> Ongeveer vier keer per jaar maak ik (de ketting van) mijn ww-verkeer-fiets
> echt heel erg goed schoon.
Dat lijkt veel maar is te weinig en dus te laat.
> Daarbij haal ik uiteraard de ketting van de
> fiets af, zodat ik ook de tandwielen en de wieltjes van de derailleur goed
> kan schoonmaken of vervangen.
Als het om de tandwieltjes schoon te maken is snap ik het 'uiteraard',
anders is het nodeloos veel werk.
> Iedere keer is het weer "een heel gevecht" om de ketting *echt *schoon te
> krijgen.
Daarom dus.
> Dat ging dit keer echter een stuk gemakkelijker, dankzij *"HG
> Afzuigkapfilter ontvetter"*. Het is niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.
Remschijfreiniger doet de truuk ook goed. Zelfs het beroemde W40
'smeermiddel' is een prima ontvetter.
(knips moeizaam werk.)
Ik doe misschien voorkomen of ik een expert ben, en dat ben ik ook, in
het verknollen van kettingen.....vroeger.
Luister naar mijn woorden: Regelmatig een klein beetje onderhoud is
beter als af en toe groot onderhoud.
Het smeermiddel zit als het goed is daar waar het moet zitten en zijn
werk doet. In de rollen.
Verder is al het smeerwerk zuiver om het roesten tegen te gaan.
Al het vet of wax of dieselolie wat je erop smeert is uitsluitend een
vuilmagneet.
Dus: regelmatig de ketting even door een doek laten gaan om overtollig
'gevangen' vuil eraf te halen.
Om het makkelijker te maken. Voor je een rit maakt even inspuiten met
W40. Door het draaien v/d ketting mengt het middel zich goed met
aangekoekt vet en vuil.
Bij einde rit de doek er overheen. Eventueel nogmaals inspuiten met
hele dunne (naaimachine-) olie en daarna weer de doek er overheen als
laatste.
Als dit regelmatig (maandelijks-1000 km) gebeurd zal zich bijna geen
vuil aanhechten. En hoeft er niks gedemonteerd of 'gekookt' te worden.
Brandweer - misschien heeft iemand iets aan deze tip - Quest
Oh ja! Vergeet de kettingbuis niet schoon te maken. Anders is de
ketting zo weer vuil.....