Hoe moet ik knoflook inmaken?

Janneman

Dag kokers,

Van vorig jaar hebben we nog fikse bos knoflook uit eigen tuin.
De nieuwe geplante teentjes zijn alweer enthousiast bezig in de tuin.
De oude bos hangen droog in het fietsenhok maar loopt al uit nu de
temperatuur omhoog gaat. Eigenlijk zou je ze weg moeten gooien, maar dat
is zonde.
Kun je knoflook inmaken zodat we deze nog kunnen gebruiken tot de
volgende oogst?

Alvast bedankt:
Jan

Rob en Marian

Janneman heeft geschreven in bericht <404B0779...@hotmail.com>...

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar een vraag voor jou.
Hoe plant je teentjes knoflook?? Gewoon een teentje in de aarde doen??
Marian

Janneman

Klopt helemaal. En het leuke is (wat je misschien niet zou verwachten):
Ze zijn winterhard. In het voorjaar planten kan, maar planten in oktober
geeft de beste resultaten. De plantjes zijn in het voorjaar dan al wat
verder.
Ze houden overigens wel van zon.
--
.

Henk Van.De.Weerdt

Hello,

"Rob en Marian" <rpdoddema(nospam)@home.nl> wrote:

ReM> Ik heb geen antwoord op je vraag, maar een vraag voor jou.
ReM> Hoe plant je teentjes knoflook?? Gewoon een teentje in de aarde
ReM> doen??

Ja! in het najaar! ongeveer 4 a 5 cm diep.

with regards, Henk van.de.Weerdt
E-mail: hvdw...@gmx.net
FTP: hvdweerdt.dyndns.org
IP: 212.187.15.202

DD

Dans son message précédent, Henk Van.De.Weerdt a écrit :

> Ja! in het najaar! ongeveer 4 a 5 cm diep.

Heb ik gedaan. Wanneer kun je dan ongeveer oogsten?

DD (best leuk, knoflookplanten) :-)

--
http://people.zeelandnet.nl/pimpampoen
Laatste update: 4-2-'04 nu met gastenboek!

Henk Van.De.Weerdt

Hello,

DD <d_tjewil...@zeelandnet.nl> wrote:

D> Heb ik gedaan. Wanneer kun je dan ongeveer oogsten?

Ik doe het altijd net als bij de uien als het loof gaat strijken dus
plat
gaat liggen en bruin wordt. Je kan eventueel eerder kijken als je het
al
nodig hebt gewoon even voorzichtig voelen of de teentjes al groot
genoeg
zijn.

DD

Henk Van.De.Weerdt a formulé ce zondag :

> [...]
> al
> nodig hebt gewoon even voorzichtig voelen of de teentjes al groot

Ik ben heel benieuwd. Ik ben twee jaar geleden verhuisd, vorig jaar was
ik nogal zwanger en heb ik niet zo veel kunnen doen in de tuin. Maar
dit jaar ga ik weer aan de slag! Paprika wil ik, en mais, en tomaten,
en sla.... :-)

DD (laat het zich smaken)

--
http://people.zeelandnet.nl/pimpampoen
Laatste update: 4-2-'04 nu met gastenboek!

Bewonder mijn zoon op:
http://groups.msn.com/Thaddy

Eelco de Lange

DD wrote:
> [...]
> ik nogal zwanger en heb ik niet zo veel kunnen doen in de tuin. Maar dit
> jaar ga ik weer aan de slag! Paprika wil ik, en mais, en tomaten, en

Leuk hè tuinieren, maar laten we ook even een antwoord geven aan Jan. :-)

Je kunt knoflooktenen bijvoorbeeld onder olie zetten of inmaken met
witte wijn en suiker.
Voor een recept, zie bijvoorbeeld op
http://www.xs4all.nl/~sjeef/Nederlands/Recepten/Rec129.html

Eelco

Tonny

"Janneman" <Jan.wil....@hotmail.com> wrote in message

In ons klimaat worden de bollen meestal niet zo groot als in landen met
een warmer klimaat maar juist die kleine bolletjes zijn zeer geschikt omin
z'n geheel te konfijten en onder olijfolie te bewaren, heerlijk in allerlei
gerechten en er blijft een lekkere olie over maar ik zou daar zeker geen
oude knoflook voor gebruiken, zonde van je werk.
Groet,
Tonny.

Tonny

"Eelco de Lange" <eelco.NOde...@wanadoo.fr> wrote in message
> Leuk hč tuinieren, maar laten we ook even een antwoord geven aan Jan.

:-)

> Je kunt knoflooktenen bijvoorbeeld onder olie zetten of inmaken met
> [...]

Jan? ;-))

Eelco de Lange

Deze ontgaat mij even?

Eelco

Tonny

"Eelco de Lange" <eelco.NOde...@wanadoo.fr> wrote in message

Er is geen Jan aan te pas gekomen, het zijn mijn recepten :-))
Groet,
Tonny.

Tonny

"Eelco de Lange" <eelco.NOde...@wanadoo.fr> wrote in message

Oh Oh Eelco ik lees maar half, sorry het ging mis met Jan en Janneman en
ik zie maar de helft.
Groet,
Tonny.

Tonny

> [...]

:-)

> Je kunt knoflooktenen bijvoorbeeld onder olie zetten of inmaken met

Methode 2 is het meest geschikt om knoflook langere tijd te bewaren.
Groet,
Tonny.

Janneman

Nou, dat recept is dan voor de nieuwe oogst!
Iedereen bedankt voor de racties!

Vriendelijke groenten:
Jan
--
.

Leo Kortland

ik vind dat je bij knoflook het 'groei' orgaan weg moet halen!. Het deeltje
wat midden in de knoflook zit, het groene gedeelte...(het deeltje wat altijd
blijft groeien)
Knoflook moet je 3x blancheren met melk, en dan pureren met olie....

je hebt dan 'n pasta wat je overal bij kan gebruiken.
heerlijk..geen knoflook smaak uit je mond, maar wel het genot van
knoflook......Einfach Herlich...!

"Janneman" <Jan.wil....@hotmail.com> wrote in message

wolfone

Tonny,

misschien dat jij een antwoord kan geven op deze vraag. Her en der lees ik
in dit draadje over knoflook bewaren dat dit kan door inleggen in olie. Ooit
in een ver verleden zelf ook gedaan. Mooie jampot vol om de volgende dag in
kookrubriek van De Volkskrant te lezen dat dit absoluut uit den boze is. Er
zouden zich met stelligheid schimmels ontwikkelen die de knoflookjes
ongeschikt zouden maken voor consumptie.

Weet jij hier meer over?

Met een vriendelijke groet,

HANS

Tonny heeft geschreven in bericht ...

Tonny

"wolfone" <wol...@wxs.nl> wrote in message

> [...]
Er
> zouden zich met stelligheid schimmels ontwikkelen die de knoflookjes
> ongeschikt zouden maken voor consumptie.

Ja dat is zo, je moet de tenen om de 5 dagen verversen (is eigenlijk 7
maar voor de veiligheid) een andere mogelijkheid is de knoflook blancheren
en goed laten drogen alvorens op olie te zetten, er ontwikkelt zich in rauwe
knoflook een stof die verwant is aan hetgeen bottulisme veroorzaakt. Het
konfijten is helemaal veilig.
Groet,
Tonny.

Martin Koolhoven

Janneman <Jan.wil....@hotmail.com> wrote:

> Van vorig jaar hebben we nog fikse bos knoflook uit eigen tuin.

Is dat makkelijk te houden? Waar koop je zaadjes?

--
gr,
Martin Koolhoven