
laten koken. Ook kunt u er in dit geval wat garnalen aan toevoegen.
- Vegetariërs kunnen de vleesbouillonblokjes vervangen door
kruidenbouillonblokjes. - Tenslotte kunt u er op het laatst wat fijngesneden
prei aan toevoegen. Laat die niet meekoken.

Mosterdsoep III
Smelt ± 35 gr boter en fruit hierin 1 ui. Maak een roux door hieraan ± 6
eetlepels bloem toe te voegen. Voeg naar smaak een paar eetlepels mosterd
toe, voeg daarna 1 liter bouillon en wat van de room toe en roer tot er geen
klonten van de roux meer in de soep zitten.

Mosterdsoep IV
(4-5 personen)

30 gr boter
40 gr bloem
1 liter kippenbouillon
1 dl half stijfgeklopte slagroom
2 eierdooiers
4 eetlepels grove (Zaanse) mosterd

Smelt de boter in een ruime pan, roer de bloem erdoor en laat het mengsel op
een laag pitje ± 5 minuten pruttelen; roer af en toe.
Giet er al roerend met een garde met kleine scheutjes tegelijk de bouillon
bij en blijf roeren tot het mengsel glad is alvorens de volgende hoeveelheid
bouillon in de pan te gieten. Laat de soep nog 1-2 minuten zachtjes koken
(of draai het vuur uit en warm
de soep vlak voor het opdienen weer op). Meng intussen de room met de
eierdooiers. Roer vlak voor het opdienen eerst de mosterd door de soep en
daarna het room-dooiermengsel. Deze soep heeft geen versiering nodig, maar
voor de kleur kunt u een
plukje kervel toevoegen.

Mosterdsoep V
2 eetlepels boter
2 eetlepels bloem
6 dl kippenbouillon
3 dl melk
zout, witte peper
1 1/2 eetlepel uiensap
2 losgeklopte eidooiers
3 eetlepels mosterd (bijvoorbeeld Doesburgse)
3 eetlepels room
stijfgeslagen slagroom
fijngehakte peterselie

Smelt de boter tot ze begint te borrelen en strooi de bloem erover. Laat de
roux al roerend ± 3 minuten uitzweten. Voeg geleidelijk de bouillon en de
melk toe en laat de soep steeds roerend zachtjes koken tot ze glad en licht
gebonden is. Maak de soep op smaak met wat zout, witte peper uit de molen en
het uiensap. Vermeng de eidooiers, mosterd en room, roer er een kopje van de
hete soep goed door en roer dit mengsel door de rest van de soep. Laat de
soep heet worden maar niet koken. Controleer de smaak. Serveer de soep,
versierd met toefjes slagroom en fijngehakte peterselie.

Variatie:
Voeg 1 1/4 dl dubbele room toe. Koel de soep en serveer haar in gekoelde
soepkommetjes.

Mosterdsoep VI
70 gr roomboter
50 gr gehakte lente-ui
40 gr bloem
1/4 liter room
2-3 eetlepels Franse mosterd
3/4 liter volle melk
zout, peper
100 gr ontbijtspek
2 eetlepels pijnboompitten

Smelt de boter, fruit er de lente-ui in, roer er de bloem door en laat alles
zachtjes garen. Roer de room glad met de mosterd en roer dit door de roux.
Roer er de melk door en breng op smaak met zout en peper. Bak het
ontbijtspek uit en rooster de pijnboompitten goudbruin. Voeg die op het
laatste moment aan de soep toe.

Mosterdsoep VII
Laat 2 eetlepels mosterdzaad in een bakje met 2 dl kokend heet water 2 uur
weken. Snijd een winterwortel en een prei in reepjes.
Halveer een ui en snijd hem in smalle partjes. Fruit de ui in de soeppan.
Voeg de groenten, het mosterdzaad met het weekvocht, 1 pot kippenbouillon en
2 potten water toe, breng het geheel aan de kook en laat de soep afgedekt 15
minuten zacht koken. Snijd het kippevlees fijn en roer het bij de soep. Knip
verse peterselie fijn. Roer een klein potje crème fraîche met wat soep los
en roer dit bij de soep. Breng de soep met zout, peper en de peterselie op
smaak. Roer er eventueel nog wat Zaanse mosterd bij of serveer er voor de
liefhebbers apart mosterd bij.

Mosterdsoep VIII
1 ui
20 gr boter
1 eetlepel bloem
4 eetlepels grove Zaanse mosterd
3/4 liter vleesbouillon
75 gr kleine schelpjesmacaroni
zout, versgemalen peper
1 eetlepel fijngeknipte bieslook

Pel en snipper de ui. Verhit de boter in een pan en bak de ui ± 4 minuten.
Roer de bloem erdoor en laat het mengsel al roerend ± 1 minuut pruttelen.
Roer de mosterd erdoor en schenk er al roerend de vleesbouillon bij. Breng
de soep aan de kook, voeg de macaroni toe en laat die beetgaar worden. Breng
de soep op smaak met zout en peper en roer er de bieslook door.

mosterdsoep IX
1 liter kippenbouillon
100 gr patentbloem
50 gr boter
4-5 dl crème fraîche
mosterdzaadjes
3-4 eetlepels Franse mosterd
1-2 eetlepels grove mosterd
peper en zout naar smaak

Smelt de boter in een ruime pan op laag vuur, maar laat hem niet kleuren.
Voeg de bloem toe en roer het tot een deegje. Voeg dan de bouillon toe en
laat die goed doorkoken tot hij begint te binden. Voeg hierna de crème
fraîche toe en laat de soep tot de gewenste dikte inkoken. Voeg tenslotte de
beide mosterdsoorten toe. Garneer de soep met mosterdzaadjes en wat
fijngesneden lenteuitjes of bieslook.

Mosterdsoep met tuinkers
25 gr boter
25 gr bloem
2 groentebouillontabletten
1 ei
2 eetlepels Franse mosterd
1/8 liter slagroom
1-2 eetlepels gembernat
zout, peper
1 bakje tuinkers

Smelt de boter, roer er de bloem door en voeg al roerend scheutje voor
scheutje 3/4 liter water toe. Verkruimel er de bouillon-tabletten boven.
Blijf roeren tot u een lichtgebonden soep heeft. Splits het ei (het eiwit
wordt niet gebruikt) en roer in een kom de dooier met de mosterd los. Roer
er de slagroom en het gembernat door en voeg het roommengsel al roerend aan
de soep toe.
Blijf roeren, maar laat de soep niet meer koken. Breng haar op smaak met
zout en peper. Schep de soep op borden of in kommen en knip er de tuinkers
boven.

Mosterdsoep met waterkers
3/4 liter kippenbouillon
2 bosjes waterkers
4 eetlepels grove mosterd
2 eetlepels fijne mosterd
1 bekertje slagroom (1/8 liter)
peper, zout

Breng de bouillon aan de kook. Was en droog de waterkers en hak hem fijn.
Roer de mosterd met de slagroom los. Voeg er een deel van de hete bouillon
bij, roer goed, schenk het mengsel bij de bouillon en breng op smaak met
peper en zout. Breng de soep al roerend tegen de kook aan en voeg op het
laatst de waterkers toe. Lekker met brood De soep wordt wat zachter van
smaak als u 2 eetlepels vloeibare honing toevoegt.

Romige mosterdsoep
2 kippenbouillontabletten
1/2 kleine prei
50 gr katenspek
1 eetlepel olie
1 bekertje crème fraîche
minstens 2 eetlepels Zaanse mosterd
1 kuipje volvette smeerkaas (Goudkuipje, 100 gr)
4 eetlepels allesbinder of maïzena
zout, peper

Breng in een pan 1 liter water met de bouillontabletten aan de kook. snijd
de prei in dunne ringen, was ze en laat ze uitlekken.
Snijd het katenspek in reepjes, bak die in de olie krokant en laat ze op
keukenpapier uitlekken. Klop de crème fraîche met een garde door de bouillon
en roer de mosterd erdoor. Laat de smeerkaas al roerend in de soep smelten
en schep het spek erdoor.
Bind de soep met de allesbinder of maïzena en breng op smaak met zout en
peper. Voeg als laatste de prei toe en dien de soep direct op.

Doesburgse Mosterdsoep
200 gr mager gerookt spek
40 gr boter
1 ui
60 gr bloem
1/2 liter melk
1/2 liter water
3 eetlepels (Doesburgse) mosterd
1 prei
peper

Snijd het spek in kleine blokjes, snipper de ui en snijd de prei heel fijn.
Smelt de boter in een pan en voeg de spekblokjes en de gesnipperde ui toe.
Laat het geheel zachtjes uitbakken, zodat de ui niet verbrandt. Voeg de
bloem toe en roer het mengsel glad.
Laat het mengsel even garen zonder dat de bloem verkleurt. Voeg al roerend
voorzichtig het water en de melk toe en laat het doorkoken tot de soep licht
gebonden is. Voeg nu de mosterd en peper naar smaak toe. Roer het geheel
glad en kook nog heel even door. Voeg vlak voor het serveren de prei toe.

Tip: Voeg samen met de mosterd een scheut room toe.

Fluweelzachte mosterdsoep
2 eetlepels boter
3 preien in ringen
3 eetlepels grove mosterd
3 aardappelen in blokjes
7 1/2 dl kippenbouillon
2 dl slagroom
zout, peper
2 eetlepels fijngesneden bieslook

Verhit de boter en bak de prei hierin ± 6 minuten. Voeg 2 eetlepels mosterd
en de aardappelen toe en bak die ± 4 minuten mee.
Schenk de bouillon erbij, breng het mengsel aan de kook en laat het op zacht
vuur ± 20 minuten koken. Pureer de soep en zeef haar. Breng de soep opnieuw
aan de kook, voeg de slagroom toe en breng met peper en zout op smaak. Roer
de rest van de mosterd door de soep en bestrooi met bieslook.

Mosterdsoep met verse roomkaas
4 worteltjes
4 dl kippenbouillon
50 gr peultjes
150 gr verse roomkaas met knoflook en kruiden
2 dl slagroom
1 dl melk
2 eetlepels grove mosterd
versgemalen peper
1 1/2 eetlepel fijngeknipte bieslook

Snijd de worteltjes in plakjes.
Breng de bouillon aan de kook en blancheer de wortelplakjes samen met de
peultjes 5 minuten. Neem ze met een schuimspaan uit de bouillon en houd ze
warm. Verkruimel de kaas, voeg deze samen met de slagroom, de melk en de
mosterd aan de bouillon toe en laat de kaas al roerend smelten. Breng de
soep op smaak met wat peper. Schep de groenten erdoor en warm goed door.
Verdeel de soep over 4 borden en garneer met de bieslook.

Mosterdsoep met witbier
2 uien
1 bosje bladselderij
2 eetlepels boter
2 eetlepels bloem
2 theelepels kerriepoeder
3/4 liter geconcentreerde bouillon
4 eetlepels grove mosterd
4 eetlepels slagroom
2 eierdooiers
3 dl witbier
2 eetlepels fijngesneden bieslook

Snipper de uien zo fijn mogelijk. Hak de selderij. Smelt de boter en fruit
de gesnipperde uien hierin tot ze glazig zien.
Roer er met een houten lepel de bloem en het kerriepoeder door en schenk er,
onder voortdurend roeren, langzaam de bouillon en het bier bij. Blijf roeren
tot een licht gebonden en volkomen gladde soep is verkregen. Roer de
bladselderij door de soep en laat de soep 5 minuten zachtjes koken. Breng de
soep op smaak met wat zout en/of peper. Vermeng intussen de mosterd, de
slagroom en de eierdooiers in een kom en klop alles met een garde goed los.
Roer er daarna wat hete soep door en schenk het mengsel bij de soep. Roer
alles krachtig door en neem de pan van het vuur. Strooi vlak voor het
opdienen de fijngesneden bieslook over de soep. Geef er lekker warm en
knapperig stokbrood bij.

Crèmesoep met mosterd
3 dl witte wijn
1 liter kippenbouillon
70 gr boter
50 gr bloem
1 kg prei
2 eidooiers
1 dl room
rozemarijn, tijm
mosterd

Smelt de boter, voeg er de fijngesneden prei en de kruiden bij en laat dit
lichtbruin fruiten. Voeg dan onder goed roeren de bloem toe. Voeg langzaam
de witte wijn en de bouillon toe, zodat een gladde soep ontstaat en laat die
op klein vuur 2 uur zachtjes trekken. Passeer de soep en druk de prei iets
door de zeef. Maak een liaison van de eidooiers en de room en voeg deze, van
het vuur af, bij de soep. Voeg er dan wat mosterd bij en serveer de velouté
op voorverwarmde borden.

Ik hoop dat je iets aan deze recepten hebt.

Groetjes,

-----
Jeanette

http://www.iaehv.nl/users/jeanette/wetjes&servetjes.htm

Ronald Troost

"Roel jij schreef,

> Ik ben op zoek hoe je mosterdsoep moet maken. Wie kan mij daar bij
> helpen.

Groeten,
Ronald

Fidonet: Ronald Troost, 2:280/1709
Internet: ron...@jarasoft.xs4all.nl

De rest van de recepten krijg je door een mailtje te sturen
mailto: info...@jarasoft.xs4all.nl met als subject REC_Mosterdsoep

Timo

Op 17 december publiceerde ik hier een mosterdsoep-variant.
Zie aldaar.