mailtje aan C!T (of: de Nederlandse Computerbladen leren het ook nooit)

Gialt Huininga

Geachte Dames, Heren,

Langs deze weg wil ik enige suggesties aandragen ter verbetering van de
top 10s.

Allereerst ben ik blij verrast dat u mijn suggestie van 8 november jl.
serieus genomen hebt, door nu een applicatiebenchmark te gebruiken voor
de prestatiemeting. De keuze voor een internationale benchmark als BAPCo
SYSmark 32 vind ik een goede; zo zijn de Nederlandse computer uit de C!T
direkt te vergelijken met computers in de buitenlandse bladen). Wel vind
ik het jammer dat door alleen deze test te gebruiken, het niet meer
mogelijk is om de zwakke plekken van een computer bloot te leggen.
Misschien dat u op de achtergrond uw oude C!T Bench kunt draaien, en de
resultaten daarvan kunt verwerken in het verhaaltje dat bij elke
computer geplaatst wordt.

Ook het indammen van de prijs van Power-systemen juich ik toe. Alleen de
manier waarop het gebeurt vindt ik niet zo fraai. Is het niet mogelijk
om door de weging van de prijs zwaarder te maken dit automatisch te
bewerkstelligen? Ook zal dit ertoe leiden dat er geen systemen meer
aangeboden worden die echt het cutting-edge zijn van het moment.
Persoonlijk vind ik het ook interessant om te lezen wat er mogelijk is,
ookal kan ik het zelf niet aanschaffen. Een vergelijking met een
auto-tijdschift is snel gemaakt: hierin wil je zo nu en dan ook een
Ferrari of topmodel Mercedes zien, als is het alleen maar om te weten te
komen welke ontwikkelingen we binnenkort in betaalbare systemen (auto's)
tegen kunnen komen. Om toch aandacht aan zeer snelle systemen te kunnen
geven, zou u bijvoorbeeld leveranciers kunnen stimuleren om high-end
systemen aan te leveren voor een bespreking in de rubriek Gloeiend hard
(hierover straks meer).

Verder zijn een tweetal eisen aan de systemen gesteld waarvan de keuze
ervan voor mij onduidelijk zijn.

Allereerst ben ik van mening dat de eis van exact 16 Mb geheugen absurd
is. Zeker grafisch programma's zullen 32 Mb (nog meer) zeker waarderen.
Door deze eis is het onmogelijk om te kunnen beoordelen of een
Pentium-133 systeem met 16 Mb nu sneller is als een Pentium-166 systeem
met 16 Mb (het antwoord staat in het Duitse blad c't van september 1996,
p.114 e.v.). Ook is het zo dat het RAM geheugen erg goedkoop geworden
is. De meerprijs om i.p.v. 16 Mb 32 Mb in een systeem te plaatsen is
slechts een paar honderd gulden. Bovendien is het zo dat u met de Top-10
mensen wilt adviseren (toch?) over welk systeem ze kunnen kopen. De
aankoop van computers door zowel consumenten als bedrijven gebeurd met
de intensie om er enkele jaren mee vooruit te kunnen. Met slechts 16 Mb
geheugen is dit zeker voor de Power systemen niet het geval. Kennelijk
bent u dat eigenlijk ook wel met mij eens, zo valt in de test van
gezins-pc's te lezen ("brood en spelen, p.39 bovenaan")

Ook de verplichting van Windows 95 als besturingssysteem kan ik niet
onderschijven. Voor budgetsystemen kan ik me deze keuze nog wel
voorstellen, maar bij Power-systemen hoort mijn inziens ook een
bijbehorend Power besturingssysteem. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan
Windows NT 4.0. Dit is ook erg makkelijk in te passen, aangezien de
BAPCo SYSmark32 benchmark ook onder NT draait. Indirect hebben de
beperkingen van 16 Mb en Windows 95 ook nog een ander nadeel: het remt
de toekomstige ontwikkelingen. Er zullen nooit Pentium Pro systemen
aangeboden worden, simpelweg omdat die onder een 16-bits
besturingssysteem minder snel zijn als een Pentium of 6x86 systeem. Ook
is 16 Mb geheugen niet voldoende voor NT. Toch voorspel ik een grote
toekomst voor NT 4.0. De systeemeisen zijn niet omhooggegaan, en de
prijzen van de hardware zijn nu zover gedaald dat een systeem waar NT
goed op draait voor vrijwel iedereen betaalbaar is geworden (een goed
uitgerust Pentium-133 systeem met 32 Mb geheugen kost ca. f3000,-). De
lauwe ontvangst van Windows 95 heeft hier zeker aan bijgedragen. Veel
bedrijven zijn nog niet overgestapt op W95, en zullen zeer
waarschijnlijk direct overstappen op NT. Bovendien is het zo dat de
BAPCo SYSmark32 benchmark onder NT 4.0 hogere prestaties neer zet dan
onder W95. Zie onderstaande tabel (deze is afkomstig van een
nieuwsgroepbericht uit de alt.comp.periphs.mainboard.asus nieuwsgroep,
en heeft als bron het amerikaanse blad byte, zie
http://www/byte.com/bonus/cyrixbug.htm)

P r e s t a t i e s:
Processor: NT4.0 / NT3.51 NT4.0 / W95

Intel Pentium 1.30 1.12
Intel Pentium Pro 1.26 1.28
Cyrix 6x86-P200+ 0.84 0.76

(Even tussendoor: dit artikel is geschreven naar aanleiding van het feit
dat de Cyrix 6x86 onder NT 4.0 significant langzamer draait als onder NT
3.51, i.t.t. de Intel processoren. Misschien iets voor een artikeltje in
de volgende C!T?)

De laatste opmerking betreft de resolutie waarop de videokaarten worden
ingesteld. Die is bij elke computer 800x600 bij 16bit kleuren. Ik ben
van mening dat de resolutie afhankelijk moet zijn van de monitorgrootte.
Op een 21" monitor draai je niet snel een resolutie van 800x600. Het
lijkt mij verstandig om de resolutie zo te kiezen als hij in de pratijk
ook gebruikt gaat worden. Mijn voorstel is dan ook:

Schermgrootte: Resolutie:
15" 800x600
17" 1024x768
20" en 21" 1280x1024

Dit zal een een SYSmark score opleveren die goed overeenkomt met de
prestaties die het systeem in de pratijk zal neerzetten.

Dit alles bij elkaar genomen denk ik dat de Top-10's enkele zeer goede
verbeteringen hebben doorgemaakt. Er zijn echter ook een aantal blokken
aan het been toegevoegd die eenvoudig opgelost kunnen worden. Ik ben er
echter wel van overtuigd dat als met name de Win95 en de 16Mb problemen
niet opgelost worden, deze vorm van de C!T de volgende zomer niet haalt.
Daar durf ik wel een kratje bier (of een fles andere drank, indien u
voorkeur daar meer naar uitgaat) om te verwedden.

Ik hoop dat u mijn opmerkingen en suggesties serieus neemt. Ik ben zeer
benieuwd naar uw reactie; die zie ik graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Gialt Huininga

P.S.: Ik ben ook benieuwd wat er met de resultaten van het
betrouwbaarheidsonderzoek gaat gebeuren. Maar ik heb begrepen dat de
service index volgende maar veranderd gaat worden, dus ik wacht dit
eerst nog even af.
. Gialt Huininga, Klomposoft Tel. +31-(0)50-5271005 .
. Never buy computer periperhals without consulting... .

Nico Coesel

>Ik hoop dat u mijn opmerkingen en suggesties serieus neemt. Ik ben zeer
>benieuwd naar uw reactie; die zie ik graag tegemoet.

Vergeet het maar... Voor de allernieuwste ontwikkeling heb ik een betere bron:
internet.
C!T is behoorlijk afgezakt en loopt achter de feiten aan. Voorbeeldje: test
van videokaarten? tijden niet gezien, Cyrix 686 processor? geen woord over
gehoord. ISDN? Niets over gelezen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze
besteden gewoon geen aandacht aan veel nieuwe zaken. En dan mag zo'n Kees
Vuick (of hoe die man ook heten mag, what the heck, misschien is het wel een
vrouw die onder pseudoniem schrijft) wel 4 kantjes onzin in een blad
schrijven.
Het wordt tijd het abbonement eens te herzien.

Marnix Timmermans

> [...]
>
>Allereerst ben ik blij verrast dat u mijn suggestie van 8 november jl.
>serieus genomen hebt, door nu een applicatiebenchmark te gebruiken voor

denk je dat ze dat doen omdat jij een brief hebt gestuurd :-) Ik heb
laatst nav de allerbelabberste harde schijven test ook een 'ingezonden
brief' gestuurd. Jammer genoeg hebben ze hem niet geplaatst of er op
gereageerd...

Marnix

- - - - Marnix Timmermans - - - -
- m.p.h.l.t...@kub.nl -
- http://huizen.dds.nl/~checkhd -

Gialt Huininga

Marnix Timmermans wrote:

> [...]
> laatst nav de allerbelabberste harde schijven test ook een 'ingezonden
> brief' gestuurd. Jammer genoeg hebben ze hem niet geplaatst of er op

Ik heb in het algemeen de indruk dat hoe beter je reactie onderbouwd is,
des te kleiner de reactie op een reactie of op plaatsing.

Zonder mijzelf nu te willen overschatten: vergelijk deze e-mail (die ik
binnen 24 uur na het verschijnen van het septembernummer verstuurd heb)
met de wel geplaatste reacties in het octobernummer.

Onno Hovers

Gialt Huininga (gi...@noord.bart.nl) wrote:
: Geachte Dames, Heren,

: Langs deze weg wil ik enige suggesties aandragen ter verbetering van de
: top 10s.
: Allereerst ben ik blij verrast dat u mijn suggestie van 8 november
: [...]

