geen crt monitoren meer?

Linea Recta

Ben aan het informeren geweest naar een geschikte monitor, maar het heeft er
alle schijn van dat men tegenwoordig nergens meer een "ouderwetse"
monitor-met-beeldbuis kan leveren. Klopt dat? Verder: zijn die stekkers van
platte schermen wel hetzelfde zodat ik die gewoon kan aansluiten op mijn
huidige videokaart?

video: Matrox Marvel G450eTV 32 MB. (AGP)
monitor: iiyama Vision Master 1401

--
regards,

|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os

Chris Laarman

Linea Recta <mccm...@abc.invalid> in
4a966a50$0$201$e4fe...@news.xs4all.nl:

Ik heb zelf dezer dagen twee LCD-televisies gekocht (Samsung 2333HD),
beide voorzien van een 15-polige steker (zoals voor VGA), en beide
werken met oudere computers (desktop en notebook).

Opmerkingen :

1) Die schermen van mij zijn Full HD, 1920*1080 beeldpunten. Bij mijn
computers valt de Windows Taakbalk dan buiten beeld. Bij die notebook
maakt mij dat niet uit, bij de desktop heb ik het scherm een tikje
("halve Taakbalk-hoogte") naar boven verplaatst.

2) Die desktop is een barebones met 64 MB videogeheugen. Het is mij
gelukt om 1920*1080 in Ware Kleuren (32-bits) aan te sturen bij
verversingsfrequentie 60 Hz (wat op een LCD-scherm niet flikkert). Maar
ik had ook probleemloos 1400*1050 met zwarte balken te weerszijden. -
Met jouw 32 MB videogeheugen is Full HD wellicht niet haalbaar (ben even
niet in de stemming voor rekenwerk), maar misschien wil je die computer
op termijn verbeteren of vervangen, of wil je wel HD televisie kunnen
kijken. En anders neem je een goedkopere monitor (zonder
televisie-tuner), wellicht ook minder dan Full HD. Dan ben je onder de
200 euro klaar.

3) Als de prijs belangrijk is, bedenk dan, dat LCD-schermen veel minder
energie verbruiken dan beeldbuis-monitoren. De mijne vragen 55 W.

--
Chris Laarman

Willem II

"Linea Recta" <mccm...@abc.invalid> schreef in bericht

> Ben aan het informeren geweest naar een geschikte monitor, maar het heeft
> er alle schijn van dat men tegenwoordig nergens meer een "ouderwetse"
> monitor-met-beeldbuis kan leveren. Klopt dat?

CRT-monitoren stranden hier in de afvalcontainers van het Kringloopbedrijf.
Misschien dat je daar eens achterom kunt lopen ?

Anders voor 10 � 20 euro via Marktplaats.

Groet, Willem

Linea Recta

"Chris Laarman" <larie...@chello.nl> schreef in bericht

> [...]
> beide voorzien van een 15-polige steker (zoals voor VGA), en beide
> werken met oudere computers (desktop en notebook).

Dat lijkt me handig voor je. Wat TV betreft, die heb ik twee 35 cm CRT
toestellen. Die maak ik gewoon op. Ik neem aan dat CRT TV's ook niet meer
verkrijgbaar zijn.

> [...]
> maakt mij dat niet uit, bij de desktop heb ik het scherm een tikje
> ("halve Taakbalk-hoogte") naar boven verplaatst.

Dat soort problemen hoop ik toch niet te krijgen...
Resolutie en kleuren hoeft niet super hoog te zijn, maar aspect ratio
verhoudingen mogen niet vervormen en er mag (uiteraard) niks buiten beeld
vallen.

> 2) Die desktop is een barebones met 64 MB videogeheugen. Het is mij
> gelukt om 1920*1080 in Ware Kleuren (32-bits) aan te sturen bij
> verversingsfrequentie 60 Hz (wat op een LCD-scherm niet flikkert). Maar

Mijn oude monitor stond op 85 Hz.

> [...]
> kijken. En anders neem je een goedkopere monitor (zonder
> televisie-tuner), wellicht ook minder dan Full HD. Dan ben je onder de

Ik zoek alleen maar een goedkope monitor. TV gedeelte is geintergeerd op
deze videokaart.

Het is al een oudere computer* en ik wil 'm tegen lage kosten draaiende
houden.

--
MV

os: Windows XP Pro SP3 - mobo: Asus P4B266 - cpu: Intel P4 1,6 GHz. - mem:
1512 MB. - video: Matrox Marvel G450eTV 32 MB. (AGP) - monitor: iiyama
Vision Master 1401 - sound: SB Audigy 1394 (PCI) - hd: 2 X Maxtor 60 GB. -
DVD/CD-ROM: Toshiba DVD-ROM SD-M1712 - DVD+RW/+R: LG GSA-H44N - LG RH7500 -
modems: ADSL: Alcatel speedtouch 330 (USB) - analog: Dynalink Lucent Win
Modem 56k6 (PCI) - printer: HP DeskJet 720C (parallel) - scanner: HP ScanJet
2200C (USB) - keyb: PS/2 MS Internet Keyboard - mouse: Logitech Pilot Wheel
Mouse Optical (USB) - webcam: Logitech QuickCam Zoom (USB) - removables:
Maxtor One Touch 120 GB (USB) - Medion 500 GB (USB) - Iomega ZipDrive 100
(parallel)

Wi-Fi netwerk: Sitecom ADSL2+ Modem/Router 54G Turbo WL-174
laptop: Medion MODEL: MIM2300
PPC: ASUS MYPAL A730W

Linea Recta

"Willem II" <gee...@m.s.v.p> schreef in bericht
> Anders voor 10 � 20 euro via Marktplaats.

Ik dacht toch meer aan een goedkope nieuwe. Anders is 'ie waarschijnlijk
over een maand weer kapot.

softspot

"Linea Recta" <mccm...@abc.invalid> wrote in

CRT's vliegen inderdaad van de markt wegens te lomp, te zwaar, te gulzig
qua stroomverbruik en te kwetsbaar (o.a. voor inbranden). Bovendien
hebben die schermen nogal eens last van flikkerverschijnselen, en dat
levert bij de gebruiker dan weer hoofdpijn op... LCD is dus, zeker voor
PC-gebruik, in de meeste gevallen een verbetering (al zijn er uiteraard
altijd uitzonderingen...)

Wat betreft de aansluiting kan je gerust zijn: de klassieke VGA-
aansluiting is ook op die LCD's meestal aanwezig, eventueel aangevuld met
(of in zeldzame gevallen: vervangen door) een digitale aansluiting. De
VGA-stekker kan je herkennen aan de bekende niet helemaal rechthoekige
vorm en wordt tegenwoordig over het algemeen blauw gekleurd. De digitale
aansluiting is echt rechthoekig en meestal wit gekleurd, ook de pen-
verdeling is anders.

softspot

"Chris Laarman" <larie...@chello.nl> wrote in news:4a967a46$0$53988
$dbd4...@news.wanadoo.nl:

> [...]
> maakt mij dat niet uit, bij de desktop heb ik het scherm een tikje
> ("halve Taakbalk-hoogte") naar boven verplaatst.

dat de taakbalk buiten beeld valt zou op te lossen moeten zijn door de
scherminstellingen van ofwel je PC ofwel je TV aan te passen...

Unknown

On Thu, 27 Aug 2009 14:21:33 +0200, "Chris Laarman"
<larie...@chello.nl> wrote:

> [...]
>maakt mij dat niet uit, bij de desktop heb ik het scherm een tikje
>("halve Taakbalk-hoogte") naar boven verplaatst.

Vreemd...ik gebruik een monitor 1920x1080 pixels, en de taakbalk gaat
niet buiten beeld.

Massimo

On Thu, 27 Aug 2009 13:13:01 +0200, "Linea Recta"
<mccm...@abc.invalid> wrote:

>Ben aan het informeren geweest naar een geschikte monitor, maar het heeft er
>alle schijn van dat men tegenwoordig nergens meer een "ouderwetse"
>monitor-met-beeldbuis kan leveren. Klopt dat?

Nee. Zie de prijslijst van Tweakers.net:
http://tweakers.net/pricewatch/reviews/cat/51
Bovendien worden er nogal wat crt monitoren 2de hands aangeboden.

>Verder: zijn die stekkers van
>platte schermen wel hetzelfde zodat ik die gewoon kan aansluiten op mijn
>huidige videokaart?

Normaal gesproken wel. Moet je even op letten.

>video: Matrox Marvel G450eTV 32 MB. (AGP)

Wow! Dat is een hele oude!

Dirk Weber

Linea Recta wrote:

> Ik dacht toch meer aan een goedkope nieuwe. Anders is 'ie
> waarschijnlijk over een maand weer kapot.

Dan denk ik het is beter een LCD kopen. Ze zijn goedkoper en niet so
zwaar. En er is minder plaats nodig op het bureau.

Dirk

--
Dirk Weber
Arft, Germany - Veenendaal, The Netherlands

James T. Kirk©

Linea Recta schreef:
Ligt er aan of je VGA of Dvi hebt...
--
groeten,
____________________________Jim�

HWtn

"Linea Recta" <mccm...@abc.invalid> schreef in bericht
Ja dat past zonder meer. Maar als je een LCD monitor neemt die in formaat
sterk afwijkt van je oude CRT dan kan het even zoeken zijn naar de juiste
instellingen van de software. Dus als je gewoon je CRT wil vervangen zoek
dan een LCD met het zelfde aantal pixels horizontaal en verticaal, en je
kunt hem zo aansluiten

HWtn

Poecilia

"HWtn" <hw...@net.com> schreef in bericht

Hmm, niet helemaal waar.
PR

Paul Slootman

> [...]
>deze videokaart.
>
>Het is al een oudere computer* en ik wil 'm tegen lage kosten draaiende

Er zijn vast zat mensen die een CRT over hebben.
Als je in de buurt van Almelo woont kun je een goed werkende 17" bij mij
ophalen (die wil ik anders toch binnenkort naar de recycling brengen).
Kijk anders eens op speurders.nl of marktplaats.nl.

Paul

Ga toch krassen, dan win je nog eens wat.

VGA is vga, en zeker zijn er nog crt's te koop.
Echter niet bij de prijsbrekers, en het zal waarschijnlijk niet veel
mogen kosten ??

"Linea Recta" <mccm...@abc.invalid> schreef in bericht

: Ben aan het informeren geweest naar een geschikte monitor, maar het heeft

:
:

Poecilia

"Paul Slootman" <paul+...@wurtel.net> schreef in bericht

En als hij in de buurt van Leeuwarden woont, dan heb ik volgens mij ook nog
een 17inch op zolder staan.
PR

Linea Recta

"Poecilia" <poecilia.reticulatanospamatgmail.com> schreef in bericht

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb inmiddels een betaalbaar TFT scherm op
het oog die ik woensdag probeer te bemachtigen. (En ik woon niet bepaald in
de buurt van Leeuwarden)

Vandaag heb ik van iemand een (CRT) monitor geleend, om er helemaal zeker
van te zijn wat er allemaal kapot is. Want het is theoretisch helemaal niet
uitgesloten dat bv. de videokaart tegelijk ook kapot gegaan zou zijn. Maar
gelukkig blijkt alles weer prima te werken met de geleende monitor, incl. TV
gedeelte.

Mariane

Op Thu, 27 Aug 2009 13:13:01 +0200 schreef "Linea Recta" <mccm...@abc.invalid>:

Ik meen gehoord te hebben dat CTR niet meer verkocht worden omdat ze niet
aan de europese milieu regels voldoen.

Ik heb hier (Den Haag) nog een Hansol staan 17 inch....mag je zo komen halen.

Ga toch krassen, dan win je nog eens wat.

Dat heb je verkeerd, het gaat om de toegepaste soldeertechnieken
Sony bijvoorbeeld is acuut gestopt met het maken van CRT's na
invoering van de nieuwe regels. Er zijn echter nog tal van merken
met name voor industriele en bedrijfsmatige toepassingen die hun
productietechnieken aangepast hebben en nog steeds schermen
maken hoor;-)) Je vindt deze alleen niet meer in reguliere computer
winkels. Maar in de handel die deze niche voorziet.

"Mariane" <mevr.M.v...@casema.nl> schreef in bericht
: Op Thu, 27 Aug 2009 13:13:01 +0200 schreef "Linea Recta"

Linea Recta

"softspot" <softspot-iha...@hotmail.com> schreef in bericht

Helaas kan ik helemaal niet gerust zijn.
Ik heb zoeven een TFT monitor weten te bemachtigen bij Aldi, maar het ding
is niet aan de praat te krijgen met de videokaart van mijn PC. Geen beeld na
het opstarten, maar een venstertje:

"Buiten bereik. H. Frequentie 31.3 KHz. V.Frequentie 69.7 Hz."

Uitreraard Medion support gebeld, maar die weten het ook niet op te lossen.
Mijn videokaart zou "geen breedbeeld ondersteunen".
(Op de laptop via DVI kabel werkt hij wel.)
De ene VGA-norm is dus kennelijk TOCH niet gelijk aan de andere VGA.

Nou zit ik dus toch met een monitor die ik niet kan gebruiken.

~PCfreak �~

Op Wed, 2 Sep 2009 12:09:54 +0200, schreef "Linea Recta"
<mccm...@abc.invalid> het volgende.

> [...]
>De ene VGA-norm is dus kennelijk TOCH niet gelijk aan de andere VGA.
>
>Nou zit ik dus toch met een monitor die ik niet kan gebruiken.

Je had voor je die TFT eraan hing ff een lagere resolutie moeten
instellen, dan had je ws wel gewoon beeld gehad.

groetjes Henk
--
#Een reactie van de vraagsteller of een gegeven oplossing
gewerkt heeft wordt zeer op prijs gesteld#

softspot

"Linea Recta" <mccm...@abc.invalid> wrote in

oorzaak is mogelijks dat je videokaart op een hogere resolutie staat
ingesteld dan de monitor aankan. Je kan op een LCD nu eenmaal niet meer
pixels weergeven dan er in het scherm aanwezig zijn...

