champignons e.a. paddestoelen

Peter

Ze worden gewassen in formaline sterk carcinogeen!
Wel blijven ze dan langer "mooi"..

Trudi

"Peter" <bod...@centrum.sk> schreef in bericht

> Ze worden gewassen in formaline sterk carcinogeen!
> Wel blijven ze dan langer "mooi"..

Maar hoe weet ik welke 'eerlijk' zijn en welke niet? Zijn de goedkoopste
automatisch minder van kwaliteit? Of steekt de super/groentenboer bij de
duurdere meer in zijn zak?
Zijn die in de groene bakjes minder 'behandeld'?

Over smaak: ik voeg vaak een klein beetje cantharellen of zo toe (los, van
de markt) - dan heb ik ineens veel meer paddenstoelensmaak

Trudi

Fe

"Trudi" <h...@mostertpijl.demon.nl> schreef in bericht

Ik koop ze biologisch en hoop er maar het beste van.

Om cantharellen schoon te borstelen heb ik ooit eens een (uiteraard nieuwe)
soft tandenborstel genomen. Die ligt nog steeds in de la voor dit doeleinde,
gaat heel goed. En na gebruik gaat hij gewoon in de afwasmachine mee.

--
Fe

Danuta

On 02-09-2008 16:55, in article
63954$48bd53e0$524905b6$26...@cache4.tilbu1.nb.home.nl, "Peter"
<bod...@centrum.sk> wrote:

> Ze worden gewassen in formaline sterk carcinogeen!
> Wel blijven ze dan langer "mooi"..

Hmmm.......klok en klepel.....als je info geeft zorg dan wel dat die
klopt.......

Formaline wordt door champignonkwekers gebruikt om de dekaarde te behandelen
tegen bepaalde soorten schimmels.........vroeger deed dit een deel altijd,
tegenwoordig nog steeds een deel maar alleen als er een probleem is.........

Danuta

On 02-09-2008 18:06, in article
48bd6386$0$5030$e4fe...@dreader18.news.xs4all.nl, "Trudi"
<h...@mostertpijl.demon.nl> wrote:

> Zijn die in de groene bakjes minder 'behandeld'?

Biologisch geteelde champignons (en andere gewassen) moeten aan bepaalde
criteria voldoen om biologisch genoemd te worden, 1 van die zaken is dus dat
er geen chemische gewasbescherming gebruikt mag worden of chemische mesten
ed.....

Daardoor is de opbrengst minder en het uiterlijk niet altijd 'perfect',
vandaar de duurdere prijs........

Peter

"Danuta" <ne...@danuta.nl> schreef in bericht

Ga maar verder googlen dame.....

Danuta

> [...]

> Over smaak: ik voeg vaak een klein beetje cantharellen of zo toe (los, van
> de markt) - dan heb ik ineens veel meer paddenstoelensmaak

Je moet eigenlijk de ene paddestoel niet met de andere vergelijken, ieder
heeft een heel eigen smaak en textuur.........:)

Goede champignons goed klaargemaakt vind ik subtiel en romig, cantharellen
hebben een wilde, beetje aardsmaak, kastanje champigons lekker stevig met
een mooie niet te overdreven paddestoelensmaak, shii take geweldig textuur
met een aroma dat de rest van de schotel (een gemengde rijstschotel bvb) een
heerlijk lichte paddestoelen smaak geeft etc.......

Er zijn mensen zoals ik die voor iedere paddestoel een favo recept/gebruik
hebben maar er zijn er ook die paddestoelen altijd alleen maar eten als een
mix......en er zijn natuurlijk ook rare mensen die ze absoluut niet lusten
:)))

Straks op het menu:

Rijstkoek gemaakt van gekookte turkse wat kleverige rijst vermengt met wat
uitjes, beetje knoflook, fijngesnipperde paprika en een beetje pruimensaus,
gebakken in een beetje olie.

