Robert
Bij een reparatie aan de body van een VM blijft de reparatie vaak aan
de binnenkant zichtbaar. Dit is restschade na de reparatie en hiervoor
kan m.i. bij een verhaalbare schade een vergoeding geclaimd worden.
Bij overspuiten van een gehele VM wordt de fiets ca. 700+ gram
zwaarder door de verf (groot oppervlak en er wordt weinig gewicht van
de originele gelcoat afgeschuurd). Daar komt de rest van het reparatie
materiaal nog bij. Gewichtstoename is een ernstig bezwaar voor een
sportieve fiets. M.i. is dit ook restschade na de reparatie. Bij een
verhaalbare schade kan ook hiervoor een vergoeding geclaimd worden.
Het alterntief is de beschadigde delen vervangen zodat er geen
restschade is.
Groeten,
Bert - ook nieuwe fietsen worden zwaarder door ze van een extra lak
laag te voorzien - B.
> Gewichtstoename is een ernstig bezwaar voor een sportieve fiets.
> M.i. is dit ook restschade na de reparatie. Bij een verhaalbare
> schade kan ook hiervoor een vergoeding geclaimd worden.
> Het alterntief is de beschadigde delen vervangen zodat er geen
> restschade is.
Een weblog besteedt hier aandacht aan:
http://www.myvoice.nl/quest/?p=77
Gewichtstoename is er in tenminste 2 soorten:
1.
De zelf verkozen gewichtstoename waardoor je fiets een door jou
gewenste extra (of andere) functionaliteit krijgt en/of mooier wordt.
Door de hier gemaakte keuzes is een VM zwaarder dan een racefiets.
2.
De opgedrongen gewichtstoename die niets toevoegt aan je fiets maar
waarbij wel voor de rest van de levensduur van de fiets het extra
gewicht moet worden meegezeuld. Dit is aan de orde bij het plakken en
overspuiten van een door anderen veroorzaakte schade aan je fiets. Wat
meespeelt is dat het hier eerder over ca. één kilogram gaat dan over
slechts een paar gram.
Quote Rob J.: "Maar hoe ver kan je daarin gaan?"
Om te beginnen kan je de verzekeraar een voorstel doen. Meestal kom je
er dan in onderling overleg wel uit.
Hoe erg je de gewichtstoename vindt is subjectief. Een objectieve
maatstaf voor een vergoeding kan het bedrag zijn dat uitgegeven moet
worden om weer op het oorsprongkelijke gewicht uit te komen.
Het was slechts een sugestie van iets waar je aandacht aan kan
besteden bij de afwikkeling van een verhaalbare schade. Uiteraard mag
iedereen er mee doen wat ie wil.
Quote Rob J.: " Het lijkt vreemd ..... "
Misschien ligt de nadruk hier op " lijkt ". Zo niet dan is mijn advies
als je zoiets bij de hand hebt: "zeker geen vergoeding vragen als je
dat vreemd vindt".
Groeten,
Bert - verbaast dat een reaktie op z'n bericht op de LML niet op de
LML verschijnt - B.
Bert - verbaast dat een reaktie op z'n bericht op de LML niet op de
LML verschijnt - B.
> Wat is LML Bert?
Die weet ik: Ligfiets Mailing Lijst
Wilfred -pas geleerd van andere liggers- van Norel
> Wat is LML Bert?
Ligfiets Mailing Lijst.
Groeten, Bert B.
Ik heb voor relaties in veel (boot)verzekeringskwesties bemiddeld.
Inmiddels ook voor mezelf een meer dan goed resultaat bereikt na een
botsing met mijn Mango.
Uitgangspunt: Alles is onderhandelbaar
Een paar aandachtspunten:
-Documenteer vooral grondig.
-Maak een royale schadeopstelling. Daar hoort alles bij, noodzakelijk
alternatief vervoer, bezoek van familie aan een ziekenhuis, echt alles.
-Stuur alle offertes, getuigenverklaringen, foto's en al betaalde
nota's mee.
-Als je niet de volledige claim krijgt uitgekeerd, ga dan in verweer.
-Lukt het alsnog niet, laat een advocaat een brief schrijven.
-Accepteer bij lichamelijk letsel nooit een voorstel tot finale
kwijting, je weet nooit wat er later nog aan je blijkt te mankeren
als gevolg van het ongeval.
Verzekeraars wegen bij iedere schade hun 'totale schadelast' mee. Als
je niet de volledige schade vergoed krijgt, dan wil een brief van een
advocaat soms wonderen doen. De verzekeraar weet dan dat je hun
juridische afdeling aan het werk zult zetten. Dat kost geld en dus
zullen ze meestal met een hoger bod komen. Een dreiging met een gang
naar de Raad van Toezicht Verzekeringswezen levert sowieso een heel
wat welwillender verzekeraar op. Een verzekeraar die een schade van
10.000 euro afwees bij een motorschade aan een boot, betaalde
uiteindelijk één dag voor de geplande behandeling door de Raad van
Toezicht 6.666 euro.
Verzekeringsmaatschappijen gaan in sommige gevallen zo ver dat ze
zelfs de tegenpartij en veroorzaker van een schade volledig betalen
als ze zien dat deze veroorzaker grof juridisch geweld in stelling
brengt.
Wim - stoeien met een verzekeraar is profijtelijk - Schermer