Shirtjes wassen

158 views
Skip to first unread message

Gijs

unread,
May 29, 2012, 4:41:33 AM5/29/12
to Ligfiets
Allen, geinspireerd door de Craft vs Icebreaker thread van vorige
week... De vuile was gaat buiten!
Ik krijg bij al mijn shirts de zweetlucht er niet goed meer uit (ook
inmiddels de Icebreakers, GT erger dan pure merino). Cannondale en
Pearl Izumi gaat langer goed dan Gore Bike Wear, maar uiteindelijk
gaan ze allemaal stinken. Er moet toch een manier zijn om ze weer een
beetje schoon te krijgen? Helemaal naar Icebreakers over vind ik niet
zo handig vanwege het gemis van zakken.
Hit me met al je oma's truken voor het wassen van fietsshirtjes!
Dank
Gijs

Gele Passie

unread,
May 29, 2012, 6:11:44 AM5/29/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 29 mei 2012 10:41 heeft Gijs <po...@gijsvansoest.nl> het volgende geschreven:
> Ik krijg bij al mijn shirts de zweetlucht er niet goed meer uit (ook
> inmiddels de Icebreakers, GT erger dan pure merino).
<knip>
> Er moet toch een manier zijn om ze weer een
> beetje schoon te krijgen?
<knip>
> Hit me met al je oma's truken voor het wassen van fietsshirtjes!

Als er geen ritsen of andere metalen/plastic delen aanzitten, kun je
het proberen in de magnetron.
Heb dit nog nooit zelf gedaan, maar wel mensen over gehoord. Weet het
exacte recept alleen niet. (watt, duur, wel/geen water toevoegen)...
Maar daar kan iemand anders of google je vast mee helpen.

Groeten
Gele Passie

Uipko Berghuis

unread,
May 29, 2012, 6:29:04 AM5/29/12
to ligf...@googlegroups.com

In een afzijn oplossing zetten, daarna werk even goed uitwassen. Eventueel nog een keer herhalen. Dit werkte bij het nhvp jubileum shirt prima.

Wat ook wel gedaan wordt is een scheut azijn in de machine erbij gooien, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Uipko - azijn ruikt ook niet fijn - Berghuis

Op 29 mei 2012 10:41 schreef "Gijs" <po...@gijsvansoest.nl> het volgende:
--
Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets.net
: http://ligfiets.net

Astrid

unread,
May 29, 2012, 8:56:37 AM5/29/12
to Ligfiets



> Hit me met al je oma's truken voor het wassen van fietsshirtjes!
> Dank
> Gijs

Een tip:
Ouderwets "biotex" gebruiken als voorwas.

Een paar uur of een nacht in een warm sopje laten staan en daarna
meewassen met de gewone was.
Als je niet veel tijd hebt of het niet meer stinkt na de eerste actie,
dan kan je het dan al uitspoelen en ophangen.
Succes, groet Astrid.

hyz

unread,
May 29, 2012, 9:51:45 AM5/29/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 29 mei 2012 14:56 heeft Astrid <Sjaki...@live.nl> het volgende geschreven:
>> Hit me met al je oma's truken voor het wassen van fietsshirtjes!

Mirazyme (of soortgelijk). Te koop bv. in motorzaken en duikwinkels.
Dat zijn de doelgroepen die meer te maken hebben met moeilijk uit te
wassen geuren. Ik heb het zelf staan, maar nog niet gebruikt.

Andere opties: in de vriezer, chloor of dettol (ook geen ervaring mee).

grtz
Henk

Remco

unread,
May 29, 2012, 1:44:07 PM5/29/12
to Ligfiets
Icebreaker : In wol zit lanoline (wolvet) dat door het vele wassen er
uit kan gaan waardoor hij kan gaan ruiken.
Ik was mijn icebreaker spullen met een wasmiddel waar lanoline in zit
en heb nu nergens meer last van.
Het wasmiddel waar ik nu mee was is Eucalan.
Gekocht bij : De Schapekop Hoogstraat 30 Nieuwpoort

Gr Remco

Quemo

unread,
May 29, 2012, 1:56:26 PM5/29/12
to Ligfiets
On 29 mei, 10:41, Gijs <p...@gijsvansoest.nl> wrote:
Voorkomen is beter dan genezen. Daarom van mij geen oplossing voor het
schoonwassen.

Ik heb al tijden geen vieze zweetgeur meer in m'n shirts gehad.
1) Shirts met zilverdraad gaan uit zichzelf niet stinken. Het geheim
zit hem in het zilver. Alleen zijn shirtjes met zilverdraad lang niet
altijd te krijgen. Ik heb er wat bij de Aldi/Lidl vandaan voor weinig
geld. De oudsten gaan nu al een jaartje of wat (gekocht op 6 mei
2006.... handig zo'n weblog). Ze stinken nog altijd niet! Ik heb ook
wel shirts gehad die ik letterlijk de 1e keer dragen aan het einde van
de dag al met veel plezier uittrok vanwege die zure ruftgeur. Komen we
aan bij oplossing 2. Datzelfde overhemd wat bij de 1e keer dragen al
zuur rook, kan ik nu probleemloos dragen. Hoe? Uiteraard douchen en
oksels wassen. Daarna 1x per week na het douchen een paar pompjes
Syneo5 onder de oksels spuiten. Dat scheelt heel veel in transpiratie.
En om het af te maken maak ik gebruik van Nivea deodorant met
'silverprotect', waarbij dus wederom het zilver z'n werk doet.

Groet,

Quemo -erg blij met die combinatie-

Maarten Sneep

unread,
May 29, 2012, 2:03:12 PM5/29/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 29 mei 2012 om 15:51 heeft hyz <hyz...@gmail.com> het volgende geschreven:
> Andere opties: in de vriezer, chloor of dettol (ook geen ervaring mee).

Dettol: het is maar net welke geur erger is. De zweetlucht is er wel een paar wasbeurten uit.
>

Er is ook fietskleding die op 60°C of zelfs 90°C gewassen kan worden. Vooral 90°C helpt erg goed tegen geurtjes.

Maarten - saunafiets - Sneep

Peter

unread,
May 29, 2012, 2:03:59 PM5/29/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 29 mei 2012 10:41 schreef Gijs <po...@gijsvansoest.nl> het volgende:
Hit me met al je oma's truken voor het wassen van fietsshirtjes!
Dank
Gijs

Hallo Gijs,

ik gebruik al lange tijd een toevoeging in de was met fietskleren/handoeken. Het is van HG en werkt bij mij zeer goed. http://nl.hg.eu/products/show/id/6651/stinkende_handdoeken_ontgeuren

Peter - veelzweter, geen commercieel belang HG - Huiberts

Cees

unread,
May 29, 2012, 4:11:40 PM5/29/12
to Ligfiets
Dag Gijs,

Ik heb een vertegenwoordiger gesproken van Craft.
Heb er op mijn blog http://wieringer-velomobiel.blogspot.com/search?q=zweethemd
ook een stukje over geschreven. Bij de Craft zweethemden werkt het op
90 graden maar dit moet je niet te vaak doen.
(na 4 a 5 x normaal wassen op 30 graden, gaat het zweethemd hierna de
90 graden in
Structuur van de hemd gaat heel langzaam achteruit maar de zweetlucht
is er weer een tijdje uit.
Groet cees

hyz

unread,
May 29, 2012, 5:52:21 PM5/29/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 29 mei 2012 20:03 heeft Peter <deb...@gmail.com> het volgende geschreven:
> ik gebruik al lange tijd een toevoeging in de was met fietskleren/handoeken.
> Het is van HG en werkt bij mij zeer goed.
> http://nl.hg.eu/products/show/id/6651/stinkende_handdoeken_ontgeuren

Kende ik nog niet. Is lekker goedkoop!

Andere opties:
http://www.s100.nl/?page=s100-geurverwijderaar
http://www.mcnett.com/MiraZyme-Enzyme-Based-Odor-Eliminator-P191.aspx
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chloorhexidine

http://www.polygiene.com/
Is alleen niet in NL te koop:
"Actually because of the current legal Biocide regulations of the
Netherlands, we are not allowed to sell Polygiene aftercare products
in your country."

grtz
Henk

Gijs

unread,
May 30, 2012, 4:02:00 AM5/30/12
to ligf...@googlegroups.com
Dank dank, ik ga het proberen. Dat HG spul ziet inderdaad veelbelovend uit.
Wassen op 90 graden kan lang niet bij alle shirts, en meestal niet bij die fijne strakke (of ze zijn daarna niet fijn en strak meer). Doe ik in de winter af en toe wel met de Odlo en Craft ondershirts. Biotex ruikt van zichzelf niet zo fris maar wil idd nog wel eens helpen.
ik heb me ooit ook eens rot gezocht naar shirts met zilverdraad. Ik hou me aanbevolen.
Alle okselgeorienteerde oplossingen gaan voorbij aan het feit dat mijn hele shirt vol zweet zit als ik van de fiets stap, en ook mijn hele shirt stinkt.
G -- aan de Biocide dit weekend!


Message has been deleted

Niels van der Wal

unread,
May 30, 2012, 7:08:15 AM5/30/12
to ligf...@googlegroups.com
Op naar een frisgewassen C.V. :-)
(shampoo mee)

Niels, snif snif, van der Wal

pjotr320

unread,
May 30, 2012, 3:00:41 PM5/30/12
to ligf...@googlegroups.com


Op dinsdag 29 mei 2012 10:41:33 UTC+2 schreef Gijs het volgende:
Allen, geinspireerd door de Craft vs Icebreaker thread van vorige
week... De vuile was gaat buiten!


Wat ik aan deze draad kan bijdragen is het volgende.

Biotex kan wol aantasten. Het kan enzymen bevatten die wol (IceBreaker) en zijde aantasten.
(uit opleiding tot docent Huishoudkunde)

Toen mijn vorige paar fietsshoenen flink stonk, heb ik ze schoongemaakt met water en een scheutje dikke Glorix. In de diepvriezer leggen werkte niet, maar na de chloorbehandeling roken ze weer fris. Mijn nieuwe schoenen van Bont hebben nog in 4 maand tijd nog nooit gestonken :-)
(beide een tip van Mike)

Peter - schoenen ruiken nu beter dan ik - Pjotr320

Hein Peeters

unread,
Jun 1, 2012, 6:47:02 AM6/1/12
to ligf...@googlegroups.com
Zon en wind doen het heel goed. Aan de lijn buiten willen bacteriën beter afbreken. Verontreinigde grond willen ze ook wel eens beluchten om een forse reductie van organische componenten te krijgen. Niet voor niets dat was buiten gedroogd zo fris wil ruiken.
 
gr.
 
Hein
 

Op woensdag 30 mei 2012 13:01:54 UTC+2 schreef quivite het volgende:
Naar verluidt schijnt de zon die bacteriën zeer goed aan te pakken.
Zelf nog niet geprobeerd of iig veel te kort.

Ik was iedere avond van derde fietsdag een volle lading fietswas en
was aangenaam verrast door het resultaat met Klok.
Er is weer contrast tussen het logo en het Craft shirt, een vaalrood
jack was veel kleuriger en wit is weer wit.

De zweetlucht gaat er (nog) niet helemaal uit, maar is wel veel minder
en Klok is niet geparfumeerd!
(Icebreaker stinkt nooit. Dat kan ik meerdere malen dragen zonder te
wassen)

Gr,
Dick
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages