Gevaarlijke obstakels in fietspad

Mango54

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Tijdens onze tocht rond Nederland zijn we op de fietspaden diverse obstakels tegengekomen. Een deel in de vorm van hekjes en wildroosters om vee en wild binnen of juist buiten te houden. Sommige beter met een velomobiel te passeren dan anderen. Maar ook in de vorm van 'drempels' in verschillende vormen. Waarbij er 2 waren die met een velomobiel bepaald geen pretje waren. Het was ergens op het fietspad door de duinen tussen Den Haag en Noordwijk. Eerst waren er twee drempels zo kort na elkaar en de kuil ertussen zo diep dat een velomobiel er niet over kan zonder de hele onderkant open te halen. Dus dat was uitstappen en proberen met tillen (lekker zwaar met alle vakantiebagage) de fiets er zonder al te veel schade erover te krijgen. En er waren er een stuk of 5! Maar goed, hier werd wel keurig met borden gewaarschuwd.
Maar toen we die gehad hadden en weer reden (en vanwege de drukte echt niet super hard, ik reed hooguit 20 km/u) stond ik ineens zonder waarschuwing dwars op het fietspad. Toen ik in de gaten had waardoor dit kwam was ik toch wel verbaasd: zonder enige waarschuwing bleek er op regelmatige afstanden een strook van ongeveer 2 meter fietspad voorzien te zijn van een soort hobbelstructuur die je op sommige knäckebrödsoorten wel eens ziet (beter dan dit kan ik het niet omschrijven). Levensgevaarlijk als je daar met een velomobiel over rijdt! Theo reed voor me en had dezelfde ervaring, alleen ga ik sneller dwars dan hij. Maar door de hobbels is in deze situatie omrollen ook heel goed mogelijk, dus ik heb nog geluk gehad! Ik was te verbouwereerd en geschrokken om foto's te maken en precies te noteren waar dit is. De rest van het pad heb ik heel langzaam gereden, omdat ik ze niet aan kon zien komen doordat je laag in de vm zit. Alleen bij een snelheid ruim onder de 15 km per uur kon ik er ongeveer recht overheen komen.
Voor degenen die in die buurt bekend zijn: ik wil graag weten waar het precies was, dan kan ik het melden bij de fietsersbond.

Marloes -is zonder obstakels ook al geen racer- Dries

Wilfred Ketelaar

to Ligfiets
Toen ik vorig jaar hetzelfde rondje fietste ben ik in de duinen ook
over dezelfde 'ribbels' gekomen. Ze leggen ze vooral in de bocht neer
waardoor je het volgende effect krijgt. Het achterwiel begint te
stuiteren en 'drijft' naar de buitenkant van de bocht terwijl je
voorwielen de bocht in sturen. Op een gegeven moment heb je geen
ribbels meer en krijgt het achterwiel weer grip. Op dat moment sta je
scheef met de fiets (omdat je een bocht aan het maken bent) en heb je
kans op omslaan. Ik ging er met een redelijk hoge snelheid overheen
(ik schat 25 - 30 km/u) en kon de fiets (gelukkig) nog goed in bedwang
houden.

In het kort, het zijn ondingen (was ik toen ook al achter) en ze
moeten verwijderd worden. Ik heb wel een vermoeden waarom ze aangelegd
zijn. De snelheid er uit halen... en ja, als je fiets op z'n kant ligt
dan lukt dat wel. Maar of het beter is voor de doorstroming. ;-)

Niet dat ik vaak in de duinen kom, maar is hier iets aan te doen?

Wilfred - was een lekker stukje fietsen - Ketelaar

Mark-Jan Bastian

to ligf...@googlegroups.com
On Mon, May 23, 2011 at 05:34:31AM -0700, Mango54 wrote:
> [...]

> dat een velomobiel er niet over kan zonder de hele onderkant open te halen.

Anti-brommer en anti-wielren maatregelen op de LF1, omdat het daar
waarschijnlijk (te) druk is op zondagen.

> [...]

> hobbelstructuur die je op sommige kn?ckebr?dsoorten wel eens ziet (beter dan

Dit is ook tegen wielrenners. Het zijn een paar scherpe bochten, en sommige wat
onoverzichtelijk. Jammer dat ze niet gewoon een tweede fietspad in de buurt
leggen dat wat rechtlijniger is - voor wielrenners.

> Voor degenen die in die buurt bekend zijn: ik wil graag weten waar het
> precies was, dan kan ik het melden bij de fietsersbond.

Ik vermoed dat het hier was:

http://maps.google.com/maps?ll=52.169372,4.362516&spn=0.003422,0.005761&t=h&z=17

Mark-Jan

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 23 mei 2011 15:35 heeft Mark-Jan Bastian <mar...@xs4all.nl> het
volgende geschreven:

Schuin erover kan niet? Zoals een te verlaagd golf-gti'tje over een
drempel gaat :)

> Dit is ook tegen wielrenners. Het zijn een paar scherpe bochten, en sommige wat
> onoverzichtelijk. Jammer dat ze niet gewoon een tweede fietspad in de buurt
> leggen dat wat rechtlijniger is - voor wielrenners.

Zonder waarschuwing? Volgens mij staat er aan het begin van het pad
een adviessnelheid oid. Klopt dat? Er zijn meer fietspaden waar snel
verkeer geweerd wordt. Ik vind in principe daar niets mis mee, dat kan
je best respecteren. Ik vind overigens op dat fietspad dat het
probleem van de mensen die last hebben van hardrijders het probleem
vooral bij zichzelf moeten zoeken.

In Oostvoorne heb je dat ook. Na een vreselijk veerooster rij je 10m
ofzo over bewust heel slecht gelegd stenen paadje, daarna wordt het
een keurig betonpad. Ik rijd daar nooit harder dan 30 (maar wel 30 om
de duinen op te komen). Ik zie daar geen probleem in zolang het een
toeristisch pad is en niet een doorgaande route tussen plaatsen.

Als je het wegdek niet kan overzien (vanwege een bocht of wat dan
ook), neem jij bewust zelf het risico! Er kan ook zand op de weg
liggen op die plek in de duinen. Hetzelfde verhaal als het tunneltje
met die bocht.

grtz
Henk

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 23 mei 2011 16:12 heeft hyz <hyz...@gmail.com> het volgende geschreven:
> [...]
> de duinen op te komen). Ik zie daar geen probleem in zolang het een
> toeristisch pad is en niet een doorgaande route tussen plaatsen.

Ter toelichting zie: http://goo.gl/maps/3L5I
veerooster+rammelstrook in streetview: http://goo.gl/maps/ptgY

Het is overigens een erg mooi stuk fietspad! Misschien voor Raymond
iets om op te nemen op z'n route :)

grtz
Henk

Robert Lammerts

to ligf...@googlegroups.com
Die drempel en ribbels in de bochten ben ik ook daar een keer
tegengekomen. Voor die wezelose drempels staan borden maar bij die
ribbels niet. Je schrikt je helemaal lam in een Quest.

Blijft een mooie route, maar mijn inziens een verkeerde manier om het
veiliger te maken - indien nodig. Overigens mogen bromfietsen daar
niet komen, of wel?
--
Robert

Santos Dual Traveller
Challenge Fujin SL
Velomobiel Quest

http://www.lammerts.net
http://www.snelfietsroute.nl
http://www.twitter.com/robertlammerts

PBP03-LEL05-HBKH06-PBP07-LEL09-LL10

Niels van der Wal

to Ligfiets
Vandaag Queste ik van Schoonhoven naar Montfoort. Heerlijk fietspad
langs de weg. Redelijk breed, de witte strepen in het midden kon ik
nauwelijks voelen en nieuw asfalt. Omdat ik wind mee had kon ik flink
doorrijden.
Bij Lopik was ruim de helft van het fietspad in verbouwing. Dit was
opgelost door er betonnen platen met ijzeren randen er omheen neer te
leggen. Omdat ik liever niet wilde hobbelen, reed ik hier links over
het asfalt. Helaas kwam mij een auto tegemoet, en omdat het nu wel erg
smal werd, moest ik helemaal naar rechts. Na een stukje hobbel, hobbel
kon ik weer doorrijden. Ik stuurde weer naar links, maar zag de
volgende auto aankomen. Na weer een stuk hobbel, hobbel volgde asfalt
en een bocht. Een heg ontnam me wat uitzicht, maar ik zag net op tijd
een derde auto op mij afrijden. Zonder hobbelen reed ik uiterst
rechts. De auto kwam hard voorbij; harder dan 50 dacht ik.

Verderop moest ik het gras in, omdat de tractor te breed was, en
volgens mij ook voor een gewone fiets. Toen ik stil stond had ik de
tijd om vrolijk naar deze chauffeur te zwaaien en toen hij voorbij
was, kon ik de weg weer op. Ik vond het wel vreemd, auto's op een
fietspad. Dit idee werd bevestigd door een bordje 60 km max. Ik reed
helemaal niet op een fietspad; het zag er wel zo uit, maar het was een
B weg. En even verderop moest ik weer het gras in vanwege een tractor.
Vlak bij Montfoort heb ik ook nog even gras geroken (lekker) omdat mij
nog een trekker tegemoet kwam, en nadat ik rechtsaf was geslagen, was
er weer gewoon fietspad, met de bekende ouderen en scholieren.

Mijn idee: Een goede B weg, maar er mist een fietspad.

Niels, vindt die lange droogte helemaal niet erg, van der Wal

Mango54

to ligf...@googlegroups.com

Op maandag 23 mei 2011 16:12:52 UTC+2 schreef Henk Veldmans het volgende:
Op 23 mei 2011 15:35 heeft Mark-Jan Bastian <mar...@xs4all.nl> het
volgende geschreven:

Schuin erover kan niet? Zoals een te verlaagd golf-gti'tje over een
drempel gaat :)

Nee, schuin gaat niet, de twee vormen achter elkaar één geheel en zijn dus breder dan de Mango lang is. Bovendien zo steil en de geulen zo diep dat of de neus erin blijft steken of de onderkant op een rug vastloopt.

> [...]

je best respecteren. Ik vind overigens op dat fietspad dat het
probleem van de mensen die last hebben van hardrijders het probleem

Ik heb geen bord met snelheidsbeperking gezien, maar het was ook erg druk. Maar zoals ik al zei, alleen met <15 km per uur kon ik er zonder al te veel gevaar over. Dus nog steeds niet zonder heel goed stuurwerk! Dan vind ik, als het er al staat, één x een bord aan het begin van een km's lang pad wel erg summier. Even een andere kant opkijken en je mist dat eerste bord. Bovendien weet je dan nog steeds niet wat er aan komt. Het verrassingseffect, erg leuk. En de snelheid waar het bij mij bijna misging is niet echt racen te noemen. We gingen vaak langzamer dan de electrische garde. Overigens hadden de vele racefietsers er zo te zien weinig last van, hooguit wat ongemakkelijk gehobbel. Het omslaan van een velomobiel bij een voor 'normale' fietsers gebruikelijke snelheid is hier echt aan de orde en dan praat je meestal toch over een serieus ongeluk. Lijkt me dat dat niet de bedoeling kan zijn van een snelheidsremmer.

[...]

Bij een veerooster wordt je al gewaarschuwd, daar gaat mijn Mango ook dwars als ik pech heb (als het een beetje in een bocht ligt), maar daar ga ik dus langzaam over. Als er dan nog wegdek achter ligt waar je met 30 met een velomobiel overheen kan lijkt me dat niet echt een probleem.

[...]

Als je hiermee bedoelt dat je dus bij elke onoverzichtelijke bocht in het fietspad stapvoets moet gaan rijden omdat er mogelijkerwijs wel eens iets in of na die bocht kan zijn, dan denk ik niet dat dat een realistische manier van fietsen is. Natuurlijk kan er altijd iets onverwachts gebeuren, maar er kan ook op een rechte weg een suïcidaal konijn voor je fiets springen. Ik vind echter dat de wegbeheerder hier, kennelijk ter bescherming van 'normale fietsers', andere misschien wat minder vaak voorkomende fietsers hier door het weglaten van waarschuwingsborden in gevaar brengt.

Marloes -rijdt eerder te voorzichtig dan roekeloos- Dries

Mango54

to ligf...@googlegroups.com

Op maandag 23 mei 2011 15:35:46 UTC+2 schreef Mark-Jan het volgende:
Ik kan het niet goed zien, maar je zou gelijk kunnen hebben. Het was wel een soortgelijk fietspad. Ik weet dat de echte drempels in het eerste stuk vanaf Den Haag waren, maar of de ribbels nu ook nog voor Katwijk of tussen Katwijk en Noordwijk lagen weet ik niet meer. Dit is dus tussen Wassenaar en Katwijk.
En een fietspad met alleen een fiets op het bord is volgens mij trouwens verboden voor brommers, dus dit alles voor de wielrenners kennelijk.

Marloes -hoopt dat iemand de lokatie zeker weet- Dries

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 23 mei 2011 19:54 heeft Mango54 <mldr...@gmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> het weglaten van waarschuwingsborden in gevaar brengt.
> Marloes -rijdt eerder te voorzichtig dan roekeloos- Dries

Ik bedoel vooral dat je ervan bewust moet zijn dat er wel eens iets
onverwachts kan gebeuren. In een onoverzichtelijke bocht is die kans
een stuk groter dan op een rechte weg. Het is zeker niet zo dat ik
altijd stapvoets rij in dat soort bochten, vooral niet als ik de weg
ken. Maar je moet dan niet zeuren als er iets gebeurd waardoor je niet
meer op tijd stil kan staan (zoals de wet voorschrijft).

Ligt het trouwens niet aan de velomobiel dat ie snel dwars gaat? Ik
merk op een bruggetje op m'n ww route precies hoe hard m'n banden
zijn, en hoe nat/glad het is. Door de dwarsplanken ga je snel
dribbelen bij nat weer. Dit vind ik geen probleem van de weg, maar van
de fiets. Ik minder dus vaart.

grtz
Henk

grollie

to Ligfiets

> Marloes -hoopt dat iemand de lokatie zeker weet- Dries

Lang geleden dat ik er was, maar ik kan de ondingen dromen. De
knackebrod ligt tussen wassenaerseslag en katwijk, niet noordelijker
of zuidelijker. De sectie die MJ aanwijst is bij het koffiehutje,
klein stukie zuidelijker liggen er nog 2.

G -verder is het daar fantastisch fietsen- O

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 23 mei 2011 20:12 heeft hyz <hyz...@gmail.com> het volgende geschreven:
> Ligt het trouwens niet aan de velomobiel dat ie snel dwars gaat?

De vering van m'n alleweder en die van de versatile gaven regelmatig
'problemen' bij een combinatie van slechter wegdek en bochten. Volgens
wat ik zo direct kan vinden gebruiken de meeste modellen dezelfde
manier van vering/demping.

Ik zet probleem tussen aanhalingstekens omdat het erg afhankelijk is
van waar je fietst, maar ik gok dat iedereen wel eens voelt dat vooral
het achterwiel begint te dribbelen. Voor mezelf heb ik daarom beslist
dat dat 'probleem' eerst opgelost moet zijn. Vergeleken met
mountainbikes hebben velomobielen nog een erg lange weg te gaan...

Koen -gaat de handleiding van de voorvork zeker lezen als de mtb er is-

Mango54

to ligf...@googlegroups.com

Op maandag 23 mei 2011 20:12:47 UTC+2 schreef Henk Veldmans het volgende:

[...]

Ik vind dat er een groot verschil is tussen een onverwachte gebeurtenis en het plotseling zonder waarschuwing vooraf op een bewust door mensenhanden gemaakt maar voor mij ook op een recht stuk (want daar waren ze ook) onzichtbaar obstakel rijden. Dat noem ik geen zeuren, maar klagen over een gevaarlijke situatie die permanent daar ook voor anderen aanwezig is. Het schiet zijn doel voorbij, stilstaan hoeft daar helemaal niet, alle 'normale fietser' kunnen er makkelijk met 25+ overheen, alleen velomobielen niet. Onverwachte gebeurtenissen kun je niet ontlopen, dit zou je niet op deze manier tegen moeten hoeven komen.

[...]

Ja, dat ligt aan het weggedrag van de velomobiel in combinatie met mijn gewicht. Ik heb daarom al een andere achterband, eerst ging ik ook op klinkerweggetjes driften. Maar die klinkerweggetjes zie ik, de wildroosters en ander wegdek waar dit gebeurt ook. Deze hobbels kon ik zelfs toen ik wist dat ze er waren vanuit de Mango niet aan zien komen. Ze hebben precies dezelfde kleur als de rest van het pad en de hobbels zijn niet hoog genoeg om daardoor op te vallen. Het driften op zich vind ik niet het grootste probleem. Maar als je band op de verkeerde manier in een dalletje van de hobbels blijft steken terwijl je al dwars bent ga je dus met een velomobiel om. En er zijn diverse mensen die weten hoe ernstig het dan kan aflopen. En dat op een plek die bewust daar zo gemaakt is. Dat is waar het mij in dit geval over gaat.

grtz
Henk

Marloes -die al aangaf eerder te voorzichtig te rijden dan te roekeloos- Dries

Bart

to Ligfiets
On 23 mei, 15:35, Mark-Jan Bastian <mark...@xs4all.nl> wrote:
> On Mon, May 23, 2011 at 05:34:31AM -0700, Mango54 wrote:

> Jammer dat ze niet gewoon een tweede fietspad in de buurt
> leggen dat wat rechtlijniger is

Wat zullen we nou krijgen? Van automobilisten wéét je dat ze het
liefst heel Nederland zouden asfalteren, maar van fietsers hoor je dat
toch zelden.
Een fietspad door de duinen is er vanwege de natuur. Een tweede
fietspad erbij betekent minder natuur.
Bart -geen echte natuurfreak, maar natuur zit me zelden in de weg-
Doets

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> fietspad erbij betekent minder natuur.
> Bart -geen echte natuurfreak, maar natuur zit me zelden in de weg-

Sorry maar de impact van van een fietspad is toch echt minder dan van
een autoweg. Smaller, minder kappen er omheen, minder herrie, minder
stank en een lagere gebruiksintensiteit.

Grrz
Rode Pioneer

grollie

to Ligfiets
Uitgerekend dit bewuste deel fietspad valt uitstekend te omzeilen via
een vrijgelegen fietsracebaan (Wassenaarseslag/katwijkseweg/
Wassenaarseweg). Dan rij je alleen niet het hele stuk door de duinen.
De LF kiest er niet voor.

Bart

to Ligfiets
On 24 mei, 10:08, Rode Pioneer <rodepion...@gmail.com> wrote:

> Sorry maar de impact van van een fietspad is toch echt minder dan van
> een autoweg.
Ah, je dacht wel echt dat dat me was ontgaan?

On 24 mei, 11:03, grollie <geroldor...@gmail.com> wrote:
> Uitgerekend dit bewuste deel fietspad valt uitstekend te omzeilen via
> een vrijgelegen fietsracebaan

Allemaal leuk en aardig maar 2 parallelle fietspaden beginnen samen
toch de impact van een aardige B-weg te benaderen.
Ik ken dat pad niet, maar hoeveel fietsen zouden daar per dag van zo'n
fietsracebaan gebruik maken? En, hoeveel bomen zou dat waard zijn?
Bart -als je ergens niet racen kan, is het slimmer om dat niet te
doen- Doets

ligfries

to Ligfiets
Marloes gaat door de hindernisbaan:

> [...]
> dat een velomobiel er niet over kan zonder de hele onderkant open te halen.

Dat verbaast me. Ik weet precies welke drempels je bedoelt. Met de
Quest is het vervelende dat je net een helling af komt (snelheid > 10
m/s) en dat de waarschuwingsbordjes hooguit 10 meter voor de drempels
staan. Dus wordt het hard remmen op het laatste moment als je daar
voor het eerst komt. Maar, met zo'n 25 km/h is er met de Quest gewoon
overheen te fietsen. Misschien heeft de zware belading jullie
grondspeling verpest?

> [...]
> vakantiebagage) de fiets er zonder al te veel schade erover te krijgen. En
> er waren er een stuk of 5! Maar goed, hier werd wel keurig met borden

Wel gewaarschuwd, maar alleen tijdig te zien als je al niet zo hard
fietst. Let wel, ik kom daar aanfietsen op een tijdstip dat vrijwel
alle recreanten al naar huis zijn en mocht ik mensen zien minder ik
zowiezo vaart daar.

Ik heb tijdens het fietscongres in Den Haag (1 maart, zie ligfiets.net
en Ligfiets&) de verantwoordelijk ambtenaar over aangesproken en die
vond het hartstikke goed zoals dat was en ook hoe dat op mij was
overgekomen. Beslist geen intentie om dit te veranderen dus.

> [...]
> ook heel goed mogelijk, dus ik heb nog geluk gehad! Ik was te verbouwereerd
> en geschrokken om foto's te maken en precies te noteren waar dit is.

De lokatie is door anderen ook al aangegeven. De eerste keer schrok ik
me ook wezenloos van dit terreurprofiel. Met een stuk hogere snelheid
(geen bagage, geen medeweggebruikers). Wel dribbelen, toch niet in de
richting van gaan rollen. Ik denk dat in beide gevallen de hoeveelheid
bagage de rijkarakteristiek van de fiets flink heeft gewijzigd. De
geruststellende gedachte is dat het 1 traject is waar dit een paar
keer achter elkaar ligt en als je dat stelletje hebt gehad ben je er
weer vanaf.

Wat ik er van vind is nogal dubbel. Aan de ene kant is het vreselijk:
je legt een prima fietspad aan met hoge kwaliteit wegdek zodat er vlot
en gemakkelijk gefietst gaat worden. En vervolgens breng je dit soort
dingen aan om dat lekkere doorfietsen te frustreren. Daar moet toch
een gekke kronkel in het hoofd van iemand zitten.

Aan de andere kant, dit is inderdaad de "groene/recreatieve" variant
van lekker van Den Haag > Zandvoort (ik fiets dit altijd vanuit mijn
werk in Vlaardingen als we in Heemstede bestuursvergadering hebben).
Als het echt alleen om snel doorfietsen gaat is er de route buiten de
duinen om. Dus is het kiezen: snel opschieten maar minder fraai, of
voor lief nemen dat het zo nu en dan even inhouden is maar een
heerlijke omgeving. Tot nu toe kies ik elke keer voor het laatste.

Van een aankondiging dat de hele route bedoeld is voor max X km/h kan
ik me zelfs na een flink aantal keren er gefietst hebben niets voor de
geest halen. Bovendien zou zo'n opmerking dan na elke zijstraat/
kruising herhaald moeten zijn.

Groeten,

Kees - keuze is goed - van Malssen

Niels van der Wal

to Ligfiets
Als racefietser zoek je een trainingsparcourse uit. Ik ken het pad
niet, maar duinen klinkt als op en af, draaien en keren. Heel wat
anders dan een rechte weg. Proberen dit soort fietsers te weren met
niet aangegeven obstakels is gewoon gevaarlijk. Pas de 2e keer weten
fietsers het, vinden ze een manier om het veilig te passeren of nemen
ze een andere route.

Niels, gister nog tussen de auto's op de Amerongse Berg, van der Wal

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 24 mei 2011 12:28 heeft Niels van der Wal <dest...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> [...]
> niet aangegeven obstakels is gewoon gevaarlijk. Pas de 2e keer weten
> fietsers het, vinden ze een manier om het veilig te passeren of nemen

Ik ben van mening dat dit niet gevaarlijk is. Zoals al eerder genoemd
kan er ook zand op het fietspad liggen in een bocht. Dit is even goed
of slecht te zien als de rammelstroken.

Ik ken het fietspad ook. Die rammelaars zijn beter dan de drempels die
er eerst lagen. Ik heb er niet met m'n quest overheen gereden, alleen
met de lowracer.

We moeten wel beseffen dat er een reden is dat dit zo wordt aangelegd.
Ik rij ook stevig door, maar dat kan door veel anderen als vervelend
worden ervaren. Als die de grootste mond hebben, krijg je dit soort
"oplossingen". Het is helaas niet anders. Het blijft een samenspel.

grtz
Henk

ligfries

to Ligfiets
Henk ziet door de hobbels het zand niet,

[knip]
> Ik ben van mening dat dit niet gevaarlijk is. Zoals al eerder genoemd
> kan er ook zand op het fietspad liggen in een bocht. Dit is even goed
> of slecht te zien als de rammelstroken.

Dat ben ik beslist niet met je eens. De hobbels liggen op het rechte
stukje net voor de bocht. Wanneer daar zand zou liggen, zou het effect
zijn dat je vertraagt. Is verder niet gevaarlijk. De hobbels kunnen
stuiteren induceren, niet alleen bij velomobielen, maar ook bij andere
fietsen die hun banden goed op druk hebben. Op het moment dat je
stuiteren gaat krijgen, wordt je fiets onbestuurbaar en dat is
gevaarlijk, vooral als het vlak voor een bocht is.

Maar ook als het in de bocht zou zijn, is zand op het fietspad minder
gevaarlijk dan deze hobbels. Alleen met een tweewieler die "op scherp"
de bochten door zou willen zou je dan onderuit kunnen gaan. Bij
snelheden < 30 km/h is zand in die bochten hooguit vervelend, niet
gevaarlijk.

Ook is zand, doordat het een andere samenstelling heeft (iets) beter
zichtbaar dan de hobbels, helemaal als je in het donker daar fietst.
Met de moderne powerLED koplampen zijn de hobbels al nagenoeg
onzichtbaar, laat staan met een halogeenkoplamp die tot kort geleden
als uitstekend bekend zou hebben gestaan. Juist dan is zand beter
zichtbaar.

Let op, ik heb het steeds over snelheden die ruimschoots in
overeenstemming zijn met het overzicht naar tegemoetkomend verkeer op
die plek, want dat staat los van het wegdek.

Wat Marloes ook al aangeeft: het erge is dat hier enerzijds een prima
fietspad door mensenhanden aangelegd is en dat daarin welbewust een
gevaarlijke verandering is aangebracht die met name gevaarlijk is voor
wie daar incidenteel (of voor het eerst) komt. Wie de boel kent en
wellicht in de af te remmen "doelgroep" valt, zal het juist als een
extra uitdaging benaderen. Dan gaan mensen zich dus concentreren op
een stukje wegdek en daarmee niet (meer) op eventuele
medeweggebruikers en/of langsstormend wild (het stikt in de duinen van
de suicidale konijnen).

Groeten,

Kees - vandaag WW gebukt, zeer goed om de voordelen van liggen te
onderstrepen - van Malssen

herkimer...

to Ligfiets

On May 24, 1:13 pm, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:
na een klacht van Mango54 over een uitbrekend achterwiel op
rammelstroken:

> [...]
> kan er ook zand op het fietspad liggen in een bocht. Dit is even goed
> of slecht te zien als de rammelstroken. (...) Ik heb er niet met m'n

Nou jij bent een mooie, eerst klaagt iemand dat die dingen zo
gevaarlijk
zijn met een VM, dan zeg jij dat ze neit gevaarlijk zijn maar dat je
het
nog nooit met je VM geprobeerd hebt. Het gaat er nu juist om dat er
bij
dit soort creatieve oplossingen niet verder gedacht wordt dan de
vakantiehuisjesfiets met half opgepompte banden.

Toen ik heel lang geleden daar in de buurt woonde en een flevo-bike
reed, vond ik die dubbele neer-en-op drempels ontzettend vervelend.
Bij de eerste neer veerde de fiets flink in, om vervolgens bij
de opgaande drempel los te komen en neer te kwakken op de
tweede opgaande drempel. Dat was de eerste keer echt gevaarlijk.
De tweede keer niet meer, bij 10 km/uur.

Er is daar in de randstad een gigantische behoefte aan een tientallen
kilometers lang lekker uitwaai fietspad dwars door prachtige natuur.
Een aparte racefiets- en strandgastenversie zou geen weggegooid geld
zijn.

R - graag ook kombochten en extra hellingen in die raceversie,
anders loopt ie vol met skeelers - B

Mark-Jan Bastian

to ligf...@googlegroups.com
On Tue, May 24, 2011 at 01:13:57PM +0200, hyz wrote:
> [...]
> worden ervaren. Als die de grootste mond hebben, krijg je dit soort
> "oplossingen". Het is helaas niet anders. Het blijft een samenspel.

Tja, voor elke 'oplossing' is er ook een toepassing.
Je kunt van de rammelende fietsen ook een creatieve deugd maken.
Zoals deze knutselaars bij Steim in Amsterdam:

From:
http://www.steim.org/steim/event_registration.php?event=440

28 May 2011 | 11:30 - 15:00 hrs
"Richard Lerman's Travelon Gamelon - Promenade
A concert en route. Bring your bike and come ride with us!

Richard Lerman's Travelon Gamelon is a unique musical experience falling
somewhere between a concert, a flash mob, and a bicycle race. A group of
cyclists rig their bicycles up with audio electronics and then ride
together through the streets of Amsterdam. The sounds produced by the
natural resonances and rhythmic qualities of the bicycle creates a musical
effect surprisingly similar to a traditional Balinese gamelan.

Riders of all ages 12 and up are welcome to join the performance. Cost of
signing up is free, you just need to bring your own bicycle with metal
spokes (plastic doesn't work).

Our route will start at Frederiksplein, near STEIM, at 11:30 sharp. There
Richard will teach everyone how to wire their bicycles up to make music.
At 13h we will embark on a tour of Amsterdam's downtown areas, culminating
in a walking performance on Dam square.

There will only be enough equipment for 20 bicycles, so sign up soon!
Registration can be done through the registration link at the top of this
page.

THINGS TO BRING //
A bicycle with metal spokes."

Mark-Jan

Mango54

to ligf...@googlegroups.com

Op dinsdag 24 mei 2011 12:20:17 UTC+2 schreef ligfries het volgende:

[...]

Volgens een collega die daar regelmatig met schoonmoeder wandelt zijn de oude dubbele drempels ongeveer 3 weken geleden vervangen door nieuwe, veel ergere. Dat zou kunnen verklaren dat het jou voorheen wel lukte en ons niet.

De geruststellende gedachte is dat het 1 traject is waar dit een paar
keer achter elkaar ligt en als je dat stelletje hebt gehad ben je er
weer vanaf.

Maar omdat het onderdeel van de LF1 is en je daar dan meestal eenmalig fietst heb je geen idee wat je nog na de eerste te wachten staat. Omfietsen ervoor is dan ook alleen een optie als je een routerende GPS bij je hebt, want zie anders de bordjes maar weer eens te vinden.

Groeten, Marloes- zo'n vakantie is wel heel goed om je snelheid te verhogen merk ik- Dries

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 24 mei 2011 14:05 heeft herkimer... <herki...@yahoo.dk> het
volgende geschreven:

> [...]

> dit soort creatieve oplossingen niet verder gedacht wordt dan de
> vakantiehuisjesfiets met half opgepompte banden.

Ik *vind* ze niet gevaarlijk, dat is wat anders. Ik kan dit beweren
zonder met elke fiets die er bestaat eroverheen gefietst te hebben. En
ze zijn ontworpen juist met andere fietsen in het achterhoofd, want
die moeten juist afgeremd worden (vinden ze). Los hiervan heb ik mijn
mening over de aanwezigheid trouwens niet gegeven.

Nog even een hele foute vergelijking geven (wie hapt er?): Met een
eenwieler is een normale drempel ook moeilijk te nemen, is het dan
gevaarlijk?

Maar het staat iedereen vrij om te klagen over de rammelstrook, of
andere juridische wegen te befietsen :)

grtz
Henk

herkimer...

to Ligfiets

On May 24, 3:30 pm, hyz <hyz...@gmail.com> wrote:
> Op 24 mei 2011 14:05 heeft herkimer... <herkimer...@yahoo.dk> het
> volgende geschreven:

> Ik *vind* ze niet gevaarlijk, dat is wat anders.

Hoi Henk,

laat ik daar dan een schepje bovenop doen:
ze zijn niet gevaarlijk. Hier op de lijst wijzen we als bron
van gevaar altijd naar het voorwerp met de grootste
kinetische energie. Meestal is dat de auto, maar in dit geval
is dat de VM. Dat zijn op wegen met rammelstroken gevaarlijke
krengen.

R - als ik ambtenaar was in Den Haag had ik gewoon een tiental
tramrails parallel naast elkaar gelegd. Dag racefietsertjes! - B

Tjalling

to Ligfiets
Hallo Allemaal,

Het is dus een Velomobiel-probleem, waar je met een open twee-wieler
niet zo heel veel last van hebt?

Dit is de derde of vierde discussie op de lijst in de afgelopen
periode waarin "grote" problemen vwb infrastructuur besproken worden
die bij nadere bestudering eigenlijk alleen voor velomobielen echt
problematisch zijn.

Is een velomobiel eigenlijk wel geschikt om in het dagelijkse verkeer
te gebruiken?

Groet,
Tjalling - heel gelukkig op 2 wielen - Ament

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Op 24-5-2011 17:43, Tjalling schreef:
Ik denk dat de aanhalingstekens in je bericht je "vraag" al beantwoorden :)

Maarten - een beetje discussie moe

Mark-Jan Bastian

to ligf...@googlegroups.com
On Tue, May 24, 2011 at 07:28:23AM -0700, herkimer... wrote:

> Hoi Henk,
>
> laat ik daar dan een schepje bovenop doen:

<snip>

> R - als ik ambtenaar was in Den Haag had ik gewoon een tiental
> tramrails parallel naast elkaar gelegd. Dag racefietsertjes! - B

Ik zie hier ongekende mogelijkheden voor een railbike! Nog lagere
rolweerstand, en mits goed aangelegd minder problemen met oneffenheden.

Mark-Jan

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> problematisch zijn.
>
> Is een velomobiel eigenlijk wel geschikt om in het dagelijkse verkeer

Ja.

Grrz
Rode Pioneer

191.861.807

to Ligfiets

On May 24, 5:43 pm, Tjalling <tjallingam...@gmail.com> wrote:
> Het is dus een Velomobiel-probleem, waar je met een open twee-wieler
> niet zo heel veel last van hebt?

Nee, met vrijwel elke fiets is het beroerd, zowel de drempels als de
ribbels. Je hoeft echt niet hard te rijden om hier de macht over je
stuur te verliezen, en wie het op tijd doorheeft gaat wellicht zo hard
in de ankers dat er juist daardoor ongelukken ontstaan.

Ik snap niet waarvoor dit gedaan wordt. De LF 1 is een belangrijke
verbinding voor wie vanuit de zuidelijke randstad naar het noorden
wil. Langs het gewraakte stuk ligt als sinds jaar en dag een goed
gescheiden voetpad.

Maar wellicht komen binnenkort de eerste berichten over bejaarden die
dankzij hun electrische fiets hier ook met 25 km/h overheen gaan en
het één en ander breken. Moet je opletten hoe snel er dan iets aan
gedaan wordt.

Grtjs, 191.861.807

ligfries

to Ligfiets
Tjalling gaat voeren en ik heb honger dus ik hap:

> Het is dus een Velomobiel-probleem, waar je met een open twee-wieler
> niet zo heel veel last van hebt?

Nee hoor, dit is een fietsersprobleem wat bij velomobilisten net iets
eerder opvalt: ambtenaren die doelbewust een goed aangelegd fietspad
saboteren omdat ze niet de creativiteit hebben om een slimme oplossing
te bedenken om een probleem van verschillende gebruikersgroepen die
elkaar soms enige hinder bezorgen op

> [...]
> periode waarin "grote" problemen vwb infrastructuur besproken worden
> die bij nadere bestudering eigenlijk alleen voor velomobielen echt

Ik ben natuurlijk ziende blind, dus heb geen idee waar je het over
hebt: paarden in tunnels zijn bloedlink, ook met een open ligfiets.
Zelfs in het open veld heb ik wel paarden op hol zien slaan op
tientallen meters van mijn hurricane vandaan.

Wat natuurlijk wel zo is, is dat velomobilisten erg actief zijn op
deze lijst en hun ervaringen dus ook een hoog VM gehalte hebben. Dat
is natuurlijk helemaal niet gek: door hun VM zijn ze zoveel
efficienter in hun vervoer dat ze tijd over houden om op deze lijst
hun bijdragen te leveren :)

Marloes: dankjewel voor de waarschuwing dat deze situatie is veranderd
daar! Zijn er mensen die uit eigen ervaring kunnen bevestigen dat dit
inderdaad is veranderd? En of de waarschuwingsborden nu wel goed zijn?
Anders ga ik er over 3 weken nietsvermoedend met een bescheiden 25 km/
h overheen om vervolgens mijn fiets zwaar te beschadigen. Misschien
moet er via de fietsersbond maar een klacht overheen dat dit toch echt
niet kan zo. Maarrrrrr graag nog een second opinion.

Groeten,
Kees - misschien maken we er wel even een ligfiets.net nieuwsitem van
- van Malssen

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
191.861.807 :

> [...]
> dankzij hun electrische fiets hier ook met 25 km/h overheen gaan en
> het ᅵᅵn en ander breken. Moet je opletten hoe snel er dan iets aan

Afwachten dus.

Grrz
Rode Pioneer

grollie

> [...]

> Ik ken dat pad niet, maar hoeveel fietsen zouden daar per dag van zo'n
> fietsracebaan gebruik maken? En, hoeveel bomen zou dat waard zijn?

O help een misverstand! Het punt is: er ligt al een fietsracebaan
(niet helemaal parallel), volgens genoemde 3 wegen. Hoef je alleen
maar gebruik van te maken. Het probleem erbij noemt Mango54: je mot
'em wel weten, en weer terug op je route komen.

G -wil daar wel weer 'es rijden, kannie zeggen wanneer dat lukt- O

Bastiaan Welmers

> [...]

> vakantiebagage) de fiets er zonder al te veel schade erover te krijgen. En
> er waren er een stuk of 5! Maar goed, hier werd wel keurig met borden

Heb je een foto van die drempels? Ben benieuwd of ze nu weer veranderd zijn.

Ergens eind jaren 90 werden de eerste aangelegd, nog zonder waarschuwingsborden.
Toen ik daar met een vriendje fietste gingen we gelijk op onze bek. Geen
prettige ervaring.
Tijdje terug reed ik er regelmatig met de quest. Je kon de meeste ontwijken
door er omheen door het gras te rijden. Er zijn later ook een aantal
drempels verwijderd.

> [...]

> dit kan ik het niet omschrijven). Levensgevaarlijk als je daar met een

Niet alleen met een velomobiel. Daar bij dat eettentje zit er een in de bocht,
waarbij je ook nog hellingaf erop af rijdt. Ik heb ook diverse 'gewone' fietsers
horen klagen over gevaarlijke situatie.
Zie ook bijvoorbeeld deze draad op nl.fiets

http://groups.google.com/group/nl.fiets/browse_thread/thread/83a6864c489b7f6a/b881549d35b14c6e?q=katwijk+hobbels

Groeten, Bastiaan

Aiko

to Ligfiets

On 23 mei, 14:34, Mango54 <mldri...@gmail.com> wrote:
> [...]
> hobbelstructuur die je op sommige knäckebrödsoorten wel eens ziet (beter dan

Waarschijnlijk betrof het deze locatie:
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Wassenaarseslag,+Wassenaar,+Nederland&aq=2&sll=37.0625,-95.677068&sspn=54.489258,95.537109&ie=UTF8&hq=&hnear=Wassenaarseslag,+Wassenaar,+Nederland&ll=52.169984,4.363554&spn=0.000326,0.000984&t=h&z=21
?

Dit is inderdaad niet direct fijn om overheen te fietsen. Op het
rechte eind (een paar honderd meter over het fietspad in zuidelijke
richting zitten een paar stroken met ribbels op het rechte eind) is er
geen probleem. Maar zo precies in die bocht is verre van handig. Ik
kom er geregeld over met een gewone fiets en mijn Optima Orca. Het is
daar altijd zaak goed de bocht in te snijden. Bij het begin van de
ribbels dan niet gaan sturen. En aan het eind van de ribbels (waar het
fietspad weer donker kleurt) houd je nog net genoeg fietspad over om
niet in het duinzand te komen, zodat je op normaal asfalt de bocht nog
'af' kan maken en wel weer kan sturen.

Ben er in tien jaar tijd en een of twee bezoeken per week nooit door
gevallen of zelfs bijna weggegleden. Maar het is wel een potentieel
gevaar.
Wellicht had je ook wat last van stuifzand? Altijd oppassen in de
duinen als het in die week veel / hard gewaaid heeft. Dan heb je zo
ineens ergens een zandophoping liggen. Die kunnen zich misschien ook
tussen de ribbels hebben verstopt?

191.861.807

to Ligfiets
On 25 mei, 00:50, Aiko <ditisslechtseennoodad...@gmail.com> wrote:
> [...]
> fietspad weer donker kleurt) houd je nog net genoeg fietspad over om
> niet in het duinzand te komen, zodat je op normaal asfalt de bocht nog

Oftewel, om de bocht veilig te kunnen nemen heb je het hele fietspad
nodig. Vooral veilig als er tegenliggers zijn.

Interessant ook dat op die hele duinroute kennelijk alleen op dat
kleine stukje problemen zijn met hardrijdende racefietsers. Ben
regelmatig over de LF1 naar Den Helder gereden, en op de rest van het
traject zijn dit soort dingen niet te vinden.

Grtjs, 191.861.807

Reinier

to Ligfiets

On 24 mei, 12:13, Bart <bart.do...@zonnet.nl> wrote:

> [...]
> Ik ken dat pad niet, maar hoeveel fietsen zouden daar per dag van zo'n
> fietsracebaan gebruik maken? En, hoeveel bomen zou dat waard zijn?

Het zijn duinen. Er groeit daar voornamelijk helmgras, de weg slingert
voornamelijk omdat de duinen niet vlak zijn. Een rechter pad betekent
steiler klimmen en dalen. De bochten zijn zónder die obstakels met een
vm goed te doen, ook met redelijke snelheid, maar het is geen
racebaan. Een pad hoeft ook niet altijd een velombielenracebaan te
zijn. Ik rijd soms met plezier over 70 cm brede fietspaadjes, duik ik
de berm wel in bij tegenliggers. Maar situaties moeten wel veilig
blijven.
Reinier - als je maar goed haaks op de spijlen rijdt en je stuur
stevig (recht) vasthoudt, kan je best hard over een veerooster - van
Rij

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 26 mei 2011 14:33 heeft Reinier <mang...@gmail.com> het volgende geschreven:
> Reinier - als je maar goed haaks op de spijlen rijdt en je stuur
> stevig (recht) vasthoudt, kan je best hard over een veerooster - van
> Rij

Deze niet:

Op 23 mei 2011 16:19 heeft hyz <hyz...@gmail.com> het volgende geschreven:
> Ter toelichting zie: http://goo.gl/maps/3L5I
> veerooster+rammelstrook in streetview: http://goo.gl/maps/ptgY

Maar die is dan ook gemaakt van een aantal stalen balken en liggen te
ver uit elkaar.

Misschien is er wel weer een snelheid waarbij je erover vliegt en er
geen last van hebt?
http://www.google.nl/#q=mythbusters+wasbord&hl=nl&prmd=ivns&tbs=clir:1,clirtl:en,clirt:en+MythBusters+washboard&sa=X&ei=EkreTeGiDIGWOoPzjPgJ&ved=0CFsQ_wEwCg&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=ae16d749d0393c62&biw=1116&bih=854

grtz
Henk

Jaap P.

to Ligfiets
Marloes en Bastiaan hebben kennis (gemaakt) met de wonderlijke
gedachten van onze lokale bestuurders.

> vormen. Waarbij er 2 waren die met een velomobiel bepaald geen pretje waren.
> Het was ergens op het fietspad door de duinen tussen Den Haag en Noordwijk.

> Er zijn later ook een aantal drempels verwijderd.

Als forens reed ik tot eind vorig jaar dagelijk over de route
Scheveningen - Wassenaarse Slag en zomers vaak ook tot aan Noordwijk.
De situatie is over de jaren op een aantal punten gewijzigd.
Bijvoorbeeld is het asfalt tussen Scheveningen en Wassenaar vervangen
door KLINKERS om (juist ja!) de racefietsers te ontmoedigen deze route
te gebruiken. Het alternatief, zoals Gerold aangaf, door Wassenaar
heeft mij na vele noodingrepen en enkele vermaningen van politie (door
niet op het "fietspad" rijden op de Buurtweg) besloten om voortaan
altijd door de duinen te gaan.
Begin 2010 zijn daar de dubbele drempels bij de Watertoren van
Scheveningen verwijderd. Helaas bij de watertoren zelf vervangen door
paatjes met 80cm tussenruimte. Dat Marloes weer drempels is
tegengekomen verbaast mij. Want het zijn ondingen die ik met de
Versatile, ondanks het aanbrengen van een speciale lat onder de neus
van de VM, met niet meer dan 8 km/u kon nemen.
De kasseien-stroken zijn ook bedoeld om de snelle fietsers af te
remmen. De twee die op de rechte stukken liggen zijn goed te doen tot
25 km/u, VM of openligger, maar in de bocht bij het koffiehutje liefst
stapvoets. Die ligt daar vanwege overstekende voetgangers, paarden en
opstappende fietsers. Op zomerse dagen met reden dus. Kan me
voorstellen dat als je voor het eerst hier langs komt het een zeer
ongename verrassing kan zijn. Helaas laten racefietsers zich in die
bocht niet door deze kasseien afremmen en ik heb daarom (ongeacht de
hobbels) al gevaarlijke situaties gezien.

Omdat ik bekend ben met het gevaar van deze stukjes infrastructuur,
kon ik daar op mijn vaste W-W route rekening meehouden. Dit had mijn
voorkeur boven het onverwachte gevaar op de alternatieve route door
Wassenaar zelf. Auto's die plots afslaan, of het uitrit uitkomen en
dwars op het fietspad bliven staan om dan pas te kijken of de weg vrij
is.

Jaap - volgende week Beach-Border-Beach 2 Beach tocht (666km in 3
dagen) - P.

Aiko

to Ligfiets
Ik had begrepen dat de klinkers gelegd zijn om het asfalt te vervangen
dat langzaam teer in het grondwater zou lekken. Dat meende ik
toentertijd dat de klinkers gelegd zijn op een bordje gelezen te
hebben. Het zal eind 2005 tot en met de eerste helft 2006 geweest
zijn; ik ben beter in data onthouden dan andere brokken informatie...
Dus misschien heb ik het niet helemaal goed onthouden.

Dus het is niet allemaal fietsertje-pesten.
Hoewel de drempels die men onlangs in het duingebied tussen Kijkduin
en Scheveningen(-Haven) heeft aangelegd daar wel akelig veel op
lijken...

Gele Seiran

to ligf...@googlegroups.com

Op 27 mei 2011 01:16 schreef Aiko <ditisslechts...@gmail.com> het volgende:
Die dubbele drempels in Kijkduin waren te omzeilen door vanuit Monster de Monsterseweg naar Loosduinen te nemen, dus.... ja hoor ook daar dubbele drempels aangelegd zgn tegen te snel rijdende scooters jaja

Guus- even uitrusten in het ziekenhuis (nee niets met fietsen te maken) wel jammer met dit  mooie weer gelukkig kan ik binnenkort weer fietsen.

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Op 23-5-2011 14:34, Mango54 schreef:
[...]

Ik ben er vorige week maar eens langs gefietst om alles in kaart te brengen. Op mijn route kwam ik vanuit het noordoosten vanaf de Landscheidingsweg Scheveningen binnen. Dit leidt je naar een stuk fietspad langs de van Alkemadelaan met drempels. De eerste dubbele drempel gaat nog wel, want daar zit wat ruimte tussen, maar de tweede op de hoek van de Pompstationsweg kom je met een velomobiel niet over zonder beschadiging aan de onderkant. Als je bij de Pompstationweg rechtsaf gaat richting Katwijk, krijg je een aantal drempels die niet al te erg zijn en waarbij waarschuwingsborden staan. Na de Wassenaarseslag komen de trajecten met kinderkopjes. Deze zijn behoorlijk gevaarlijk voor velomobielen en waarschijnlijk ook voor trikes. Je verliest grip en je achterwiel kan uitbreken.
Als je op verschillende forums kijkt, lees je dat de drempels kunnen leiden tot het lanceren van kinderen vanuit kinderzitjes. Ik sprak wielrenners aan, die zeiden dat de drempels en kinderkopjes wel irritant waren, maar dat, als je uit het zadel kwam, je er op volle snelheid overheen kon. Oftewel, de verkeerde mensen hebben er last van en ze helpen niet waarvoor ze bedoeld zijn.
Wat ook erg bijzonder is, dat langs de van Alkemadelaan in Scheveningen op een gegeven moment 3 fietspaden parallel lopen, waarvan één klaarblijkelijk onder beheer van Dunea en met drempels. Je kunt de drempels makkelijk omzeilen door bij de eerste gelegenheid het (nieuwe) fietspad direct langs de van Alkemadelaan te kiezen en niet het fietspad van Dunea, waar je automatisch op terecht komt vanaf de Landscheidingsweg. Het ziet er uit als een bijzonder geval van gebrek aan samenwerking tussen instanties en van ambtelijke geldverspilling.

Ik heb alles op mijn ROAM weblog (engels) van fotos en google maps verwijzingen voorzien.

Maarten - houdt niet van stomme ambtenaren en verkwisting van gemeenschapsgeld, wat overigens niet inhoudt dat ik alle ambtenaren stom vind

Jaap P.

to Ligfiets
Net als Maarten H. heb ik vorige week tijdens een rondje Nederland
mijn oude woon-werk route weer eens bekeken van Noordwijk aan Zee tot
aan Scheveningen. De hele route voerde door de duinen en over de
boulevards van Noordwijk en Katwijk.
Tot mijn geruststelling was er sedert augustus vorig jaar niets
veranderd aan de route, behalve een stukje nieuw asfalt bij het spui
in Katwijk. Geen nieuwe drempels of extra hobbels/klinkers.

Maarten meldt:
> [...]
> drempel gaat nog wel, want daar zit wat ruimte tussen, maar de tweede op
> de hoek van de Pompstationsweg kom je met een velomobiel niet over
Dit is echter niet op de route Noordwijk - Scheveningen, maar van
Scheviningen naar Den Haag parallel aan de Van Alkemadelaan. Mede
daarom mijn voorkeur om de Alkemadelaan te gebruiken.

De constatering van Maarten over racefietsers:
> Ik sprak wielrenners aan, die zeiden dat de drempels en kinderkopjes wel irritant
> waren, maar dat, als je uit het zadel kwam, je er op volle snelheid overheen kon.
Dit had ik al eerder gebruikt als argument in mijn emailwisseling met
het waterleidingbedrijf. Of dat de 2 eerder aanwezige dubbele drempels
heeft doen verdwijnen, weet ik niet. Was wel heel blij dat ze
verdwenen zijn, want ik had de Versatile speciaal daarvoor moeten
aangepasen om zonder al te veel schade met langzame snelheid de
drempels te kunnen passeren.

> Maarten - houdt niet van stomme ambtenaren en verkwisting van
> gemeenschapsgeld, wat overigens niet inhoudt dat ik alle ambtenaren stom
> vind-
Bof ik weer.

Wat ik tijdens de tocht door Nederland (van Achterhoek naar
Lauwersmeer naar Den Haag (480km / 2 dagen)) moet constateren is, dat
de hobbels en drempels in de duinen representatief zijn voor heel veel
locaties in de Nederlandse fietsinfrastructuur. Terwijl de
racefietsers in de groep uit het zadel kwamen, moest ik in de remmen
om de Fujin heel te houden. Veel dorpen liggen vol met drempels,
verkeerseilanden, klinkers en ro(t)tondes waar fietsers, ook in de
bebouwde kom uit de voorrang zijn gehaald.
Het is ook frustrerend om te zien, dat fietspaden vaak zijn voorzien
van tegels, klinkers of grof asfalt, terwijl de gebruikers van de
(hoofd-)weg zich kunnen verblijden met een mooi strak en glad asfalt.
Uitzonderingen daargelaten.

Jaap - Er zijn wel heel veel mooie plekjes in Nederland, maar wat is
NL vlak - P.

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 6 juni 2011 15:28 heeft Jaap P. <jaap...@lycos.com> het volgende geschreven:
> [...]
> van tegels, klinkers of grof asfalt, terwijl de gebruikers van de
> (hoofd-)weg zich kunnen verblijden met een mooi strak en glad asfalt.

Precies. De mensen die roepen dat NL zo goed onderhouden fietswegen
heeft rijden denk ik op de fiets stapvoets ofzo. Een keer twee weken
fietsvakantie in Noord-Engeland gedaan. De route door NL, naar de
veerboot in IJmuiden was het slechtste wegdek van heel de twee weken.
In Engeland was alles geasfalteerd, in prima kwaliteit.

grtz
Henk

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Op 6-6-2011 15:28, Jaap P. schreef:
[...]

Klopt, maar mensen die vanuit NO- richting naar het fietspad door de duinen willen (Landscheidingsweg) komen hierover heen. De drempels op de hoek met de Pompstationsweg (de ergste) zijn makkelijk te vermijden door bij de eerste gelegenheid het fietspad direct langs de van Alkemadelaan te kiezen.
Ben het helemaal met je eens, hoe meer ik fiets, hoe mooier Nederland blijkt te zijn. Ook die drempels en andere fratsen mogen de pret niet bederven. Neemt niet weg dat er een tendens is tot meer drempels en andere fietsonvriendelijke maatregelen, die afkomstig zijn van tekenborden of gejat zijn van de rijbaan, zonder dat er goed is nagedacht over de uitwerking voor fietsers. Ik merk bij mezelf, dat ik met m'n Strada steeds meer bij voorbaat al voor de rijbaan kies ipv voor het verplichte fietspad, zolang de max. snelheid 60 of minder is.

Ik denk zelf dat drempels voor (brom)fietsers averechts werken:
  • de snelle jongens weten ze vaak op behoorlijke snelheid te passeren door uit het zadel te komen
  • drempels kunnen de aandacht afleiden van de kruising
  • drempels kunnen de controle over het voertuig verminderen op de kruising
  • drempels kunnen leiden tot lanceren van kinderen in kinderzitjes
Datzelfde geldt trouwens voor uitbuigende fietspaden:
  • snelheid wordt minimaal afgeremd
  • meer risico door afsnijden binnenbocht
  • manoeuvre leidt af, moeilijkere controle
  • de hoek van het over de schouder kijken wordt veel ongunstiger
Maarten - link met verhaal+foto's Scheveningen - Katwijk weer hersteld

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
On 6-6-2011 15:41, hyz wrote:
> [...]
> veerboot in IJmuiden was het slechtste wegdek van heel de twee weken.
> In Engeland was alles geasfalteerd, in prima kwaliteit.

De meeste buitenlanders denken er niet aan om meer dan 10 km te fietsen.
De fietsvoorzieningen in de meeste steden met alle slechte tegels en
stoplichten is geweldig t.o.v. het buitenland waar helemaal niets is.

Een ervaren fietser geeft de voorkeur aan niets omdat je dan even veel
rechten en plichten hebt als het autoverkeer. Je moet wel stevig in je
zitje zitten om je staande te houden tussen al dat blik.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
On 6-6-2011 15:53, Maarten wrote:
> [...]
> * manoeuvre leidt af, moeilijkere controle
> * de hoek van het over de schouder kijken wordt veel ongunstiger

Maar bij het uitbuigen en aftuigen van fietsers is het je eigen schuld
als je aangereden wordt. Je moest immers voorrang verlenen! Fietsers in
de voorrang zijn helemaal niet fijn omdat dan de schuld bij de
automobilist ligt als hij het fout doet.