Shifters, was: Re: [Ligfiets] Re: High-Racer sneller dan Low-Racer, Waardoor ?

91 views
Skip to first unread message

Harry Lieben

unread,
Jan 14, 2012, 12:00:39 PM1/14/12
to ligf...@googlegroups.com


Op 14 januari 2012 16:55 schreef 191.861.807 <ligf...@gmail.com> het volgende:
Heehoi,

On Jan 13, 2:06 pm, ligfries <ligfr...@gmail.com> wrote:
> De grootste 'fout'/consessie is niet de plaats van de indexering, maar
> het bestaan ervan. Ik vind het doodzonde dat er vrijwel geen
> frictiecommandeurs meer beschikbaar zijn. Alleen de bar-end shifters
> (veel voorkomend op, jawel, TT-fietsen) hebben nog een frictiestand.

Mensen die dit zeggen hebben nog nooit hiermee gereden*:
http://www.fietsersafstappen.nl/plaatjes/cockpit1.jpg

Geen kans dat je met een frictiecommandeur ooit zo snel en trefzeker
kunt schakelen als met dit systeem. Frictie is handig om slecht
werkende derailleurs nog een tijdje langer in de lucht te houden. Maar
een goed derailleursysteem heeft zo'n lapmiddel niet nodig.


Moderne bar-end shifters hebben ook meestal geen frictie stand meer. Frictie is een noodoplossing hoor. Indexering is heel handig, maar de afstelling moet goed zijn, de binnenkabel moet goed heen en weer bewegen (wat met de lange kabels en krappe bochten op ligfietsen nog weleens tegenvalt) en de buitenkabel moet van goede kwaliteit zijn.  

Maar hoe zit dat nu met die SRAM double tap shifters. Compatibel met de SRAM X-zoveel derailleurs (MTB)? En de klem van de shifter, kun je  die open buigen of heb je een open buisuiteinde nodig om hem overheen te schuiven?

twilwel

Harry Lieben

unread,
Jan 14, 2012, 1:06:07 PM1/14/12
to ligf...@googlegroups.com


Op 14 januari 2012 18:00 schreef Harry Lieben <harry...@gmail.com> het volgende:


Maar hoe zit dat nu met die SRAM double tap shifters. Compatibel met de SRAM X-zoveel derailleurs (MTB)? En de klem van de shifter, kun je  die open buigen of heb je een open buisuiteinde nodig om hem overheen te schuiven?


 Ik heb de rare gewoonte om zelf de antwoorden te zoeken ;-)  Double Tap flat bar shifters zijn inderdaad compatibel met SRAM MTB derailleurs, de X-zoveel derailleurs (dat is jippie wat mij betreft, want dat betekent een groter bereik). Wat verder opvalt is dat de 10-speed versie alleen een voorderailleur-shifter met 2 voorbladen heeft. (heel hip en heel jammerrrrr, want minder bereik dan met 3 voorbladen). De klemmen van de shifters kun je niet uitbuigen dus dit gaat niet met alle sturen werken. Met andere woorden je hebt een open buisuiteinde nodig om de shifter(s) op het stuur te kunnen schuiven (nog een geval van jammerrrrr).

Op Vimeo staat een aardig filmpje met een toepassing voor een handbike: http://vimeo.com/23659631 Als de handbiker wil schakelen steekt hij een vinger uit om de shifter even aan te tikken. Dat scheelt kabels aan de crank.
 
twilwel

Harry Lieben

unread,
Jan 14, 2012, 2:16:01 PM1/14/12
to ligf...@googlegroups.com


Op 14 januari 2012 19:06 schreef Harry Lieben <harry...@gmail.com> het volgende:



 Ik heb de rare gewoonte om zelf de antwoorden te zoeken ;-)  

Maar ik had nog niet ver genoeg gezocht, want alleen de 9 speed versie is compatible met de SRAM MTB derailleurs. De 10-speed versie is enkel voor de SRAM Road shifters. Bah!

twilwel

ligfries

unread,
Jan 14, 2012, 2:51:09 PM1/14/12
to Ligfiets
Harry klikt liever:

[]
> > On Jan 13, 2:06 pm, ligfries <ligfr...@gmail.com> wrote:
> > > De grootste 'fout'/consessie is niet de plaats van de indexering, maar
> > > het bestaan ervan. Ik vind het doodzonde dat er vrijwel geen
> > > frictiecommandeurs meer beschikbaar zijn. Alleen de bar-end shifters
> > > (veel voorkomend op, jawel, TT-fietsen) hebben nog een frictiestand.
>
> > Mensen die dit zeggen hebben nog nooit hiermee gereden*:
> >http://www.fietsersafstappen.nl/plaatjes/cockpit1.jpg

En wat is "dit" dan precies?

> > Geen kans dat je met een frictiecommandeur ooit zo snel en trefzeker
> > kunt schakelen als met dit systeem. Frictie is handig om slecht
> > werkende derailleurs nog een tijdje langer in de lucht te houden. Maar
> > een goed derailleursysteem heeft zo'n lapmiddel niet nodig.

Het klopt dat snel en trefzeker schakelen met frictie iets meer
oefening vraagt dan van een kliksysteem. En ik kan me ook levendig
voorstellen dat er heel wat mensen niets anders willen. Maar net zoals
ik in een auto niet met automaat wil rijden (op de fiets trouwens ook
niet), schakel ik graag op frictie ipv op index.
Ja: goed afgestelde indexsystemen schakelen snelt, goed en zeker. Maar
dan moet de boel wel goed blijven werken. En als de boel niet zit
ingepakt in een overmaatse kettingkast (aka VM) dan loop je nogal eens
risico dat er onderweg, of in verloop van tijd, dingen niet meer
helemaal goed zitten. Met frictie blijf je dan goed kunnen schakelen.
Voor mij verder niet zo'n discussie hoor en ik accepteer volledig dat
"men" allemaal indexering wil. Alleen, als het minder complex kan,
waarom zou je dat dan niet doen?

> Moderne bar-end shifters hebben ook meestal geen frictie stand meer.

Nou, de ultegra's die ik vorig jaar kocht kun je instellen: index of
frictie :) Op dat moment het nieuwste model, maar misschien maakt
Shimano geen moderne spullen?

> Frictie is een noodoplossing hoor. Indexering is heel handig, maar de
> afstelling moet goed zijn, de binnenkabel moet goed heen en weer bewegen
> (wat met de lange kabels en krappe bochten op ligfietsen nog weleens
> tegenvalt) en de buitenkabel moet van goede kwaliteit zijn.

En wat als je net onderweg bent en merkt dat het net niet goed zit? Om
wat voor reden dan ook? Dan is frictie heel handig.
Nogmaals, van mij mag iedereen dol zijn op index. Wat mij betreft
vooral een kwestie van smaak (en gewenning).

Groeten,

Kees - weer bezig met alternatief alternatief voor ongekoppeld VM-
remmen - van Malssen

pjotr320

unread,
Jan 14, 2012, 3:59:08 PM1/14/12
to Ligfiets


On 14 jan, 20:16, Harry Lieben <harrylie...@gmail.com> wrote:
> Op 14 januari 2012 19:06 schreef Harry Lieben <harrylie...@gmail.com> het
> volgende:
>
>
>
> >  Ik heb de rare gewoonte om zelf de antwoorden te zoeken ;-)
>
> Maar ik had nog niet ver genoeg gezocht, want alleen de 9 speed versie is
> compatible met de SRAM MTB derailleurs. De 10-speed versie is enkel voor de
> SRAM Road shifters. Bah!
>
> twilwel

Voor 'rechte sturen' http://www.sram.com/sram/road/products/doubletap-10-flat-bar-road-shifters
Werkt met 10 spd. Sram derailleurs, dwz met Exact Actuation. Maar idd
doet de linker shifter geen triples, dus daar heb je dan een ouderwets
frictie roerstaafje voor nodig.

Challenge heeft ook eens een dingetje gemaakt om deze Double Tap
shifters aan de helmstok van een Fujin te hangen.

Peter - mooi spul - Pjotr320

Harry Lieben

unread,
Jan 14, 2012, 4:35:28 PM1/14/12
to ligf...@googlegroups.com


Op 14 januari 2012 20:51 schreef ligfries <ligf...@gmail.com> het volgende:

Je haalt voor een deel 191.861.807 aan ligfries, maar ik ben twilwel
Wat ik wel schreef:

> Moderne bar-end shifters hebben ook meestal geen frictie stand meer.

Nou, de ultegra's die ik vorig jaar kocht kun je instellen: index of
frictie :) Op dat moment het nieuwste model, maar misschien maakt
Shimano geen moderne spullen?

Dat is zooooo vorig jaar ;-) Ultegra is tegenwoordig allemaal 10-speed en de laatste Ultegra shifters (BS79) hebben geen frictie stand. Voorlopig zullen er nog wel shifters te koop zijn die wel een frictie stand hebben, maar het is dus wel goed uitkijken.

> Frictie is een noodoplossing hoor. Indexering is heel handig, maar de
> afstelling moet goed zijn, de binnenkabel moet goed heen en weer bewegen
> (wat met de lange kabels en krappe bochten op ligfietsen nog weleens
> tegenvalt) en de buitenkabel moet van goede kwaliteit zijn.

En wat als je net onderweg bent en merkt dat het net niet goed zit? Om
wat voor reden dan ook? Dan is frictie heel handig.

Als het niet goed zit dan stel ik het bij. Bij grip-shifters kan dat zelfs al rijdende aan het stuur, bij een bar-end shifter moet ik dan bij de derailleur zijn. Bij een kleine afwijking is het al genoeg om een beetje meer kabel te trekken of te geven. Dus een versnelling te ver schakelen en dan terug naar de versnelling waar je heen wilt. Als het dan toch blijft ratelen is er wat ernstig mis gegaan en dan zal met frictie schakelen ook niet altijd een oplossing meer kunnen bieden.
Ik heb een lowracer gehad die ik met frictie schakelde omdat ik geen geschikte shifter had liggen en wel een passende bar-end shifter. Dat was best te doen, maar vereiste een dosis gevoel die ik voor een wedstrijdfiets niet echt handig vond. Schakelen duurde eigenlijk net iets te lang om mee te kunnen komen in een peloton dat wel eens een tussensprintje maakt. Bij een tijdrit maakte het geen verschil.

twilwel
 

Harry Lieben

unread,
Jan 14, 2012, 4:44:19 PM1/14/12
to ligf...@googlegroups.com


Op 14 januari 2012 21:59 schreef pjotr320 <pjot...@hotmail.com> het volgende:



On 14 jan, 20:16, Harry Lieben <harrylie...@gmail.com> wrote:

Voor 'rechte sturen' http://www.sram.com/sram/road/products/doubletap-10-flat-bar-road-shifters
Werkt met 10 spd. Sram derailleurs, dwz met Exact Actuation. 


Volgens mij is de Exact Actuation van SRAM bij Road en MTB derailleurs niet hetzelfde. Ja 1:1 is het wel allebei, maar wordt er ook dezelfde hoeveelheid kabel getrokken?

twilwel

pjotr320

unread,
Jan 15, 2012, 8:27:18 AM1/15/12
to Ligfiets


On 14 jan, 22:44, Harry Lieben <harrylie...@gmail.com> wrote:
> Volgens mij is de Exact Actuation van SRAM bij Road en MTB derailleurs niet
> hetzelfde. Ja 1:1 is het wel allebei, maar wordt er ook dezelfde
> hoeveelheid kabel getrokken?
>
> twilwel

1:1 is geen EA, en die 2 gaan niet samen. 1:1 is niet liniear, EA
wel.In mijn K zat eerst een mix van deze 2 :-s Bij 1:1 word er per
versnelling dus niet dezelfde hoeveelheid kabel getrokken.

Anyway, Nu rijd ik met een 10spd. EA bar-end shifter (TT500) en een X9
10spd (!) EA derailleur, road met atb, werkt prima. Kortom, 10spd bij
10spd, en 9spd bij 9spd.

Peter - veel bijgeleerd - Pjotr320

Harry Lieben

unread,
Jan 15, 2012, 9:16:30 AM1/15/12
to ligf...@googlegroups.com


Op 15 januari 2012 14:27 schreef pjotr320 <pjot...@hotmail.com> het volgende:


1:1 is geen EA, en die 2 gaan niet samen. 1:1 is niet liniear, EA
wel.In mijn K zat eerst een mix van deze 2 :-s Bij 1:1 word er per
versnelling dus niet dezelfde hoeveelheid kabel getrokken.

Anyway, Nu rijd ik met een 10spd. EA bar-end shifter (TT500) en een X9
10spd (!)  EA derailleur, road met atb, werkt prima. Kortom, 10spd bij
10spd, en 9spd bij 9spd.

Peter - veel bijgeleerd - Pjotr320

 
1000 maal dank Peter, zeer verhelderend.
Om even terug te komen op de oorsprong van de discussie: dan gaat die flat-bar, 10-speed "Double Tap" shifter dus samen met zowel "Road" als "MTB" 10-speed derailleurs van SRAM.
twilwel

Arnold Ligtvoet

unread,
Jan 15, 2012, 4:45:28 PM1/15/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 15-01-12 15:16, Harry Lieben wrote:
>
>
> Op 15 januari 2012 14:27 schreef pjotr320 <pjot...@hotmail.com
> <mailto:pjot...@hotmail.com>> het volgende:

Ik heb laatst inderdaad ook de 10 speed bar-end van SRAM (TT500)
aangesloten op een 10 speed X9 ook van SRAM. Heb een leuke adapter
gevonden zodat je de tijdrit/bar-end shifters op gewone sturen kunt
zetten en als een duimshifter kunt gebruiken. Werkt goed bij gebrek aan
10 speed twist shifters.

Arnold.

grollie

unread,
Jan 16, 2012, 4:52:46 AM1/16/12
to Ligfiets

> Ik heb laatst inderdaad ook de 10 speed bar-end van SRAM (TT500)
> aangesloten op een 10 speed X9 ook van SRAM. Heb een leuke adapter
> gevonden zodat je de tijdrit/bar-end shifters op gewone sturen kunt
> zetten en als een duimshifter kunt gebruiken. Werkt goed bij gebrek aan
> 10 speed twist shifters.

Er is door Kulhavy al wel (succesvol) geraced met 10sp-twistshifters.
Op Bikemotion wilde sram er desgevraagd niet heel duidelijk over zijn.
Ik mag (blijven) hopen dat ze komend seizoen op xx-niveau leverbaar
worden.

G -waarmee 8 en 9sp rap zeldzamer wordt- O

H. Wessels

unread,
Jan 16, 2012, 7:24:00 AM1/16/12
to ligf...@googlegroups.com
On 14-1-2012 22:35, Harry Lieben wrote:
> Ik heb een lowracer gehad die ik met frictie schakelde omdat ik geen
> geschikte shifter had liggen en wel een passende bar-end shifter. Dat
> was best te doen, maar vereiste een dosis gevoel die ik voor een
> wedstrijdfiets niet echt handig vond. Schakelen duurde eigenlijk net
> iets te lang om mee te kunnen komen in een peloton dat wel eens een
> tussensprintje maakt. Bij een tijdrit maakte het geen verschil.

Grappig. Ik ben met mijn Jester begonnen met index schakelen maar heb de
barendschifter al snel omgedraaid zodat hij frictie werd. Dit bevat me
erg goed. Om mijn RazzFazz heeft nooit wat anders gezeten als frictie.
Voor mijn gevoel gaat schakelen erg trefzeker. Ik hoef niet terug naar
dat eeuwige gepiel met de indexed shifters.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Koen Van den Bergh

unread,
Jan 17, 2012, 1:44:51 AM1/17/12
to ligf...@googlegroups.com

Op 16 jan. 2012 22:24 schreef "H. Wessels" <H.We...@picardi.nl> het volgende:


> Grappig. Ik ben met mijn Jester begonnen met index schakelen maar heb de barendschifter al snel omgedraaid zodat hij frictie werd. Dit bevat me erg goed. Om mijn RazzFazz heeft nooit wat anders gezeten als frictie. Voor mijn gevoel gaat schakelen erg trefzeker. Ik hoef niet terug naar dat eeuwige gepiel met de indexed shifters.

Als er ooit terug een tijdritfiets komt voor de triathlon dan wil ik daar ook frictieschakelaars op. Er is wat mij betreft niets dat even goed werkt, al vergt het wel oefening voordat het echt snel en vlot gaat.

Koen -enige derailleurfiets in gebruik is de mtb met een 10-speed x9-

Ful Valstar

unread,
Jan 19, 2012, 11:04:54 AM1/19/12
to Ligfiets
On 17 jan, 07:44, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com> wrote:

> Als er ooit terug een tijdritfiets komt voor de triathlon dan wil ik daar
> ook frictieschakelaars op.



Probeer Shimano Di2 eens, je weet maar nooit. Kheb op Bike-motion op
de Di2 schakelaars mogen rammen, werkt foutloos en als een
bliksemschicht.

Uit deze draad blijkt dat het handgreep index-schakelen niet bij
iedereen bevalt. Bij racefietsen (kortere kabels dan bij liggers) hoor
je daar minder over, echter bij 10speed wordt het afstellen/verlopen
ook bij hen vaak problematisch. Sommigen kiezen daarom een 9speed
groep icm de smallere 10 speed ketting, dit zou beter blijven werken.
Het huidige index-derailleur-systeem is geniaal simpel en relatief
goedkoop maar zoals bij elk techniek-concept wordt er ergens wel een
concessie gedaan, en dat is hier dat de indexering op het stuur zit en
niet waar hij zou moeten zitten; op de derailleur.

Het systeem is hierdoor gevoelig voor ontregeling, dit wordt nog erger
als de positie van het achtervork-der.bevestigingsoog niet 100%
conform schakelsysteemspecificatie/maten-leverancier is. Shimano en
Campa hanteren verschillende maten voor de der.oog-positie t.o.v. de
denkbeeldige lijn tussen racefiets hart-achteras/hart-crank. Voeg hier
aan toe het nadelige effect van de langere bedieningskabel bij een
ligger en/of een matige kwaliteit kabel, ketting iets te lang of iets
te kort of een ander schoonheidsfoutje en door optellen van vaak
kleine foutjes krijgt je het schakelen nooit helemaal 100%.

Shimano heeft bij Di2 het indexeren op de enig juiste plek gebracht:
de derailleur. Dat nu de der.terughaalveer (niet de kettingspanveer
dus) niet meer nodig is is helemaal fraai. Met het schakelen naar een
groter achterkransje moet je de der.kabel stickslip gaan overwinnen,
dat zal wel meevallen, maar dan moet je ook nog de zware der.veer meer
uittrekken. Die zware veer heeft in feite niks met het schakelen, het
derailleren van de ketting, van doen en is er alleen omdat het systeem
met 1 kabel werkt ipv 2 (waardoor de veer wel weer nodig is tbv
opschakelen naar kleiner kransje).

De fietsbladen (internationaal) en gebruikers-revieuws geven, tot nu
toe, uitstekende duur-beoordelingen van Di2 zoals deze
bijvoorbeeld:

"Its like the hand of God reaches out to grab your chain and place it
on the chainrings/cogs. I could rave here but will spare you and just
say without a doubt its the best shifting groupset ever made. It
doesn't go out of alignment, doesn't need to be re-tuned, trimmed or
lubed. With the ever tightening clearances and different cable
thicknesses these days, its a refreshing relief not to maintain and
worry about that kind of crap. "

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=70101

Prijzen Ultegra Di2 zijn een stuk prettiger dan die van DA. Nu nog een
105 Di2 'achteronly'der.set en we hebben het nergens meer over.

http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=Shimano+Di2&PartnerID=2957&gclid=CMnHqPyr3K0CFYpO3godMDwgPQ

Ful


grollie

unread,
Jan 19, 2012, 1:28:51 PM1/19/12
to Ligfiets


> Probeer Shimano Di2 eens, je weet maar nooit. Kheb op Bike-motion op
> de Di2 schakelaars mogen rammen, werkt foutloos en als een
> bliksemschicht.

Voor de liefhebbers wordt het nog interessant: campa heeft de
uitdaging aangenomen en komt met eps. t mocht effe duren. Vooralsnog
lijkt deze groep mooier, lichter, maar vooral sneller te zijn.

G -wie aapt nu na? en uiteindelijk koopt sram de winnaar- O

Ful Valstar

unread,
Jan 19, 2012, 2:49:28 PM1/19/12
to Ligfiets
On 17 jan, 07:44, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com> wrote:
> Als er ooit terug een tijdritfiets komt voor de triathlon dan wil ik daar
> ook frictieschakelaars op.

Cervelo incl Di2, vette wielen en hydraulische remmen, kan jij weer 20
jaar vooruit.

http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/komponenten/komplettgruppen/magura-praesentiert-hydraulische-rennrad-felgenbremse/a16239.html

Ful

math

unread,
Jan 20, 2012, 4:56:30 AM1/20/12
to Ligfiets


> Cervelo incl Di2, vette wielen en hydraulische remmen, kan jij weer 20
> jaar vooruit.
>
>  http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/komponenten/komplettgr...
>
> Ful

Bedankt voor de link. Die remmen zien er erg goed uit. Magura kennende
zal het ook wel goed remmen. Mooi in combinatie met electrisch
schakelen. goede prestaties en een opgeruimd stuurtje.

Marco

Arnold Ligtvoet

unread,
Jan 20, 2012, 5:37:34 AM1/20/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 20-1-2012 10:56, math schreef:

Ik denk alleen dat die remmen op de meeste tweewielers slecht gaan
passen. De remleiding zit in het midden van de rem en komt dan recht
omhoog. Bij de meeste ligfietsen zit daar een frame in de weg....

Arnold.

Ful Valstar

unread,
Jan 20, 2012, 5:56:49 AM1/20/12
to Ligfiets
On 20 jan, 11:37, Arnold Ligtvoet <arn...@ligtvoet.org> wrote:

> Ik denk alleen dat die remmen op de meeste tweewielers slecht gaan
> passen. De remleiding zit in het midden van de rem en komt dan recht
> omhoog. Bij de meeste ligfietsen zit daar een frame in de weg....

BMX'rs spinnen 360graden(en meer) met hun stuur, vinden ze leuk,
daarom moet bij BMX de voorremkabel d o o r de voorvorkbuis lopen:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75328

Ful

grollie

unread,
Jan 20, 2012, 6:07:46 AM1/20/12
to Ligfiets
> Ik denk alleen dat die remmen op de meeste tweewielers slecht gaan
> passen. De remleiding zit in het midden van de rem en komt dan recht
> omhoog. Bij de meeste ligfietsen zit daar een frame in de weg....

Ze zijn ook niet bedoeld voor de meeste tweewielers. Er gaan remgrepen
voor een tijdritfiets bij, dus aan het stuureinde. De prijs is ook
niet bedoeld voor de meeste fietsen, verwacht een setje vanaf €499.

G -maar mooi is het- O

math

unread,
Jan 20, 2012, 6:09:03 AM1/20/12
to Ligfiets
Of een haakse koppeling in de leiding. Bij remgrepen wordt dit ook
veel gedaan. Als het net zo hard remt als een HS33 zie ik wel
toekomst.

Ful Valstar

unread,
Jan 20, 2012, 6:48:29 AM1/20/12
to Ligfiets
On 20 jan, 12:09, math <marco.th...@kema.com> wrote:

>Als het net zo hard remt als een HS33 zie ik wel
>toekomst.

Voor de prijs van die nieuwe Magura's koop je HS33-Firmtech incl
Firmtech voorvork-met-Firmtechopnamesteuntjes eraan gelast (Santos en
Idworx). Deze remmen zitten zo laag op de voorvork dat de voedings-
hydrauleiding met redelijk bochtwerk IN de voorvorkbuis gebracht kan
worden waarna hij door de BMX-headset-met-gat richting stuur gaat.
Flevobike heeft ook zoiets gedaan bij de eerste huidige Greenmachine
(?).

http://www.idworx-bikes.de/nl/informationen/integrated-design.php

Ful

math

unread,
Jan 20, 2012, 3:18:16 PM1/20/12
to Ligfiets



>
> Voor de prijs van die nieuwe Magura's koop je HS33-Firmtech incl
> Firmtech voorvork-met-Firmtechopnamesteuntjes eraan gelast (Santos en
> Idworx). Deze remmen zitten zo laag op de voorvork dat de voedings-
> hydrauleiding met redelijk bochtwerk IN de voorvorkbuis gebracht kan
> worden waarna hij door de BMX-headset-met-gat richting stuur gaat.
> Flevobike heeft ook zoiets gedaan bij de eerste huidige Greenmachine
> (?).
>
> http://www.idworx-bikes.de/nl/informationen/integrated-design.php
>
> Ful

Mooi, maar vooral voor een tour/ reisfiets. Die magura op de Cervelo
TT is dan weer meer voor een racer.

Ik heb trouwens nog geen verkoopprijs gezien. Is die al bekend?

Ful Valstar

unread,
Jan 24, 2012, 7:07:09 AM1/24/12
to Ligfiets
On 14 jan, 19:06, Harry Lieben <harrylie...@gmail.com> wrote:
> Op Vimeo staat een aardig filmpje met een toepassing voor een handbike:http://vimeo.com/23659631Als de handbiker wil schakelen steekt hij een
> vinger uit om de shifter even aan te tikken. Dat scheelt kabels aan de
> crank.

Er zijn al mensen die Di2 schakelen met afstandsbediening dus met
kabelloze knopjes op het stuur; wordt dan nog simpeler ook voor deze
handbiker. Over kabels gesproken; om nog even terug te komen op het
vaak gehoorde slechtere schakelen van een ligger t.o.v. upright
(klinkt wat aardiger dan bukker); dat is vermoedelijk niet alleen
vanwege de langere kabel bij een ligger maar vooral omdat bij uprights
de buitenkabel over lange rechte stukken onderbroken is hetgeen
natuurlijk minder wrijving geeft.

Wat ook negatief werkt is gebrek aan (correcte) smering of
tegenwerkende smering. Sheldon Brown zei o.a.:"In the old days, before
the development of plastic-lined housing, it was necessary to coat the
inner cable with light grease or heavy oil. Modern plastic-lined
cables have made the use of grease inappropriate, because the
viscosity of the grease makes for sluggish cable movement. This is a
more critical concern with modern brake and gear systems that use
weaker return springs, and with indexed shifting in general. Many
manufacturers now recommend against using any lubrication on cables."

http://sheldonbrown.com/cables.html

'Je mag een versnellingskabel niet smeren' heb ik ook wel eens gehoort
van een fietsenmaker maar dat leek mij wat schraal en daarom spuit ik
de buitenkabel door met WD-40 en daarna kettingolie erin; niet goed
bezig dus want Shimano zegt: "Voor de versnellingskabel wordt een
speciaal soort vet gebruikt (SIS-SP41). Gebruik geen DuraAce vet of
andere soorten vet, aangezien dit een nadelige invloed kan hebben op
het overschakelen van de versnellingen":

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=33666

Ik gebruik overigens alleen SP-41 buiten- en binnenkabels omdat ik
Shimano-schakelspul heb en vooral omdat SP-41 (= geen gecoate
binnenkabel waarvan deze PTFE-laag eraf kan bladderen) al vele jaren
lang als beste uit de schakelkabeltesten van TOUR komt, laatste test
is van 2010-10 (SP41; niedrige bedienkrafte, gutes preis-Leistungs-
verhaltnis). Shimano is de uitvinder van het indexschakelen (SIS)
waarbij je opeens een hele goede drukvaste buitenkabel moet toepassen;
kennelijk heeft Shimano daar heel veel R&D ingestopt want nog steeds
is hun SIS-SP-41 de beste kabel; de binnenkabel is niet alleen van RVS
maar ook nog glad gewalst.

Shimano is een raar onbetrouwbaar bedrijf qua innovaties, want
tegenover bijvoorbeeld het geniale SIS en andere toppers zoals hun
naven (m.u.v. met alu-as) 4-kant BB en sinds kort hun kettingen, slaan
ze de plank soms grandioos mis met zoals bijvoorbeeld hun trapas-
buitenboordlagers, biopace en velgen met de spaken aan de zijkant van
de velg.

Vermoedelijk gaan ze het weer super goed doen met Di2 want de
hoeveelheid langdurige R&D die in Di2 gestopt is is formidabel en
e.e.a dankzij de Japanse voertuig-electrobranche die nu de absolute
wereldtop is. Automatisch is Shimano terecht gekomen bij
(toeleveranciers van) Toyota/Lexus en/of Yamaha-motorfiets/outboard
e.d. want die maken al jaren lang miljoenenvoudig (!) weatherproof
voertuig-electro spul, buiten dat bevalt de samenwerking/
kennisuitwisseling met Toyota kennelijk heel goed:

http://www.parleecycles.com/in-the-media/2011/8/10/prius-x-parlee.html

Tzou best wel eens kunnen zijn dat er ook Japanse electro spulletjes
in de electroschakel-Campa zit. Je kan er in ieder geval de zee mee
infietsen.

http://velocitynation.com/content/equipment/2012/campy-eps-and-ultegra-di2-hands-mark-purdy

Ful


Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages