vlotte bukfietsers

127 views
Skip to first unread message

j.postema

unread,
Feb 16, 2012, 12:59:05 PM2/16/12
to Ligfiets
Hoi!

vanmiddag heb ik weer een stukje geligfiets. Op de terugweg haalde ik
een bukfietser in die toch best stevig fietste: tegen de 30 km/uur.
(wel wind mee op vlak maar open stuk)

Ongeveer 20 minuten later haaldde hij mij bij een oversteekpunt in: er
waren veel automobielen op de weg die ik wou overteken en ik neem geen
risico's dus ik blijf liever wat te lang dan de kort wachten, zeker
met een ligfiets waarmee (ik althans) niet heel snel kan accelereren.

Ik kon hem makkelijk bijhouden en heb op veilige afstand hem
achtervolgd (hij nam toevallig dezelfde route) maar ook nu reed hij
gemiddeld 25 a 26 km/uur.

Ook kwam ik eens een wat oudere man tegen op een hele hoge bukfiets,
wel een redelijk sportief toer model. Ik moest over de 30 km/h fietsen
om hem in te kunnen halen.

Meestal haal ik iedere bukfietser in, maar er zijn dus enkele
bukfietsers die een respectabele snelheid hanteren!

Maas

unread,
Feb 16, 2012, 2:34:38 PM2/16/12
to ligf...@googlegroups.com
Klopt er zijn echt snelle racefietsers. Hele peletonnen vol zijn er. Vooral op tv. Soms kom je snelle in het echt tegen.

Vorig jaar zomer schrok ik me nog lam. Het was die dag lekker weer, dus roetsen langs de ringvaart met 45 km/h was geen straf. Op zulke momenten haal je wel eens wat racefietsers in. Deze keer ook, hij pikte meteen aan. Dat is nog best lastig om zo ineens te versnellen om bij iemand in het zog te duiken. Blijkbaar ervaring dacht ik nog.

Hij blijft een tijd in m'n wiel hangen. Toen werd ik nieuwsgierig. Hoe hard zou deze kunnen? Even opschakelen en een paar flinke halen. Lang hoefte dat niet. Met een enorm geratel en geslinger kon de racefietser zich gelukkig nog rechtop houden. Wat bleek? Er waren een flink aantal spaken uit z'n carbon achterwiel gebroken. Hopelijk voor hem een garantie gevalletje.

Conclusie: deze racefietser was sterker als z'n materiaal. Hij had me waarschijnlijk wel ingehaald al alles heel was gebleven.

Maas - Racefietsers? Waar? - Zeeman

Niels van der Wal

unread,
Feb 16, 2012, 3:04:44 PM2/16/12
to Ligfiets
Dag Jeroen,

Je begint last te krijgen van de syndromen waar vele ligfietsers last
van hebben:
Ik begin bij het R.I.S. Het racefiets inhaal syndroom. Zo te lezen heb
je dat nog niet.
Dan het S.I.S. Het scooter inhaal syndroom. Eerder heb ik al gesteld
dat SISen voor sissies is. Gewoon te makkelijk.
Dan het je nog het B.I.S. Dit kan het bukfiets inhaal syndroom zijn,
maar het is meer de topklasse: het brommer inhaal syndroom. Zo te
lezen, is dat voor jou nog te snel maar dat gaat je ook lukken!

Ook leuk is het inhalen van een heel peloton racefietsers. Je moet wel
bellen, want ze proberen bij elkaar uit de wind te blijven en
gebruiken daar vaak de hele weg voor. De afkorting hiervoor kan je
vast zelf bedenken.

Niels, het lastige V.I.S., van der Wal

Harry Lieben

unread,
Feb 16, 2012, 3:10:08 PM2/16/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 16 februari 2012 21:04 heeft Niels van der Wal <dest...@gmail.com>
het volgende geschreven:

Ik kan nog een bedenken. EMIS: electro mobiel inhaal syndroom. Als ik
iemand sloom zie trappen en tegelijk hard vooruitkomen dan kijk ik
even of ik accu's of een hele dikke naaf zie.

twilwel

Daniël Siepman

unread,
Feb 16, 2012, 3:16:11 PM2/16/12
to ligf...@googlegroups.com
Tijdje geleden had ik een peloton voor me, maar ik hoefde niet te
bellen. De achterste keek om en vroeg vriendelijk: "Je wilt er zeker
voorbij?" Ik had eigenlijk geen plannen in die richting, maar om op zo'n
vraag ontkennend te antwoorden is ook zo wat. Vervolgens werd er een
bericht door de groep naar voren gezonden en ging de hele horde aan de
kant voor mij en m'n lage racer. Vlot er voorbij en vervolgens het gas
er vol op. Ik moest natuurlijk even laten zien dat ik echt sneller was
op die rare fiets. Ben blij dat ik geen hartslagmeter aangesloten had...
Hoe dan ook, ik kan niet wachten tot de pelotons weer uit hun
winterslaap komen en ik mijn Peloton InhaalSyndroom weer kan botvieren.
Minder geschikt als afkorting trouwens.

Dani�l - Optima Cobra - Siepman


Op 16-2-2012 21:04, Niels van der Wal schreef:

hyz

unread,
Feb 16, 2012, 3:49:08 PM2/16/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 16 februari 2012 18:59 heeft j.postema <jeroen...@gmail.com>
het volgende geschreven:

> vanmiddag heb ik weer een stukje geligfiets. Op de terugweg haalde ik
> een bukfietser in die toch best stevig fietste: tegen de 30 km/uur.
> (wel wind mee op vlak maar open stuk)
>
> Ik kon hem makkelijk bijhouden en heb op veilige afstand hem
> achtervolgd (hij nam toevallig dezelfde route) maar ook nu reed hij
> gemiddeld 25 a 26 km/uur.

Dat zijn geen snelheden die ik stevig fietsen noem. Als ik moeite heb
in de quest om een racefietser in te halen en/of voor te blijven
terwijl ik pakweg 35 tegen de wind in rij, dan begin ik serieus
respect te krijgen... Gelukkig is er dat maar één op mijn ww-route,
dus meestal kan ik het ook rustig aan doen :)

Blijft een nadeel van een quest: je conditie wordt er slechter van...

grtz
Henk

j.postema

unread,
Feb 16, 2012, 6:02:27 PM2/16/12
to Ligfiets
ha, zo te zien zijn mijn snelheden nog tamelijk soft :) Belangrijkste
is dat is (in ieder geval) vandaag volledig zonder kniepijntjes heb
gereden (ook na afloop voelen de knieen goed) en dat het ligfietsen
steeds eenvoudiger wordt. Ik denk dat die snelheid vanzelf wel komt,
het lijkt mij inderdaad ook vermakelijk om eens wat wielrenners en
scooters in te gaan halen :) (ben ze nog niet tegengekomen, de twee
fietsers die ik in mijn vorige post noemde reden beiden op toer-
achtige fietsen)

Jeroen - hopelijk binnenkort eens 200 km ritje - Postema

rowingvictor

unread,
Feb 17, 2012, 5:40:45 AM2/17/12
to Ligfiets


"Jeroen - hopelijk binnenkort eens 200 km ritje - Postema"



Ben je aan het trainen voor de 11-steden-rijwieltocht 2013 ???

Groet, Victor--11-steden 2012 al lang uitverkocht--Rinia.

Gijs

unread,
Feb 17, 2012, 5:44:40 AM2/17/12
to Ligfiets
Het is nu winter, dan zijn de racefietsers op mijn ww route in
winterslaap. In de zomer zijn er twee die me eraf fietsen na 15 km bij
40 km/h -- het spreekt vanzelf dat ik weet hoe laat zij naar huis
rijden en dat ik die tijd probeer te vermijden.
Verder maak ik in het SIS onderscheid tussen het SIS-blauw en SIS-
geel, naar de kleur van het nummerbord. SIS-blauw is eigenlijk geen
sport, SIS-geel wel en dat leg ik regelmatig af.
Van de week overigens een hond met LIS -- hij haakte pas bij 45 af.
Gijs

Maarten Sneep

unread,
Feb 17, 2012, 6:12:39 AM2/17/12
to ligf...@googlegroups.com
On 2012-02-17 11:44, Gijs wrote:

> Verder maak ik in het SIS onderscheid tussen het SIS-blauw en SIS-
> geel, naar de kleur van het nummerbord. SIS-blauw is eigenlijk geen
> sport, SIS-geel wel en dat leg ik regelmatig af.

SIS-blauw en SIS-geel maakt hier weinig uit. De blauwe scooters zijn
toch (vrijwel) allemaal opgevoerd, de gele vaak veel minder. Als een
blauwe zich aan de regels houdt, dan is er inderdaad geen donder aan, en
ben je er zo voorbij. Dat is ook nodig, die dingen hebben helaas nog
meestal een uitlaat.

Bij opgevoerde scooters is het een wat grotere uitdaging. Met een
velomobiel is de snelheid niet het probleem, maar die dingen doen ook
aan chemische oorlogsvoering. Als ik er voor zit, dan zorg ik er wel
voor dat dat zo blijft. SVS dus.

> Van de week overigens een hond met LIS -- hij haakte pas bij 45 af.

En het baasje?

Maarten - all scooters laten een blauwe walm achter - Sneep

Gijs

unread,
Feb 17, 2012, 6:29:22 AM2/17/12
to Ligfiets
> > Van de week overigens een hond met LIS -- hij haakte pas bij 45 af.
>
> En het baasje?
>
wat denk je? die liep te bellen.
GrG

rowingvictor

unread,
Feb 17, 2012, 6:58:20 AM2/17/12
to Ligfiets
Vorige week leed ik vooral aan een andere vorm van SIS: Het Schaatsers
Inhaal Syndroom....

Maar die gingen niet zo hard...


Victor-zijn schaatsers óók bukkers??-Rinia.

Maarten

unread,
Feb 17, 2012, 7:05:09 AM2/17/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 17-2-2012 12:58, rowingvictor schreef:

> Vorige week leed ik vooral aan een andere vorm van SIS: Het Schaatsers
> Inhaal Syndroom....
>
> Maar die gingen niet zo hard...
>
>
> Victor-zijn schaatsers ��k bukkers??-Rinia.
>
Ik heb ook ligschaatsers gezien, maar die zeiden meestal auw

Maarten - zelf ook een keer ligschaatser

Maarten Sneep

unread,
Feb 17, 2012, 7:07:34 AM2/17/12
to ligf...@googlegroups.com

Ik sta er helaas niet van te kijken. Hoeveel kilometer moest lopen 'ie
om z'n hond weer te halen?

Ik weet van een velomobilist dat die ook herhaaldelijk last had van een
loslopende hond. Voor eigen honden had 'ie kluiven mee (bodschappen doen
bij je werk, en dan naar huis). Daarmee kan je een hond een flink eind
meelokken, al gauw 10 km. Nooit meer last gehad van die hond, dat beest
zat vanaf dat moment aan de lijn.

Maarten - blijf eens bij het baasje - Sneep

j.postema

unread,
Feb 17, 2012, 7:10:07 AM2/17/12
to Ligfiets
Hoi Victor,

ja ik zag dat ik al te laat ben voor de 11-steden-rijwieltocht van dit
jaar, dus ik hoop in 2013 mee te kunnen doen! (moet wel lukken lijkt
me met meer dan een jaar voorbereidingstijd :) )

Jeroen - vanmiddag maar even met de ligger op bezoek bij de
oosterburen - Postema

Gerrit Schotman

unread,
Feb 17, 2012, 7:20:02 AM2/17/12
to ligf...@googlegroups.com
>________________________________
>From: j.postema <jeroen...@gmail.com>
>To: Ligfiets <ligf...@googlegroups.com>
>Sent: Friday, February 17, 2012 1:10 PM
>Subject: [Ligfiets] Re: vlotte bukfietsers

>
>Hoi Victor,
>
>ja ik zag dat ik al te laat ben voor de 11-steden-rijwieltocht van dit
>jaar, dus ik hoop in 2013 mee te kunnen doen! (moet wel lukken lijkt
>me met meer dan een jaar voorbereidingstijd :) )

Hoi,
 
Toevallig gisteren een inventarisatie gemaakt van alle 200+ ritten in 2012 in Nederland:
Keuze genoeg
http://www.lowlands1000.nl/uploads/Brevetten/2012%20Schema%20NL.htm
 
Groeten,
ik heb 11 en 15 augustus vast roodomlijnd.,
Gerrit

Sake Bloemhof

unread,
Feb 17, 2012, 7:20:45 AM2/17/12
to ligf...@googlegroups.com
Victor:

>> Ben je aan het trainen voor de 11-steden-rijwieltocht 2013 ???
>> Groet, Victor--11-steden 2012 al lang uitverkocht--Rinia.

Jeroen:


> ja ik zag dat ik al te laat ben voor de 11-steden-rijwieltocht van dit
jaar, dus ik hoop in 2013 mee te kunnen doen!

Normaal gesproken wordt hier http://www.11steden.nl/gastenboek.asp wel
wat aangeboden, maar op dit moment vooral gevraagd.
Als ze regen gaan voorspellen voor de betreffende datum, dan verandert
dat nog wel..

Daar zijn trouwens ook veel vlotte bukfietsers (toch nog on-topic).

Sake -fietst voor de 11e keer langs 11steden- Bloemhof

rowingvictor

unread,
Feb 17, 2012, 7:49:47 AM2/17/12
to Ligfiets
Weinig kans Sake,

het is jub'leum versie; 100e keer; En was binnen twee-en-een-halve dag
uitverkocht.

Victor-of waren het twee dagen??-Rinia.

Mark vd Wijden

unread,
Feb 17, 2012, 7:55:01 AM2/17/12
to Ligfiets
Vlotte bukfietsers zijn er inderdaad af en toe wel te bespeuren. Bij
sommige zie je het er aan af: Wielrenfiets, sportief gekleed, helm op
etc "the works". Bij anderen verwacht je het bijna niet omdat ze in
spijkerbroek op een afgetrapte stadsfiets met snelheden boven de 25km/
u fietsen. Zouden die het zelf niet door hebben dat ze best
doortrappen??

Ik moet zeggen dat een ligfiets best snel is maar dat een rechtop /
bukfiets ook best snel kan zijn. Mijn velomobiel is op de rechte
stukken absoluut het snelst met snelheden van constant boven de 30km/u
maar in de stad is het de traagste oplossing omdat het optrekken
trager gaat en de bochtensnelheid lager ligt.
Vergelijk ik echter mijn open ligfiets (een optima dingo) met mijn
hybride fiets (Jan janssen millenium) dan zit daar qua snelheid niet
zo veel verschil in maar misschien ben ik ook gewoon wel een vlotte
fietser. De snelheid ligt bij beide fietsen gemiddeld zo tussen de 25
en 30km/u in (kruissnelheid).

Alleen is fietsen op de bukker wel stukken oncomfortabeler en
vermoeiender dus ik doe het zo min mogelijk ;)

Gijs

unread,
Feb 17, 2012, 8:02:06 AM2/17/12
to Ligfiets


On Feb 17, 1:07 pm, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:
> On 2012-02-17 12:29, Gijs wrote:
>
> >> > Van de week overigens een hond met LIS -- hij haakte pas bij 45
> >> af.
>
> >> En het baasje?
>
> > wat denk je? die liep te bellen.
>
> Ik sta er helaas niet van te kijken. Hoeveel kilometer moest lopen 'ie
> om z'n hond weer te halen?
>
viel wel mee, was behoorlijk sprinten voor een herder

> loslopende hond. Voor eigen honden had 'ie kluiven mee (bodschappen doen
Wist niet dat mijn laptop zo lekker ruikt. Ikzelf kan het in ieder
geval niet geweest zijn.

Gijs -- met HIS

grollie

unread,
Feb 17, 2012, 11:52:31 AM2/17/12
to Ligfiets
nee, dat klopt geloof ik wel. Maar het is niet de 100e keer. De eerste
keer was in 1912. Ik weet het nog goed.

G -zojuist weer fijn een paar fietsers gef*st- O

WimH

unread,
Feb 17, 2012, 2:08:16 PM2/17/12
to ligf...@googlegroups.com
Op donderdag 16 februari 2012 21:49:08 UTC+1 schreef Henk Veldmans het volgende:
> gemiddeld 25 a 26 km/uur.

Dat zijn geen snelheden die ik stevig fietsen noem. Als ik moeite heb
in de quest om een racefietser in te halen en/of voor te blijven
terwijl ik pakweg 35 tegen de wind in rij, dan begin ik serieus
respect te krijgen...


Hoi Henk,

Op een gewone bukfiets 26km/u fietsen zou ik zeker weten wel stevig fietsen noemen. Ik neem tenminste aan dat het geen racefiets was.....?

Wim - die op de open ligger tegen de wind in ook niet altijd de 26km/u haalt - H.

WimH

unread,
Feb 17, 2012, 2:21:00 PM2/17/12
to ligf...@googlegroups.com
Op vrijdag 17 februari 2012 00:02:27 UTC+1 schreef j.postema het volgende:
ha, zo te zien zijn mijn snelheden nog tamelijk soft :) Belangrijkste
is dat is (in ieder geval) vandaag volledig zonder kniepijntjes heb
gereden (ook na afloop voelen de knieen goed) 

Hoi Jeroen,

Ik denk dat jouw snelheden helemaal niet soft zijn. En al helemaal niet voor een beginnende ligfietser. Laat je maar niet opnaaien.
Zonder pijn fietsen is veel belangrijker dan een hoog gemiddelde.

Ik heb soms ook wel een beetje de indruk dat snelheden hier naar boven worden afgerond.............;)
Ook weet volgens mij niet iedereen het verschil tussen gemiddelde snelheid en kruissnelheid...........;)

Ik fiets met mijn open LWB-ligfiets in deze tijd van het jaar op de heenweg met een kruissnelheid van ongeveer 25km/u en op de terugweg 30km/u.

Met de Roets reed ik vandaag hele stukken boven de 35km/u, maar toen had ik wel de wind in de rug. Mijn gemiddelde over 36km (kort rondje vandaag) was 24km/u. Ik kom echter ook regelmatig met een gemiddelde van 21 of 22 op de teller terug. Je hoeft maar een paar "tegenslagen" onderweg te hebben en je gemiddelde "stort al in".

Probeer vooral veel plezier aan het fietsen te beleven, dat is volgens mij veel belangrijker.

Wim - die de Roeifiets toch een geweldige uitvinding vindt - H.

rowingvictor

unread,
Feb 17, 2012, 5:46:14 PM2/17/12
to Ligfiets
Hey Grollie,

je hebt gelijk;

het is dit jaar het 100-jarig jub'leum van de organisatie, NIET de
100e tocht.

Groet,

Victor--wat rijdt de @ weer lekker vandaag--Rinia.

Reinout van Rees

unread,
Feb 17, 2012, 7:05:51 PM2/17/12
to ligf...@googlegroups.com
On 17-02-12 20:08, WimH wrote:
> Op een gewone bukfiets 26km/u fietsen zou ik zeker weten wel stevig
> fietsen noemen. Ik neem tenminste aan dat het geen racefiets was.....?

"bukfiets" en "racefiets" zijn toch hetzelfde? Ik nam tot nu toe aan dat
bukfiets een racefiets was omdat je daarop voorover bukkend zit (evt. in
de beugels). Toch?


Reinout

--
Reinout van Rees rei...@vanrees.org
http://reinout.vanrees.org/
"Military engineers build missiles. Civil engineers build targets."

j.postema

unread,
Feb 18, 2012, 6:13:11 AM2/18/12
to Ligfiets
@Gerrit Schotman: bedankt voor het delen van je lijst.

@Sake: bedankt voor de tip, ik begrijp dat je dan een kaart van een
ander persoon over kunt nemen? Zit je dan niet met verkeerde
persoonsgegevens bij het startbewijs?


@Mark vd Wijden: dan ben je wel een vlotte fietser als je op je
bukfiets 25 tot 30 km/uur rijdt: Ik rijd meestal niet sneller dan 20
km/uur. (op mijn vrij zware Santos bukfiets) Op mijn ligger
daarentegen rijd ik zolang ik geen flinke tegenwind heb minimaal 22 km/
uur, maar meestal ruim daar boven. Maar ik geloof inderdaad wel dat je
met een bukfiets niet per se veel langzamer hoeft te zijn: voor mij is
inderdaad ook het comfort belangrijk, hierdoor houd je het toch langer
uit. (moet ik nog gaan ondervinden in de komende fietsvakantie de
gepland is met ligfiets) Verder krijg ik sterk de indruk dat ik veel
minder de neiging heb om regelmatig even af te stappen om een korte
pauze te houden. Oke, je bent wel degelijk met lichamelijke inspanning
bezig, maar toch geeft dat stoeltje mij al een beetje een pauze /
ontspan gevoel :)

@WimH: 26 km/uur voor een bukfietser vind ik persoonlijk ook erg
sportief als ik dat met mijn eigen bukfiets kruissnelheid van +/- 20
km/uur vergelijk. Ja ik zal mij ook niet te veel focussen op snelheid,
ik beleef nog wel veel plezier aan het fietsen :) Inderdaad, je moet
ook vooral aan jezelf refereren en dan is mijn snelheid best netjes:
gistermiddag had ik weliswaar wind in de rug maar haalde ik het eerste
uur een gemiddelde snelheid van 25 km/uur. Daarna lekker rustig aan
gedaan.

Ik heb ook zo'n vermoeden dat veel mensen gemiddelde snelheden hoger
inschatten, zelfs fietsers doen dat. Als ik een niet-fieter over mijn
fietsvakanties vertel vragen ze al snel wat de gemiddelde dagafstand
is. Dat is voor mij zo rond de 85 km. Hun reactie is vaak dat dit erg
weinig is (zelf zijn het dan fanatieke automobielrijders die uberhaupt
niet fietsen). Dit wordt geillusreerd met een rekenvoorbeeldje: je
gemiddelde snelheid is 25 km/uur (blijkbaar is dat een ontspannen
snelheid voor een bepakte bukfiets :) ) en je rijdt ten minste 6 uur,
dus 150 kilometer per dag kan je makkelijk doen. Dan is die 85 km wel
erg soft is dan de conclusie :) Wat deze mensen echter vergeten is dat
je ook nog rustdagen hebt en dat voor mij althans de gemiddelde
snelheid eerder op 10 km/uur ligt aangezien ik uitzonderlijk veel tijd
besteed aan het uitzoeken van de kleinste weggetjes met papieren
kaarten en compasje. En ik stap regelmatig van de fiets om koffie te
zetten en uitgebreid te fotograferen.

j.postema

unread,
Feb 18, 2012, 2:18:53 PM2/18/12
to Ligfiets
Hoi,

vanmiddag weer even gefietst want de knieproblemen willen maar niet
terugkomen :)

Onderweg kwam ik bij een afgesloten weg terecht met een mannetje met
veiligheidsvest. Het bleek dat er een wielrenwedstrijd werd gehouden
en ik mocht de weg wel op aangezien de wielrenners op dit stukje van
het parcours al aan het uitrijden waren.

Dit was de eerste keer dat ik in dezelfde richting rijdende
wielrenners ontmoette op mijn ligfiets. Ik kon zonder veel moeite
aanhaken (hield wel zo'n 15 m afstand) maar toen ik vrij dicht bij ze
was kregen ze (3 man) door dat er een ligger achter hun zat. We hadden
een stevige tegenwind op het open veld en ik wou ze inhalen maar toen
ze dat dus doorhadden gingen ze ook versnellen. We reden ongeveer 30
km/uur maar ik had heleaas toch niet het vermogen om ze in te halen!
Ik heb er toch wel respect voor dat deze jongens op zo'n bukfiets zo
hard kunnen rijden. Ongetwijfeld zijn ze beter getraind dan ik, want
ik heb de hele winter nauwelijks gesport (behalve wandelen) en ben pas
2 maandjes met het ligfietsen bezig (wat ik rustig opbouw i.v.m.
knieen).

Maar het was wel een leuke ervaring ondanks dat ik er niet in geslaagd
ben ze in te halen :) Volgende keer beter, want de knieen klagen
helemaal niet meer, vandaag continu op terugweg tegen de 40 km/uur
gefietst dus ik denk dat het een kwestie van tijd is dat ik
wielrenners kan gaan inhalen.

Quesjer

unread,
Feb 18, 2012, 4:29:17 PM2/18/12
to Ligfiets



maar toen ik vrij dicht bij ze
> was kregen ze (3 man) door dat er een ligger achter hun zat. We hadden
> een stevige tegenwind op het open veld en ik wou ze inhalen maar toen
> ze dat dus doorhadden gingen ze ook versnellen. We reden ongeveer 30
> km/uur maar ik had heleaas toch niet het vermogen om ze in te halen!
> Ik heb er toch wel respect voor dat deze jongens op zo'n bukfiets zo
> hard kunnen rijden. Ongetwijfeld zijn ze beter getraind dan ik, want
> ik heb de hele winter nauwelijks gesport (behalve wandelen) en ben pas
> 2 maandjes met het ligfietsen bezig (wat ik rustig opbouw i.v.m.
> knieen).
>
> Maar het was wel een leuke ervaring ondanks dat ik er niet in geslaagd
> ben ze in te halen :)

Hoi Jeroen,

Ze hadden jou in de smiezen, en werkten samen om jou eruit te rijden.
Als mijn aanname juist is, dan kunnen deze drie gebruik maken van
elkaars zog. Dat betekent dan dat nummer twee en drie voordeel hebben
van de voorste rijder, maar ook dat de voorste rijder voordeel heeft
door het verminderde zog door de twee achterste rijders. (Dan rijden
de fietsers wel dicht op elkaar) Jij hebt het in je eentje moeten
doen, en was daarom alleen al in het nadeel. Dat nadeel weegt niet op
tegen jouw aerodynamische voordeel. Dat samen met jouw beperkte
ervaring met de ligfiets is dit een zeer logische uitkomst. Hou het
rustig want dit komt vanzelf, als je jezelf de tijd wilt gunnen.
(reken voor een ligfiets-specifieke spieropbouw rustig een jaar)
Fijn dat je al weinig klachten meer hebt met de knieen, maar hou het
in de gaten, kortdurend overbelasten kan je langdurig klachten
opleveren. Het komt allemaal vanzelf als je met verstand je training
opbouwt.

