Onbekend maakt onbemind!

Frans

to Nederlandse Quakers
Beste Vrienden,

Even een hypothetische kwestie. Stel, je bent op zoek naar een
spirituele of religieuze zingeving in je bestaan. Ik denk dan niet aan
het fenomeen "ietsisme", maar aan het zoeken naar een bestaande
richting om die zingeving vorm te geven. Maar wat zoek je dan precies?
Je staat ietwat kritisch tegenover de dogma's van de monotheïstische
godsdiensten, de boeddhistische levenshouding spreekt je voor een groot
deel wel aan en in feite heb je de aanwezigheid van een leidend licht
in jezelf en in je wereld al aanvaard. Je beschikt niet over internet,
je behelpt je wat dat betreft in de openbare bibliotheek of een
schimmig internetcafé. Je woont in een middelgrote stad in het centrum
van Nederland (zeg zo'n 65.000 inwoners), dus wat doe je in eerste
instantie? Juist, je slaat er de gemeentelijke voorlichtingsgids op na.
Tientallen verwijzingen naar voor het merendeel christelijke
geloofsrichtingen, maar niet één die je werkelijk aanspreekt. Je bent
op de hoogte van het bestaan van Quakers, persoonlijke vrienden zijn
Quakers en menige folder heb je al gelezen. Dan ben je al een gelukkig
mens, want je hebt een enorme voorsprong op degene die nog helemaal van
niets weet. En die niets wetende, maar misschien wel zoekende blijft
vooralsnog geheel in het duister tasten waar het 't Religieus
Genootschap der Vrienden (Quakers) betreft, zo blijkt uit diverse
gemeentegidsen.

Deze kwestie, het op de kaart zetten van de Quakers als religieus
genootschap, is al eerder op de Jaarvergadering en in het
discussieforum besproken. Het forum leverde in ieder geval een uiterst
creatief idee op over een bus. Eén die naar je toekomt! Een mobiele
ruimte voor een wijdingssamenkomst waar je ook bent. Een kek gespoten
bus, gouden driehoek etc., maar ook weer niet te veel evangeliserend,
zo hoor ik velen al denken. Gebeurt er ook nog wat met dit idee, al dan
niet in aangepaste vorm?

Wat mijn gemeentegids betreft: ik denk er sterk aan het Religieus
Genootschap der Vrienden (Quakers) op te laten nemen, met het
secretariaat als algemeen informatiepunt en zelf als lokaal
informatiepunt te gaan fungeren. Let wel, ik denk er nog over na en zal
dit zeker met anderen bespreken vooraleer er tot actie wordt
overgegaan. Reacties? Graag.............

Frans Bakker
Lelystad

anita wuyts

to Nederland...@googlegroups.com
Beste Frans en Ankie,

Gezien ik blijkbaar (tot mijn vreugde) ook een deeltje ben van de
Nederlandse googlegroep volg ik de discussie over spirituele of religieuse
zingeving, en "outreach" met veel interesse.
Ik had gehoopt nog naar de nederlandse algemene vergadering te kunnen komen
omdat het onderwerp zo belangrijk is, niet enkel voor Nederland, maar met
mijn FWCC Europe and Middle East Section pet op, voor alle Vergaderingen in
Europa. Misschien haal ik het toch nog, indien niet zou ik het heel erg
waarderen een goed verslag van jullie overwegingen te krijgen.

Het vreemde bij ons Quakers, denk ik wel eens, is dat we het allemaal eens
zijn dat "outreach" nodig is voor ons bestaan, maar blijkbaar mag niemand
anders het weten.

Anita Wuyts

marlies tjallingii

to Nederland...@googlegroups.com
Beste Frans
Hartstikke goed om zo creatief te denken, sluit ook aan bij het weekend in
november waar ik hoop velen mee zullen denken.
Fijn wat mij betreft als je als lokaal aanspreek punt wilt dienen.
Ikhoop op meer reacties
Groet
Marlies Tjallingii

to Nederland...@googlegroups.com
Beste Frans, Beste Anita,
Een aantal jare geleden ben ik teruggekomen van een jaarvergadering in
Zwdedn. Ik kwam daar terug met een aantal voor mij heel belangrijke dingen.
Ik merk, dat ze nu pas gehoord kunnen worden.
1l Het houden van kleine meetings voor mensen, die of burned out zijn, of
op een andere manier op onze maatschappij zijn vastgelopen.
2 Het duidelijker visie en uitstraling tonen door middel van concrete
acties en door middel van aansluiten bij groepen die ook met Vrede bezig
zijn.
Het woord uitstraling is indertijd wel overgenomen, door toeval en
opgepakt als thema van een van onze jaarvergaderingen.. Toch zouden we dit
verder uit kunnen diepen.
3 Het houden van interreligieuze meetings samen met vluchtigelelingen met
status en met nieuwe Nederlanders.
4 Vragen of onze jonge vrienden vrienden en kennissen willen uitnodigen
om met hen ,leine meetings te houden.
Dit alles zou kunnen passen in het idee van mobiele meetings.
Hartelijke groeten,Ankie.

i.herrebout

to Nederland...@googlegroups.com
Leiden en regio kan in ieder geval via de gemeentegids de Quakers vinden. Al
15 jaar sta ik als informatieadres vermeld. Hииииl af en toe belt er iemand,
maar de Haagse meeting is nog niet verdubbeld qua aantal door deze
vermelding. Maar goed om steeds zichtbaar te zijn.
Laatst kwam een kennis bij de psycholoog en liet het woord Quakers vallen.
Wat dat dan was, vroeg de arts. Na enige informatie besloot hij: "O, een
sekte".
Na ontkenning en verdere informatie zei hij heel tevreden "dus toch een
sekte". Maar.... we blijven volhouden!
Tot de herfstvergadering. Vriendengroet, Inge.

Wim Nusselder

to Nederland...@googlegroups.com
Hoi Inge,

Zijn we geen sekte?! Volgens de van Dale (handwoordenboek): een "groep van
aanhangers van een geestelijke stroming met een leider, buiten de officiële
kerken". We laten ons leiden door de geest van Christus (of andere woorden
van gelijke strekking) en we hebben over het algemeen niet zo heel erg de
neiging om ons als 'officiële kerk' te beschouwen. We zijn per ongeluk wel
door de andere leden van de Raad van Kerken als zodanig erkend, maar om ons
daar nu op te laten voorstaan met z'n 90-tigen...

Ik vond de Quakers destijds via het telefoonboek van Amsterdam, waar het
Quaker Centrum in stond (en staat).

Met v&Vriendengroet,

Wim

to Nederland...@googlegroups.com, Catherine Essoyan, penningmeester Quaker Hulpfonds
Beste v&Vrienden,

Het Quaker Hulpfonds wil graag meer mensen betrekken bij haar werk.
Onderstaand artikel verschijnt in het december-nummer van de Vriendenkring.
Dat duurt nog even en bovendien is het een grotere stap om (per e-mail of
anderszins) te reageren op een artikel in de Vriendenkring dan op een
bijdrage in dit Forum.
Graag (ook) via deze weg dus graag reacties op bovenstaande vraag. Wat
willen jullie met het Quaker Hulpfonds? Concrete bestedingssuggesties (met
toelichting) of algemene reacties (wat zijn onze taken, hoe moeten we
functioneren, welke criteria moeten we hanteren) zijn allebei welkom.

Met v&Vriendengroet,

Wim

HELPEN MET EEN STER

Wat is en wil het Quaker Hulpfonds?

Bij het beantwoorden van die vraag willen we de lezers van de Vriendenkring
de komende tijd nauwer betrekken.

'We' zijn -na het afscheid van Marius Boelsma als schrijver/secretaris-
Catherine Essoyan, Martin Touwen en Wim Nusselder. De commissie kwam in
oktober voor het eerst in lange tijd in vergadering bijeen. Dat leek een
goede aanleiding voor bezinning op wat we willen met het Quaker Hulpfonds.
We willen ons daarop bezinnen als commissie namens de Jaarvergadering én met
de (potentiële) donateurs.

De ster is al sinds de 19e eeuw het logo van Quaker hulp. 'Helpen met een
ster' suggereert dat die hulp bijzonder is. Quaker hulp is een uitdrukking
van ons geloof, een integraal onderdeel van ons Quaker geloofsgetuigenis,
zeggen we. Het combineert inzet voor gerechtigheid en verzoening op een
actief-geweldloze manier. Onze grootste broer, American Friends Service
Committee verwoordt dat fraai op zijn website
(www.afsc.org/about/mission.htm).

In hoeverre maken we dat waar?
'We' zijn slechts een commissietje van de Nederlandse Jaarvergadering
bestaande uit 3 mensen. Naast baan en gezin besteden we ?25.000 à ?30.000
per jaar aan Quakerhulp. Informeren van (potentiële) donateurs doen we
voornamelijk via de Vriendenkring. Dat betreft informatie over Quaker hulp
in het algemeen en over de projecten en organisaties waaraan we het geld
doorgeven in het bijzonder.
'We' zijn ook de ruim 90 leden van de Nederlandse Jaarvergadering plus
tientallen andere bezoekers van wijdingsbijeenkomsten en overige lezers van
de Vriendenkring. Sommigen zijn nauwer betrokken bij sommige projecten en
organisaties die we financieel steunen dan wij drieën.
'We' zijn bovendien al die Quakers wereldwijd die -georganiseerd of
ongeorganiseerd- ons geloof tot uitdrukking brengen in Quaker-werk. Als
Quaker Hulpfonds zijn we een schakel in dat geheel.

Quaker-werk is werk uit roeping. 'Concern' is de Quaker-term waarmee we vaak
verwijzen naar die religieuze drijfveer. Die drijfveer is er uiteraard in
gradaties, altijd gemengd met andere drijfveren en niet noodzakelijk
prominent aanwezig bij iedereen met wie we samenwerken. Als Quaker Hulpfonds
kunnen en willen we niet formeel toetsen of iets 'van God' is op de manier
die de Quaker traditie ons aanreikt (maar die we niet vaak gebruiken):
vanuit de stilte, samen met de betrokkenen, als geloofsgemeenschap zoekend
naar goddelijke leiding. Besluiten van Quaker-organen die daarvoor beter
geëigend zijn, bijvoorbeeld maandvergaderingen, om bepaalde initiatieven te
steunen vormen een belangrijk richtsnoer voor ons.

Die 'religieuze' drijfveer herkennen we niet alleen in Quaker-initiatieven.
Ook anderen werken aan het (weer) verbinden van mensen ('religare'), aan
gemeenschapsontwikkeling en verzoening. De projecten en organisaties die we
financieel steunen worden niet persé door Quakers gerund. Bovendien
'beheert' het Hulpfonds ook het lidmaatschap als Jaarvergadering van
bepaalde niet-Quaker organisaties (Kerkinactie, een paar kleine
vredesorganisaties). Ook hun initiatieven komen in aanmerking voor onze
steun.

Uitdrukking geven aan geloof is meer dan doneren aan (en/of in een testament
zetten van) het Quaker Hulpfonds. Het zou aan moeten sluiten bij
betrokkenheid van donateurs die zich ook op andere manieren uit. Het is dus
belangrijk voor ons om onze donateurs te kennen en te weten wat hen bezig
houdt. Ook dat is een richtsnoer voor onze keuzes. Zoals Martin Kunz,
redacteur van de Quäker-Hilfe Mitteilungen, het in het september nummer
verwoordde: "Quäker-Hilfe is betrokken waar Vrienden betrokken zijn. Ook als
sommige bestuursleden niet altijd 100% achter een bepaald besluit staan. We
vertrouwen er op dat iets niet wezenlijk fout kan zijn als een Vriend of
Vriendin daar energie en geld voor over heeft."

Klein zijn heeft als voordeel slagvaardigheid. We kunnen snel besluiten om
iets wel of niet te steunen. Maar dan moet men ons wel weten te vinden en
weten welke criteria we hanteren:
- Het moet aansluiten bij het Quaker geloofsgetuigenis, een stam waaraan
regelmatig nieuwe loten ontspruiten...
- Financiële steun is niet bedoeld voor levensonderhoud, maar voor het
mogelijk maken van activiteiten. Dat sluit elkaar niet helemaal uit...
Trekkers van projecten en medewerkers van organisaties moeten tenslotte ook
leven en hebben niet altijd een andere broodwinning.
- We geven langdurige steun aan een aantal projecten en organisaties waarbij
we al lang betrokken zijn, die we representatief vinden voor het
internationale Quaker-werk door grotere Quaker hulporganisaties en waarbij
de Jaarvergadering via het Quaker Hulpfonds haar betrokkenheid wil tonen.
- We houden ruimte voor steun aan korter lopende en acuut opduikende
projecten.

Het Quaker Hulpfonds is verschillende dingen voor verschillende mensen.
Primair is het een manier om steun te geven aan 'concerns' van Nederlandse
Vrienden en vrienden van Vrienden én aan het wereldwijde Quaker-werk. Het is
een manier om de (financiële) daad bij het woord te voegen als we ons als
geloofsgemeenschap betrokken voelen bij initiatieven uit ons midden én een
kanaal voor fondswerving voor Quaker-organisaties wereldwijd.
Voor sommigen is Quaker-werk één van de goede doelen. Voor anderen is het
hét kanaal om verschillende goede doelen te steunen.
De een wil graag weten wat er met zijn geld gebeurt. De ander wil vooral
geïnformeerd worden over Quaker-werk in het algemeen. Een derde wil er aan
bijdragen, maar heeft geen behoefte aan informatie.
Tenslotte fungeren we ook als 'doorgeefluik' voor maandvergaderingen en
individuele Vrienden die hun eigen afwegingen maken. We bundelen en
verzorgen de afhandeling van bestemde giften waartoe anderen besluiten voor
zover die niet te ver buiten ons werkterrein vallen.

Voor 2005 hebben we een basisbegroting vastgesteld van ruim ?24.000. Deze
bouwt voort op de projecten en organisaties die we de afgelopen jaren
gesteund hebben. Daarnaast kunnen we in 2005 mogelijk ruim ?15.000 extra
besteden. Dit vanwege een legaat zonder nadere bestemming en ons voornemen
om niet meer dan 1,5 maal de jaarbegroting aan reserves te hebben aan het
eind van het jaar.

Suggesties voor besteding zijn zeer welkom. Graag mét toelichting waarom het
in 'ons' werk past, zodat het ons verder helpt in onze bezinning op wat we
willen met het Quaker Hulpfonds.

Wim Nusselder, schrijver
wim.nu...@antenna.nl

redactie De Vriendenkring

to Nederland...@googlegroups.com
Beste Wim,
Nee we zijn geen sekte.
De Richtlijnen zijn daarin erg duidelijk:
 Richtlijnen

1. Inleiding

De Nederlandse Jaarvergadering van het Religieus Genootschap der Vrienden, Quakers, is opgericht te Amsterdam op 14 juni 1931.

Zij is gevestigd te Amsterdam. Zij beschouwt zich als de voortzetting van de Generale Vergadering der Vrienden, Quakers genaamd, die op 12 juni 1677 voor het eerst bijeen kwam te Amsterdam.

Zij was in de periode dat de Wet op de Kerkgenootschappen van 10 september 1853 nog gold, bij het Departement van Justitie als kerk-genootschap bekend onder nummer 67.

Dat we als kerkgenootschap nu eenmaal niet erg conformistisch zijn doet daar niets aan toe of af. Dat we door de Raad van Kerken als "kerk"erkend zijn is  zeker nier per ongeluk, maar een weloverwogen besluit.

Overigens is Kramers Woordenboek vollediger wat betreft de omschrijving van sekte: "relatief kleine groep personen verenigd rond een religieus idee en/of een religieuze leidersfiguur, meestal als afscheidingvan een grotereg odsdienstige beweging"

Ik heb altijd geleerd dat sektes met name fanatiek één religieus idee aanhangen. (daardoor heeft het begrip sekte een ongunstige bijbetekenis) en ik denk dat dat voor de Vrienden niet opgaat.

Hartelijke groeten,

Jan

Frans

to Nederlandse Quakers
Beste Vrienden,

Hoe wonderlijk toch dat een onderwerp als "Onbekend maak onbemind!"
afbuigt in de vraag of Quakers tot een sekte behoren. En dan zo'n
buitengewoon uitgebreide weergave van de Richtlijnen met aanvulling
door Jan verstrekt om de puntjes nog eens even op de i te zetten;
lyrischer kan bijkans niet. Prachtig: de discussiegroep werkt! Wellicht
nog niet optimaal, en met een beperkt aantal deelnemers, maar toch. De
"Generale Vergadering der Vrienden": het heeft wel wat, die in onbruik
geraakte bijvoegelijke naamwoorden. Ook de contradictie in het
vrouwelijke van het woord Vergadering, gevolgd door het sterke
zelfstandig naamwoord Vrienden, briljant! Nee vrienden en vriendinnen,
ik steek hier niet de draak met de oprichtingsstatuten of met de
wending in het onderwerp, maar schrijf al mijmerend wat voor me uit.
Het was een lange dag.....

