Redhat duur??

Robin

Er zijn mensen die menen dat de 'makers' van Redhat nu op het verkeerde
spoor zijn omdat de prijzen van de nieuwe redhat 6.0 veel te hoog zijn,
iets van om en de nabij 200 gulden echter toen ik dat zag dacht ik ook
van nou dat is best duur voor iets wat je gratis kan downloaden of voor
een tientje kan kopen.
Maar dat blijkt allemaal paniek want zo zie ik bij de DYNABYTE Linux
Redhat 6.0 voor 119,95 ook met alles erbij ja oke SuSE 6.1 is 84,95 maar
dat mag je volgens mij niet verhandelen.

Happy Linux,
Robin

Erik Akkermans

Robin heeft geschreven in bericht <3773DEBB...@cybercomm.nl>...

Ik kreeg laatst een of ander foldertje van een of andere boekwinkel die
RH6.0 aanbood voor fl229,-
(volgens mij zelfs fl269,-). Dat vindt ik toch wel een belachelijk hoge
prijs als je bedenkt dat je in principe
voor een tientje klaar kunt zijn. Ik weet het niet precies, maar volgens mij
zit er alleen extra een handleiding
bij. Weliswaar geen overbodige luxe, maar dan kun je beter een goed boek
kopen (WAT! voor meer dan
fl200,- kun je er meerdere kopen en misschien nog een leuk Xservertje van
Xi-graphics). Iedereen die ook
maar enigzins bekend is met Linux weet dit natuurlijk wel, maar mensen die
alleen over gehoord hebben en besluiten om zoiets aan te schaffen worden
naar mijn mening toch behoorlijk hard genaaid (excuse the
language).

Waar betaal je nou uiteindelijk voor vraag ik me af. De software zelf is in
principe gratis en een handleiding
en een CDtje zijn volgens mij niet veel meer waard dan (even grof schatten
en ruim naar boven afronden) fl30,-. Tel daar even een winstmarge voor
RedHat, de verkoper en alles wat daar tussen zit op, dan kun je zo iets toch
ook voor, zeg, fl60,- ofzo aanbieden?

Concluderend vindt ik het heel krom dat enerzijds de software 'gratis' is en
anderzijds bij sommige winkels meer dan fl200,- moet worden neergeteld voor
een distributie (ik beperk me hier weer even tot Redhat).

Ik bedenk me nu trouwens dat ze er bij zo'n prijs misschien wel het
Officepakket Applix-nog-wat bij hebben
gedaan, maar dan nog.

Groeten, Erik

Konrad Wojas

Erik Akkermans <se...@NOSPfuckyou.co.uk> wrote:
>Ik bedenk me nu trouwens dat ze er bij zo'n prijs misschien wel het
>Officepakket Applix-nog-wat bij hebben
>gedaan, maar dan nog.

Lang leven de vrijheid. Je wordt dus verplicht om pieken neer te leggen
voor een commercieel office pakket dat je misschien helemaal niet wilt..
doet me denken aan een ander bedrijf ;-)

--
K. Wojas
E-mail: wo...@vvtp.tn.tudelft.nl

GuiGui

Konrad Wojas wrote:

> Lang leven de vrijheid. Je wordt dus verplicht om pieken neer te leggen
> voor een commercieel office pakket dat je misschien helemaal niet wilt..
> doet me denken aan een ander bedrijf ;-)

Maar zo ver gaan ze ook weer niet. Je _kan_ RedHat ook voor 100 gulden
kopen, voor een tientje of zelfs gratis downloaden. Dus degene die fout zit,
is die winkel die RedHat op deze manier verkoopt...

--
GuiGui
http://startlink.8m.com - de beste links, WWWoordenboek, Gratis e-mail

Konrad Wojas

GuiGui <Jamo...@hot.A2000.nl> wrote:

>Maar zo ver gaan ze ook weer niet. Je _kan_ RedHat ook voor 100 gulden
>kopen, voor een tientje of zelfs gratis downloaden. Dus degene die fout zit,
>is die winkel die RedHat op deze manier verkoopt...

Mee eens. Het probleem is dat heel veel newbies niet eens weten dat je RH
gewoon kan downloaden of voor een tientje krijgen (of je krijgt vragen als
'waar kan ik linux downloaden met m'n 33k6 modem en hoe groot is het?' :)
en het vervolgens voor 200+ piek in de winkel zien liggen. 'Goh, die
Twilight met Win98 was een stuk goedkoper..' (of leuker nog: 'Win98 kreeg
ik _gratis_ bij m'n compu' :)

Maar ja, je hebt nog altijd SuSE waar je voor kan kiezen als newbie. Ook
een uitstekende distributie, ik vind dat gedoe met die yast licentie
alleen jammer..

Rob Janssen

Robin <wijn...@cybercomm.nl> wrote:
>Maar dat blijkt allemaal paniek want zo zie ik bij de DYNABYTE Linux
>Redhat 6.0 voor 119,95 ook met alles erbij ja oke SuSE 6.1 is 84,95 maar
>dat mag je volgens mij niet verhandelen.

Het is ook NOOIT goed he?
SuSE biedt goedkoper aan en heeft nog meer omzet dan RedHat ook, m.a.w.
wordt erg veel meer verkocht. En ze maken nog winst ook.
En dan is het weer niet goed dat ze niet willen dat je op ze parasiteert...

Rob
--
+----------------------------------+--------------------------------------+
| Rob Janssen pe1...@amsat.org | WWWhome: http://www.pe1chl.demon.nl/ |

GuiGui

Konrad Wojas schreef:

> Maar ja, je hebt nog altijd SuSE waar je voor kan kiezen als newbie. Ook
> een uitstekende distributie, ik vind dat gedoe met die yast licentie

> alleen jammer..\

Inderdaad. Ze halen daarmee een van de belangrijkste voordelen van het gebruiken
van Linux weg (je kan natuurlijk altijd nog voor een andere distro kiezen, maar
toch).
Hoeveel kost die eigenlijk (in de winkel)? Die is dan toch ook niet te
downloaden?

Konrad Wojas

> [...]
>toch).
>Hoeveel kost die eigenlijk (in de winkel)? Die is dan toch ook niet te

89 piek, een upgrade is iets goedkoper. En nee, je kan de upgrade niet
gratis downloaden (dacht ik..)

Antoon Linderman

On Sat, 26 Jun 1999 09:50:37 GMT, Rob Janssen <nom...@pe1chl.demon.nl> wrote:

> [...]
>wordt erg veel meer verkocht. En ze maken nog winst ook.
>En dan is het weer niet goed dat ze niet willen dat je op ze parasiteert...

Het eerste kwartaal van dit jaar heeft SuSE voor DM 6,7 miljoen aan
distributies verkocht. Reken je 100 gulden per pakket dan zijn er vanaf
1 januari dit jaar zo'n 130.000 nieuwe(?) gebruikers met een handboek
bijgekomen.

Zou Patrick Volkerding van Slackware geen spijt hebben dat hij gestopt is met
het verder ontwikkelen van SuSE? :-)

Dat over Patrick Volkerding staat in:

Installation and Getting Started Guide, version 3.2 by Matt Welsh and others,
is available in HTML, HTML (tarred and gzipped, 840k), HTML (zipped), DVI,
LaTeX source, PDF (gzipped or zipped), and PostScript (gzipped or zipped).

2.1.1 Major Linux distributions.

(file:/usr/doc/LDP/LDP/gs/node4.html#SECTION00411000000000000000)

[...]
[*] Was die SuSE GmbH zur Presse sagt ...

[----]

Pressemitteilung mit SuSE-Umsatzzahlen 1/99 (24. Juni 1999)

SuSE veröffentlicht die Umsatzzahlen für das 1. Quartal 1999

Nürnberg, den 24. Juni 1999 - Die sehr stark gestiegene Nachfrage nach
Linux-Produkten und -Dienstleistungen bescherte der SuSE Holding AG im
ersten Quartal des Jahres das bislang beste Ergebnis der Firmengeschichte.
Verglichen mit dem Vorjahreszeitraum stieg der Konzernumsatz in diesem
Zeitraum von 2,9 Mio. DM um 230 Prozent auf 9,5 Mio. DM.

Maßgeblich trug die aus der eigenen Entwicklung stammende Distribution "SuSE
Linux" zu diesem Ergebnis bei. SuSE Linux ist in einer deutschen,
englischen, französischen, spanischen und italienischen Version in den
jeweiligen Zielmärkten etabliert.

Dem Ruf nach kundennahen professionellen Dienstleistungen wurde die SuSE
Holding AG im ersten Halbjahr 99 durch Gründung der beiden
Serviceniederlassungen "SuSE München GmbH" und "SuSE Rhein/Main AG"
(Frankfurt) gerecht.

"Unsere Verkaufszahlen für SuSE Linux in den USA wie auch den
Dienstleistungs- und Consultinganteil konnten wir überproportional
steigern," hebt Geschäftsführer Roland Dyroff hervor: "Wir sind darüber umso
mehr erfreut, da dies für uns die Schlüsselbereiche des Linux-Marktes der
kommenden Jahre sind."

