de kijk van Bril

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Onder die titel heeft Martin Bril een column in de Volkskrant over van
alles. Vandaag zijn wij aan de beurt.
Er staat een foto bij van een man op een fiets die wel een beetje op de
mijne lijkt maar ik ben het niet, met gele helm en rode banaantassen. De
man staat in die lelijke starthouding met een voet aan de grond en de
andere op de bovenste trapper, de knie hoger dan de schouders. Zo val je
niet om maar elegant is anders.

Maar goed, het stukje. Bril heeft het over de snelheid en de schijnbare
onaantastbaarheid van ligfietsers en trekt de vergelijking met snelle
auto's en met schaatsers die ook sneller gaan dan de schaatsers uit het
verleden. Niet met andere fietsers.....
Ik lees zijn stukjes elke week en ik vind het wel iets grappigs, er
wordt hem een onderwerp aangereikt ("van diverse kanten werd ik gewezen
op het fenomeen ligfiets") en Bril geeft er zijn mening over. Over zo'n
willekeurig onderwerp zou ik eerst een week lopen piekeren, misschien
doet Bril dat ook maar aan de columns zie je het natuurlijk niet.
Zijn conclusie: ligfietsers willen zich vooral onderscheiden van alles
wat gewoon is. Iets voor middelbare mannen die het kind in zich willen
bewaren. Het oordeel wordt geveld, er is niks mis mee, ieder zijn meug,
maar het is niet goed dat alles zich in het openbaar afspeelt waar
iedereen het zomaar kan zien. Ook Martin Bril.
Ik ga het niet helemaal overschrijven dus koop de krant en lees het
stukje, er staan een paar heel mooie zinnen in (eentje dan: ligfietsers
willen boven het maaiveld uitsteken door er onder te gaan zitten) waar
ik onder het fietsen nog weken kan doormijmeren.

--
Groet van Theo - en verder gaat de bijlage over oorlog, anorexia en James Last - Mol

F. van Schoot

to ligf...@googlegroups.com
Theo Schreef....

[...]

Guus kwam het Artikel vanmorgen vroeg al brengen..

Dat van I-pod dopjes is ook een leuke we zijn het stomme vragen stellen wel
eens zat...

Groeten Frans er staat ook een interessant stuk over stuwdammen.

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Ik lees die krant en ik herken me voor een deel wel in zijn verhaal.
Volgens goed - Bril - gebruik lekker overdreven en in elk geval mooi
opgeschreven.
Wim - dat van die iPod oortjes klopt in ieder geval en dat lees ik
met graagte :) - Schermer

Mick

to Ligfiets
Ja de man schreef ook boeken samen met Dirk van Weelden. Zo'n boek heb
ik nog eens voor m'n verjaardag gekregen van 'n inwonende
filosofiestudente -Hoi Hannneke ken je me nog??! ( -grapje
mijnerzijds).
Hij komt uit 1957 en is dus zélf 5 jaar ouder dan ik !
Verder weet ik wel dat hij tegen windmolens vecht.
Windmolens die stroom opwekken tegen de opwarming van de aarde.
Ik weet niet waar hij woont (-grapje nr.2) maar hij beschreef die
namelijk als "horizonvervuiling" waar anderen zich beperkten tot bv.
nominatie van aangrenzende bebouwing van het Kurhaus in Scheveningen
als meest lelijke constucties
.- Voor u informatie!

Greetz Mick

wim.g...@gmail.com

to Ligfiets

Theo Mol schreef:

> [...]
> willen boven het maaiveld uitsteken door er onder te gaan zitten) waar
> ik onder het fietsen nog weken kan doormijmeren.

Of je leest het hier:
http://www.martinbril.nl/archief/2006/12/man_in_crisis.html

Wim

hyz

to ligf...@googlegroups.com
2006/12/2, wim.g...@gmail.com <wim.g...@gmail.com>:

Mooi stukje!

grtz
Henk - houdt van een gezonde dosis cynisme.

Mark-Jan Bastian

to ligf...@googlegroups.com
On Sat, Dec 02, 2006 at 02:11:26PM +0100, hyz wrote:

> Mooi stukje!

Zekers! Het lijkt dat Martin Bril ook de 'horizonvervuiling' van
ligfietsers heeft opgemerkt, dat zich in al zijn 'openbaarheid' afspeelt.
Ik denk dat het echt tijd wordt voor materialen waarmee je een fiets echt
onzichtbaar kan maken ;-)

Mark-Jan - wanneer krijgt die bril zijn midlife-crisis ? of was het
verhaal naar aanleiding-van ? ;) - Bastian

Kees van Malssen

to Ligfiets
Mark-Jan Bastian vindt het ook leuk:

> [...]
>
> Mark-Jan - wanneer krijgt die bril zijn midlife-crisis ? of was het
> verhaal naar aanleiding-van ? ;) - Bastian

Ik vond het ook wel een leuk stukje, zeker als je bedenkt dat het als
een column geschreven is (dat hoort prikkelend te zijn). Die miljoenen
chinezen op ligfietsen zijn toch wel mooie toekomstmuziek en verder
_zijn_ ligfietsen ook altijd snel, tenminste, als je ze vergelijkt met
de gemiddelde fietser (die nauwelijks aan de 15 km/h komt) en niet elke
keer met de top3% snelste niet-liggers.

Groeten,

Kees - die zich wel heel erg verwonderd heeft hoe zo'n broodschrijver
zoveel taalvauden in z'n stukje weet te krijgen - van Malssen

JeroenE

to Ligfiets
Theo Mol schreef:

> [...]
> maar het is niet goed dat alles zich in het openbaar afspeelt waar
> iedereen het zomaar kan zien. Ook Martin Bril.

Ik zit achter mijn scherm en lees het stukje op zijn weblog. Ik begin
me af te vragen hoe ligfietsers zulke vreemde indrukken achterlaten bij
anderen, maar al snel komt de heldere denker in me los vraag ik me af:
Who the fuck is Martin van Bril en hoe komt hij erbij zoveel kolder in
een enkele column te proppen?

Het antwoord op de eerste vraag is makkelijk. Hij is schrijver en
columnist voor Vrij Nederland en de Azijnbode. Tot zover geen
verrassingen.
De tweede vraag is moeilijker te beantwoorden. Zijn oordeel is hard:
Ligfietsers zijn mannen met de kinderlijke neiging zich van anderen te
moeten onderscheiden en zich aan te stellen in hun spandex broeken. En
dat ligfietsen per definitie onzichtbaar en onveilig zijn, staat voor
hem al vast. Dat er mensen zij die gewoon de voor hen meest geschikte
en praktische fiets kopen, is een denkstap die klaarblijkelijk nog iets
te ambitieus is voor de intellectuele vermogens van Martin Bril.

Ik zit achter mijn scherm en lees de column op zijn weblog nog eens
door. Naast het venster van mijn browser staat het schermpje van
Winamp. De muziek sterft uit en er springt een nieuwe naam in het
balkje: Henry Rollins - Liar.
Om het allemaal beter in context te plaatsen, lees ik enkele van zijn
andere columns, waaronder deze:
http://www.martinbril.nl/archief/2006/11/porno_pringles.html
Samengevat: eenzame man kijkt porno. Zo! Mijn wereldbeeld is weer
breder en rijker geworden. Vervolgens lees ik "het goede leven"
(http://www.martinbril.nl/archief/2006/11/het_goede_leven.html) terwijl
Henry Rollins me toefluistert: "...and I will tell you things you
already know, so you can say: I really identify with you soooooo
much..."

Ik zit achter mijn scherm en denk na over Martin. Ik begin hem al beter
te begrijpen. "...I am a Liar, a liar, a liar. And I'll keep on lying,
I promise..." klinkt het uit mijn speakers. "De wereld van Martin Bril"
heet zijn weblog, als ware het om aan te geven dat het een heel andere
wereld betreft dan degene waar wij met z'n allen in leven. Het is als
een disclaimer die aangeeft dat zijn waanbeelden niets met de
werkelijkheid van doen hebben. Martins wereld is de wereld van het
gladde maaiveld, en alles wat er bovenuit steekt, is "in crisis". Want
je zal toch maar een ligfiets of een gekleurd brilmontuur hebben. Dan
kun je maar beter meteen naar de psycholoog. Martin houdt van grijs,
grijze brillen, grijze fietsen, grijze mensen. En grijze columns. Want
Martin kan zich niet inleven in mensen met kleur, getuige zijn
ligfiets-schrijfsel. De Wereld van Martin Bril is van een
nietsontziende alledaagsheid die slechts bedoeld kan zijn als ultieme
aandachtsspanne training voor de toch al geoefende volkskrant lezer.
Het is de wereld van dingen die we allemaal al wisten en waar we vooral
ook helemaal niet op zaten te wachten.

Ik zit achter mijn scherm en blader door de trivialiteit van de wereld
van Martin. Al lezend dwalen mijn gedachten terug naar Henry Rollins,
die ondertussen door Winamp is vervangen met the Future Sound of
London. Wie leest dit? vraag ik me af. Wie zit er te wachten op een
columnist die alleen over Het Grijs kan schrijven, en zodra hij iets
met kleur moet doen, de plank volledig, maar dan ook volledig,
misslaat? En waarom lees ik dit nog?

Ik zit achter mijn scherm en vraag me af waarom ik me eigenlijk druk
maak om Martin Bril. FSoL heeft plaats gemaakt voor Voicst: "...so much
to do, so much to say, so much to prove, so much to fake..." Het is
niet dat ik beledigd ben omdat ik als emotioneel in crisis bestempeld
wordt. Ik heb wel eens ergere dingen naar m'n hoofd geslingerd
gekregen. Ook onwetendheid en gebrek aan enige vorm van argumentatie
ben ik wel gewend van bloggers. Maar het probleem is dat ik geen zin
heb om me als ligfietser te moeten verdedigen. Ik heb een fiets gekocht
omdat ik naar m'n werk wilde fietsen, en dat is een ligger geworden. Ik
wil geen zendeling zijn van het ligfietsgeloof, geen ambassadeur van
een frame-configuratie. Maar dat is een rol waar de Martin Brillen van
deze wereld me steeds in terug willen duwen, iedere keer als ik naast
ze sta bij het stoplicht. Morgen ga ik een ipod kopen.

Jeroen

André Vrielink

to ligf...@googlegroups.com
Haha, Jeroen, je moet columnist worden.... of ben je dat al. leuk stukje
tekst.
Ga je deze tekst ook naar Martin Bril sturen? Ben benieuwd naar zijn
antwoord.

André

alexander swen

to ligf...@googlegroups.com
balkje: Henry Rollins - Liar.

briljant, ook de rest van je stukje, en een stuk leuker om te lezen dan de column van deze man.

gr alex

JeroenE

to Ligfiets

André Vrielink schreef:

> [...]
> tekst.
> Ga je deze tekst ook naar Martin Bril sturen? Ben benieuwd naar zijn

Ik weet niet of dat nut heeft. Het weerwoord is even gemakkelijk als
voorspelbaar:

(1) U bent gewoon een snel op de tenen getrapte ligfietser en uw stukje
is alleen maar een bewijs dat ligfietsers zich aanstellen.
(2) U bent laf want u reageert anoniem.
(3) Ik ben columnist en schrijf opinie, dus waar maakt u zich druk
over.

Ik heb in het stukje al geprobeerd aan te geven dat (1) niet waar is,
maar de aantijging is makkelijk te maken en moeilijk weerlegbaar, omdat
je een negatie niet kunt bewijzen. (2) is niet helemaal waar. Voor de
mensen op deze lijst ben ik zeker niet anoniem, en bovendien lijkt het
me ook niet relevant. En (3) vind ik een beetje een dooddoener. Als je
bewust een groep stigmatiseert (of dat nou ligfietsers, vrouwen,
modeltreinbouwers, negers, SUV-rijders of Marokkanen zijn), dan vind ik
dat acceptabel mits je de beleefdheid kan opbrengen de zaak
redelijkerwijs te onderbouwen i.p.v. wat indrukken op te schrijven.

Jeroen - vind iPods toch eigenlijk best duur

Ful Valstar

to Ligfiets
Theo Mol schreef:

> Over zo'n willekeurig onderwerp zou ik eerst een week lopen piekeren, misschien
> doet Bril dat ook maar aan de columns zie je het natuurlijk niet.

Wat een onbehouwen klootzak dacht ik toen ik een bouwvakker met een
vette hamer een schroef in een muurplug zag slaan; dit is echt niet
NORMAAL meer.
Elk weldenkend fatsoenlijk normaal mens pakt een schroevendraaier en
draait de schroef aan.
Zie je wel, bouwvakkers zijn rauwe donders die alleen maar de hamer en
de nijptang kennen en dit low-tech gereedschap het liefst met grof
geweld hanteren.

Domme reactie.
Reactie had moeten zijn: WAAROM bewerkt de bouwvakker de schroef met
een hamer
ipv met een schroevendraaier ?
Muurplug en schroef waren mij bekend; het fenomeen 'slag(-schroef)plug'
nog NIET.
De schroef is slechts van een kruiskop voorzien om hem
(incidenteel/eventueel)
later weer UIT de plug te draaien.
Interpretatie 'kruiskop, dus altijd schroevendraaier' was fout.
Kortom: 'zeg bouwvakker WAAROM gebruikt u een hamer' EN met eigen ogen

het slag-plug doosje/handleiding lezen had mijn domme foutieve
beoordeling/emotie
kunnen voorkomen.
(sorry voor het hoge EO-kinderprogramma gehalte).

De beschrijving van het fenomeen 'ligfiets' door Martin Bril is net zo
dom en fout.
Eigenlijk nog genanter want hij schrijft het in een krant en krijgt
voor z'n kortzichtige prutswerk,
z'n wanprestatie, ook nog centjes.

> Zijn conclusie: ligfietsers willen zich vooral onderscheiden van alles
> wat gewoon is.

Filosoof Bas Haring had laatst op TV een programma waarin o.a. 'Gewoon'
een item was.
De strekking was: met 'ongewoon' kan ook wel niets mis zijn of zelfs
beter.
Bijvoorbeeld: het is 'normaal/gewoon' dat jongeren zich in het weekend
klem zuipen.
Of, het is 'normaal/gewoon' om kinderen te verwekken.
Bas Haring had eenden in z'n achtertuin.

> stukje, er staan een paar heel mooie zinnen in (eentje dan: ligfietsers
> willen boven het maaiveld uitsteken door er onder te gaan zitten)

Fout, het LIJKEN mooie zinnen maar het is blote onzin.
Bril zit maar wat semi-grappige taaldingetjes uit z'n pen te
masturberen om zijn gebrek
aan fiets-kennis en vooral journalistieke inzet/onderzoek (zeg
ligfietser, WAAROM ligfiets u)
te verbloemen.

Om deze journalistiek doodzonde (geen onderzoek) goed te praten geeft
hij zichzelf een,
zo lijkt het, perfect excuus:
''......stoplicht, ligfietser heeft altijd oordopjes in en een
haviksblik, dus dan spreek je hem maar niet aan".
Dit excuus, dit op zich alweer semi-leuk gevonden zinnetje, geeft
tevens overduidelijk
Bril's onbekenheid met de ligfiets/ligfietser weer.

De ligfietser is namelijk slechts muziekliefhebber (oordopjes)en moet
tevens extra donders goed op de verkeers-/eigen-situatie
letten(haviksblik) want de ligfiets heeft ook typische ligfiets-nadelen
zoals o.a :
- (stoplicht) bij de 2-wiel ligfiets de iets geconcentreerdere (staat
mn trapper echt goed) start,
- bij de 3-wieler Velomobiel moet je ook als een havik concentreren
omdat je
niet zo makkelijk(aanmerkelijk minder wendbaar) als bij een 2-wieler je
koers kan volgen (in druk verkeer). Dus als een havik extra ver vooruit
kijken.

Op zich zijn deze 'verkeerde interpretatie's van de waarneming'
(haviksblik/oordopjes en slagplug) wel aardige voorbeelden van hoe
makkelijk je in de fout kan gaan/optische miscommunicatie (er kunnen
zelfs oorlogen uit voortkomen, over oorlogen gesproken; in WO2 ging
20% van de soldiers zelfs dood aan dit optische probleem: killed by
friendly fire) .

Nog een mooie, van even geleden; journalist-NOS : "Van Mierlo, met het
hoofd diep in de kraag van zn regenjas, komt naar buiten. Zo te zien is
hij niet in de stemming om iets over de zojuist geeindigde vergadering
te vertellen."
Dat viel wel mee want de oud D66'r had(heeft) slechts een abnormaal
korte nek zodat hij er te allen tijde automatisch diep-in-de-kraag,
niet bereid tot intervieuw, uit ziet.

En verder.......bij nader inzien is alles wat Bril hier schrijft onzin,
zoals:
"Spandex''; niet typisch ligfiets .
"Dikke kuiten''; halve waarheid, kenmerk echte fietser: dikke
bovenbenen.
''China'' ; de fiets is juist het eerste dat verdwijnt in elk opkomende
2e of 3e wereldland.
Men wil slechts 3 dingen: koelkast, TV en auto (en iets tegen AIDS,
maar dat is minder belangrijk).
Dus niks intrede ligfiets in China.

Als je toch iets over China wil zeggen kan je beter het aantal
kolencentrales
dat China gaat bouwen tot 2030 noemen; 1000 stuks (duizend).
Dat is hele andere koek dan hoofddoekjes & burka's waar we ons in de
EU-provincie NL
over druk maken, hoewel.....die dingen voor je mond.... nog even
wachten tot tzt in die 1000
extra schoorstenen gaan roken; dan worden burka's (met luchtfiltertje)
ook in NL verplicht.

Bril's grootste journalistieke misser is echter dat hij het meest
opmerkelijke en echt relevante
ligfiets-feit (= ligfiets in 1934 door de UCI verboden wegens te snel)

niet wist te achterhalen.
En, ja natuurlijk, dat hij niet de geringe moeite heeft genomen om
persoonlijk te ondervinden dat de ligfiets gewoon ontzettend lekker
rijdt (buiten de stad).

Bril's stukje, met fotootje links boven, heb ik uitgeprint.
Hij kijkt op deze foto heel ernstig, onaardig of zelfs boos.
Waarom kijkt hij niet normaal, = wat aardiger ?
Verkeerde interpretatie van de waarneming ?; wil hij toch wel gewoon
normaal
aardig kijken maar werken zn aangezichtsspieren
niet mee omdat op verkeerde plekken botox is ingespoten ?

Volgende keer voor de foto maar een burka aantrekken Martin; ziet er
beter uit.
Global warming; zo'n burka is op de fiets prima tegen de insecten.

Ful

Marc N Agnes

to Ligfietsforum
Och, til er niet zwaar aan, is zelfs nog best leuk geschreven, :
heb geen dikke kuiten, geen ipod, geen strakke broek, ben niet sneller dan
racefietsers, niet arrogant op de weg, rinkel soms wel met de bel, rij
vooral voor het comfort en de efficientie met de ligfiets.
Ben ik anders dan anderen? vermoedelijk wel, iedereen is zowat beetje anders
niet?

Agnes rijdt voor haar rug liefst ligfiets, zeker niet voor de snelheid.

Marc

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Een column neigt blijkbaar tot het schrijven van tegencolumns.
Bij muziek zie je dat ook. goeie/populaire nummers stimuleren tot
kopieer en "fork" gedrag.

Blijkbaar is het een goede column van Bril. Hij inspireert.

In de volkskrant van 2 december staat een stukje van (Bas Haring??)
over handelingen en het volgen van emoties (mijn interpertatie).
Voorbeeld een groep studenten die een spel deden werden bekeken hoe ze
daarna het lokaal verlieten. Het groepje studenten met een spel met
termen als "saai", "grijs", "alleen", etc kwam beduidend minder
opgewekt uit het lokaal als het groepje studenten die "sport",
"gezellig", "mooi", etc op hun bordje hadden staan.

Nu heb ik een stelling/voorstel voor onderzoek.
Zet ligfietsen in verschillende rijtjes met woorden. Laat mensen
bepalen in welk rijtje ligfiets het beste past. En ziedaar, een beeld
van hoe mensen ligfietsen in delen.
Voorbeeld (eerder spontaan dan wetenschappelijk!):
Ligfiets, mooi, snel, lang, sierlijk,
Ligfiets, snel, technisch, man, kaal, ontwerp
Ligfiets, schrik, dood, laag, onzichtbaar
Ligfiets, blij, gezellig, interessant, modern
Ligfiets, hip, inspiratie, actueel, concept,
Ligfiets, mp3, veertig, 2 kinderen, techneut, compensatie

Daarna kun je natuurlijk een gerichte tegenactie ondernemen door het
woord ligfiets consequent in die kontext/woordenvoorkeur te plaatsen
die wij gewenst vinden. Dat is natuurlijk al weer een vervolg
onderzoek. In PWS termen spreek je nu van deelvragen (hint aan
toekomstige PWSers op deze lijst).

Oh, wat is propaganda toch een geweldig ding (-:

--
Groetjes
Hans

JeroenE

to Ligfiets
Hans Huijgen wrote:
> [...]
> kopieer en "fork" gedrag.
>
> Blijkbaar is het een goede column van Bril. Hij inspireert.

Onzin

Zijn column *irriteert*. Het aantal tegencolumns is geen maat van
kwaliteit. Als ik in de volkskrant schrijf "Alle Marokkanen moeten het
land uit" (om maar es iets controverseels te noemen), nou dan moet jij
eens kijken hoeveel tegencolumns daarop volgen. Is dat een teken van de
juistheid van mijn beweringen? Legitimeert het de discriminerende
sentimenten? Ik denk het niet.

Mijn probleem met Martin Bril is dat hij alleen grijze, allerdaagse,
ultra-herkenbare en over het algemeen oninteressante dingen met enige
kwaliteit kan beschrijven. Maar zodra het daarbuiten komt, zodra het
interessant wordt en er echt iets scherpzinnigs gezegd moet gaan
worden, zakt hij weg in betekenisloze verbale diaree, zoals Ful al
opmerkte.

"Wie niet sterk is moet slim zijn, zou je kunnen zeggen, maar jezelf op
onzichtbaarheid voor te laten staan, ik weet het niet: het komt me voor
als een paradox"
Niet alleen slaat dit helemaal nergens op (onzichtbaar?), maar hij
lijkt ook niet te weten wat een paradox is. *Of* het komt hem voor als
een tegenstelling, waardoor het opmerkelijk is, *of* het komt hem voor
als een paradox (en dus geen tegenstelling), maar, waar zeur je dan
over?

"Om dezelfde reden ben ik ook tegen al die moderne brilmonturen, rood,
geel, groen, met vleugels, zonder vleugels: de mens moet zijn crisis
voor zichzelf houden. De ander heeft het al moeilijk genoeg met
zichzelf."
De oplettende lezer zal hier wel doorhebben dat vooral *Martin Bril*
het al moeilijk genoeg heeft met zichzelf. Je kunt wel achter elk
brilmontuur of fietsframe een emotionele crisis gaan zoeken, maar zoals
de waard is vertrouwt hij zijn gasten, denk ik dan...

Jeroen - geen idee waarom de volkskrant dooie bomen opoffert aan dit
soort pseudo-intellectueel geneuzel

JeroenE

to Ligfiets
Hans Huijgen wrote:
> [...]
> kopieer en "fork" gedrag.
>
> Blijkbaar is het een goede column van Bril. Hij inspireert.

Ful Valstar

to Ligfiets

JeroenE schreef:

> [...]
> brilmontuur of fietsframe een emotionele crisis gaan zoeken, maar zoals
> de waard is vertrouwt hij zijn gasten, denk ik dan...
Dus dat moeilijke gezicht dat Martin trekt op het fotootje komt niet
door een botox foutje.

Bijdewee, klik onderstaande link eens aan.
Zet ook de muziekknop helemaal open.
Helemaal te gek, helemaal weer het zomer-ligfietsgevoel.
http://www.slywayprojects.com/enVIDEO.html

Geniet van de videootjes, neem de tijd ervoor.
Daar worden we blij van ! ! ! ! ! ! ! !!!!
Mooi strak freempie, toch ?
(opm: die liggers weten nog niet dat hun ellebogen 'te breed'
staan/stuur
te breed en te veel naar borst; even wat meer naar meneer Moens kijken
).
Heel wat strakker dan het nieuwe proto-frame uit Apeldoorn.

Ful

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Op 06-12-06 heeft JeroenE<stuff2...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> eens kijken hoeveel tegencolumns daarop volgen. Is dat een teken van de
> juistheid van mijn beweringen? Legitimeert het de discriminerende

Bril irriteert en jij chargeert.
Dirk Ayelt Kooiman - Montyn irriteert ook heel erg, maar is zekers een
goed boek.

> [...]
> een tegenstelling, waardoor het opmerkelijk is, *of* het komt hem voor
> als een paradox (en dus geen tegenstelling), maar, waar zeur je dan

Of hij probeert een soort van burgermans praatje te houden? Op
pseudo-intellectuele niveau?

Wat mij en een aantal anderen op deze lijst opviel, was dat hij niet
absoluut negatief is. Dat was reden genoeg om zijn column te melden op
deze lijst.
Of heb jij ergens een voorbeeld van een columnist die ligfietsers
beter voor het daglicht zet?

> Jeroen - geen idee waarom de volkskrant dooie bomen opoffert aan dit
> soort pseudo-intellectueel geneuzel

Mail kost ook bomen (-;

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
JeroenE schreef:
Hans Huijgen wrote:

[...]

Zijn column *irriteert*. [knip de rest]
Uiteenlopende meningen, de bedoeling van een column is de lezer te prikkelen. Dat is gelukt.
Waarom kom ik hier nog eens op terug? Welnu, met blijdschap geef ik kennis van een zojuist ingeschreven lid dat via de column van Martin Bril naar de mailinglist is gekomen.
Leve de stukjes in de krant!
--
Groet van Theo, lijstbeheerder met roze bril, Mol

Ful Valstar

to Ligfiets

Hans Huijgen schreef:

> Wat mij en een aantal anderen op deze lijst opviel, was dat hij niet
> absoluut negatief is.

"De existentele crisis spat van de ligfietser af".
Dat mag jij 'niet absoluut negatief ' vinden maar dom is het wel want
Bril geeft geen onderbouwing van dit wereldnieuws.
Als jij en ik op ons werk zo om gaan met vraagstukken
worden we accuut onslagen wegens wanprestatie.

Een goede journalist zoekt naar de FEITEN (vooral dingen die de lezer
nog niet wist of inmiddels vergeten is) en maakt daar ingeval van een
column een aardig verhaal van met een spitsvondige wending aan het
einde.
Ipv de krenten, de opmerkelijke feiten, uit de pap te vissen zit Bril
wat oude koeien te herkauwen. Hij giet een sausje van grappige
zinnetjes over de bekende
burgermans praatjes over ligfietsen.
Ofwel: nieuws-/spitsvondigheidswaarde nul komma nul.
Daar koop je geen krant voor, daar voor kijk je niet voor naar het
journaal, toch?

Als Bril zn werk had gedaan had het er als volgt kunnen uit zien,
(wat kreten/aanknopingspunten):
Eerst wat feiten zoals UCI 1934, de verschillende wereldrecords, etc,
etc .
Daarna wat comische dingetjes zoals die mevr. Marieke uit Tilburg die
schrikt
als ze opeens door een ligger (zoefff) gepasseerd wordt.
Alsof een gewone racefiets meer geluid maakt.
Introductie van de auto; 'man met vlag voor auto' verplicht.
Introductie trein; koeien zouden ervan schrikken en geen melk meer
geven.
Fietsers die boven de wet staan (gedogen van geen onderlinge afstand
houden, sterker nog; fietsen hebben geen remlicht , ABS of airbag).

Uiteindelijk had Bril zn column kunnen afsluiten met;
De landbouw-maffia laat ons geloven dat aangeharkte graslandjes met
koeien er op mooie natuur is en we betalen grif 2 euro voor elke koe
per dag.
(Landbouw minister Veerman heeft zelf 5.000 koeien op zijn 4 landbouw
bedrijven)
Die koeien hebben per koe 8 x zo veel ruimte als een mens en daarom
gaan we
zelf (althans de 'gewone man' !!!!!!!!!) op een kluitje wonen.
De achterstands wijken in de grote steden zijn al behoorlijk gesaneerd
en daarom
bouwen we snel nieuwe getto's.
De projectontwikkelaars/bouwmaffia bouwen met plezier voor veel geld
mooie
Vinex-woonkazernes naar oost-Duits voorbeeld.
Onze wegen zijn samengesteld uit beton en asfalt, ook hier
is het de industrie die onder leiding van Shell en de grote
betoncentrale's die de dienst uitmaakt.

Zelfs vwb fietsen worden we in een keurslijf geperst.
De UCI bepaalt samen met de fietstindustrie hoe onze fietsen er
uitzien.
Alleen de ligfietser bepaalt zelf wel hoe zijn fiets er uit moet zien
en trapt lekker door op de door de maffia afgekeurde maar lekker snelle
en
comfortabel ligfiets.
Opmerkelijk genoeg is hiermee de ligfietser net zo vrij als de
autokoper;
die bepaalt zelf wel wie er mag blijven of het eerste failliet gaat; GM
of VW.
Daar komt geen overheid of maffia (of, het meest verwerpelijke;
combinatie daarvan)
aan te pas.

Boven Bril's column had dus kunnen staan; Ligfietsers, Vrije vogels.
Ik bedoel maar; niks 'existentiele crisis van de ligfietser' maar meer
'exitentiele crisis
van de gewone, truttige, onwetende, onnozelle man' zoals Martin Bril
die niet
wenst te snappen hoe de wereld in ECHT in elkaar zit.

Ful

JeroenE

to Ligfiets
Hans Huijgen wrote:
> Op 06-12-06 heeft JeroenE<stuff2...@hotmail.com> het volgende geschreven:
>
> Bril irriteert en jij chargeert.
> Dirk Ayelt Kooiman - Montyn irriteert ook heel erg, maar is zekers een
> goed boek.

Kan zijn. Maar ik heb ook nooit beweerd dat irritatie *wel* een maat is
voor kwaliteit. Ik probeer alleen aan te geven dat het uitlokken van
veel reacties niet betekent dat je column goed is.

> [...]
> deze lijst.
> Of heb jij ergens een voorbeeld van een columnist die ligfietsers

Hij mag van mij zo negatief zijn als hij zelf wil, misschien was het
dan nog een interessant stukje geworden. Mijn aantijging aan zijn adres
als columnist is veel erger: Zijn columns zijn saai of inzichtloos, of
allebei.

Zijn ligfietscolumn interesseert me in die zin, dat het aangedragen kan
worden als Bewijsstuk A, en dat het, vanwege het onderwerp, voor ons
ligfietsers pijnlijk duidelijk wordt wat voor woordblubber deze man
produceert. Lees maar eens een paar van zijn andere columns, dan
begrijp je wat ik bedoel. Ik heb dit in mijn eerste reactie al
geprobeerd duidelijk te maken, maar blijkbaar is het toch niet helemaal
overgekomen...

Jeroen - vindt dat zijn mening nu wel helder moet zijn

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Op 07-12-06 heeft JeroenE<stuff2...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> ligfietsers pijnlijk duidelijk wordt wat voor woordblubber deze man
> Jeroen - vindt dat zijn mening nu wel helder moet zijn

Daarom kwam ik met een voorstel te onderzoekn met welke woorden het
woord ligfiets geasscocieerd wordt. En een tegenaanval. Mijn
verwachting is dat veel woordblubbers die Bril gebruikt ook zo'n
beetje de woorden zijn die met ligfietsen geassocieerd worden. Dan
kunnen we toch nog verder komen en iets voor het bestaansrecht van de
ligfietser betekenen.

--
Groetjes
Hans -het weer is in ieder geval niet helder, maar wel heel duidelijk

Herman

to Ligfiets

> Jeroen - vindt dat zijn mening nu wel helder moet zijn

Het is natuurlijk wel een probleem van een "heldere denker" dat zijn
denken door een bekende columnist wordt beschouwd als een midlife
crisis. De heldere denker raakt direct verward en vertaalt "het kind in
zichzelf" ( = speels) tot "kinderlijke neiging" (= onvolwassen).
Overigens heeft in de tekst het "kind in zichzelf" niets te maken met
de neiging tot onderscheiding.
Een heldere denker is niet automatisch een goede lezer.
De laatste alinea maakt duidelijk dat de ligfiets hier een symbool is
van een afwijkende minderheid met de bijbehorende vooroordelen.

Herman

Alexander Swen

to Ligfiets
alex bedenkt ineens dat als de ligfiets alleen wordt gebruikt dor
gefrustreerde 40-ers hij hem nog ruim tien jaar niet mag berijden. en
dan maar hopen dat ik op mijn veertigste gefrustreerd ben ;-)

Gert Lunenborg

to ligf...@googlegroups.com
Beste boven-het-maaiveld-uitkomende-ligfietsers,

Martin Bril heeft jullie bij de neus. Als je zijn stukjes vaker leest dan heb je inmiddels wel begrepen dat zijn stukjes gaan over de alledaagsheid, de sleur, maar ook over de mooie, interessante, boeiende, opwindende (etc.) aspecten daaraan. Daar moet je oog voor hebben en Martin Bril probeert dat te beschrijven. Het stukje over de ligfietser past in daarin. Lees de slotzin: "In dat laatste geval ligfietsen we binnenkort allemaal, en is er niets meer aan de hand." Juist!

Gert

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 07-12-06 heeft Theo Mol<th...@nixin.nl> het volgende geschreven:

> [...]
> Onzin
Zijn column *irriteert*. [knip de rest]
> Uiteenlopende meningen, de bedoeling van een column is de lezer te

Er zijn idd nog steeds mensen die het wél een leuk stukje vinden, en
die schrijven gèèn colomn. Cynisme is blijkbaar niet voor iedereen te
begrijpen :-)

grtz
Henk

Ful Valstar

to Ligfiets

Gert Lunenborg schreef:

Martin Bril is slechts cynisch om cynisch te zijn, l'art pour l'art.
Toegevoegde waarde nul.

Zn slotzin heeft het niveau van een kind van 5 dat tegen zn moeder
zegt:
"als iedereen in Nederland een sinterklaaspak aantrekt dan valt de
echte sint niet meer op".
Als een kind van 5 zoiets zegt vinden we dat leuk.

Ful

Mick

to Ligfiets
Mijn idee Ful,

Maar binnenkort bestaat de Volkskrant waarschijnlijk toch niet meer en
mag de Hr. Bril dus alleen nog -onbetaald- proberen 'n stukje in de
rubriek 'Ingezonden mededelingen' van de Metro of de Spits proberen te
bemachtigen....
Mede door zijn slag laat me dat ook eigenlijk koud.

Mvg Mick

JeroenE

to Ligfiets
Herman wrote:

> Het is natuurlijk wel een probleem van een "heldere denker" dat zijn
> denken door een bekende columnist wordt beschouwd als een midlife
> crisis.

Neeeee, de vorm van mijn fietsframe wordt door een bekende columnist
beschouwd als een symptoom van midlife crisis. Mijn "denken" heeft
daar niets mee te maken.

> De heldere denker raakt direct verward en vertaalt "het kind in
> zichzelf" ( = speels) tot "kinderlijke neiging" (= onvolwassen).

Een "goede lezer" kijkt verder dan z'n alinea lang is, en neemt ook
kennis van de context.
"De existentiele crisis spat van de ligfietser af", is notabene de
eerstvolgende zin na "het kind in zichzelf".
Bril schrijft ook: "Er is nog een aspect aan de ligfiets, en dat is de
fietser er gelijk een trappeld kind op de comode in ligt" en "(...)
door zich zo bewust aan te stellen met zijn spandexbroek om zijn dikke
kuiten". Verder impliceert meneer ook nog eventjes dat de ligfiets
afbreuk doet aan "decorum en beschaving". De "goede lezer" moet toch
wel over een terminale dosis cognitieve dissonantie beschikken om nog
te geloven dat de auteur hier "speelsheid" bedoelt. Over helder denken
zullen we het nog maar even niet hebben.

> Overigens heeft in de tekst het "kind in zichzelf" niets te maken met
> de neiging tot onderscheiding.

*zucht*

OK, daar gaan we: Martin Bril beweert (1) dat de ligfiets verband houdt
met "de onuitroeibare behoefte van een mensen zich van elkaar te
onderscheiden" en (2) dat ligfietsen kinderlijk is (of, voor wanhopig
aan journalistieke superioriteitswaan vastklampende volkskrantlezers,
"speels"). Dat deze twee verbonden zijn blijkt uit dit citaat: "Om
*dezelfde reden* (mijn nadruk) ben ik ook tegen al die moderne

brilmonturen, rood, geel, groen, met vleugels, zonder vleugels: de mens

moet zijn crisis voor zichzelf houden". Waarom zou je een opvallende
bril nemen, anders dan om je van anderen te onderscheiden, om op te
vallen?

Martins mening is duidelijk (voor de "goede lezer"): De behoefte van
een mensen zich van elkaar te onderscheiden is kinderlijk, omdat ze
voorkomt uit een existentiele crisis. Feitelijk onderscheidt men zich
dus door met die crisis te koop te lopen. Ligfietsen en moderne
brilmonturen zijn daar concrete voorbeelden van.

> Een heldere denker is niet automatisch een goede lezer.

Goed lezen is blijkbaar niet zo makkelijk...

> De laatste alinea maakt duidelijk dat de ligfiets hier een symbool is
> van een afwijkende minderheid met de bijbehorende vooroordelen.

Doh!! *bonkt herhaaldelijk met voorhoofd op het bureau*

Juist ja!! VOORoordelen, je weet wel, die foute dingen waar je
minderheden mee stigmatiseert. En wie is er nou bezig met het
cultiveren en verspreiden van die vooroordelen?? Ik zal je een hint
geven: Het begint met een M.

Jeroen - staat op het punt om op de capslock te rammen

Gert Lunenborg

to ligf...@googlegroups.com
On 12/17/06, JeroenE <stuff2...@hotmail.com> wrote:

Jeroen - staat op het punt om op de capslock te rammen

Lach eens wat vaker om jezelf en doe verder gewoon de dingen die jij leuk vindt, waaronder ligfietsen (neem ik aan). Oftewel, glimlach als je zo'n stukje leest en laat je niet zo opnaaien!

Gert

Zekitez

to Ligfiets

Theo Mol wrote:
> Onder die titel heeft Martin Bril een column in de Volkskrant over van
> alles. Vandaag zijn wij aan de beurt.

Bril staat natuurlijk voor Brilliant want hij houdt al sinds 2 december
de gemoederen bezig.

Als ik hem zelf goed samenvat, ik noem een paar termen die mij
aanspreken:
- ligfiets
- 500 pk
- zoooeeefffff...........

Dat is ook precies wat ik wil: zo hard mogelijk rijdend de rest
van de fietsers inhalen. Alleen die Ipod oordopjes moet ik niet.

Het minimum dat moet gebeuren is dat Bril als spreker uitnodigd wordt
op
CycleVision 2007 of dat we een ligfiets evenement organiseren in het
dorp/wijk/straat
waar hij woont. In de plaatselijke kroeg kan hij dan een spreekbeurt
houden.
Ik hoop dat er dan ook 7 ligfietsende maagden meedoen ....
of ga ik dan te ver.......

Zekitez, een beginnende ligfietser van 50+ zonder Ipod...

Ful Valstar

to Ligfiets

Zekitez schreef:

> Bril staat natuurlijk voor Brilliant want hij houdt al sinds 2 december
> de gemoederen bezig.

Dan is Sadam Hoessein super super Brilliant want die houdt de hele
wereld bezig.

Ful

Kees van Malssen

to Ligfiets
Martin Bril hield ons een tijdje bezig:

On Dec 17 2006, 7:36 pm, "Zekitez" <zeki...@wanadoo.nl> wrote:

> Brilstaat natuurlijk voor Brilliant want hij houdt al sinds 2 december
> de gemoederen bezig.

Nu was Martin Bril voor mij een totaal onbekende tot Theo ons op deze
column wees. In eerste instantie kon ik er wel om lachen en vond ik de
zure reacties die sommigen schreven wel erg op lange tenen / Pavlov
reactie lijken.

Nu wil het toeval dat ik deze man gisteravond op TV zag, op de eerste
publieksrij bij een of ander discussieprogramma. Wat een eye-opener!
Bij deze excuus aan iedereen die ik hierboven van zurigheid of
pavlovreacties beschuldigde. Wat een blaaskaak is die man. Nouja,
weinig woorden verder aan vuil maken, behalve nog een aanbeveling aan
deze columnist: verander je naam in Martin Bral, dan dekt de vlag de
lading perfect!

Groeten,
Kees - een halve tand lichter - van Malssen

B.J. Zwaan

to ligf...@googlegroups.com

Note: new e-mail address is b.j....@biology.leidenuniv.nl

Hoezo? Je vertelde Bril wat je van hem dacht?

Bas - waarschijnlijk vanavond weer sneeuw scheppen met zijn stoel -
Zwaan

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Google maakt dit van het onderwerp: (-:
[Ligfiets] RE: * SPAM? * [Ligfiets] Re: de kijk van Bril
--
Groetjes
Hans -weer een mailtje over bril

V/

to Ligfiets
hoihoi,

On 8 feb, 11:13, "Kees van Malssen" <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:
> [...]
> Bij deze excuus aan iedereen die ik hierboven van zurigheid of
> pavlovreacties beschuldigde. Wat een blaaskaak is die man.

Nou ben ik het zat. Het is volstrekt irrelevant hoe die kerel op
televisie overkomt. Veel schrijvers zijn eikels, zeker de goede. Lees
de biografieën maar van de groten uit de Nederlandse literatuur. Een
onevenredig groot deel was rare lui, ergerniswekkende ego's met meer
vijanden dan vrienden. Meer dan één is veroordeeld wegens zware
criminaliteit. Sommige waren ook heel aardig. Hebben we het over een
schrijver, dan gaat het om zijn of haar teksten, niet alle rimram rond
zijn of haar persoonlijkheid.

En hoewel ik toe moet geven dat de column in kwestie één van zijn
mindere is, is Martin Bril één van de grootste Nederlandstalig
schrijvers van dit moment. Briljante observaties, mooie, eenvoudige
zinnen met subtiele ritmes en stiltes op het juiste moment.
Fijnzinnige ironie, subliminale zelfspot. Geniaal. Elke dag weer. Ik
wou dat ik het kon.

walter - ga toch lezen in plaats van praatprogramma's kijken

Kees van Malssen

to Ligfiets
Bas maakt zich zorgen over uit de hand lopende discussies:

> Hoezo? Je vertelde Bril wat je van hem dacht?

Nee hoor :-) Ik kan er zelf wel voor zorgen dat de tanden uit mijn
mond komen.

Dit is nog een staartje van mijn smak van 1 juli 2005. De voortand die
toen half was afgebroken, maar gered leek te zijn met een noodkroon,
blijkt in de wortel toch een haarscheurtje opgelopen te hebben en
onder de spanning van de beugel is ie geheel afgebroken. De
kaakchirurg heeft de hele tand en wortel gisteren verwijderd. Daarna
heeft de orthodontist de restanten zo geslepen dat ze weer aan mijn
beugel hangen, waardoor het voor het oog nog wat lijkt. Vandaar een
halve tand lichter.

Groeten,

Kees - die morgen verder gaat met zijn tandartsstory, de extensie van
zijn Kwessie-epos - van Malssen

Ful Valstar

to Ligfiets

On 8 feb, 13:27, "V/" <ligfi...@gmail.com> wrote:
> ..........Martin Bril één van de grootste Nederlandstalig schrijvers van dit moment. Briljante observaties, mooie, eenvoudige

Brood, spelen en mooie eenvoudige zinnen.

Ful