Fiets onderzoek

Pieter Jan

to Ligfiets
Ik had al in de plaatselijke krant gelezen dat er een onderzoek gedaan
zou worden onder fietsers tussen Deventer en Apeldoorn. Dit in een
poging om meer mensen op dit stuk in de spits te laten fietsen in
plaats van op de A1 in de file te gaan staan. Op zich een goed idee,
dan kan ik er tenminste sneller langs met de auto ;-)

Voor dit onderzoek zouden er flyers uitgedeeld worden met daarop het
adres van een website met een enquete. Vanochtend was het dan zover
voor mij; Op een rotonde bij Teuge stond een jongeman in een
reflectiehesje wat wijfelachtig naar mij te kijken, en toen ik
duidelijk bij hem afremde en hem verwachtingsvol aankeek drukte hij me
een papiertje in handen. "Ook voor ligfietsers" zei hij er nog
bemoedigend bij.

Op het werk aangekomen zocht ik direct ongeduldig de website op om
mijn mening te kunnen geven over het fietsen van woon naar werk. De
eerste vragen waren makkelijk; Hoe vaak fiets je hier langs, en voor
welke reden?
Toen werd er gevraagd naar de woon-werk afstand, dus ik vul 60 km in.
In rode letters verscheen er vervolgens vermanend: "De maximum woon-
werk afstand is 50 km".
Ik voelde me erg schuldig, blijkbaar heb ik al die tijd de regels
overtreden en 10 km te veel naar mijn werk gefietst. Ik heb er maar
snel 50 van gemaakt. De volgende vraag, "Hoe lang fietst u over deze
afstand", was al niet beter. Ik doe er 's ochtends zo'n 120 minuten
over (sorry, ik ben niet zo snel), maar dat mocht maximaal 100 zijn.

Er worden wel hoge eisen aan de forensen tussen Apeldoorn en Deventer
gesteld. Stel dat je inderdaad 50 km fietst, dan mag je daar dus
maximaal 100 minuten over doen, dus je moet een gemiddelde van
minimaal 30 km/u halen. Daar mag je inderdaad wel een ligfiets voor
aanschaffen.

Pieter Jan - Neemt sommige dingen soms te serieus

Niels

to Ligfiets
Dag Pieter jan,

Heb je voor mij de site?
Vanmorgen op de fietssnelweg naar Breukelen kwam ik ook een orangje
hesje tegen.
Die zwaaide vrolijk,
Ik had niet echt zin om te stoppen, lag net op snelheid en was al niet
zo op tijd..... Maar de enquete wil ik best invullen.

Groet,

Niels, woon werk is bij mij 55 km enkele reis, van der Wal

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Pieter Jan schreef:
> ---knip---

> Toen werd er gevraagd naar de woon-werk afstand, dus ik vul 60 km in.
> In rode letters verscheen er vervolgens vermanend: "De maximum woon-
> werk afstand is 50 km".

Misschien misschien bedoelen ze met die 50 kilometer ook nog wel eens
heen en terug tezamen....

> [...]
> afstand", was al niet beter. Ik doe er 's ochtends zo'n 120 minuten
> over (sorry, ik ben niet zo snel), maar dat mocht maximaal 100 zijn.

Dan klopt die tijd ook weer een beetje.

André

Pieter Jan

to Ligfiets
On 24 sep, 10:16, Niels <nvander...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Ik had niet echt zin om te stoppen, lag net op snelheid en was al niet
> zo op tijd..... Maar de enquete wil ik best invullen.

Om te voorkomen dat iedereen gaat doen alsof hij daar ook fietst en
'ongeauthoriseerd' de enquete gaat invullen zal ik je de link even via
de mail toesturen.
Op de flyer staat trouwens een code die je moet invullen, zodat ze
kunnen zien waar en wanneer je die flyer gekregen hebt.

> Groet,
>
> Niels, woon werk is bij mij 55 km enkele reis, van der Wal

Dan val jij ook buiten de doelgroep ;-)
(Maar misschien dat je tussen Utrecht en Amsterdam wel verder mag
fietsen)

Pieter Jan

Pieter Jan

to Ligfiets
On 24 sep, 10:35, André Vrielink <andr...@planet.nl> wrote:
> Pieter Jan schreef:> ---knip---
>
> Misschien misschien bedoelen ze met die 50 kilometer ook nog wel eens
> heen en terug tezamen....

Nee hoor, ze waren wel zo slim om daar expliciet 'enkele reis' bij te
zetten.

Pieter Jan

JD

to Ligfiets
On 24 sep, 09:25, Pieter Jan <baronenqu...@gmail.com> wrote:
> [...]
> afstand", was al niet beter. Ik doe er 's ochtends zo'n 120 minuten
> over (sorry, ik ben niet zo snel), maar dat mocht maximaal 100 zijn.

LOL !

Ja je bent een uitzondering jongen ;-)

Heb je de onderzoekers die de enquete hebben gemaakt al gebeld en
geïnformeerd dat ze op deze manier onjuiste resultaten krijgen?
De gemiddelde forens fietst het misschien niet, maar als onderzoeker
wil je volgens mij wel zo volledig mogelijk geinformeerd zijn.

Jan-David

Niels

to Ligfiets
Dag Pieter,

Inmiddels de enquete ingevuld. Op het end vragen ze wel naar postcode
van woonplek en de plaats van bestemming. Daar halen ze mischien ook
wel wat uit.
Verder denk ik dat ik straks op de terugweg maar gaan lopen vanaf
Maarssen; ik heb inderdaad 50 ingevuld; straks word ik nog beschuldigd
van valsheid in geschriften... :-)_

Nog een raar iets in de enquette; ze gaan er per definitie van uit,
dat je in loondienst bent..... Kennelijk fietsen zelfstandigen niet.

Niels, zzp, van der Wal

\

ligfries

to Ligfiets
Pieter Jan fietst te veel:

> Toen werd er gevraagd naar de woon-werk afstand, dus ik vul 60 km in.
> In rode letters verscheen er vervolgens vermanend: "De maximum woon-
> werk afstand is 50 km".

Ah, een vergelijkbaar iets hadden ze oorspronkelijk bij www.fietsenscoort.nl
daar kun je per dag invullen hoeveel ww je gefietst hebt. Nu val ik
normaal nog ruim binnen de 100 km/dag, maar als er toevallig een
vergadering aanvast zit, of ik eens ergens anders moet werken, dan kan
het zo daar overheen gaan. Maar dat kon dus niet.
Een mailtje eraan gewaagd en na eerst verontschuldigingen de
toezegging dat het aangepast zou worden. En inderdaad, tegenwoordig
kan ik ook 180 als dagafstand invullen (komt 1 maal per 1 a 2 maanden
voor).

> [...]
> afstand", was al niet beter. Ik doe er 's ochtends zo'n 120 minuten
> over (sorry, ik ben niet zo snel), maar dat mocht maximaal 100 zijn.

Tja, dan maak je van de eerste 10 km sporten en vanaf km 11 wordt het
forensen? Beetje creatief zijn ;-)
Maar het beste is inderdaad een mailtje erachteraan om aan te geven
dat de grenzen toch echt te strak zijn gezet.

Groeten,

Kees - dit jaar al 11.727 woonwerk kilometers gefietst - van Malssen

Frans Grotepass

to ligf...@googlegroups.com
Niels wrote:
> [...]
> Ik had niet echt zin om te stoppen, lag net op snelheid en was al niet
> zo op tijd..... Maar de enquete wil ik best invullen.

Hoi Niels,

Waar stonden ze? Vanochtend vanuit Breukelen naar Amsterdam gefietst, maar geen hesjes te zien
gehad. Ik wil echter wel de enquête invullen.

Groet,

Frans

Niels

to Ligfiets
Dag Frans,

Ze stonden onderaan de Demka brug, en op de "fietssnelweg" (Dit gaat
net over de diefstallen daar) tussen Maarssen en Breukelen. Dus aan de
zuidkant van het Amsterdam Rijnkanaal.

Ik ga zo opstappen en ze nogmaals begroeten.

Hoi

Niels

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
Hoi Niels,

Was wel leuk je te ontmoeten!

Grt Frans
--
Gele Quest

Niels

to Ligfiets
Insgelijks,

Moest vanaf Driemond hard doortrappen om je achterop te komen. Verder
is het lastig kletsen bij 44 per uur....
O, en het oranje hesje stond er weer; nog een tijdje mee gekletst en
een code voor de vragenlijst meegekregen. Ik begreep van hem dat er
wel plannen zijn, om het fietspad tot Amsterdam door te trekken. leek
me wel wat :-)

Groet,

Niels, M5, van der Wal

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 24 sep 2009, at 21:48, Niels wrote:

> Moest vanaf Driemond hard doortrappen om je achterop te komen. Verder
> is het lastig kletsen bij 44 per uur....

Even voor de goede orde: met 44 over de bestrating bij Driemond, of
was je toen al voorbij Driemond in Zuidelijke richting? Want van 44 op
dat wegdek geloof ik geen snars, dat wordt bij 20 km/uur al eng.

> [...]
> een code voor de vragenlijst meegekregen. Ik begreep van hem dat er
> wel plannen zijn, om het fietspad tot Amsterdam door te trekken. leek

Over fietsen langs de Amsterdam Rijn kanaal gesproken. Afgelopen
zaterdag is het fietspad langs het kanaal bij Houten (noordkant)
officieel geopend. Dit heeft zo lang geduurd, omdat het kanaal en de
dijk onder verantwoordelijkheid van rijkswaterstaat valt.

Klagen bij de gemeente Amsterdam over het stuk fietspad bij Driemond
is waarschijnlijk zinloos, die lopen denk ik tegen dezelfde problemen
aan als in Houten. Daar kregen ze in eerste instantie alleen
toestemming voor een schelpenpad (een onverhard fietspad). De reactie
in Houten was om verder te onderhandelen. In Amsterdam zal de reactie
waarschijnlijk zijn dat een groot deel van de stad toch is voorzien
van zeer open bestrating, en dat dat pad langs het kanaal nog wel even
kan wachten.

Groet,

Maarten Sneep

Niels

to Ligfiets
Dag Maarten,

Dat stukje fietspad noem ik soms spottend een oud romeinse weg, waar
een dijk onder aangelegd is.
De keuze is hier overigens rustig rijden, en een beetje Driemond
inbobbelen, of op groot verzet hard door te trappen; gelijk aan de
kinderkopjes bij Parijs Roubaix. 44 haal ik dan wel, je zweeft dan een
beetje over de hobbeltjes, maar het is onnoemlijk zwaar.
Overigens reed ik 44 toen ik naast Frans reed; om bij hem te komen
ging de teller naar de 48. Dat was wel het maximale van mijn kunnen.

Dan over het fietspad hier:
Maarssen was eerst ook erg weigerachtig voor herstel van het fietspad;
pas toen er politiek besloten werd hier een "fietssnelweg' aan te
leggen, was er voldoende draagvlak. De hoop is, dat dit politiek zo'n
sterk argument is, dat er gemeente overstijgend een fietssnelweg
tussen Utrecht en Amsterdam wordt aangelegd.

Lijkt mij mooi,

Niels, liever geen hoobel, van der Wal

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On Fri, 25 Sep 2009 00:49:54 -0700 (PDT), Niels <nvand...@gmail.com>
wrote:

> Dat stukje fietspad noem ik soms spottend een oud romeinse weg, waar
> een dijk onder aangelegd is.

[dat stukje: Amsterdam-Rijn Kanaal, bij Driemond]

> [...]
> kinderkopjes bij Parijs Roubaix. 44 haal ik dan wel, je zweeft dan een
> beetje over de hobbeltjes, maar het is onnoemlijk zwaar.

Ik heb dat stukje maar een keer gedaan. Stevige westenwind, de schepen
gingen diagonaal door het kanaal. Gezien de wind was ik van plan goed
contact met de weg te houden, beslist geen zin in een nat pak. Op die weg
durf ik dan niet hard.

De theorie dat je op een slecht wegdek juist heel hard moet gaan rijden
heb ik meermaals uitgeprobeerd - laten we wel wezen, er zijn voldoende
wegen om dit uit te proberen - maar ik heb nooit de snelheid gehaald om
daar echt profijt van te hebben. Nu ligt mijn max wel wat lager dan de
jouwe...

> [...]
> sterk argument is, dat er gemeente overstijgend een fietssnelweg
> tussen Utrecht en Amsterdam wordt aangelegd.

Gezien de achtergrond bij het stuk bij Houten (volgens kenners was het
voorheen nauwelijke beloopbaar), weet ik niet waar het knelpunt zit -
gemeente, rijkswaterstaat, geld - maar het zou best nog even kunnen duren
voordat er beweging komt op dit gebied. Het traject staat wel genoemd op
http://www.fietssnelwegen.nl/ maar hier staan wel meer dromen tussen
(Almere Amsterdam is in mijn inschatting niet 'Kansrijk', tenminste niet
via het IJmeer). We merken het wel. Hopelijk nemen ze dan ook het
belachelijk grote aantal 'Fietsers Oversteken' bordjes op het traject onder
handen.

Groet,

Maarten Sneep