lager racer versus velomobiel

Andre Geerdink

to ligf...@googlegroups.com
Zijn er hier op dit forum mensen met zowel een lage racer als een velomobiel?
Ik denk er namelijk over om een velomobiel te kopen, maar dan alleen voor de snelheidswinst.
Eigenlijk zit ik liever buiten en op twee wielen hangen in de bocht is wel zo leuk. Ik wil dus graag weten wat voor een en dezelfde persoon de sneheidswinst is bij een velomobiel t.o.v. een lage racer. Wie heef hier ervaring mee?
Andre

Pack up or back up–use SkyDrive to transfer files or keep extra copies. Learn how.

WFvN

to Ligfiets
On 15 apr, 11:42, Andre Geerdink <vwku...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Eigenlijk zit ik liever buiten en op twee wielen hangen in de bocht is wel zo leuk. Ik wil dus graag weten wat voor een en dezelfde persoon de sneheidswinst is bij een velomobiel t.o.v. een lage racer. Wie heef hier ervaring mee?

Ik heb er een beetje ervaring mee. Ik heb destijds een Alleweder en
een Baron gehad. Deze 2 maken elkaar maar weinig in snelheid (op een
traject met vanalles en nogwat zoals rechte stukken en bochten,
klimmetjes en weer omlaag, binnen de bebouwde kom en erbuiten).
De Versatile die ik nu heb is in vergelijking met m'n semilage racer
(Fujin) een tikkie sneller.

Wil je echt sneller zijn met een velomobiel dan zit je al snel aan een
Quest denk ik. Maar het zou me niets verbazen dat je met een goede
lowracer met staartpunt aardig in de buurt zit van de snelheden van
snellere velomobielen. Ook denk ik dat een lowracer met staartpunt
sneller is dan Alleweders (om maar wat te noemen) en denk ik ook
sneller dan de Versatile.

Wilfred -velomobiel genomen in verband met droog rijden en stabieler
met gladheid- van Norel

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 15 apr 2008, om 11:42 heeft Andre Geerdink het volgende geschreven:
> [...]
> is wel zo leuk. Ik wil dus graag weten wat voor een en dezelfde
> persoon de sneheidswinst is bij een velomobiel t.o.v. een lage

Een eventuele snelheidswinst hangt sterk af van de omgeving waarin je
fietst. In de stad en op plekken waar veel bochten en stoplichten je
regelmatig tot stoppen dwingen, is een lichte tweewieler niet
langzamer. Maak je kilometers in het buitengebied, dan is een
Velomobiel weer sneller. Ik had een Hurricane, een Fujin, een Mango
en nu mijn vierde Quest in gebruik. Er is ook een flink verschil
tussen de verschillende Velomobielen. Een Quest is de snelste fiets
voor algemeen gebruik, een Mango zo'n 10% langzamer. De WAW zit qua
snelheid onder de Quest en boven de Mango. Onder de Mango moet je dan
de Go-One, de Versatile, de Cab Bike, de Leitra, de Alleweder en vele
andere Velomobielen scharen.
Wim - rijdt o.m. in een Quest om niet om te vallen - Schermer

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Andre Geerdink wrote:
> Zijn er hier op dit forum mensen met zowel een lage racer als een
> velomobiel?

Ja.

> [...]
> wel zo leuk. Ik wil dus graag weten wat voor een en dezelfde persoon
> de sneheidswinst is bij een velomobiel t.o.v. een lage racer. Wie heef

Mijn uurrecord in een velomobiel is c.a. 60 km, op een lage racer met
punt 53 km en op een lager racer zonder punt hik ik tegen de 50 km aan
maar zonder punt heb ik nooit een tijdrit van een uur gereden.

Op een baan als het circuit in Zandvoort reed ik met m'n lowracer met
staartpuntje 47.772 km in een uur terwijl Ymte nagenoeg tegelijk 50.110
km in een Quest reed (Ymte en ik kunnen ongeveer even hard fietsen).

Bij ritten op de openbare weg is een lowracer voor mij ongeveer even
snel als een Quest bij mooi weer. Maar met tegenwind merk je heel
duidelijk het voordeel van een Quest t.o.v. een lowracer. Ik heb ooit
eens 10:30 nodig gehad om 287 km naar 's Heerarendskerke te fietsen
(gemiddeld vermogen 205 W, gemiddelde fietssnelheid 30.1 km/h) omdat er
nogal wat tegen wind stond met een Quest schat ik dat ik ongeveer 1.5
uur sneller zou zijn geweest. (Ervaring is dat 190 km binnen 6 uur wordt
gereden, ook met stormachtige wind en koud weer.)

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Op 15-04-08 heeft Wim Schermer<aer...@xs4all.nl> het volgende geschreven:

> voor algemeen gebruik, een Mango zo'n 10% langzamer. De WAW zit qua
> snelheid onder de Quest en boven de Mango.
Meten is weten in dit geval. En daar durf ik niet zeker van te weten
dat een WAW trager is dan een Quest. Deze discussie loopt in mijn ogen
nog. Daarbij is er een veel lichtere versie van de WAW die weer
voordeel heeft in stedelijke gebieden.

En als laatste velomobielen zijn erg persoonlijk. Een mango of een
Quest zijn op rechte stukken inderdaad verschillend in snelheid.
Echter in de stad zal het niet veel uitmaken. En daarbij: iemand met
relatief weinig kracht heeft ongeveer evenveel snelheidswinst met een
Mango als met een Quest. Kun je in de Quest meer kracht geven zodat je
de 35 km/h passeert zul je inderdaad voordeel ondervinden (daaronder
is het voordeel klein).

En nu nog antwoord geven op de vraag van Andre :)
Sinds ik een vm bezit gebruik ik de lowracer niet meer. naast de
snelheid en het comfort vind ik hem gewoon leuker. Maar in de zomer,
verlang ik toch naar een open fiets (maar ben dan al halverwege).

Maar wil je hem gebruiken voor woon-werk of toeren?
--
Groetjes
Hans

Bert H

> [...]

> Eigenlijk zit ik liever buiten en op twee wielen hangen in de bocht is wel zo leuk. Ik wil dus graag weten wat voor een en dezelfde persoon de sneheidswinst is bij een velomobiel t.o.v. een lage racer. Wie heef hier ervaring mee?

Fietsers met een fors postuur hebben in de velomobiel extra
voordeel,omdat ze minder luchtweerstand ondervinden in verhouding met
een open ligfiets. Zeker als deze forse fietser meer vermogen kan
leveren dan een kleine fragiele fietser, wat vaak ook zo is.
Voor de wind is het verschil tussen velomobiel en de lage racer erg
klein. Met flinke tegenwind en zijwind niet te vergeten kunnen de
verschillen flink oplopen in het voordeel van de velomobiel.
Tegen een flinke wind in gaat een Quest zeker een 25%-30% sneller. Met
zijwind is ook nog wat zeileffect waar te nemen.
Als je relatief weinig duurvermogen kunt leveren b.v. 125W (=25 km/h
als indicatie) gedurende enkele uren, zal een lagere racer niet
langzamer zijn. Zeker bij grof wegdek.
Ik zelf heb een M5 Carbon High racer en een Quest, maar bij de meeste
lange duur ritten bij flinke inspanning ben ik met de Quest nauwelijks
sneller. De rolweerstand is bij de highracer met 28"" race banden veel
lager en dit compenseert voor een groot deel de hogere luchtweerstand.
Een highracer zoals de M5 is nauwelijks langzamer dan een M5-lowracer
bij dezelfde lighoek.
Uitproberen is het beste advies.

Bert, learning by doing, Hoge

hyz

to ligf...@googlegroups.com
2008/4/15, Andre Geerdink <vwk...@hotmail.com>:

> [...]
> zo leuk. Ik wil dus graag weten wat voor een en dezelfde persoon de
> sneheidswinst is bij een velomobiel t.o.v. een lage racer. Wie heef hier

Yep, Zephyr en Quest.
Snelheidsverschil ww-verkeer: zephyr ±23min, quest ±20min.

Eerst dacht ik dat er een groot verschil zat in bochtsnelheid, maar
dat is erg beperkt. Het lijkt groter omdat je meer moet afremmen voor
de bocht (omdat je harder gaat). Maar dat hangt erg van je route af
natuurlijk.

De Zephyr gebruik ik eigenlijk niet meer. Ik wil hem ombouwen tot een
licht "race"fietsje voor vrijetijdstochtjes.

grtz
Henk

Andre

to Ligfiets

> Ik heb er een beetje ervaring mee. Ik heb destijds een Alleweder en
> een Baron gehad. Deze 2 maken elkaar maar weinig in snelheid
Als dat zo is hoef ik geen Alleweder, misschien heeft een Quest ooit
nogf zin??

Andre

to Ligfiets

> Maar wil je hem gebruiken voor woon-werk of toeren?
> --
> Groetjes
> Hanshttp://kali.fali.nl

Ik wil toeren: lange afstanden met redelijk tot goed weer.
Ik werk maar 7 km van mijn huis dus doe dat rustig aan op de rechtop
fiets, want op korte afstand is toch geen voordeel te behalen. Lekker
even buiten zijn!

Andre

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
On 4/15/08, Andre <vwk...@hotmail.com> wrote:

> Ik wil toeren: lange afstanden met redelijk tot goed weer.

de definitie van redelijk weer veranderd wel wat als je met een
velomobiel onderweg bent. Volgens wat ik zo lees zal de vm wel sneller
zijn, welke je dan kiest is iets anders.

Je kan best eens een testritje maken met de verschillende modellen om
te kijken wat voor jou het snelste is. Voor mij zou dat de WAW zijn,
bij Wim Schermer de quest.

Het is al vermeld maar hou rekening met het volgende:
Meer bochten en stoppen: lichtere, wendbaardere fiets
Minder bochten en weinig afremmen: meer gestroomlijndere fiets

Toch nog even herhalen: als je op de openbare weg rijdt, mag je ritje
nooit een 'wedstrijd' zijn, veilig terug thuis komen is leuker als een
ziekenhuisbed.

Koen -kiest zelf meer voor comfort met de Greenmachine-

Theo van Goor

to Ligfiets
Dat verschil tussen Mango/WAW en Quest zit hem, volgens mij, in de
vorm van de stroomlijn.
Met mijn 3x26 inch Quango met open wielkasten blijkt duidelijk dat de
onderbroken stroomlijn sterk remmend werkt.
Dit is ook het geval met een Mango en een WAW.
De laminere stroom wordt veel te vroeg turbulent en laat misschien
zelfs al deels los bij de wielkasten.
Dat zijn gewoon remparachutes!
Ik ben maar nauwelijks sneller dan een Mango (45 km/u echte top)en
zelfs langzamer dan een 3x20" Quest.
Diverse Low-racers (vooral M5 met staartpunt...mmm) moet ik voorlaten
gaan bij de LEL en ook op de weg als het er op aankomt.

De Quest met zijn volledig gesloten stroomlijn en bijna (wiskundig)
ronde vormen komt dichtbij het ideale wat we konden horen en zien
tijdens de lezing in Leiden.
Sorry, daar kan een WAW niet aan tippen. Dat hij soms sneller als een
Quest kan zijn zegt meer over de piloot.
(en het lagere gewicht kan meespelen misschien) Een nadeel is ook dat
lichamelijk grote jongens met potentieel veel PK's in de benen
simpelweg niet in een WAW passen. Dan wordt het een oneerlijke
vergelijking Quest/WAW, ten nadele voor de WAW.

Ik kies echt voor het Alweather comfort van de Quest. Wind mee of wind
tegen, weer of geen weer het is altijd Quest weer.
Dat is toch wat je tegen komt tijdens WW-verkeer. Snelheid is dan weer
iets minder van belang.

Wat wil je?
- Bij gunstig weer en omstandigheden soms snoeihard naar je werk ?
- Elke dag gewoon snel, droog en comfortabel je ww-rit afleggen?

Theo - ziet zelfs voordeel in open wielkasten - van Goor

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
On 4/15/08, Theo van Goor <tvan...@kpnplanet.nl> wrote:
> [...]
> Sorry, daar kan een WAW niet aan tippen. Dat hij soms sneller als een
> Quest kan zijn zegt meer over de piloot.

De testen zeggen inderdaad dat de quest sneller is als een WAW op
rechte wegen. De theoretische maximumsnelheid van een quest door een
bocht is echter lager als die van een WAW (en als die van een Mango
trouwens ook). Als er dus een aantal korte bochten in een route zitten
zal de quest dat dus in de rechte stukken moeten inhalen. Die
'verloren' tijd inhalen zal niet altijd lukken en daardoor zijn andere
velomobielen dus soms gewoon sneller, ondanks dat ze niet zo dicht
komen bij die wiskundige berekeningen.

Waarom is dat zo? Vergelijk gewoon al even de spoorbreedte en de
draaicirkel. 3,5m verschil in de draaicirkel, dus de quest zal sneller
moeten steken en doordat de voorwielen dichter bij elkaar staan zal
hij ook sneller omkiepen. Verder moet je het al niet zoeken. De
draaicirkel is maar weinig een probleem denk ik, maar de spoorbreedte
doet wel veel.

Zijn dat nadelen voor iedereen? Natuurlijk niet, maar voor een aantal
mensen zoals ik dus wel. Wat voor jou het beste is kan je enkel door
grondig na te kijken waarvoor en waar je wil fietsen en door te
testen.

Koen -mijn ideale vm is er nog lang niet-

arnoldvanderheiden

to ligf...@googlegroups.com
Ik heb een lage racer ( Baron) met staartpunt en een Alleweder A4 en ik ga harder met de lage racer.
De Alleweder heb ik vooral om de winter door te komen en daarom zit er verlichting op en een accuutje voor richtingaanwijzers en sirene .
Ik denk wel dat ik met een kale Quest  sneller kan dan met mijn lager racer.

Arnold

Ful Valstar

to Ligfiets
On 15 apr, 15:11, Bert H <bert.h...@hccnet.nl> wrote:

>Een highracer zoals de M5 is nauwelijks langzamer dan een M5-lowracer bij dezelfde lighoek. Bert,learning by doing, Hoge

Learning by reading helpt ook.

Ful

F. van Schoot

to ligf...@googlegroups.com
Op deze site staan 42 van de 103 foto's die afgelopen zondag gemaakt heb van
de wedstrijd van de wintercompetitie 2007/2008.
http://picasaweb.google.nl/quest230
Camera meetrekken en scherpe foto's maken met kunstlicht blijft met een
simpel camera-tje lastig. Maar het laat wel zien dat er hard en echt
gekoerst werd een aanrader om een te komen kijken.
Groeten Frans, benieuwd naar de video die boven Bob's hoofd gemaakt is..

F. van Schoot

to ligf...@googlegroups.com
Wie weet hier meer van?
http://www.ad.nl/denhaag/stad/2222129/Ligfiets_van_de_weg_gehaald.html
groeten Frans, de bijgeleverde foto lijkt me niet te kloppen.

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 15-04-08 heeft F. van Schoot<f.van...@chello.nl> het volgende geschreven:

> Wie weet hier meer van?
> http://www.ad.nl/denhaag/stad/2222129/Ligfiets_van_de_weg_gehaald.html
> groeten Frans, de bijgeleverde foto lijkt me niet te kloppen.

Tja, het bijschrift luidt: "een ligfiets". Daar is niks op aan te merken.

H@rry.

Jos Hendriks

to ligf...@googlegroups.com
euhm,
allemaal hear-say, maar toch:
was Allert niet bezig met zo'n projectje?
Een motor ombouwen met gedeeltelijke stroomlijn om zo een heel zuinige motorfiets te maken?
Hij heeft de motor gekocht in Belgie, en een streamer voorop gezet en zelf een tank gesoldeerd en deze achterop geplaatst.
En dus ook de bedieningsorganen verplaatst.

Het was dus geen ligfiets, maar een motor met aanpassingen.

J@s, wie vaak bij Velomobiel.nl komt, ziet vaak iets nieuws

> From: f.van...@chello.nl
> To: ligf...@googlegroups.com
> Subject: [Ligfiets] Tip van een vriend
> Date: Tue, 15 Apr 2008 19:49:57 +0200

paul

to Ligfiets
Hoi Andre,

Kijk even op: http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/VehicleDrags.html

Daar zie je dat bij 150 watt een Quest 37,7 gaat en een low racer met
staartpunt 34,7 per uur.
Als jij veel vermogen kunt leveren gedurende een lange tijd (>200watt)
zou ik voor een velomobiel (liefst Quest)
gaan, anders niet. Ikzelf ben niet zo'n snelheidsmonster en merk
weinig verschil tussen mijn M5 low racer met punt en Quest.

Groeten,

Paul - maar wel warm en droog - Dijs

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
On Tuesday 15 April 2008, paul wrote:

> Paul - maar wel warm en droog - Dijs

Hoi,

Bij het besluiten tussen lage racer (evt met staartpunt) en Quest (dat was
voor 70km woon-werk)

Waren de volgende punten beslissend voor de Velomobiel.

1: Een beschermlaag bij een aanrijding (als jij vaker op de weg bent, gebeurt
het een keertje.) Afkloppen...
2: onderhoudsvriendelijkheid. Ik ben nu eenmaal een luilak!
3: warm en droog in de winter.
4: fatsoenlijk hoeveelheid bagage ruimte.
5: Zichtbaarheid. een uniforme kleur met strakke randen is veel meer
onnatuurlijk, dus opvallend voor de mens dan een fiets/motor, laat staan lage
racer. Een Fiets/motor heeft zwak gedefinieerde randen en dat kamofleert
beter. Niet mijn doel op/in een fiets.

Toen der tijd was de levertijd maar 6 maanden... Ik heb geen lage racer, maar
de bovenstaande argumenten op punt een na (afkloppen, nog een keertje) zijn
bewezen. De lageracer werd als een gelijke op snelheid geacht.

Verder is de voordeel tegen de wind in wel adembenemend. Het is echt een
geheim van de goed gestroomlijnde velomobiel eigenaren. Achteraf vermoed ik
de Quest op snelheid niet noodwendig sneller dan een Lage racer of zelfs een
Mango oid op woon-werk verkeer. De bestendigheid bij slecht weer is wel heel
erg gaaf.

Groet

--
Gele Quest

WFvN

to Ligfiets
On 15 apr, 15:46, Andre <vwku...@hotmail.com> wrote:

> Als dat zo is hoef ik geen Alleweder, misschien heeft een Quest ooit
> nogf zin??

Een Quest tegenover een lowracer? Afhankelijk van het traject wil het
best uitemaken ja. Ga je lekker in de stad rijden, dan zal de Quest
denk ik het toch afleggen. Rijd je van stad naar stad waarbij je
tussendoor lekker 'rechte' stukken hebt zonder te hoeven afremmen,
tja, dan wil een Quest z'n nut zeker bewijzen.

Wilfred -geen ideale velomobielroute naar het werk maar toch
velomofiel- van Norel

Mark Van den Borre

to Ligfiets
Andre,

> Ik wil dus graag weten wat voor een en dezelfde persoon de sneheidswinst is bij een velomobiel t.o.v. een lage racer. Wie heef hier ervaring mee?
Naar mijn beperkte velomobiel-ervaring (twee weken Versatile) zijn
hellingen uitermate nadelig voor de velomobilist. De Versatile weegt
iets meer dan andere velomobielen en heeft daar evenredig meer last
van.

Allicht niet zo'n probleem in grote delen van Nederland, maar van waar
ik nu woon moet ik uiterst zorgvuldig mijn traject uitkiezen. Enkele
kilometers omrijden om hellingen te vermijden loont hier echt wel. Dan
heb ik het nog niet over de "avontuurlijke" staat van de weg of, als
dat bestaat, het fietspad.

Nog een kleine hint: In een velomobiel kan je veiliger klikpedalen
gebruiken dan op een lage racer. Dat scheelt aardig wat snelheid.

Groeten,

Mark

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Op 15 apr 2008, om 20:49 heeft Jos Hendriks het volgende geschreven:

> [...]

> En dus ook de bedieningsorganen verplaatst.
>
> Het was dus geen ligfiets, maar een motor met aanpassingen.

Hi Jos,
Met permissie van je bovenquote een onderquote gemaakt :).
Je hear-say is gewoon correct. Toen ik gisteren bij Velomobiel.nl was
vroeg Allert mij wat voor fiets ik me voorstelde zoals in het bericht
bericht beschreven.
Ik had inderdaad niet verwacht dat het Allerts aangepaste motorfiets
was. Deze is het inderdaad. Allert moest met de trein naar huis.
Wim - komt om allerlei redenen graag in Dronten - Schermer

Zwaluw

> [...]

> sneller. De rolweerstand is bij de highracer met 28"" race banden veel
> lager en dit compenseert voor een groot deel de hogere luchtweerstand.

Bert ik weet dat jij een kenner bent als het gaat om rol en
luchtweerstanden. Begrijp ik het nu goed dat jij meent te kunnen
stellen dat de rol weerstand die de drie 20 inch wielen meer
produceren ten opzichte van wat twee 28 inch wielen produceren groter
is dan de stroomlijn winst van een Mango ten opzichte van een High-
racer?
Als dat waar is dan gaat de Bries het op snelheid nog heel erg
moeilijk krijgen met zijn 2X16" voorwieltjes en 20'achterwiel. Ik
dacht dat rolweerstanden een bescheiden rol spelen waar het gaat om
wiel grote (op asvalt helemaal). Wat zijn jouw gedachten hierover?

Andre, je geeft aan alleen bij (redelijk)mooi weer te gaan fietsen.
Mijn ervaring met een lowracer (Baron, M5) is dat het een joy is
zolang het niet regent/hagelt/sneeuwt. Ik zou dus in jouw geval voor
een naakte fiets gaan. In de stad ben je met beide niet echt ideaal
uit mijn inziens.

jonathan

to Ligfiets

On 15 apr, 17:44, Theo van Goor <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:
> Dat verschil tussen Mango/WAW en Quest zit hem, volgens mij, in de
> vorm van de stroomlijn.

Klopt maar het frontaal opp. van de WAW is een stuk kleiner. Iets
zoals een Optima Baron met staartpunt en een NME zonder. (erg kromme
vergelijking, je snapt de tendens hopelijk)

> [...]
> Dit is ook het geval met een Mango en een WAW.
> De laminere stroom wordt veel te vroeg turbulent en laat misschien

Het hangt er ook nog sterk vanaf hoeveel ruimte er rond je wiel is.
Als dat zo weinig als bij de WAW valt dat denkt ik beter mee. Nadeel
is wel dat als je snel over bobbels rijdt je makkelijk met de band
tegen de wielkast komt.

> [...]
> (en het lagere gewicht kan meespelen misschien) Een nadeel is ook dat
> lichamelijk grote jongens met potentieel veel PK's in de benen

Dat kan ik bevestigen. Ik ben 1.84 en weeg 84kg. Mss ben ik niet zo
groot maar kan wel redelijk veel piekvermogen produceren. Spurten is
wel mijn ding en als ik dat probeer in de WAW knal je gewoon overal
tegen. Bij het trekken aan de pedalen tegen de bovenkant, bij duwen
tegen de wielkasten met zowel kuit als dij. Je schouders passen niet,
je armen worden gebogen in een storende hoek, het zitje past mooi
tussen je schouderbladen wat bij kuilen erg storend werkt enz enz enz.
Tot het punt dat ik sneller ter plekke ben met mijn alleweder dan met
de WAW die ik momenteel in bruikleen heb. En dan zwijg ik nog over het
gebrek aan vering dat ervoor zorgt dat elke klinkerweg een hel wordt.

> Dan wordt het een oneerlijke
> vergelijking Quest/WAW, ten nadele voor de WAW.

Klopt, de gemiddelde hans en ymte passen gewoon niet in die fiets. Je
moet mager, tamelijk kort en niet te gespierd zijn om te passen.

knip

Jonathan-hoe verander je het onderwerp weer?

jonathan

to Ligfiets
Is ok ik weet het...
excuses

Kees Bakker

to ligf...@googlegroups.com
Bert Hoge schreef

> [...]
> verhouding met een open ligfiets. Zeker als deze forse
> fietser meer vermogen kan leveren dan een kleine fragiele

Denk dat het net andersom is. Grote voorwerpen van hetzelfde materiaal hebben een relatief lagere luchtweerstand.
Als je van een kubus de lengtes 2 keer zo groot maakt neemt de luchtweerstand factor 4 toe en de massa factor 8.
Zware fietsers zijn relatief meer energie kwijt door rolweerstand en massa die versneld moet worden. De winst met de velomobiel is dus relatief lager.
Je kunt het effect goed zien bij schaatsen. Zware schaatsers zoals Ritsma, Postma en Romme zijn goed op laaglandbanen/buitenbanen. Verlaag je de luchtweerstand door hoog en binnen te schaatsen dan verliezen ze ten opzichte van de lichtere schaatsers.
Kleine fietsers hebben wel weer als nadeel dat de velomobiel eingenlijk te groot voor ze is. En dat relatief gezien de massa meer toeneemt. Dus wie in de praktijk het meeste profijt heeft??

Kees Bakker

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Kees Bakker wrote:
> [...]
> Zware fietsers zijn relatief meer energie kwijt door rolweerstand en massa die versneld moet worden. De winst met de velomobiel is dus relatief lager.

Als een fietser ruim in de stroomlijn past dan kun je de fiets sneller
maken door de stroomlijn kleiner te maken. De optimale rijder zit bijna
klempas in een Quest en is dus vrij fors gebouwd. Zware fietsers moeten
misschien meer massa in beweging brengen maar de verhouding W/kg wordt
steeds beter. Ga maar uit van een goed getrainde fietser: die kan 4 W/kg
leveren. Een Quest weegt 34 kg. Nemen we een lichte rijder, zeg 65 kg
dan produceert deze 260 W. Het totale vermogen is dan 260/(65+34)=2.63
W/kg. Neem nu een forse rijder van 100 kg. Deze produceerd 400 W. Het
totale vermogen is nu: 400/(100+34)=2.99 W/kg.

De rolweerstand en massa die versneld moeten worden nemen lineair toe
met de massa. De luchtweerstand is voor beide rijders gelijk. De
zwaardere rijders is dus heel duidelijk in het voordeel t.o.v. de
lichtere rijders.

Realiseer je nu dat Ymte heel precies en een Quest past en een heel
behoorlijk vermogen kan trappen. Dat is dus zo ongeveer de optimale
combinatie. Diverse wedstrijden hebben dan ook aangetoont dat Ymte
nauwelijks te verslaan is in een Quest door een andere Quest rijder. De
enige rijder die enige kans maakt is ongeveer even groot en kan ook erg
hard trappen. De twee hebben dan ook regelmatig elkaars fiets gebruikt
(alle LEL races sinds 2002 behalve die in 2003 bijvoorbeeld).

WFvN

to Ligfiets
On 16 apr, 11:31, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:

> [...]
> hard trappen. De twee hebben dan ook regelmatig elkaars fiets gebruikt
> (alle LEL races sinds 2002 behalve die in 2003 bijvoorbeeld).

Ahaaaaaaaaaaa...... dat is natuurlijk òòk een manier om te winnen.
Gewoon iets optimaliseren voor jezelf en ook voor anderen
produceren :o)
Ymte speelt dus gewoon vals :P

Wilfred -meent dat niet, er zijn ook andere fietsen of bouw er anders
zelf 1 geoptimaliseerd voor jezelf- van Norel

Reinier

to Ligfiets

On 15 apr, 19:57, "Harry Lieben" <harrylie...@gmail.com> wrote:
> Op 15-04-08 heeft F. van Schoot<f.vansch...@chello.nl> het volgende geschreven:

> Tja, het bijschrift luidt: "een ligfiets". Daar is niks op aan te merken.

Nou ja...ik denk dat zowél de foto, als de koptekst niet kloppen en
daardoor onnodig de ligfiets in een kwaad daglicht stellen.
Natuurlijk, de foto toont een ligfiets, en past dus bij het
bijschrift, het past alleen niet bij het bericht.
Een groot deel van de AD-lezers kiest die krant, omdat het taalgebruik
in andere kranten te moeilijk voor ze is, mensen die niet graag lezen.
Die zien de kop en de foto, lezen niet verder, en hebben er weer een
vooroordeel bij: zie je wel, dat zo'n gestroomlijnde ligfiets niet op
de weg mag. Punt.
En dat terwijl er helemaal geen ligfiets van de weg is gehaald, maar
een zelf in elkaar geprutste motor.
De conclusie zou, zelfs na vluchtig bladeren moeten zijn: zelf
gebouwde, niet gekeurde en hoogstwaarschijnlijk onverzekerde motor van
de weg gehaald. En dat is heel wat anders dan: weer zo'n stomme
ligfietser. Het was gewoon niet eens een fietser. Het AD liegt de
mensen weer eens voor. Dat is nooit anders geweest, maar het blijft
jammer, dat er door zo'n krant wel publieke opinie gemaakt mag blijven
worden.

Reinier - some things never change - van Rij

Reinier

to Ligfiets

On 16 apr, 10:36, jonathan <ooitatno...@gmail.com> wrote:

> Jonathan-hoe verander je het onderwerp weer?

klik op beantwoorden en op onderwerp bewerken

Pinker Perl

to ligf...@googlegroups.com
2008/4/16, Reinier <reinie...@hotmail.com>:

> [...]
> mensen weer eens voor. Dat is nooit anders geweest, maar het blijft
> jammer, dat er door zo'n krant wel publieke opinie gemaakt mag blijven

Reinier kan zelf ook niet zo goed conclusies trekken. Voor de echte
achtergrond van het verhaal verwijst Pinker graag naar
http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=2535&volledig=1

/Pinker

--
Pinker adviseert http://tshirts.ligfiets.net

Pinker Perl

to ligf...@googlegroups.com
Op 16-04-08 heeft Reinier<reinie...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> klik op beantwoorden en op onderwerp bewerken

Nee! Begin gewoon een nieuwe draad, stelletje draadbrekers.

Bert H

to Ligfiets

On 16 apr, 10:22, Zwaluw <plan...@gmail.com> wrote:

> [...]
> dacht dat rolweerstanden een bescheiden rol spelen waar het gaat om
> wiel grote (op asvalt helemaal). Wat zijn jouw gedachten hierover?

Bij duursnelheden van 30-35 km/h wat met de M5 CHR goed is te doen
voor een getrainde modale ligfietser, moet je met een mango al flink
doorstampen. Wanneer het parcours keren, draaien en wenden vereist en
het wegdek wat ruwer wordt al helemaal. Als je langdurig tegen een
harde wind in moet fietsen zal een mango wat sneller zijn. Dit is ook
weer afhankelijk zoals Hans Wessels en ik al eerder schreven over hoe
fors ( W/kg) je gebouwd bent.
Met 16" wielen zal de zoektocht naar lichtlopende/ lekbestendige/
duurzame banden nog moeilijker worden en zal in de praktijk leiden tot
nog meer rolweerstand.
Allert van Velomobiel speelt met de gedachte om het achterwiel van de
Quest zelfs te vergroten naar 28".
Fietsen is woekeren met het beperkte duurvermogen van de modale
(lig)fietser. We moeten vind ik lichtlopende fietsen bouwen en niet
andersom. Heb je weleens een racefiets gezien met 16" wielen?

Bert, schakel af en toe eens een standaard dynamo op je band en voel
hoeveel 10 Watt verlies al is, Hoge

H. Wessels Picardi

to ligf...@googlegroups.com
Reinier wrote:
> [...]
> mensen weer eens voor. Dat is nooit anders geweest, maar het blijft
> jammer, dat er door zo'n krant wel publieke opinie gemaakt mag blijven

Ik zou zeggen: lees dit maar eens:
http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=2535&volledig=1

Hans Wessels

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 16 apr 2008, om 22:50 heeft Bert H het volgende geschreven:

In de discussie over rolweerstand schrijft Bert:

> Allert van Velomobiel speelt met de gedachte om het achterwiel van de
> Quest zelfs te vergroten naar 28".

Zelfs al geen gedachte meer, maar realiteit. De 26 inch wielkast is
door Allert open geslepen, vergroot en daar zit nu al een 28" wiel
in. Loopt natuurlijk lichter, maar maakt het vooral ook mogelijk om
het grote voorblad dat bij een 26" met 52 tanden voor de sterkeren
onder ons te weinig is, toch op 52 tanden te handhaven. Dit schakelt
makkelijker met de huidige derailleur die de stappen van 30 via 42
tot 58 eigenlijk niet kan behappen.
Wim - in Dronten is altijd wel wat te zien - Schermer

H. Wessels Picardi

to ligf...@googlegroups.com
Bert H wrote:
> andersom. Heb je weleens een racefiets gezien met 16" wielen?

Ook dat heeft de UCI verboden.

Hans Wessels

Kees van Malssen

to Ligfiets
Bert is op zoek naar waarnemingen:

> Heb je weleens een racefiets gezien met 16" wielen?

Niet met 16" inderdaad. Maar groter is niet alleen zaligmakend. Het is
opvallend hoeveel (top) triatlonfietsen uitgerust zijn met 26" wielen
ipv 28". Kennelijk is bij het alleen fietsen het
luchtweerstandsverschil 26 - 28 groot genoeg om het
rolweerstandsverschil te compenseren.
Er zijn zelfs racefietsen met 24" wielen te vinden (nee, niet
kinderfietsen, maar de Airnimal).

Kortom, het blijft steeds weer een beste compromis vinden tussen alle
verschillende zaken die de bruikbaarheid en efficiency van onze
voertuigen beinvloed. En omdat onze eisen en mogelijkheden niet altijd
hetzelfde zijn, is er niet 1 fiets die altijd de beste is.

Groeten,

Kees - soms is een paar schoenen het handigste - van Malssen

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Bert H schreef:

> Heb je weleens een racefiets gezien met 16" wielen?

Ja hoor, een Moulton. Nog mooi ook!

--
Groet van Theo, en daar is een conversiekitje voor, Mol.

Kees Schouten

to Ligfiets
On 16 apr, 20:40, "Pinker Perl" <pinker...@gmail.com> wrote:
> Op 16-04-08 heeft Reinier<reiniervan...@hotmail.com> het volgende geschreven:
Pinker is meestal zeer nauwkeurig bij het lezen en beantwoorden van
berichten. Dit antwoord van Pinker (Nee!) is fout. Zo verander je het
onderwerp wel. Dat Pinker en veel anderen dat niet de juiste manier
vinden is iets anders.

Kees

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> berichten. Dit antwoord van Pinker (Nee!) is fout. Zo verander je het
> onderwerp wel. Dat Pinker en veel anderen dat niet de juiste manier

Ik denk dat Pinker probeerde een ander onderscheid te maken.

De twee meeste situaties om het onderwerp te veranderen:

1) De discussie gaat langzaam een andere richting op. Dan kan je het
onderwerp veranderen zoals Reinier voorstelt. De methode van Reinier
werkt echter natuurlijk bij slechts een kleine groep mail clients.
Alleen hierom is het als fout en generaliserend aan te merken. Ik kan
klikken wat ik wil maar het onderwerp zal niet veranderen.

2) Je wilt een nieuwe discussie starten of een niet gerelateerde vraag
stellen. Dan moet je gewoon een nieuw bericht en een nieuwe draad starten.
Doe je dat niet dan raakt alle threading in de war en is het heel
moeilijk lopende van nieuwe draden te onderscheiden.

Grrz
Rode -<esc> :wq s "onderwerp" <enter>- Pioneer

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Op 16-04-08 heeft Wim Schermer<aer...@xs4all.nl> het volgende geschreven:

> Op 16 apr 2008, om 22:50 heeft Bert H het volgende geschreven:

Allert speelt met vele gedachten :)

> [...]
> tot 58 eigenlijk niet kan behappen.
> Wim - in Dronten is altijd wel wat te zien - Schermer

Hmmm, een 28 inch wiel met dunne band is niet echt veel groter dan een
26 inch met dikke band. Daarbij zal je veel comfort en wat
bagageruimte verliezen. Dus in mijn ogen alleen bruikbaar als je hem
wilt gebruiken in een wedstrijd.
Ach ja, een apparaat blijft een compromis.
--
Groetjes
Hans -de discussies ligfiets vs gewone fiets en grote vs kleine wielen

Reinier

to Ligfiets

On 16 apr, 20:37, "Pinker Perl" <pinker...@gmail.com> wrote:

> Reinier kan zelf ook niet zo goed conclusies trekken. Voor de echte
> achtergrond van het verhaal verwijst Pinker graag naarhttp://www.ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=2535&volledig=1

Hans Wessels schreef:
Dat heb ik ook gelezen ja, maar dat is ten eerste inside-information
die de schrijver van het stukje niet heeft geweten én gaat over een
standpunt van de persoon die het betreft, niet over "de echte
achtergrond", niet over de feiten. D.w.z. die veranderen er niet door.
Het standpunt kan een goed standpunt zijn blijken te zijn, hij
(Allert) kan het ook mis hebben, dat weet ik niet.
Zonder dat standpunt erbij te betrekken denk ik dat mijn op feiten
gebaseerde conclusie: er is een motor van de weg gehaald (geen
ligfiets), op grond van een duidelijk hoog gehalte aan zelfbouw
(stroomlijn en veranderde tank en pedaalstand) en de agent twijfelde
eraan of dat allemaal wel mag en niet gekeurd hoeft te worden en of op
die manier in geval van brokken de verzekering niet zal zeggen: Jamaar
meneer Allert, nou moet u eens goed luisteren, wij zeggen dat het
ongeval is veroorzaakt deels omdat u de boel versleuteld hebt, en dát
vergoedden wij niet....
Mijn conclusie was niet gebaseerd op het niet hebben gelezen van het
bericht op ligfiets.net. Dat Allert denkt dat het allemaal niet zo'n
vaart zal lopen, ik hoop dat hij gelijk heeft en hij lijkt er goede
argumenten voor te hebben, doet niets aan mijn conclusie af. Ook de
motivatie van Allert om de motor zo aan te passen is niet relevant.
Het blijft een gemodificeerde ("zelf gebouwde, niet gekeurde") motor
waarover ("hoogstwaarschijnlijk onverzekerde") de verzekering moeilijk
kan doen en het is geen ligfiets en dus plaatst het stukje voor de
oppervlakkige AD-lezer zonder reden de ligfiets in een kwaad daglicht.

Reinier - kan er niks anders van maken - van Rij

Pinker Perl

to ligf...@googlegroups.com
2008/4/17, Reinier <reinie...@hotmail.com>:

> [...]
> kan doen en het is geen ligfiets en dus plaatst het stukje voor de
> oppervlakkige AD-lezer zonder reden de ligfiets in een kwaad daglicht.

Jouw conclusie was echter deze: "De conclusie zou, zelfs na vluchtig

bladeren moeten zijn: zelf gebouwde, niet gekeurde en
hoogstwaarschijnlijk onverzekerde motor van de weg gehaald."

Uit het artikel in het AD bleek al dat het geen zelf gebouwde, maar
een gewijzigde motor betrof (toegestaan zonder vernieuwde
toelatingskeuring zolang de aandrijving en dragende constructie in
tact blijven). Als de motor onverzekerd was geweest, was dat
waarschijnlijk vermeld in het bericht van de politie (de bron van het
AD), die conclusie is daarmee erg voorbarig. Uit het artikel op
ligfiets.net bleek natuurlijk dat er geen trappers aan het stuur
zaten; zou ook wel vreemd zijn voor een motor. Dit zegt meer iets over
het technisch inzicht van de agente (de trappers worden ook vermeld in
het politiebericht).

191.861.807

to Ligfiets
hoihoi,

ben ik trouwens de enige die tevergeefs geprobeerd heeft om bij het AD-
artikel een reactie te plaatsen teneinde duidelijk te maken dat het
niet om een ligfiets gaat, maar om een motorfiets?

Er is redelijk wat anekdotisch bewijs dat sommige AD-webredacteuren op
z'n zachtst gezegd nogal sturend zijn in het plaatsen/weigeren van
reacties. Nogal treurige zaak.

grtjs, walter - leest liever een krant

Bob Vroegh

to ligf...@googlegroups.com
On Thu, Apr 17, 2008 at 09:20:00AM -0700, 191.861.807 wrote:
> grtjs, walter - leest liever een krant

En dan zeker niet het AD?

Gr. Bob

Reinier

to Ligfiets

On 17 apr, 14:21, "Pinker Perl" wil graag de discussie aangaan:

> Jouw conclusie was echter deze: "De conclusie zou, zelfs na vluchtig
> bladeren moeten zijn: zelf gebouwde, niet gekeurde en
> hoogstwaarschijnlijk onverzekerde motor van de weg gehaald."

Zeg nou zelf, die was toch al veel beter dan "ligfiets van de weg
gehaald". Als ze nou nog hadden geschreven "ligfietser van de weg
gehaald" dan hadden ze hun huiswerk gedaan.
Maar oké je kan erover discussieren of een deels zelfgemaakte motor
daarom een nieuw product is dat je zelf gemaakt mag noemen of niet. Ik
vind van wel. Of je dat doet hangt er vanaf welk onderdeel of aspect
van het nieuw ontstane apparaat of ding je op dat moment het meest
relevant vindt. Zelfs bij "Orange County" bouwen ze de motoren van hun
"zelf gemaakte" motors niet zelf. Met andere woorden: probeer eens
iets te maken, zonder gebruik te maken van door anderen vervaardigde
onderdelen. Of noem eens iets dat je "zelf gemaakt" mag noemen, zonder
dat ik zou kunnen beweren dat het "slechts gewijzigd" is. Een zelf
gemaakte trui is een gewijzigde bol wol. Ook zelfgemaakte soep bevat
niet zelfgemaakte ingrediënten.
Je kan er ook over discussieren of je een vervoersmiddel dat na een
bepaalde wijziging niet herkeurd hoeft te worden "niet gekeurd" mag
noemen. In de gewijzigde, zelf gemaakte, hoedanigheid is hij niet
gekeurd. Of dat nou relevant is of niet. Volgens mij is het dat wel,
omdat de wijzigingen punten kunnen zijn waarover een verzekering, al
dan niet terecht, moeilijk kan gaan doen in geval van een ongeluk.
Maar ook dáárover kan je discussieren. Onverzekerd kan meer betekenen
dan het niet hebben van een polis. Het kan ook betekenen dat je wél
betaald hebt en op papier verzekerd bent, maar dat bij schade de
verzekering om een of andere reden niet uitkeert. En aangezien de
meeste verzekeringen niet graag iets uitkeren, doen ze, zeker als het
om grote bedragen gaat , nogal eens moeilijk. Er kunnen wettelijke
regels zijn die niet voorschrijven dat je je motor zo niet mag
aanpassen (dus mag het wel). Hoogstwaarschijnlijk kan echter de
verzekeringsman kleine lettertjes aanwijzen, die bepalen dat het
verzekerde verzekerd is onder bepaalde voorwaarden. Of ze gaan erover
mekkeren dat het niet meer de motor is die op het polisblad vermeld
staat. In die zin vind ik het hoogstwaarschijnlijk dat de motor
onverzekerd is. Als de motor door een windvlaag op de verkeerde
weghelft komt en er is een miljoen schade aan gederfde inkomsten en
aanpassing van de woning e.d. van een evt. slachtoffer, zal de
verzekering écht niet de laatste zijn die claimt dat Allert door de
door hemzelf aangebrachte wijzigingen minder controle over het
voertuig had. Minimaal levert het problemen op, tenzij de motor, in de
staat waarin hij nu is, gezien is door een verzekeringsdeskundige, die
zwart op wit bevestigt dat de motor in die staat verzekerd is.

Reinier - maar dat zijn allemaal minder discussies die de aandacht
afdleiden van waar het om ging: het was geen ligfiets, maar een motor-
van Rij

Quesjer

to Ligfiets

On 19 apr, 01:23, Reinier <reiniervan...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Reinier - maar dat zijn allemaal minder discussies die de aandacht
> afdleiden van waar het om ging: het was geen ligfiets, maar een motor-

eeeehm,
je bedoelt een ligmotor.....

Groet van Ligquesjer

Reinier

to Ligfiets

On 19 apr, 07:58, Quesjer <Quest...@gmail.com> wrote:

> eeeehm,
> je bedoelt een ligmotor.....

Dat bedoel ik, met een ligfietser erop.

Reinier - Een ligmotorfietser dus - van Rij