Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

verborgen schijf

86 views
Skip to first unread message

marcel

unread,
Apr 25, 2013, 10:42:36 AM4/25/13
to
Als je een computer koopt heeft deze meestal een C en een D drive..
Omdat je tegenwoordig geen dvd met het besturingssysteem er bij krijgt
heeft de harddisk vaak ook een verborgen drive zonder drive letter om
je pc na een crash te herstellen.
Hoe kom je bij deze drive na een crash?


Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 11:04:25 AM4/25/13
to
marcel gebruikte zijn klavier om te schrijven :
Meestal kan je bij het opstarten van de computer er voor kiezen om hem
weer terug te brengen naar de fabriekstoestand, dmv het indrukken van
één van de F toetsen


H2O NH3

unread,
Apr 25, 2013, 12:11:03 PM4/25/13
to
Op 25-4-2013 15:42, marcel schreef:
Staat in de beknopte papieren handleiding die bij je systeem zat.
Soms hoef je helemaal niets bijzonders te doen en kom je helemaal
vanzelf in het herstelmenu. Let wel op, als je herstelt ben je echt
alles wat je gedaan en opgeslagen hebt kwijt !!!!!

Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 12:24:31 PM4/25/13
to
H2O NH3 schreef :
Dat is niet perse waar, bij mijn computer kan ik in het herstelmenu
komen door bij het opstarten een F toets in te drukken, ik heb het niet
zo paraat welke f toets, ik dacht F11, als ik dat doe, dan kom ik in
een menu waar ik kan kiezen voor een compleet herstel waarbij de
partitie word gewist en je dus alles kwijt bent, maar ik kan ook kiezen
voor een minder rigoreuze methode, in dat geval komt er wel een verse
install, maar komt er ook een map windows.old daar staan dan de oude
mappen in


Rob

unread,
Apr 25, 2013, 12:31:36 PM4/25/13
to
En wat is dat voor Windows versie dan?

Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 12:49:00 PM4/25/13
to
Rob drukte met precisie uit :
W7


H2O NH3

unread,
Apr 25, 2013, 12:49:30 PM4/25/13
to
Op 25-4-2013 17:24, Poecilia schreef:
> H2O NH3 schreef :
>> Op 25-4-2013 15:42, marcel schreef:
>>> Als je een computer koopt heeft deze meestal een C en een D drive..
>>> Omdat je tegenwoordig geen dvd met het besturingssysteem er bij krijgt
>>> heeft de harddisk vaak ook een verborgen drive zonder drive letter om je
>>> pc na een crash te herstellen.
>>> Hoe kom je bij deze drive na een crash?
>>>
>>>
>>
>> Staat in de beknopte papieren handleiding die bij je systeem zat.
>> Soms hoef je helemaal niets bijzonders te doen en kom je helemaal
>> vanzelf in het herstelmenu. Let wel op, als je herstelt ben je echt
>> alles wat je gedaan en opgeslagen hebt kwijt !!!!!
>
> Dat is niet perse waar,

Begrijp je de uitdrukking " soms " niet ????????
En als herstelpartities gebruikt worden vindt er altijd eerst een format
C: plaats hoor.

Rob

unread,
Apr 25, 2013, 12:52:54 PM4/25/13
to
Dat is interessant want ik had het idee dat bij Windows 7 een installatie
altijd een image restore (dus alles weg) was.

Maar wellicht klopt die info niet.
Bij XP was het uiteraard geen probleem.

Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 12:54:15 PM4/25/13
to
H2O NH3 bracht volgend idée uit :
Dat soms slaat op dat het automatisch zou gaan, dat is bij mij niet het
geval, ik moet sowieso op F11 drukken voor systeemherstel en nee, ik
kan kiezen voor herstel met format C en ik kan kiezen voor herstel
zonder format C, ik heb dat al verschillende keren gedaan, zowel het
één als het ander


H2O NH3

unread,
Apr 25, 2013, 12:54:38 PM4/25/13
to
Op 25-4-2013 17:31, Rob schreef:
;-) Dat is de windows versie voordat er naar 7 of Ultimate opgestapt
werd. Meestal XP dus. Voor OP niet echt van toepassing lijkt mij.
Ik adviseer altijd eerst eens in veilige mode op te starten en een
vorige werkende configuratie te proberen herstellen. Dat kan trouwens
ook al door met een F toets op te starten (was het niet F8) ??

Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 12:59:03 PM4/25/13
to
Het is zò dat Rob formuleerde :

>
> Dat is interessant want ik had het idee dat bij Windows 7 een installatie
> altijd een image restore (dus alles weg) was.
>
> Maar wellicht klopt die info niet.
> Bij XP was het uiteraard geen probleem.

Het klopt echt, ik ben al een paar keer teruggegaan naar de
fabrieksinstellingen, zowel met behoud van de oude windows in
windows.old, als een volledig herstel waarbij de hele C schijf schoon
word gemaakt, het gaat om een Medion AKOYA laptop, dat windows.old is
uiteraard niet opstartbaar, het zijn vooral de gebruikersmappen die
bewaard worden


Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 1:00:56 PM4/25/13
to
H2O NH3 had uiteengezet :

>> En wat is dat voor Windows versie dan?
>>
>
> ;-) Dat is de windows versie voordat er naar 7 of Ultimate opgestapt werd.
> Meestal XP dus. Voor OP niet echt van toepassing lijkt mij.
> Ik adviseer altijd eerst eens in veilige mode op te starten en een vorige
> werkende configuratie te proberen herstellen. Dat kan trouwens ook al door
> met een F toets op te starten (was het niet F8) ??

Mijn computer draait Windows 7, maar goed, dat had ik al gemeld


Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 1:03:20 PM4/25/13
to
Na rijp beraad schreef Poecilia :
F8 is niet systeemherstel, maar veilige modus, je komt dan in de oude
windows, dat kan soms ook handig zijn als je terug wil naar een
herstelpunt, maar dat is niet waar ik het over had


H2O NH3

unread,
Apr 25, 2013, 1:33:04 PM4/25/13
to
Op 25-4-2013 17:54, Poecilia schreef:
Herstel zonder format c is terugzetten laatste werkende configuratie
maar geen herstel van de herstelpartitie. Dat was de vraag van OP...

Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 1:47:29 PM4/25/13
to
H2O NH3 stelde de volgende uitleg voor :
Zucht.... dat doe je met F8, dan ga je naar een herstelpunt van je
eigen Windows, maar daar heb ik het niet over, ik kan met F11 kiezen
voor het terugbrengen naar de fabriekstoestand, alles is dan weg,
alleen de programma's die door de fabrikant waren geinstalleerd staan
er dan in, inclusief de bloatware waarvan de fabrikant vond dat dat
nodig was, alles wat ik zelf heb geinstalleerd moet ik dus weer
installeren, ik heb met F11 dan 2 keuzes, terugbrengen naar de
fabriekstoestand met de oude installatie in windows.old en terugbrengen
in de fabriekstoestand zonder windows.old, dat hele proces gaat vanuit
een verborgen partitie op de harde schijf, je oude windows ben je dan
ook kwijt, dit gaat over een Medion laptop met Windows7, precies waar
de OP het over heeft, maar ik word er een beetje flauw van, dus als je
het niet wil geloven, dan geloof je het maar niet.
Groetjes


Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 1:56:22 PM4/25/13
to
Poecilia plaatste dit op zijn scherm :
> H2O NH3 stelde de volgende uitleg voor :

>> Herstel zonder format c is terugzetten laatste werkende configuratie maar
>> geen herstel van de herstelpartitie. Dat was de vraag van OP...
>
> Zucht.... dat doe je met F8, dan ga je naar een herstelpunt van je eigen
> Windows, maar daar heb ik het niet over, ik kan met F11 kiezen voor het
> terugbrengen naar de fabriekstoestand, alles is dan weg, alleen de
> programma's die door de fabrikant waren geinstalleerd staan er dan in,
> inclusief de bloatware waarvan de fabrikant vond dat dat nodig was, alles
> wat ik zelf heb geinstalleerd moet ik dus weer installeren, ik heb met F11
> dan 2 keuzes, terugbrengen naar de fabriekstoestand met de oude installatie
> in windows.old en terugbrengen in de fabriekstoestand zonder windows.old,
> dat hele proces gaat vanuit een verborgen partitie op de harde schijf, je
> oude windows ben je dan ook kwijt, dit gaat over een Medion laptop met
> Windows7, precies waar de OP het over heeft, maar ik word er een beetje
> flauw van, dus als je het niet wil geloven, dan geloof je het maar niet.
> Groetjes

Even in computerbeheer gekeken, daar staat een verborgen partitie
zonder letter genaamd herstelpartitie, vandaaruit word één en ander
weer hersteld naar de fabrieksinstellingen en nou hou ik er over op


Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 2:39:10 PM4/25/13
to
Poecilia stelde de volgende uitleg voor :
Hier trouwens de gebruiksaanwijzing, lezen vanaf bladzijde 89
http://download5.medion.com/downloads/anleitungen/bda_40035387.pdf


Message has been deleted

Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 4:16:14 PM4/25/13
to
Number 51 schreef op 25-4-2013 :
> Op Thu, 25 Apr 2013 19:47:29 +0200 schreef Poecilia
> <poecilianosp...@gmail.com>:
>
>> Zucht.... dat doe je met F8, dan ga je naar een herstelpunt van je
>> eigen Windows, maar daar heb ik het niet over, ik kan met F11 kiezen
>> voor het terugbrengen naar de fabriekstoestand, alles is dan weg,
>> alleen de programma's die door de fabrikant waren geinstalleerd staan
>> er dan in, inclusief de bloatware waarvan de fabrikant vond dat dat
>> nodig was, alles wat ik zelf heb geinstalleerd moet ik dus weer
>> installeren, ik heb met F11 dan 2 keuzes, terugbrengen naar de
>> fabriekstoestand met de oude installatie in windows.old en terugbrengen
>> in de fabriekstoestand zonder windows.old, dat hele proces gaat vanuit
>> een verborgen partitie op de harde schijf, je oude windows ben je dan
>> ook kwijt, dit gaat over een Medion laptop met Windows7, precies waar
>> de OP het over heeft, maar ik word er een beetje flauw van, dus als je
>> het niet wil geloven, dan geloof je het maar niet.
>> Groetjes
>
> Zo werkt dat volgens mij bij zo'n beetje alle "merkcomputers".