André, PE1PQX

Linea Recta heeft ons zojuist aangekondigd :

Even PC opstarten in veilige modus, dan de resolitie naar beneden
bijstellen om vervolgens normaal de PC te rebooten.
Zeer waarschijnlijk is het dan opgelost.

Een gangbare resolutie voor 19" breedbeeld is 1440 x 900 pixels

--
"Jumpin' without a parachute? Kinda dangerous, ain't it?" - Bugs Bunny

Linea Recta

"Andrᅵ, PE1PQX" <Andre_ge...@pe1pqx.eu> schreef in bericht

Mensen, ik ben misschien niet volledig genoeg geweest:

Wanneer ik de monitor op de PC aansluit (VGA!), dan blijft hij zwart. Ik
krijg dus geen bios prompt, laat staan dat Windows draait, in welke modus
dan ook en er valt voor mij dus geen resolutie in te stellen.
Ook de OSD van de monitor doet het daar niet.

Ik heb 'm alleen werkend via DVI-kabel aan de laptop. Dan kan ik ook OSD

Patrick Vervoorn

In article <4a9e5468$0$83234$e4fe...@news.xs4all.nl>,
Linea Recta <mccm...@abc.invalid> wrote:
>"Andr�, PE1PQX" <Andre_ge...@pe1pqx.eu> schreef in bericht

[knip]

> [...]

>Ook de OSD van de monitor doet het daar niet.
>
>Ik heb 'm alleen werkend via DVI-kabel aan de laptop. Dan kan ik ook OSD

Hij blijft dus zwart, maar het OSD meldt wel de regel die ik hierboven
heb laten staan en ik hier nog even herhaal:

"Buiten bereik. H. Frequentie 31.3 KHz. V.Frequentie 69.7 Hz."

Op zich is deze instelling niet heel raar voor een BIOS-/Text-scherm,
het moet wel een ontzettende bagger-TFT zijn als het dit niet aankan.

Kun je ons eventueel van het precieze merk en type voorzien, zodat we
eens kunnen opzoeken wat de specs van dit ding zijn?

De meeste TFTs prefereren de native-resolutie op 60Hz, maar ik ben er
nog geen tegengekomen die niet de text-modes aankan (die soms idd 70Hz
horizontaal zijn).

Groeten,

Patrick.

Linea Recta

"Patrick Vervoorn" <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> schreef in
bericht news:4a9e55c1$0$83244$e4fe...@news.xs4all.nl...

> [...]
> heb laten staan en ik hier nog even herhaal:
>
> "Buiten bereik. H. Frequentie 31.3 KHz. V.Frequentie 69.7 Hz."

Precies.

> Op zich is deze instelling niet heel raar voor een BIOS-/Text-scherm,
> het moet wel een ontzettende bagger-TFT zijn als het dit niet aankan.

Via DVI ziet het beeld er prachtig uit maar ja, daar had ik 'm dus niet voor
nodig...

> Kun je ons eventueel van het precieze merk en type voorzien, zodat we
> eens kunnen opzoeken wat de specs van dit ding zijn?

Medion (MD20119) 19-inch multimedia.

Alvast bedankt voor de moeite.

André, PE1PQX

Linea Recta plaatste dit op zijn scherm :

> "Patrick Vervoorn" <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> schreef in
> bericht news:4a9e55c1$0$83244$e4fe...@news.xs4all.nl...

> Precies.

> Medion (MD20119) 19-inch multimedia.

Als ik het goed begrijp:

Op een PC, aangesloten met VGA => geen beeld
Op een laptop, aangesloten met DVI => prima beeld
Ook maak ik uit jouw verhaal op dat de videokaart in de PC geen DVI
aansluiting heeft.

Als dit klopt, kan het zijn dat de VGA kabel niet fris is, en heb je
een andere VGA kabel kunnen proberen?
Indien dit ook geen oplossing is, terug naar de winkel en garantie
claimen.

Linea Recta

"Andrᅵ, PE1PQX" <Andre_ge...@pe1pqx.eu> schreef in bericht

Klopt allemaal.

> Als dit klopt, kan het zijn dat de VGA kabel niet fris is, en heb je een
> andere VGA kabel kunnen proberen?

Tja, geen idee hoe ik die moet testen... Ik dacht trouwens dat je dan een
melding "geen signaal" krijgt. Zal kijken of ik mijn multimeter kan vinden.

> Indien dit ook geen oplossing is, terug naar de winkel en garantie
> claimen.

Ik heb Medion support lang aan de lijn gehad (a 0,15 Euro p.m.), maar de
herengeleerden komen er ook niet uit. Het "zou aan mijn videokaart liggen".
Dat was dus precies waar ik onzeker over was toen ik deze thread begon.
Daartoe ben ik eerst nog met een geleende CRT-monitor gaan slepen om de
werking van de videokaart te testen en toen werkte alles weer prima.

Op de doos staat onder andere:
- VGA en DVI-D aansluiting met HDCP-decodering en automatische signaal
herkenning.

Patrick Vervoorn

In article <4a9e5c6c$0$83233$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Linea Recta <mccm...@abc.invalid> wrote:
>"Patrick Vervoorn" <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> schreef in
>bericht news:4a9e55c1$0$83244$e4fe...@news.xs4all.nl...

>Precies.

OK. Wel raar echter, zie beneden.

>Via DVI ziet het beeld er prachtig uit maar ja, daar had ik 'm dus niet voor
>nodig...

Dat doet 't iig wel. Wat zegt je OSD bij die resolutie qua Frequenties
enzo?

>Medion (MD20119) 19-inch multimedia.

't Manual daarvan is gewoon via de Medion site te downloaden. Op pagina
4 staat een tabel met ondersteunde resoluties en daar staat die
text-mode gewoon tussen (31.47kHz/70Hz lijkt me iig close enough).

Dus mogelijk toch brakke VGA-kabel, maar als dat niet werkt, omruilen
met de melding dat 't VGA-deel kapot is en om een nieuwe vragen.

Groeten,

Patrick.

André, PE1PQX

Het is zᅵ dat Linea Recta formuleerde :

> Klopt allemaal.

Kun je 'testen'door de kabel eens te vervangen voor een goede (wel
werkende) kabel. Komt de monitor dan wel tot leven, dan is de kabel
niet goed.

> [...]
> Daartoe ben ik eerst nog met een geleende CRT-monitor gaan slepen om de
> werking van de videokaart te testen en toen werkte alles weer prima.

Dan is de videokaart gewoon in orde, die heb je d.m.v. een CRT kijkbuis
kunnen controleren. Medion wil blijkbaar het probleem elders neerleggen
dan bij hun zelf.

Je kunt misschien ook die VGA kabel controleren door de monitor op een
ANDERE pc aan te sluiten met VGA (dus niet DVI). Heb je dan nog geen
beeld, kabel of monitor niet goed => garantie claimen.

Je bent goed bezig door eerst de goede hardware (PC, videokaart etc)
uit te sluiten. Zo houd je vanzelf de boosdoener over.

Linea Recta

"Andrᅵ, PE1PQX" <Andre_ge...@pe1pqx.eu> schreef in bericht

De kabel kan ik helaas niet met een monitor testen. Ik ken dus wel iemand
met een CRT-monitor maar, om alles nog wat moeilijker te maken, kan die
kabel aan de monitorzijde niet losgehaald worden.
Wel heb ik inmiddels de VGA-kabel doorgemeten en ik kan er (helaas?) geen
probleem aan ontdekken. Alle pennetjes maken contact.

> Je bent goed bezig door eerst de goede hardware (PC, videokaart etc) uit
> te sluiten. Zo houd je vanzelf de boosdoener over.

Tja... ik ben het gesleur met monitoren eigenlijk spuugzat onderhand (3 hoog
zonder lift).
Nou weet ik niet of ik een andere videokaart moet kopen voor de Medion
monitor, of een andere monitor voor de Matrox videokaart. De paranoia slaat
toe :-((

Tonnie

On Wed, 2 Sep 2009 12:09:54 +0200, "Linea Recta"
<mccm...@abc.invalid> wrote:

>"softspot" <softspot-iha...@hotmail.com> schreef in bericht
>>

>Nou zit ik dus toch met een monitor die ik niet kan gebruiken.

Als de bon nog hebt: terugbrengen. Aldi geeft gewoon geld terug.

--
In all affairs it's a healthy thing now and then to hang a question
mark on the things you have long taken for granted. Bertrand Russell

Linea Recta

"Patrick Vervoorn" <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> schreef in
bericht news:4a9e6bbf$0$83241$e4fe...@news.xs4all.nl...

> OK. Wel raar echter, zie beneden.

> Dat doet 't iig wel. Wat zegt je OSD bij die resolutie qua Frequenties
> enzo?

Ik kan (behalve helderheid, contrast etc.) in de OSD niks instellen aan
frequenties of resolutie. Ik heb alleen 'input select' met de keuzes analoog
of digitaal. Als ik 'm op analoog zet, dan kapt 'ie ermee.

> 't Manual daarvan is gewoon via de Medion site te downloaden. Op pagina

Daar staat ook in wat er te kiezen valt in de OSD.

> 4 staat een tabel met ondersteunde resoluties en daar staat die
> text-mode gewoon tussen (31.47kHz/70Hz lijkt me iig close enough).

Volgens m'n multimeter is er niks mis met de kabel.

> Dus mogelijk toch brakke VGA-kabel, maar als dat niet werkt, omruilen
> met de melding dat 't VGA-deel kapot is en om een nieuwe vragen.

Het is een mogelijkheid, maar die zullen ze wel niet meer hebben bij Aldi.
Hun voorraad bestond uit 1 stuks (!!)
Afgezien daarvan zou ik m'n geld terug moeten krijgen. Maar dan hoop ik toch
niet opnieuw tegen een dergelijk probleem aan te lopen met een ander merk
TFT-monitor! Ik begin een beetje sceptisch te worden.

Linea Recta

beste mensen,

Ik heb mijn probleem met de Medion monitor zoeven zelf opgelost.
Op al mijn computers gebruik ik wachtwoorden in zowel de BIOS als de Windows
log on.

Zoals ik in mijn eerste bericht schreef kreeg ik na het booten geen enkele
tekst te zien, behalve dan het blauwe venstertje met genoemde foutmelding.

Na het aanzetten van de PC stond deze dus te wachten op mijn
BIOS-wachtwoord, hoewel ik dat op de monitor niet te zien kreeg. Ik besloot
dus maar 'ns te proberen mijn wachtwoord blindelings in te typen gevolgd
door enter. Hierna voltrok zich het "wonder". Er kwam leven in de monitor,
meerdere malen kreeg ik een korte melding van 'automatic adjusting' en
daarna verscheen het Windows log on wachtwoord veld. Hierna kon ik in
Windows de benodigde instellingen wijzigen en hij werkt als een speer!

Iedereen nog bedankt voor het meedenken.

Andr�-Hessel Jensma

> [...]
>De ene VGA-norm is dus kennelijk TOCH niet gelijk aan de andere VGA.
>
>Nou zit ik dus toch met een monitor die ik niet kan gebruiken.

Nee, maar het probleem is dat je verversingsfrequentie van je
videokaart op 70 Hz staat en dat kan je monitor niet aan. Die moet je
dus eerst even (als de oude monitor er aan hangt) lager instellen en
dan pas de nieuwe er aan. Of even in vga-mode opstarten, dan kun je
het ook instellen. Tevens moet je zorgen dat de resolutie binnen het
bereik ligt van je monitor (en bij zeer grote voorkeur precies
hetzelfde is als je monitor, anders kijk je naar een onscherp beeld).
--
Andr�-Hessel Jensma

Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
my address to email me. (Replace 'yjensma'
with 'jensma' and 'nyl' with 'nl').

Arlé Mooldijk

"Linea Recta" <mccm...@abc.invalid> schreef in bericht

Is pin 15 wel doorgevoerd en verbonden met de andere kant? Ik heb genoeg
"High Quality" kabels meegemaakt waar pin 15 niet is doorgevoerd en dan
werkt DCC mogelijk niet correct, waardoor dan de monitor niet goed herkend
wordt. Google anders even op DDC VGA en je vind er wel wat over.

> [...]
> toch niet opnieuw tegen een dergelijk probleem aan te lopen met een ander
> merk TFT-monitor! Ik begin een beetje sceptisch te worden.

Probeer eerst eens een andere VGA kabel zou ik zeggen. Maar als je BIOS/DOS
scherm het al niet doet dan is de monitor wellicht stuk.

--
Mvg,
Arl�

Linea Recta

"Andr�-Hessel Jensma" <yje...@dds.nyl> schreef in bericht

> Nee, maar het probleem is dat je verversingsfrequentie van je
> videokaart op 70 Hz staat en dat kan je monitor niet aan. Die moet je
> dus eerst even (als de oude monitor er aan hangt) lager instellen en

Oude monitor is kaduuk.

> dan pas de nieuwe er aan. Of even in vga-mode opstarten, dan kun je
> het ook instellen.

En hoe doe je dat?
Overigens, het probleem is inmiddels opgelost, zie subject 'opgelost' in
deze thread.

> Tevens moet je zorgen dat de resolutie binnen het
> bereik ligt van je monitor (en bij zeer grote voorkeur precies
> hetzelfde is als je monitor, anders kijk je naar een onscherp beeld).

Dat gaat niet lukken. De eigen resolutie van deze monitor is 1440 x 900. Die
staat niet bij de instellingen van mijn adaptor. Hij draait momenteel op
1280 x 960 (32 bits), die komt het dichtst in de buurt.
Het beeld is weliswaar scherp, maar helaas wel een beetje "uitgerekt" in de
breedte...

Linea Recta

"Arl� Mooldijk" <re...@to.newsgroup.please> schreef in bericht

Jawel, kabel doorgemeten en goed bevonden. Lees verder onder thread +
'opgelost'

Patrick Vervoorn

In article <hvft9510l5dp0icmv...@4ax.com>,

Andr�-Hessel Jensma <yje...@dds.nyl> wrote:

> [...]
>bereik ligt van je monitor (en bij zeer grote voorkeur precies
>hetzelfde is als je monitor, anders kijk je naar een onscherp beeld).

Dit lijkt me wat kort door de bocht.

Ten 1e krijgt hij deze resolutie voor zijn kiezen als text-mode, en daar
kun je erg weinig aan doen, tenzij je de BIOS van een videokaart gaat
herflashen (als dat al kan) en de VESA-modes gaat aanpassen.

Ten 2e zou deze monitor, volgens het manual, gewoon deze
resolutie/frequentie aan moeten kunnen.

Groeten,

Patrick.

Patrick Vervoorn

In article <4a9ebd71$0$83234$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Hoewel ik niet graag je feestje verstoor, denk ik dat je nu toch iets te
snel 'eureka' roept.

Heb je nu, na het intikken van dat BIOS wachtwoord, een BIOS-scherm
gezien? Of zie je nu alleen de Windows desktop?

Nogmaals: volgens het manual moet die monitor gewoon de VESA textmodes
aan kunnen. Als hij ze niet laat zien, is er duidelijk iets mis. Dit zal
ook inhouden dat je, bijvoorbeeld, een 'blue screen of death' ook niet
zult gaan zien.

Als deze monitor deze toch wel redelijk essentiele resolutie niet kan
vertonen, is er duidelijk iets mis. Of 't ding is kapot. Of 't ding is
een zodanig wrak dat je dit soort rommel niet in je bezit zou willen
hebben.

Daarnaast zag ik ergens anders in deze rommelige thread dat je je
videokaart niet naar de native 1440x900 resolutie van deze monitor hebt
kunnen zetten: installeer daarvoor de bij Medion te downloaden
'Monitor-driver'. Het is geen driver, maar die discussie heeft nu weinig
zin, maar het betreffende bestandje zou wel aan je videokaart moeten
vertellen hoe 'ie 1440x900 voor mekaar krijgt.

En, om je gerust te stellen, dit is voor het eerst dat ik dit soort
problemen van TFT + textmode tegen kom. Ik heb hier 2 HP schermen (HP
w2207 en een LP2475w) en ken ook een aantal Dell schermen (2408w, en een
19" gebakje) en die kunnen allemaal gewoon textmodes aan.

Nogmaals: je Medion ding is OF kapot OF zodanig brak dat je 't ding
alleen daarom al in zou moeten ruilen: dit soort rotzooi moet je niet
supporten door 't te kopen.

Ciao, Patrick.

arja

> [...]

ff aanvullen: en 50 of 60Hz refresh

Ja natuurlijk, de laptop heeft een lcd dus daar staat de
refreshrate goed, lees onderstaande nu eens goed.

arja

arja

> Ten 2e zou deze monitor, volgens het manual, gewoon deze
> resolutie/frequentie aan moeten kunnen.
>
> Groeten,
>
> Patrick.

Papier is geduldig. Misschien werkt het ook nog wel als de
resolutie goed zou staan.

arja

Patrick Vervoorn

In article <4a9f11c0$0$720$3a62...@textreader.nntp.hccnet.nl>,

arja <aaihe...@gmail.com> wrote:
>"Patrick Vervoorn" <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl>
>schreef in bericht
>
>Papier is geduldig. Misschien werkt het ook nog wel als de
>resolutie goed zou staan.

Waar staat de resolutie dan op volgens jou?

En wat zou de 'goede' resolutie zijn?

Ciao, Patrick.

ben doedens

Als inderdaad het VGA deel niet in orde is, gewoon met Medion overleggen om
'm om te ruilen.

Ik kreeg hier een Medion breedbeeld niet digitaal via DVI aan de praat op
een ATI kaart. Op een nVidia kaart werkte het zonder problemen. Driver
probleem van ATI. Het ligt niet altijd aan de monitorfabrikant (wat Medion
niet is, dat is alleen een etikettenplakker).

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

http://home.hetnet.nl/~vrouger

André, PE1PQX

arja heeft uiteengezet op 3-9-2009 :

> arja

Mosted na de maaltijd, probleem is inmiddels opgelost.

ben doedens

Het is toch merkwaardig dat de monitor niet eerst in de laagste resolutie
tekstmode (640 x 480 bij 60 Hz) opstart bij het opstarten. Ik heb dus enige
Medion TFT's die allemaal eerst netjes de POST in tekstmodus laten zien om
dan naar de uiteindelijke Windows resolutie door te starten. Nou gebruik ik
nooit een BIOS wachtwoord, zou het kunnen dat ie daar dan nog niet aan de
herkenning van de videmodus toe is?

Linea Recta

"Patrick Vervoorn" <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> schreef in
bericht news:4a9edc74$0$83247$e4fe...@news.xs4all.nl...

> [...]
>
> Heb je nu, na het intikken van dat BIOS wachtwoord, een BIOS-scherm
> gezien? Of zie je nu alleen de Windows desktop?

Wat hij direct na het booten kennelijk niet kon weergeven was de wachtwoord
prompt van de BIOS.
Ik zag dus helemaal niks.
Als ik blindelings het BIOS wachtwoord intypte, ging de computer door met
opstarten, waarna de monitor plotseling wel werkte en ik verder gewoon het
Windows inlog scherm te zien kreeg.

Ik heb inmiddels het BIOS wachtwoord uitgeschakeld. Als ik nu de computer
aan zet, start de computer gewoon door en werkt de monitor.

> [...]
> vertonen, is er duidelijk iets mis. Of 't ding is kapot. Of 't ding is
> een zodanig wrak dat je dit soort rommel niet in je bezit zou willen

Na bovenbeschreven verwijdering van BIOS wachtwoord komen ook de BIOS
instellingen in text mode voorbij op het scherm. Het klinkt misschien
verwarrend maar dat kan ik ook niet helpen.

> [...]
> zin, maar het betreffende bestandje zou wel aan je videokaart moeten
> vertellen hoe 'ie 1440x900 voor mekaar krijgt.

Inderdaad, en om het dus overzichtelijk te houden zal ik hierop terugkomen
in een nieuwe thread.

Linea Recta

"ben doedens" <doe...@hetnet.nl> schreef in bericht

Het probleem is inmiddels opgelost. Maar inderdaad, het is vreemd dat wat ze
een "standaard" noemen (VGA, DVI) kennelijk niet altijd een garantie is dat
combinaties van bepaalde apparaten goed samenwerken.

ben doedens

Linea Recta wrote:

> [...]
>
> Ik heb inmiddels het BIOS wachtwoord uitgeschakeld. Als ik nu de
> computer aan zet, start de computer gewoon door en werkt de monitor.

Dan geeft de videokaart bij het BIOS wachtwoord dus nog geen informatie over
de modus en resolutie door aan de monitor zoals ik al veronderstelde. Beetje
merkwaardig maar niet erg voor de goede werking van het geheel.

> Na bovenbeschreven verwijdering van BIOS wachtwoord komen ook de BIOS
> instellingen in text mode voorbij op het scherm. Het klinkt misschien
> verwarrend maar dat kan ik ook niet helpen.

Dat is ok. Doen ze hier ook.

Linea Recta

"ben doedens" <doe...@hetnet.nl> schreef in bericht

Ik heb geen flauw idee, maar ik zou zeggen probeer eens een BIOS-wachtwoord
in te stellen. Je bent dus gewaarschuwd wat voor problemen je kunt
tegenkomen, afhankelijk van de gebruikte videokaart en/of monitor...

ben doedens

Ik speel met de gedachte !

Patrick Vervoorn

In article <4a9fa1fc$1$83240$e4fe...@news.xs4all.nl>,
Linea Recta <mccm...@abc.invalid> wrote:

[Mega-knip]

>Na bovenbeschreven verwijdering van BIOS wachtwoord komen ook de BIOS
>instellingen in text mode voorbij op het scherm. Het klinkt misschien
>verwarrend maar dat kan ik ook niet helpen.

[Nog meer knip]

OK, ik begreep je mogelijk verkeerd, maar mooi dat het nu werkt, en idd
naar behoren.

Inderdaad erg raar dat er in de BIOS-password fase geen beeld gegeven
wordt, maar dat heb ik zelf ook nooit op 1 van mijn computers ingesteld.

Ciao,

Patrick.

arja

Dat zal wel iets zijn van 1280 x 1024 @ 75Hz

> En wat zou de 'goede' resolutie zijn?

1440 x 900@ 50 of 60 Hz

arja

Patrick Vervoorn

In article <4aa038f4$0$724$3a62...@textreader.nntp.hccnet.nl>,

arja <aaihe...@gmail.com> wrote:
>"Patrick Vervoorn" <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl>
>schreef in bericht

>Dat zal wel iets zijn van 1280 x 1024 @ 75Hz

Op het moment dat zijn computer om het BIOS password vraagt?

>1440 x 900@ 50 of 60 Hz

Op het moment dat zijn computer om het BIOS password vraagt?

(Hint: lees de thread nog eens goed door...)

Groeten,

Patrick.