Quest en sneeuw

cnar

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,
als ik met mijn Quest XS in de verse sneeuw fiets, blijft de sneeuw in de wielkasten plakken. De wielkasten van de voorwielen zitten zo vol sneeuw en ijs dat ik steeds grotere bochten moet maken. De achterwiel draait steeds zwaarder totdat het helemaal niet meer wil. Ik moet dan stoppen en de hele fiets zo laten stuiteren dat alles uit de wielkasten valt. Niet echt leuk voor een 365-dagen fiets.
Bij de 20"Quest had ik dat probleem nooit. De voorwielkasten bij de QuestXS zijn meer bol, dat snap ik dat sneeuw zich daar kan ophopen. Maar waarom blijft ook achter alles plakken? Achter heb ik wieldoekjes en een Big Apple, zal het daar aan liggen?

groeten,
christian

Robert Lammerts

to ligf...@googlegroups.com
Lijkt mij dat het aan het type sneeuw ligt. Plaksneeuw ?

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
cnar schreef op 2013-01-21 15:21:

> [...]
> Ik moet dan stoppen en de hele fiets zo laten stuiteren dat alles uit
> de wielkasten valt. Niet echt leuk voor een 365-dagen fiets.

Zo ver is het bij mij nog niet geweest. Wel heb ik, uit voorzorg, een
lange schoenlepel in mijn fiets liggen. Die is ook erg handig om
voorwerpen die in de staart verdwenen zijn op te vissen, maar sneeuw uit
wielkasten scheppen is de voornaamste reden om dat ding mee te nemen.
Uitstappen is nog steeds nodig.

> [...]
> Maar waarom blijft ook achter alles plakken? Achter heb ik wieldoekjes
> en een Big Apple, zal het daar aan liggen?

Type sneeuw, type band, pech, toeval, ...

Ik rijd met een Marathon (47 mm) achter. Die is wat smaller, en
daardoor blijft er net iets meer ruimte over in de wielkast. Het profiel
aan de zijkant is iets grover, mogelijk scheelt dat ook nog.

Groet,

Maarten - beetje glibbereb vanochtend - Sneep

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
On 21-1-2013 15:21, cnar wrote:
> Bij de 20"Quest had ik dat probleem nooit. De voorwielkasten bij de
> QuestXS zijn meer bol, dat snap ik dat sneeuw zich daar kan ophopen.

Ik moest vandaag uit mijn 3x20" Quest stappen om de sneeuw uit de
achterwiel kast te stuiteren. Voorwielen heb ik op dit moment geen
doekjes en zijn een paar heftige stuurbewegingen genoeg op de sneeuw te
lossen.

Ik heb in de 10 jaar dat ik deze Quest bezit er nooit veel last van
gehad maar vandaag lag er echt te verkeerde sneeuw op een weg waar ik
over moest.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

grollie

to ligf...@googlegroups.com

> Achter heb ik wieldoekjes en een Big Apple, zal het daar aan liggen?

Lijkt mij dat het aan het type sneeuw ligt. Plaksneeuw ?

Electromotor plaatsen?

G -sneeuwdouche!- O

Stefan

to ligf...@googlegroups.com

Op maandag 21 januari 2013 15:21:42 UTC+1 schreef cnar het volgende:

Blokkerende achterwielen kunnen gevaarlijk zijn. Met mijn 20" quest heb ik ook nooit hoeven stoppen, maar flink aanlopen doet het achterwiel vaak wel. Ook vandaag met de F-lite. Het viel me verder op dat door alle sneeuw het achterwiel niet meer kan inveren, lijkt me niet bevordelijk voor de wielkast.

Groet, Stefan

Bastiaan Welmers

to ligf...@googlegroups.com
Gebruik bij sneeuw een noppenband op het achterwiel, dat heeft veel meer
grip en houdt ook de wielkast schoon.
Verder zijn brede banden een slecht idee met sneeuw. Er is minder ruimte
in de wielkast en loopt dus sneller vast. En het loopt zwaarder. In de
Quest wil je bovendien met gladheid zoveel mogelijk stuuruitslag.

