Airport(met Airtunes) + Davolink 201AM (2020AM) dsl-modem met Leopard en MacBook workaround.

Marc van der Doe

Een tijdje terug had ik in een posting wat problemen uiteengezet die ik
tegenkwam bij het upgraden van Tiger naar Leopard en een nieuwe 20Mbit
dsl-modem van Davolink welke wordt geleverd bij oa Tele2 dsl internet.
Dit alles in combinatie met een Macbook en Airport met airTunes

Zowel Leopard als de Davolink had ik tegelijkertijd geinstalleerd, en
vanaf dat moment kon ik niet mer draadloos appletalk netwerken en
library's van bv iTunes over het netwerk delen. In Tiger werkte dit
alles met de de oude Davolink 201AM en Airport met Airtunes wel
probleemloos.

Nu zo ongeveer 3 maanden later heb ik een workaround gevonden die voor
mijn hardware configuratie werkt, bij deze zal ik het even hier neer
typen misschien hebben anderen er ook wat aan. Een followup op de thread
van een tijdje terug kan helaas niet omdat mijn eigen provider niet
verder dan 4 weken terug de berichten bewaard helaas (tele2 dus).

Oplossing is als volgt, de Wireless zender/ontvanger van de Davolink
dsl-modem dien je uit te schakelen. Mbv een UTP kabel ga je van de
Davolink naar de Airport met airTunes (hier zit wel een kink in de
kabel, want de Airport zit gewoon relaxed in een wandcontactdoos achter
mijn versterker in de huiskamer, maar voor mensen met geld genoeg is
mijn advies koop er even een Airport kastje bij.. voor slechts enkele
tientallen tientjes kan je die dingen aanschaffen, duh).
Nu kun je met met behulp van de Airport Admin Utility in Leopard het
Aiport kastje programmeren, dit wijst de weg vanzelf voor de mensen die
er verstand van hebben, voor andere mss iets meer denkwerk.

Ik zal mijn instellingen even uiteen zetten want op deze manier werkt
het hele netwerk gebeuren naar behoren.

Via Airport setup utility inloggen op je Airport (na een harde reset met
het resetknopje)
De volgende instellingen:

Airport-Tab: Create wireless network

Internet-tab: Connect using ethernet, configure manually. Airport wil
graag een vast ip-adres van de Davolink hebben ivm met verder
instellingen. De Davolink staat standaard in de 192.168.x.x range dus
geef de Airport manueel bijvoorbeeld 192.168.1.40, subnet mask en router
adres is allemaal standaard, bij de Davolink 255.255.255.0 en 192.168.1.1

Network-tab: Distribute ip-adressen. Share a range van ip-adresses,
begin-adres 192.168.1.41...eind-adres 192.168.1.49

Music-tab: Enable airtunes over this base station en dan enable airtunes
over ethernet.

Al deze instellingen als basis gebruiken en het hele netwerk werkt weer
probleemloos. Dat wil zeggen Rendez-vous kan op al mijn apple computers
weer komen, verbindingen worden goed gemaakt en gehouden zowel vanaf
mijn Macbook als weer terug want daar zat hem het probleem, alles werkte
maar 1 kant op de wireless van de Davolink heeft denk ik een klein
probleempje met Apple-protocollen.

Ik heb zelf nog wel 1 vraagje is waarom mijn Macbook nu een ip-adres
heeft van x.x.1.7 en niet van bijv x.x.1.41 zoals ingevoerd in de
ip-range.

Overigens heb ik de instellingen door middel van trial and error
gevonden, dus mss kan het beter, maar zo ben ik al happy zat, kan nu
weer in de tuin aan het werk, mocht het weer het toelaten en ik een tuin
hebben, maar dat is een ander verhaal.