Win XP home installeren zonder CD-romdrive

Ger!

Hoi,

Ik wil XP installeren op een laptop waarvan de CD-rom drive defect is.
Een nieuwe drive is duur en een externe die aanwezig is kan niet van
opgestart worden.

Ik heb nu 2 dingen geprobeerd.

poging 1 Met behulp van een andere computer XP installeren op de schijf
en dan de schijf in de laptop plaatsen. Maar dit mislukt want ik krijg
blauwe schermen ook in veilige modus.

2e poging was een fat32 partitie aanmaken en opstartbaar gemaakt met een
98 bootflop. Alle bestanden van van de CD ook in die partitie geplaatst.
Maar als ik setup wil starten krijg ik een melding dat setup niet kan
draaien in DOS mode.

Iemand nog suggesties?

karelV

Ger! schreef op 25-6-2007 10:25:

Bekijk dit eens, het zou moeten kunnen:
http://www.syschat.com/install-windows-xp-without-floppy-cd-463.html

--
karelV

Ger!

karelV schreef:

Bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen en het resultaat laat ik
hier wel even weten.

Ger!

Ger! schreef:

> Bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen en het resultaat laat ik
> hier wel even weten.

Helaas wederom een stopfout. Ik laat op dit moment met een tooltje in de
bios de HDD testen. Komt daar niets uit zal ik moeten Googelen of fout
nr. ofzo.

Andere suggesties zijn uiteraard nog steeds welkom.

Gerard Bok

On Mon, 25 Jun 2007 10:25:40 +0200, "Ger!"
<use...@somewhere.invalid> wrote:

> [...]
>
>poging 1 Met behulp van een andere computer XP installeren op de schijf
>en dan de schijf in de laptop plaatsen. Maar dit mislukt want ik krijg

Logisch. De drive krijgt dan een HAL en drivers voor het
moederboard van de 'donor PC' :-)

> [...]
>98 bootflop. Alle bestanden van van de CD ook in die partitie geplaatst.
>Maar als ik setup wil starten krijg ik een melding dat setup niet kan

Tja. Dan zou je eerst een mini-Windows98 installatie moeten
plegen. Dan is de CD-drive beschikbaar in 32 bit mode.
(Op de Windows 98 CD staat zo iets. Bedoeld voor als je met
Windows Backup een restore wilt uitvoeren.)

>Iemand nog suggesties?

Heb je wel een floppy drive beschikbaar ?
Je kunt XP opstart diskettes (6 stuks geloof ik) downloaden bij
Microsoft. Let wel op, dat je exact de juiste versie hebt. Zowel
taal, SP als editie (FP / OEM / Upgrade) zijn kritisch!

Anders: USB opstart ?
Met wat gepuzzle krijg je die opstartdiskettes ook wel op een USB
stick aan de praat, denk ik.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Mike

"Ger!" <use...@somewhere.invalid> schreef:

> [...]
> nieuwe drive is duur en een externe die aanwezig is kan niet van opgestart

Heb je gekeken of er in de BIOS de mogelijkheid bestaat om via USB te
booten?

> Iemand nog suggesties?

De laptop heeft een floppy drive, dan kun je 6 opstartdiskettes downloaden.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=nl&FamilyID=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f

Probeer alsnog via de externe CD-ROM te installeren.

Ger!

Gerard Bok schreef:

> Logisch. De drive krijgt dan een HAL en drivers voor het
> moederboard van de 'donor PC' :-)

Ik heb deze truc al eens eerder uitgehaald. Toen lukte dat wel maar
inderdaad moeten daarna de drivers geïnstalleerd worden.

> Tja. Dan zou je eerst een mini-Windows98 installatie moeten

> plegen. Dan is de CD-drive beschikbaar in 32 bit mode.
> (Op de Windows 98 CD staat zo iets. Bedoeld voor als je met
> Windows Backup een restore wilt uitvoeren.)

Oké

> Heb je wel een floppy drive beschikbaar ?

Nee ook niet.

> Anders: USB opstart ?

Ik kan nu eindelijk wel opstarten via een externe USB CD-romdrive. Gaat
erg lastig maar lukt wel. Wederom krijg ik tijdens de installatie van xp
via de CD-rom ook de stopfout. Er is meer aan de hand ben ik bang. Het
schijf station in nieuw en OK. Test ik de schijf met de tool in de Bios
van de defecte laptop dan is ook alles ook OK. Dos is ook geen probleem
XP wel. Wellicht moet er een driver geinstalleerd worden voor toegang
tot de HDD of is de controler defect... Zoeken op de stopfout met nummer
kwam ik met google ook uit bij schijf problemen. Ik zoek verder. Allen
bedankt voor het mee denken en de reply's!

karelV

Ger! schreef op 26-6-2007 11:43:

> Zoeken op de stopfout met nummer

- Oh ... welke stopfout?
- Toch niet virus-protectie in Bios enabled?
- En dit ook niet: http://support.microsoft.com/?kbid=282195

--
karelV

Ger!

karelV schreef:

> - Oh ... welke stopfout?

Stop: 0x0000007b

> - Toch niet virus-protectie in Bios enabled?

Dacht het niet maar ik zal het nog ff controleren.

Ooops dat kan dus ook nog. Dit kon het weleens zijn.

Ger!

Ger! schreef:

Het is overigens een Pressario V4000. In de bios valt niet zoveel in te
stellen. Ik ga morgen maar eens bellen...

karelV

Ger! schreef op 26-6-2007 16:49:

> Stop: 0x0000007b

SATA-harddisk? Zie ook: