Fietssnelwegen tegen files

Wim

to ligf...@googlegroups.com
Een artikel op de site van de Wereldomroep
http://www.rnw.nl/nederlands/article/fietssnelwegen-tegen-files

Nergens wordt zoveel gefietst als in Nederland. Wie de Youtube-video
Bicycle Rush Hour Utrecht aanklikt (zie hieronder), wordt bijna
duizelig van het aantal fietsen dat in korte tijd voorbijtrekt. Toch
wil de overheid dat we nog meer gaan fietsen. Vooral wat langere
afstanden op speciale 'snelle' fietsroutes: de fietssnelweg tegen
files.

'Ruud Maarschall is de fietsforens van de toekomst. Zijn ligfiets
wordt ook wel 'banaan' genoemd. Vanwege de felgele kleur en de
aerodynamische vorm. Bijna dagelijks fietst hij droog, comfortabel en
snel van zijn huis in Petten naar zijn werk in Hoofddorp, een afstand
van 68 kilometer

Op zijn snelst legt Maarschall de afstand af in een uur en drie
kwartier. Het zou nog veel sneller kunnen als er geen hindernissen op
zijn weg waren. 'Ik moet altijd het Noordzeekanaal over met de pont.
Dat kost tijd. Ook onhandig zijn de drukknoppen om stoplichten op
groen te laten springen. Dan moet ik de klep omhoog doen om met mijn
arm bij de knop te kunnen.'

Elektrische fiets
Ook heeft Maarschall last van hobbels en gaten in het wegdek. Het
voornemen van de Nederlandse overheid om een netwerk van betere en
snellere fietspaden tussen steden aan te leggen, klinkt de snelfietser
dan ook als muziek in de oren.

De Fietsersbond heeft aangedrongen op de komst van deze
'fietssnelwegen'. Maar daarbij denkt de belangenorganisatie niet
zozeer aan snelheidsmonsters als Maarschall. Zo'n snelweg kan vooral
het forenzenverkeer op elektrische fietsen stimuleren, zegt Wim Bot
van de Fietsersbond.

'We zien vooral een rol voor deze snelfietsroutes tussen steden die
zo'n 15 tot 20 kilometer van elkaar liggen. Veel mensen vinden een
afstand boven 7,5 kilometer te ver. Met een elektrische fiets zijn die
iets langere afstanden eenvoudiger te overbruggen. We zien dat de
fiets met een elektrische hulpmotor in het woon-werkverkeer aan een
opmars bezig is.'

Rendabel
Een ononderbroken hightech fietssnelweg van tientallen kilometers zit
er voorlopig niet in, net zomin als de fietstunnel onder het
Noordzeekanaal die Maarschall graag ziet. De 21 miljoen euro die de
overheid voor de snelfietsroutes beschikbaar heeft gesteld, is daar te
bescheiden voor. Toch is vervoersdeskundige Richard ter Avest van
mening dat een veel grotere investering rendabel zou kunnen zijn.

'We hebben uitgerekend dat je voor elke 100 miljoen euro die je
investeert in fietssnelwegen er minimaal 200 miljoen terugkrijgt. Dat
komt doordat mensen minder in files hoeven te wachten. Dat wachten
kost geld. En doordat ze gezonder zijn, waardoor je minder kosten voor
zorg hebt. En er zijn minder kosten voor het milieu. Dat nog los van
de extra werkgelegenheid die de aanleg oplevert.'

http://www.rnw.nl/nederlands/article/fietssnelwegen-tegen-files

Niels van der Wal

to Ligfiets

Op zich ben ik een groot voorstander van fietssnelwegen. Bij het
voorstel dit uit te breiden heb ik Ben Bot ook (via een assistent)
gemaild om dan ook te kijken naar aan en afvoer wegen voor fietsers.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat ligfietsers van het idee
fietssnelwegen vinden. Alvast een eerste aanzet:

Zelf woon ik dichtbij de fietssnelweg van Maarssen. Naast het nodige
commentaar op de snelweg zelf (er rijden auto's en dit mag, het is een
fietsstraat) is er ook kritiek op de wegen er naartoe.
In Maarssen ligt een brug. Dit is de toegang tot de fietssnelweg. De
bocht in de afrit van de brug naar beneden, is echter met een Quest
niet anders te nemen, dan met een paar keer steken. Verderop zit een
haakse bocht, ook dit is zeer beperkend, en je kan alleen langzaam de
brug op, omdat er een scherpe bocht met een paaltje aan het begin is.
Naar Breuken toe houdt de fietssnelweg op en zijn er 6
verkeersdrempels, met een daarvan ook een wegversmalling erbij. In
volle vaart over deze drempels heeft onverwachte gevolgen en de route
voor fietsers bij de wegversmalling is gevaarlijk, als je deze route
op volle snelheid probeert te nemen.
Omdat er auto mogen rijden, moet je soms opzij voor tegemoetkomend
verkeer en soms moet je langzaam fietsen, omdat er bij het station een
taxibusje personen staat uit te laden.

Oftewel: dit is verre van ideaal. :-)

Omdat ik zelf ook lange afstanden fiets, hoop ik ook op fietssnelwegen
over langere afstanden dan 15 km. Ik heb dat samengevat als: een
snelweg heeft toch op en afritten. Het zal een hele tijd duren voordat
dit realiteit is, maar ik hoop het nog mee te maken.

Niels, en nu weer fietsen, van der Wal

Mark vd Wijden

to Ligfiets
Veel mensen vinden een afstand boven de 7,5km te ver....

Wat zijn mensen toch eigenlijk onwijs lui als je dat zo leest . Hoe
lang doe je nou over 7,5km, 20 minuten?

Ik hoop van harte dat er meer geinvesteerd gaat worden in betere en
snellere fietsverbindingen en inderdaad: meer lussen in de weg bij
stoplichten. Telkens de klep opendoen van de fiets is gewoon
vervelend. Gelukkig zijn er op mijn woon-werk route maar 2 stoplichten
zonder lus.

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
2011/11/21 Mark vd Wijden <mvdw...@gmail.com>:

> Veel mensen vinden een afstand boven de 7,5km te ver....
>
> Wat zijn mensen toch eigenlijk onwijs lui als je dat zo leest . Hoe
> lang doe je nou over 7,5km, 20 minuten?

Niet lang geleden hoorde ik op het nieuws een plan om MBO scholieren
een OV-traject kaart te geven wanneer ze naar een stage adres moeten,
want dat was soms wel 15 tot 18 km en ze hebben meestal geen auto.

Ja we -als land- zijn gewoon te lui.

Grrz
Rode Pioneer

Nico Salfischberger

to ligf...@googlegroups.com
Opzich is het idee van fietssnelwegen een leuk idee, maar dat zal er de
komende 10 a 15 jaar nog steeds echt niet uit komen te zien als de
huidige auto snelwegen/provincialewegen. Al was het maar omdat een fiets
eigenlijk geen cent oplevert voor de staat, terwijl elke autokilometer
een boel btw en accijns in het laatje brengt door het verbruik van
brandstof. Indirect kan de fiets dus wel vele miljoenen besparen maar
dat is niet iets waar veel politieke partijen gevoelig voor zijn.

Misschien moesten we eens beginnen met een weg te zien als een geheel,
dus stoep, fietspad, rijbaan, rijdbaan tegemoetkomend, fietspad
tegemoetkomend en stoep tegemoetkomend. En dat als de rijbaan voor
auto's voorrand krijgt op een weg van rechts, de stoep en het fietspad
ook voorrang krijgen op diezelfde weg van rechts. Je ziet nu namelijk op
veel plaatsen waar een fietspad en een rijbaan voor auto's parallel
lopen de rijbaan voor auto's wel voorrang heeft gekregen, maar het
fietspad vrolijk voorzien is van haaientanden.

--
Nico Salfischberger
Fuenda Calypso

Niels van der Wal

to Ligfiets

> Niet lang geleden hoorde ik op het nieuws een plan om MBO scholieren
> een OV-traject kaart te geven wanneer ze naar een stage adres moeten,
> want dat was soms wel 15 tot 18 km en ze hebben meestal geen auto.

Waar komt toch het idee vandaan, dat vervoer iets is, wat je overkomt.

Ooit werd de ov-kaart ingevoerd, ter vervanging van de reisvergoeding.
Heftige protesten. Een paar jaar later zag ik volle bushaltes, nog
geen 5 minuten van het treinstation, of deze halte was wel 20 minuten
fietsen van het studie-centrum af. Na diverse bezuinigingen zijn er nu
plannen voor de afschaffing van het ding. Heftige protesten. Studenten
zouden eens naar hun studie moeten fietsen.

Goedkoop vervoer is soms helemaal geen voordeel.

Niels, tijdens de studie lekker met de trein, van der Wal

Marjolein van Dillen

to Ligfiets
Wim, Niels, en anderen,

> Wat zijn mensen toch eigenlijk onwijs lui als je dat zo leest . Hoe
> lang doe je nou over 7,5km, 20 minuten?

Mensen zijn inderdaad lui. Bedenk even: de meeste mensen fietsen om
ergens te komen, niet om te genieten van hun lijf, de wind of het
uitzicht. En al helemaal niet om te genieten van hun fiets. Ze willen
ergens komen, zonder zweten, zonder gedoe (regenpak!).
Als je dat in aanmerking neemt is het logisch dat de meeste mensen
over 7,5 km tussen de 25 en 35 minuten doen (afhankelijk van hun
leeftijd en conditie, de stoplichten en de wind), als alles meezit. En
de dreiging van regen, vinden ze al tegenzitten.......
En met de auto is het vaak de helft van de tijd. En niet kunnen
natworden. En al helemaal geen kans om bezweet te raken of moe. Dus
waarom zou je moeilijk doen?
Ik zat op een koor (70 man), en alleen degenen die binnen de bebouwde
kom max 3 km hoefden te fietsen kwamen op de warme zomeravonden op de
fiets. Vanaf september was het al "te donker", "te koud", "te
winderig". Ik hoorde vaak "ik zou meer moeten bewegen eigenlijk, he".
Als ik mensen uitnodigde samen te fietsen ("mijn ligfiets kan ook
rustig fietsen hoor"), waren de 5 minuten die langer nodig waren, toch
genoeg struikelblok.

Begrijp me goed, fietsen is ook mijn hobby, ik vind het heerlijk om de
wind te voelen, en mijn lijf te laten bewegen en de pijntjes te laten
wegvloeien. Maar er is echt geen collega (hoogstens 1 op de 1000) die
snapt dat ik dagelijks 2x 50-60 minuten wil fietsen (zelfs niet in een
VM, droog en wel) terwijl ik ook met de motor zou kunnen. Of met de
bus. En die motor zou misschien nog wel sneller zijn. En met de motor
zou ik ook de vrijheid van bewegen hebben (itt OV dat slechts op
bepaalde tijden en frequenties rijdt), ook in de stad.

BTW: Door die luiheid van mensen, zijn er ook vele uitvindingen
gedaan: mensen willen met hun beperkte lijf (energie, denkkracht,
blikveld,....) toch overal het maximale uitpersen. Dus kunnen we nu
bellend in de auto onze gelden "leveragen", omdat de tomtom het
denkwerk voor de route overneemt, de ABS het remmen reguleert, de
stuurbekrachtiging werkt, en de bril het zicht verbetert, etc. Dus op
zich heeft de mensheid wel een hoop gehad aan die luiheid.

En over de effecten van autoverkeer, en de gewenstheid van
fietsverkeer kunnen we vast een ander draadje opzetten (of kijk gewoon
op copenhagenize.com). Maar da's hier preken voor eigen parochie,
zonde van de tijd.

Als we echt andere mensen willen overtuigen om meer te fietsen, weet
ik niet goed hoe ik het aan moet pakken, al denk dat het in kleine
stapjes moet. Mensen willen wel "een keertje" fietsen, maar niet
gelijk altijd en ze willen niet moeten. Mensen willen wel een klein
stukje (verder) fietsen, maar niet gelijk 10 km (verder). En fietsen
als er wolken zijn, is ook een stap die ze rustig moeten nemen -
hierbij alvast mijn dank aan "het regent bijna nooit".
En hoe zien mensen de voordelen van het fietsen? Je buikje smelt niet
zichtbaar van 3 km stadsverkeer 1x/ week. (en soms zelfs niet van 8x
25 grrrrrrrrrrrrrr). De benzinewinst is ook maar een paar euro per
keer, dus dat zie je ook niet gelijk op je bankrekening - pas na 500
km heb je 100 euro winst waarschijnlijk. De gezondheidswinst is nog
vager, want ziek worden is toch al een kansspel, hoe merk je nu dat je
griepkans minder is? Kan best toeval zijn. En je diabetes en
kankerkansen zijn al helemaal langetermijn werk.
Allemaal diffuus, dus allemaal "onzichtbaar". En door een of ander
psychologisch mechanisme blijft die ene regenbui jaaaaaren in hun
geheugen hangen.
Zichtbare winst is soms een parkeerplek (in steden) die er voor
fietsen wel is, voor auto's niet. Maar verder? Waarom moeilijk doen,
als het makkelijk kan (zo duur is de auto nou ook weer niet, of de
scooter).

En zoveel marketing is er niet voor "lekker fietsen". Wel voor "het
genot van autorijden". Gaan we meer marketen vanuit de vereniging, of
vanuit de fietsersbond?
Dus ik snap mijn collega;s wel. Ik ben ook gek - op fietsen. En ik
weet nog hoe mijn burn-out-e lichaam voelde - en hoe ik nu ben.Voor
geen goud wil ik ruilen. En hoe heerlijk het voelt om de wind te
voelen, uit te waaien en mijn fiets soepel te voelen draaien. En ik
wordt blij als ik denk aan de tijdswinst die ik met mijn huidige baan
heb tov OV. Mijn bij elkaar gefietste geld is tot nu toe geinvesteerd
in Dronten, in de hoop dat ik de komende jaren mijn reisgelden kan
opsparen en rijk kan worden ;-). In ieder geval rijk in herinneringen
van heerlijke tochten woonwerkverkeer - waar een ander fietsvakantie
voor moet nemen en betalen.
Tja, waarom neem ik ook niet een scooter? Goedkoper dan een vm (in
aanschaf in ieder geval, per km weet ik niet), en sneller (ik ben
normaal=100W en fiets 30, max 35 in mijn Strada). Ik vond het redelijk
schokkend om te ontdekken dat mijn nieuwe 27 jarige collega de 7 km
woonwerk (binnen Amsterdam) "natuurlijk niet" met de fiets deed, hij
was erg bang te gaan zweten in dat halfuur dat die afstand duurde - en
hij draagt meestal casual kleding. Op zijn opgevoerde scooter. De
andere jonkies (<30) wonen verder weg en gaan natuurlijk met het OV.
Mijn enige hoop voorlopig: ze vinden het intrigerend dat ik (een
oudere vrouw, zeggen ze) fiets, ook als het regent, ook als het donker
is, ook als het mist.
Terwijl ik velomobielen iets heel anders vind dan fietsen: vm-en is
relaxt peddelen, (buk)fietsen is zwaar werk, zeker op het gemiddelde
barrel. En ik ben ook lui!

gr
Marjolein -tips om collega's tot fietsen te verleiden altijd welkom -
van Dillen

Niels van der Wal

to Ligfiets
Dag Marjolein,

Geen idee of je er collega's mee verleidt; maar volgens mij klopt het
volgende wel:
Dik zijn is een armoedeprobleem. Mensen zijn lui en alles is te
krijgen. Het komt dus neer op het maken van bewuste keuzes in het
totale aanbod. Dikke mensen doen dat niet of minder, of hebben het
idee dat ze goed eten.

De zelfde kant gaat het met het vervoer op. Toen vervoer iets was, wat
rijke mensen zich konden permitteren, liet je je vervoeren en zorgde
ervoor dat je zichtbaar was. Eerst was dat te paard, maar het summum
van rijkdom was de koets.
Nu is een koets (auto) voor iedereen bereikbaar, je moet zelfs keuzes
maken in het model waarin je gezien wilt worden. Fietsen is daardoor
steeds meer een bewuste keuze. Lopen kan ook.
Je verplaatsen kost dus energie. Luie mensen hebben de mogelijkheid om
energie te sparen. Helaas is deze opgespaarde energie bij mensen
zichtbaar.

Niels, gewicht in Newton, van der Wal

ligfries

to Ligfiets
Marjolein is een voorbeeld:

[knip]

> [...]
> zou ik ook de vrijheid van bewegen hebben (itt OV dat slechts op
> bepaalde tijden en frequenties rijdt), ook in de stad.

Dan heb je het slecht getroffen. Op mijn werklokatie werken zo'n 1200
mensen en daar zijn er heel wat bij die 20(+) km enkele reis 1 of meer
keer per week fietsen. En wie binnen 20 km niet op de fiets komt, gaat
zich verontschuldigen (niet allemaal, maar toch).

Wat hier bij ons zeker meespeelt is laten merken (doen alsof?) dat het
gewoon is om met de fiets te komen, ook bij dit soort afstanden. Een
collega hikte er heel lang tegenaan en is dit voorjaar (stiekem) voor
het eerst op de fiets gekomen (21 km enkel). Eerst met veel mitsen en
maren: ik fiets niet in het donker, ik fiets niet beneden de 10
graden, ik fiets niet als het waait (windkracht 4 of meer). Ik fiets
niet als het regent.
Ondertussen, een ruim half jaar later fietst ze nog steeds zo'n drie
maal per week: ook in het donker, ook met wind en ook met temperaturen
net boven het vriespunt. En ze geniet ervan met volle teugen. Van
patient met hoge bloeddruk en stevige medicijnen heeft ze nu weer een
gezonde bloeddruk, zónder medicijnen. Ze heeft meer energie en hoeft
nog maar 1 keer per maand haar auto vol te tanken ipv 2 keer per
maand.

Zelfs een verse Spaanse collega is van plan om zodra de verhuiswagen
is gekomen, de kleine 20 km enkele reis per fiets te gaan doen.

Essentieel is dus dat mensen ZIEN dat het gewoon kan.
En dan kun je bij een verjaardag (taartjes) lekker een tweede (of
derde, vierde) tractatie nemen als er voldoende is. Met jaloerse
blikken mompel je dan zoiets van "ja dat kan als je genoeg beweegt".
Verder niet te veel actief overhalen.
Lastig is het wel als je (nog) de enige bent die fietst, maar zodra er
een tweede (derde, vierde) bij komt wordt het makkelijker.

Als mensen het zelf naar voren brengen (kan zeer indirect zijn, ik
denk ruim ;) dan kun je aangeven dat 1 keer per week ook al scheelt.
En dat je ook de ene dag heen, de andere dag terug kunt gaan. En dat
je best mooiweerfietser mag zijn. Telkens blijkt het vooral de eerste
keer te zijn die lastig is.
Wat niet handig is, is om juist in november, december mensen te
prikkelen te beginnen. Dit is niet de makkelijkste tijd van het jaar
om met de fiets te gaan. Het kan natuurlijk wel, velen hier doen dat
ook, maar het is wel een hogere drempel voor beginners. Als je het nu
ter sprake brengt, heb het dan over "straks in het voorjaar, als de
zomertijd ingaat".

> En zoveel marketing is er niet voor "lekker fietsen". Wel voor "het
> genot van autorijden". Gaan we meer marketen vanuit de vereniging, of
> vanuit de fietsersbond?

Goed punt.
De beste marketing is: zelf fietsen en dat laten zien. Daarnaast wordt
er wel aan marketing gedaan, zowel door de Fietsersbond als door onze
eigen NVHPV. Helaas zijn onze marketingbudgetten een stuk kleiner dan
die van autofabrikanten (of van mijn baas). Vooral veel zelf
rondbazuinen en laten zien dat het leuk is, is wat we zelf kunnen
doen.

Tip: als je niet zelf je collectie Ligfiets& compleet wilt houden, kun
je nadat je alle artikelen verslonden hebt ze ergens neerleggen. Bij
de kapper, de dokter, de tandarts en waar ze ook maar stapels
tijdschriften hebben liggen, kun je een exemplaar Ligfiets&
neerleggen. Ongetwijfeld zullen er wat mensen in gaan bladeren.
Allemaal extra publiciteit zonder dat het extra geld kost. En als de
helft van de leden dat elke maand doet (de andere helft wil ze
allemaal bewaren) dan scheelt dat echt.

> Dus ik snap mijn collega;s wel. Ik ben ook gek - op fietsen. En ik
> weet nog hoe mijn burn-out-e lichaam voelde - en hoe ik nu ben.Voor
> geen goud wil ik ruilen.

Zoals de bloeddruk collega van mij: straalt van oor tot oor sinds ze
regelmatig met de fiets komt. Daarvoor was ze ook wel vrolijk, maar
het scheelt een heel stuk!

Groeten,

Kees - voor je het weet wordt je een interne vraagbaak - van Malssen

Quesjer

to Ligfiets

On 23 nov, 12:14, ligfries <ligfr...@gmail.com> wrote:
> [...]

> keer per week fietsen. En wie binnen 20 km niet op de fiets komt, gaat
> zich verontschuldigen (niet allemaal, maar toch).

Eeh Kees,

Volgens mij ZIT dit alsvolgt:
Marjolein werkt op een BANK. (Betekent ook zitmeubel)
Misschien verklaart dat een hoop ;-)
Marjolein heeft het dus relatief moeilijk om haar collega's in
beweging, Oftewel van de bank af, te krijgen. Zelfs het aanschouwelijk
voorbeeld van een LIGfiets .......
Need I say more???

Groet van Quesjer

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Op 23-11-2011 18:22, schreef Quesjer:
[...]

Het valt niet mee je collega's te bewegen te bewegen. Een enkele keer lukt het en dat geeft een goed gevoel.
En om op Quesjers beeldspraak door te gaan, mijn Quest rijdt goed maar een echt rolmodel wil het maar niet worden. Ooit stond ik ermee in het personeelsblad, trots als een pauw, maar dan wel weer in de serie "collega's die op een bijzondere manier naar het werk komen".

Overigens wordt de groep racefietsers ook niet groter.
--
Groet van Theo, bij een pensioenbedrijf maar geen slaper, Mol.

WimH

to ligf...@googlegroups.com
Als je een beweging wilt creëeren, dan zul je als leider een volger moeten krijgen. Niet de leider is belangrijk, maar de eerste volger. De tweede volger zorgt voor de stelling: Three is a crowd.

Dit is niet mijn wijsheid, ik ben slechts een volger....... ;-)

Zie het volgende filmpje: http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F%3Fgl%3DNL%26hl%3Dnl&hl=nl&gl=NL#/watch?v=fW8amMCVAJQ

En hoe gaan we dit nou op het fietsen toepassen?

Wim - die soms een leider is, maar volgen ook heerlijk vindt - H.

Niels van der Wal

to Ligfiets
Door de bank genomen zijn collega's op meer dan 3 wielen best lastig.
Hoe dit Optimaal op te lossen, is een Queste. Hier zijn 5
Mogelijkheden:
1 Je laat een fiets zien, met een prehistorische achtergrond.
2 Je gaat een uitdaging aan, en overtuigd ze met alle argumenten die
je maar te binnen fietsen.
3 Je zoekt alligt naar het beste vervoer, all snap je daar soms zelf
geen jouta van.
4 Je vertelt, dat er ook ligfietsen zijn, die snel vooruit gaan.
5 Je schets, dat ligfietsen in het buitenland ook populair zijn. Tot
nu toe zijn ze zelfs sneller dan de Nederlands.

Er zijn vast meer mogelijkheden, maar dit leek Thijs een leuke
start :-)

Niels, bromTom, van der Wal

Reinier

to Ligfiets

On 22 nov, 17:09, Marjolein van Dillen <mvandil...@hotmail.com> wrote:

> Mensen zijn inderdaad lui. <knip> En ik ben ook lui!
Je bent net een mens als je het zo bekijkt. Mooi verhaal. Helemaal
waar.

Hét grote en op deze lijst vaak onderschatte of niet genoemde probleem
is denk ik dat de hele economie verweven is met de auto en
autogebruik. Wrang genoeg houdt onze luiheid miljoenen mensen aan het
werk: rijsinstructeurs, verkeersambtenaren, parkeerwachters, rednecks,
wegenwachtmeneren, flitspaalfabrikanten, handsfreeset-ontwerpers,
farmaceuten (niet alleen van pilletjes tegen wagenziekte),
landschapsarchitecten, wegenbouwers, politici, asfalteerders,
pompbedienden, fabrieksarbeiders (in de autoindustrie, de
staalindustrie, de rubberindustrie, informatici), pitscrews en -
poezen, artsen etc., enz. Al die mensen verdienen een salaris en geven
geld uit, dankzij, grotendeels dankzij, of gelieerd aan de auto. En
geld verdienen en uitgeven is goed voor de economie.
En die hele infrastructuur waardoor de economie afhankelijk is van de
auto breidt alleen maar uit. Zodra er een minister weer een of ander
gadget voor de auto verplicht stelt, winterbanden, parkeersensoren,
dodehoekspiegels, of een veiligheidsnorm verandert, heb je er weer
honderden mensen bij die hun brood gaan verdienen omdat de auto er is,
voor elk klein bijproductje is er een heel traject van
grondstofproducent, ontwerpers, productie, transport naar de markt,
kwaliteitscontroleurs, scholingsbureaus, noem maar op.
Politici willen het niet hardop zeggen, maar beseffen terdege dat echt
stevig milieubeleid op korte termijn een heleboel negatieve
bijeffecten heeft voor banen, portemonnaies, uitgaven, etc. En wat je
ervoor in de plaats krijgt, daarvoor is niemand visionair genoeg om
daarover een vertrouwenwekkend verhaal op te hangen. Het is nogal
impopulair om te zeggen: iedereen gaat fietsen en dan is en derde van
jullie werkloos, dus die hoeven dan in principe ook niet eens te
fietsen eigenlijk.

Dus het milieu is gewoon, voorlopig in ieder geval, screwed

> gr
> Marjolein -tips om collega's tot fietsen te verleiden altijd welkom -

Niet verleiden maar organiseren: Teambuildingsuitje =
ligfietsopstapdag = hoop lol met je collega's

Reinier - auto houdt mensen van de straat :( - van Rij

Niels van der Wal

to Ligfiets
En toch begrijp ik iets niet. Iedereen die zijn auto wegdoet, houdt
geld over. Het blijft een letterlijk kostbaar bezit. Maar het geld wat
nu overblijft, wordt dat niet aan andere zaken uitgegeven? Het is
misschien even nadenken en dat kost even tijd, maar de meeste mensen
geven het geld uit wat ze hebben. Alleen het waaraan is anders en nu
ongewis.

Er zijn zoveel zaken populair geweest die later ook weer verdwenen
zijn. Neem bijvoorbeeld een toorts. Vroeger was deze onontbeerlijk
voor het verlichten van gangen; nu druk je op een knopje en gaan er
lampen aan.

Misschien doe je mensen wel een plezier de vraag te stellen waarvoor
ze de auto nodig hebben. Voor een groot aantal mensen is een auto nog
steeds noodzakelijk, voor een onbekend aantal is de reden van dit
bezit onduidelijk, maar het voelt lekker. En voor een klein aantal
mensen zal het een andere keuze opleveren. Dit kan de keuze voor de
fiets zijn, maar ook de keuze voor een andere werkplek, ander werk of
een andere woonplaats. En maakt dat uit?

De personen die je het echt lastig maakt, zijn beleidsmakers of
politici. Die moeten opeens andere keuzes maken. Voor sommige is dat
leuk, voor andere bedreigend. Volgens mij hoort dat bij het vak.

En als je bij een bank werkt, dan zal er geïnvesteerd moeten worden,
dus houdt dit je aan de slag.

Niels, betaald geen wegenbelasting, van der Wal