ben doedens <
bendo...@ziggo.nl> wrote:
> Rob wrote:
>> ben doedens <
bendo...@ziggo.nl> wrote:
>>> Ik heb hier van een kennis een ASUS met nog Windows 7
>>> voorgeinstalleerd (een winkeldochter geweest waarschijnlijk) die ie
>>> net gekocht had en die ik bezig ben van wat software te voorzien.
>>> ASUS heeft de harde schijf keurig ingericht in een Windows (C:)
>>> partitie en een DATA partitie (D:). Dat zouden meer fabrikanten
>>> moeten doen waarbij ze MS zouden moeten afleren de gebruikersmappen
>>> allemaal op C: te zetten.
>>
>> Ja dat zijn leuke ideeen maar helaas is het paarlen voor de zwijnen of
>> nog erger. De gemiddelde koper zal niet weten wat hij moet met die D:
>> partitie, gebruikt alleen de C: (weet niet eens dat ie dat doet) en
>> wordt op een gegeven moment met een volle schijf geconfronteerd
>> terwijl de schijf in werkelijkheid helemaal niet vol is.
>
> De gemiddelde koper weet nergens van totdat zijn C schijf met het systeem
> een keer crasht en hij tot de ontdekking komt dat ie al zijn foto's, muziek,
> filmpjes etc. kwijt is.
> Mijn ervaring is dat meestal alleen de systeempartitie crasht terwijl de
> overige partities er ongeschonden van af komen.
Ik ben nog uit de tijd dat het woord "crash" bedacht is: de kop van
de schijf raakt de schijf, maakt een krijsend geluid en schuurt de coating
van de schijf.
Als dat gebeurt dan is je HELE schijf kapot.
Wat mensen tegenwoordig "crash" noemen is meestal virus, malware, dommigheid
van de gebruiker e.d.
De effecten daarvan zijn heel anders. Wellicht beperken ze zich tot
een partitie. Maar ook goed mogelijk is dat ze zich beperken tot de
software.
Het zal wellicht zo zijn dat een reparatie door een niet zo deskundige
beter uitpakt als de data op een aparte partitie staat.
>> Op DAT moment dan nog overstappen op het gebruik van die D: partitie
>> is dan vaak niet zo makkelijk meer.
>>
>> Die klant gaat dus naar de winkel voor een nieuwe computer. Dat is
>> het doel van ASUS denk ik.
>
> Nou net niet van ASUS.
Jij denkt niet dat ASUS graag wil dat je na een jaar of 3 weer een
nieuwe computer koopt, terwijl hij best 10 jaar mee kan?
>Mickeysoft zou zoiets bij de installatie van een
> Windhoos systeem automagisch moeten doen. C: inrichten voor Windhoos en D:
> voor de gebruikers. Een heleboel andere progjes gebruiken de route naar de
> gebruikersmappen van Windows. Ik haal alle gebruikersmappen (documenten,
> afbeeldingen, muziek, video) weg uit C en zet ze op D. Meestal gaat het dan
> vanzelf goed, andere programma's moet je leren om D: te gebruiken.
Ik denk dat het niet veel zin heeft om hier op een software leverancier
te gaan zitten afgeven. Het probleem is onkundigheid van de gebruiker,
zoals ik helemaal aan het begin al aangaf. De gebruiker "verwacht" dat
alles volautomatisch optimaal werkt, uit de doos. En dat is niet zo,
zowel omdat het systeem niet optimaal is als omdat optimaal voor iedereen
wat anders is.
>>> De herstelbestanden waren in een
>>> hidden partitie opgeslagen. Er was een tooltje geinstalleerd welke de
>>> herstelbestanden naar DVD of Blue Ray kan wegschrijven. Dat heb ik
>>> dus gedaan. Op 5 DVD 5 schijfjes werd de boel neergezet. Niet in
>>> losse bestanden, maar in een speciaal back-up formaat. De eerste
>>> disk is bootable, dus bij herstel van deze disk opstarten en de rest
>>> wijst zich dan vanzelf.
>>
>> Ja zo werkt dat. Wel jammer dat je daar uren mee kwijt bent en dat
>> er allemaal useless crap op die schijven komt.
>> (het OS in 2 versies en 5 talen ofzo, en al die rotzooi die ASUS er
>> standaard op installeert)
>>
>> Het zou ook wel handig zijn als je de keuze had om alleen 1 taal te
>> backuppen en om de crapware weg te laten.
>
> De oplossing van Medion bevalt me wel. Wat kosten nu een paar DVD's op de
> prijs van een PC of Laptop ?
Het gaat niet om de prijs van de DVD's maar om de prijs van de uren die
het kost om dat allemaal te doen. Veel mensen zijn niet bereid dat er
in te investeren, zeker niet als ze net een nieuw speeltje hebben en daar
gewoon mee willen WERKEN ipv te wachten op zo iets.
Ik heb ook wel eens een ASUS geinstalleerd die mijn moeder gekocht had.
Je bent er gewoon een middag mee kwijt.
Eerst een hele tijd wachten op die Windows installatie, plus alle crap
die hij er voor je op zet, dan weer al die moeite om die crap weer
te de-installeren, Windiws Update draaien, wachten wachten wachten.
Het draaien van die backup (steeds weer wachten en nieuw schijfje erin)
komt dan ook nog en tegen die tijd heb je het echt wel gehad met dat
ding.
Het zou wel zo fijn zijn als die DVD'tjes er gewoon bij zaten.