Groet van Quesjer

WimH

unread,
Feb 19, 2012, 11:17:13 AM2/19/12
to ligf...@googlegroups.com
Op zaterdag 18 februari 2012 20:18:53 UTC+1 schreef j.postema het volgende:
Ongetwijfeld zijn ze beter getraind dan ik, want
ik heb de hele winter nauwelijks gesport (behalve wandelen) en ben pas
2 maandjes met het ligfietsen bezig (wat ik rustig opbouw i.v.m.
knieen).

Volgende keer beter, want de knieen klagen
helemaal niet meer, vandaag continu op terugweg tegen de 40 km/uur
gefietst dus ik denk dat het een kwestie van tijd is dat ik
wielrenners kan gaan inhalen.


 In een eerder bericht gaf je aan dat je je eigen snelheid nogal soft vindt...........ik vind op de terugweg tegen de 40 km/u fietsen toch niet echt soft...........;)

Ik vind dit wel serieuze snelheden voor iemand die de hele winter nauwelijks heeft gesport net 2 maanden op een ligfiets rijdt en die in het begin al knieklachten had.

Je hebt de afgelopen tijd van verschillende mensen de tip gehad om rustig aan te doen en de tijd te nemen om je spieren te laten wennen aan deze nieuwe vorm van bewegen.

Bovenstaande klinkt misschien belerend, maar zo bedoel ik het toch echt niet. Er staan echter regelmatig tweedehands ligfietsen te koop van teleurgestelde beginners met knieproblemen en ik zou het echt jammer vinden om jou daar straks ook tussen te zien staan.

Wim - die ruim een jaar aan training, gewenning en spieropbouw op de Roeifiets heeft gewerkt en daar nu de vruchten van plukt - H.

j.postema

unread,
Feb 19, 2012, 2:28:16 PM2/19/12
to Ligfiets
Hoi Quesjer,

bedankt voor je uitleg, 2 reden wel dicht bij elkaar maar de achterste
reed ook "alleen".

Ik zal inderdaad mij even rustig houden met het fietsen :)

groeten, Jeroen

j.postema

unread,
Feb 19, 2012, 2:31:39 PM2/19/12
to Ligfiets
Hoi WimH,

inderdaad, ik moet er even goed op letten dat ik niet te enthousiast
word en mijzelf ga overbelasten, je waarschuwing is absoluut niet
belerend hoor. Ik neem nu enkele rustdagen (wel sporten maar niet /
weinig ligfietsen) en daarna ga ik weer rustig verder met trainen, dat
zal ik voorlopig beperken tot aangenaam tempo en iedere week een klein
beetje extra kilometers.

groeten, Jeroen.

On 19 feb, 17:17, WimH <wfh...@hotmail.com> wrote:
> Op zaterdag 18 februari 2012 20:18:53 UTC+1 schreef j.postema het volgende:
>
> > Ongetwijfeld zijn ze beter getraind dan ik, want
> > ik heb de hele winter nauwelijks gesport (behalve wandelen) en ben pas
> > 2 maandjes met het ligfietsen bezig (wat ik rustig opbouw i.v.m.
> > knieen).
>
> > Volgende keer beter, want de knieen klagen
> > helemaal niet meer, vandaag continu op terugweg tegen de 40 km/uur
> > gefietst dus ik denk dat het een kwestie van tijd is dat ik
> > wielrenners kan gaan inhalen.
>
>  In een eerder bericht gaf je aan dat je je eigen snelheid nogal soft
> vindt...........ik vind *op de terugweg tegen de 40 km/u fietsen* toch niet
> echt soft...........;)
>
> Ik vind dit wel serieuze snelheden voor iemand *die de hele winter
> nauwelijks heeft gesport* net *2 maanden op een ligfiets rijdt* en *die in
> het begin al knieklachten had*.
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages