Griekse Salade

Marc Berkvens

Astamblieft he zeg, hier is em dan .
Griekse salade voor 4 personen

4 grote (rijpe) tomaten
1 kleine komkommer
2 ajuinen (niet uzelve)
1 groene paprika
1 handvol zwarte of groene olijve of een mengeling
200 gr fetakaas

voor de slasaus
(vers) gemalen peper
zout
halve theelepel oregano
2 tot 2 eetlepels citroensap
6 eetlepels koud geperste olijfolie

bovendien (betekent: ook nog):
1 bosje peterselie
oregano

Bereide:
tomaten afspoelen en in dikkeplakken snijden; komkommer schillen en in dikke
plakken snijden; geschilde ajuinen schillen en in dikke plakken schillen;
paprika's kuisen en in grote stukken snijden; alles mengen en over vier
diepe borden verdelen; beleg ze met olijven en de in stukkjes gesneden
fetakaas.
Zout, peper, oregano en citroensap roeren tot het zout opgelost is; er
roerend de olie bijvoegen.
De slade overgieten met vinagraitte en bestrooien met peterseliie en
oregano.
Serveer er (wit)brood (met lookboter) bij.

Smakelijke groetjes

Marc

Marilyn Jurhill & Marco Reuzenaar

to Marc Berkvens

Marc Berkvens wrote:

Beste Marc,
Amaai, dat ziet er lekker uit, ik ga het deze week proberen. Heeft u misschien
nog een recept voor tzatziki? Nou, dat was het dan, zunne.
Groet van Marilyn

Ronald Troost

[Dit bericht bevat een (of meer) recept(en)]

Marilyn, jij schreef in een bericht aan All,

MJ&MR> Heeft u misschien nog een recept voor tzatziki? Nou, dat was het
MJ&MR> dan, zunne.

RECEPT 10 - Tzaziki (knoflook-yoghurt)

MMMMM----- Recipe via Meal-Master (tm) v8.00

Title: Tzaziki (knoflook-yoghurt)
Categories: Grieks, Voorgerecht, Bijgerecht
Yield: 1 servings

1 1/2 c Yoghurt (uit laten lekken)
2 Middelgrote komkommers
6 Teentjes knoflook
Azijn
Zout

Schil de komkommers en snij ze in smalle reepjes.
Goed laten uitlekken, eventueel uitknijpen, en bestrooien met zout.
Voeg de uitgeperste teentjes knoflook, azijn, yoghurt en als laatste
de de olie toe.
Goed roeren.
U kunt dit nog bestrooien met paprika en olijven.

Het aantal teentje knoflook kunt u naar eigen idee aanpassen.

MMMMM

Groeten,
Ronald
(ron...@jarasoft.xs4all.nl)

Marten Hoekstra

Ronald Troost <ron...@jarasoft.xs4all.nl> wrote:

> RECEPT 10 - Tzaziki (knoflook-yoghurt)

Ik maak het de laatste tijd vaak en met veel plezier en in een andere
variatie dan hier beschreven, dus ik meld 'm graag.

Alsvolgt: een klein vers teentje knoflook door een pak 'stand' van 500ml
heenpersen en -roeren ('stand' is een lekker dikke, smakelijke
yoghurt-soort, ik geloof dat bijvoorbeeld AH-huismerk of Mona er pakken
van hebben in de supermarktschappen).

Leg een in koud water natgemaakte en uitgewrongen theedoek op een zeef,
en deze combi in bijvoorbeeld een pan, of slakom, zodat het kan
uitlekken. Bestrooi de theedoek [*] met zout en schep de yoghurt met
knoflook er op. Laat de yoghurt een uur of 3 uitlekken (in de koelkast),
je zult merken dat de yoghurt zo erg stevig en veel smakelijker van
wordt (het raakt heel wat vocht kwijt, immers).

Ongeveer een uur voor serveren doe je fijngesneden reepjes komkommer
(een halve, niet te grote komkommer volstaat) in een vergiet, ook de
komkommer bestrooi je met wat zout en schep je door. Als je geen verse
mint hebt kun je nu tegelijkertijd een fikse snuf droge mintblaadjes
door de yoghurt draaien.

Als je wel verse mint hebt dan -vlak voor het serveren- kneus je een
paar blaadjes en snijdt deze heel fijn, roer ze door de yoghurt die je
intussen uit de theedoek hebt geschept en in een kom hebt gedaan en
schept er tot slot de komkommer door. Erg lekker. Ook bijvoorbeeld met
een paar Griekse zwarte olijven versierd en eventueel met een piepklein
straaltje verse citroensap afgemaakt.

Omdat de uitgeperste knoflook de kans krijgt om drie uur zijn werk te
doen hoef je niet zes tenen te gebruiken, twee kan soms al teveel zijn.
Je collega's zullen je er dankbaar voor zijn.

Grote groeten,

Marten

++

[*] Liever kaasdoek, maar die heb ik niet.

Manuela Verweel

De allerlekkerste Tzatziki maak je nog altijd met lekkere vette
-Turkse?- yoghurt (10% vet) en niet van die magere zure........

Manuela