ik heb een 6 jaar oude Citroen C3 en nu doet mijn airco het soms wel en
soms niet, ook tijdens een rit.
Wat kan dat zijn? Moet er iets bijgevuld worden?
Dat moet de airco specialist uitzoeken. Het spul heeft onderhoud nodig als
bijv. het pollenfilter nooit wordt verwisseld komt er nog maar weinig koude
lucht uit. Maar het systeem verliest ook elk jaar wat koudemiddel en moet
worden bijgevuld.
Maurits
Als je airco lekt moet je hem laten nazien
Bijvullen is alleen goed voor de portemonee van de garage en totaal onnodig
dus
Als hij koelt dan koelt hij, en hem eigenlijk gewoon altijd aan hebben staan
Niets meer en ook niets minder
Blijkbaar heeft de OP wel een probleem want zoals er duidelijk staat: de
airco doet het soms wel en soms niet.
Dus zal er wel degelijk een ter zake kundige naar moeten kijken.
Je neus is inderdaad langer geworden in die paar regeltjes tekst....
Maurits
Onzin, het koudemiddel dient tevens voor de smering van de pomp.
Ook onzin, daarvoor dient de olie hier staat een staatje met koudemiddel en
olietype per automobiel
http://www.aircobijvullen.com/uploads/Vulgewichten.pdf
Maurits
Onzin om bij te vullen
Misschien zit er wel een stekkertje los op de airco pomp.
En dan heeft jou onzin posting geen nut pipo
Ik geloof je onmiddellijk met die lange neus van je.
Ook met lucht erin wordt de olie rondgepompt. Veel airbrushers gebruiken een
afgedankte aircopomp uit een koelkast, met een oliescheider zodat de olie in
de compressor leiding blijft. Doet niks af aan het feit dat het de smeerolie
is die voorkomt dat de pomp vastloopt.
Maurits
<grin>
Maurits
Die is niet lang, maar je moet mensen niet verkeerd voorliegen en zeggen dat
ze moeten bijvullen
terwijl dat niet nodig is.
OP schrijft nl soms doet hij het wel en soms niet, dat duid niet op geen
vloeistof of weining., Anders deed hij het nl helemaal niet
ze zal eerder moeten kijken naar een los kontacktje.
Citroen zeg je?
Schakelaar cq relais.
Komt vaker voor bij de Citroentjes.
Nee, met alleen lucht of stikstof, ook gangbaar bij testen op druk, mag de
aircopomp *absoluut* niet ronddraaien, dan is'ie in no time aan gort (olie
blijft altijd achter in het systeem, alleen met spoelen krijg je dat
eruit).
230v pompjes zullen wel anders zijn.
Overigens bestaan er ook olie-loze (12/24v) koel-compressortjes; als
koelbox hebben die het geniale voordeel dat ze elke hellingshoek aan
kunnen, ipv 30 graden (Danfoss standaard) of 45 graden (Danfoss
gemodificeerd).
Dermate geniaal dat zelfs de NASA dat type voor een spaceshuttle heeft
moeten kiezen....:))
(in vrachtwagens met kantelkabine's is dat drama ook voorgeprogrammeerd)
Willem (snapt echter niet dat Danfoss & Co er nooit een hellingshoekmeter/-
beveiliging hebben ingebouwd) Jan
--
Bye,
Willem-Jan Markerink
The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand
<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]