Goede Actie! Het niveau van de Nederlandse computerbladen is tegenwoordig
echt onder de maat. Toch durf ik er heel wat om te verwedden, dat de
Nederlandse C!T het niveau van de Duitse C'T de komende vijf jaren
niet zal halen!

--
< >-> Onno Hovers (on...@stack.urc.tue.nl http://www.stack.urc.tue.nl/~onno/)
Student physics at the University of Technology Eindhoven

IJdo Dijkstra

> [...]

>binnen 24 uur na het verschijnen van het septembernummer verstuurd heb)
>met de wel geplaatste reacties in het octobernummer.

Ik denk niet dat een na het sept nummer verstuurd berichtje al in het
oktober nummer wordt geplaatst.....daar zit een hoop tijd tussen...

IJdo Dijkstra aur...@xs4all.nl
http://www.xs4all.nl/~aurora
CS student, Freelance sysadmin
finger aur...@xs4all.nl for PGP key

Gialt Huininga

IJdo Dijkstra wrote:

> Ik denk niet dat een na het sept nummer verstuurd berichtje al in het
> oktober nummer wordt geplaatst.....daar zit een hoop tijd tussen...

> [...]

Dat denk ik wel. In het oktobernummer staan 2 niet al te snuggere
reacties van lezers vermeld bij de top 10's. Deze reacties waren naar
aanleiding van de veranderingen die pas in het septembernummer ingevoerd
waren.

Boudewijn W. Ch. Visser

on...@stack.urc.tue.nl (Onno Hovers) writes:

> [...]

>Goede Actie! Het niveau van de Nederlandse computerbladen is tegenwoordig
>echt onder de maat. Toch durf ik er heel wat om te verwedden, dat de

Tegenwoordig ? Is het dan ooit veel beter geweest ?
Uit mijn C-64 verleden herinner ik me dat de 64'er (Duits) en later
Das Amiga Magazin ook altijd al beter waren dan wat er aan nederlandse
of engelse (UK/US) tijdschriften was.
-veel- beter dan Commodore Info (een van die tijdschriften van Luc Sala,
je had tig <x>-info's ,allemaal hetzelfde zo'n beetje. Nu bestaat Unix Info
nog.. )

maar ook beter dan Commodore Dossier (heeft niet zo erg lang bestaan,en was
op zich best redelijk)

>Nederlandse C!T het niveau van de Duitse C'T de komende vijf jaren
>niet zal halen!

Dan hebben ze inderdaad nog een heel lange weg te gaan.

Boudewijn
|Boudewijn Visser |E-mail:vis...@ph.tn.tudelft.nl |finger for |
|Dep. of Applied Physics,Delft University of Technology |PGP-key |
+-- my own opinions etc --------------------------------------------+

IJdo Dijkstra

> [...]
>reacties van lezers vermeld bij de top 10's. Deze reacties waren naar
>aanleiding van de veranderingen die pas in het septembernummer ingevoerd

Je hebt gelijk, sorry, mijn fout.

Peter den Haan

m.p.h.l.t...@kub.nl (Marnix Timmermans) writes:

> [...]
>laatst nav de allerbelabberste harde schijven test ook een 'ingezonden
>brief' gestuurd. Jammer genoeg hebben ze hem niet geplaatst of er op

Pffff... ik heb ze een poosje lang elke maand een verse brief gestuurd,
omdat de hoeveelheid nonsens in m.n. de "Practicum"-rubriek de spuigaten
uit begon te lopen, zeker gezien de toendertijd nogal aanmatigende
aanhef: "als wij het niet kunnen oplossen, kunt u er van uit gaan dat u
geen probleem heeft".

De eerste brief hebben ze geplaatst -- ingekort: ze hadden die delen
verwijderd waar ze al een andere, foutieve!, reactie op hadden. Enig
kritisch vermogen is blijkbaar ver te zoeken... Ook zetten ze er als
onderschrift bij dat ik ongelijk zou hebben (aangaande Windows for
Workgroups 32 bit file access). Daarop een artikeltje uit de Microsoft
KnowledgeBase opgestuurd waaruit het tegendeel bleek. Geen rectificatie
gezien, nooit wat op gehoord, nil, nada.

Paarlen voor de zwijnen, denk ik dan. Het is triest dat deze bron van
desinformatie zo'n groot publiek bereikt.

- Peter

--
pie...@sci.kun.nl http://thef-nym.sci.kun.nl/~pieterh/

Bernd de Nijs uit Den Haag

Wat is dan een _goed_ computerblad voor beginners? (SVP geen duitse
titels).

,.-*~'^'~*-.,_Bernd de Nijs-*-uit Den Haag.-*~'^'~*-.,_,.-*
,.-*~'^'~*-.,_http://www.xs4all.nl/~berndnys'^'~*-.,_,.-*