Daarop wat reepjes kip met grove repen shii take gebakken in wat rijstolie
en slechts een beetje peper en zout erbij......erg lekker, en erg
simpel.......

Danuta

On 03-09-2008 10:25, in article
28dd1$48be49e1$524905b6$49...@cache4.tilbu1.nb.home.nl, "Peter"
<bod...@centrum.sk> wrote:

> Ga maar verder googlen dame.....

Dat had je beter zelf kunnen doen voordat je onzin uitkraamde.......
Champignons worden niet gewassen en al helemaal niet in
formaline.................

Machiavelli

"Peter" <bod...@centrum.sk> schreef in bericht
> Ze worden gewassen in formaline sterk carcinogeen!
> Wel blijven ze dan langer "mooi"..

Niet dus :

http://tinyurl.com/5spzrn
en
http://tinyurl.com/5t832f

Formaline hier onder B5, B6, B7 en C,
Ammoniak onder D (moet natuurlijk ammonia zijn omdat er sprake is van een
oplossing)

En het gebruik van Google (dat daartoe bestaat) geniet imo de voorkeur boven
het plaatsen van foutieve of onvolledige informatie en kan ook nog eens een
hoop (non-)discussies en gesneer besparen.
Machiavelli.

E.d.u. S.

"Peter" <bod...@centrum.sk> schreef in bericht
> Ze worden gewassen in formaline sterk carcinogeen!
> Wel blijven ze dan langer "mooi"..

Het verbaast me, ik ken de productieprocessen van Nederlandse, Belgische en
Franse verwerkers van paddestoelen en champignons, maar meer dan
citroenzuur-kristallen, kalium-metabisulfiet oplossing, kraanwater, stoom en
stikstof bij het verpakken wordt echt niet gebruikt. Formaldehyde gebruikt
men nergens, ook niet in kleine hoeveelheden, nooit gezien.

Peter

Danuta

On 06-09-2008 22:52, in article
43dd3$48c2ee4a$524905b6$58...@cache6.tilbu1.nb.home.nl, "Peter"
<bod...@centrum.sk> wrote:

> http://www.mushroombusiness.com/paddestoelen/teelttips/teelttips_advisie/gebru
> ik_formaline.php

Dus je weet nu ook dat champignons daar niet mee gewassen worden maar dat de
dekaarde daar soms mee behandeld wordt..........?

Peter

"Danuta" <ne...@danuta.nl> schreef in bericht

rust maar uit, als je niks begrijpt en enkel .....

Wim van Bemmel

Al die stippeltjes aan het einde van de regel zijn het handelsmerk van
Danuta.
Vermijd dat dus als je serieus genomen wilt worden.

--
Groet, salut, Wim.

Danuta

On 07-09-2008 01:12, in article 48c30e6f$0$200$e4fe...@news.xs4all.nl, "Wim
van Bemmel" <w...@nowhere.invalid> wrote:

> Al die stippeltjes aan het einde van de regel zijn het handelsmerk van
> Danuta.
> Vermijd dat dus als je serieus genomen wilt worden.

In welke tekst van de aangeleverde url's staat dat champignons gewassen
worden worden met/in formaline.............?

Machiavelli

"Danuta" <ne...@danuta.nl> schreef in bericht

Whahahahahaha,
straks gaat 'ie ook nog beweren dat mollenklemmen zetten beter is dan die
chemische bestrijding.

Maar ik weiger te geloven dat Peter nu echt serieus is, dus laat maar
lekker.
Machiavelli.

Danuta

On 07-09-2008 12:40, in article ga0b3n$1cdh$1...@nl-news.euro.net,
"Machiavelli" <machi...@netdockx.invlid.cc> wrote:

> Whahahahahaha,
> straks gaat 'ie ook nog beweren dat mollenklemmen zetten beter is dan die
> chemische bestrijding.

Grijns.........

> Maar ik weiger te geloven dat Peter nu echt serieus is, dus laat maar
> lekker.

Ik hoop dat hij het niet serieus meer bedoelt.......hoop doet leven....:)