Hallo Jack,
Ik heb mijn alleweder en mijn quest op een corsa b uit 1999 vervoerd naar België en vanuit Emmen naar Zeewolde zonder enkel probleem.
Tim - gooit alles op zijn dakje - Rijken
Op 16 mrt 2012 20:56 schreef "Jack Versprille" <jav...@gmail.com>:
--
Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette
Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets.net: http://ligfiets.net
Je onderschat je nieuwe aankoop. Het is een makkie om die nieuwe fiets
van je 200km naar huis te karren. Zelfs als je niet getraind bent.
Ter illustratie. In 2002 kocht ik een Pioneer. Ik maakte een proefrit
van 30 km. Daarna fietste ik het ding in 50 km naar huis. Totaal 80 km
op de eerste dag. De dag er op fietste ik er 176 km mee. Ik was niet
heel erg getraind en rondjes van 50 km beschouwde ik toen nog als een
zeer serieus stuk fietsen.
De Pioneer bleek een heel fijne betrouwbare fiets. Inmiddels heb ik een
Strada, net als jij. Een Strada is echt een fiets waarmee de lange
afstanden beter te doen zijn. Neem genoeg eten en drinken mee (of koop
onderweg). Zorg voor rustmomenten. Het allerbelangrijkste: 200 kilometer
is een fietsafstand. Dat moet gewoon even inzinken in je hoofd. Ga er
voor en geniet er van.
Grrz
Rode -heeft wel eens meer dan 200 gereden in een ruk- Pioneer
Op 17 mrt. 2012 01:59 schreef "Rode Pioneer" <RodeP...@gmail.com> het volgende:
> Je onderschat je nieuwe aankoop. Het is een makkie om die nieuwe fiets
> van je 200km naar huis te karren. Zelfs als je niet getraind bent.
En dat is lang niet voor iedereen haalbaar..
Koen -de helf zou nu ongeveer de maximum zijn-
Op 16-3-2012 20:56, Jack Versprille schreef:
Fietsen is inderdaad het mooiste, maar als je dat niet ziet zitten moet
je het niet doen. Komt nog wel.
Ik vervoer mijn Quest soms per auto en ik heb ervaring met verschillende
manieren.
Erin: geen idee.
Erop: het rijdt makkelijker dan je denkt. Wel alle losse spullen eruit
halen en het deksel in de auto vervoeren! Je hebt iemand nodig om te
helpen de fiets op te tillen. Ik heb een soort ladder gemaakt waar ik de
fiets op vastmaak, die is makkelijk op het dak te tillen omdat je beter
houvast hebt aan de ladder dan aan de rondingen van een velomobiel.
Erachter: vind ik verreweg het makkelijkst. Ik heb regelmatig een
boedelbak gehuurd met huif. Dat kost iets maar je krijgt er veel voor
terug: geen last van het weer, veel bevestigingspunten, er kan niets
wegwaaien. Tegen het stoten en krassen zet ik er kampeermatrassen en
kartonnen dozen omheen. Let wel op dat de aanhanger lang genoeg is.
En thuis natuurlijk gauw uitladen en fijn gaan fietsen...
--
groet van Theo, en welkom bij de club, Mol.
Mijn ervaring is dat de hoeveelheid vocht die je nodig hebt op een rit erg varieert met de temperatuur.
Als het onder de 10 graden is heb je (ik) weinig extra vocht nodig. ik heb dan aan 1 bidon meer dan genoeg voor 100 km.
2 liter krijg ik dan absoluut niet weg.
Is het warm (25 plus), dan heb ik veel meer nodig. Misschien wel 2 liter.
Maar of je aan een trip van 200 km moet beginnen hangt meer af van je ervaring met afstanden.
Fiets je zelden of nooit verder dan 50 km, dan kan 200 km ineens een helletocht worden. Doe je regelmatig een rit van 100 - 150 km, dan moet het geen enkel probleem zijn.
Wel is het zaak je goed (mentaal) voor te bereiden, de route goed te verkennen en regelmatig een pauzemogelijkheid in te lassen. Weten dat je pas over 30 of 40 km een punt hebt waar je kunt ravitailleren kan erg blokkerend werken.
Neem in elk geval een goede kaart mee van de streek waar je doorheen gaat. Een afgesloten weg, omleiding of verkeerde afslag gebeurt je vrijwel zeker een keer.
Succes,
Groeten,
al meer dan 200 maal een 200-plus gedaan,
Gerrit