Heehoi,
Mensen die dit zeggen hebben nog nooit hiermee gereden*:
On Jan 13, 2:06 pm, ligfries <ligfr...@gmail.com> wrote:
> De grootste 'fout'/consessie is niet de plaats van de indexering, maar
> het bestaan ervan. Ik vind het doodzonde dat er vrijwel geen
> frictiecommandeurs meer beschikbaar zijn. Alleen de bar-end shifters
> (veel voorkomend op, jawel, TT-fietsen) hebben nog een frictiestand.
http://www.fietsersafstappen.nl/plaatjes/cockpit1.jpg
Geen kans dat je met een frictiecommandeur ooit zo snel en trefzeker
kunt schakelen als met dit systeem. Frictie is handig om slecht
werkende derailleurs nog een tijdje langer in de lucht te houden. Maar
een goed derailleursysteem heeft zo'n lapmiddel niet nodig.
Maar hoe zit dat nu met die SRAM double tap shifters. Compatibel met de SRAM X-zoveel derailleurs (MTB)? En de klem van de shifter, kun je die open buigen of heb je een open buisuiteinde nodig om hem overheen te schuiven?
Ik heb de rare gewoonte om zelf de antwoorden te zoeken ;-)
Nou, de ultegra's die ik vorig jaar kocht kun je instellen: index of
> Moderne bar-end shifters hebben ook meestal geen frictie stand meer.
frictie :) Op dat moment het nieuwste model, maar misschien maakt
Shimano geen moderne spullen?
> Frictie is een noodoplossing hoor. Indexering is heel handig, maar deEn wat als je net onderweg bent en merkt dat het net niet goed zit? Om
> afstelling moet goed zijn, de binnenkabel moet goed heen en weer bewegen
> (wat met de lange kabels en krappe bochten op ligfietsen nog weleens
> tegenvalt) en de buitenkabel moet van goede kwaliteit zijn.
wat voor reden dan ook? Dan is frictie heel handig.
On 14 jan, 20:16, Harry Lieben <harrylie...@gmail.com> wrote:Voor 'rechte sturen' http://www.sram.com/sram/road/products/doubletap-10-flat-bar-road-shifters
Werkt met 10 spd. Sram derailleurs, dwz met Exact Actuation.
1:1 is geen EA, en die 2 gaan niet samen. 1:1 is niet liniear, EA
wel.In mijn K zat eerst een mix van deze 2 :-s Bij 1:1 word er per
versnelling dus niet dezelfde hoeveelheid kabel getrokken.
Anyway, Nu rijd ik met een 10spd. EA bar-end shifter (TT500) en een X9
10spd (!) EA derailleur, road met atb, werkt prima. Kortom, 10spd bij
10spd, en 9spd bij 9spd.
Peter - veel bijgeleerd - Pjotr320
Ik heb laatst inderdaad ook de 10 speed bar-end van SRAM (TT500)
aangesloten op een 10 speed X9 ook van SRAM. Heb een leuke adapter
gevonden zodat je de tijdrit/bar-end shifters op gewone sturen kunt
zetten en als een duimshifter kunt gebruiken. Werkt goed bij gebrek aan
10 speed twist shifters.
Arnold.
Grappig. Ik ben met mijn Jester begonnen met index schakelen maar heb de
barendschifter al snel omgedraaid zodat hij frictie werd. Dit bevat me
erg goed. Om mijn RazzFazz heeft nooit wat anders gezeten als frictie.
Voor mijn gevoel gaat schakelen erg trefzeker. Ik hoef niet terug naar
dat eeuwige gepiel met de indexed shifters.
Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/
Op 16 jan. 2012 22:24 schreef "H. Wessels" <H.We...@picardi.nl> het volgende:
> Grappig. Ik ben met mijn Jester begonnen met index schakelen maar heb de barendschifter al snel omgedraaid zodat hij frictie werd. Dit bevat me erg goed. Om mijn RazzFazz heeft nooit wat anders gezeten als frictie. Voor mijn gevoel gaat schakelen erg trefzeker. Ik hoef niet terug naar dat eeuwige gepiel met de indexed shifters.
Als er ooit terug een tijdritfiets komt voor de triathlon dan wil ik daar ook frictieschakelaars op. Er is wat mij betreft niets dat even goed werkt, al vergt het wel oefening voordat het echt snel en vlot gaat.
Koen -enige derailleurfiets in gebruik is de mtb met een 10-speed x9-
Ik denk alleen dat die remmen op de meeste tweewielers slecht gaan
passen. De remleiding zit in het midden van de rem en komt dan recht
omhoog. Bij de meeste ligfietsen zit daar een frame in de weg....
Arnold.