schudden van stuur van Kali

Jaap-Andre de Hoop

to ligf...@googlegroups.com
Beste mensen,

Ik heb een probleem: als ik een hand van het stuur van Kali (velomobiel,
2 voor, 1 achterwiel) afhaal op andere wegen dan asfalt, begint ie zo
goed als direct te wieberen, sjimmeren, trillen, hoe je het ook wilt
noemen. Vraag is een beetje, hoe komt het en wat kan ik er aan doen.
Mijn hypothese was, dat er te veel gewicht op het achterwiel is.
Vergeleken met Hans zit ik verder naar achteren, dus is het gewicht ook
daar. Ik had nog het idee om een groter wiel (24" ipv 20") er in te
zetten, maar dan wordt het gewicht op de voorwielen nog iets meer (nah
ja scheelt een kilo per wiel kwam ik net proefondervinderlijk achter.
(Achter zat 44 kilo van de ongeveer 125, voor dus op ieder wiel ongeveer
40).

De uitlijning van de voorwielen lijkt ok. Ikzelf heb er sowieso 500 km
op gereden, Hans nog veel meer, banden zijn nog prima.

Wat zou het kunnen zijn en wat zou ik er aan kunnen doen?

Groets,

Jaap-Andre, de vmtijd komt dichterbij.

Quemo

to Ligfiets
On 28 aug, 21:13, Jaap-Andre de Hoop <j.deh...@data-assist.nl> wrote:
> [...]
> 2 voor, 1 achterwiel) afhaal op andere wegen dan asfalt, begint ie zo
> goed als direct te wieberen, sjimmeren, trillen, hoe je het ook wilt

Shimmiën

http://groups.google.com/group/ligfiets/search?group=ligfiets&q=shimmy&qt_g=Zoeken+in+deze+groep

> [...]
> zetten, maar dan wordt het gewicht op de voorwielen nog iets meer (nah
> ja scheelt een kilo per wiel kwam ik net proefondervinderlijk achter.

Nee, het heeft te maken met de stand van de stuurstangen. Het fijne
weet ik er ook niet van maar zie daarvoor in ieder geval de link.

> Wat zou het kunnen zijn en wat zou ik er aan kunnen doen?

De stuurstangen verstellen dus.

Zoeken op Shimmy of Shimmien dus

Quemo -heeft het ook gehad met de Alleweder; bloedje irritant-

Theo van Goor

to Ligfiets

Erg irri en zeer gevaarlijk bovendien.
Kan aan allerlei zaken liggen.
Hoofdzakelijk slijtage vermoedelijk.

Zoek de hele lijn maar af. Vanaf de helmstok/stuur (kruiskoppeling
OK?) tot lagers van de wielen en zelfs onrondheid van de velgen.
Daartussen zitten kogelkopjes, stuurstangen, en diverse lagers.
Alle speling moet eruit die van invloed zijn op het zelfstandig van
richting van anderen van het wiel.

Ik weet uit ervaring dat in de Quest meer dan voldoende reserve is
ingebouwd voordat het echt verontrustend wordt.
Maar bij een M5 Kalisvaart van 20 jaar oud(?) zou ik daar toch maar
wat deskundige aandacht aan besteden.
Ik wil je niet ongerust maken........
Een oncontroleerbare speedwobble van een viaduct of andere helling kan
op zijn kop of in de sloot eindigen.

Brandweer - gebruikte 2 chutes om niet boven de 60 km/u te komen -
Quest

Jaap-Andre de Hoop

to ligf...@googlegroups.com
On 08/28/2010 10:16 PM, Theo van Goor wrote:

> [...]
> ingebouwd voordat het echt verontrustend wordt.
> Maar bij een M5 Kalisvaart van 20 jaar oud(?) zou ik daar toch maar

25 jaar en ja kan dan best wel eens slijtage/lostrillen zijn.

> Ik wil je niet ongerust maken........

ach ongerust niet, eerder blij dat ik weet waar ik het moet zoeken, maar
de achterliggende oorzaak kon dus wel eens erger zijn dan de het
shimmien zelf.
Ik kwam zelf ook nog :
http://www.velofilie.nl/driewielers.htm
tegen. Met interessante informatie over de techniek achter de 3wieler en
een niveautje hoger over fietsen in het algemeen.

Jaap-Andre, streept een todo van zijn lijstje en voegt er eentje toe.

ligfries

to Ligfiets
Jaap-Andre schudt ze er uit:

> [...]
> goed als direct te wieberen, sjimmeren, trillen, hoe je het ook wilt
> noemen. Vraag is een beetje, hoe komt het en wat kan ik er aan doen.

Dit doet mij sterk denken aan mijn ervaringen in november 2007, met
mijn Quest. Nogal een uitgebreid verhaal, dus waarschijnlijk het beste
via mijn weblog terug te lezen om te zien of het wel of niet
overeenkomt.

Oplossing in mijn geval: veerpoten vervangen, opnieuw uitlijnen,
naloop bijstellen en kogelkopjes vervangen.

Groeten,

Kees - steeds minder regen voorspeld voor Openluchtmuseum! - van
Malssen

Jaap-Andre de Hoop

to ligf...@googlegroups.com
On 08/29/2010 08:07 AM, ligfries wrote:
> [...]
> overeenkomt.
>
> Oplossing in mijn geval: veerpoten vervangen, opnieuw uitlijnen,
> naloop bijstellen en kogelkopjes vervangen.

De veerpoten zullen het bij mij niet zijn, dat is een ding wat zeker is.
Net even gekeken en ja hoor in het linkerwiel zit speling. Bij verder
inspectie had de spoorstang speling, maar ik had al snel besloten dat
dat eerder het gevolg dan de oorzaak is, [1] dus nog even verder gekeken
en ja hoor bij de fuseehuis/pen (denk dat dat ding zo heet) zit speling.
Vastdraaien van deze moer leverde inderdaad minder shimmien op, maar
natuurlijk stuurt ie dan niet meer, dus binnenkort maar even verder
kijken...

[1] heb het idee dat die speling een functie heeft, namelijk het
rechttrekken van het wiel/correctie voor binnen/buitenbocht.

Jaap-Andre, best leuk zo'n fiets, gelukkig heb ik er nog een :-)

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Wij van fali bv hebben reeds in een persoonlijk mailtje contact
opgenomen met genoemde heer de Hoop.

Daarin hebben wij hem hier en daar enige suggesties gedaan om dit
sjimmien of wat het dan ook mag zijn, te verminderen.

Het betreft vooral wijzigingen aangebracht door vorige eigenaren die
invloed hebben op het rijgedrag en de besturing. Daarbij dient hij
volgens onze aanwijzingen de stuurkoppen af en toe lichtjes aan te
draaien of te voorzien van een gezellig druppeltje locktite. Zijn door
hem zelf gesuggereerde wijzigingen aan het achterwiel juichen we toe,
al zijn er ook andere mogelijkheden.

Als mijnheer de Hoop onze aanwijzingen niet al te eigenwijs in de wind
slaat zal het wel goed komen. Hij kan ze natuurlijk ook opvolgen. Maar
ja, het blijft een ligfietser. Eigenaardig volk die het altijd beter
denkt te weten.

Met vriendelijke groet

Hans
www.fali.nl