De Amsterdamse Maandvergadering ontving vandaag een gast uit
Nieuw-Zeeland. Men richt zich daar heel sterk op vraagstukken als
global warming en de macht van investeerders om via het investeren in
milieuvriendelijke bedrijven en/of het uitoefenen van druk op
investeerders in ieder geval niet in "foute" energieverslindende
bedrijfstakken te investeren de kwestie een beetje in de goede richting
te duwen. Sociaal maatschappelijk ondernemen, gericht op het welzijn
van de toekomstige generaties, dat is hun "concern". Men grijpt
letterlijk terug op Quaker voorgangers als Rowntree, Cadbury en
Worsdell. Bijzonder boeiend!

Ik besluit nog even over de berichten uit Nieuw-Zeeland na te denken in
mijn niet al te mobiele echtelijk stonde. Alvorens aan dat voornemen
uitvoering te geven dank ik allen voor hun reactie op het door mij
ingebrachte onderwerp.

Met Vriendengroet,

Frans Bakker

Rose Weiss

to Nederland...@googlegroups.com
Beste Vrienden,
laat ik nou ook eens iets bijdragen aan deze discussie. Wat voor mij typisch sektarisch is, is dat "Zij" menen de éne waarheid te verkondigen en  de andersdenkende verdoemd is en gered moet worden. "In,t huis van mijn vader zijn vele woningen...." zeg ik dan en ook de door mij zo vaak aangehaalde uitspraak van WilliamPenn: "De mensen van goede wil .....zijn overal van dezelfde Godsdienst." Het is fijn een geestelijk tehuis te hebben en daarin in gemeenschap met anderen te wonen. Toch uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen niet uitwisselbare identiteit met bijbehorende relatie tot het Onnoembare. Het besef ervan geeft mij een gevoel van existentiele eenzaamheid in geborgenheid in:"Wees stil en weet, dat ik God ben". Met Vriendengroet

to Nederland...@googlegroups.com
Onbekend maakt onbemind.
Dank je wel Rose. Ankie.
sg-0.gif
IMSTP.gif

Wim Nusselder

to Nederland...@googlegroups.com
Beste Willem (alias Filosoof),

Stonden er ook antwoorden bij in die folder?
Welke vraag (en/of welk antwoord) zou je hier als eerste ter discussie
willen stellen?

Met v&Vriendengroet,

Wim

to Nederland...@googlegroups.com
Beste Filosoof,
Het lijkt me een uitstekende suggestie om op onze website een FAQ op te
nemen met de antwoorden opde reeks van 41 antwoorden. Alleen voel ik me
niet in mijn eentje gekwalificeerd om de antwoorden te formuleren. Als
anderen één of meerdere antwoorden zal ik die graag op de website opnemen.
Ik ben benieuwd op de reacties!
Hartelijke groeten

Jan Ramaker

to Nederlandse Quakers
Mijn opmerking dat we de vragen met de antwoorden als FAQs op de
Vriendenkring webstek zouden kunnen opnemen is niet geheel serieus
bedoeld (zie smiley). Ik ben er huiverig voor om op die manier
Quakerstandpunten te "bevriezen".
De vragen vormen wel interessante stof voor verkenning van de
standpunten van de nederlandse quakers. Door met elkaar op dit forum
onze antwoorden op de vragen uit te wisselen wordt de veelkleurigheid
van de nederlandse quakers zichtbaar. Het is ook interessant om te
kunnen zien hoe de antwoorden in de loop van de tijd veranderen! Laten
we ervan uitgaan dat het goede antwoord niet bestaat en dat een
antwoord dat nu als goed wordt ervaren in de toekomst mogelijk niet
meer voldoet.
Het lijkt mij het handigst om per vraag een nieuw onderwerp in dit
forum te starten.

Sytse Tjallingii

to Nederland...@googlegroups.com
Beste forumleden
Dit lijkt mij een goed initiatief!
Ik heb de FAQ's lijst uitgeprint en zal hem meenemen naar de
herfstbijeenkomst.
Ik kan mij voorstellen dat er per vraag meerdere antwoorden met vermelding
van de persoon die ze beantwoordt komen. Daarmee wordt dan meer recht gedaan
aan de veelkleurigheid van het Genootschap.
met vriendelijke groeten
Sytse
to Nederland...@googlegroups.com
Beste Filosoof,
Ik kan me voorstellen dat je bang bent om Quakerstandpunten te "bevriezen",
Hoewel ..... Als ik de Vrienden een beetje kent ( en dat hoop ik!) dan is
daar weinig kans op! Ik heb inmiddels de vragen op de site opgenomen onder
het kopje "Wat geloven de Quakers" Dus kunnen we de verschillende bijdragen
gaan verzamelen. Inderdaad kan dat het beste onder een kopje FAQ en het
betreffende nummer en de titel Ik zal het eerste onderwerp openen en laten
we vervolgens maar afwachten wat er op volgt
Hartelijke groeten
Jan Ramaker

to Nederland...@googlegroups.com
Beste v&Vrienden,

Frans noemde het 6/11 wonderlijk dat het onderwerp "Onbekend maakt
onbemind!" afbuigt naar de vraag of Quakers een sekte zijn. Ik vind dat
minder wonderlijk. Als je je bekend wilt maken, moet je weten (en bekend
maken) wat je bent: tot welke categorie behoor je."Religieus Genootschap"
roept onmiddellijk de vraag op "kerk of sekte".

DE Waarheid ("zijn" we het een of het ander) bestaat hierbij niet (denk ik).
Er zijn erg veel definities van beide begrippen in omloop en erg veel
interpretaties van die definities mogelijk. Veel van die definities en
interpretaties sluiten elkaar niet uit: je kunt kerk én sekte zijn. 'Sekte'
heeft inderdaad negatieve bijbetekenissen. Fanatisme, geslotenheid, extreme
ideeën, klein. 'Kerk' heeft dat ook, in elk geval voor diegenen onder ons
die een andere religieus verband, dat zich nadrukkelijker als 'kerk'
identificeerde, 'ontvlucht' is alvorens Quaker te worden.

De vraag is wie we WILLEN zijn. WILLEN we zijn zoals die andere groepen die
zich 'kerk' noemen? Met mijn provocerende vraag/stelling van 5/11, "Zijn we
geen sekte?!", probeerde ik dat begrip tot een soort 'geuzennaam' te maken,
een manier om ons te distantiëren van dat waar we moeite mee hebben in de
gevestigde kerken. Want mijn redenen om destijds mijn lidmaatschap van de
Gereformeerde Kerken op te zeggen gelden nog steeds voor mij. En mijn
kritiek op die kerk en op de meeste kerken is nog steeds niet van toepassing
op de manier waarop we als Quakers functioneren.

We hebben niet de Waarheid in pacht en "De mensen van goede wil ..... zijn
overal van dezelfde Godsdienst." De manier waarop we die godsdienst
organiseren verschilt echter wel flink van de manier waarop anderen dat doen
en daar wil ik best voor uitkomen. Desnoods door -om gesprek uit te lokken-
kritiek te riskeren en tóch te staan voor wat we WILLEN zijn.
We ZIJN toch fanatiek (net als George Fox & co)?! Of zijn we ingeslapen?
We ZIJN toch gesloten?! We maken het onze leden niet gemakkelijk door ze
voor te kauwen wat ze moeten geloven. Alleen als je dat zelf kunt bedenken
kun je lid worden. Wie dat niet kan, laat het wel uit het hoofd. Waarom
anders zijn de meeste Quakers van middelbare leeftijd en behoren zij tot de
middenklasse? (FAQ 10)
We HEBBEN toch extreme ideeën vergeleken met de officiële kerken?! "Dat van
God in ieder mens"... Goddelijke Leiding die voor iedereen direct
beschikbaar is... Het idee!
We ZIJN toch minuscuul?! In elk geval in Nederland.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Wim Nusselder

to Nederland...@googlegroups.com
Hoi Rose,

O.k. Dan zetten we bij deze ons e-gesprek voort via de Google-lijst, voor zover je nog door wilt gaan.

Voor degenen die niet onze hele uitwisseling (hieronder) terug willen lezen een samenvatting van jouw reacties:
Los van pragmatisme en openheid voor "het laten spreken van ons hart" verwijs jij naar "specifieke Quaker-criteria" en naar het niet-actief zoeken naar te ondersteunen projecten als kenmerkend voor het Quaker Hulpfonds. Die specifieke Quaker-criteria omschrijf je als "Hulp voor mensen die tussen wal en schip geraakt zijn of over het hoofd gezien worden". Gezien je voorbeelden heb je het over sociaal-economische hulp en je noemt als extra criterium dat er ook Vrienden tijd en kennis bij inzetten. Met andere woorden: Quaker-hulp is niet alleen geld geven, maar bredere betrokkenheid.

Kun je ook voorbeelden noemen van zulke mensen die nu over het hoofd gezien worden door andere hulporganisaties en waar Vrienden bij betrokken zijn?

Met v&Vriendengroet,

Wim

From: Wim Nusselder
Date: 11/13/05 08:53:27
To: Rose Weiss
Cc: Catherine Essoyan; penningmeester Quaker Hulpfonds

Beste Rose,

Het verbaast me dat jij het gevoel hebt zo zelden om je mening gevraagd te worden. Voel je je niet serieus genomen als lid (en penningmeester of ex-penningmeester) van de Maandvergadering en als lid van de Jaarvergadering??
Strikt genomen vraag ik natuurlijk niet naar je mening met "What canst thou say?", maar naar goddelijke leiding via jou. Dat blijft echter een lastig onderscheid voor ons als hedendaagse Quakers die volop participeren in een samenleving die dat onderscheid niet kent, hoeveel traditie we daarmee ook hebben opgebouwd.

Ik vind het jammer dat we we dit e-gesprek niet via de Google-lijst voeren. Had jij redenen om je eerste reactie op het Vriendenkringartikel dat ik 5/11 naar die lijst stuurde naar mij privé te sturen in plaats van naar de hele groep?
Ik stuur e.e.a. nu in elk geval cc. door naar de andere leden van het Hulpfonds. Heb je er bezwaar tegen als ik het geheel ook alsnog naar de Google-lijst stuur?

Los van alle pragmatisme en openheid voor "het laten spreken van ons hart" verwijs jij naar "specifieke Quaker-criteria" en naar het niet-actief zoeken naar te ondersteunen projecten. Met name dat laatste is denk ik inderdaad een waardevol aspect van wat ons als Quaker Hulpfonds zou moeten onderscheiden van niet-Quaker organisaties dat ik over het hoofd gezien had bij het schrijven van het Vriendenkring-artikel. Het sluit denk ik aan bij de kern van wat ik schreef: "Quaker-werk is werk uit roeping."
Uit je vorige e-mails haal ik dat ook jij -gezien het verleden- er van uit gaat dat het Hulpfonds in de eerste plaats steun geeft aan projecten van Quakers en projecten waarbij Quakers nauw betrokken zijn (bijv. blijkens het feit dat ze zich geroepen voelen om er zelf op bezoek te gaan).
Heb ik 'wat jij te zeggen hebt' daarmee goed samengevat?

Wat die "specifieke Quaker-criteria" betreft zou ik het prettig vinden als je die wat uitgebreider zou willen beschrijven. "Hulp voor mensen die tussen wal en schip geraakt zijn of over het hoofd gezien worden" lijkt in te gaan tegen wat ik in dat Vriendenkringartikel schreef: "Financiële steun is niet bedoeld voor levensonderhoud, maar voor het
mogelijk maken van activiteiten." Of bedoel je daarmee dat de activiteiten die we mogelijk maken gericht zouden moeten zijn op die mensen?
Zo ja, zou je nog wat concreter kunnen aangeven in welke zin die mensen tussen wal en schip geraakt dan wel over het hoofd gezien zouden moeten zijn? Ik neem niet aan dat je doelt op mensen die -zoals jij- het gevoel hebben zelden om hun mening gevraagd te worden...? (-;

Met v&Vriendengroet,

Wim

From: Wim Nusselder
Date: 11/11/05 23:30:30
To: Rose Weiss

Best Rose...

Je begrijpt nog steeds niet helemaal wat ik bedoel geloof ik:
"Wat nú het beleid van het hulpfonds is" weet ik, want ik heb het zelf geformuleerd in dat artikel voor de Vriendenkring dat ik 5/11 naar de Google-groep e-mailde (met de hulp van Martin Touwen en Catherine Essoyan, de andere twee leden van de Hulpfonds-commissie).
De vraag is: Wat vindt JIJ dat het beleid van het Hulpfonds zou moeten zijn. "What canst thou say", Rose...

Met v&Vriendengroet,

Wim

From: Wim Nusselder
Date: 11/09/05 06:56:10
To: Rose Weiss

Hoi Rose,

Nee, dat het zo gelopen was wist ik niet zo precies. Wel dat dát de eerste projecten waren die ondersteund werden vanuit Nederland.
Vind jij dat het Quaker Hulpfonds (net als in die begintijd) alleen door Quakers opgezette projecten zou moeten ondersteunen?
En in hoeverre moeten we ons vergelijken met andere hulporganisaties en op een vergelijkbare manier werken? Denk daarbij bijvoorbeeld aan de kosten die we maken voor het werven van donaties, aan de mate van controle die we uitoefenen op de besteding van 'ons' geld, etc.

Met v&Vriendengroet,

Wim

From: Wim Nusselder
Date: 11/08/05 20:59:42
To: Rose Weiss

Hoi Rose,

Dank je voor de moeite van het reageren op mijn vraag (ik neem aan dat je daarmee bedoelt: "Wat is en wil het Quaker Hulpfonds").

Ik weet iets van het verleden van het QHF (1% méér fonds etc.), maar ik heb het idee dat het antwoord op die vraag meer gezocht moet worden door te vergelijken met andere hulporganisaties (wat doen NOVIB, ICCO etc. tegenwoordig en wat verwachten we méér/anders van het QHF) en door naar de toekomst te kijken (welke rol moet het QHF vervullen binnen ons Genootschap). Wat vind jij daarvan? Met andere woorden:
"Wat wil jij met het Quaker Hulpfonds?"
Als jij je daarbij wilt laten leiden door de geschiedenis van het QHF, dan kan dat natuurlijk. Je hebt het allemaal meegemaakt, neem ik aan.

Hoe om te gaan met een 'concern' weet ik denk ik wel, zowel in theorie als in de praktijk. Ik heb in het verleden 2 concerns ter toetsing voorgelegd aan Jaarvergadering en/of Maandvergadering. Het eerste leidde tot de commissie teststopgesprekken, waarvan ik een aantal jaren schrijver ben geweest. Het tweede leidde tot het project Modernisering in Mondiaal Perspectief (zie www.antenna.nl/mmp ).
De heikele vraag is natuurlijk: in hoeverre moet het QHF (getoetste) concerns financieren en hoe moet die toetsing in z'n werk gaan bij projecten/organisaties van anderen dan Quakers (waarbij we wel vergelijkbare drijfveren menen te herkennen)? Wat vind jij? In hoeverre ben je het überhaupt eens met de stelling uit mijn artikel "Quaker-werk is werk uit roeping." en mijn suggestie dat het QHF alleen "werk uit roeping" zou moeten financieren?

Met v&Vriendengroet,

Wim

to Nederland...@googlegroups.com
Hallo, hallo!?
dat woord Quaker-criteria bevalt me niet! Ook van tevoren vastleggen waar wel of niet geholpen wordt doet me huiveren. We zijn geen ambtenaren, die bepalingen van alles en nog wat in acht moeten nemen. Als bijv. een meisje uit vormalig Jugoslavie een plaats op een Quaker-school aangeboden krijgt omdat zij bijzonder begaaft is en het contact met  Vrienden deze beurs bewerkstelligde vind ik dat ontwikkelingshulp, wat oorspronkelijk geen Quakerhulp was.( Als we ons zo opgesteld hadden, was Algerije nooit van de grond gekomen.) En als dan een bijdrage aan de kosten voor persoonlijke uitgaven (Postzegels, zeep, schoolreisjes, reis naar huis in de vakantie etc.) niet uit een Quakerhulp-fonds opgebracht mag worden omwille van welke 'principes dan ook, vind ik dat 'unquakerly'.
Wel terusten!

sg-0.gif
IMSTP.gif

Rose Weiss

to Nederland...@googlegroups.com
Beste Wim N.
Ja, ik voel me vaak niet  begrepen.regelmatig hoor ik bij een voorstel,  als ik meteen verder aan de gevolgen en details denk, "dat dit nu niet aan de orde is". Maar ik wil ook omwille van mijn leeftijd niet ontzien worden, wat immers ook een manier van niet serieus nemen is. Dat was ook de reden, dat ik aan jou persoonlijk schreef.
't is laat. Wel 't rusten Rose

to Nederland...@googlegroups.com
Ik sluit me aan bij Roze.  Zit wel voortdurend met vraagdtikens. Er zijn de afgelopen tijd ontzettend veel rampen gebeurd. Ik kan dan altijd storten op de daarvoor open gestelde gironummers, maar zou toch grag meer gericht willen storten via het hulpfonds, als het hulpfonds in de regio contacten zou hebben of speciaal zou maken.
verder hoop ik, dat er ergens van bij de Quakers vandaan aandacht zou kunnen zijn voor het fantastische initiatief van de Marokkaanse Vaders, die door het land heen jongeren opvangen en begeleiden.  Heb even geen tijd om de website op te zoeken. komt later wel.Ankie.
sg-0.gif
IMSTP.gif

Charles David Tauber, M.D. organizational account

to Nederland...@googlegroups.com

Charles David Tauber, M.D.
Head of Mission for Southeast Europe
Coalition for Work With Psychotrauma and Peace
Gunduliceva 18
32000 Vukovar
Croatia
tel and fax +385-32-441975
website:  www.cwwpp.org

Beste Vrienden,

Vanmiddag ben ik uitgenodigd om per telefoon deel te nemen in een discussie over Bosnie 10 jaar na het einde van de oorlog op de Nederlandse Moslem Omroep op donderdag, 17 november om ongeveer 16.00 op Radio 747.  Men kan de discussie nadien beluisteren op www.nmo.nl.

Met vriendelijke groeten,
Charles

Wim Nusselder

to Nederland...@googlegroups.com, Catherine Essoyan, penningmeester Quaker Hulpfonds
Beste Ankie en Rose,

Kiezen op basis van criteria is inderdaad wat problematisch voor een Quaker-organisatie.
Het Quaker Hulpfonds steunt Quaker-werk en "Quaker-werk is werk uit roeping", zoals ik schreef in het artikel dat de start vormde voor deze uitwisseling.
Toetsen van 'roeping' oftewel van een 'concern' doen we traditioneel door samen met de al dan niet geroepene samen te zoeken naar goddelijke leiding. Niet door criteria toe te passen die gebaseerd zijn op traditie of op Bijbel-interpretatie of op wat dan ook.
Maar ja, we kunnen moeilijk als Hulpfonds alle would-be 'Quaker-werkers' uitnodigen voor een vergadering van onze commissie om daar hun 'concern' te toetsen. Nog afgezien van het feit dat we als commissie te ver van elkaar wonen en teveel andere bezigheden hebben om vaak bijelkaar te komen, is dat nogal begrotelijk bij internationale hulp en would-be 'Quaker-werkers' die verspreid wonen over de hele globe.

Dus, zo schreef ik, vormen besluiten van andere Quaker-organen een belangrijk richtsnoer voor ons. Net als de individuele en collectieve betrokkenheid van onze donateurs, hun 'concern' in een bredere betekenis van het woord. Goddelijke leiding voor onze keuzes kunnen we op meer manieren ervaren dan in een vergadering van onze commissie.

Dus heb ik alle 'criteria' die ik noemde in dat artikel ook onmiddellijk genuanceerd:
- We steunen 'werk uit roeping', maar we kunnen en willen dat niet formeel toetsen en het valt ook te herkennen in activiteiten van niet-Quakers.
- Wat we steunen moet aansluiten bij het bestaande Quaker geloofsgetuigenis, maar het kan ook een 'nieuwe loot' aan die stam zijn.
- Financiële steun is niet bedoeld voor levensonderhoud (en dus persoonlijke uitgaven), maar degenen die de activiteiten ondernemen die we steunen moeten wél leven om dat te kunnen doen (en misschien ook opgeleid worden aan Quaker-scholen).
- Uit een oogpunt van continuïteit en zekerheid voor degenen die we steunen geven we langdurige steun, maar we houden ook ruimte voor nieuwe en kortdurende projecten.

Zoeken naar goddelijke leiding als basis van onze besluitvorming ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid om onze donateurs te informeren over wat we gedaan hebben met 'hun geld' en om ongeveer aan te geven wat er met het geld dat ze overwegen te geven kan gebeuren. Ook daarvoor dienen die 'criteria'.

Ankie, jij doet 2 concrete suggesties:
- noodhulp bij de rampen die in de publiciteit komen en
- steun aan de Marokkaanse vaders waarnaar je verwijst.
Ben jij (of zijn andere Quakers) daar ook al op andere manieren bij betrokken? Heb je al eens aan je Maandvergadering voorgelegd wat de betrokkenheid van Quakers bij de achterliggende problemen zou moeten zij? Ik baseer die vragen op de genoemde 'criteria', maar het zijn ook het soort vragen dat gesteld zou kunnen worden bij een Quakerse toetsing van jouw 'concern' met betrekking tot die problemen... Voel jij je geroepen om daar wat aan te doen? Sluit het aan bij jouw geloofsgetuigenis? Wie onderneemt die activiteiten en wat hebben die nodig om dat te kunnen doen? Zouden we ons daar voor langere tijd mee moeten verbinden?

Persoonlijk, als donateur, heb ik niet zo'n behoefte aan een mogelijkheid om via het Hulpfonds noodhulp te steunen bij de rampen die in de publiciteit komen. Doordat ze in de publiciteit komen en doordat er aparte gironummers voor opengesteld worden, komt daarvoor al relatief veel geld voor beschikbaar. Ik geef liever voor activiteiten die gericht zijn op mensen die -in de woorden van Rose- "tussen wal en schip geraakt zijn of over het hoofd gezien worden".
Die Marokkaanse vaders (c.q. informatie over hun activiteiten) zijn nog niet op mijn pad gekomen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

[...]

Lieve Vrienden,

als Vrienden een commissie of comité voor een bepaald doel instellen, ad hoc of langdurig, dan geven we degenen, die daarin zitten, een mandaat in het vertrouwen dat zij hun werk 'op Quaker-manier' doen. Besluiten worden door het berichtenblad aan elke Vriend bekend. Ook is in ons kleine Gemeenschap
per telefoon of e-mail snel een rondvraag te houden moet er een besluit snel tot stand komen. Soms gaat er iets mis. Dat is menselijk. Soms is iemand 'solistisch' bezig. Toch kan ook dit in beste weten en geweten gebeuren. Moet er werkellijk zo eindeloos over 'gesoebat' worden? Voor mij vraag ik om een stille pauze a.j.b.
Shalom!

to Nederland...@googlegroups.com
Lieve Rose,
Helemaal mee eens!
Vriendengroet,
Nel Bennema
P_FLOW~1.GIF
sg-0.gif
IMSTP.gif

Wim Nusselder

to Nederland...@googlegroups.com
[voorpublicatie van Vriendenkringartikel mei 2007]

"Waar twee of drie bijeen zijn in mijn naam, daar ben ik" , zou Jezus gezegd hebben. Waar mensen samenkomen omwille van iets gezamenlijks, maken ze zichtbaar wat hen verbindt.

Sinds begin dit jaar vermeldt De Vriendenkring onder "Waar Vrienden samenkomen" ook "Wijdingsbijeenkomsten op Afstand". De zogenaamde "Meeting at a Distance" (elke 1e zondag van de maand 19:00 plaatselijke tijd) maakt geen gebruik van de computer en is toegelicht in het nummer van juli/augustus 2006. Sinds 2003 bestaat er ook een "Online meeting for worship" (OlMfW) die te vinden is op http://worship.quaker.org. Want waarom zou God, "dat wat alles en iedereen verbindt", niet ook zichtbaar kunnen worden in 'cyberspace'? Juist in cyberspace, de fictieve 'ruimte' waarin iedere computerbezitter over de hele wereld niet verder dan een paar muisklikken verwijderd is van ieder ander!

De kern van OlMfW bestaat uit een 'meeting room', een webpagina waarop iedereen die zich aanmeldt zichtbaar wordt met een foto en een naam. Wie dat niet wil kan ook 'door de ramen gluren'. De computer in Engeland die dit regelt selecteert aan het begin van de dag een willekeurig citaat uit de Raadgevingen en Vragen van een groot aantal Jaarvergaderingen als eerste 'bijdrage vanuit de stilte'. Iedereen die zich geroepen voelt kan daar -schriftelijk- bijdragen aan toevoegen. Wie later 'binnenkomt' ziet ook de eerdere bijdragen. Aan het eind van de dag wordt alles gewist.

Iedereen kan data en tijden voorstellen om 'bijeen te komen'. Die worden vermeld op de beginpagina. Wie zich registreert als 'lid', krijgt ze ook per e-mail toegestuurd. Als lid kun je ook een e-mail krijgen zodra iemand de 'meeting room' binnen gaat, zodat ook 'ad hoc' wijdingsbijeenkomsten plaatsvinden. Als lid kun je bovendien bespiegelende teksten achterlaten op de website, in de zogenaamde 'blogs', waarop anderen ook dagen later nog kunnen voortborduren. Ook bij nieuwe 'blog-bijdragen' kun je je desgewenst een automatische e-mail laten sturen. De 'blogs' hebben daarmee een vergelijkbare rol als de 'Google-groep' (e-mail lijst) die we als Nederlandse Quakers hebben (http://groups.google.nl/group/Nederlandse-Quakers).

De afgelopen jaren heeft zich rond de OlMfW website een actieve gemeenschap gevormd van Quakers en belangstellenden uit de hele wereld. In veel opzichten een Quakergroep die vergelijkbaar is met een gewone lokale 'Quaker meeting'! Vooral v&Vrienden die door gezondheid of geografische afstand moeilijk andere wijdingsbijeenkomsten kunnen bezoeken maken er dankbaar gebruik van. Maar ook mensen zoals ik die tijdelijk in de gelegenheid zijn en zich geroepen voelen om meer van hun tijd te besteden aan Quaker-zijn.

De laatste maanden is ook de 'Worship for Business' (zakenvergadering) van OlMfW in gebruik genomen. De eerste minuten zijn gemaakt. Daarmee hebben we stappen gezet in de richting van een meer georganiseerde Quakergroep. Een soort 'Permanente Vergadering', eerder dan een 'Maandvergadering' of 'Jaarvergadering' dus...

Behalve een Quakergroep is OlMfW ook een vorm van 'outreach'. 'Outreach' voor Quakers wereldwijd, want 'cybespace' is van (bijna) overal ter wereld even toegankelijk... Een bijzondere vorm van 'outreach', omdat het niet in de eerste plaats (zoals zoveel Quaker websites) beschrijft wat Quakers zijn en doen, maar bovendien gelegenheid biedt om dat te ervaren. Probeer het maar eens. Het lijkt misschien vreemd en moeilijk in het begin, maar vast niet vreemder en moeilijker dan de eerste keer dat je een uur stil moest zijn. In hoeverre lijkt die ervaring op een wijdingsbijeenkomst in levende lijve? Dat hangt helemaal van jezelf af... Het heeft in elk geval als voordeel dat het de verbondenheid van Quakers wereldwijd zichtbaar maakt.

Dr. Charles David Tauber

to Nederland...@googlegroups.com

Charles David Tauber, M.D.
Head of Mission for Southeast Europe

Coalition for Work with Psychotrauma and Peace (CWWPP)
M. Drzica 12
32000 Vukovar
Croatia
tel. and fax +385-32-441975
tel. only +385-32-450991
www.cwwpp.org

Beste V(v)rienden,

Onze organisatie wil nu graag een nieuwe externe vertegenwoordiger. Voor
bijzonderheden zie de bijgevoegde beschrijving. Deze is open aan idereen.

Hartelijke groeten en dank voor het verspreiden,
Charles

Volunteer External Representative 2007 03 26.doc

Wim Nusselder

to Nederland...@googlegroups.com

Henk Ellen

to Nederland...@googlegroups.com
Hi Charles,

Jammer genoeg heb ik hier geen tijd voor!

Roelie en ik wensen je zegen op je zo noodzakelijke werk;

Liefs

Henk Ellen
Lecturer Environmental Technology
Van Hall Institute