ligfietsen in winter bij sneeuw en gladheid

108 views
Skip to first unread message

j.postema

unread,
Feb 5, 2012, 5:41:19 AM2/5/12
to Ligfiets
Hoi,

nu er een wat sneeuw is gevallen en de wegen glad kunnen zijn en er op
veel plaatsen pekel ligt, wordt het voor mij wat minder aantrekkelijk
om met mijn ligfiets op pad te gaan. Toch zou ik ook met dit weer
willen blijven trainen.

Hoe doen jullie dat bij gladheid? Stoppen jullie dan met (buiten)
trainen? Of gebruiken jullie bijv. winterbanden evt. voorzien van
spikes? (mijn fiets is nu voorzien van Kojaks...)

Guus

unread,
Feb 5, 2012, 6:11:49 AM2/5/12
to ligf...@googlegroups.com


Op 5 februari 2012 11:41 schreef j.postema <jeroen...@gmail.com> het volgende:
hoi jeroen,

Gewoon thuis met behulp van de tacx
 
--
Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette

Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets.net
: http://ligfiets.net

Niels van der Wal

unread,
Feb 5, 2012, 6:15:27 AM2/5/12
to Ligfiets
Als er ijs of plaksneeuw lig, pak ik liever de Quest.
Bij verse poedersneeuw liever de ligfiets, omdat de dunne banden door
de sneeuw heen snijden.
Sneeuwhopen bepreken soms de mogelijkheid van Quest-rijden. Vaak zijn
de wegen voor auto's dan wel begaanbaar.
Als het sneeuwt zet ik een grote bril op, en veeg hem af en toe
schoon. Als het hard sneeuwt, beperkt dit het zicht teveel en fiets ik
niet.
Als het veel gesneeuwd heeft in de winter, zie je soms roestplekken op
de ketting. De ketting vervangen is dan een optie. De fiets zelf
sneeuwt vaak wel schoon, maar kan je ook met een waterstraal afspuiten
(wel koud om te doen) en de tandwielen maak ik wel vaak schoon en zet
ik extra in de olie. (er is speciale olie voor natte condities.)
En tja, een ligfiets in de stad is niet het handigste vervoermiddel,
fietspaden hebben soms plakkaten ijs. Om hier op door te fietsen is
afhankelijk van de inschatting. Buiten de bebouwde kom is de kwaliteit
van het fietspad meestal stabiel en is het makkelijker een keuze te
maken. Op plekken waar veel sneeuw ligt, maar waar niet geschoven of
geveegd is, kun je wel met een ligfiets rijden, maar niet met een
Quest.

Spikes gebruik ik niet, maar ik zorg wel voor banden met profiel. Dit
geeft meer grip als je het nodig hebt. Volgende week ga ik ergens met
de Quest het ijs op. Eerst zien of de profielbanden genoeg grip geven
en anders komen er hier wel spikes onder. Dit lijkt mij wel handig als
je om een wak heen moet sturen of als er een schaatser op het ijs
ligt. :-)

Niels, brrrrr, van der Wal

Rode Pioneer

unread,
Feb 5, 2012, 6:21:39 AM2/5/12
to ligf...@googlegroups.com

Stap 1 is de kojaks er afgooien. Ze zijn waardeloos als je grip wilt op
sneeuw of ijs.

Als er echt ijs of sneeuw ligt helpen echt winterbanden zoals de
marathon winter behoorlijk goed.

Daarnaast zijn er nog genoeg andere banden die over het almegeen prima
grip geven zoals bijvoorbeeld de vredesteijn Perfect Moiree.

Grrz
Rode Pioneer

Guus

unread,
Feb 5, 2012, 6:51:15 AM2/5/12
to ligf...@googlegroups.com


Op 5 februari 2012 12:21 schreef Rode Pioneer <RodeP...@gmail.com> het volgende:

--
Je kunt wat mij betreft nog beter Kojacs gebruiken dan Marathon Plus deze banden zijn goed om in de sneeuw te parkeren.....dus niet aan beginnen, had ze onder mijn rechtopfiets en op m'n aanhanger 2 winters lopen kl**ien

WimH

unread,
Feb 5, 2012, 9:44:04 AM2/5/12
to ligf...@googlegroups.com
Ik heb vanochtend nog 63km met LOL (ligfietsclubje Zutphen e.o.) geroetst. De andere deelnemers in een Quest en ik op de Roeifiets.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat hier veel minder sneeuw ligt, dan in het noorden/westen van het land.

Soms was het toch wel even oppassen en kalm aan doen in de bochten.

Wim - wel koude voeten, maar het fantastische weer maakte alles goed - H.

Blauwe Hurricane

unread,
Feb 5, 2012, 10:22:14 AM2/5/12
to Ligfiets
Kojaks er af, en profielband er op.
Verder gewoon rustig aan doen en als je ergens op tijd moet zijn ,
ruim op tijd vertrekken.
Fietspaden willen nog wel eens vol troep liggen, in dat geval pak ik
indien mogelijk gewoon de weg.
Wel uitkijken voor politie/marechaussee ;)

Blauwe - KOUD - Hurricane

RendeR

unread,
Feb 5, 2012, 10:26:54 AM2/5/12
to Ligfiets
Eerder niet maar na wat al teveel valpartijen vorig jaar pak ik sinds
die tijd toch bij bewezen gladheid en sneeuw de bukfiets. Hoewel
vallen met de ligger meer ploffen is en met een gewone fiets meer
vallen heb ik met de gewone fiets meer zich van boven op de weg voor
me. Daarbij heb ik op de gewone fiets de voeten niet vast aan de
pedalen zitten wat ook weer in reactietijd scheelt.

Maar nu moet ik wel zeggen dat mijn ligfiets, een Nazca Fiero, dus een
tweewieler is. Ik verwacht juist van de velomobielen met drie wielen
meer wintervastheid en overweeg nog altijd er daarom een te kopen. Is
mijn verwachting correct?

gr Edmond

Koen Van den Bergh

unread,
Feb 5, 2012, 11:41:21 AM2/5/12
to ligf...@googlegroups.com

Op 5 feb. 2012 16:26 schreef "RendeR" <edmon...@gmail.com> het volgende:


> Maar nu moet ik wel zeggen dat mijn ligfiets, een Nazca Fiero, dus een
> tweewieler is. Ik verwacht juist van de velomobielen met drie wielen
> meer wintervastheid en overweeg nog altijd er daarom een te kopen. Is
> mijn verwachting correct?

Je krijgt er dan gewoon weer andere nadelen bij..

Koen -ziet meer heil in een open trike-

Peter&Iris

unread,
Feb 5, 2012, 1:09:36 PM2/5/12
to Ligfiets
Hoi,

Wij (mijn vrouw en ik ) rijden ook in de Winter.
Iedere dag woon werk.
Zaterdag zelfs ons koude record verbroken die lag op -15 graden en
staat nu op -17.1!

Nu komen de voordelen van de Greenmachine tot zijn recht.
Geen zout en sneeuw in de ketting.

Ik heb een week geleden de winterbanden (marathon winter) met spikes
er onder gezet.
Die moeten de eerste keer 40km ingereden worden op harde ondergrond en
dat kwam goed uit
Precies aan het einde van de week lag er sneeuw.
En dat gaat goed, verrassend goed zelfs.
Tuurlijk trager omdat de banden met name op schoon asfalt zwaarder
lopen.
Maar dat heeft ook een voordeel, je trapt je lekker warm ;-)
Op aangestampt sneeuw en helemaal op ijzige stukken gaan de banden
prima.
Op een mix van losse sneeuw met zout is de grip wel duidelijk minder
maar wordt
wel goed van de banden afgevoerd.

En mocht je toch gaan glijden dan is je voet snel genoeg op de grond.
Onder de zolen van de schoenen zitten spikes dus omvallen is nog niet
gebeurd.

Mijn vrouw zag enorm tegen de gladheid op daar zij voor twee jaar
geleden op een "gewone"
fiets zwaar ten val is gekomen en even bewusteloos op het fietspad
heeft gelegen.
Daar dit de eerste winter ervaring met onze Greenmachine is, was ze
hier nogal angstig voor.
Echter, ze zou niet meer op een gewone zitter willen. Ze voelt zicht
veel veiliger en heeft duidelijk meer controle over de ligfiets onder
deze omstandigheden dan haar vorige "zitter".

Na elke zoute rit spoel ik met lauw water de schijfremmen en klauw af
omdat hiervan bekend is
dat dit onder deze omstandigheden kwetsbare onderdelen zijn.
Maar ik moet zeggen dat dit remtype (mechanische systeem) het wel goed
blijft doen.
Iets wat bij onze vorige hydraulische velgrem niet geval was.

Tegen de koude heb ik onder mijn broek een oude pyjama en dat gaat tot
-17 in ieder geval goed.
Een bril voor de ogen en een band om mijn hoofd tegen de kou. (ik heb
een hekel aan een muts)
Om mijn broekspijpen een reflecterende bandage (voor paarden) en die
dichten gelijk de koude af.
In de schoenen onder de tenen een zooltje gemaakt van een dun rubber
wat we voor ondervloeren verkopen bij laminaat. Blijven de tenen
lekker warm!

Al met al is er voor ons geen reden om niet te fietsen. Maar ik kan me
heel goed voorstellen dat
je met een open ketting daar heel anders over denkt.
Dat was voor ons dan ook de reden om een ligger met inwendige
aandrijving en een rohloff naaf te kiezen.
Zeker omdat wij iedere dag er gebruik van willen maken.


Groetjes
Peter

Casper Jansen

unread,
Feb 5, 2012, 3:02:12 PM2/5/12
to ligf...@googlegroups.com
Ik heb deze winter voor het eerst doorgefietst, tot nu toe. Vind de verhalen over mensen op open liggers die gewoon doorfietsen wel stoer. Ik rij een Quest, dat gaat wel lekker, hoewel ik het vrijdag wel zwaar vond. Kou gaat in je lichaam zitten. Heeft natuurlijk alles te maken met de afstand, Ik rij 54 km enkele reis, tweemaal per week. ik weet nog niet of ik dat deze week ga doen. De moraal moet niet onder nul zakken!

Op 5 februari 2012 19:09 schreef Peter&Iris <peter.ir...@casema.nl> het volgende:
--

Mark vd Wijden

unread,
Feb 6, 2012, 8:17:21 AM2/6/12
to Ligfiets
Ik rij in een Mango dus omvallen kan niet in de winter maar je moet
wel erg goed opletten dat je niet gaat driften en glijden (richting
een auto bv). Ook is het soms wel erg zwaar om door sneeuw heen te
worstelen maargoed, ik zit wel redelijk warm, kan niet omvallen en de
ketting ligt beschermd dus doe gewoon op mijn gemak en dan komen we de
winter wel weer door.

j.postema

unread,
Feb 6, 2012, 11:18:59 AM2/6/12
to Ligfiets
Hallo iedereen,

bedankt voor alle reacties en adviezen :) Ik heb ook maar even voor de
zekerheid net mijn velgremmen met lauw water afgespoeld. Ik rijd ook
met een pyamapak onder mijn gewone kleren en dat werkt inderdaad erg
goed! En een (zonne)bril is nu inderdaad ook wel erg prettig.

Ik was te lui om de Kojaks te vervangen en omdat in mijn omgeving niet
zo veel sneeuw ligt (meeste wegen zijn schoon) heb ik het maar gewoon
op de Kojaks geprobeerd. Dat ging beter dan verwacht, ik heb geen
enkel probleem ondervonden. Totaal 56 km gefietst, even naar Duitsland
op en neer. Alleen de voeten waren koud, maar ik heb ook geen
overschoenen gebruikt of andere optimalisaties.

Tjalling

unread,
Feb 6, 2012, 5:02:10 PM2/6/12
to Ligfiets
Hallo allemaal,

Ook ik rij door met een open ligger, met deels open ketting. Zo lang
het niet te nat is, is dat geen probleem, anders twee maal per week
veel olie eroverheen (motorolie) Alles wordt vies en plakkerig, maar
de fiets blijft rijden (was vorig jaar ook).

Ik rij 21 km enkele reis woon- werk verkeer. Wat kleding betreft:
beter een laagje teveel dan een laagje te weinig. Als ik na 7 km nog
steeds koude handen heb draag ik de volgende rit een shirt extra, als
ik binnen de 15 km koude tenen heb draag ik de volgende rit een lange
onderbroek extra. Verder goedkope ski-handschoenen van de Appie en een
mooie pet met flappen over m'n oren.

Aanpassingen aan de fiets: trommelrem voor, naafdynamo,
versnellingsnaaf met terugtraprem, ketting zoveel mogelijk door
buizen. In combinatie met heel vaak smeren gaat dat goed.

Groet,
Tjalling - die wel de auto pakt als íe de kans krijgt -

blackarmor

unread,
Feb 11, 2012, 6:49:16 AM2/11/12
to Ligfiets
ik rij met een open trike en dit is zeer goed te doen ( 50 km totaal
woon werk ) . weliswaar met volgende nadelen imo
-rolweerstand van de banden schiet met deze temperaturen omhoog
grip van de big apples ( 406 60 vooraan en 559 achteraan ) is
eigenlijk zeer goed enkel achteraan slipt deze zeer af en toe door en
dan enkel op ijzel op sneeuw bijna niet maar een pest om een defige
lijn te zoeken in de aangevroren sneeuw ( geen vering )
-mijn spatborden vooraan zijn ruim ontoereikend . hang zelf vol met
sneeuw die ervantussen geblazen wordt :)
-ketting heb ik een oudere eropgelegt die nog wel wat kilometers kan
doen maar die ik weg kan doen na de winter. ik leg mijn kettingen te
week in kettingzaag olie en staat tot nu toe niks van roest op .
deri kabel naar achter heeft de neiging van te bevriezen .
kwa kledij doe ik een loopbroek aan met daarboven een snowboardbroek
een t shirt dunne fleece en een oude goretex vest van het amerikaanse
leger ( dingen kosten 50 euro en zijn zeer goede kwaliteit en kwa vorm
ideaal voor de ligger :) buff muts en mx bril en moto handschoenen .
enige waar ik kou aan krijg is mijn voeten . en meestal maar de
laatste 10 min voor ik er ben .

ik ga vant weekend eens zien of ik mijne mid racer aangepast krijg
naar tilting delta trike ( minder sneeuw eten onderweg )

Quesjer

unread,
Feb 11, 2012, 12:43:27 PM2/11/12
to Ligfiets


On 11 feb, 12:49, blackarmor <blackar...@gmail.com> wrote:
> ik rij met een open trike en dit is zeer goed te doen ( 50 km totaal
> woon werk ) . weliswaar met volgende nadelen imo
> -rolweerstand van de banden schiet met deze temperaturen omhoog
> grip van de big apples ( 406 60 vooraan en 559  achteraan ) is
> eigenlijk zeer goed enkel achteraan slipt deze zeer af en toe door en
> dan enkel op ijzel op sneeuw bijna niet maar een pest om een defige
> lijn te zoeken in de aangevroren sneeuw ( geen vering )

Vering maakt hier niks uit, je band wordt heen en weer geschoven door
de opgevroren ribbels/sporen en dat betekent dat een rechte lijn
rijden onmogelijk wordt. Steeds weer corrigeren is het credo.

> -mijn spatborden vooraan zijn ruim ontoereikend . hang zelf vol met
> sneeuw die ervantussen geblazen wordt  :)

Er zijn grotere spatborden verkrijgbaar, je trike heet dan
Velomobiel ;-)

> -ketting heb ik een oudere eropgelegt die nog wel wat kilometers kan
> doen maar die ik weg kan doen na de winter.  ik leg mijn kettingen te
> week in kettingzaag olie en staat tot nu toe niks van roest op .
Niks mis mee.

> deri kabel naar achter heeft de neiging van te bevriezen .

Kwestie van goede montage zoeken (geen einden naar boven laten wijzen,
zodat er geen water in loopt) en de buitenkabel volspuiten met vet
voor de binnenkabel erdoor gaat, zodat er ook geen water in KAN.
Schijnt dat dit met liners eigenlijk niet zou mogen....
Verder kunnen eventueel rubber inzetjes gemonteerd worden, rubber of
siliconen hulsjes die de doorgang waterdicht afsluiten. Maar ben naam
en fabrikant even kwijt. Iemand aanvullende info???

Groet van Quesjer

blackarmor

unread,
Feb 11, 2012, 1:22:58 PM2/11/12
to Ligfiets
-opmerking van de vering sloeg meer op confort dan baanligging . die
is zeker voldoende . maar confort zou denk ik hoger (of tovh minder
laag ) zijn geveerd .
-hoop tegen volgende winter zeker zo een setje grotere spatborden te
kopen ;)
-met de liner mag je idd geen vet of gewone olie meer gebruiken . wat
je blijkbaar wel kan doen is je kabels inpoederen met grafietpoeder .
de remkabels vooraan heb ik nu vervangen door nokon kabels en daar ben
ik zeer tevreden van .
montage en plaatsing van de shifters zit ik redelijk vast gezien de
lokatie en kan ik het bijna niet vermijden dat de kabel naar boven
zit maar ga deze eens proberen in 2 stukken stukken te doen ipv in 1
stuk tot achter

Gijs

unread,
Feb 11, 2012, 5:19:15 PM2/11/12
to Ligfiets
Even iets anders: ik heb dit jaar VEEL minder problemen met gladheid,
vallen, kettingen, etc dan vorig jaar. Toen heb ik tussen dec en feb
twee kettingen gemold, 3x gevallen, 1x zo vast in de sneeuw dat ik de
fiets moest laten staan... Dit jaar eigenlijk nog niks van dat soort
ellende. Iets meer strooien in de gemeente Capelle ad IJssel zou
welkom zijn maar verder. Wat wrsch scheelt is dat ik wel preciezer ben
geworden met roteren van kettingen en op tijd smeren. Maar dan wel
gewoon met pedro's dry lube, geen smurrie als motor of
kettingzaagolie.
Banden zijn de hier vermaledijde Marathon plussen (al 12000 km zonder
lekken). Grip is prima in een beetje sneeuw, hopeloos bij ijs. Ze
blijven erom t/m maart.
Maar morgen gaat het dooien en nat sneeuwen, misschien kunnen we dan
toch nog wat fijne glij- en roestpartijen krijgen...

Arnold Ligtvoet

unread,
Feb 11, 2012, 6:06:17 PM2/11/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 11 feb. 2012 om 18:43 heeft Quesjer <ques...@gmail.com> het volgende geschreven:

>
>> deri kabel naar achter heeft de neiging van te bevriezen .
>
> Kwestie van goede montage zoeken (geen einden naar boven laten wijzen,
> zodat er geen water in loopt) en de buitenkabel volspuiten met vet
> voor de binnenkabel erdoor gaat, zodat er ook geen water in KAN.
> Schijnt dat dit met liners eigenlijk niet zou mogen....
> Verder kunnen eventueel rubber inzetjes gemonteerd worden, rubber of
> siliconen hulsjes die de doorgang waterdicht afsluiten. Maar ben naam
> en fabrikant even kwijt. Iemand aanvullende info???

Die afdichtingen worden onder andere door HP Velotechnik gemaakt en heten Snakeseal. Ik heb ze ook in het assortiment.

Groet,
Arnold

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages