velombiel_vervoer?

77 views
Skip to first unread message

Jack Versprille

unread,
Mar 16, 2012, 3:56:56 PM3/16/12
to ligf...@googlegroups.com
Bijna mag ik mijn Strada in Dronten gaan ophalen...
Natuurlijk is de mooiste manier om een Strada te vervoeren 'met de pedalen', maar een reis van 200+-kilometers is voor mij (nog) niet van toepassing. (Toch zeker niet als maidentrip)...
 
Daarom ook de vraag aan dit forum:
Past een Strada (op een goede/veilige) in een Renault Scenic of een Peugeot Partner?
Of is het beter een busje of een aanhanger te huren?
 
Jack -collega in spe- Versprille

Tim Rijken

unread,
Mar 16, 2012, 4:06:22 PM3/16/12
to ligf...@googlegroups.com

Hallo Jack,

Ik heb mijn alleweder en mijn quest op een corsa b uit 1999 vervoerd naar België en vanuit Emmen naar Zeewolde zonder enkel probleem.

Tim - gooit alles op zijn dakje - Rijken

Op 16 mrt 2012 20:56 schreef "Jack Versprille" <jav...@gmail.com>:

--
Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette
 
Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets.net: http://ligfiets.net

Gerald

unread,
Mar 16, 2012, 4:48:08 PM3/16/12
to ligf...@googlegroups.com
Op zaterdag ophalen en in twee dagen naar huis fietsen, moet toch een makkie zijn -;)

Op vrijdag 16 maart 2012 20:56:56 UTC+1 schreef javer62 het volgende:

Ben van den Boogaard

unread,
Mar 16, 2012, 6:49:58 PM3/16/12
to ligf...@googlegroups.com
Wel eens mijn quest vervoerd met de Berlingo (= Partner, grijs kenteken): rechterstoel plat en dan de quest achterstevoren. Achterklep (geen deurtjes) ging niet meer dicht, quest goed ingesnoerd, klep gefixeerd zo’n 30 graden open.
 
Ben – met de alleweder (zonder neusje) erin kon de klep wel dicht  - v.d.B.

rowingvictor

unread,
Mar 16, 2012, 7:27:49 PM3/16/12
to ligf...@googlegroups.com
Dakdragers op de auto (Skoda Fabia combi/station).
 
Met riempjes en ti-raps de wielen aan de dragers vastmaken en een
spanband over de fiets en onder het dak door.
 
Groet, Victor.

 
 

Rode Pioneer

unread,
Mar 16, 2012, 8:59:04 PM3/16/12
to ligf...@googlegroups.com

Je onderschat je nieuwe aankoop. Het is een makkie om die nieuwe fiets
van je 200km naar huis te karren. Zelfs als je niet getraind bent.

Ter illustratie. In 2002 kocht ik een Pioneer. Ik maakte een proefrit
van 30 km. Daarna fietste ik het ding in 50 km naar huis. Totaal 80 km
op de eerste dag. De dag er op fietste ik er 176 km mee. Ik was niet
heel erg getraind en rondjes van 50 km beschouwde ik toen nog als een
zeer serieus stuk fietsen.

De Pioneer bleek een heel fijne betrouwbare fiets. Inmiddels heb ik een
Strada, net als jij. Een Strada is echt een fiets waarmee de lange
afstanden beter te doen zijn. Neem genoeg eten en drinken mee (of koop
onderweg). Zorg voor rustmomenten. Het allerbelangrijkste: 200 kilometer
is een fietsafstand. Dat moet gewoon even inzinken in je hoofd. Ga er
voor en geniet er van.

Grrz
Rode -heeft wel eens meer dan 200 gereden in een ruk- Pioneer

Koen Van den Bergh

unread,
Mar 17, 2012, 3:47:13 AM3/17/12
to ligf...@googlegroups.com


Op 17 mrt. 2012 01:59 schreef "Rode Pioneer" <RodeP...@gmail.com> het volgende:


> Je onderschat je nieuwe aankoop. Het is een makkie om die nieuwe fiets
> van je 200km naar huis te karren. Zelfs als je niet getraind bent.

En dat is lang niet voor iedereen haalbaar..

Koen -de helf zou nu ongeveer de maximum zijn-

Strada 13

unread,
Mar 17, 2012, 12:43:31 PM3/17/12
to Ligfiets
Sorry, maar Ti-raps zou ik niet doen, die kunnen knappen. Dat wil je
niet als je fiets op het dak staat....

Veel plezier met je nieuwe fiets.

Groetjes
Hankie,

191.861.807

unread,
Mar 17, 2012, 3:57:39 PM3/17/12
to Ligfiets
heehoi,

On Mar 17, 8:47 am, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com>
wrote:
> Op 17 mrt. 2012 01:59 schreef "Rode Pioneer" <RodePion...@gmail.com> het
> volgende:
>
> > Je onderschat je nieuwe aankoop. Het is een makkie om die nieuwe fiets
> > van je 200km naar huis te karren. Zelfs als je niet getraind bent.
>
> En dat is lang niet voor iedereen haalbaar..

Ik zou dat ook niet zo stellig durven zeggen. Voor menigeen zal het
inderdaad zo zijn dat er vrij snel grote afstanden mogelijk zijn. Maar
er zijn ook mensen voor wie dat niet geldt. Mijn eerste rit met m'n
velomobiel was 190 km, en dat was echt een helletocht. 200 km is
inderdaad een fietsafstand, maar dan wel met een open ligfiets.

grtjs,
191.861.807

Reinier

unread,
Mar 17, 2012, 6:38:22 PM3/17/12
to Ligfiets


On 16 mrt, 20:56, Jack Versprille <jave...@gmail.com> wrote:
> Bijna mag ik mijn Strada in Dronten gaan ophalen...
> Natuurlijk is de mooiste manier om een Strada te vervoeren 'met de
> pedalen', maar een reis van 200+-kilometers .....

Ik heb een keer mijn gecrashte faw in een scenic oud model vervoerd.
In zelfde auto een keer mijn mango, paste net, met voorstoel plat en
alle achterstoelen eruit. Millimeterwerk, ook qua hoogte. Misschien
past een strada zo in een nieuwe grand scenic. De quest nu is al een
paar keer,op dak van zafira getilt. Je tilt liever je fiets op het dak
v.e. Lagere auto, dus als je van iemand een ferrari kan lenen.....pas
bij hoog tillen op, je wil goed grip hebben, maar rondom voetengaten
is de body dun.

Mijn maidentrip in oude faw was 70 km, viel me alles mee. Was mijn
eerste ligfietsrit, zonder paar keer materiaalpech had het best meer
kms mogen zijn. De truc met lange afst. fietsen als je denkt dat niet
te kunnen: stel je de route voor als een veelvoud van een bekende
afstand. Dan zijn de grote getallen weg. Neem per 100 km ong. 2 l.
Vocht mee met 10 gr. koolhydr/ 100 ml., en een paar bananen , kortom
suikers mee en vocht. Beide moet je niet tekort komen. Kies een
makkelijk doorrijden route, stop zo weinig mogelijk en fiets rustig
door, . Steeds op gang moeten komen is lastiger dan doorfietsen.. Als
je benen al ligfietsspieren hebben zal zo.n rit best kunnen lukken,
maar 200 km is best ver. Je moet wel weten wat je kan. Ik kan 200 of
meer km fietsen, maar als ik moe ben en weinig at, kan ik mezelf
binnen 20 km een zweepslag in mijn kuiten bezorgen. Mentaal
voorbereiden blijft het halve werk
Ik maak zelf de keus tussen fietsen of autorijden puur op basis van
hoeveel tijd ik heb. Met een velomobiel hebben de meeste mensen voor
langere ritten een s

Dutch JaFO

unread,
Mar 17, 2012, 7:49:49 PM3/17/12
to Ligfiets
Inderdaad ...
ter illustratie :
De eerste keer op een ligfiets had ik het zelf ook zo ingeschat.
Ik was als klein kind ook al eens 80 Km gefietst, dus dat moest ik wel
ff te kunnen.
Bij aankomst lag ik zowat krom van de pijn en kon ik niet de dag er o
weer eventjes terugfietsen zoals ik had gepland.
Dus tenzij je echt al serieus wat kilometers gemaakt hebt op een
ligfiets zou ik het zeker niet 'eventjes' proberen.
En al helemaal niet met een nieuwe aankoop.

Beter rustig beginnen en goed van je aankoop genieten, dan het ding al
in het begin moeten laten staan.

gr.,
JaFO - maar wat blij dat die velomobiel-verkopers zo ver weg
zitten ... ;)

On 17 mrt, 08:47, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com> wrote:
> Op 17 mrt. 2012 01:59 schreef "Rode Pioneer" <RodePion...@gmail.com> het

Theo Mol

unread,
Mar 18, 2012, 4:06:03 AM3/18/12
to ligf...@googlegroups.com

Op 16-3-2012 20:56, Jack Versprille schreef:

Fietsen is inderdaad het mooiste, maar als je dat niet ziet zitten moet
je het niet doen. Komt nog wel.

Ik vervoer mijn Quest soms per auto en ik heb ervaring met verschillende
manieren.
Erin: geen idee.
Erop: het rijdt makkelijker dan je denkt. Wel alle losse spullen eruit
halen en het deksel in de auto vervoeren! Je hebt iemand nodig om te
helpen de fiets op te tillen. Ik heb een soort ladder gemaakt waar ik de
fiets op vastmaak, die is makkelijk op het dak te tillen omdat je beter
houvast hebt aan de ladder dan aan de rondingen van een velomobiel.

Erachter: vind ik verreweg het makkelijkst. Ik heb regelmatig een
boedelbak gehuurd met huif. Dat kost iets maar je krijgt er veel voor
terug: geen last van het weer, veel bevestigingspunten, er kan niets
wegwaaien. Tegen het stoten en krassen zet ik er kampeermatrassen en
kartonnen dozen omheen. Let wel op dat de aanhanger lang genoeg is.

En thuis natuurlijk gauw uitladen en fijn gaan fietsen...
--
groet van Theo, en welkom bij de club, Mol.


Bart Doets

unread,
Mar 18, 2012, 5:56:41 AM3/18/12
to Ligfiets
On 17 mrt, 17:43, Strada 13 <hanki...@gmail.com> wrote:
> Sorry, maar Ti-raps zou ik niet doen, die kunnen knappen. Dat wil je
> niet als je fiets op het dak staat....

Tie wraps zijn er in heel veel maten, voor iedere belasting is er wel
een te krijgen. De zwaarste hebben vele tientallen kilo's
breuksterkte.
Bart Doets

Gerrit Schotman

unread,
Mar 18, 2012, 6:31:04 AM3/18/12
to ligf...@googlegroups.com
>________________________________
>From: Bart Doets <bart....@zonnet.nl>
>To: Ligfiets <ligf...@googlegroups.com>
>Sent: Sunday, March 18, 2012 10:56 AM
>Subject: [Ligfiets] Re: velombiel_vervoer?
>--
 
Hoi,
 
Ik heb mijn Quest inmiddels vele duizenden kilometers op het dak van de auto vervoerd en daar nooit problemen mee gehad. Je merkt na een paar kilometer al niet eens meer dat ie op het dak staat.
Ik heb dan twee breedteliggers aan de voorkant waar de voorwielen tussen staan en 1 ligger achter waar het achterwiel op staat.
Ik zet een en ander per contactpunt, per wiel, vast met toe-clips (5 in totaal). Tiewraps zijn, ook de allersterkste toch veel minder sterk.
Toe-clips zijn nog steeds te krijgen bij fietsenmakers, hoewel ze voor racefietsen zelden nog gebruikt worden.
 
Je moet inderdaad met 2 personen de Quest omhoog tillen. Een beetje boven je macht, maar tot op heden heb ik daar nooit problemen mee beleefd. Er is altijd wel iemand in de buurt die wil helpen.
 
Groeten,
Naar iets toe fietsen is altijd een alternatief,
Gerrit

Gerrit Schotman

unread,
Mar 18, 2012, 6:45:50 AM3/18/12
to ligf...@googlegroups.com
----- Original Message -----
> From: Reinier <mang...@gmail.com>
> To: Ligfiets <ligf...@googlegroups.com>
> Cc:
> Sent: Saturday, March 17, 2012 11:38 PM
> Subject: [Ligfiets] Re: velombiel_vervoer?
>
>
>
> On 16 mrt, 20:56, Jack Versprille <jave...@gmail.com> wrote:
>> Bijna mag ik mijn Strada in Dronten gaan ophalen...
>> Natuurlijk is de mooiste manier om een Strada te vervoeren 'met de
>> pedalen', maar een reis van 200+-kilometers .....

> Neem per 100 km ong. 2 l.
> Vocht mee met 10 gr. koolhydr/ 100 ml., en een paar bananen , kortom
> suikers mee en vocht. Beide moet je niet tekort komen. Kies een
> makkelijk doorrijden route, stop zo weinig mogelijk en fiets rustig
> door, . Steeds op gang moeten komen is lastiger dan doorfietsen.. Als
> je benen al ligfietsspieren hebben zal zo.n rit best kunnen lukken,
> maar 200 km is best ver. Je moet wel weten wat je kan.

Mijn ervaring is dat de hoeveelheid vocht die je nodig hebt op een rit erg varieert met de temperatuur.
Als het onder de 10 graden is heb je (ik) weinig extra vocht nodig. ik heb dan aan 1 bidon meer dan genoeg voor 100 km.
2 liter krijg ik dan absoluut niet weg.
Is het warm (25 plus), dan heb ik veel meer nodig. Misschien wel 2 liter.

Maar of je aan een trip van 200 km moet beginnen hangt meer af van je ervaring met afstanden.
Fiets je zelden of nooit verder dan 50 km, dan kan 200 km ineens een helletocht worden. Doe je regelmatig een rit van 100 - 150 km, dan moet het geen enkel probleem zijn.
Wel is het zaak je goed (mentaal) voor te bereiden, de route goed te verkennen en regelmatig een pauzemogelijkheid in te lassen. Weten dat je pas over 30 of 40 km een punt hebt waar je kunt ravitailleren kan erg blokkerend werken.
Neem in elk geval een goede kaart mee van de streek waar je doorheen gaat. Een afgesloten weg, omleiding of verkeerde afslag gebeurt je vrijwel zeker een keer.

Succes,

Groeten,
al meer dan 200 maal een 200-plus gedaan,
Gerrit

Quesjer

unread,
Mar 18, 2012, 7:21:48 AM3/18/12
to ligf...@googlegroups.com
Met riempjes en ti-raps de wielen aan de dragers vastmaken en een
spanband over de fiets en onder het dak door.

Hoi,

Vervoer op/achter een auto gaat heel goed. Maar let wel op enkele punten. Er zijn al teveel ervaringen waarbij Ty-wraps zijn gebroken, ook de "zwaardere" varianten. Het gaat er niet zozeer om dat ze sterk zijn, maar vooral dat ze trillingen aankunnen. En dat kunnen ze blijkbaar niet. Ik raadt het gebruik hiervan beslist af...... Gebruik sjorbandjes want die zijn wel prima, en zorg dat er geen lange einden kunnen gaan zwiepen. Als de dakdragers niet ver genoeg uit elkaar kunnen, dan een balk voor het achterwiel gebruiken, en die balk met sjorbandjes aan beide dakdragers vastsjorren. Daarna de fiets met voorwielen op de voorste drager, en het achterwiel op de balk. (Fiets op de rem zetten voorkomt afrollen van de voorste dakdrager). Nog mooier is een derde dakdrager, waardoor de voorwielen tussen de twee voorste dakdragers staan. Of je nu de fiets op dakdragers of op een aanhanger zet: zet enkel de wielen vast. Een spanband om de hele fiets is onnodig, en geeft het risico van beschadiging van de gelcoat doordat de band gaat trillen (zingen) en met dat getril krassen in de gelcoat schuurt. Moet het toch omdat je de wielen nergens aan vast kunt maken, zorg dan voor een zacht doekje (van die gele huishouddoekjes bv.) tussen fiets en sjorband.

Verder los spul inclusief de schuimklep en het kleine klepje uit de fiets en in de auto. Maar bij gebrek aan bagageruimte hebben we ook al wel eens twee questen op een aanhanger helemaal vol geplempt met tenten, tassen etc. etc. en dat ging prima.

Een andere optie: rijdt de fiets in twee dagen naar huis, en las een overnachting in. (Bijvoorbeeld bij een Vrienden op de Fiets-adres dan heb je zelfs heen slaapzak nodig)

Succes: Groet van Quesjer




191.861.807

unread,
Mar 18, 2012, 8:11:31 AM3/18/12
to Ligfiets
Heehoi,

On 18 mrt, 11:45, Gerrit Schotman <geri...@yahoo.co.uk> wrote:
> Maar of je aan een trip van 200 km moet beginnen hangt meer af van je ervaring met afstanden.
> Fiets je zelden of nooit verder dan 50 km, dan kan 200 km ineens een helletocht worden. Doe je regelmatig een rit van 100 - 150 km, dan moet het geen enkel probleem zijn.

Hmm, ik ben daar niet zo zeker van. Wellicht ben ik een uitzondering,
maar ik had wel degelijk ervaring met afstanden van 200 - 300 km en
toch bleek die 190 km veel en veel te zwaar. Ook nu nog doe ik in mijn
velomobiel liever geen dagafstanden langer dan 100 km.

Ik zou toch echt een gewenningsperiode in acht nemen.

grtjs,
191.861.807
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages