Hadden we dit bericht al gezien? TomTom sluit deal met Nederlandse kaartenmaker

P. Jonker

to ligf...@googlegroups.com

TomTom sluit deal met Nederlandse kaartenmaker

TomTom hand

Gepubliceerd: Donderdag 9 juli 2009
Auteur: Loek Essers

TomTom heeft een contentdeal gesloten met de Amsterdamse kaartenmaker CosmicNavigation. Het bedrijf gaat fiets-, vaar- en toerkaarten leveren aan de navigatieproducent.

De producten worden via TomTom verkocht. Naar eigen zeggen is het de eerste keer dat het bedrijf in zee gaat met een 'third party content partner'. CosmicNavigation ontwikkelt al jaren gps-kaarten.
Via TomTom worden nu de FietsAtlas en de VaarAtlas van het in Amsterdam gevestigde bedrijf verkocht. In de toekomst moet daar een ToerAtlas aan toegevoegd worden.

De atlassen kunnen als een laag over de kaarten van TeleAtlas gelegd worden, bericht TomTom. De FietsAtlas bevat 200 Nederlandse fietsroutes en in de VaarAtlas zijn alle Nederlandse VaarKaarten opgenomen. De deal is in eerste instantie gericht op Nederlandse gebruikers. In de toekomst moeten er ook internationale versies beschikbaar komen. De atlassen zijn gekoppeld aan een website waar gebruikers informatie uit kunnen wisselen

--

___________________
"I love being married.

vriendelijke groeten, Peter -Young at heart. Slightly older in other places- Jonker
Breukelen, The Netherlands

registered Linux user number 308747.
[PGP-key available]

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On Mon, 13 Jul 2009 13:02:21 +0200, "P. Jonker" <p.jo...@tip.nl> wrote:

> [...]
> moeten er ook internationale versies beschikbaar komen. De atlassen zijn
> gekoppeld aan een website waar gebruikers informatie uit kunnen wisselen

Nee, nog niet gezien, en volgens mij ook volslagen irrelevant:

* 200 Nederlandse fietsroutes is volslagen lachwekkend weinig, dat zijn
nog niet eens alle LF routes met de knooppunten erbij.
* Werkt niet op de GPS apparaten die het overgrote deel van de gebruikers
hier hebben (Garmin, Magellan), en let op: de auto-TomTom is niet
waterdicht. Een motor-TomTom is mogelijk wel geschikt.

De reclame-praat is wel grappig:

"Fietsen met uw autonavigatiesysteem
De officiele fietsatlas

* Nieuw! de digitale fietsatlas is uit
* Fietsen met uw autonavigatiesysteem
* Geeft toegang tot de 200 mooiste fietsroutes van Nederland
* Mogelijkheid om zelf routes te maken en te delen met anderen."

Voor zover ik weet is er slechts een beperkt gebied in Nederland waar je
geen vrije toegang hebt op de fiets (De Hoge Veluwe), verder is er geen
sprake van dat je speciaal toegang moet krijgen tot fietsroutes in
Nederland...

Ach, er zullen vast mensen in trappen, maar dan nog liever de OnRoute...

Maarten

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On Mon, 13 Jul 2009 13:30:09 +0200, Maarten Sneep
<maarte...@xs4all.nl>
wrote:

> [...]
> hier hebben (Garmin, Magellan), en let op: de auto-TomTom is niet
> waterdicht. Een motor-TomTom is mogelijk wel geschikt.

Altijd eerst goed kijken: deze atlas is voor TomTom & Garmin te krijgen
[1]. Blijft staan dat 'ie erg incompleet moet zijn.

Maarten

[1] http://fietsatlas.nl/shop/product.asp?pid=2354

Theo van Goor

to Ligfiets
On 13 jul, 13:36, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:

> [...]

Irrelevant en onintressant.
Tegen mijn gewoonte in, zonder het product gezien te hebben, heb ik
ook zeer mijn twijfels.
Die prijs, geen screen shots, Dat kan nooit wat zijn.
Een beetje Tell-sell kwaliteit zal ik maar zeggen.

Dat maakt het al verdacht.
Ik denk dat Tomtom hebberig is en mikt op de vele automobilisten die
zo'n 'sTomsTom' (dank Marjolein) al hebben en het apparaat ook wel
eens kunnen gaan gebruiken op hun fiets.
Dan staat er, oh handig, al een kant en klare fietsroute voorgekauwd.
<Hij gaat als soort laag over de standaard kaart heen. Dan kun je zien
waar je bent.>
Ja dank je de koekoek! Dat is toch de hoofdfunctie van elke GPS?
Is hij ook routeerbaar over echte (schelpen)fietspaden? Gedetailleerd?

Ik zal niet verder afkraken. Maak het verhaaltje zelf af en kleur de
plaatjes.

Ik ga helemaal voor de Fietsersbondrouteplanner online en OnRoute
(toppertje voor fietsers!) in mijn GPS.
Toponed mis ik niet eens meer.
Daar zitten goede support, updates, langen termijn visie achter.
Geen goedkoop meeliften op een trend zoals Tomtom nu doet.

Theo - moest het even kwijt - van Goor

Bart

to Ligfiets

Als dat alles is - een plastic zakje eromheen lost dat op.
Groter probleem zou zijn het feit dat mijn TomTom zonder voeding niet
erg lang werkt. Maar ook daar is zonodig wel een mouw aan te passen.
Ik moet zeggen dat ik qua hardware mijn Garmin GPSmap 60CSx het niet
vind halen bij de TomTom (die een stuk goedkoper was, en nu nog
goedkoper is) en de software van OnRoute Fietskaart haalt het niet bij
de TomTom software. Ik weet wel dat de Garmin nog andere mogelijkheden
heeft, maar die gebruik ik in de praktijk eigenlijk niet of
nauwelijks. Nee, een ook voor fietsen echt komplete TomTom zou wel
degelijk een geduchte tegenstander zijn van Garmin.

Bart - 3 GPS'en en allemaal hun beperkingen - Doets

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On Tue, 14 Jul 2009 05:17:29 -0700 (PDT), Bart <bart....@zonnet.nl>
wrote:

> Als dat alles is - een plastic zakje eromheen lost dat op.

Maakt het aflezen wel lastiger, maar aan alles is gedacht: ze verkopen je
er met alle liefde een doos met doorzichtig deksel bij.

> [...]
> nauwelijks. Nee, een ook voor fietsen echt komplete TomTom zou wel
> degelijk een geduchte tegenstander zijn van Garmin.

En om bepaalde redenen weer helemaal niet:
* TomTom vindt zijn kaarten zo geweldig, dat ze geen mogelijkheid hebben
om met tracks te werken. Je bent dus geheel afhankelijk van de kaarten van
TomTom voor je route. Goed voorbereiden zit er niet in. In stedelijk gebied
niet zo erg, maar voor langere afstanden tussen steden is dit wel
hinderlijk. De beperking zit dan in de kaart die in de GPS zit, maar dat is
een praktische beperking waar we de komende jaren mee te maken hebben.

Ik heb nu een Oregon, ook met touchscreen. Wat betreft gebruiksgemak zijn
GPS en touchscreen voor elkaar gemaakt. Duur? Ja. Maar echt waterdicht vond
ik afgelopen zondag wel erg prettig. De beperkingen van de software zit
vooral in wat Garmin op de unit zelf stopt. Het zou al helpen om de
(Amerikaanse(?)) ontwikkelaars een paar weken hier rond te laten fietsen om
te ervaren welke software nog nodig is op de units. Dat er ook in staat op
welk moment ik het beste min hengel uit kan werpen is dan weer minder
interessant...

> Bart - 3 GPS'en en allemaal hun beperkingen - Doets

Dat is duidelijk. Graag de fietsersbond fietsrouteplanner op een apparaat
dat enkele dagen op een setje AA batterijen werkt, en ook lange routes kan
maken. Ach, zo is er altijd wel wat te dromen. Zelf programmeren met
openstreetmap op een Nokia N800?

Maarten

Quemo

to Ligfiets
On 13 jul, 19:06, Theo van Goor <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:

> Ik ga helemaal voor de Fietsersbondrouteplanner online en OnRoute
> (toppertje voor fietsers!) in mijn GPS.

Dat 'toppertje voor fietsers' ben ik het dus niet mee eens. Misschien
wel omdat ik mogelijk een ander soort fietser ben dan jij.

Goed, de Onroute-kaarten zijn routeerbaar, en dat lijkt echt vrij goed
te werken.
Maar de routes die hij kiest met de optie 'snelle route' bij de
voorkeuren, vind ik nou niet echt 'snel' eruit zien. Dat kan volgens
mij een fors stuk sneller. Maar dat heeft volgens mij te maken dat hij
meer toeristische routes neemt. Maar geef mij maar A-naar-B via lange
rechte stukken.

Quemo -morgen retourtje Zwolle-Enschede, route opgesteld met éérst
autokaart autoroute, daarna met wat viapunten bijgesteld en tot slot
verfijnd tot een track met behulp van Google Earth en nou hopen dat
het gaat zoals gepland

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 14 jul 2009, at 22:56, Quemo wrote:

> [...]
> mij een fors stuk sneller. Maar dat heeft volgens mij te maken dat hij
> meer toeristische routes neemt. Maar geef mij maar A-naar-B via lange

In de voorbereiding van mijn lezing op Cycle Vision heb ik
verschillende mensen met de OnRoute op hun GPS gevraagd wat ze van dat
apparaat vonden. De meningen waren verdeeld: rekentijd is lang tot erg
lang: 15 minuten voor Utrecht - Bolsward, en dan nog stuurt 'ie je
door het centrum van Hilversum, en niet meteen over de Stichtse brug.
Anderen klaagden dat langere routes helemaal niet gevonden werden, en
dat de GPS na 20 minuten ploeteren met de mededeling kwam dat het
geheugen vol zat. En dat was op de laatste generatie apparatuur van
Garmin.

Maar ik geloof onmiddellijk dat OnRoute beter is dan de kaarten die de
aanleiding voor deze discussie vormen.

> [...]
> autokaart autoroute, daarna met wat viapunten bijgesteld en tot slot
> verfijnd tot een track met behulp van Google Earth en nou hopen dat

Goed nieuws: het lijkt er op dat de fietsersbond fietsrouteplanner
voor Overijssel nu ook publiek beschikbaar is. Kies één van de andere
provincies, en verschuif je kaart. Ik kom op een route van net over de
70 km. Ik ben benieuwd hoe jouw route vergelijkt met wat de planner
produceert. Je zou de terugweg van de ander kunnen proberen (hint,
hint).

Groet,

Maarten

Bart

to Ligfiets
On 14 jul, 22:56, Quemo <qu...@ziggo.nl> wrote:
> [...]
> Maar de routes die hij kiest met de optie 'snelle route' bij de
> voorkeuren, vind ik nou niet echt 'snel' eruit zien. Dat kan volgens

Hebben we het hier over de Fietskaart? Als je daar de kortste route
wilt, moet je een route voor voetganger kiezen. Dat lijkt onlogisch,
maar zo werkt het wel.

Maarten: Dat merkwaardige fenomeen dat je dwars door Hilversum wordt
gestuurd zit 'm hierin: Fietskaart is gemaakt op basis van alle
fietsroutes die ze hebben kunnen vinden op internet, en gaat ervan uit
dat op hoe meer routes een bepaald stuk weg voorkomt, des te mooier
het kennelijk is. Ik denk dat er in Hilversum en stuk of tig Dudok-
routes zijn, en die wil Fietskaart jou laten zien... :-(
Maar die Stichtse brug, dat is natuurlijk écht onvergeeflijk, en zo
zijn er nog wel meer. Ik wacht met spanning op de volgende update.

Ik plan met Fietskaart thuis, lijkt me inderdaad niet handig om dat op
de 60CSx te doen.

Bart

Quemo

to Ligfiets
On 14 jul, 23:29, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:

> Anderen klaagden dat langere routes helemaal niet gevonden werden, en
> dat de GPS na 20 minuten ploeteren met de mededeling kwam dat het
> geheugen vol zat.

Of het geheugen vol zat, weet ik zo niet en ik heb geen Garmin
apparaat maar een mobieltje met daarin een GPS-ontvanger. Wel weet ik
dat de route Enschede-Zwolle terplekke maar niet uitgestippeld wilde
worden. Ik ben daarom lekker stug m'n heenroute weer terug gereden.

> [...]
> 70 km. Ik ben benieuwd hoe jouw route vergelijkt met wat de planner
> produceert. Je zou de terugweg van de ander kunnen proberen (hint,

Ik heb dit bericht te laat gelezen om er wat mee te doen en uit te
voeren. Ik ben al terug van het retourtje. Maar hier thuis kan ik
natuurlijk wel even kijken wat de routeplanner van de Fietsersbond
ervan bakt.
Ik heb bewust gekozen voor de optie 'makkelijk doorfietsen'. De route
gaat dan ten noorden van Nijverdal, door Almelo met een lengte van
82,4 km. Pontjes, voetgangersdoorsteekjes en onverhard heb ik
uitgesloten.
Racefietser: 87,7 km
Kortste route (door Nijverdal en over die hoge bult): 74,7 kilometer.

Die laatste route heb ik tot aan Nijverdal al veel vaker gefietst als
ik naar Rijssen moest. Op zich fietst die route lekker vlot door. Maar
die route heb ik bewust niet genomen. Marrianne en ik willen nog een
keer samen naar Hengelo fietsen. Dat hebben we al een keer gedaan maar
die bult bij Nijverdal is haar vies tegengevallen. Vandaar dat ik een
andere route gekozen heb. Dat kan ten noorden of te zuiden van de bult
van Nijverdal. Ik heb gekozen ten zuiden, de route die we ook
grotendeels met de auto rijden. Pas bij Holten wordt de route voor
fiets en auto echt anders.

Ik had het vandaag dus in de planning om met Onroute terug te rijden
en dat zou via het noorden van Nijverdal gaan (had ik thuis met
Mapsource getest), via Hellendoorn. Maar daar is dus niets van
gekomen. Niet dat ik er héél verdrietig van ben overigens want die
route loopt ook via de Twentse weg en laat ik dat ding nou echt
verschrikkelijk vinden. Wel mooi maar die weg kan je met goed fatsoen
niet verhard noemen. Ik zou het eerder een pad noemen waar ze lukraak
wat klinkers in gemikt hebben. Irritant hobbelding....

Maar goed, mijn route is dus gegaan via Zwolle, Heino, Raalte, Heeten,
Nieuw Heeten, Markelo, Goor, Delden, Hengelo, Enschede.

Quemo -vindt dat tunneltje met verboden voor fietsers ronduit
belachelijk en heeft zich daar geen drol van aangetrokken

Quesjer

to Ligfiets

> Ik plan met Fietskaart thuis, lijkt me inderdaad niet handig om dat op
> de 60CSx te doen.
>
> Bart

Begrijpelijk is de kritiek op Onropute wel maar niet terecht. Waypoint
heeft nooit beweerd een snelle route te kunnen maken, ze maken mooie
routes en zijn daarbij aan tal van technische hinderpalen weten
voorbij te gaan. Een van de trucs is dat ze de fietspaden die veel
gefietst worden het kenmerk snelweg hebben gegeven, en door de planner
via snelwegen te laten plannen krijg je dus die mooie routes
voorgeschoteld. Dat soort dingen moet je even weten, en er mee om
leren gaan. Ik ben ook betrokken bij de Fietsersbond-routeplanner, en
neem mijn petje af voor wat de jongens van Waypoint met hun beperkte
middelen voor elkaar hebben weten te krijgen.

Voor ons doel is wrs. de Fietsersbond-planner beter, maar daar zit een
veelvoud van manuren in. Logisch dat je het dan fijnmaziger en beter
kunt maken.

Ik heb toch een heel aardige methode gevonden om het Onroute-beest
aardig te temmen. Dus de kortste routes te maken. Inderdaad op
Voetganger instellen, en snelweg op half zetten. Dan met grof oog de
lijn van de route bekijken, en om de 20 km. noteer je dan een
plaatsnaam. Door routesegmenten van 20 km. te nemen gaat het allemaal
aardig rechtstreeks, en de rekentijden op de GPS-module zijn mooi
kort. Toch houdt je op deze manier de vrijheid om ter plaatse een
wijziging van je route te maken. Je kunt al voorwerk doen door van
elke grotere doorkomstplaats een waypoint te maken, en die te
nummeren. Dan kun je onderweg makkelijk van 1 naar 2, vervolgens naar
3, naar 4 etc. etc. De opdracht enkele km. voor aankomst in dat
plaatsje te geven werkt ook prima. Ik heb zo routes van 250 km.
gereden.

Het kan goed zijn dat je van pontjes gebruik wil maken, geef dan als
waypoint de twee oevers op, dat vind ie wel, als je geen oeverpunten
weet, dan kan het goed zijn dat je een flinke omweg krijgt
voorgeschoteld in plaats van dat leuke pontje.....

Groet van Quesjer, morgen in de regen naar Arnhem, Nijmegen.....
Gewoon via het Apeldoorns kanaal gaat het makkelijkste.....
Groet van Paulus

Theo van Goor

to Ligfiets
Zo zie je maar weer hoe een zin geïnterpreteerd kan worden.
Mijn opmerking -onroute fietkaarttoppertje- betekend voor mij iets
heel anders dan voor andere gebruikers.

Ik gebruik mijn GPS primair niet in de routeerstand. Niet meer
tenminste.
Voor grote afstanden legt het te veel beslag op de processor en het
geheugen.
Ik bereid mijn routes meestal thuis voor op de PC met de duidelijke en
gedetailleerde onroute kaart in Mapsource.
Route adviezen plan ik met bv. fietsersbondkaart on-line. En plot die
handmatig in Mapsource. Even werk maar het loont meestal de moeite.
Rare zijsprongen en lussen in de route kan ik makkelijk voorkomen of
herstellen.
Ik plan ook niet in een keer van Putten naar Appingendam, maar in
stukken naar steden waar ik al eens eerder ben geweest.
Zo puzzle ik mijn route samen om vervolgens in de GPS te laden.
Ik hoef dan alleen nog het lijntje te volgen.

Door de goede detaillering van on-route op mijn GPS kan ik goed volgen
waar ik ben en heen moet. Een gewone kaart is bijna overbodig al hou
ik hem wel achter de hand natuurlijk.
Alleen als er onverhoopt een obstakel op mijn weg is, dan wil ik nog
wel eens de routeerfunctie gebruiken over een korte afstand tot ik
weer mijn weg kan vervolgen op de oorspronkelijke route.
Meestal kom ik met de kaart zelf er wel uit.

Natuurlijk laat ik het kruimelspoor altijd meelopen, zodat ik achteraf
mijn route die ik werkelijk gefietst heb thuis op de PC kan opslaan.
Dan heb ik er later altijd weer wat om op terug te vallen of een ander
mee te helpen.
Dit alles kan een TomTom dus allemaal niet.

Het vastlopen en eindeloos rekenen voor een route doet mijn GPS ook
met de Citymapkaart.
Bovendien irriteer ik mij mateloos aan die dwingende piepjes.
Ook barst ik uit mijn vel als het scherm al twee 5 kilometer voorbij
de afslag weer eens bevroren blijkt te zijn.
Dan dat eigenwijze gepiep als ik eens de menselijke maat neem en
gewoon (al dan niet spontaan, ahum!)even van de route afwijk die ik
leuk vind. Dan zet ik het kreng gewoon uit.
Routering aan is ca. 12 uur fietsen met een set batterijen. Zonder
routering 20 uur. Dat zijn 2 volle fietsdagen of 3 'normale'
fietsdagen. Dat doet een TomTom niet na.
Voor mij geen routering dus.
Ik kan overal verse batterijen halen als dat nodig is, of reserve
meeslepen. TomTom heeft netspanning nodig met zijn vaste accu.
Als mijn scherm vet beduimeld is na een dag fietsen, poets ik hem af
met een drupje afwaszeep en spoel hem daarna af met mijn bidon of
onder de kraan....blupblup TomTom.

Deze werkwijze, Onroute en Garmin map60 bevalt mij uitstekend.

Theo - we gelukkig leven in een vrij land - van Goor

PS. Ik wil niemand persoonlijk kwetsen die wel plezier van een TomTom
heeft.
Overigens bedoel ik met TomTom eigenlijk ALLE autonavigatie apparatuur
die zogenaamd geschikt zijn voor fietsen en wandelen.

Quemo

to Ligfiets
On 16 jul, 18:00, Quesjer <Quest...@gmail.com> wrote:

> [...]
> heeft nooit beweerd een snelle route te kunnen maken, ze maken mooie
> routes en zijn daarbij aan tal van technische hinderpalen weten

Maar wat ik me wel afvraag, is waarom het plannen van de route zo
enorm veel tijd in beslag neemt op een GPS-apparaat.

Als ik dezelfde route die ik gisteren on-site wilde plannen met
Onroute, nu met de autokaarten plan, is hij binnen 20 seconden klaar.
Met de kaarten van Onroute krijgt hij de route niet eens rond. Daarmee
kan ik dus niet eens ontdekken of ze mooie routes maken, tenminste
niet 'in het veld'.

Hoe een routeplanner werkt, weet ik zo niet maar ik gok dat het een
grote tabel betreft met telkens de afstand tussen 2 kruisingen/
splitsingen. Op basis hiervan kunnen grafen gemaakt worden (ik denk
even terug aan Wiskunde A uit m'n verleden) waarbij het kritieke pad
de kortste route is. Nu zullen behalve de afstand ook nog de tijd en/
of soort weg zijn opgenomen. Maar omdat het een fietskaart betreft, is
het aantal wegen mogelijk toegenomen maar het aantal soorten wegen
juist afgenomen. Daarbij hebben ze met Onroute duidelijk
voorkeurroutes gemaakt om het aantal wegen (voor de routebepaling) te
beperken en alleen bij start en finish buiten die voorkeurroutes om te
gaan.

Quemo -Onroute lijkt dus meer geschikt als thuisplanner zoals Theo v.
G. hem gebruikt.

Quesjer

to Ligfiets
Klopt, maar met de lengte van een te berekenen route neemt het aantal
mogelijkheden exponentieel toe, dus ook de belasting van de kleine
processor. Daarom lukt het soms niet om een route berekenend te
krijgen op een handheld, en wel op de grote broer thuis.....Door de
route alvast op te delen in deel-etappes omzeil je dat probleem, en
door lastige zaken als rivieren alvast uit de te berekenen route te
halen maak je het nog weer makkelijker. Ook het vergelijkbare
herberekenen als je van de route afwijkt heeft minder gevolgen als je
met deel-etappes gaat werken. Dit heeft ook een niet onbelangrijke
verlenging van de accu tot gevolg. Ik heb een buitenbeentje onder de
GPS-sen, de Quest van Garmin. Die heeft geen losse batterijen, maar
een ingebouwde accu, dus op is op. (al geeft een uurtje aan de lading
wel weer 5 uur rijtijd) Ook kan ik 'm aan 12 volt hangen om op te
laden, maar dat betekent dan wel dat die bron stevig wordt
aangesproken, geen probleem bij een auto-accu, wel een probleem bij de
kleinere fietsaccu. Die moet ik dan opofferen aan het hogere doel ;-)
Nog een belangrijk voordeel zijn de gesproken aanwijzingen en de
detail-opnamen die je onderweg krijgt. Maar ik ben de laatste om te
beweren dat dit de uiteindelijke perfecte oplossing is..... Echter,
met de nodige creativiteit t.o.v. de GPS en zijn kaartmateriaal is er
voor mijn doel prima mee te werken. (is dagetappes tot 250 km.)

Groet van Quesjer

Theo van Soest

> [...]

> lang: 15 minuten voor Utrecht - Bolsward, en dan nog stuurt 'ie je
> door het centrum van Hilversum, en niet meteen over de Stichtse brug.

Ik heb het net nog even op mijn Navicore 2007 software, die draait op
een Nokia 9300i, uitgeprobeerd.
Na omschakelen naar fietsmodus wordt de route Utrecht-Bolsward
berekend in 32 seconden.
De kaart kent vele specifieke fietsdoorsteekjes en solitaire
fietspaden (maar zeker niet allemaal). In stedelijk gebied is alleen
de Fietsersbond-planner beter.
Helaas zijn er twee nadelen: soms zijn parallelwegen langs snelwegen
eruit gesloopt. En belangrijke bruggen zijn soms ook kwijtgemaakt voor
fietsers. Dat geldt in elk geval voor de Moerdijkbrug en de brug
tussen Vianen en Nieuwegein. Maar die bij Zaltbommel kent-ie dan weer
wel. Je kunt dan plannen tot aan de eerste brugpijler (de weg naar de
brug staat er wel in) en aan de overkant weer verder gaan.
Een tweede nadeel is dat het in 2008 van de markt is gehaald.
Onbegrijpelijk hoe zo'n geweldig product zo onbekend is gebleven. Ik
heb kaarten van Spanje tot Scandinavië, en dat allemaal in een 2 GB-
module.
Voor mij een reden om nog weer tweedehands Nokia's te scoren om die
software in de lucht te houden.

Nog even over de Fietsersbond-planner. Juist de hoeveelheid informatie
en parameters voor routekeuze maken dat er een hele "dure" berekening
ontstaat. Vooralsnog onhaalbaar op welke pda dan ook. En tot eind 2010
is deze planner een door de provincies gefinancierde operatie. Pas als
het huidige project afgelopen is komt er ruimte voor eventuele
deelname van commerciële partijen. Mogelijkerwijs zal echter de
routeberekening altijd via een centrale server blijven lopen. Dan heb
je dus een goedkoop data-abonnement nodig.

Theo - wil onderweg zijn route kunnen herberekenen - van Soest

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On Fri, 17 Jul 2009 01:53:37 -0700 (PDT), Theo van Soest
<keg...@gmail.com> wrote:

> Ik heb het net nog even op mijn Navicore 2007 software, die draait op
> een Nokia 9300i, uitgeprobeerd.
> Na omschakelen naar fietsmodus wordt de route Utrecht-Bolsward
> berekend in 32 seconden.

Maar langs welke route? Overigens begreep ik van Mirjam dat OnRoute voor
Utrecht - Bolsward al ruim 10 minuten nodig had. Grappig trouwens hoe
dergelijke benchmarks kunnen ontstaan...

> [...]
> routeberekening altijd via een centrale server blijven lopen. Dan heb
> je dus een goedkoop data-abonnement nodig.

Het is mogelijk om zelf kaarten voor een aantal GPS apparaten te maken
(zie Open Street Map). Wellicht dat je kaarten moet maken waar bepaalde
keuzes en details al vastgebakken zijn. Ik kan me voorstellen dat je
meerdere kaarten maakt met daarin vastgelegd enkele keuzes voor wat betreft
wegdekkwaliteit, etc. Als je daarmee het aantal wegen reduceert, kan een
pda het weer wel aan.

Helaas is de interface nu in Flash geschreven. Dat maakt het niet mobiel
vriendelijk.

Maarten

Hans F

to Ligfiets

On 17 jul, 11:21, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> wegdekkwaliteit, etc. Als je daarmee het aantal wegen reduceert, kan een

Gisteren van Wilsum naar Amersfoort gefietst, kaartje laten berekenen
door de fietsrouteplanner, en de track in de GPS gezet. Ondanks dat
dat al een oud beestje is (7 jaar oud) werkt dat allemaal prima! In
diezelfde GPS zit een zelfgegenereerde kaart die met OpenStreetMaps is
gemaakt. Best wel nauwkeurig, met maar een foutje, de bossen zijn
nogal donker ingekleurd, waardoor ik daar mijn track niet kon zien.
De fietsrouteplanner kent dus wel zo ongeveer alles. (OSM daarentegen
niet, regelmatig fietste ik door 'weiland'. FRP op 'lekker doorfietsen
gezet. Enige minpaadje was een schelpenpaadje ergens tussen de
Nijkerkersluis en Bunschoten. Op een bukker met 20km/u waarschijnlijk
prima te doen, maar ik wilde op de ligger wat harder.
FRP lijkt het overigens al voor het hele land te doen, waarschijnlijk
nog niet zo precies voor alle fietspaden, maar de basismap lijkt wel
overal aanwezig.

Hans Fix

Hans Fix

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On Sun, 19 Jul 2009 21:22:23 -0700 (PDT), Hans F <fix...@gmail.com> wrote:

> FRP lijkt het overigens al voor het hele land te doen, waarschijnlijk
> nog niet zo precies voor alle fietspaden, maar de basismap lijkt wel
> overal aanwezig.

Let op: er zijn ondertussen een paar varianten van de FRP: de
deur-tot-deur planner (hier zit alles in), en de recreatieve planner (hier
zitten de knooppuntennetwerken en de LF routes in). Omdat de recreatieve
routeplanner heel Nederland bedekt, is op de kaart in de deur-tot-deur
planner ook heel Nederland te zien. Alleen in de provincies Utrecht,
Gelderland, Drenthe, Friesland, Flevoland en Overijssel zal je momenteel
ook echt deur-tot-deur advies krijgen, daarbuiten alleen via de LF en
knooppunten routes.

Maarten

Quemo

to Ligfiets
On 15 jul, 12:22, Bart <bart.do...@zonnet.nl> wrote:

> Hebben we het hier over de Fietskaart? Als je daar de kortste route
> wilt, moet je een route voor voetganger kiezen. Dat lijkt onlogisch,
> maar zo werkt het wel.

En dan nog komt Onroute met rare dingen aanzetten. Ik heb vandaag
bewust gebruik gemaakt van Onroute waarbij ik het geheugenprobleem heb
omzeild door thuis wat viapunten aan te maken en die op te nemen in de
route. Dan gaat het rekenen in de GPS wel goed.

Maar goed, 'voetganger' kiezen maakt de route inderdaad wel korter
maar stuurt je soms de rotonde rechtsom (bij oprijden naar links
rijden) over in plaats van linksom (bij oprijden rechtsaf gaan). Los
daarvan: hij kiest alsnog vreemde routes. Vandaag heb ik hem als
'fietser' laten uitstippelen. Bij Kampen stuurt hij je dan een paar
keer via een vreemde omweg. Maar nu heb ik hem thuis nog een keer
laten narekenen met 'voetganger' als instelling maar de twee omwegen
blijven bestaan.

Ik doe even een schaamteloze link naar m'n weblog waar het hele
verhaal na te lezen valt:

http://velomobielfan.blogspot.com/2009/07/retourtje-zwolle-urk-met-onroute.html

Quemo -de perfecte fietsrouteplanner bestaat niet en de goede zelfs
ook nog niet-

Hans F

to Ligfiets

> [...]
> blijven bestaan.

> Quemo -de perfecte fietsrouteplanner bestaat niet en de goede zelfs

Maar waarom dan niet de fietsrouteplanner van de fietsersbond. Daar
doen o.a. Paulus en ik flink onze best om het jou zo makkelijk
mogelijk te maken.
En bovendien, als het niet klopt, dan verander je het zelf even!

Hans - waarom doet niet iedereen hier mee - Fix

Quemo

to Ligfiets
On 28 jul, 09:29, Hans F <fix...@gmail.com> wrote:

> Maar waarom dan niet de fietsrouteplanner van de fietsersbond.

1) Ik wilde Onroute toch nog een serieuze kans geven en daarom nog een
keer proberen op een iets andere manier
2) Als je onderweg besluit de route aan te passen omdat [insert een
willekeurige reden], dan heb je aan de routeplanner van de
Fietsersbond geen drol meer
3) Ik rijd liever een route dan een track in verband met gesproken
aanwijzingen (en ik weet het, per GPS-apparaat en per software
verschillende mogelijkheden)

> [...]
> En bovendien, als het niet klopt, dan verander je het zelf even!
>
> Hans - waarom doet niet iedereen hier mee - Fix

Ik heb het nog wel in de planning om me daar ook maar eens mee te gaan
'bemoeien' want ik heb ook al een paar vreemde dingen ontdekt in de
planner van de Fietsersbond.

Maar wat betreft je inzet: niet getreurd want je doet het niet voor
niets. Is het niet voor mij, dan wel voor anderen. Als ik alle
ervaringen van me tot dusver samenvoeg, dan kom ik op dit moment uit
op het volgende:

1) Ik maak een route (eigenlijk een track) met de routeplanner van de
Fietsersbond.
2) Die converteer ik naar een Garmin route (want een track van Garmin
kan ik met mijn software nagenoeg niet zien op het scherm)
3) Die converteer ik vervolgens naar een OxiExlorer route (in wezen
een track want met mijn kaartmateriaal is het niet routeerbaar)
4) Daarna loop ik àlle punten van de route na en maak het gros 'stil'
zodat ik geen gesproken aanwijzingen krijg maar alleen daar waar het
nodig is

Kortom: een hele klus om een route uit te zetten. Maar dan blijft: kom
ik onderweg ergens vast te zitten, dan is een programma met
routeerbare mogelijkheden wel zo prettig.

Quemo -Tracks rijden met OziExplorer bevalt het best en routes toch
nog met autokaarten in plaats van Onroute-