voorwielen Quest 451

85 views
Skip to first unread message

WimH

unread,
Jun 2, 2012, 10:27:21 AM6/2/12
to ligf...@googlegroups.com
Ik zag op Ligfiets.net een tijdje terug een advertentie over Quest voorwielen in de maat 451.

Nou ken ik de verkoper persoonlijk en als hij zegt dat dit licht loopt en heel precies, dan geloof ik hem meteen. Hij heeft er ongeveer 1000km mee gereden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit al eens door iemand anders is geprobeerd? En of iemand het nog gaat proberen. CV is al over een paar weken ;)

De Thys Rowingbike heeft ook een 451-voorwiel en ik ben altijd weer verbaasd als ik zie hoeveel groter dit wiel is, dan een 406?

Wim - grotere wielen lopen lichter, zou 45mm doorsnede veel verschil maken? - de roetsende

Quemo

unread,
Jun 2, 2012, 10:47:51 AM6/2/12
to Ligfiets
Ik vind de advertentie nogal suggestief alsof het een wereld van
verschil is met 406-velgjes. Ze zullen vast wat lichter lopen, maar
dat is ook afhankelijk van de gebruikte banden en de druk in de
banden. Of het verschil met 406 voelbaar is? Ik betwijfel het ten
zeerste en al helemaal niet 'ongelofelijk' licht en precies. Wil je
'preciezer' rijden met 406?

Quemo -geen wedstrijdrijder en totaal niet geïnteresseerd in die qua
bandenkeuze lastigere 451 maat en geen vertrouwen in dat
'ongelofelijke'-

WimH

unread,
Jun 2, 2012, 12:46:43 PM6/2/12
to ligf...@googlegroups.com
Ik heb dit niet op de LML gezet om te gaan discussiëren over de inhoud van die advertentie.
Misschien had ik niet moeten verwijzen naar die advertentie. Sorry daarvoor.

Ik ben vooral benieuwd of iemand anders dit ook al heeft geprobeerd of nog van plan is om dit te gaan doen.

Wim -die zijn 451 wiel op de Roets niet snel zal inwisselen voor een 206...:)

--voorheen-- rowingvictor

unread,
Jun 2, 2012, 1:20:34 PM6/2/12
to ligf...@googlegroups.com
Ik ken iemand anders die dat óók heeft gedaan en het kan.

Een 406-wiel met F-lites heeft bijna dezelfde diameter als een 451-wiel met Durano's.

Zit je alléén een beetje met de grotere draaicirkel.
 
Victor. 

Ligfietsger

unread,
Jun 2, 2012, 1:58:55 PM6/2/12
to ligf...@googlegroups.com
Net 171 km gereden met Plat Zwolsche over de Posbank op Kojaks .... Is wel veel fietsen met die 1477mm omtrek bandjes, met de PM 47-406 (1575 mm) had ik met minder trappen kunnen volstaan.

Zouden F-lites op mij Hurri passen ?

Met de PM 47-406 heb ik nog een paar mm over.

Message has been deleted
Message has been deleted

--voorheen-- rowingvictor

unread,
Jun 2, 2012, 5:20:40 PM6/2/12
to ligf...@googlegroups.com
Het Gerald,
 
volgens mij past dat wel. Hoeveel mm heb je nog naast en boven de PM? En bij de remkabel?
 
De omtrek van de F-lite's is bij mij 1610 mm, dus dat is maar 3,5 cm langer dan de PM's. Merk je niets van.
 
Groet, Victor.

Quesjer

unread,
Jun 3, 2012, 2:47:58 AM6/3/12
to ligf...@googlegroups.com

Op zaterdag 2 juni 2012 23:20:40 UTC+2 schreef --voorheen-- rowingvictor het volgende:
 
 
De omtrek van de F-lite's is bij mij 1610 mm, dus dat is maar 3,5 cm langer dan de PM's. Merk je niets van.
 
 
 
 
Da's toch 2% verschil.
Op mijn Quest kan ik heel goed het verschil vernemen tussen een dunne en een dikke slof achter, en wel aan de versnellingen.  Je rijdt net niet meer lekker in de versnelling die bij de andere band nog wel lekker reed. (Of je gaat bij dezelfde trapomwentelingen 2% sneller of langzamer)  
 
Groet van Quesjer

--voorheen-- rowingvictor

unread,
Jun 3, 2012, 3:24:38 AM6/3/12
to ligf...@googlegroups.com

 
 
 
 
 

Op zondag 3 juni 2012 08:47:58 UTC+2 schreef Quesjer het volgende:

 
Da's toch 2% verschil.
Op mijn Quest kan ik heel goed het verschil vernemen tussen een dunne en een dikke slof achter, en wel aan de versnellingen.  Je rijdt net niet meer lekker in de versnelling die bij de andere band nog wel lekker reed. (Of je gaat bij dezelfde trapomwentelingen 2% sneller of langzamer)  
 
 
 
 
Dan rijd je dus als  huis-tuin-en-keuken-fietser 25,5 ipv 25 km/uur. Merk je in de praktijk bar weinig van zoals ik al schreef.
 
Het verschil in omtrek tussen een dunne (Kojak 35--559) en een dikke (Kojak 50-559 of iets nóg dikkers) band zal idd beter waarneembaar/voelbaar zijn. 
 
Alleen......het gaat hier om twee (qua omtrek) bijna gelijke banden.
 
Victor.
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages