Podcasten

Wim Ganseij

to ligf...@googlegroups.com
Ook bij Podcasten komt het ligfietsen voor. Op
http://www.gespod.nl/engine/directory.php?function=showEditions&podcastId=513

staat onderaan de pagina :

"afl. 5 waarin ik mij opwind over ligfietsen"

Eerst een stukje over David Beckham, daarna komt de nationale
ligfietsdag....

Wim

Ronald

to Ligfiets
daarna komt de nationale
ligfietsdag....

Ik heb even naar de podcast geluisterd. tsja.... heeft deze 'caster' nu
een punt of niet? Ik voel eigenlijk wel met hem mee. Maar dat mag
natuurlijk niet. Zal wel weer te maken met mijn eigen vooroordelen,
mijn ongenuanceerde denken in stereotypen, et cetera. Als ik
ligfietsers zie (incluis mijzelf) en zeker in groepsverband zie ik
geen/weinig, jonge, stoere, snelle, sexy personen. Maar ja, moet dat
dan zou je zeggen. Een ligfiets trekt toch blijkbaar een bepaald en
beperkt publiek; Ik vraag mij af hoe ligfietsmakers/fabrikanten nu hun
fietsen in de markt willen zetten; op welke marktsegmenten wordt nu
ingezet; op welke doelgroepen moet je op inzetten om groter te worden,
om meer fietsen te verkopen? Om het ligfietsen 'normaal' te maken.

Wie helpt mij van mijn complex af

met groet,

Ronald

Arjan Verstoep

to ligf...@googlegroups.com
Ronald wrote:
> Als ik
> ligfietsers zie (incluis mijzelf) en zeker in groepsverband zie ik
> geen/weinig, jonge, stoere, snelle, sexy personen.
Hmm da's gek. Toevallig ben ik zelf vrij jong, erg stoer, ook snel en
zeker sexy!
Maar ik rijd danook Flevoracer. :-P

~ Arjan -geen rechte inflexibele trap-maar-een-eind-weg fiets voor mij-
Verstoep

Arnold Ligtvoet

to ligf...@googlegroups.com
Ronald wrote:

> Wie helpt mij van mijn complex af

Arjan was me net voor. 34 jaar, blond en stoer en ik rijd op een Optima
Baron. En, alsof dit nog niet genoeg is, rijdt mijn 33 jarige vrouw ook
nog Baron.... hoe stoer wil je het hebben ;-)

Ik had vandaag ook nog weer een praatje bij het stoplicht met een stoere
gozer. Die vond dat ik een stoere fiets had en vroeg zich af hoe snel
dat was.... Hij zei ook al eens gekeken te hebben naar ligfietsen, maar
vond ze te duur.

En, daar zijn we volgens mij bij één van de problemen. Jongeren voelen
zich aangetrokken tot snellere racers (ik heb tot nu toe 1 jongere
ontmoet die graag wilde toeren, maar dat kan weer aan mijn omgeving
liggen) en die snelle lage liggers zijn duur. Als er 1 ding is dat ik
als jongere niet in overvloed had dan is het geld. Ga dan even na dat je
voor een lage racer toch op zijn minst EUR 2000 kwijt bent en je weet
ook waarom er minder jongeren op rijden (volgens mij dan).

Arnold - waarom zouden ligfietsen normaal moeten zijn - Ligtvoet

Pinker Perl

to ligf...@googlegroups.com
2006/6/6, Ronald <rtmbe...@zonnet.nl>:

> mijn ongenuanceerde denken in stereotypen, et cetera. Als ik
> ligfietsers zie (incluis mijzelf) en zeker in groepsverband zie ik
> geen/weinig, jonge, stoere, snelle, sexy personen. Maar ja, moet dat

Uit een representatieve enquete op het #ligfiets kanaal op oftc is
gebleken dat de bezoekers van dat kanaal zowel zichzelf als de andere
bezoekers zowel jong, stoer, sexy als snel vinden. Pinker vermoedt dat
daar de hippe ligfietsers komen.

/Pinker

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 6 jun 2006, om 22:40 heeft Arnold Ligtvoet het volgende geschreven:

> [...]
> ook
> nog Baron.... hoe stoer wil je het hebben ;-)

Ik ben grijs, bijna 59 jaar en rij Quest. Stoer genoeg?

> [...]
> voor een lage racer toch op zijn minst EUR 2000 kwijt bent en je weet
> ook waarom er minder jongeren op rijden (volgens mij dan).

Ik ben het vierkant met je oneens. Dat jij in je vroege jeugd geen
geld had, betekent nog niet dat de huidige jeugd dat ook niet heeft.
Ik ken tientallen jongelui, ik heb er enkele in dienst, die op hun
16e hun eerste scooter of brommer kopen. Zo'n ding kost evenveel als
een goed uitgeruste ligfiets, om over de krankzinnig hoge
verzekeringskosten maar te zwijgen. Ze beschikken ook meestal over
een Xbox, liefst 360, ze gaan uit in niet de goedkoopste disco's e.d.
Het gaat m.i. dan ook helemaal niet over geld maar over prioriteiten.
Met een scooter ben je stoer, met een ligfiets een zonderling. Als je
jong bent, sorry Arnold die tijd is voorbij :), wil je bij een groep
horen. Wel eens een groep ligfietsers gezien? Is toch eigenlijk een
groep weinig sexy apostelen die totaal niet aansprekend is voor de
moderne jeugd?

> Arnold - waarom zouden ligfietsen normaal moeten zijn - Ligtvoet

Ik gun de ligfietsindustrie een verveelvoudiging van hun omzet, maar
zie dit niet gebeuren.

Wim - veel meisjes schieten in de lach als ik langs kom, komt dat
door mij of door de Quest? - Schermer

Arnold Ligtvoet

to ligf...@googlegroups.com
Wim Schermer wrote:
> Op 6 jun 2006, om 22:40 heeft Arnold Ligtvoet het volgende geschreven:
>
> Ik ben grijs, bijna 59 jaar en rij Quest. Stoer genoeg?

Yep. Ik denk dat stoer niet leeftijd gebonden is. Ik vind het
persoonlijk meer de instelling. Mede liggers gruwen weleens als ik
vertel dat ik naast mijn ligfiets ook een dikke BMW heb. Die moet ik dan
keer op keer uitleggen dat ik het meest geëigende vervoersmiddel op het
juiste moment gebruik (in mijn optiek dan).

> [...]
> Het gaat m.i. dan ook helemaal niet over geld maar over prioriteiten.
> Met een scooter ben je stoer, met een ligfiets een zonderling.

Vooralsnog wel. Scooters waren vroeger ook niet stoer. Ik ben wel met je
eens dat de jeugd van tegenwoordig meer geld lijkt te hebben, maar er is
ook nog iets al prioriteit. Ik had vroeger niet heel veel geld, maar wel
altijd baantjes. Van dat geld kocht ik stereo's, computers en ging ik op
vakantie. Ligfietsen waren er toen nog niet veel.... Ik denk dat ik
weleens een artikel in de Kijk heb gezien, zal wel een Roulandt geweets
zijn.

> [...]
> horen. Wel eens een groep ligfietsers gezien? Is toch eigenlijk een
> groep weinig sexy apostelen die totaal niet aansprekend is voor de

Wat niet is kan nog komen.... Ik heb trouwens nooit zo die 'groeps'
mentaliteit gehad. Is dat dan de reden dat ik ligfiets....?

> Ik gun de ligfietsindustrie een verveelvoudiging van hun omzet, maar
> zie dit niet gebeuren.

Ik denk ook niet dat de jeugd op korte termijn ligfietsen als cool gaat
zien. Als er al een omzetboost komt dan denk ik eerder dat dit de
babyboomers gaan zijn. De toekomst zal het leren..

> Wim - veel meisjes schieten in de lach als ik langs kom, komt dat
> door mij of door de Quest? - Schermer

Ze zeggen weleens dat de vraag stellen het antwoord geven is ;-)

Arnold - volgens Wim al een oudje :-( - Ligtvoet.

Arnold Ligtvoet

to ligf...@googlegroups.com
Arnold Ligtvoet wrote:

> [...]
> keer op keer uitleggen dat ik het meest geëigende vervoersmiddel op het
> juiste moment gebruik (in mijn optiek dan).

Hmm, dat had ik nog niet helemaal af. Zo maar naar bed.

Wat ik merk is dat mensen vaak denken dat ligfietsen bij een bepaalde
levensinstelling hoort die alleen fietsen als vervoermiddel promoot. Ik
merk dat niet-liggers nog steeds verbaast reageren op het feit dat ik
ligfiets en dat mede-liggers nog weleens verbaast reageren als ik vertel
dat ik een enorme liefde heb voor mooie en snelle auto's.

Ik hoop dat steeds meer mensen gewoon het ligfietsen als alternatief
vervoermiddel ontdekken. Dat zou ik stoer vinden....

Arnold.

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Ik deel je liefde, nou ja liefhebberij voor snelle auto's. Ik heb een
Audi S6 Avant en geniet daar enorm van.
Ik leg daar overigens maar 15.000 km per jaar mee af, relatief gezien
maar iets meer dan de 10.000 km die ik met de Quest afleg.
Er zijn overigens best nog meer liggers met dikke auto's. Ik heb
Robert Lammerts ook al eens iets over SUV's zien melden.
Anderzijds bewonder ik ook liggers die bewust hun vervoersbehoeften
met uitsluitend de ligfiets invullen.
Per saldo maakt het mij totaal niks uit hoe iemand zijn doel bereikt.

> Ik hoop dat steeds meer mensen gewoon het ligfietsen als alternatief
> vervoermiddel ontdekken. Dat zou ik stoer vinden....

