foto gezocht M5 kalisvaart houten velomobiel

Quesjer

to Ligfiets
Hallo lijstleden,

een oproepje.

In een ver, ver, ver verleden heeft M5 velomobielen gebouwd. Het
prototype daarvoor was van hout, op basis van technieken uit de
kanobouw, spantbouw met triplex stroomlijn. Ik ben ooit de tweede
eigenaar geweest van deze fiets.
Jammer genoeg heb ik geen foto van deze fiets, en ben daar nu naar op
ziek.

Kenmerkend aan deze fiets zijn de kenmerkende stroken-bouw, de kleur
wit/beige met striping in de kleuren oranje en blauw.

Heel graag een berichtje, buiten de lijst om natuurlijk, naar mijn
email-adres als je een afbeelding hebt die je beschikbaar wilt
stellen.

Groet: Quesjer

Verzijl, Klaas

to ligf...@googlegroups.com
Dag Quesjer,

Je zal deze wel niet bedoelen, maar is dit iets?
http://lh3.ggpht.com/-7QhYaAK9Ai0/SHD5sN9Gq3I/AAAAAAAAAjg/_6KYatBQXvo/M5
-kalisvaartgeel3.jpg

Hallo lijstleden,

een oproepje.

Groet: Quesjer

--
Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette

Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com Instellingen,
webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets.net: http://ligfiets.net

This message and attachment(s) are intended solely for use by the addressee and may contain information that is privileged, confidential or otherwise exempt from disclosure under applicable law.

If you are not the intended recipient or agent thereof responsible for delivering this message to the intended recipient, you are hereby notified that any dissemination, distribution or copying of this communication is strictly prohibited.

If you have received this communication in error, please notify the sender immediately by telephone and with a 'reply' message.

Thank you for your co-operation.

Quesjer

to Ligfiets

On 13 jan, 08:46, "Verzijl, Klaas" <klaas.verz...@oce.com> wrote:
> Dag Quesjer,
>
> Je zal deze wel niet bedoelen, maar is dit iets?http://lh3.ggpht.com/-7QhYaAK9Ai0/SHD5sN9Gq3I/AAAAAAAAAjg/_6KYatBQXvo/M5
> -kalisvaartgeel3.jpg

Dank voor de reactie.

Nee, ik ken deze wel, evenals de bekende Kali. Dit is de
productieserie geweest, bestaande uit plm. 9 fietsen. Bij mijn weten
rijden er dus nog 2 van.

Voor deze fiets is er echter een houten gemaakt, creme van kleur met
een blauwe onderbroken bies. De houtstructuur is niet meer te zien
want overgeschilderd, maar wel zijn duidelijk de stroken te zien. Net
zoals bijv. bij de velomobielen van Friend Wood en de minivelomobiel
van Eva.

Groet van Quesjer

Jack Dekker

to Ligfiets

Quesjer

to Ligfiets

On 13 jan, 12:18, Jack Dekker <j.j.d.dek...@gmail.com> wrote:
> Quesjer,
>
> http://fotos.ligfiets.net/v/miltonkeynes1985/ericcleij/?g2_page=7http://fotos.ligfiets.net/v/miltonkeynes1985/ericcleij/?g2_page=4http://fotos.ligfiets.net/v/miltonkeynes1985/ericcleij/?g2_page=3
>
> is dat wat?
> Jack

Hoi Jack,

Ook hier gaat het om exemplaren uit de kunststof reeks. (waar er dus
plm. 9 van zouden zijn)
Van het bedoelde exemplaar is er maar een gemaakt. Helaas dus ook niet
deze.
Als de afbeeldingen makkelijk te vinden waren had ik ze al ;-)

Groet van Quesjer

Martijn de Vries

to Ligfiets

On 13 jan, 12:49, Quesjer <quest...@gmail.com> wrote:

> [...]
> deze.
> Als de afbeeldingen makkelijk te vinden waren had ik ze al ;-)

Hallo Quesjer,

Staat hij toevallig hierbij?
http://velorizontal.bbfr.net/t9772p15-vm-en-bois

groeten,
Martijn - zitten iig hele mooie tussen - de Vries

Quesjer

to Ligfiets
> Hallo Quesjer,
>
> Staat hij toevallig hierbij?http://velorizontal.bbfr.net/t9772p15-vm-en-bois
>
> groeten,
> Martijn - zitten iig hele mooie tussen - de Vries

Haa Martijn,

Dank voor de link, hij was nieuw voor mij, en er zitten inderdaad hele
mooie tussen.
Maar hela's zit de 'mijne' nog niet tussen.

Groet van Quesjer

Bart Doets

to Ligfiets
Hoi Quesjer,

Hier wordt de fiets volgens mij genoemd, met een link erbij, maar de
link loopt dood:
http://www.bentrideronline.com/messageboard/archive/index.php/t-9934.html

Bat -the older I get, the better I was- Doets

Jaap-Andre de Hoop

to ligf...@googlegroups.com

als je het bericht van carbon lowracer bedoeld, dat is hem niet, die
staat hier voor de deur en die ziet er toch wel erg als glasvezel uit,
hoewel er wel hout gebruikt lijkt om hem te rapareren, dus de term 'can
hardly recognised als wood' geldt wel erg.
Maar misschien kan Hans hier zijn licht nog op laten schijnen (oh ja die
wilde ik nog beter richten).

Groets,

Jaap-Andre

Quesjer

to Ligfiets

On 14 jan, 10:25, Jaap-Andre de Hoop <j.deh...@data-assist.nl> wrote:
> [...]

Hier wordt de fiets wel bedoeld, maar zoals hier in deze draad ook al
gebeurde, hij wordt verward met de opvolger, die in plm. 9-voud is
geproduceerd als losse kunststof stroomlijn opgehangen over een RVS
trike. Het verschil is, naast de gebruikte materialen, dus vooral aan
de overlangse stroken te herkennen. Met de kenmerkende ribbels waar de
stroken elkaar ontmoeten.

De bedoelde fiets gebouwd op een vaste bodem, een multiplex plaat van
wrs. 12 mm. dikte, en daarop een geraamte vab spantjes en afgewerkt
met stroken triplex die met glasweefsel-stroken aan elkaar zijn
gelijmd, zoals dit ook wel met kano's gebeurt. Dat is dan weer van
binnen en van buiten mooi geschilderd. Inclusief de blauwe met oranje
striping. Hoe de fiets van binnen was afgemonteerd, bijvoorbeeld
aluminium (sub)frame of andere oplossingen, dat weet ik niet meer. De
wielen waren, a la Alleweder, aan de buitenkant geheel zichtbaar en
ook afneembaar.
Ook de "smurfenmuts" was afneembaar gemaakt, zodat je bij het
achterwiel etc. kon.
Deze fiets is voor een aantal jaren terug nog te koop aangeboden op
www.ligfiets.net en toen heb ik even contact gehad met de toenmalige
eigenaar. Mijn voornaam stond nog in de fiets vermeld ;-)
Hier is maar een exemplaar van gemaakt voor zover ik weet. Later
schijnt Alexander K voor zichzelf nog een tweewielig exemplaar te
hebben gemaakt.

Bart Doets

to Ligfiets

> als je het bericht van carbon lowracer bedoeld, dat is hem niet

Nee, je moet even voor die pagina zoeken op "kalisvaart" dan heb je 'm
zo.
Maar ja, de link blijft evengoed doord.
Bart
Message has been deleted

hans huijgen

to Ligfiets
Dit is dus kali, die vroeger op fali.nl stond maar nu:
http://www.ligfietsblog.nl/content/kali en (de vorige eigenaar:
http://questeen.wordpress.com/ligfiets/de-oude-doos/kali/kali-foto-al...

Kali (M5 Kalisvaart afgekort, tevens een hindoestaanse godin. De naam
is zo
bestendig, dat mijn kinderen elke velomobiel nog steeds een kali
noemen) is
een RVS frame met een polyester buitenkant, zoals Quesjer aan gaf. Ik
heb
ook lang gezocht naar foto's van een houten variant. Ook aan Bram
Moens
gevraagd. Maar velomobielen zijn een blinde vlek bij hem (niet kwaad
bedoeld, zijn interesses liggen bij snelle tweewielers), dus buiten
zijn
waardering dat er nog steeds mensen zo gek waren met oude lijken te
rijden,
wist hij er niet veel meer over te vertellen, dan dat hij nog de RVS
splinters kon voelen, van het werken met dat materiaal. Ook ben ik op
zoek
gegaan naar Alexander kalisvaart, maar die heb ik niet kunnen vinden.

Ik ben nog steeds trots op de fiets en dat ik er mee mocht fietsen.
Ook
trots op mijn vader die er zo veel tijd aan besteed heeft om hem mooi
te
schilderen en rijdbaar te maken. Ook ben ik blij geweest met
www.rvservice.nl die mij belangeloos hielp om af en toe het frame te
lassen. Hij zag de kwaliteit van de lasser direct (ook de lassen die
er
later door minder goede RVS-lassers zijn gemaakt).

Een tijdje hebben de mallen van wederom de polyester kappen te koop
gestaan
bij M5. Dat was erg aantrekkelijk, toch maar niet gedaan. Het design
vind
ik nog steeds aansprekend. Dus wie hem gekocht heeft gaat een mooi
gelijnde
fiets maken.

Staat er niets in de archiefen van ligfiets& (wie heeft de dvd bij de
hand
en kan Quesjer helpen?) Iets van voor Milton Keynes? Of een
retrospectief?

--
Groetjes
Hans

pjotr320

to Ligfiets

On 16 jan, 21:21, hans huijgen <ligh...@gmail.com> wrote:

> [...]
> vind
> ik nog steeds aansprekend. Dus wie hem gekocht heeft gaat een mooi

De mallen zijn gekocht door Blue Velo in Toronto, Canada, eh. En
ergens op hun facebook pagina vond ik foto's van de eerste resultaten.
Mooi wit met 2 blauwe strepen.

Peter - Oh Canada, Maple Leaf, heimwee, snif, - Pjotr320

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Dat was even zoeken:
In het midden denk ik. Met matwitte front en open achterpunt. Ben nieuwsgierig wat voor fiets daar in zit.