Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

hdmi naar 15 polige stekker?

33 views
Skip to first unread message

hawk

unread,
May 16, 2013, 10:40:36 AM5/16/13
to
Vraagje van een leek:
Ik heb zo'n Android insteek module die je in de HDMI ingang van de tv kunt
steken. Dit werk prima.
Nu wilde ik dit ook uitproberen met mijn PC monitor. Deze heeft echter de
bekende 15 polige ingang. Bestaat er een verloop stekker voor HDMI naar 15
polig?

hawk

unread,
May 16, 2013, 10:46:33 AM5/16/13
to

"hawk" <ha...@hawk.tt> schreef in bericht
news:kn2r53$2vqv$1...@nl-news.euro.net...
Om helemaal duidelijk te zijn: HDMI female naar 15 pins male

Rob

unread,
May 16, 2013, 10:48:30 AM5/16/13
to
Dit zijn incompatible technologieeen. Dat omzetten kost electronica,
waarschijnlijk is het goedkoper om een nieuwe monitor te kopen die wel
HDMI of DVI heeft.

(kabels van HDMI naar DVI bestaan wel)

Patrick Vervoorn

unread,
May 16, 2013, 10:50:44 AM5/16/13
to
Dat gaat lastig worden. Ze te lezen levert die insteek-module alleen
digitaal video (HDMI), maar heb je nog een monitor die VGA-input
(analoog) verwacht.

Ook daarvoor zijn wel converters te koop, maar die zijn wat
ingewikkelder dan een simpel verloopje, en het is maar de vraag of het
resultaat je bevalt (ivm de resolutie van HDMI vs je monitor).

Mogelijk is het handiger als je ons even vertelt op wat voor merk/type
monitor je die HDMI-dongle wilt insteken.

Ciao, Patrick.

hawk

unread,
May 16, 2013, 10:59:06 AM5/16/13
to

"Patrick Vervoorn" <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> schreef in
bericht news:5194f244$0$15863$e4fe...@news2.news.xs4all.nl...
de monitor is een Packard Bell -LCD monitor resolutie 1440x900

hawk

unread,
May 16, 2013, 11:01:55 AM5/16/13
to

"Rob" <nom...@example.com> schreef in bericht
news:slrnkp9sdu...@xs8.xs4all.nl...
Ja, maar ik wil zowel mijn PC als de insteekmodule op de monitor gebruiken
dus dan zit ik weer met het probleem: PC signaal (15polig) compatibel met
HDMI ingang van de monitor?

Patrick Vervoorn

unread,
May 16, 2013, 11:04:45 AM5/16/13
to
In article <kn2s7p$30k4$1...@nl-news.euro.net>, hawk <ha...@hawk.tt> wrote:
>
>"Patrick Vervoorn" <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> schreef in
>bericht news:5194f244$0$15863$e4fe...@news2.news.xs4all.nl...

[zap]

>> Mogelijk is het handiger als je ons even vertelt op wat voor merk/type
>> monitor je die HDMI-dongle wilt insteken.
>
>de monitor is een Packard Bell -LCD monitor resolutie 1440x900

Ik vroeg om merk en type. Type mis ik hier.

Anyway, die dongle levert (als 't goed is, ook daarvan geef je geen merk
en type) via HDMI 1920x1080. Dat zou je dan vervolgens via een niet al
te goedkope converter om moeten zetten naar 1440x900, en dat vervolgens
analoog aanbieden aan je monitor.

Ik denk inderdaad dat je (zoals Rob al aangaf) voor het geld dat zo'n
converter kost, wel een nieuwe monitor kunt kopen die 1920x1080 aankan,
en minimaal een DVI/HDMI ingang heeft.

Ciao, Patrick.

Rob

unread,
May 16, 2013, 11:56:39 AM5/16/13
to
Zowat iedere LCD monitor heeft tegenwoordig toch beide connectoren?
Ik snap niet wat je moeilijk doet.

hawk

unread,
May 16, 2013, 12:21:02 PM5/16/13
to

"Rob" <nom...@example.com> schreef in bericht
news:slrnkpa0dn...@xs8.xs4all.nl...
ik doe niet moeilijk, als je goed leest begrijp je dat ik een
(waarschijnlijk) verouderde monitor met alleen VGA heb, maar ik uit de
gemengde reactis begrijp ik dat mijn wens tot compabiliteit in deze niet
mogelijk is.

Patrick Vervoorn

unread,
May 16, 2013, 12:51:17 PM5/16/13
to
In article <kn311c$2n7$1...@nl-news.euro.net>, hawk <ha...@hawk.tt> wrote:

>ik doe niet moeilijk, als je goed leest begrijp je dat ik een
>(waarschijnlijk) verouderde monitor met alleen VGA heb, maar ik uit de
>gemengde reactis begrijp ik dat mijn wens tot compabiliteit in deze niet
>mogelijk is.

We zeggen niet dat het niet mogelijk is, maar dat het mogelijk meer
problemen oplevert dan het oplost.

Vele HDMI-to-VGA converters lijken bijvoorbeeld de resolutie 1:1 om te
zetten; dat houdt in dat de 1920x1080 HDMI input omgezet wordt naar
1920x1080 VGA output, en dat kan jouw huidige monitor
hoogstwaarscijnlijk niet aan.

Dit houdt in dat je een (duurdere) HDMI-to-VGA converter nodig hebt die
ook nog eens aan downscaling doet. Echter, dan verlies je weer een deel
van de beeldkwaliteit. Hoe erg je dat vind, merk je pas als je de
spullen in huis hebt.

Kort samengevat: het kan wel, maar hoeveel ben je bereid er aan uit te
geven en wat zijn je verwachtingen?

Ciao, Patrick.

hawk

unread,
May 16, 2013, 1:05:05 PM5/16/13
to

"Patrick Vervoorn" <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> schreef in
bericht news:51950e85$0$15865$e4fe...@news2.news.xs4all.nl...
De resolutie van de module is aan te passen dus die downscaling hoeft niet.
Er is ergens voor een paar euro zo'n verloop stekker te koop, ik ga dat maar
eens proberen.

Rob

unread,
May 16, 2013, 1:11:52 PM5/16/13
to
hawk <ha...@hawk.tt> wrote:
> De resolutie van de module is aan te passen dus die downscaling hoeft niet.
> Er is ergens voor een paar euro zo'n verloop stekker te koop, ik ga dat maar
> eens proberen.

Dat zal vast niet.
Er zijn wel verloopstekers van DVI naar VGA maar die gaan uit van het
feit dat er op die DVI steker naast digitaal ook analoog signaal zit.

Dat is met HDMI niet het geval.
Je kunt dus bijvoorbeeld niet een steker van HDMI->DVI en een van
DVI->VGA op elkaar steken en dan HDMI naar VGA omzetten.

hawk

unread,
May 16, 2013, 1:38:33 PM5/16/13
to

"Rob" <nom...@example.com> schreef in bericht
news:slrnkpa4qo...@xs8.xs4all.nl...
Ok, dan maar je advies volgen: monitor met beide ingangen.

Rob

unread,
May 16, 2013, 2:00:28 PM5/16/13
to
Zelf heb ik een TV van LG waar ik erg blij mee ben, die heeft
zowel VGA als (3) HDMI ingangen en ook SCART, composiet en component.
En uiteraard antenne-in (analoog, DVB-C en DVB-T).
Full-HD (1920x1080), 22 inch.

Het is een 22LE5500 van LG.
Deze is vast niet meer te koop (modellen wisselen 2 keer per jaar)
maar in die range kun je dus wel monitoren kopen waar je alles op
kunt aansluiten wat je maar kunt bedenken.

Pure monitoren in Full-HD met VGA en DVI/HDMI zijn er uiteraard ook
en kosten wellicht nog wat minder.
0 new messages