[----]

Die detaillierten Umsatzzahlen (in Mio. DM):

Quartalsumsatz Jahresumsatz
zum 31.03.99 zum 31.03.99
Softwareumsatz mit SuSE Linux 6,7 17,4
Anwendungssoftware für Linux 0,9 2,9
Linux-Dienstleistungen und
-Service 0,5 1,4
Übriger Umsatz
(Linux Systeme, Bücher, 1,4 4,9
Linux-Merchandising, etc.)
Gesamtumsatz 9,5 26,6

[----]

Über SuSE: Die SuSE Holding AG, Nürnberg, gehört mit über 130 Mitarbeitern
zu den weltweit führenden Linux-Systemhäusern. Neben der eigenen
Linux-Distribution, SuSE Linux, vertreibt das Unternehmen kommerzielle
Linux-Software sowie Linux-Komplettsysteme. Des weiteren bietet SuSE
Unternehmenskunden eine umfassende Palette an qualifizierten Consulting- und
Supportdienstleistungen für Linux an.

Pressekontakt: Christian Egle; c...@suse.de; Tel. 09 11 / 7 40 53 44

[----]

--
mvg,
AL (Powered by SuSE Linux 6.1)

cor gest jr

On Sat, 26 Jun 1999, Rob Janssen wrote:

> [...]
>wordt erg veel meer verkocht. En ze maken nog winst ook.
>En dan is het weer niet goed dat ze niet willen dat je op ze parasiteert...

Ach, je hebt nu eenmaal een categorie piepeltjes die, al verzuip
je ze in vloeibaar goud, toch mog zeuren over de temperatuur en
de kleur van de ketel.

cor
-- isn't unix fun....?
Maar gelukkig heb ik ook geen verstand van verzekeren.
If GNU/LINUX hasn't an answer you have the wrong problem
Who needs bloatware : Slackware GNU/LINUX isn't

cor gest jr

On Sat, 26 Jun 1999, GuiGui wrote:

> [...]
>toch).
>Hoeveel kost die eigenlijk (in de winkel)? Die is dan toch ook niet te

Slackware 4.0 wel helemaal ;-)

Robin

Rob Janssen wrote:

> [...]
> wordt erg veel meer verkocht. En ze maken nog winst ook.
> En dan is het weer niet goed dat ze niet willen dat je op ze parasiteert...

Ik bedoel dat als Redhat dus 200,- gulden kost dan heb je een paar
mogelijkheden of kopen voor 200,- of voor een tientje of downloaden, bij SuSE
heb je dat dus niet en is dus ook goedkoper dan Redhat in the box een goede
zaak vind ik zodat je dus niet zoals bij M$ op kosten gejaagd wordt oke dat is
dan ook net zo duur als een redhat in the box maar je hebt nog een paar keuzes
bij M$ niet en bij SuSE ook niet maar kost dan ook niet ruim 200,- waardoor
het wel meevalt 84,95 + een berg extra applicaties.

Robin

Kees Nuyt

On Fri, 25 Jun 1999 23:09:59 +0200, "Erik Akkermans"
<se...@NOSPfuckyou.co.uk> wrote:

> [...]
>in principe voor een tientje klaar kunt zijn. Ik weet het niet precies,
>maar volgens mij zit er alleen extra een handleiding bij.

[knip]

>Waar betaal je nou uiteindelijk voor vraag ik me af.

Als ik me goed herinner heb je ook recht op een forse periode
ondersteuning (telefonisch en/of email ?) door RedHat. Dat is
natuurlijk ook wat waard, hoewel ik me er niet echt op zou verheugen
om midden in de nacht urenlang met een Amerikaan aan de telefoon te
moeten hangen.

Inderdaad, voor 100 of 200 piek kun je voldoende CD's, boeken en
connectietijd met internet (downloaden updates, zoeken in dejanews en
zo, newsgroups volgen) kopen om het zonder die ondersteuning te kunnen
doen.
Je hoeft niet het pretpakket van > 200 piek te kopen, de keuze is aan
jou.

Grtz,

--
( Kees Nuyt; Rotterdam; Netherlands
) mailto:nu...@ipr.nl

ben...@grobbebol.xs4all.nl

Robin <wijn...@cybercomm.nl> wrote:
> Redhat 6.0 voor 119,95 ook met alles erbij ja oke SuSE 6.1 is 84,95 maar
> dat mag je volgens mij niet verhandelen.

suse kost gemiddeld 89 ex btw.

--
Grobbebol's Home | Don't give in to spammers. -o)
MCSE: Must Consult Someone Experienced | Use your real e-mail address /\

Rob Janssen

Kees Nuyt <nu...@ipr.nl> wrote:
> [...]
>natuurlijk ook wat waard, hoewel ik me er niet echt op zou verheugen
>om midden in de nacht urenlang met een Amerikaan aan de telefoon te

Kostentechnisch is dat aantrekkelijker dan een 0900 supportnummer :-)

Jan Winters

> Kostentechnisch is dat aantrekkelijker dan een 0900 supportnummer :-)
Voor die 19 cent p/m bij KPN (of 12 cent bij Tele-2) zeker.

Jan

Ilja Booij

On Sat, 26 Jun 1999 15:33:32 +0200, GuiGui <Jamo...@hot.A2000.nl> wrote:

> [...]
>toch).
>Hoeveel kost die eigenlijk (in de winkel)? Die is dan toch ook niet te

Sorry hoor,
maar je kunt SuSE wel gewoon downloaden (vb ftp.suse.com of een van de
(vele) mirrors). Je mag 'm alleen niet verhandelen.

Ilja.

F.P. Groeneveld

[...]

Nou nog wat punten en komma's, misschien dat ik je dan kan volgen.

Derk

Alfred Munnikes

Ilja Booij wrote:
> Sorry hoor,
> maar je kunt SuSE wel gewoon downloaden (vb ftp.suse.com of een van de
> (vele) mirrors). Je mag 'm alleen niet verhandelen.

en wat verstaan we hier onder verhandelen?

een gratis kopietje voor een buurman e.d. mag wel ?

Alfred

--
http://munnikes.op.het.net/?main.shtml
met Linux beginners faq's en Linux CD's op maat

Ilja Booij

On Tue, 29 Jun 1999 22:55:00 +0200, Alfred Munnikes <munn...@cistron.nl> wrote:

>en wat verstaan we hier onder verhandelen?
>
>een gratis kopietje voor een buurman e.d. mag wel ?

Dit zou moeten mogen, volgens SuSE mag je het niet voor "Profit" kopieren.
Nu ik erover nadenk is dat wel een erg vaag begrip. Als die buurman
mij een kopje koffie geeft voor de moeite, is dat dan profit? Ik heb in
ieder geval zelf dan geen koffie hoeven kopen.....

Ilja.

FoxMan

GuiGui heeft geschreven in bericht <3774573C...@hot.A2000.nl>...

> [...]
zit,
>is die winkel die RedHat op deze manier verkoopt...

Het beste kun je RedHat 6.0 gewoon (net als ik gedaan heb) bestellen bij
http://www.phys.uu.nl/~steenbrg/cd/
daar kun je ook andere distributies (zoals Debian) kopen en dat maar voor
een tientje per CD. De CD's zijn niet gebrand, maar geperst en ze komen van
Cheap Bytes (uit Amerika). Je kun ook leuke stickertjes voor op je kast
kopen

A. van Werven

[RedHat 6.0]

>Ik weet het niet precies, maar volgens mij zit er alleen extra een
>handleiding bij.

Wat ik me van RH 5.x kan herinneren is dat die handleiding geen ene moer
voorstelt. Afgezien van de packages lijst hebben alleen de echte newbies
er iets aan.

Hetzelfde vind ik trouwens van de Powertools.
Uiteraard zitten er best handige packages tussen, maar zowat alles valt
onder de GPL en er zit alleen maar een dun boekje bij met een lijstje van
de packages die erin zitten.

Alphons (en dan durven ze er 100 piek voor te vragen)

--

A. van Werven
Dept. of Computer Science, Leiden University, The Netherlands

"Hoi-ja-aeeooooooooooooa lalalalalalala boing ppffrrtt
zekersteweten aaahhhop met-z'n-zessen."
(Peter Twigt)

Basile

> [RedHat 6.0]

> Alphons (en dan durven ze er 100 piek voor te vragen)
>
> --
>
> A. van Werven
Huh ?  En ik die dacht dat Linux gratis was ?
Was dat niet het argument voor Linux, neen ?
Effe downloaden, en direct aan de gang ...
Documentatie ?  Voorwat ? Ken jij iemand die al de documentatie van Windows 9x doorgenomen heeft ?

Bas Zoetekouw

Hi Basile,

You wrote:
>This is a multi-part message in MIME format.
>
>------=_NextPart_000_01BE_01BECFD2.02465C80

Wil je hier nu gvd mee ophouden?

--
cu,
dex.

Cowards die many times before their deaths
The valiant never taste of death but once

A. van Werven

Basile verbaasd:

>This is a multi-part message in MIME format.
>
>------=_NextPart_000_01BE_01BECFD2.02465C80

Zucht...dat hoort dus niet hier.

>Huh ? En ik die dacht dat Linux gratis was ?

Je kan het ook wel gratis downloaden, maar als je thuis geen internet hebt
gaat die vlieger dus niet meer op.

Alphons (in plain ASC-II)

--

A. van Werven
Dept. of Computer Science, Leiden University, The Netherlands

"Karate no jugyo wa issho de aru" - Karate training is a lifetime.

Basile

Wil je gvd eens een deftige newsreader installeren ?

albi

From: "Basile" <ntw...@pandora.be>
Newsgroups: nl.comp.os.linux.discussie
Subject: Re: Redhat duur??
Date: Thu, 22 Jul 1999 21:30:17 +0200

------=_NextPart_000_0028_01BED489.649A6280

Zou je die HTML-bagger eindelijk eens _uit_ kunnen zetten ?

--
Wat is quoten ? http://leerquoten.monster.org
Wat is vrijheid ? http://www.microsoft.com/freedomtoinnovate/freedom.htm

Joost de Heer

In <dlKl3.7243$d8.1...@afrodite.telenet-ops.be> "Basile" <ntw...@pandora.be> writes:

:This is a multi-part message in MIME format.
[snip]
:Wil je gvd eens een deftige newsreader installeren ?
[snip]

Will je gvd MIME uitzetten?

Joost
--
I don't believe in ever
And I don't believe in now

Hans Wolters

Joost de Heer <joo...@sci.kun.nl> found a keyboard
and wrote the following ....

> [...]
>
>:This is a multi-part message in MIME format.
>[snip]
>:Wil je gvd eens een deftige newsreader installeren ?

Wat doen jullie moeilijk? Het is hem al 3 weken lang onder zijn neus
gewreven dat ie dat uit moet zetten. Bij mij zit ie al 2,5 week in de
score file en ik zie nog steeds reakties op zijn berichten dat ie die
zooi moet uitzetten.

Gewoon een ploinkie doen...

Groet Hans
--
Linux / Com21 kabel modem / CMI8330 Soundpro Mini HOWTO
http://linux.gelrevision.nl/

joshua thijssen

>Huh ?  En ik die dacht dat Linux gratis was ?
Is het ook, linux-kernel is volledig gratis met full-source te downloaden... Distro's 9 van de 10 keer ook. Maar ik heb liever voor een paar tientjes een LDR met me binaries dan elke keer weer een paar 100 meg te downloaden...

>Was dat niet het argument voor Linux, neen ?
Als je een argument aanroept om linux te gebruiken, neem dan "stabiliteit".. Tuurlijk is het gratis, maar denk je dat die bedrijven die support leveren, cd maken, documentatie drukken, distro's maken niet betaald hoeven worden?

>Effe downloaden, en direct aan de gang ...
Dat is ook perfect mogelijk, 4 diskettes downloaden en je kan je RH systeem installeren..   Met debian kan je al een compleet systeem werkend krijgen met 7 diskettes..
sja... verder kan je nog terrabytes aan software downloaden... gratis, voor het grootste gedeelte..

>Documentatie ?  Voorwat ?
Probeer maar eens voor de fun een compleet werkend mail-server, firewall, gateway, proxy, backup systeem te bouwen ZONDER docs te raadplegen... krat bier als het je lukt (de eerste keer)...
Tuurlijk, iedereen kan in de redhat-installatie op de enter-toets rammen totdat je alles geinstalleerd hebt, maar dan ben je er nog niet.. (in redhat's case, nog LANG niet)

Ken jij iemand die al de documentatie van Windows 9x doorgenomen heeft ?
Euhm.. ik ben heel hard op zoek geweest naar een uninstall optie... niet gevonden maar fdisk doet wonderen..

greetz,
joshua thijssen

Rob van Hout

On Fri, 23 Jul 1999 23:50:57 +0200, joshua thijssen scribbled:

Aarghh! Mag die troep uit?

--
Rob van Hout

"The conference hall rings to the standing ovation, people in blue
ties rise from the podium. Crazy with power, blinded by vision, the
mass-chosen leaders for a brutalized nation." -- NMA

Hans Wolters

joshua thijssen <jay...@cybolic.com> found a keyboard

and wrote the following ....
>This is a multi-part message in MIME format.

><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">

ARGGHHHHHHHHHHH

Hans
--
Linux / Com21 kabel modem / CMI8330 Soundpro Mini HOWTO
http://linux.gelrevision.nl/

1:00am up 26 days, 2:59, 2 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Rob van Hout

On Sat, 24 Jul 1999 12:56:29 +0200, Hans de Jong scribbled:

> Man, wat maakt het uit als iemand nog niet precies weet hoe hij, op een
> voor jullie minder iritante manier, een berichtje kan posten. Zijn vraag
> is leesbaar en dat is het belangrijkste.

Ik weet niet wat jij als leesbaar beschouwt:

<HTML><HEAD>
<META content=3D"text/html; charset=3Diso-8859-1" =
http-equiv=3DContent-Type>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
-knip-

Maar bij mij scoort het niet zo hoog op de leesbaarheidsschaal.

--
Rob van Hout
Running Red Hat Linux 5.2, kernel 2.2.10 on a dual Pentium Pro 200 / 128MB

Hans de Jong

Rob van Hout wrote:

Dat bedoel ik nou met dat gezeur van jou. Je weet best dat na dat kleine
stukje HTML gedoe, gewoon een leesbaar bericht berschijnt. Of ben je
misschien gewoon bang dat die eerste extra 300 byte ten koste van de
bandbreedte gaan die jij graag zelf wilt hebben om naar vieze plaatjes te
kijken ofzo.
Misschien is het een goed idee om eens een newsgroup te starten voor
newsgroup-politieagentjes als jij:

alt.sukkels.dienietsbeterwetendan.zeurenoverandermansvragen

Haha.

J-W Smaal

Op Sat, 24 Jul 1999 12:56:29 +0200; schreef Hans de Jong dit...:

[...]

>Wat zijn we weer typisch Nederlands. In plaats van iemand te helpen met
>een normaal antwoord, gaan we met zijn allen internet poilietieagentje
>spelen, en met ons socialistisch protestantse vingertje betweterig in de
>lucht zwaaiend staan vloeken.

Dat vloeken is inderdaad niet zo netjes en werkt volgens mij ook averechts.
Een vriendelijk verzoek om geen HTML postings te doen werkt volgens mij veel
beter. Waarom iedereen zonnodig hier in de newsgroep zelf op moet reageren
is mij ook niet helemaal duidelijk, dit zijn typisch dingen die je per email
naar de auteur zelf stuurt IMO.

>Man, wat maakt het uit als iemand nog niet precies weet hoe hij, op een
>voor jullie minder iritante manier, een berichtje kan posten. Zijn vraag
>is leesbaar

Dat is nou juist het probleem zijn vraag is helemaal niet leesbaar voor het
grootste deel van de lezers van deze groep.

>en dat is het belangrijkste.

Precies en daarom moet je dus juist geen HTML in usenet gebruiken.

>Ik ben het zat om al dat gezijk en getier te lezen op jullie newsgroups.
>Ik ga voortaan wel naar een Engelstalige group.

Nou daar zijn ze net zo of misschien nog wel erger geloof me.

>Als jullie dan gewoon in
>je eigen taal je stront op andermans schermen blijven smeren dan blijven
>we misschien nog net gespaard van een internationale afgang.

Nou nou niet alle lezers van deze groep over een kam scheren dat is niet zo
netjes van je.

Wat ik wel met je eens bent is dat er wel wat "netter" gereageerd kan worden
op mensen die in HTML posten ipv de nodige scheldpartijen die hier nu
meestal op volgen.

M.A.W.: Nettiquette is niet een vrijbrief om iemand verrot te schelden als die zich
daar per ongeluk niet aan houdt.

J-W,
--
Jan-Willem Smaal | <sm...@NL.Linux.org> | http://www.NL.Linux.org/
Nederlandstalige Linux documentatie: http://www.nl.linux.org/doc/nldocs/

Basile

Een ploinkie doen ?
Wa's dat nu weer ?
Weeral een Linux command line programmaatje ?
Ik vind gewoon dat tekst in Rich Text Format (HTML) mooier is en gemakkelijker leest.
Anders zaten we nog steeds met onze Apple ][ of Commodore 64 in UPPERCASE te typen, met fixed fonts, zoals jullie klaarblijkelijk nog altijd doen.

Sukkelaars...

Basile

Jullie dutsen.
Ook al stond het antwoord van Joshua mij langs geen kanten aan, het sprong direct in het oog door de mooie layout, background color.
Ge moet het gewoon zien in een deftige newsreader om het te geloven.

Maar ja, in het land der blinden is eenoog koning...