Als het gaat om zuinig omgaan met energie, dan is de ligfiets een
superieure propositie. Afgelopen zondag reed ik 186 km op 5 sneetjes
brood en 2 bananen.
Deze afstand kost me met de Quest een verbruik van 3500 kcal, met de
Fujin 4500 kcal. De 7 km heen en weer met de auto naar mijn
schoonouders kostte 15.000 kcal aan benzine.
Met deze 15.000 kcal zou ik met de Quest 800 km afleggen. De Quest is
dus ruim 57x zo zuinig als een S6. Bizar eigenlijk...
Wim - liever in de Quest dan in de S6 - Schermer

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Op 6-6-06 heeft Wim Schermer<aer...@xs4all.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> een Xbox, liefst 360, ze gaan uit in niet de goedkoopste disco's e.d.
> Het gaat m.i. dan ook helemaal niet over geld maar over prioriteiten.
En volgens de statistieken hebben de dames en heren steeds jonger een
steeds hogere schuld. Wat dat betreft zijn ze eerder "volwassen"
geworden. Verder ben ik het met Wim eens (-;

Wat bij de jongeren nog steeds hetzelfde is, is dat hun gedrag over
het algemeen erg afhankelijk is van de groep waar ze zich in bevinden.
Wim kan zich vast nog wel herinneren dat hij op school niet en Beatles
en Rolling Stones kon zijn..... Helaas vinden ze ligfietsers (en
jullie bevestigen dat) iets voor ouwe wat technisch wazig uit hun ogen
kijkende bejaarden (ik werk op een school: boven de 30 ben je bejaard,
je maakt het alleen maar erger als je getrouwd bent, of nog erger
kinderen hebt)

Overigens vind ik jullie associatie met snelle fietsen en snelle
autto's wel interessant. Misschien leuk om een gallerij te maken met
onze snelle fietsen voor snelle en dure auto's. Quest voor audi S6,
fujin voor een ferrari, CLR voor een Astin Martin. Mijn M5 kalisvaart
voor een MG (immers ook bijna uit productie). Daarmee zou je een
associatie kunnen oproepen tussen snel en stoer en bling bling.

Op CV vond ik Kettwiesel/HP velotechnik en Azub het beste appeleren
aan de gevoelens van jongeren. De rest had niet echt nagedacht over
doelgroepen, het was niet in ieder geval niet te zien.
--
Groetjes
Hans

Walter Hoogerbeets

to Ligfiets
hoihoi,

Ronald schreef:

> mijn ongenuanceerde denken in stereotypen, et cetera. Als ik
> ligfietsers zie (incluis mijzelf) en zeker in groepsverband zie ik
> geen/weinig, jonge, stoere, snelle, sexy personen. Maar ja, moet dat

Heb je wel eens de doorsnee automobilist bekeken. Daar haalt de
gemiddelde ligfietser het niet bij qua burgertruttigheid.

Maargoed.

Mijn conclusie is dat deze podcastmeneer een totaal humorloze prutser
is, die, overtuigd van zijn eigen interessantheid en zeer tevreden met
zijn woordgrappigheid, na lang zoeken een onderwerp vond om de
columnist over uit te hangen. Toevallig was dat de ligfiets. Eigenlijk
maar goed ook, anders had hij meer zendtijd moeten vullen met geneuzel
over Beckham, en bij dat onderwerp was zijn creativiteit halverwege de
eerste zin al uitgeput.

Als wij ons hier druk over moeten maken, zijn we wel heel diep
gezonken. Deze meneer is nog onbetekenender dan dat mens van de Metro
(of was het de Spits). Gaat een hip bandje uit Engeland zich druk maken
op het moment dat André van Duin ze probeert af te zeiken?

Ik moet er hoogop een beetje om grinniken. Weinig dingen zijn zo futiel
als de mensheid er van trachten te overtuigen dat als ik op mijn Jester
lig, ik een zielepoot ben. Maak een trendgevoelige scholier maar eens
wijs dat een glimmende lage racer helemaal niet cool is, maar juist
heel suf.

Er was een tijd dat men mensen met een homecomputer als 'nerds'
bestempelde.

groetjes, walter - World domination. Fast.

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Hallo lijsters,

Zo langzaamaan dekt de vlag de lading niet meer. Wil je het onderwerp
aanpassen als je op deze draad reageert?

--
Groet van de lijstbeheerders,
Wim en - voor deze - Theo.

Hans van Schoot

> [...]
> met uitsluitend de ligfiets invullen.
> Per saldo maakt het mij totaal niks uit hoe iemand zijn doel bereikt.

Ik heb gewoon een hele stoere hurricane met daaronder groene neonverlichting
en voorop een mooie felle 3watt led spot die erg aan dure autoverlichting
doet denken ;-) verder heb ik ook een hele mooie vriendin die ook ligfietst,
en niet te vergeten een broertje die elke dag de route almere-lelystad
onveilig maakt. En als de grootte van je broek bepaalt hoe stoer je bent dan
zijn wij dat alle 3 heel erg :-)

Maarja aan de andere kant knutsel ik ook graag aan de scooter van een vriend
van me (Italjet Dragster voor de kenners) of aan zn Golf V5 :-)

Over die betaalbaarheid van stoere lage racers, misschien komt er van fuenda
ook wel een betaalbaar snelheidsmonster?

Greetz ;-)
Hans van Schoot