GPS aansluiten op naafdynamo

Minko

to Ligfiets
Hallo,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om m'n Garmin Etrex via de mini
USB stekker aan te sluiten op de naafdynamo om op die manier stroom te
trekken en het batterijverbruik te minimaliseren (alleen bij stilstand
zou die dan de batterij aanspreken). Zo'n Garmin doet ongeveer 2-3
dagen met een setje van 2 AA batterijen. Ik heb twee linkerhanden wb
electronica en zoek dus naar een kant en klare oplossing. Een aantal
jaar terug had je de Pedal & Power kit en recent van Busch & Muller de
Ride & Charge. Zo'n Pedal & Power zou ik mbv de autostekker kunnen
aansluiten, maar die is niet meer te koop. Volgens Busch & Muller is
er alleen een aansluiting mogelijk op een oplader die ingebouwd is in
een bijbehorende koplamp.
Zie ook de discussie op het wereldfietsersforum,
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6329

Heeft iemand tips hoe je dit kunt aanpakken of is het technisch
onverantwoord om een GPS aan te sluiten op de naafdynamo?

Groeten, Minko

http://wizardofoh.nl

Arjan Verstoep

to ligf...@googlegroups.com

Een klein beetje electronica komt daar toch bij kijken. Benodigdheden:
- Een gelijkrichter (uit de meeste dynamo's komt wisselstroom)
- Een spanningsregelaar LM7805 ofzo

Hopelijk (waarschijnlijk) zijn er op deze lijst betere electronica-
experts dan ik. Een spanningsregelaar heeft geloof ik een
ingangsspanning nodig die minstens 2 volt hoger dan de uitgaande
stroom. Aangezien een dynamo doorgaans 6V levert, en USB op 5V
gespecificeerd is kan ik me voorstellen dat een spanningsregelaar
afvalt als mogelijkheid. Je moet dan terugvallen op een gewoon
weerstandje die je dan als spanningsdeler gebruikt.

Het lastige is dus om voor een mooie stabiele spanning te zorgen.
Vooral lastig omdat de spanning (eigenlijk stroom) uit een (naaf)
dynamo niet zo mooi stabiel is.

~Arjan (ook latente plannen voor HPStroomvoorziening op z'n ligfiets)
Verstoep

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> ingangsspanning nodig die minstens 2 volt hoger dan de uitgaande
> stroom. Aangezien een dynamo doorgaans 6V levert, en USB op 5V

1) een dymnano levert geen 6V
2) een stannings regelaar zo op de dynamo aansluiten werk zelden of
niet. Als het jou lukt om dat stabiel te doen wil ik graag weten hoe je
dat voor elkaar gekregen hebt. De wisselspanning gooit namelijk roet in
het eten en die spanningsregelaars hebben eigenlijk wel een redelijk
stabiele voeding nodig.

> gespecificeerd is kan ik me voorstellen dat een spanningsregelaar
> afvalt als mogelijkheid. Je moet dan terugvallen op een gewoon
> weerstandje die je dan als spanningsdeler gebruikt.

Ook niet ehct een stabielie oplossing

> Het lastige is dus om voor een mooie stabiele spanning te zorgen.
> Vooral lastig omdat de spanning (eigenlijk stroom) uit een (naaf)
> dynamo niet zo mooi stabiel is.

Je zou dat kunnen doen door er een echte accu tussen te zetten.
De accu laad je uit de dynamo en vanuit de batterijen met een spannings
regelaar de boel voeden.

Grrz
Rode Pioneer

Minko

to Ligfiets
Het setje van Busch & Muller werkt ook met een spanningsregelaar:
http://www.bike4travel.nl/product_info.php?cPath=46&products_id=1333

Je zou er mee 4 AA batterijen mee op kunnen laden, dus een GPS
aandrijven moet toch ook kunnen lijkt me?

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> Het setje van Busch & Muller werkt ook met een spanningsregelaar:
> http://www.bike4travel.nl/product_info.php?cPath=46&products_id=1333
Waaruit maak jij op dat daar echt een spanningsregelaar in zit?
Uit het verkooppraatje van een verkoop toko?

> Je zou er mee 4 AA batterijen mee op kunnen laden, dus een GPS
> aandrijven moet toch ook kunnen lijkt me?

Daar zit aardig wat meer in dan alleen zo'n spanning regelaar.
Zover ik het lees maakt hij een voeding voor een lamp die zelf
het laden van de batterijen in die lamp zitten regelt. Volgens BM
is het een NiMH accu, die kan je prima met constante stroom laden.

Kortom: omdat dat apparaatje alleen in combinatie met die ene lamp
kan je totaal niet zeggen of het geschikt is om je gps mee te laden.

Juist als je de USB gebruikt verwacht je gps geen sterkte stroom omdat
usb max 100 mA levert en dat apparaatje van BM volgens de specs al 440
mA. Ik denk dat je gps overlijdt als je daar 440 mA in stuurt.....

Grrz
Rode Pioneer

Arjan Verstoep

to ligf...@googlegroups.com

On Jul 4, 2007, at 6:18 PM, Rode Pioneer wrote:

> Juist als je de USB gebruikt verwacht je gps geen sterkte stroom omdat
> usb max 100 mA levert en dat apparaatje van BM volgens de specs al 440
> mA. Ik denk dat je gps overlijdt als je daar 440 mA in stuurt.....

USB is 500mA bij 5V, dus 2,5Watt maximaal.

~Arjan

Jos Dreesen / Marian Capel

to ligf...@googlegroups.com
Minko wrote:
> [...]
> dagen met een setje van 2 AA batterijen. Ik heb twee linkerhanden wb
> electronica en zoek dus naar een kant en klare oplossing. Een aantal

Niet kant en klaar, maar met een bruggelijkrichter, afvlakcondensator en
een lowdropout regulator (bv LM2940) moet je al een heel end komen.

Jos Dreesen

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> USB is 500mA bij 5V, dus 2,5Watt maximaal.

Het ging over een mini usb stekker. Er zijn idd constructies mogelijk
waar je tot 500 mA kan gaan (dat onderhandelen de apparaten onderling
en hij start op 100mA) maar dat lijkt me hier niet aan de orde
aangezien hij het best lang doet op 2 AA (2 a 3 dagen). Het apparaat
kan helemaal geen stroom sterkte aanvragen, er zomaar 440 mA in duwen
lijkt me dus echt niet geschikt.

Grrz
Rode Pioneer

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

Ik heb er wel mee gespeeld maar voor veel toepassingen is het al snel
iets minder makkelijk dan het klinkt. Zie ook mijn experimenten op de
plaza waar ik wel gespeeld heb met spannings regelaars uit die familie.

Ik heb nog wel een half-af project liggen waar ik mee aan de slag wil
voor een 12V lader (lage stroom) voor auto-sigarettenplug toepassingen.

Grrz
Rode Pioneer

Henk de Leeuw

to ligf...@googlegroups.com
Ik laad sinds een week of twee mijn mobiele telefoon, die ik ook als GPS gebruik, op via mijn naafdynamo.
Zoals Jos Dreesen al schreef met een bruggelijkrichter, 1000 uF afvlakcondensator en L4805 low-dropout regulator (elko van iets van 100 uF na de regulator niet vergeten).
Het zou best kunnen zijn dat de LM2940 beter werkt dan de L4805, maar die had ik toevallig liggen.

Dit werkt, maar nog niet helemaal lekker.
Ten eerste heeft mijn telefoon (Nokia) 6-7V nodig ipv 5V.
Als mijn licht ook nog aan staat heb ik na gelijkrichting niet voldoende spanning over om dat te halen.
Maar geen probleem, lamp kan overdag uit.

Dan krijg ik echter een probleem als ik te hard fiets; zonder de belasting van de koplamp kan de dynamospanning flink oplopen. Zover zelfs, dat de spanningsregelaar afschakelt.
Daar kwam ik door schade en schande achter tussen Delft en Amersfoort toen mijn telefoon ineens leeg bleek te zijn terwijl hij toch - toen ik uit Delft vertrok - fijn aan het laden was.
Snelheid terugbrengen tot 20 km/h hielp gelukkig.
Wat hier mee kan spelen is dat de regulator niet van een koelplaatje voorzien was, en dus wellicht gewoon te heet werd.

Op zich denk ik dat dit (met koeling) wel goed moet kunnen werken.
In ieder geval een spanningsregelaar gebruiken; in geen geval proberen de spanning met een weerstand omlaag te brengen zoals Arjan Verstoep voorstelde. Dat is er om vragen om je gps op te blazen.

Mooier is inderdaad zoals Rode Pioneer zegt een accu op te laden vanuit de dynamo, en daar alles uit te voeden. Ik denk dan persoonlijk aan een 6V loodaccu, met daarachter een low-drop regelaar voor de 5V voor de GPS. Mijn telefoon kan rechtstreeks op de loodaccu.
Opladen gaat dan het mooist met een schakelende regelaar tussen de dynamo en de accu.
Een dynamo levert maximaal 500 mA. Bij de belasting met fietsverlichting begrenst dit de spanning tot 6V.
Als je minder dan 500 mA trekt, kan de spanning flink oplopen, en kan het vermogen dat je uit de dynamo trekt een stuk hoger worden dan de standaard 3W. Vraag Rode Pioneer maar eens naar zijn koplamp; volgens mij is dat een Watt of 10.
Dit zou te gebruiken moeten zijn bij de schakelende voeding die de accu laadt: door de ingangsstroom te begrenzen op 400 à 450 mA kan de spanning lekker oplopen, en kan de schakelende regelaar (bijv) 25 V bij 450 mA omzetten in een laadstroom van 1,5 A bij 7,2 V.

Ik ga hier beslist mee knutselen, heb er de komende tijd echter geen tijd voor.
Zodra dat wel het geval is en ik wat resultaten heb, zal ik ze hier posten.
Dat zal waarschijnlijk echter nog wel een paar maandjes op zich laten wachten.

Groeten, Henk de Leeuw.

Quest106

to Ligfiets
Tja Minko,

Het is bekend dat een dynamo erg lelijke stroom levert. Om dat netjes
in banen te leiden moet je de nodige truken erop los laten. Het is
veiliger en makkelijker om elke twee a drie dagen even de batterijen
te wisselen. Zo zwaar is twee weken veilige stroom dan ook weer niet.
Als de electronica het begeeft, dan heb je geen GPS meer..... Dan ben
je letterlijk nog veel verder van huis.

Groet van Q106 -met zware 12-volt accu aan boord