Basile

Da's natuurlijk afhankelijk van waarmee je het leest.
Linux, is dat nu dat fantastische operating systeem dat in volle opgang is, waarover het hier gaat, dat nog niet eens een newsreader heeft waarmee je HTML postings kan lezen ?

WOEHAHAHA

Basile

joshua thijssen <jay...@cybolic.com> wrote in message news:7nao4v$20r$1...@news.IAEhv.nl...
> [...]
Is het ook, linux-kernel is volledig gratis met full-source te downloaden... Distro's 9 van de 10 keer ook. Maar ik heb liever voor een paar tientjes een LDR met me binaries dan elke keer weer een paar 100 meg te downloaden...

Hoe bedoelt U, elke keer weer ?  Bestaat er niet zoiets als Start -> Linux update... ? En wat ben ik met een kernel full source ? Hoe moet ik die compileren ? Met Visual C++ ? En dan ? Wie gaat mijn bootsector schrijven en ervoor zorgen dat ik Linux kan kiezen bij het opstarten ?

> [...]
Als je een argument aanroept om linux te gebruiken, neem dan "stabiliteit".. Tuurlijk is het gratis, maar denk je dat die bedrijven die support leveren, cd maken, documentatie drukken, distro's maken niet betaald hoeven worden?

Akkoord, het kan zijn dat Linux stabiel is, maar dat is ook de software van mijn rekenmachine en mijn microgolf oven : crasht nooit !  CD maken, niet nodig : 't staat op Internet, zogezegd. Ik heb kabel, dus een download van 100 meg is geen probleem (maar niet elke keer weer, zoals hiervoor gezegd)

> [...]
sja... verder kan je nog terrabytes aan software downloaden... gratis, voor het grootste gedeelte..

Ik kan ook gratis terabytes aan software downloaden voor Wintel, maar ze heeft een consistente user interface (voor het overgrote deel toch. De software die geen File menu heeft, die geen F5 voor refresh heeft, en geen goede keyboard interface heeft, krijgt geen 5 koeien van Tucows, en komt er dus niet bij. )

> [...]
Probeer maar eens voor de fun een compleet werkend mail-server, firewall, gateway, proxy, backup systeem te bouwen ZONDER docs te raadplegen... krat bier als het je lukt (de eerste keer)...

Eerst en vooral, ik heb het over een desktop systeem. Ik ga akkoord dat een Linux wel stabieler en sneller kan functioneren dan een Wintel systeem. Alhoewel dat ik vrees voor de gebruikersinterface er wel een probleempje zou kunnen zijn. Heb je al gewerkt met M$ proxy server en Exchange Server ? Backup systeem is wel een fluitje van een cent, he (je bedoelt toch backups nemen, en niet M$ cluster server ?)
Verder weet je niet wat je mist als je met een gewone POP server werkt, ipv een Exchange.

Tuurlijk, iedereen kan in de redhat-installatie op de enter-toets rammen totdat je alles geinstalleerd hebt, maar dan ben je er nog niet.. (in redhat's case, nog LANG niet)

Wel, dat is nu juist het verschil. Als je in Win9x op de <Enter> toets blijft rammen, dan ben je er direkt wel : (ik bedoel, je hebt dan een werkend systeem)

Ken jij iemand die al de documentatie van Windows 9x doorgenomen heeft ?
Euhm.. ik ben heel hard op zoek geweest naar een uninstall optie... niet gevonden maar fdisk doet wonderen..

Wa's dat nu voor zever ? Precies of er zit bij Linux een uninstall optie...  Toegegeven, fdisk is voor beide OSen een doortastende uninstall.  Men steke (en dit durf ik zelfs door mijn schoonmoeder laten doen) een Win98 CD in de CD speler, men start op, en zowaar, het installeert !!!
En het herkent uwen printer, USB scanner, webcam, force-feedback joystick, videokaart, modem, en het heeft een automatische update via het Internet !!

Nu effe serieus : ik wil wel Linux eens installeren, gewoon om te zien waarover al die poeha gemaakt wordt.  Ik heb bij mijn provider mirro sites van :
greetz,
joshua thijssen

Idem
Basile Van Hoorick

paai

On Sat, 24 Jul 1999 21:17:48 +0200, Basile <ntw...@pandora.be> wrote:

>Jullie dutsen.
>Ook al stond het antwoord van Joshua mij langs geen kanten aan, het =

>sprong direct in het oog door de mooie layout, background color.

Linuxgebruikers springen liever in het oog door de inhoud
van hun postings dan door het uiterlijk ervan.

--
Hans Paijmans
KUB-University Tilburg, the Netherlands (+31) (0)13-4662693

Konrad Wojas

On Sat, 24 Jul 1999 21:25:03 +0200, Basile <ntw...@pandora.be> wrote:
> [...]

>Linux, is dat nu dat fantastische operating systeem dat in volle opgang =
>is, waarover het hier gaat, dat nog niet eens een newsreader heeft =

Niet iedereen gebruikt een bloated grafische nieuwsreader! Ik lees usenet
via telnet. Probeer jij maar eens met LookOut je nieuwgroepen van waar ook
ter wereld te lezen. Slrn werkt een FLINK STUK sneller dan wat voor
grafische reader dan ook.

Kennelijk heb jij wat problemen om dat te begrijpen, misschien een beetje
geindoctrineerd door Bill dat een programma van minder dan 10 meg slecht
en ouderwets is?? Ik heb 2 jaar geleden ook LookOut gebruikt; het crashte
regelmatig, was buggie, bloated en toen m'n mailbox een keer verneukt was
was ik m'n mail kwijt! Maar ja, waarom zou je zoiets als plain text
opslaan als het binair kan??

Microsoft, een bedrijf dat vele miljarden waard is, 90% van de desktop's
in handen heeft; en het kan niet eens een VEILIGE en STABIELE mail/news
reader maken!!!!

WOEHAHAHA

Basile

> Linuxgebruikers springen liever in het oog door de inhoud
> van hun postings dan door het uiterlijk ervan.

Daar heb je me zuiver, Hans.
Blijf dan maar met je fixed fontje werken.

Het is gewoon niet te geloven, die Linux lovers die denken dat ze echt het
buskruit uitgevonden hebben, en met de beste software werken.
Hebben jullie echt nog nooit met Outlook gewerkt ? Verbonden aan een
Exchange server ? Daar is zoveel evident en gebruikersvriendelijk, dat, als
je met een Unix systeem moet werken, je echt denkt in de prehistorie
terechtgekomen te zijn.

(Because your newsreader does not support HTML formatted postings, this was
put in plain text, heh-heh)

cor gest jr

pa...@kub.nl (paai) writes:

> [...]

> KUB-University Tilburg, the Netherlands (+31) (0)13-4662693
> Home: Elzenstraat 1, 5581 VS Waalre, the Netherlands (+31) (0)40-2230680

qua patet "ASCII" orbis

RFC 822, c'est tout. algo tutti, jest wsysko. adj-i-n tolko

cor

--
/* If GNU/LINUX hasn't an answer you have the wrong problem */
/* Q: $:which Linux pa3...@amsat.org A: $:ANY linux */

paai

On Sat, 24 Jul 1999 22:52:38 +0200, Basile <ntw...@pandora.be> wrote:

> Wel, dat is nu juist het verschil. Als je in Win9x op de <Enter> =
>toets blijft rammen, dan ben je er direkt wel : (ik bedoel, je hebt dan =
>een werkend systeem)

Ah... dat mooie blauwe scherm met "unrecoverable exception error"...

> dus keuze genoeg (of te veel, eigenlijk). Op geen enkele van die =
>sites vind ik een gewoon setup programma. Kan er mij iemand uitleggen =
>hoe ik dat dus doe ? (Neen eigenlijk : leg het aan mijn schoonmoeder =
>uit. Als zij het begrijpt, dan vind ik dat het tijd is om Linux te =
>installeren...)

Stuur je schoonmoeder dan hier langs en blijf niet zelf zeveren.

paai

On Sun, 25 Jul 1999 00:12:52 +0200, Basile <ntw...@pandora.be> wrote:

>Het is gewoon niet te geloven, die Linux lovers die denken dat ze echt het
>buskruit uitgevonden hebben, en met de beste software werken.

Niet noodzakelijk de beste software, maar we werken er wel beter mee.

Nils Zonneveld

Basile wrote:

> (Because your newsreader does not support HTML formatted postings, this was
> put in plain text, heh-heh)

Het is niet zo zeer een kwestie van welke newsreader men gebruikt. Zelfs
in Outlook is het mogelijk acceptabele postings te maken. Maar waar het
wel om gaat is dat HTML op usenet zoiets is als frans spreken in
Vlaanderen, terwijl men nederlands kan spreken, hoogst onbeschoft dus.

M.v.g.

Nils Zonneveld
--
"Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet"
Multatuli (Eduard Douwes Dekker) - Idee 1

Nils Zonneveld

> Basile wrote:
>
> Een ploinkie doen ?
> Wa's dat nu weer ?

De ethymologie van 'ploink' is het geluid van iemand die in de killfile
gedropt wordt. Nu ga je natuurlijk weer vragen wat een 'killfile' is :-)

Rob van Hout

On Sat, 24 Jul 1999 20:36:10 +0200, Hans de Jong scribbled:

> [...]
> newsgroup-politieagentjes als jij:
>
> alt.sukkels.dienietsbeterwetendan.zeurenoverandermansvragen

*plonk*

Gerwin Bijsterbosch

On 24 Jul 1999 21:30:04 GMT, paai <pa...@kub.nl> wrote:

>Linuxgebruikers springen liever in het oog door de inhoud
>van hun postings dan door het uiterlijk ervan.

Dat is het verschil tussen Windows- en Linuxgebruikers. Windows gebruikers
zitten de hele tijd naar mooie plaatjes te kijken (niets aanraken, dan
crasht hij!) terwijl Linux gebruikers liever iets zinnigs doen, desnoods
maar op de console (wat heerlijk snel werkt). Uiterlijk is leuk, maar je
hebt er niets aan. Wij noemen dat hier 'nutteloos'.

Gerwin

--
Gerwin Bijsterbosch <g.bijst...@iname.com>
Also known as Qyroz <qy...@xs4all.nl>

Weerdo

<Hans.d...@cable.A2000.nl> wrote:

>Misschien is het een goed idee om eens een newsgroup te starten voor
>newsgroup-politieagentjes als jij:

*PLONK*

Menno

Erik Warmelink

In article <AVqm3.7565$d8.1...@afrodite.telenet-ops.be>,
> [...]

> Exchange server ? Daar is zoveel evident en gebruikersvriendelijk, dat, als
> je met een Unix systeem moet werken, je echt denkt in de prehistorie

Ik heb wel eens met Outlook op een Exchange server gewerkt. Dat was
bepaald geen genoegen: de client crashte als ik na ongeveer 10 minuten
wachten een nieuw e-mailtje kreeg en dat wou openen. Ook was het op een
lokaal netwerk langzamer dan ik gewend was op goedkopere Unix machines
over het Internet.

> (Because your newsreader does not support HTML formatted postings, this was
> put in plain text, heh-heh)

Mijn newsreader ondersteunt wel HTML geformatteerde postings. Gezien het
gemiddelde niveau van dergelijke postings kies ik er echter meestal voor
om ze over te slaan.

--
http://helpb92.xs4all.nl/

Anton

Basile wrote:

> Linux, is dat nu dat fantastische operating systeem dat in volle

> opgang is, waarover het hier gaat, dat nog niet eens een newsreader
> heeft waarmee je HTML postings kan lezen ?

Domme vraag, natuurlijk wel, maar daar gaat het hier niet om.

Wat jij doet is erg onbeleefd, en je hebt geen enkel respect voor de
andere mensen in deze nieuwsgroep. Het posten in HTML is in deze
nieuwsgroep niet toegestaan volgens het charter. Het is over het
algemeen op Usenet niet gewenst.

Dat mensen dat niet weten en per ongeluk toch in HTML posten kan ik me
heel goed voorstellen, maar ik heb nog niemand gezien die zoals jij het
*toch* blijft doen, terwijl je beter weet.

Dan over jou opmerking "Ik vind gewoon dat tekst in Rich Text Format
(HTML) mooier is en gemakkelijker leest." Ten eerste: HTML is niet
hetzelfde als Rich Text Format, maar dat terzijde. Ten tweede: je weet
dat HTML postings ongewens zijn en voor veel newsreaders heel slecht
leesbaar zijn. Dus lijkt het erop alsof je je postings alleen voor
jezelf "mooier en gemakkelijker" te lezen maakt, want niemand anders
lijkt het met jou eens te zijn wat dat betreft. Waarom email je je
berichtjes dan niet gewoon naar jezelf?

Tenzij je natuurlijk zo ziek bent dat je er plezier in hebt om mensen op
de tenen te trappen en in zoveel mogelijk kill files terecht te komen.

Anton

--

For people who like peace and quiet - a phoneless cord.

Rob S. Wolfram

Basile <ntw...@pandora.be> wrote:
> [...]
>Linux, is dat nu dat fantastische operating systeem dat in volle opgang =
>is, waarover het hier gaat, dat nog niet eens een newsreader heeft =

[ snip quote waar je *onder* had moeten reageren
zie: http://www.xs4all.nl/~hensema/quote/ ]

>------=_NextPart_000_00B7_01BED61A.FE6E7C60

[ snip HTML bagger ]

In de RFC 1521 en 1522 staat MIME beschreven. Dat staat voor "Multipurpose
Internet ****** M A I L ****** Extensions". MAIL!!! GEEN NEWS!!!
Dit heeft niets met "advanced" te maken maar met de fatsoensregels die
een anarchistisch medium als het Internet groot gemaakt heeft ondanks de
pogingen van Bill Gates om dat tegen te werken.

In het algemeen is het zo dat een newbie langskomt en nog niet weet hoe
en waarom bepaalde gebruiken op Usenet zijn zoals ze zijn, en dan worden
ze erop gewezen. De meeste doen dat ook netjes, maar jij bent een koppige
eigenzinnige kwal. Zet de rotzooi alsjeblieft nu uit of verdwijn ook in
mijn killfile.

Cheers,
Rob
--
Rob S. Wolfram <qwe...@hamal.xs4all.nl> PGP 0x07606049 GPG 0xD61A655D
There is is no reason for any individual to have a computer in their

Menno Bakker

Hans de Jong wrote:

> Haha.

Eikel

*PLONK*
--
Linux 2.2.9 i586
12:45pm up 6 days, 13:08, 2 users, load average: 0.08, 0.12, 0.18

Menno Bakker

> Basile wrote:
>
> GOED WETEN !!!

Jij bent echt met afstand de grootste luser die ik hier ooit gezien heb.

A. van Werven

Basile snapt er ook werkelijk helemaal geen bal van:

>Da's natuurlijk afhankelijk van waarmee je het leest.

Helemaal niet. Natuurlijk zijn er news reader die het wel kunnen lezen en
news readers waarmee je het niet kan lezen, maar het hoort gewoon niet op
Usenet. Punt uit. Is dat nou zo moeilijk ?

>Linux, is dat nu dat fantastische operating systeem dat in volle opgang is

Lees jij nieuws met je operating systeem dan ?
Vind ik erg knap van je.

>dat nog niet eens een newsreader heeft waarmee je HTML postings kan lezen ?

Natuurlijk zijn die er wel, dombo. Het beste voorbeeld is Netschaap.
Maar als je iets kan wil dat nog niet zeggen dat je dat ook moet doen...

Ik kan heel makkelijk mijn default runlevel op 6 zetten (shutdown), maar dat
is toch ook nog geen reden om het ook echt te doen ?

>This is a multi-part message in MIME format.
>
>------=_NextPart_000_00B7_01BED61A.FE6E7C60

Alphons (en nou weg met die troep !)

Basile

A. van Werven <avwe...@wi.leidenuniv.nl> wrote in message

> Basile snapt er ook werkelijk helemaal geen bal van:

Maar ja, toch wel : wat baten kaars en bril, als den universitair niet zien
en wil.

> Helemaal niet. Natuurlijk zijn er news reader die het wel kunnen lezen en
> news readers waarmee je het niet kan lezen, maar het hoort gewoon niet op
> Usenet. Punt uit. Is dat nou zo moeilijk ?

Ge leest toch ook uw news en uw mail niet met Telnet ? Of drukt ge ook nog
de AT commandootjes in om uw modem te laten bellen ?
Ga mee met uw tijd, man. Er zijn readers die het allebei kunnen, en er zijn
readers die slechts een van de 2 kunnen. Dan is de keuze toch niet moeilijk

?

> Lees jij nieuws met je operating systeem dan ?
> Vind ik erg knap van je.

Neen, lees de zin verder :

> Natuurlijk zijn die er wel, dombo. Het beste voorbeeld is Netschaap.
> Maar als je iets kan wil dat nog niet zeggen dat je dat ook moet doen...

HUH ? Dombo ? Netschaap ken ik wel, dat is ook zo een van die dying
technologies... Als dat uw BESTE voorbeeld is, hahaha

> Ik kan heel makkelijk mijn default runlevel op 6 zetten (shutdown), maar
dat
> is toch ook nog geen reden om het ook echt te doen ?

Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar het zal wel iets zijn wat geen
zinnig mens met zijn Linux dozeke zal doen. In alle geval zie ik niet waar
dat op slaat. Ik kan ook mijn win.com deleten. En dan ?

> Alphons (en nou weg met die troep !)

Dan moet ge maar een **ploinkie** doen, hee Fons.

> "Karate no jugyo wa issho de aru" - Karate training is a lifetime.

En wat diene zever in uw Signature komt doen, weet ik ook niet.

Basile Van Hoorick.

Menno Bakker

Basile wrote:

> Ge leest toch ook uw news en uw mail niet met Telnet ?

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat _wel_ doen.

> [...]
> readers die slechts een van de 2 kunnen. Dan is de keuze toch niet moeilijk

Jij ontneemt ons de mogelijkheid zelf die keuze te maken, en daar gaat
het allemaal om.

Groeten,

Menno

--
Linux 2.2.9 i586
11:55pm up 7 days, 19 min, 2 users, load average: 1.18, 1.02, 0.90

Rob van Hout

On Mon, 26 Jul 1999 22:41:23 +0200, Basile brabbled:

> Ge leest toch ook uw news en uw mail niet met Telnet ?

Zullen we d'r een wedje om maken?

> Of drukt ge ook nog
> de AT commandootjes in om uw modem te laten bellen ?

Je moest es weten joh. Inmiddels niet meer (isdn connectie), maar ik heb nog
zo'n beetje de hele Hayes command set uit m'n hoofd gekend.

> Ga mee met uw tijd, man. Er zijn readers die het allebei kunnen, en er zijn
> readers die slechts een van de 2 kunnen. Dan is de keuze toch niet moeilijk

HTML hoort niet thuis in Usenet. Period.

> HUH ? Dombo ? Netschaap ken ik wel, dat is ook zo een van die dying
> technologies... Als dat uw BESTE voorbeeld is, hahaha

Ik sterf van verlangen om te horen wat volgens JOU dan *wel* de beste keus
is...

> Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar het zal wel iets zijn wat geen
> zinnig mens met zijn Linux dozeke zal doen. In alle geval zie ik niet waar
> dat op slaat. Ik kan ook mijn win.com deleten. En dan ?

Wat doe jij eigenlijk in deze nieuwsgroep behalve zieken? Je hebt duidelijk
geen enkel benul van Linux, nulkommanix aan affiniteit met het systeem, en
al helemaal geen respect voor het charter van deze ng. Scheert u weg, troll!

> (Because your newsreader does not support HTML formatted postings, this was
> put in plain text, heh-heh)

(Because your postings are a pain in the ass, your name was added to my
killfile, heh-heh)

Konrad Wojas

On Mon, 26 Jul 1999 22:41:23 +0200, Basile wrote:
>Ge leest toch ook uw news en uw mail niet met Telnet ?

Weet jij een betere manier om je mail en news van waar ook ter wereld te
kunnen lezen en beantwoorden?? Bovendien werken pine ne slrn een FLINK
STUK sneller en stabieler dan LookOut of wat voor bloated grafisch proggie
dan ook.

>Ga mee met uw tijd, man. Er zijn readers die het allebei kunnen, en er zijn
>readers die slechts een van de 2 kunnen. Dan is de keuze toch niet moeilijk

<..>

>HUH ? Dombo ? Netschaap ken ik wel, dat is ook zo een van die dying
>technologies... Als dat uw BESTE voorbeeld is, hahaha

*ploink*
(ik ben nog geduldig geweest vind ik persoonlijk)

Rob S. Wolfram

Basile <ntw...@pandora.be> wrote:
>Ge leest toch ook uw news en uw mail niet met Telnet ?

Ja.

> Of drukt ge ook nog
>de AT commandootjes in om uw modem te laten bellen ?

Ja.

>Ga mee met uw tijd, man.

Meegaan naar een omgeving waar geen behoorlijke remote login mogelijk is,
waar de meeste productieapplicaties alleen compatible zijn met de huidige
versie, waar elke user per definitie root is, waar geen versiebeheer is van
de componenten van het OS, waar men geen onderscheid weet te maken tussen
een applicatie en een document (hence: Melissa), waar de geringste crash
van een applicatie het OS meeneemt, waar de configuratie van de applicaties
moet geschieden door ondoorzichtige combinaties van pull-down menus, tab-
blaadjes en buttons, waar mijn heimelijk identificatiestrings doormailt
naar Redmond en waar men kennelijk zelf niet het verschil kent tussen een
spreadsheet en een flight simulator?

NO THANKS!

>(Because your newsreader does not support HTML formatted postings, this was
>put in plain text, heh-heh)

Because MIME is a MAIL and not a NEWS extension you should *NEVER* post
HTML to Usenet.

Hans Wolters

Rob S. Wolfram <qwe...@rigel.island.nl> found a keyboard
and wrote the following ....

RFB (Request for Basile-Spam-Subject)

Even een oproep aan iedereen die zonodig op Basile moet reageren.
Kunnen we niet gewoon even de naam Basile vernoemen in het subject?
Dan kan ik die troep er tenminste ook uit scoren!

Vast bedankt, Hans
--
Linux / Com21 kabel modem / CMI8330 Soundpro Mini HOWTO
http://linux.gelrevision.nl/
1:45am up 29 days, 3:44, 3 users, load average: 0.04, 0.08, 0.09

paai

On Mon, 26 Jul 1999 22:41:23 +0200, Basile <ntw...@pandora.be> wrote:

>Ge leest toch ook uw news en uw mail niet met Telnet ? Of drukt ge ook nog

>de AT commandootjes in om uw modem te laten bellen ?

>Ga mee met uw tijd, man. Er zijn readers die het allebei kunnen, en er zijn

Grappig dat je dat zegt. Ik kom namelijk regelmatig op allerlei
plaatsen in het buitenland waar men wel Internet heeft, maar
geen configuratie waarmee ik direct mijn mail en andere zaken in
Tilburg kan lezen. Een telnet-sessie is echter altijd wel op te
zetten.

Dus ja, ik lees mijn mail regelmatig met telnet. Dat zou ik niet
kunnen als mijn machine een Windows-bak was...

paai

On 26 Jul 1999 22:22:12 GMT, Rob van Hout <rvh...@iname.com> wrote:
> [...]

>al helemaal geen respect voor het charter van deze ng. Scheert u weg, troll!

Laat toch. Hij is best wel amusant.

paai

On 26 Jul 1999 23:48:26 GMT, Hans Wolters <oekoe...@Youknow.Where.nl> wrote:
> [...]
>Kunnen we niet gewoon even de naam Basile vernoemen in het subject?
>Dan kan ik die troep er tenminste ook uit scoren!

Persoonlijk vind ik hem best leuk :-)

Paai

Hans Wolters

paai <pa...@kub.nl> found a keyboard

and wrote the following ....

>Persoonlijk vind ik hem best leuk :-)

Ja maar jij bent nu eenmaal een beetje kinky :)

Groet Hans

--
Linux / Com21 kabel modem / CMI8330 Soundpro Mini HOWTO
http://linux.gelrevision.nl/

10:00am up 29 days, 11:59, 3 users, load average: 0.04, 0.09, 0.05

V.

paai is verliefd op Basil....

> Persoonlijk vind ik hem best leuk :-)
>

> Paai

Maar eh, serieus?
Als alle mensen die leuk zijn in html gaan posten
kunnen de providers geen usenet meer aanbieden vermoed ik.

Jeroen.
<er zijn toch wel meer leuke mensen?>

paai

On Tue, 27 Jul 1999 10:38:57 +0200, V. <n...@nee.nl> wrote:

>paai is verliefd op Basil....

>Maar eh, serieus?
>Als alle mensen die leuk zijn in html gaan posten
>kunnen de providers geen usenet meer aanbieden vermoed ik.

Mmm... als alle niet-leuke mensen ophouden met posten blijft er
van Usenet o'o'k niet veel meer over :-(

Laat Basil z'n gang maar gaan. Het is in ieder geval on-topic
en als ik bedenk wat voor flauwe kul *ik* allemaal
ooit voor de grootste waarheid heb gehouden...

(Bijvoorbeeld dat je met WYSIWYG editors betere teksten schreef)

V.

<knip>

> [...]
> ooit voor de grootste waarheid heb gehouden...
>
> (Bijvoorbeeld dat je met WYSIWYG editors betere teksten schreef)

Ha,ha,ha, oke,oke,oke,
ik geef op.
Valt me mee dat je deze nog in plain txt post ヲ-)

Jeroen.

Edwin Groenendijk

> [...]
> maar op de console (wat heerlijk snel werkt). Uiterlijk is leuk, maar je
> hebt er niets aan. Wij noemen dat hier 'nutteloos'.

Wat een onzin.

A) Waarom kom ik zoveel spul tegen om je X een beter uiterlijk te geven (een
keur aan windowmanagers, desktops, themes, skins, je wordt er mee
doodgegooid !) als het in de ogen van Linux users toch alleen maar
nutteloos is ??? Wat zitten de makers daarvan dan hun tijd te verspillen zeg
!

B) Bepaalde applicaties zijn nagenoeg alleen werkbaar in een grafische
omgeving (of kun jij op een commandline een foto (zichtbaar) retoucheren ?)

Kortom, dat jij er geen waarde aan hecht betekent niet dat iedereen daar zo
over denkt.
Het heeft dus volgens mij niks met je OS keuze te maken.

Overigens, het belang van HTML opmaak in usenet postings zie ik ook niet zo
scherp hoor.
(oeps..... even kijken of mijn outlook (!!!) per ongeluk niet op html staat
:)

groeten
Edwin

Jan Winters

> [...]
> kunnen lezen en beantwoorden?? Bovendien werken pine ne slrn een FLINK
> STUK sneller en stabieler dan LookOut of wat voor bloated grafisch proggie
Daar zijn we weer .... Vooroordelen jongetje. Je kunt niet alle grafische
programma's over één kam scheren (Mag wel, maar je maakt jezelf zo
ontzettend belachelijk).

Is er overigens nog iemand hier die mij kan vertellen of RedHat nu wel of
niet duur is? Eén ding kunnen Linux'ers verrotte goed en dat is off-topic
discussies voeren (en of ze dat nu met of zonder Telnet doen, het blijft
verrotte vervelend om telkens weer threads te zien die kapot worden gemaakt
met die debiele welles/nietes spelletjes).

Jan

Nils Zonneveld

Edwin Groenendijk wrote:

> (oeps..... even kijken of mijn outlook (!!!) per ongeluk niet op html staat
> :)

Is het nou zo dat Outlook standaard alles in HTML doet? Of moet je dat
eerst zelf aanzetten?

Groetjes,

Nils

Jan Winters

Hallo Hans,

> Dus ja, ik lees mijn mail regelmatig met telnet. Dat zou ik niet
> kunnen als mijn machine een Windows-bak was...

Gewoon even heel belangstellend ...waarom kan dat niet met een
Windowsmachine? Ik kan vanaf elke machine in mijn thuisnetwerk telnetten
naar de Linuxserver.

Jan

Jan Winters

> Is het nou zo dat Outlook standaard alles in HTML doet? Of moet je dat
> eerst zelf aanzetten?
Dat moet jezelf aanzetten en al zou het standaard aan staan, dan zou je het
nog uit kunnen zetten.

Jan

Nils Zonneveld

Als jouw server een NT of windows machine was zou je dus niet kunnen
telnetten naar de server toe om bijv. je mail te lezen.

Maar misschien heeft NT weer andere remote progjes, daar kan ik niets
zinnigs over zeggen, misschien dat iemand die meer weet van NT, kan
vertellen of je een NT server remote kunt beheren.

Groet,

Jan Winters

> Als jouw server een NT of windows machine was zou je dus niet kunnen
> telnetten naar de server toe om bijv. je mail te lezen.
Maar waarom kan dat niet? (Waarschijnlijk een heel erg stomme vraag, maar ik
stel 'm toch maar).

Jan

Joost Kraaijeveld

>Dus ja, ik lees mijn mail regelmatig met telnet. Dat zou ik niet
>kunnen als mijn machine een Windows-bak was...
Jawel. Doe ik regelmatig. Telnet is zelfs beschikbaar op Windows.

Joost

paai

On Tue, 27 Jul 1999 18:09:15 +0200, Jan Winters <j.wi...@cable.a2000.nl> wrote:
>Hallo Hans,

>Gewoon even heel belangstellend ...waarom kan dat niet met een

>Windowsmachine? Ik kan vanaf elke machine in mijn thuisnetwerk telnetten
>naar de Linuxserver.

Precies... Herlees de thread. Ongeacht bij wat voor exotisch
systeem je terecht komt, als het telnet heeft kun je op je
Linuxbak je mail lezen. Omgekeerd niet: als de machine waar mijn
mail arriveerde een Windowsmachine was, zou ik grote problemen
hebben om van elders mijn mail in te zien...

Jan Winters

Hallo Hans,

> Nee-heeee. je luistert/leest niet. Natuurlijk is telnet op
> Windows beschikbaar, en dan kun je op een unixbak doorgaans
> gewoon je mail lezen. Omgekeerd niet.
Derde poging ... Waarom niet? Is deze vraag nu zo moeilijk. Ik geloof je
onvoorwaardelijk, maar ben benieuwd naar de technische reden waarom het niet
kan.

> Is dat nou zo moeilijk te begrijpen...
Ja, anders vroeg ik het niet.

> Grmbmbl, grmbl, de jeugd van tegenwoordig...
Sorry hoor (zonder smiley).

Jan

paai

On Tue, 27 Jul 1999 19:35:58 +0200, Joost Kraaijeveld <JKraai...@askesis.nl> wrote:
> [...]

gewoon je mail lezen. Omgekeerd niet.

Is dat nou zo moeilijk te begrijpen...

Grmbmbl, grmbl, de jeugd van tegenwoordig...

Nils Zonneveld

Is helemaal geen stomme vraag. Aan een telnet-sessie zitten twee kanten.
Een server kant en een client kant. Iedere computer met win9x/NT is op
zijn minst uitgerust met een rudimentaire telnet client. Dat is de reden
waarom je bijna op iedere computer met internet verbinding kunt
telnetten naar je Linux/UNIX bak thuis (als deze natuurlijk ook
aangesloten is op internet).

Echter om een sessie te kunnen accepteren moet er een telnet daemon
draaien. Deze draait op UNIX systemen niet continue, maar wordt indien
nodig opgestart door de inetd daemon. Instellingen hiervoor kun je
nazien in je services- en inetd.conf-files in /etc.

Bij windows draaien er niet zulke daemons (afgezien misschien van
PC-anywhere en het minder vriendelijke Back Orrifice). in.telnetd (dat
is de telnet daemon) start bijvoorbeeld een bash-shell waardoor je op je
machine kunt doen wat je moet doen. Windows9x/NT is meer GUI
geörienteerd, waardoor je ook grafische data door moet geven aan de
client. In principe kàn het dus wel (met pc-anywhere bijvoorbeeld), maar
het is minder vanzelfsprekend en er zal zeker niet standaard op iedere
Win9x/NT machine een remote-access daemon draaien.

Ik heb gehoord dat er CLI remote access daemons voor NT zijn, maar het
fijne weet ik er niet van.

Groetjes,

Nils Zonneveld

Jan Winters wrote:

> Is er overigens nog iemand hier die mij kan vertellen of RedHat nu wel of
> niet duur is?

Red Hat kan duur zijn: als je officiële versie met handleiding en
support koopt. Maar ook goedkoop: RedHat is gratis te downloaden. Als
het downloaden je te veel is zijn er altijd wel mensen/instanties die
RedHat (en natuurlijk andere distro's) goedkoop aanbieden. Mijn versie
heb ik voor een tientje van de NLLGG bijvoorbeeld.

Marcel Burggraeve

On 27 Jul 1999 18:30:04 GMT, paai <pa...@kub.nl> wrote:

> [...]
>gewoon je mail lezen. Omgekeerd niet.
>
>Is dat nou zo moeilijk te begrijpen...
>
>Grmbmbl, grmbl, de jeugd van tegenwoordig...

Of het ook bruikbaar is om mail of wat dan ook te lezen heb ik geen idee van
maar er is weldegelijk een programma wat je kunt installeren onder NT waarna
je een telnetsessie kunt openen naar die machine.

--
Gravity doesn't exist,
the Earth sucks.

Marcel Burggraeve

Er is een progje wat je op je NT machine kunt installeren waarna deze te
bereiken is met een telnetsessie.
Hoe veel/weinig je daarna op dat ding kunt doen heb ik geen idee van maar
het werkt wel.

paai

On Tue, 27 Jul 1999 20:44:25 +0200, Jan Winters <j.wi...@cable.a2000.nl> wrote:
> [...]
>onvoorwaardelijk, maar ben benieuwd naar de technische reden waarom het niet

Misschien praten we langs elkaar heen?

Nou kijk: een Windowsbak is (bijna) volledig grafisch georienteerd.
Zelfs al zou er een telnetserver op zo'n machine draaien, zou je
nog geen character-georienteerd programma kunnen vinden om
er je mail mee te lezen. Windows-programma's kunnen al evenmin
als X clients draaien (hoewel er voor NT een of andere add-on
schijnt te zijn om *sommige* programma's als X client te exporteren).
Het enige waarop je kunt hopen is dat er een of andere popserver
voor Windows bestaat. Kortom: als je niet fysiek achter je Win-machine zit
kun je niet, of toch zeer moeilijk bij je mail komen.

Unix is van huis uit character-georienteerd en beschikt afgezien
daarvan doorgaans over X. Dus ongeacht waar je zit en wat voor operating
systeem je tot je beschikking hebt, je kunt altijd met telnet
een connectie met je (unix) thuisbasis leggen en dan hetzij met
een character-oriented mail lezer je mail bekijken, hetzij
doodleuk een X sessie starten, als de machine waar je toevallig
achter zit een X server heeft. Dat kan best een MS-Windows
machine zijn, of een andere Unix bak of zelfs een teletype van
dertig jaar oud met een 300 bauds modem (hoewel die wel geen
telnet zal kennen).

Kortom: toen Basile beweerde dat het toch wel het toppunt van
achterlijkheid was om je mail met telnet te lezen, moest ik
hem even corrigeren.

Konrad Wojas

On Tue, 27 Jul 1999 18:07:10 +0200, Jan Winters wrote:
>Daar zijn we weer .... Vooroordelen jongetje. Je kunt niet alle grafische
>programma's over één kam scheren (Mag wel, maar je maakt jezelf zo
>ontzettend belachelijk).

Noem eens een grafische mail/news client die sneller werkt (dan heb ik het
over iemand die er al een beetje ervaring mee heeft, niet iemand die de
eerste keer slrn start :).

Joost Kraaijeveld

>Nee-heeee. je luistert/leest niet. Natuurlijk is telnet op
>Windows beschikbaar, en dan kun je op een unixbak doorgaans
>gewoon je mail lezen. Omgekeerd niet.
Jaaa, ik luister wel. Ik telnet vanaf mijn Linux machine naar mijn NT Server
om mijn email te lezen, ik telnet van mijn NT Workstation naar mijn NT
Server om mijn email te lezen, en ik telnet van mijn NT Workstation naar
mijn Linux machine om mijn (administratieve) email te lezen. Kortom ik
telnet van alle machines naar alle machines om mijn email te lezen.

Joost

Nils Zonneveld

Konrad Wojas wrote:

> Noem eens een grafische mail/news client die sneller werkt (dan heb ik het
> over iemand die er al een beetje ervaring mee heeft, niet iemand die de
> eerste keer slrn start :).

Met alle respect: ik vond slrn een onding. Als newreader wil ik een
flexibele newsreader: ik moet vlug kunnen subscriben/unsubsriben op
nieuwsgroepen, ik wil kunnen sorteren op datum, poster, en thread
tijdens één sessie. Wellicht heb ik iets verkeerd geconfigureerd, maar
telkens als ik wil subscriben/unsubscriben dan haalt slrn de hele
rattaplan aan newsgroups opnieuw op bij de server: gevolg ellenlange
wachttijden. Op diverse criteria sorteren ging ook al niet makkelijk.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het alom verguisde netscape als
newsreader. Trouwens de enige newsreader die ook crossplatform een
beetje consistent is. Het draait op mun Linuxbak en mun Macintosh alswel
op de Win bak op mun werk.

Misschien is de oplossing om een eigen nntp servertje in te richten,
maar daar zie ik tegenop.

Nils Zonneveld

Aha!

Dan weet jij welk progje je moet gebruiken om NT zo gek te krijgen dat
je ernaar kan telnetten :-)

Met welk progje doe je dat nou (ik bedoel de daemon aan de NT kant)?

Altijd nieuwsgierig,

Rob van Hout

On Tue, 27 Jul 1999 22:34:21 +0200, Nils Zonneveld scribbled:

> telkens als ik wil subscriben/unsubscriben dan haalt slrn de hele
> rattaplan aan newsgroups opnieuw op bij de server

Da's toch echt niet nodig ;-). Je haalt eenmalig de nieuwsgroepenlijst op
met slrn -create, en dan kun je met het L commando gaan zoeken en
subscriben. Het is wel handig om in de ~/.slrnrc te melden dat je niet
automatisch wilt subscriben op nieuwe nieuwsgroepen.

> wachttijden. Op diverse criteria sorteren ging ook al niet makkelijk.

Zie 'man slrn' voor mogelijke instellingen in ~/.slrnrc.

> Misschien is de oplossing om een eigen nntp servertje in te richten,
> maar daar zie ik tegenop.

Met slrnpull kun je ook offline lezen zonder dat daar een nntp server voor
nodig is. En slrnpull opzetten is redelijk eenvoudig. Even de QUICK_INSTALL
beschrijving bij de source volgen ;-).

Rob Janssen

Marcel Burggraeve <mar...@graeve.cistron.nl> wrote:
> [...]
>bereiken is met een telnetsessie.
>Hoe veel/weinig je daarna op dat ding kunt doen heb ik geen idee van maar

Ja, start Outlook Express eens op vanuit dat ding...
Wellicht komt ie dan op in tekstmode.

Rob
--
+----------------------------------+--------------------------------------+

Joost Kraaijeveld

>Aha!
>
>Dan weet jij welk progje je moet gebruiken om NT zo gek te krijgen dat
>je ernaar kan telnetten :-)
Het programma dat ik gebruik is Exchange server (het ging immers im het
lezen van email met behulp van telnet?). Gewoon telnetten naar poort 25 om
te zenden en naar 110 om te lezen. Afgezien daarvan is er een implemetatie
van een GNU Licenced remote access suite voor cygwinb20 door Sergey Okhapkin
dat deamons bevat voor de volgende tooltjes: inetd, telnetd, tftpd, talkd,
rexecd, ftp, telnet, tftp, talk and login.

Joost

Hans Paijmans

On Tue, 27 Jul 1999 22:32:55 +0200, Joost Kraaijeveld <JKraai...@askesis.nl> wrote:
> [...]
>mijn Linux machine om mijn (administratieve) email te lezen. Kortom ik
>telnet van alle machines naar alle machines om mijn email te lezen.

En dat met een standaard distributie van NT ???

(dat een expert op ieder denkbaar platform zo ongeveer iedere denkbare
taak kan verrichten geloof ik zo ook wel).

Paai

--
Drs Hans Paijmans

Konrad Wojas

On Tue, 27 Jul 1999 22:34:21 +0200, Nils Zonneveld wrote:
> [...]
>rattaplan aan newsgroups opnieuw op bij de server: gevolg ellenlange

>wachttijden. Op diverse criteria sorteren ging ook al niet makkelijk.

Slrn is de meest flexibele newsreader die ik ken. Je kan ongelooflijk veel
instellen in .slrnrc en als dat niet genoeg is kan je in slang macro's
ervoor schrijven.

Je kan zelf commando's toewijzen aan toetsen, bepalen welke headers je
wilt zien, Basile killen, etc.

Hans Wolters

Konrad Wojas <wo...@vvtp.tn.tudelft.nl> found a keyboard
and wrote the following ....

> [...]
>ervoor schrijven.
>
>Je kan zelf commando's toewijzen aan toetsen, bepalen welke headers je

Nog sterker, mensen als Paai kunnen Basile zelfs scoren zodat hij
boveninkomt :)

Groet Hans
--
Linux / Com21 kabel modem / CMI8330 Soundpro Mini HOWTO
http://linux.gelrevision.nl/
11:50am up 30 days, 13:49, 3 users, load average: 0.02, 0.11, 0.12

Marijn Ros

On Tue, 27 Jul 1999, Jan Winters wrote:

> Hallo Hans,

> Gewoon even heel belangstellend ...waarom kan dat niet met een
> Windowsmachine? Ik kan vanaf elke machine in mijn thuisnetwerk telnetten
> naar de Linuxserver.

Gebruik je dan de bijgeleverde telnet, of een betere? Met de bijgeleverde
heb ik regelmatig ruzie (zeg eens in de 10 keer). Hij 'hangt', of laat
alles op de onderste regel zien, of..... Soms helpt het om over te
schakelen naar de andere mode en weer terug, soms niet.

Groeten,
Marijn

April 15 1998: fys.ruu.nl -> phys.uu.nl
Commercial and/or unsollicited email and/or spam will be
processed for a DFL100 handling fee. Unsolicited sending
constitutes acceptance.

Maarten van Steenbergen

> [...]

> onvoorwaardelijk, maar ben benieuwd naar de technische reden waarom het niet

Omdat NT een single-user systeem is, en UNIX een multi-user systeem. Je kan
vanaf elke machine naar een UNIX systeem telnetten, maar je kan vanaf geen
enkele machine naar een NT systeem telnetten.

Er zijn wel programmaatjes die van NT een telnet server kunnen maken, maar ik
gok dat zo van nog geen 1% van de NT servers een deugdelijk telnet systeem is
gemaakt dat in de buurt komt van een UNIX server.

groeten,

Maarten

--
Maarten van Steenbergen <stee...@phys.uu.nl>
-----=====* http://www.phys.uu.nl/~steenbrg/ *=====-----

Hans Paijmans

On 28 Jul 1999 09:52:26 GMT, Hans Wolters <oekoe...@Youknow.Where.nl> wrote:

>Nog sterker, mensen als Paai kunnen Basile zelfs scoren zodat hij
>boveninkomt :)

Is er in het koninkrijk der hemelen niet meer vreugde over
het redden van een enkel dwalend schaap dan over tienduizend rechtvaardigen
die geen redding nodig hadden...?

Synap

Maarten van Steenbergen wrote:

Aha is NT nu ook al een Single user system.. en dan mnog server software?
tttttttssssssssssssssssssssssss.. .naja whateVEr

Hans Wolters

Hans Paijmans <pa...@kub.nl> found a keyboard

and wrote the following ....

>Is er in het koninkrijk der hemelen niet meer vreugde over
>het redden van een enkel dwalend schaap dan over tienduizend rechtvaardigen
>die geen redding nodig hadden...?

Heb je ook weer gelijk aan. Het is alleen zo'n tijdrovende zaak.

Groet Hans
--
Linux / Com21 kabel modem / CMI8330 Soundpro Mini HOWTO
http://linux.gelrevision.nl/

2:40pm up 1:13, 3 users, load average: 0.32, 0.21, 0.13
AARGHHHH

It is loading more messages.