Inderdaad, vandaar dat het een zinvol antwoord is aan OP, wellicht nog
een extra tip voor OP, google naar de gebruiksaanwijzing van de
computer, daar staat het vast wel in


Rob

unread,
Apr 25, 2013, 4:23:55 PM4/25/13
to
Goh inderdaad, eens even verder gezocht en het blijkt inderdaad een
optie te zijn tijdens installatie van Windows 7 om dit zo te doen.

Ik heb me nog niet verdiept in wat er technisch precies gebeurt in een
Windows 7 installatie (ik weet wel precies hoe het in XP werkt) maar
ik heb wel eens van die verhalen van journalisten en marketing tiepjes
gelezen waaruit ik begrepen had dat vanaf die versie een installatie
niet meer bestond uit het moeizaam copieren en uitpakken van bestanden,
maar dat er in feite een image vanaf de CD of recovery partitie over
je C schijf heen geknald werd waarna de machine de hardware zou gaan
detecteren en de installatie afgemaakt werd.

Maar zoals meestal klopt het beeld wat de journalisten en marketing
tiepjes geschetst hebben dus niet. Want als het zo werkte dan zou je
nooit de oude mappen terug kunnen krijgen.
Message has been deleted

Poecilia

unread,
Apr 25, 2013, 4:39:29 PM4/25/13
to
Op 25-4-2013, heeft Rob verondersteld :
> Poecilia <poecilianosp...@gmail.com> wrote:

>>> Zo werkt dat volgens mij bij zo'n beetje alle "merkcomputers".
>>
>> Inderdaad, vandaar dat het een zinvol antwoord is aan OP, wellicht nog
>> een extra tip voor OP, google naar de gebruiksaanwijzing van de
>> computer, daar staat het vast wel in
>
> Goh inderdaad, eens even verder gezocht en het blijkt inderdaad een
> optie te zijn tijdens installatie van Windows 7 om dit zo te doen.
>
Tnx, het irriteerde me een beetje dat het net was of ik onzin zat te
l*llen


marcel

unread,
Apr 26, 2013, 5:47:02 AM4/26/13
to
Poecilia schreef :
Bedankt voor alle reacties maar de laatste paar jaar krijg je geen
gebruiksaanwijzing meer en ook geen cdrom met windows.
Iedereen praat over functie toetsen aanklikken en herstellen en mijn
vraag is dan ook gebeurt dat dan met die verborgen partity?


marcel

unread,
Apr 26, 2013, 5:43:52 AM4/26/13
to
Poecilia bracht volgend idᅵe uit :
> Poecilia stelde de volgende uitleg voor :
>> Poecilia plaatste dit op zijn scherm :
>>> H2O NH3 stelde de volgende uitleg voor :
>>
>>>> Herstel zonder format c is terugzetten laatste werkende configuratie maar
>>>> geen herstel van de herstelpartitie. Dat was de vraag van OP...
>>>
>>> Zucht.... dat doe je met F8, dan ga je naar een herstelpunt van je eigen
>>> Windows, maar daar heb ik het niet over, ik kan met F11 kiezen voor het
>>> terugbrengen naar de fabriekstoestand, alles is dan weg, alleen de
>>> programma's die door de fabrikant waren geinstalleerd staan er dan in,
>>> inclusief de bloatware waarvan de fabrikant vond dat dat nodig was, alles
>>> wat ik zelf heb geinstalleerd moet ik dus weer installeren, ik heb met F11
>>> dan 2 keuzes, terugbrengen naar de fabriekstoestand met de oude
>>> installatie in windows.old en terugbrengen in de fabriekstoestand zonder
>>> windows.old, dat hele proces gaat vanuit een verborgen partitie op de
>>> harde schijf, je oude windows ben je dan ook kwijt, dit gaat over een
>>> Medion laptop met Windows7, precies waar de OP het over heeft, maar ik
>>> word er een beetje flauw van, dus als je het niet wil geloven, dan geloof
>>> je het maar niet.
>>> Groetjes
>>
>> Even in computerbeheer gekeken, daar staat een verborgen partitie zonder
>> letter genaamd herstelpartitie, vandaaruit word ᅵᅵn en ander weer hersteld
>> naar de fabrieksinstellingen en nou hou ik er over op
>
> Hier trouwens de gebruiksaanwijzing, lezen vanaf bladzijde 89
> http://download5.medion.com/downloads/anleitungen/bda_40035387.pdf

Bladzij 89 is franstalig, dus onleesbaar.


andre

unread,
Apr 26, 2013, 7:22:10 AM4/26/13
to
H2O NH3 stelde de volgende uitleg voor :
Da's niet altijd zo... zie ook eerder aangehaalde ervaringen.
Een tijdje terug ook nog een herstal uitgevoerd op een Samsung laptop
(W7 x64) en daar had ik ook de keus voor volledige herstel (inclusief
'format C') maar ook reinstall zonder FORMAT C.


Poecilia

unread,
Apr 26, 2013, 8:59:33 AM4/26/13
to
Op 26-4-2013, heeft marcel verondersteld :
Je moet bldz. 89 van het nederlandse gedeelte lezen, de
gebruiksaanwijzing is meertalig en elke taal begint gewoon weer bij
bldz. 1


J

unread,
May 2, 2013, 10:47:41 AM5/2/13
to
On Thu, 25 Apr 2013 16:42:36 +0200, marcel <marcelv...@gmail.com>
wrote:

>Als je een computer koopt heeft deze meestal een C en een D drive..
>Omdat je tegenwoordig geen dvd met het besturingssysteem er bij krijgt

Is dat tegenwoordig niet meer?
In 2009 heb ik nog een oem versie van win vista bij mijn pc gekregen.

Rob

unread,
May 2, 2013, 12:16:05 PM5/2/13
to
J <ni...@niks.com> wrote:
> On Thu, 25 Apr 2013 16:42:36 +0200, marcel <marcelv...@gmail.com>
> wrote:
>
>>Als je een computer koopt heeft deze meestal een C en een D drive..
>>Omdat je tegenwoordig geen dvd met het besturingssysteem er bij krijgt
>
> Is dat tegenwoordig niet meer?
> In 2009 heb ik nog een oem versie van win vista bij mijn pc gekregen.

Dat was toen al een uitzondering aan het worden.

Meestal staat er een aparte partitie met een ongeinstalleerde versie
van Windows op de disk, en als je de PC voor het eerst aanzet dan gaat
die zichzelf installeren (nadat je een taal gekozen hebt).

Over het algemeen krijg je dan ook het advies om zelf een of twee DVD's
te branden met een speciale utility die ook weer uit gaat van die
aparte partitie. Je kunt daarmee de disk dan weer in fabriekstoestand
terug brengen en daarna het systeem weer installeren.

ben doedens

unread,
May 2, 2013, 12:35:23 PM5/2/13
to
Ik kocht in 2012 bij de ALDI een Medion met EN een Software DVD, een Windows
7 Home premium DVD en een recovery DVD. De bestanden van de recovery DVD
stonden ook op de HD in een Zichtbare D: partitie.

Ik heb hier van een kennis een ASUS met nog Windows 7 voorgeinstalleerd (een
winkeldochter geweest waarschijnlijk) die ie net gekocht had en die ik bezig
ben van wat software te voorzien. ASUS heeft de harde schijf keurig
ingericht in een Windows (C:) partitie en een DATA partitie (D:). Dat zouden
meer fabrikanten moeten doen waarbij ze MS zouden moeten afleren de
gebruikersmappen allemaal op C: te zetten. De herstelbestanden waren in een
hidden partitie opgeslagen. Er was een tooltje geinstalleerd welke de
herstelbestanden naar DVD of Blue Ray kan wegschrijven. Dat heb ik dus
gedaan. Op 5 DVD 5 schijfjes werd de boel neergezet. Niet in losse
bestanden, maar in een speciaal back-up formaat. De eerste disk is bootable,
dus bij herstel van deze disk opstarten en de rest wijst zich dan vanzelf.


--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens


Rob

unread,
May 2, 2013, 12:41:25 PM5/2/13
to
ben doedens <bendo...@ziggo.nl> wrote:
> Ik heb hier van een kennis een ASUS met nog Windows 7 voorgeinstalleerd (een
> winkeldochter geweest waarschijnlijk) die ie net gekocht had en die ik bezig
> ben van wat software te voorzien. ASUS heeft de harde schijf keurig
> ingericht in een Windows (C:) partitie en een DATA partitie (D:). Dat zouden
> meer fabrikanten moeten doen waarbij ze MS zouden moeten afleren de
> gebruikersmappen allemaal op C: te zetten.

Ja dat zijn leuke ideeen maar helaas is het paarlen voor de zwijnen of
nog erger. De gemiddelde koper zal niet weten wat hij moet met die D:
partitie, gebruikt alleen de C: (weet niet eens dat ie dat doet) en
wordt op een gegeven moment met een volle schijf geconfronteerd terwijl
de schijf in werkelijkheid helemaal niet vol is.
Op DAT moment dan nog overstappen op het gebruik van die D: partitie is
dan vaak niet zo makkelijk meer.

Die klant gaat dus naar de winkel voor een nieuwe computer. Dat is het
doel van ASUS denk ik.

> De herstelbestanden waren in een
> hidden partitie opgeslagen. Er was een tooltje geinstalleerd welke de
> herstelbestanden naar DVD of Blue Ray kan wegschrijven. Dat heb ik dus
> gedaan. Op 5 DVD 5 schijfjes werd de boel neergezet. Niet in losse
> bestanden, maar in een speciaal back-up formaat. De eerste disk is bootable,
> dus bij herstel van deze disk opstarten en de rest wijst zich dan vanzelf.

Ja zo werkt dat. Wel jammer dat je daar uren mee kwijt bent en dat
er allemaal useless crap op die schijven komt.
(het OS in 2 versies en 5 talen ofzo, en al die rotzooi die ASUS er
standaard op installeert)

Het zou ook wel handig zijn als je de keuze had om alleen 1 taal te
backuppen en om de crapware weg te laten.

ben doedens

unread,
May 2, 2013, 6:06:05 PM5/2/13
to
Rob wrote:
> ben doedens <bendo...@ziggo.nl> wrote:
>> Ik heb hier van een kennis een ASUS met nog Windows 7
>> voorgeinstalleerd (een winkeldochter geweest waarschijnlijk) die ie
>> net gekocht had en die ik bezig ben van wat software te voorzien.
>> ASUS heeft de harde schijf keurig ingericht in een Windows (C:)
>> partitie en een DATA partitie (D:). Dat zouden meer fabrikanten
>> moeten doen waarbij ze MS zouden moeten afleren de gebruikersmappen
>> allemaal op C: te zetten.
>
> Ja dat zijn leuke ideeen maar helaas is het paarlen voor de zwijnen of
> nog erger. De gemiddelde koper zal niet weten wat hij moet met die D:
> partitie, gebruikt alleen de C: (weet niet eens dat ie dat doet) en
> wordt op een gegeven moment met een volle schijf geconfronteerd
> terwijl de schijf in werkelijkheid helemaal niet vol is.

De gemiddelde koper weet nergens van totdat zijn C schijf met het systeem
een keer crasht en hij tot de ontdekking komt dat ie al zijn foto's, muziek,
filmpjes etc. kwijt is.
Mijn ervaring is dat meestal alleen de systeempartitie crasht terwijl de
overige partities er ongeschonden van af komen.

> Op DAT moment dan nog overstappen op het gebruik van die D: partitie
> is dan vaak niet zo makkelijk meer.
>
> Die klant gaat dus naar de winkel voor een nieuwe computer. Dat is
> het doel van ASUS denk ik.

Nou net niet van ASUS. Mickeysoft zou zoiets bij de installatie van een
Windhoos systeem automagisch moeten doen. C: inrichten voor Windhoos en D:
voor de gebruikers. Een heleboel andere progjes gebruiken de route naar de
gebruikersmappen van Windows. Ik haal alle gebruikersmappen (documenten,
afbeeldingen, muziek, video) weg uit C en zet ze op D. Meestal gaat het dan
vanzelf goed, andere programma's moet je leren om D: te gebruiken.


>> De herstelbestanden waren in een
>> hidden partitie opgeslagen. Er was een tooltje geinstalleerd welke de
>> herstelbestanden naar DVD of Blue Ray kan wegschrijven. Dat heb ik
>> dus gedaan. Op 5 DVD 5 schijfjes werd de boel neergezet. Niet in
>> losse bestanden, maar in een speciaal back-up formaat. De eerste
>> disk is bootable, dus bij herstel van deze disk opstarten en de rest
>> wijst zich dan vanzelf.
>
> Ja zo werkt dat. Wel jammer dat je daar uren mee kwijt bent en dat
> er allemaal useless crap op die schijven komt.
> (het OS in 2 versies en 5 talen ofzo, en al die rotzooi die ASUS er
> standaard op installeert)
>
> Het zou ook wel handig zijn als je de keuze had om alleen 1 taal te
> backuppen en om de crapware weg te laten.

De oplossing van Medion bevalt me wel. Wat kosten nu een paar DVD's op de
prijs van een PC of Laptop ?

Rob

unread,
May 3, 2013, 4:07:58 AM5/3/13
to
ben doedens <bendo...@ziggo.nl> wrote:
> Rob wrote:
>> ben doedens <bendo...@ziggo.nl> wrote:
>>> Ik heb hier van een kennis een ASUS met nog Windows 7
>>> voorgeinstalleerd (een winkeldochter geweest waarschijnlijk) die ie
>>> net gekocht had en die ik bezig ben van wat software te voorzien.
>>> ASUS heeft de harde schijf keurig ingericht in een Windows (C:)
>>> partitie en een DATA partitie (D:). Dat zouden meer fabrikanten
>>> moeten doen waarbij ze MS zouden moeten afleren de gebruikersmappen
>>> allemaal op C: te zetten.
>>
>> Ja dat zijn leuke ideeen maar helaas is het paarlen voor de zwijnen of
>> nog erger. De gemiddelde koper zal niet weten wat hij moet met die D:
>> partitie, gebruikt alleen de C: (weet niet eens dat ie dat doet) en
>> wordt op een gegeven moment met een volle schijf geconfronteerd
>> terwijl de schijf in werkelijkheid helemaal niet vol is.
>
> De gemiddelde koper weet nergens van totdat zijn C schijf met het systeem
> een keer crasht en hij tot de ontdekking komt dat ie al zijn foto's, muziek,
> filmpjes etc. kwijt is.
> Mijn ervaring is dat meestal alleen de systeempartitie crasht terwijl de
> overige partities er ongeschonden van af komen.

Ik ben nog uit de tijd dat het woord "crash" bedacht is: de kop van
de schijf raakt de schijf, maakt een krijsend geluid en schuurt de coating
van de schijf.
Als dat gebeurt dan is je HELE schijf kapot.

Wat mensen tegenwoordig "crash" noemen is meestal virus, malware, dommigheid
van de gebruiker e.d.
De effecten daarvan zijn heel anders. Wellicht beperken ze zich tot
een partitie. Maar ook goed mogelijk is dat ze zich beperken tot de
software.

Het zal wellicht zo zijn dat een reparatie door een niet zo deskundige
beter uitpakt als de data op een aparte partitie staat.

>> Op DAT moment dan nog overstappen op het gebruik van die D: partitie
>> is dan vaak niet zo makkelijk meer.
>>
>> Die klant gaat dus naar de winkel voor een nieuwe computer. Dat is
>> het doel van ASUS denk ik.
>
> Nou net niet van ASUS.

Jij denkt niet dat ASUS graag wil dat je na een jaar of 3 weer een
nieuwe computer koopt, terwijl hij best 10 jaar mee kan?

>Mickeysoft zou zoiets bij de installatie van een
> Windhoos systeem automagisch moeten doen. C: inrichten voor Windhoos en D:
> voor de gebruikers. Een heleboel andere progjes gebruiken de route naar de
> gebruikersmappen van Windows. Ik haal alle gebruikersmappen (documenten,
> afbeeldingen, muziek, video) weg uit C en zet ze op D. Meestal gaat het dan
> vanzelf goed, andere programma's moet je leren om D: te gebruiken.

Ik denk dat het niet veel zin heeft om hier op een software leverancier
te gaan zitten afgeven. Het probleem is onkundigheid van de gebruiker,
zoals ik helemaal aan het begin al aangaf. De gebruiker "verwacht" dat
alles volautomatisch optimaal werkt, uit de doos. En dat is niet zo,
zowel omdat het systeem niet optimaal is als omdat optimaal voor iedereen
wat anders is.

>>> De herstelbestanden waren in een
>>> hidden partitie opgeslagen. Er was een tooltje geinstalleerd welke de
>>> herstelbestanden naar DVD of Blue Ray kan wegschrijven. Dat heb ik
>>> dus gedaan. Op 5 DVD 5 schijfjes werd de boel neergezet. Niet in
>>> losse bestanden, maar in een speciaal back-up formaat. De eerste
>>> disk is bootable, dus bij herstel van deze disk opstarten en de rest
>>> wijst zich dan vanzelf.
>>
>> Ja zo werkt dat. Wel jammer dat je daar uren mee kwijt bent en dat
>> er allemaal useless crap op die schijven komt.
>> (het OS in 2 versies en 5 talen ofzo, en al die rotzooi die ASUS er
>> standaard op installeert)
>>
>> Het zou ook wel handig zijn als je de keuze had om alleen 1 taal te
>> backuppen en om de crapware weg te laten.
>
> De oplossing van Medion bevalt me wel. Wat kosten nu een paar DVD's op de
> prijs van een PC of Laptop ?

Het gaat niet om de prijs van de DVD's maar om de prijs van de uren die
het kost om dat allemaal te doen. Veel mensen zijn niet bereid dat er
in te investeren, zeker niet als ze net een nieuw speeltje hebben en daar
gewoon mee willen WERKEN ipv te wachten op zo iets.

Ik heb ook wel eens een ASUS geinstalleerd die mijn moeder gekocht had.
Je bent er gewoon een middag mee kwijt.
Eerst een hele tijd wachten op die Windows installatie, plus alle crap
die hij er voor je op zet, dan weer al die moeite om die crap weer
te de-installeren, Windiws Update draaien, wachten wachten wachten.
Het draaien van die backup (steeds weer wachten en nieuw schijfje erin)
komt dan ook nog en tegen die tijd heb je het echt wel gehad met dat
ding.

Het zou wel zo fijn zijn als die DVD'tjes er gewoon bij zaten.

ben doedens

unread,
May 3, 2013, 6:50:44 AM5/3/13
to
Maar dat gebeurt niet zo snel meer. t Spul is redelijk in orde.

> Wat mensen tegenwoordig "crash" noemen is meestal virus, malware,
> dommigheid van de gebruiker e.d.
> De effecten daarvan zijn heel anders. Wellicht beperken ze zich tot
> een partitie. Maar ook goed mogelijk is dat ze zich beperken tot de
> software.

Nog maar ��n keer meegemaakt dat een crash alle partities vrijwel
onbenaderbaar maakte. Ik heb de HD in een sAta USB kassie aan mijn PC
gehangen en met recovery software (Om Track) geprobeerd om wat terug te
krijgen. Alle bestandsnamen waren aanwezig, maar helaas, vrijwel alles was
onherstelbaar beschadigd. De bestandsgrootte stond ook vrijwel overal op 0
bytes. Op de opstartpartitie eindigde een disk controle poging in Disk I/O
error. Meestal geen goed teken. Alleen opnieuw formatteren hielp. Daarbij
kwamen geen hardware gebreken aan de HD aan het licht. Maar je bent dan toch
wel het vertrouwen in de disk kwijt.

> Het zal wellicht zo zijn dat een reparatie door een niet zo deskundige
> beter uitpakt als de data op een aparte partitie staat.

In elk geval ben je bij een reparatie bij de technische dienst van de
fabrikant gegarandeerd alles kwijt. Laptop of PC worden in
afleveringstoestand weer bij je afgeleverd. Laat mij dan maar proberen of er
met wat recovery software nog wat te redden is als dat allemaal nog te
benaderen is.

> Het gaat niet om de prijs van de DVD's maar om de prijs van de uren
> die
> het kost om dat allemaal te doen. Veel mensen zijn niet bereid dat er
> in te investeren, zeker niet als ze net een nieuw speeltje hebben en
> daar gewoon mee willen WERKEN ipv te wachten op zo iets.

Maar daar heeft de fabrikant geen boodschap aan. Voor hem zijn die paar
DVD's centenkraam. Het niet bijvoegen is echt besparen tot op de laatste
cent.

> Ik heb ook wel eens een ASUS geinstalleerd die mijn moeder gekocht
> had.
> Je bent er gewoon een middag mee kwijt.
> Eerst een hele tijd wachten op die Windows installatie, plus alle crap
> die hij er voor je op zet, dan weer al die moeite om die crap weer
> te de-installeren, Windiws Update draaien, wachten wachten wachten.
> Het draaien van die backup (steeds weer wachten en nieuw schijfje
> erin) komt dan ook nog en tegen die tijd heb je het echt wel gehad
> met dat
> ding.

Mijn Medion (Intel Core I3) net terug gehad. Sluiting in het toetsenbord. En
dat na 8 maanden. Uiteraard in afleveringstoestand. De hele crap
(probeerversies enz.) er maar afgegooid en W7 opnieuw schoon geinstalleerd.
Alleen de hidden herstel partitie in stand gelaten en netjes een C: en D:
schijf gemaakt. Zo kan je tenminste zelf bepalen hoe je PC er uit gaat zien.

> Het zou wel zo fijn zijn als die DVD'tjes er gewoon bij zaten.

Bij Medion zitten ze erbij. Nou heb ik een W7 Ultimate licentie en heb dus
niet de meegeleverde Home Premium installatiedisk van Medion gebruikt.
Uiteraard wel de DVD met drivers etc. Ging perfect.
Maar het blijft wel veel werk. Maar het houdt je van de straat en uit de
kroeg.

Ik doe al jaren software installaties, vanaf de MS-DOS tijd. Voor familie,
vrienden en kennissen. Zoveel te verder we komen met de Windows versies
zoveel stabieler wordt het allemaal. In de tijd van W98 ging er nog veel mis
en hing men weer aan de telefoon. "Ben, problemen !!, Hij doet het niet
meer. Ik had er soms dagwerk aan, dan stonden hier 3 of 4 bakken. Als
VUTter had ik voldoende tijd. Tegenwoordig hoor ik nauwelijks klachten.
Alles draait kennelijk goed. Mickeysoft gaat dus wel vooruit !!

J

unread,
May 3, 2013, 11:02:00 AM5/3/13
to
On Fri, 3 May 2013 12:50:44 +0200, "ben doedens" <bendo...@ziggo.nl>
wrote:


>Ik doe al jaren software installaties, vanaf de MS-DOS tijd. Voor familie,
>vrienden en kennissen. Zoveel te verder we komen met de Windows versies
>zoveel stabieler wordt het allemaal. In de tijd van W98 ging er nog veel mis
>en hing men weer aan de telefoon. "Ben, problemen !!, Hij doet het niet
>meer. Ik had er soms dagwerk aan, dan stonden hier 3 of 4 bakken. Als
>VUTter had ik voldoende tijd. Tegenwoordig hoor ik nauwelijks klachten.
>Alles draait kennelijk goed. Mickeysoft gaat dus wel vooruit !!

Dat heb ik ook gemerkt dat win vista stabieler is dan win 98.
Vroeger moest ik win 98 nog wel eens opnieuw installeren maar bij win
vista is dat tot nu toe niet nodig.

J

unread,
May 3, 2013, 11:04:53 AM5/3/13
to
On 02 May 2013 16:16:05 GMT, Rob <nom...@example.com> wrote:

>Meestal staat er een aparte partitie met een ongeinstalleerde versie
>van Windows op de disk,

Maar als de harde schijf stuk gaat ben je die partitie toch kwijt?

Rob

unread,
May 3, 2013, 11:05:16 AM5/3/13
to
Dat verschil is gemaakt tussen 98 en 2000.
Toen is de architectuur totaal veranderd (Windows NT architectuur
in plaats van de oude DOS architectuur) en daarmee is alles veel
beter geworden.

(eigenlijk had je na 98 nog ME en voor 2000 nog NT maar die versies
kom je op thuiscomputers niet veel tegen)

BugHunter

unread,
May 3, 2013, 11:25:08 AM5/3/13
to
J <ni...@niks.com> schreef:
> On 02 May 2013 16:16:05 GMT, Rob <nom...@example.com> wrote:
>
> >Meestal staat er een aparte partitie met een ongeinstalleerde versie
> >van Windows op de disk,
>
> Maar als de harde schijf stuk gaat ben je die partitie toch kwijt?


Dan ben je alles kwijt.


>
> >en als je de PC voor het eerst aanzet dan gaat
> >die zichzelf installeren (nadat je een taal gekozen hebt).
> >
> >Over het algemeen krijg je dan ook het advies om zelf een of twee DVD's
> >te branden met een speciale utility die ook weer uit gaat van die
> >aparte partitie. Je kunt daarmee de disk dan weer in fabriekstoestand
> >terug brengen en daarna het systeem weer installeren.


--
Bye, BugHunter.
-
http://27mc.woelmuis.nl

Rob

unread,
May 3, 2013, 11:57:34 AM5/3/13
to
J <ni...@niks.com> wrote:
> On 02 May 2013 16:16:05 GMT, Rob <nom...@example.com> wrote:
>
>>Meestal staat er een aparte partitie met een ongeinstalleerde versie
>>van Windows op de disk,
>
> Maar als de harde schijf stuk gaat ben je die partitie toch kwijt?

Ja daarom had je ook moeten lezen wat hieronder staat.

H2O NH3

unread,
May 4, 2013, 8:56:01 AM5/4/13
to
Op 3-5-2013 16:05, Rob schreef:
Vind ik geinig, "alles veel beter geworden";-))
Ook met NT kon het kernel nog steeds muurvast lopen en waren de
bluescreens nog niet weg.. Zelfs met het veelgeprezen XP en Vista/Win 7
waren die nog niet weg... De reden, simpel om comptabiliteitsredenen
speelt bij MS zich nog steeds alles op een enkele layer af.....
Ook de DLL's zijn een constante bron van instabiliteit.
MS had er beter aan gedaan iets langer samen met IBM aan OS/2 te werken,
dat was midden jaren 80 al stabieler, sneller en meer multitasking dan
Windows de eerste 10 jaar nog niet kan worden.
Kijk voor de gein eens naar de wijze waarop MAC os en Linux werken;-))
Zelfs die geven het instabiele amateuristische Windows op alle fronten
het nakijken.

Rob

unread,
May 4, 2013, 9:15:03 AM5/4/13
to
Hee kijk nou, het kleutertje wil een flamewar beginnen!
Nou daar ga ik niet op in hoor. En al helemaal niet in een hardware
groep.

J

unread,
May 9, 2013, 7:11:24 AM5/9/13
to
On Sat, 04 May 2013 13:56:01 +0100, H2O NH3
<Ammon...@Loodzuur.chemie> wrote:


>Vind ik geinig, "alles veel beter geworden";-))
>Ook met NT kon het kernel nog steeds muurvast lopen en waren de
>bluescreens nog niet weg.. Zelfs met het veelgeprezen XP en Vista/Win 7
>waren die nog niet weg...

Ik heb nog geen bluescreen gezien bij win vista.

> De reden, simpel om comptabiliteitsredenen
>speelt bij MS zich nog steeds alles op een enkele layer af.....
>Ook de DLL's zijn een constante bron van instabiliteit.
>MS had er beter aan gedaan iets langer samen met IBM aan OS/2 te werken,
>dat was midden jaren 80 al stabieler, sneller en meer multitasking dan
>Windows de eerste 10 jaar nog niet kan worden.
>Kijk voor de gein eens naar de wijze waarop MAC os en Linux werken;-))

Dat gebruiken de meeste mensen toch niet eens?

J

unread,
May 9, 2013, 7:13:06 AM5/9/13
to
On 03 May 2013 15:57:34 GMT, Rob <nom...@example.com> wrote:

>Ja daarom had je ook moeten lezen wat hieronder staat.

O ja, sorry.
0 new messages