Ligfietsers inhaal syndroom

Wim Ganseij

to ligf...@googlegroups.com
Ligfietsers hebben last van RIS maar een racefietser kan ook last
hebben van LIS..:)
http://meurten.wordpress.com/2007/08/30/30082007-chalet-reynard-sault/

Gr.

Wim

3s

to Ligfiets

Had ik gisteren ook last van, pfff. Ik haalde de man op de Dutch
Speed? Bicycle in alsof ie stilstond, tussen Krommenie en De Woude. En
we hadden toch aardig tegenwind.

Grts,

Dries

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 05-09-07 heeft Wim Ganseij<ganseij....@gmail.com> het volgende
geschreven:

> Ligfietsers hebben last van RIS maar een racefietser kan ook last
> hebben van LIS..:)
> http://meurten.wordpress.com/2007/08/30/30082007-chalet-reynard-sault/

Ik begrijp niet alle frans, maar vind het een leuk verhaal.

Heb samen met een groepje racefietsers twee keer een "berg"tocht
gereden, in Ardennen en Limburg, en daar werd ook al verteld dat het
niet waar is dat ligger niet kunnen klimmen. Niet dat ik de snelste
was, maar in ieder geval niet de langzaamste :) De tweede keer was er
een liggert bij die iedereen zelfs voor bleef...

grtz
henk

Theo van Goor

to Ligfiets
On 5 sep, 17:38, "Wim Ganseij" <ganseij.ligfi...@gmail.com> wrote:

Ik zie het zo voor me gebeuren allemaal.
Maar bedenk wel, zoals hijzelf al aangeeft, dat het de mietjes kant
van de berg is.
Daar is het nog wel te fietsen met een ligfiets.
6% is het wel het maximum en de weg is langzaam stijgend over een
grote lengte.

Als hij de route andersom was gereden hadden de ligfietsers wel anders
gepiept!
Die route is bepaalt niet voor watjes.
Tot aan het chalet is het een grote eindeloze klim van 12-15%.
(Na het chalet, door de steen woestijn, loopt het zelfs op tot 19%)
Mijn snelheid was maximaal 5 km/uur omhoog en 75 km/uur omlaag.

Let wel, met een gewone huis-tuin-en-keuken rechtopfiets.

Theo - 2 uur en 5 minuten - van Goor

goochelsake

to Ligfiets
Henk schreef:

> [...]
> was, maar in ieder geval niet de langzaamste :) De tweede keer was er
> een liggert bij die iedereen zelfs voor bleef...

Ik heb onlangs een testje gedaan hiermee. Eerst over 1200km
heuvelachtig terrein gekeken wie ongeveer even sterk was als ik (of
ietsjes minder sterk, want ik heb een zware fiets) en vervolgens met
deze mensen een paar steile hellingen gepakt.
Alle bukkers/rechtoppers rijden dan heel erg makkelijk van me weg, met
een snelheid die ongeveer het dubbele van die van mij is.
Tijdens de aanloop van 1200km wel 2000x?? iemand ingehaald, maar
slechts een stuk of 5 daarvan heuvelop.

Ik kan beslist veel slechter klimmen met de ligfiets dan even sterke
mensen met een bukker.
Ik meende hetzelfde waar te nemen bij het gros van de andere
ligfietsen. Naar een goede verklaring ben ik nog steeds op zoek. (Het
gewicht alleen verklaart de grootte van het verschil niet).
Ik heb al eerder mensen het tegendeel horen beweren, maar durf te
beweren dat jullie/zij de uitzondering zijn die de regel bevestigen.

Sake -wil wel eens een lichtgewicht ligfiets proberen, maar denkt dat
daar het grote verschil niet ligt- Bloemhof

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

Ik denk dat de oplossing simpeler is. Ik denk -let op gemiddelden
allert! nietmand aangesproken voelen!- dat de gemiddelde ligfietser die
PBP rijd een zwakkere rijder is dan de gemiddelde racefietser die dat
doet. Puur omdat we een confortabelere fiets rijden kunnen wij het
volhouden. Ik zou het op een race fiets nooit kunnen. Veels te zwaar.

Daarnaast; klimmen kan je prima leren :) Ik heb vorig jaar in Italie
stukken van de Nove Colli gereden. Best pittig tochtje. Daar haalde ik
heuvel op de meeste wielrenners nog in hoor. Ik denk 75%. Ik moet zeggen
dat ik het wel moest hebben van de kleine stukjes afdalen waar ik de
gaten sloeg. Op continue cols zoals de Barbotto was het al moeilijker.

Ik vermoed trouwens dat een peletonnetje randoneurs zoals ik ze wel ken
van de brevetten zowel mij als die Italianen volledig zoek gereden
zouden hebben :)

Grrz
Rode -het grootste probleem van klimmen is de angst er voor- Pioneer

jan van osch

to ligf...@googlegroups.com

Daarop schreef Sake:

> [...]
>
> Sake -wil wel eens een lichtgewicht ligfiets proberen, maar denkt dat
> daar het grote verschil niet ligt- Bloemhof

Opm. 1: Merkwaardig, dat jouw reactie, Sake, eerder in mijn mail was dan
het bericht van hyz, waar je op reageerde.
Opm. 2: Dit onderwerp (Ligfietsen klimmen slechter dan rechtop-racefietsen)
is al eens eerder aan de orde geweest op deze lijst.
Ik heb toen voorgesteld om te testen met mensen, die beide fietsen
regelmatig berijden, zoals bijv. Tijmen Hoeve (een sterke fietser op beide)
en voor de middelmaat: mijn persoon. Het lijkt me niet zo moeilijk om de
fietsen even zwaar te maken en de andere omstandigheden gelijk te houden
(d.m.v. een hartslagmeter!).
Het is er nog steeds niet van gekomen, helaas.
Opm. 3: Voor mijn gevoel, en ook voor mijn verstand, heb je helemaal gelijk,
als je zegt, dat het verschil in gewicht niet alleen het verschil in
klimsnelheid verklaart.
De houding van je lichaam laat niet toe, dat de zwaartekracht bij een
ligfiets meehelpt en dat is bij een rechtopfiets wel het geval, zeker als je
op de trappers gaat staan.

Alleen de bestgetrainden onder de ligfietsers (o.a. Hans Wessels, volgens
himself en ik denk ook Tijmen Hoeve met z'n 6,7 kg. wegende M5
Carbon-highracer) kunnen goedklimmende racefietsers bijhouden.

Ik heb al lang geleerd om naar boven geen poging te ondernemen racefietsers
bij te houden. Als ze het er om doen verlies je altijd. Ik peddel op m'n
gemak naar boven en haal ze in de afdaling in (of niet).

Opm. 4: Mijn Seiran SL (9,6 kg. kaal gewicht) mag je best een keer lenen om
eens te testen.
Trouwens: gefeliciteerd met het uitrijden van PBP 2007!

mvrgr. Jan

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
goochelsake wrote:

> [...]
>
> Naar een goede verklaring ben ik nog steeds op zoek. (Het
> gewicht alleen verklaart de grootte van het verschil niet).

Wat dacht je van de volgende verklaring: je bent gewoon een stuk slapper
dan de mensen waarvan je denkt dat ze ongeveer even sterk zijn omdat
jullie dezelfde snelheid hebben gereden. Dit is vanwege het
earodynamische voordeel van je fiets. Pas als dit voordeel helemaal
wegvalt, bij het oprijden van een lange heuvel, blijkt wat voor een
doetje je eigenlijk bent en dat in werkelijkheid de mensen met wie je
mee hebt gefietst een stuk sterker zijn.

Vul hier maar eens een paar getallen in:
http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm
Voor een "Kurzliegerad mit Obenlenker Rennausstattung" kom ik voor 30
km/h op 120 W uit, een "Rennrad Obenlenker-Haltung" heeft dan 194 W
nodig. Gaan we nu met deze vermogens een berg van 8% op dan viden we
voor dezelfde ligfiets 5,8 km/h en voor de racefiets 9,7 km/h.

QED

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

goochelsake

to Ligfiets

On 6 sep, 11:16, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:
> [...]
> nodig. Gaan we nu met deze vermogens een berg van 8% op dan viden we
> voor dezelfde ligfiets 5,8 km/h en voor de racefiets 9,7 km/h.

Ja Gert, ik ben minder getraind dan de gemiddelde (race)fietser die
deelneemt aan PBP. Daarom had ik ook 87 uur nodig.
Maar ik heb het over de racefietsers die ongeveer tegelijk met mij
aankwamen.
Die kwamen leken overigens minder last van zadelpijn te hebben dan de
gemiddelde deelnemer aan de 11stedentocht. Trainen helpt ook hier
blijkbaar.

Kreuzotter. Da's een goed idee. 120W lijkt me wel ongeveer te kloppen.
'k Heb wel een onderstuur trouwens..

Vergelijking ligfiets - racefiets PBP, 18gr, 150m boven NAP, 120W
ik: 1,85, 80kg, ligfiets 20+5kg, onderstuur, mittelbreit hochdruck
schlick
bukker: 1,80, 70kg, racefiets 10+3kg, handen op stuur, rennreifen
lig lig buk
buk
km helling hm vermogen snelheid tijd snelheid tijd (uur)
100 5,0% 5000 120W 7,0 14,3 8,9 11,2
500 1,4% 7000 120W 16,6 30,1 18,1 27,6
100 -5% -5000 120W 60,5 1,7 46,3 2,2
500 -1,4% -7000 120W 36,8 13,6 30,9 16,2
TOTAAL 59,6 57,2
De tijd van 60uur klopt behoorlijk goed met mijn fietstijd
(61uur-1244km)
Bij gelijk vermogen zou hij dus volgens Kreuzotter iets sneller bij de
finish zijn (omdat mijn fiets en ik wat zwaarder zijn).
Bergop was het verschil aanzienlijk groter dan de 7 vs 8,9 die
Kreuzotter laat zien aan de hand van stroomlijn en gewicht. Daar zoek
ik een verklaring voor, en ik ben dus niet veel slapper (zoals Hans
suggereerde) dan de andere late finishers.

Sake -vanwege nat wegdek helaas vaak remmen voordat ik bij de 60 km/u
was- Bloemhof

Kees van Malssen

to Ligfiets
Sake maakt een denkfout:

[knip]

> [...]

> Daar zoek ik een verklaring voor, en ik ben dus niet veel slapper
> (zoals Hans suggereerde) dan de andere late finishers.

Je bent nu van een constant vermogen uitgegaan. Ik kan je verklappen
dat je echt niet met een constant vermogen hebt gefietst. Het is
vrijwel niet te voorkomen dat je met name helling op boven je
gemiddelde vermogen gaat fietsen. Hoeveel? Dat is heel moeilijk te
zeggen en zal van persoon tot persoon verschillend zijn.
Dat maakt het dus heel moeilijk om over iemand die over de gehele
tocht een gemiddeld gelijk vermogen heeft geleverd, op het klimstukje
te vergelijken.

Verd ben ik heel nieuwsgierig hoe je zo zeker weet dat die bukkers met
de dubbele snelheid omhoog gingen? Hierboven noem je 7 vs 8.9 km/h als
verschil. Dat is een halve meter per seconde: elke seconde 50 cm
extra. Dat is verdraaid veel hoor! Dat geeft zeker als je aan het
klimmen bent wel het gevoel dat iemand "veel" sneller naar boven gaat.

Groeten,

Kees - die kennelijk ook zo'n uitzondering is waar het verschil in lig
en bukklimsnelheid geheel uit gewichtsverschil te verklaren is - van
Malssen

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> Ja Gert, ik ben minder getraind dan de gemiddelde (race)fietser die
> deelneemt aan PBP. Daarom had ik ook 87 uur nodig.
Ik heb het niet over jou persoonlijk hoor :) Ik gewoon dat dingen als
PBP makkelijker binnen berijk komen als je er met beter materiaal aan
deelneemt.

> Die kwamen leken overigens minder last van zadelpijn te hebben dan de
> gemiddelde deelnemer aan de 11stedentocht. Trainen helpt ook hier
> blijkbaar.

Het zijn gewoon bikkels.

> Sake -vanwege nat wegdek helaas vaak remmen voordat ik bij de 60 km/u
> was- Bloemhof

Dan laat je daar een behoorlijk deel van je voordeel liggen.

Grrz
Rode Pioneer

goochelsake

to Ligfiets

On 6 sep, 12:56, Kees van Malssen <k...@r-en-d.demon.nl> wrote:
> [...]
> Dat maakt het dus heel moeilijk om over iemand die over de gehele
> tocht een gemiddeld gelijk vermogen heeft geleverd, op het klimstukje

Misschien ligt daar de verklaring.
Mijn knieën lieten het op het eind niet toe om boven mijn
basisvermogen uit te komen. Alleen als ik op een helling dreigde om te
vallen, leverde ik extra energie en verbeet ik de pijn in mijn knieën.
Gelukkig was dat zelden nodig.
Als de racefietsers (onbewust) hun vermogen wel verhoogden (misschien
nog een beetje bewust LIS erbij?) konden ze me met groot
snelheidsverschil voorbij knallen.

Het verschil was ook in het begin van de rit aanzienlijk, maar daar
durf ik niet te beweren dat de rijders ongeveer even sterk als ik
zijn.

Sake -lekker vlak hier- BLoemhof

Frank Cornelese

to ligf...@googlegroups.com
Theo van Goor schreef:

> [...]
> (Na het chalet, door de steen woestijn, loopt het zelfs op tot 19%)
> Mijn snelheid was maximaal 5 km/uur omhoog en 75 km/uur omlaag.

Hoi Theo,

Je heb de veerkeerde bult voor je. Dit hele verhaal speelde zich af in
de Gorges de la Nesque, tussen Villes sur Auzon en Sault. De weg loopt
vanuit het dal langs de berghelling langzaam omhoog tot bijna aan de
bovenkant van de linker bergrug. Het totale hoogteverschil is niet zo
veel en het stijgingspercentage route is redelijk constant, ongeveer 4%
denk ik. Heerlijke route om andersom te fietsen. Dan ga je wat
sneller/stijler omhoog en heel rustig (50 op een bukker) weer naar beneden.

Wat betreft de Ventoux, die is wat minder steil dan jij beweerd.
Bedoin-Chalet Reinard heeft een oplopend percentage van 4 tot 10,
grotendeels 9%. Daarna weer even wat vlakker (7 tot 8) om met een pittig
stukje te eindigen, 11%, Het hellingspercentage in de laatste
haarspeldbocht is niet meegenomen in de profielen maar zit boven de 50%.
Helaas kan je door de drukte bovenaan niet altijd de veel vlakkere
buitenbocht nemen. Je ziet hier veel mensen afstappen die vervolgens
niet meer weg komen en het laatste stukje moeten lopen.

Frank - twee keer boven dit jaar, helaas niet per fiets - Cornelese

Bert B.

to Ligfiets
On 6 sep, 08:20, hyz wrote:

<http://meurten.wordpress.com/2007/08/30/30082007-chalet-reynard-sault/

> Ik begrijp niet alle frans, maar vind het een leuk verhaal.

Ik ken helemaal geen frans. Maar juist die stukjes conversatie (in het
frans gevoerd en helaas voor de niet frans kenners ook zo weergegen)
maken het nog wat leuker.

Ik heb de franse tekst even omgezet naar nl met:
<http://babelfish.altavista.com/>
Daar zit nu ook fr --> nl & nl --> fr op.

'Il s'est effondré, il va arriver plus tard.' wordt:
'heeft hij ingestort, hij zal later aankomen.'
daar kan je wel uit lezen:
'hij is ingestort, hij zal later aankomen.'

Groeten,

Bert - beaucoup de succès avec ce conseil - B.

Menno

to Ligfiets
Ik snap de moeite die mensen hebben met het klimmen
met een ligfiets niet. Vooral niet omdat ik zelf met m'n condor
19,7 kg zonder al teveel moeite menige helling bedwing.
Zou het ook te maken kunnen hebben met of je een hoge of lage
ligfeits hebt?

gr. Menno

wije...@zonnet.nl

to Ligfiets
Eerlijk gezegd snap ik deze hele discussie over ligfietsen en klimmen
niet zo heel goed.

Bij een toenemend stijgingspercentage wordt je als ligfietster beroofd
van de voordeleen die je op het vlakke had.
M.a.w. hetgeen Hans Wessels beweert lijkt me wel waar, als ligfietser
overschat je je eigen capaciteit als klimmer vaak omdat je je op het
vlakke vanwege je geringe frontale oppervlakte "King of the Road"
voelt.

Bij klimmen wordt de factor vermogen per kilogram overheersend.

Dan komen er de bijkomende extra nadelen voor een ligfiets:
- vaak zwaarder (dus minder Watt/kg).
- Frameflex in de aandrijflijn. Ik zie mijn trapas bewegen onder zware
belasting.

Op het vlakke ben ik inderdaad "king of the Road" RIS is geen lol meer
aan.
Op mijn stadsfiets met Big Apples, stalen spatborden, bijna 20 kg en 3
V naafje (wel klikpedalen!) echter des te meer LIS en RIS . En als LIS
en RIS niet gaan dan maar gewoon LAS en RAS (Lig- en Racefiets Aanhaak
Syndroom)

Heuvelop wordt ik wel ingehaald.
Reden?
95 kg motor 195 cm en 14 kg fiets
Kreuzotter:
350 Watt vlak is 47.5 kmh
350 Watt 5% stijging 18,7 kmh

Een race fietser (die zijn vaak minder zwaar dan dat ik ben),
75 kg 180 cm en 9.5 kg fiets
350 Watt vlak is 41,3 kmh
350 Watt 5% stijging 22,7 kmh

Veel meer dan bovengenoemde factoren zijn er volgens mij niet.
Klimmen is gewoon een kwestie van doortrappen!

Groet Gert-Jan Wijers

Bert B.

to Ligfiets

Je moet de vermogens een beetje corigeren. Lichtere mensen hebben
(gemiddeld) wel een hoger specifiek vermogen maar het absoluut
vermogen is (gemiddeld) niet gelijk aan dat van zwaardere mensen
(tenzij het extra gewicht overgewicht is).

Groeten,

Bert - na correctie kan je nog steeds dezelfde conclusies trekken, dus
verder ben ik het met je eens - B.

goochelsake

to Ligfiets
On 7 sep, 14:15, wijer...@zonnet.nl wrote:
> [...]
> overschat je je eigen capaciteit als klimmer vaak omdat je je op het
> vlakke vanwege je geringe frontale oppervlakte "King of the Road"

King of the road?
Kurzliegerad Untenlenker, mittelbreite hochdruck slick, 1,85m, 80kg,
20kg fiets, 3 kg tas, 170Watt = 30,4 km/u
Rennräder Untenlenker, rennreifen, 1,85m, 80kg, 9,5kg fiets, 1,5kg
tas, 170 Watt = 30,8 km/u
(en dan rijdt ie nog niet in een groepje)

Vlakke weg?
Niet tussen Parijs en Brest.

Sake -kilometerteller kwijt- Bloemhof

Schaik, TR van - SPLCC

to ligf...@googlegroups.com
Goochelsake is het niet met HansW eens:
> [...]
> Rennräder Untenlenker, rennreifen, 1,85m, 80kg, 9,5kg fiets, 1,5kg
> tas, 170 Watt = 30,8 km/u
> (en dan rijdt ie nog niet in een groepje)

Je vergelijkt nu wel twee verschillende fietsen (ik neem aan dat je, je eigen fiets vergelijkt met een racefiets?).

Selecteer nu eens in Keuzotter dat je een lage racer hebt van 13 kg, met ook een 1,5 kg tas, en racebandjes. Wat komt er dan uit?

Je moet wel dezelfde dingen (hoewel racefiets vs ligfiets) met elkaar vergelijken.

Als ik mijn fiets en persoon invoer; Lowracer Kreuzotter race, narrow racing tire (high pressure), 2.03 m, 83kg, 12 kg fiets, 1.5 kg tas, 170Watt = 35,8 km/u.

Aangezien ik iets meer vermogen trap (+/- 280 watt continue) rijd ik 44,6 km/u.

Dat klopt heel aardig. Het verschil met een racefiets wordt natuurlijk wel steeds groter naarmate de snelheid toeneemt (D=1/2*rho*v^2*S*Cd).

Groet,

Thomas - Kreuzotter klopt heel aardig - van Schaik

For information, services and offers, please visit our web site:
http://www.klm.com. This e-mail and any attachment may contain
confidential and privileged material intended for the addressee
only. If you are not the addressee, you are notified that no part
of the e-mail or any attachment may be disclosed, copied or
distributed, and that any other action related to this e-mail or
attachment is strictly prohibited, and may be unlawful. If you have
received this e-mail by error, please notify the sender immediately
by return e-mail, and delete this message. Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij NV (KLM), its subsidiaries and/or its employees shall
not be liable for the incorrect or incomplete transmission of this
e-mail or any attachments, nor responsible for any delay in
receipt.
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. (also known as KLM Royal
Dutch Airlines) is registered in Amstelveen, The Netherlands, with
registered number 33014286