Groeten, Bastiaan

Harry Lieben

to ligfietslijst

Op 21 januari 2013 17:35 schreef grollie <gerol...@gmail.com> het volgende:

Electromotor plaatsen?

Is niet genoeg. In mijn wijk ligt de sneeuw hoog en is nog niet vastgereden door auto's. (waar zijn ze als je ze nodig hebt). Ik heb de Big Apple zojuist vervangen door een Marathon Winter achter en ga nu een tweede poging doen om boodschappen te doen. Ik vermoed dat ik gemakkelijker lopend kan gaan, want het is hooguit een km naar de super.....

twilwel

Harry Lieben

to ligfietslijst

Op 21 januari 2013 18:31 schreef Harry Lieben <harry...@gmail.com> het volgende:

[...]

Na wat sneeuwruimen was ik weer lekker opgewarmd en daarna de Marathon Winter op het achterwiel gelegd. Daarmee had Electrango meestal wel voldoende grip, maar toen ik wat wandelaars voor moest laten gaan bij een versmalling op het fietspad kwam ik stil te liggen als een walvis op het strand. Daarna heb ik de doorsteekjes links laten liggen en had ik geen problemen meer. Ik heb zelfs een omweg gemaakt naar een verder gelegen supermarkt omdat ik er wel lol in had. De voorwielen waren behoorlijk zoekerig (Kojak slicks). Waarschijnlijk zal een smalle band met profiel nog beter gaan, die blijft ook beter rollen en dat betekent minder weerstand dan een glijdende band. Ik heb er leuke videobeelden van, maar ik voel een griepje opkomen dus ik weet niet of ik het kan opbrengen om die vanavond nog te bewerken. Wat in het vat zit verzuurt echter niet.

twilwel

Wim Rutten

to ligf...@googlegroups.com
Dag sneeuwrijders,
Had ik een tip opgevolgd van de fietsersbond, achterband met tieraps uitvoeren (voor de grip) Ik was gisteren in de kou er 30 min mee bezig, de band is een Marathon green quard. Welnu eerste sneeuw ging prima! "Wat een grip" heb ik de hele weg gedacht. Ik hoorde een aanloop getik vanuit de achterwielkast. Dat moet de aangeklitte sneeuw zijn, en af en toe hoorde ik ijsklonten los komen. Fiets ik na Deventer via Diepenveen (om fietspad te vermijden) zag ik dat ineens de sneeuwschuiver links af is geslagen. Mooi dacht ik, ik heb toch grip! Helemaal naar Olst (10 min in de zomer) maar dat ging zeer zwaar en zwalkend. Goed eindelijk een half uur later op het werk in Zwolle aangekomen merkte ik dat er geen enkele tieraps meer aan de band zat!
Kan nu wel zeggen dat een Marathon green quard wel vertrouwen geeft.
Maar ik hoefde nooit de wielkasten van sneeuw te ontdoen!
Groetjes,
WimR
Op 21 januari 2013 20:47 schreef Harry Lieben <harry...@gmail.com> het volgende:

Meediscussiëren: ligf...@googlegroups.com
Website: https://groups.google.com/d/forum/ligfiets?hl=nl
(ook voor je instellingen)
Lijstbeheerders: ligma...@gmail.com
Uitschrijven: ligfiets+u...@googlegroups.com

grollie

to ligf...@googlegroups.com

Had ik een tip opgevolgd van de fietsersbond, achterband met tieraps uitvoeren (voor de grip)....

Leuk dat je dat gedaan hebt! (en knap werk van de Marathon). Volgende keer slangklemmen gebruiken? Red je alleen niet in 30min...

Of toch maar gewoon de schwalbe winter pakken? kost niet heel veel, en de buitenste rijen noppen van de marathon winter lijken me nu precies als achterband op een VM tamelijk overbodig.

G -spikes op ijzel, check!- O