inbouwdiepte luidsprekers

Porto

Hallo,

ik heb een setje ovale JBL achterluidsprekers 6x9" met een inbouwdiepte
van minimaal 80mm. Nu wil ik ze in een behuizing plaatsen met een diepte
van 100mm. Dit kan uiteraard maar daar de achterwand ook van MDF is wil
ik deze isoleren/dempen met bitumenmatjes oid. om ze niet hol/blikkerig
te laten klinken.

Mijn vraag: hebben autoluidsprekers een zekere ruimte nodig achter de
conus of mag dit minimaal zijn? De achterkant komt denk ik in het
isolerend materiaal te zitten. Gaat dit niet teveel dempen of maakt t
niet uit?

Wie weet hier raad?

Mvg...... Davy

John Schinkel

"Porto" <p0...@hotmail.com> wrote in message
Soort en hoeveelheid dempingsmateriaal kan veel invloed hebben op het
geluid. Daar moet je mee experimenteren. Niet teveel gebruiken. Op zich
geeft het niet als je een ondiepe kast hebt in verband met reflecties. Die
treden toch wel op, ook bij diepere kasten. Je moet wel enkele cm aanhouden
tussen steen- en glaswol en dergelijke als dempingsmateriaal en de conus.
Anders gaat het rendement van de luidspreker omlaag.

John Schinkel.

12vHiFi

Als je er een geheel gesloten kistje van maakt is demping met
loodbitumen en dempingswol wel aan te raden. Maar de geluidskwaliteit
wordt het meest bepaald door de inhoud, deze speakers zijn eigenlijk
gemaakt om in wat grotere ruimtes (kofferbak) te spelen.
Hoeveel liter ze daadwerkelijk nodig hebben hangt af van de T&S
parameters en deze zijn voor dit soort speakers meestal niet
beschikbaar.
Minimaal 15L per stuk.
Rob.
--
Car Audio & Techniek: http://www.12vhifi.nl
De Snevo's: http://www.snevo.nl

Porto

> [...]
> Hoeveel liter ze daadwerkelijk nodig hebben hangt af van de T&S
> parameters en deze zijn voor dit soort speakers meestal niet

ik wil beide speakers in een gesloten kast schroeven. De afmetingen zijn
HxBxD: 300x120x150. Ik weet niet hoeveel liter dit wordt maar meer plaats om
de behuizing groter te maken heb ik simpelweg niet. :(

12vHiFi

Als dat de buitenmaten zijn is dat nog geen 5L en dat is te weinig om er
fatsoenlijk laag uit te krijgen.

Porto

12vHiFi schreef:

ehhhh, de Breedte moet dus 1200 mm zijn. :)

voorplaat wordt van 18mm mdf gemaakt, zijplaten en achterplaat van 9mm.
het zijn 3weg units. Het laag ga ik toch met een condensator uitfilteren daar ik
daarvoor een subwoofer heb; tis dus meer voor midden en hoog. De Diepte kan ik
misschien nog wel een paar cm groter maken maar ook niet teveel anders steekt t
zaakje weer teveel uit of ik moet de achterplaat weer weglaten zodat de behuizing
direct tegen het tussenschot (grijs-kenteken wagen) wordt geschroefd met het
tussenschot als achterplaat. Ik heb ook gedacht om in het tussenschot de boxen te
schroeven maar dat vind ik weer zonde; de laadruimte zou dan wel meer dan 15L per
box opleveren! :)