Roll over America?

TheoZ

to Ligfiets
Op Bentriders http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?p=586038&page=2
wordt een begin gemaakt voor een tocht van west naar oost door
Amerika.
Josef, rhein228, wil zo iets mee organiseren, en denkt dat crazyness
onder de Nederlandse rijders groot genoeg zou zijn voor een flinke
groep velonauten.

Op het Velomobil forum: http://www.velomobilforum.de/forum/showthread.php?t=22503
heeft dezelfde Josef, maar nu als Jupp, de vraag neergelegd wie daar
interesse in heeft.

Wild idee?

Theo - lijkt dat 200 à 300 km per dag wel erg veel is, - Z

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 21 februari 2010 09:17 schreef TheoZ <rjz...@xs4all.nl> het volgende:

[...]

Ik vraag me af of ik een maand lang 200-300 km op een dag zou kunnen fietsen... Vereist een goede voorbereiding. Het trekt me wel in ieder geval.

H@rry.

Pieter Jan

to Ligfiets
On 21 feb, 22:10, Harry Lieben <harrylie...@gmail.com> wrote:

> Ik vraag me af of ik een maand lang 200-300 km op een dag zou kunnen
> fietsen... Vereist een goede voorbereiding. Het trekt me wel in ieder geval.
>
> H@rry.

Het lijkt me een geweldige tocht. Ik ben alleen bang dat mijn
thuisfront minder enthousiast is over een fietstochtje van een maand,
en een Quest neem je ook niet zo makkelijk mee in een vliegtuig.

Ik heb toen ik voor mijn werk een tijd naar de VS ging al eens gekeken
naar de mogelijkheden mijn lowracer te versturen, maar dat was me te
duur. Een Quest zal een veelvoud van dat bedrag gaan kosten.

Pieter Jan - En veel huur-Questen zullen ze er ook wel niet hebben

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 22 februari 2010 10:15 schreef Pieter Jan <barone...@gmail.com> het volgende:
Er werd geopperd om gezamenlijk een zeecontainer met velomobielen te vullen, dan vallen de kosten heel wat redelijker uit. Verder is het de bedoeling om sponsors aan te trekken. Dat lijkt me wel toevertrouwd aan een amerikaanse organisatie (oh jee, toch weer een vooroordeel)

H@rry.

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
On Monday 22 February 2010 10:21:37 Harry Lieben wrote:

> [...]
> bedoeling om sponsors aan te trekken. Dat lijkt me wel toevertrouwd aan
> een amerikaanse organisatie (oh jee, toch weer een vooroordeel)

Tja, de Amerikaanse bedrijven geven net zo graag sponsors weg als wat de
Nederlanders "crazy" zijn.

Groet,

Gele - Moest ook zijn vooroordelen over Nederland bijstellen - Quest

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Op 21-2-2010 22:10, Harry Lieben schreef:
Als het in 2011 georganiseerd wordt lijkt het me heel interessant. Voor komend jaar hebben we onze vakantie al vastgelegd, maar voor 2011 zijn er mogelijkheden. Grootste uitdaging wordt dan om mijn vrouw, die niets met fietsen heeft, te overtuigen dat dit een leuk idee is. Voorwaarde is dus dat er een leuke 'volgploeg' is voor wie dit ook een leuke vakantie is. Als dan de Amerikanen hun ideeën over sponsoring en betaalbaar transport van velomobielen waarmaken blijft er alleen nog de eigen voorbereiding over die inderdaad goed moet zijn. Misschien dit jaar al een beetje testen of mijn oudere jongere lijf nog even goed tegen lange afstanden kan als vroeger :)

M@@rten - vandaag geen motivatie om de fiets te nemen, slecht he - Heçkman

Harry Lieben

[...]

De crazynness blijkt voorlopig groter te zijn bij de Oosterburen. Eens zien of de Zuiderburen aan de gekte mee willen doen: http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=6062

H@rry.

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com

De link is helaas een beetje onzamenhangend. Ik heb dus niet gezocht
naar de doelstelling van Josef. Als het is om aandacht voor het
consumeren van fosiele brandstoffen te bewerkstelligen, dan is het
overhalen van de grootste percentage deelnemers vanuit Europa
natuurlijk geen goede reclame... Als de doelstelling is dat Amerikanen
meer moeten bewegen, dan is het misschien wel zinvol, maar wordt het
verkeerd opgenomen en komen meer Amerikanen voor Vakantie in Europa...

Groet,

Gele - Mmm, fosiele brandstofffeeen - Quest

TheoZ

to Ligfiets

On 23 feb, 07:30, Gele Quest <fmgrotep...@yahoo.co.uk> wrote:

> De link is helaas een beetje onzamenhangend.

Binnenkort wordt een aparte link t.b.v. de Roll over America
opgestart.

Tot nu toe was het 'proeven' of er belangstelling voor was. Ik dacht
dat die link bij de Bentriders zou zijn. Als die er is, zal dit hier
worden vermeld.
Vooral de huidige link bij de Bentriders is vrijwel onmogelijk om door
te kijken op dit Roll over America bericht (staat tussen: wat moet ik
meenemen voor een tocht / What do you carry).

Groeten,

Theo Z

TheoZ

to Ligfiets
Nog wat info van Josef (Jupp) Janning:

„Roll over America“ is being discussed now in four online groups that
I am aware of. Many good ideas are being voiced, many that I had been
thinking of myself and a number of very welcome additions. Still, many
riders are sceptic that we can do it, but, on the other hand, there is
real enthusiasm.

By the end of the week I plan to consolidate my initial plans and all
of the input into a basic draft of this grand project into a website
that will expand as we move on.

Of:

"Roll over Amerika" wordt nu besproken in vier online groepen waarvan
ik op de hoogte van ben. Veel goede ideeën worden geventileerd, veel
ervan waarvan ik zelf al aan gedacht had en een aantal zeer welkome
aanvullingen. Toch zijn veel rijders sceptisch dat we dit aan kunnen,
maar aan de andere kant is er ook echt enthousiasme.

Tegen het einde van de week is het mijn plan om alle oorspronkelijke
plannen plus de aanvullingen van dit grootse project te verzamelen in
een basis ontwerp naar een website welke, als we verder komen,
aangevuld zal worden.

Theo Z

Pieter Jan

to Ligfiets
On 22 feb, 10:21, Harry Lieben <harrylie...@gmail.com> wrote:
> [...]
> sponsors aan te trekken. Dat lijkt me wel toevertrouwd aan een amerikaanse
> organisatie (oh jee, toch weer een vooroordeel)

Ik heb wel eens gehoord over iemand die zijn Leitra als bagage mee
heeft genomen op een KLM vlucht.
Maar ik ben toch bang dat we niet hoeven te proberen met een hele
groep velomobielen bij de incheckbalie aan te komen.

Pieter Jan - Misschien een beetje sponsoring vragen bij KLM?

Hans F

to Ligfiets

> Pieter Jan - Misschien een beetje sponsoring vragen bij KLM?

Er staat er net eentje te koop: http://www.ligfiets.net/markt/
heeft al de goeie kleur, alleen de letters nog.

Hans- stoere cabrio, geen watje in een coconnetje - Fix
www.hetregentbijnanooit.nl, nee vandaag de hele dag droog, behalve op
de heen- en terugweg.

Pieter Jan

to Ligfiets
On 24 feb, 18:38, Hans F <fix...@gmail.com> wrote:

> Er staat er net eentje te koop:http://www.ligfiets.net/markt/
> heeft al de goeie kleur, alleen de letters nog.

Zoiets bedoel je?:
http://www.elan.cc/pictures/speedhawk.jpg

Als die sponsor de fietsen gratis over de plas wil vliegen, prima. Het
zal vast een partij publiciteit opleveren (en vliegtuigbrandstof
kosten).

Pieter Jan - Heeft al meer dan genoeg Questen en hoeft er geen blauwe
bij

TheoZ

to Ligfiets
Jupp / Josef meldt het volgende over Roll over America:

Een kleine update over de stand van zaken:
Ik heb de recente debatten en planningen samengevoegd op een site. Dit
heb ik besproken met Rob van www.recumbentblog.com. Deze site wordt op
een van de komende dagen open gezet, en eventueel zullen we deze dan
overbrengen naar een eigen domein.

Het ziet er goed uit. Stay tuned.

TheoZ

to Ligfiets
Laatste stand van zaken: de website is online!

Zie: http://web.mac.com/josef.janning/Roll_over_America/Home.html

De site is nog niet helemaal klaar, enige links ontbreken nog, maar
dat komt nog.
De voorlopige route is zichtbaar.

Theo Z

beekie

to Ligfiets

> [...]
> groep velomobielen bij de incheckbalie aan te komen.
>
> Pieter Jan - Misschien een beetje sponsoring vragen bij KLM?

lol of zo iets: KLM ziet ons al aan komen
"kunnen we ook even een sooi velomobielen inchecken?

http://picasaweb.google.nl/ligfietsbeekie/InternationaalVelomobieltreffenBorkum2009#5386550854300728866

groet Marcel - helaas kan ik niet 14x 200 km volhouden-Beekmans

TheoZ

to Ligfiets
Op verzoek van Josef (Jupp) even polsen wie er interesse heeft.
Volgens hem is alleen H@rry erg geïnteresseerd ('So far, Harry is the
most committed but I haven't heard from anyone else.'). Hij, en ik,
vinden dat toch wel erg weinig crazyness.

Persoonlijk vind ik het een te grote opgave, die afstand vrijwel dag
in, dag uit. En dat alleen al buiten de eventuele kosten.

Ik begrijp dat niet iedereen er de tijd voor heeft. Toch een maand
alleen al toeren, dan de heen en terug reis.

Kom, het is voor 2011, dus even nadenken of er toch een gaatje in de
tijd zit die te vullen is met Roll over America (ROAM). En geen gaatje
in je portemonnee.
En veel oefenen!

Theo - probeert wel iets aan zijn conditie te doen, zodat alleen het
geld een probleem blijft - Z

beekie

to Ligfiets
tijd heeft beekie wel,,,
maar de afstanden.... pff zucht

maar klinkt wel aantrekkelijk...

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
On 15 Mar 2010, at 21:01, TheoZ wrote:

> Persoonlijk vind ik het een te grote opgave, die afstand vrijwel dag
> in, dag uit. En dat alleen al buiten de eventuele kosten.

Het erheen fietsen duurt nogal lang :-)

> [...]
>
> Kom, het is voor 2011, dus even nadenken of er toch een gaatje in de
> tijd zit die te vullen is met Roll over America (ROAM). En geen gaatje

Als ik dan toch een lange tocht zou doen, dan begin ik liever gewoon in Nederland en zoek een mooi einddoel uit. Europa is groot genoeg, daarvoor hoef ik niet eerst per vliegtuig (of boot) de Atlantische Oceaan over.

/Mars

TheoZ

to Ligfiets
Beekie: Dat had ik echt niet achter jou gezocht ;-). Energie voor heel
Amerika, dacht ik.

On 15 mrt, 21:30, Quest 273 <Q...@xs4all.nl> wrote:

[knip]

> Als ik dan toch een lange tocht zou doen, dan begin ik liever gewoon in Nederland en zoek een mooi einddoel uit. Europa is groot genoeg, daarvoor hoef ik niet eerst per vliegtuig (of boot) de Atlantische Oceaan over.

> [...]

Mmm, maar dan mis je de, of een, reden. Het bekend maken van de
velomobiel in Amerika.

Tenminste dat is het idee om er een soort oliebollentocht te maken,
maar dan in Amerika. De publiciteit van zo'n grote groep veloïdioten
moet voor hen toch wel een soort marsmannetjes (en vrouwtjes!) zijn,
geland in een soort raket (War of the world revisited).

Theo Z

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
On 15 Mar 2010, at 21:41, TheoZ wrote:

> [...]
> moet voor hen toch wel een soort marsmannetjes (en vrouwtjes!) zijn,
> geland in een soort raket (War of the world revisited).

Alsof in Europa de velomobiel wel ingeburgerd is. Laten ze in de VS eerst maar eens beginnen met het accepteren van fietsen als vervoermiddel. Op de meeste plekken in de VS waar ik geweest ben (toegegeven, dat heeft zich beperkt tot Californië, New York en New Jersey), zou ik me niet bepaald veilig voelen op de fiets of in een velomobiel (en ik ben toch wel wat gewend).

En nee, ik offer geen maand van mijn tijd op voor een bekeringstocht. Ik wil mooi fietsen en als dat de interesse van anderen wekt, is dat meegenomen.

/Mars

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

Ook binnen Europa is nog voldoende 'zendingswerk' te verrichten.

Maarten - of ben ik de enige die af en toe een filebericht hoort - Sneep

191.861.807

to Ligfiets
On Mar 15, 9:30 pm, Quest 273 <Q...@xs4all.nl> wrote:
> Als ik dan toch een lange tocht zou doen, dan begin ik liever gewoon in Nederland en zoek een mooi einddoel uit. Europa is groot genoeg, daarvoor hoef ik niet eerst per vliegtuig (of boot) de Atlantische Oceaan over.

Europa is ook mooi genoeg voor mij. Voor Senja of de Abruzzen hoef ik
ook geen vliegtuig te nemen.

grtjs, 191.861.807 - heeft WOLVEN gezien in Europa!

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
On Monday 15 March 2010 22:21:21 191.861.807 wrote:

> Europa is ook mooi genoeg voor mij. Voor Senja of de Abruzzen hoef ik
> ook geen vliegtuig te nemen.

En al die reistijd is zo te ruilen voor een extra week fietsen!!

--
Gele Quest

beekie

to Ligfiets

On 15 mrt, 21:41, TheoZ <rjz...@xs4all.nl> wrote:
> Beekie: Dat had ik echt niet achter jou gezocht ;-). Energie voor heel
> Amerika, dacht ik.

zal opzich wel 3 of 4 dagen 200+ kunnen rijden...maar ook beekie is
maar een mens....

[...]

helemaal waar! mij lijkt het wel leuk keertje naar denenmarken en weer
terig te rijden
dat soort dingen...

Pieter Jan

to Ligfiets

Als het puur om de interesse gaat: Het lijkt me een geweldige tocht,
en als ik vrijgezel was zou ik waarschijnlijk wel mee gaan.
Maar het thuisfront staat er niet achter (en ik geef ze groot gelijk),
dus het gaat voor mij niet wat worden.

Natuurlijk kun je in Europa ook leuk fietsen, en je kunt er op de
fiets heen, maar Amerika is toch wat bijzonders.
En het idee om heel Amerika (dwz. een klein deel van Amerika, maar wel
helemaal van Oost naar West) door te fietsen is ook niet niks. Ik hoop
voor mezelf dat er over een aantal jaren nog eens zo'n initiatief
komt, zodat ik wel mee zou kunnen.

Pieter Jan

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
TheoZ schreef:

> [...]

> in je portemonnee.
> En veel oefenen!
>
> Theo - probeert wel iets aan zijn conditie te doen, zodat alleen het

Ik vind het een geweldig idee. Ik heb ook al een mail gestuurd naar
Josef (rhei...@mac.com) dat ik mee wil doen, maar daar geen reactie op
gehad.

Mijn eigen ervaring (wat langer geleden) is dat ik lange afstanden goed
aan kan. Ik ben van plan dit jaar wat vaker lange afstanden te gaan
rijden, zodat ik zeker ben dat ik geen probleem ermee heb. Mijn ervaring
met dag in, dag uit lange afstanden rijden is, dat het alleen maar beter
gaat en makkelijker wordt, zolang je goed genoeg voorbereid bent om mee
te kunnen zonder jezelf te overbelasten.

De financi�n moeten niet te gek worden, maar ik begreep dat het de
bedoeling is om sponsoring te regelen.

Je zou zoiets inderdaad ook in Europa kunnen doen, maar dan is het wel
lastiger om een aansprekende start en finish te bedenken. Europeanen
zijn volgens mij ook veel meer eigenheimers die een dergelijke
onderneming maar gek vinden, terwijl Amerikanen veel makkelijker
enthousiast worden voor zo'n extreem idee. Dat maakt het volgens mij wel
leuker om in Amerika te fietsen.

Ik zou zeggen laat die Hollandse nuchterheid een keer thuis en doe
gewoon mee als het je aanspreekt en je denkt het aan te kunnen. Als je
aan het laatste twijfelt, kies dan gewoon verschillende verre vrienden
uit, waar je op een mooie zondag naar toe kunt fietsen en weer terug,
dan kom je er na een paar keer wel achter of je die lange afstanden aankunt.

Maarten - gewoon enthousiast, geen zendingsdrang - Heckman

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
Op 16 March 2010, tikte Maarten glashard:

> [...]
> onderneming maar gek vinden, terwijl Amerikanen veel makkelijker
> enthousiast worden voor zo'n extreem idee. Dat maakt het volgens mij wel

Gibraltar-Noordkaap is toch wel aansprekend? Of een rondje Oostzee? Of
wat dacht je van de Noordzeeroute? En zo zijn er genoeg aansprekende
voorbeelden in de buurt te vinden.

Waar haal je die wijsheid vandaan dat Amerikanen makkelijker enthousiast
zijn te maken voor rare dingen? Ze kijken je daar al vreemd aan als je
met een stadsfiets over straat rijdt.

> Ik zou zeggen laat die Hollandse nuchterheid een keer thuis en doe
> gewoon mee als het je aanspreekt en je denkt het aan te kunnen.

Dan nog zou ik gewoon in Europa blijven. Het gras aan de overkant is
echt niet groener.

/Mars

--
ga toch fietsen, dat is pas stil ...

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Quest 273 schreef:

> Op 16 March 2010, tikte Maarten glashard:
Nee hoor, ik tikte heel rustig :)

> Gibraltar-Noordkaap is toch wel aansprekend? Of een rondje Oostzee? Of
> wat dacht je van de Noordzeeroute? En zo zijn er genoeg aansprekende
> voorbeelden in de buurt te vinden.
Over smaak valt niet te twisten, maar Amerika coast to coast begrijpt de
hele wereld, terwijl de groep die de door jouw aangegeven plaatsen
uberhaupt op de kaart aan kan wijzen een tikkeltje kleiner is. Mooie
routes, maar even aansprekend? dacht het niet..

> Waar haal je die wijsheid vandaan dat Amerikanen makkelijker enthousiast
> zijn te maken voor rare dingen? Ze kijken je daar al vreemd aan als je
> met een stadsfiets over straat rijdt.
O.a er een half jaar gewoond..

> Dan nog zou ik gewoon in Europa blijven. Het gras aan de overkant is
> echt niet groener.
>
> /Mars

Een vis weet niet wat water is, op dezelfde manier weet jij niet wat
nuchterheid is, denk ik. Dan kun je die nuchterheid ook niet thuis laten :)

Maarten - meedoen aan een concreet plan levert meer op dan alternatieven
bedenken die niet gerealiseerd gaan worden.

Quest 273

> [...]

> uberhaupt op de kaart aan kan wijzen een tikkeltje kleiner is. Mooie
> routes, maar even aansprekend? dacht het niet..

Over smaak valt prima te twisten. Coast-to-coast heb je op meerdere
plekken, zo is de Britse coast-to-coast ook beroemd. Dat is echter meer
een afstand om te lopen.

> O.a er een half jaar gewoond..

Dan heb ik toch het sterke vermoeden dat je met een zeer gekleurde blik
gekeken hebt. Of natuurlijk gewoon de Amerikanen niet tegengekomen bent
die echte eigenheimers zijn (het gros komt zijn eigen staat nooit uit).

> Een vis weet niet wat water is, op dezelfde manier weet jij niet wat
> nuchterheid is, denk ik. Dan kun je die nuchterheid ook niet thuis laten
> :)

Ik denk dat ik beter voor mezelf kan denken dan dat jij dat voor mij
kunt.

> Maarten - meedoen aan een concreet plan levert meer op dan alternatieven
> bedenken die niet gerealiseerd gaan worden.

Ik plan het liever zelf.

191.861.807

to Ligfiets
On 16 mrt, 09:56, Maarten <m.heck...@zonnet.nl> wrote:
> [...]
> uberhaupt op de kaart aan kan wijzen een tikkeltje kleiner is. Mooie
> routes, maar even aansprekend? dacht het niet..

En hoe zou een Amerikaanse fietser reageren als je begint over
Stockholm-Rome of Oslo-Madrid?

Overigens ligt er nog een record op Noordkaap-Gibraltar dat hoognodig
eens door een ligfietser verbroken moet worden.

grtjs, 191.861.807 - droomt verder van Grense Jakobselv

beekie

to Ligfiets

> En hoe zou een Amerikaanse fietser reageren als je begint over
> Stockholm-Rome of Oslo-Madrid?

Dutch people are weird

> Overigens ligt er nog een record op Noordkaap-Gibraltar dat hoognodig
> eens door een ligfietser verbroken moet worden.

wat houd je tegen?

greets

191.861.807

to Ligfiets
On 16 mrt, 10:16, beekie <superbee...@gmail.com> wrote:

> wat houd je tegen?

Het feit dat ik het niet kan.

grtjs, 191.861.807 - kent z'n grenzen maar verkent ze graag

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> Amerika coast to coast begrijpt de
> hele wereld, terwijl de groep die de door jouw aangegeven plaatsen uberhaupt
> op de kaart aan kan wijzen een tikkeltje kleiner is.

Ik zou mijn keus waar ik ga fietsen niet af laten hangen van de
domheid van anderen.

mvg
Rode Pioneer

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Zoals de draadstarter schreef, kennelijk ben ik op dit moment de enige die serieus geinteresseerd is. Dat terwijl ik zelf niet eens weet of ik de tijd en de conditie zal hebben om de tocht ueberhaupt te beginnen en te voltooien.
De motivatie is voor mij persoonlijk en idealistisch.

Persoonlijk omdat ik wel hou van lange leegtes en indrukwekkende landschappen om doorheen te fietsen en in een soort van roes elke dag met pijn in het lijf te beginnen met fietsen om in de loop van de dag lekker op gang te komen. Dat het geen makkie wordt ben ik van overtuigd, want 1 dag 200 km rijden is heel wat anders dan het een maand lang doen met een beperkt aantal rustdagen.

De idealistische component bestaat eruit dat ik denk dat velomobielen een goede kans maakt om definitief aan te slaan, maar dat het niet vanzelf zal gaan. In Nederland en in mindere mate in Duitsland hebben we nu een behoorlijke velomobielcultuur en er wordt over geschreven door columnisten en cabaretiers. De velomobiel is hier niet meer weg te denken. Dat succes zal zich min of meer vanzelf uitbreiden naar andere landen in Europa, want er zijn de nodige velomobielers die op vakantie gaan met hun geliefde voertuig. Het is slechts een kwestie van tijd dat dat in grotere groepen zal gebeuren.

In Amerika ligt het anders, daar ga je als velomobilist niet maar zo in je eentje naar toe en waarom zou je? Je hebt je velomobiel juist uit ecologische motieven gekozen en je gaat toch niet je velomobiel een risicovolle oceaantocht aandoen en er zelf heenvliegen in de hoop dat je vakantievoertuig de trip ook goed doorstaan heeft.
Waarom dan toch de VS? Mijn reden is, dat dit mij HET moment lijkt om de velomobiel daar een duw te geven en bij veel amerikanen op het netvlies te branden. Er werden al af en toe velomobielen voor goud geld ingevoerd en er is een bescheiden produktie. Inmiddels wordt er een zeer efficiente velomobiel in licentie geproduceerd door Bluevelo in Canada, de Quest. De mogelijkheid is er nu om wat gemakkelijker aan een goede velomobiel te komen, nu moet nog continent-wijd verkondigd worden dat ze er zijn.
Wat mij verder een aardige mogelijkheid lijkt is om na afloop van de tocht mijn velomobiel ter plaatse te verkopen. Als alle deelnemers hiervoor kiezen komen er in een klap 24 velomobielen bij aan de oostkust van Amerika. Dat lijkt me een mooi begin voor een eigen velomobielcultuur aldaar.

H@rry.

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Quest 273 schreef:

> Op 16 March 2010, tikte Maarten glashard:

> Over smaak valt prima te twisten. Coast-to-coast heb je op meerdere
> plekken, zo is de Britse coast-to-coast ook beroemd. Dat is echter meer
> een afstand om te lopen.
Bedoel je dan de Engelse, de Schotse, of zelfs de Welsh of misschien de
Noord-Ierse coast-to-coast?

> Dan heb ik toch het sterke vermoeden dat je met een zeer gekleurde blik
> gekeken hebt. Of natuurlijk gewoon de Amerikanen niet tegengekomen bent
> die echte eigenheimers zijn (het gros komt zijn eigen staat nooit uit).

Ben jij de maat van objectiviteit, het eikpunt ahw? (p.i.) Is jouw blik
dan niet gekleurd??

> Ik denk dat ik beter voor mezelf kan denken dan dat jij dat voor mij
> kunt.
Wat heeft dit met denken te maken? Een oordeel over iemand geven is iets
anders dan voor iemand denken..
Trouwens, ieder mens heeft het recht om voor zichzelf te denken, maar
dat wil niet altijd zeggen dat dat beter is ;)

> Ik plan het liever zelf.
Als daar wat moois uitkomt doe ik graag mee :)

> /Mars

Maarten - ik zeg nog steeds, meer enthousiasme en minder nuchterheid :)

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Harry Lieben schreef:

> Zoals de draadstarter schreef, kennelijk ben ik op dit moment de enige
> die serieus geinteresseerd is.
Ik meen toch dat ik heel duidelijk aangegeven heb ook serieus
geinteresseerd te zijn.

> [...]
> overtuigd, want 1 dag 200 km rijden is heel wat anders dan het een
> maand lang doen met een beperkt aantal rustdagen.
Daar kan ik me wel bij aansluiten..
Van idealisme heb ik niet (meer) zoveel last, ik doe het gewoon omdat
het mij een mooi plan en een mooie uitdaging lijkt.

> H@rry.

M@@rten

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Roam criticasters,

Harry, gewoon doen, lijkt me leuk om iets van je avonturen te horen.

Aansprekende europese tochten:
* Parijs - Amsterdam (oh die mooie oude foto's in de stapel
ligfiets-vereningsblaadjes, geweldig, die heroische verhalen van
Valentijn, Thijs en Moens. Smullen). Voor de niet kenners: Dit is een
wedstrijd om de ongeveer 600 km van Parijs naar Amsterdam te rijden in
een HPV. Start was dacht ik de Champs Elysee, aankomst de Dam in
Amsterdam.

* Parijs - Dakar ("iets" verder dan Europa)
* Amsterdam - Moskou
* London - Anakara
* Naar beijing

Ach er is zoveel te bedenken. Maar Parijs - Amsterdam nieuw leven
inblazen lijkt me een leuk idee.
--
Groetjes
Hans

beekie

to Ligfiets
hoeft toch niet perse een wedstrijd(en) te zijn?
lijkt me leuker om er heen te touren op ons gemakkie

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Sorry M@@rten, ik ben zo heftig aan het muren verven dat het een beetje doorloopt. H@rry

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Harry Lieben schreef:

> [...]

> de enige die serieus geinteresseerd is.
>
> Ik meen toch dat ik heel duidelijk aangegeven heb ook serieus

Als die muur maar goed komt, Harry :)

TheoZ

to Ligfiets
Mag ik er op wijzen dat de Roll over America geen wedstrijd is!
Het is meer een soort duurtocht, met alle voorzieningen die er voor
moeten dienen dat iedereen heelhuids de eindstreep van de dag halen.
Er rijden wagens mee, soort bezemwagens, met reserve banden,
reparatiegereedschap, standaard reserveonderdelen. Ook is het de
bedoeling dat er reserve velomobielen zijn zodat ook gasten eventueel
een stuk mee kunnen rijden.
Dus conditie en plezier is eigenlijk het enige wat telt om de
eindstreep te halen.

Er is trouwens een nieuwe link voor Roll over America: http://www.rolloveramerica.eu/
(Dus i.p.v.: http://web.mac.com/josef.janning/Roll_over_America/Home.html).
De, nieuwe, link is nu nog te vers om het door Google te laten
vertalen. Dus voor de mensen die de Engelse taal niet zo goed
beheersen: in Google 'http://www.rolloveramerica.eu/' invullen, en
'Vertaal deze pagina' aanklikken.

De voorlopige bedoeling is om met een 25-tal Europese rijders naar
Amerika over te steken.
Voorlopig is de stand aanmeldingen 7 of 8 Europese rijders. Waarvan
ik, als ik het goed begrijp, Maarten en Harry bij zitten.
Om sponsors te trekken is het van belang dat de mensen zich aanmelden.
Het moet ook voor hen, de sponsors, aantrekkelijk zijn. Hoe meer
zielen, hoe ...

Theo Z

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
Op 16 March 2010, tikte TheoZ glashard:

> [...]
> reparatiegereedschap, standaard reserveonderdelen. Ook is het de
> bedoeling dat er reserve velomobielen zijn zodat ook gasten eventueel

Ah, toch een echter Amerikaanse tocht, waarbij auto's nodig zijn ...

/Mars - weer een vooroordeel bevestigd

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Op 15-3-2010 21:01, TheoZ schreef:

> [...]
> in je portemonnee.
> En veel oefenen!
>
> Theo - probeert wel iets aan zijn conditie te doen, zodat alleen het

Nog even een idee voor mensen die het een te grote opgave vinden. Je zou
ook kunnen denken aan het delen van een velomobiel met z'n twee�n, of
twee velomobielen delen met z'n drie�n, zodat je om de andere dag of
twee van de drie dagen fietst. Betekent natuurlijk wel, dat er niet te
grote lengte verschillen moeten zijn. Een dergelijke constructie geeft
je ook de ruimte om het fietsen te combineren met toeristisch bezig zijn.

Maarten - denkt buiten de doos

TheoZ

to Ligfiets
Even een link met een interview met Josef Janning (Jupp) en Craig
Johnsen over Roll over America, oftewel ROAM.
Zie: http://www.totolidou.de/bent/en/2010/03/19/roll-over-america-an-interview/

Maarten, die buiten de doos denkt: leuk idee!

Theo

Jaap

to Ligfiets
Hoi Harry, we hebben al contact gehad via Sinnerclub. Ik ben
geinteresseerd in de tocht en wordt steeds geinteresseerder. Er
blijven nog heel wat hobbels (tijd, condtie, financien) genomen moeten
worden in de (mijn) organisatie, maar je moet ergens beginnen. Ik hoor
graag wanneer er serieuze plannen gemaakt moeten worden.
Gr Jaap

TheoZ

to Ligfiets
Volgens Jupp, Josef op http://www.velomobilforum.de/forum/showthread.php?t=22503&page=8
:

Klein overzicht vier weken na de eerste mededeling:
- De startfase van de Roll over America is zeer goed gegaan
- De discussie in de VS en D is vrij intensief, de belangstelling
groeit, NL en B is nog enigszins voorzichtig, DK ben ik aan het
'zaaien', de reacties zijn echter zwak, in de UK hetzelfde
- De website bestaat en wordt goed bezocht, zo'n 2400 bezoekers, in
zo'n kleine gemeenschap over de eerste 15 dagen, is veel
- Ondersteuning in de VS / Canada is uitstekend; de minste van mijn
zorgen
- Ondersteuning is in D goed, ik heb zeer competente hulp bij het
overzeestransport, maar ook in zaken van communicatie, ik heb een
aantal actieve aanhangers in NL nodig (belangrijk)
- Discussie over de route is in Noord-Amerika redelijk goed, ik kom
nauwelijks toe aan de verwerking van de voorstellen

Ben dankbaar voor de hulp en feedback op de site, heb nooit iets
gedaan met Webdesign en ben een technische leek

Volgende stappen:
- Routepagina (Fahrerseite) opbouwen (nodig voor het volgende item)
- Adressen van sponsors
- Verdere ontwikkeling van de route, beschrijving van de etappes op de
website

Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van de routepagina
(Fahrerseite) op de website. Daartoe zal ik al hen welke blijk hebben
gegeven om mee te rijden, een e-mail of PM (Private Mail) sturen - ik
heb een paar persoonlijke gegevens en een foto nodig welke ik op de
website kan plaatsen - wie wil mee wil meerijden, maar meent dat ik
niet hen eerder opgemerkt had (is zeer wel mogelijk), schrijft me een
rechtstreeks PN of nog beter via de e-mail functie op de website:
www.rolloveramerica.eu

Jupp

Theo Z

TheoZ

to Ligfiets
In bovenstaande bericht behoort Fahrerseite / routepagina dus de
'pagina met rijders' te zijn.

Theo - wist het even niet meer, en het kan zo simpel zijn - Z

beekie

to Ligfiets
zijnde kosten globaal een beetje bekend? het lijkt mij wel een
uitdaging om mee te rijden,
zolang het geen race gebeuren woord is het met een beetje training
wel te voldoen denk ik... en in een groep rijden scheelt
natuurlijk ook....

maar moet even kijken of ik het financieel beetje rond krijgen kan,zal
wel aardig is de papieren lopen allemaal...
bedoel.. verschepen van de quest zelf heen en weer vliegen,
overnachtingen eten enz enz..

groet Marcel- altijd in voor uitdagingen -Beekmans

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 20 maart 2010 13:48 schreef Jaap <Kni...@ziggo.nl> het volgende:

[...]

He Jaap,
Ik zie je nog niet bij de lijst met rijders staan: http://web.mac.com/josef.janning/Roll_over_America/Riders.html
Stuur even een verhaaltje/motivatie en een foto van jezelf naar rhein228(at)mac.com Geboortejaar en woonplaats erbij graag.

Hoe meer rijders nu al de intentie laten zien om mee te doen, hoe meer kans dat we sponsors aan kunnen trekken. Er wordt uiteraard niet verwacht dat je op dit moment 100% zeker weet dat je ook inderdaad mee kunt doen.
H@rry.

beekie

to Ligfiets
ik had het naar at email adres gestuurd,
maar volgens het velomobielforum ofzo kreeg ik een mailtje
terug:

Sorry I did not receive any. Do you have the correct address:
josef.janning(apenstaartje)mac.com

Josef

groetjes Marcel-106 kilometer gequest vandaag-Beekmans

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 23 maart 2010 18:52 schreef beekie <super...@gmail.com> het volgende:

[...]

Ohw, nou probeer dan nog een keer met dat adres.

H@rry.

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Op 23-3-2010 19:00, Harry Lieben schreef:
Ik heb ook 2x email gestuurd naar rhein228 apestaart mac.com zonder een reactie. Als dat adres niet werkt is wel een beetje slordig want dat staat op de ROAM site bij E-Mail an mich. Dat betekent dat geinteresseerde media en sponsors (die natuurlijk in de rij staan :-) ) hem dus ook niet te pakken krijgen...

Maarten

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

[...]

Josef heeft nog nooit een website gemaakt Maarten. Ik stuur 'm wel even een mailtje.

H@rry.

beekie

to Ligfiets
dit (on)geleid projectiel staat er iig op....

http://www.rolloveramerica.eu/
bij riders

groet Marcel-tja ff niks....Beekmans

beekie

to Ligfiets
Marcel -- that is correct -- both emails get to me directly.

Josef

dat kreeg ik net... dus het email adres op de website schijt dus wel
te werken.

gr marcel,

GrijzePioneer

to Ligfiets
H@rry (b)lijkt de tijdgeest goed aan te voelen:

> [...]

> komen er in een klap 24 velomobielen bij aan de oostkust van Amerika. Dat
> lijkt me een mooi begin voor een eigen velomobielcultuur aldaar.

..want vandaag vernam ik hoopgevende uitspraken van de Amerikaanse
'minister van vervoer'(Transportation Secretary) Ray LaHood:

<citaat>
From his speech: "I’ve been all over America, and where I’ve been in
America I’ve been very proud to talk about the fact that people do
want alternatives,” he said (video below). “They want out of their
cars, they want out of congestion, they want to live in livable
neighborhoods and livable communities … You've got a partner in Ray
LaHood."

From his blog: "Today, I want to announce a sea change. People across
America who value bicycling should have a voice when it comes to
transportation planning. This is the end of favoring motorized
transportation at the expense of non-motorized."
</citaat>

Bron: http://www.metafilter.com/90551/Cars-wont-get-all-the-love (met
verwijzingen naar NY Times en Wired)

groeten,

Maaike

pink veldman

to ligf...@googlegroups.com
Goed en leuk idee, het daar een push geven door een ludieke actie.
Electrisch ondersteunt is voor daar misschien wel handig gezien de afstanden...........

pink

Op 30 maart 2010 22:01 schreef GrijzePioneer <maa...@telfort.nl> het volgende:

--
Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette

Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets. net: http://ligfiets.net

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
On 30 Mar 2010, at 23:10, pink veldman wrote:

> Goed en leuk idee, het daar een push geven door een ludieke actie.
> Electrisch ondersteunt is voor daar misschien wel handig gezien de
> afstanden...........

Op afstanden boven 100 km (ruime schatting) is elektrische
ondersteuning nutteloos. Op kortere afstanden ook trouwens, maar dat
is meer een opinie.

/Mars

--
Ga toch fietsen, dat is pas stil ...

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 30 maart 2010 23:13 heeft Quest 273 <Q2...@xs4all.nl> het volgende geschreven:
> Op afstanden boven 100 km (ruime schatting) is elektrische ondersteuning
> nutteloos. Op kortere afstanden ook trouwens, maar dat is meer een opinie.
>
> /Mars

Hoi Mars, alles terug naar normaal... ;-)

Elektrische ondersteuning is wel nuttig bij korte en heel lange
afstanden, het moeilijke punt voor veel mensen is het gebruik ervan.
Als je de ondersteuning laat werken bij het vertrekken of terug op
gang komen en verder niet kan je erg ver geraken. Dat wil zeggen dat
je deze volledig uit hebt staan als je op kruissnelheid fietst.
Probeer dan ook die kruissnelheid niet hoger te maken als wat voor jou
haalbaar is.

Zelf gebruik ik een bionx om bij vroege diensten naar Antwerpen te
fietsen (denk aan beginnen om 3h13!). Het verschil tussen met en
zonder ondersteuning is enorm. Daarbij gebruik ik de bionx bijna
uitsluitend om op gang te komen na een rond licht e.d. Meestal heb ik
na 22km dan nog 3/4 van de capaciteit over. Enkel bij zware wind tegen
is de batterij bijna leeg als ik aankom (slechts 1x gebeurt).

Koen -nu snel vertrekken naar de bouw-

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> na 22km dan nog 3/4 van de capaciteit over. Enkel bij zware wind tegen
> is de batterij bijna leeg als ik aankom (slechts 1x gebeurt).

Onderschrijf je nu niet dat ondersteuning slechts nuttig is op heel
korte afstanden (<30 km)
en daarboven sleep je alleen maar die loodzware accu mee.

Hoe dat ding nuttig word op lange afstanden is mij een raadsel. Kan je dat
uitleggen?

Grrz
Rode Pioneer

Kees Schouten

to Ligfiets
> Rode Pioneer- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Wat hij misschien bedoelt is dat het voordeel van een aantal
kilometers op de accu rijden opweegt tegen de extra inspanning voor
het rijden van een groot aantal kilometers met een zware accu.

Kees - die geen Koen heet maar toch antwoord geeft

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 31 maart 2010 08:53 heeft Rode Pioneer <rodep...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> Onderschrijf je nu niet dat ondersteuning slechts nuttig is op heel
> korte afstanden (<30 km)
> en daarboven sleep je alleen maar die loodzware accu mee.

Het kan wel degelijk op lange afstanden erg nuttig zijn. Voor een
gezond iemand is dat misschien moeilijk te begrijpen, maar ik kan je
verzekeren dat voor een groep mensen het wel nuttig is. Er zijn mensen
die zonder probleem 150km kunnen fietsen zolang ze hun inspanning laag
genoeg houden zodat ze geen melkzuur ophopen in de spieren. Elke keer
zij terug moeten vertrekken of terug op snelheid moeten komen is dit
een 'gevaarlijk' moment. De ondersteuning kan er hierbij voor zorgen
dat dat gevaar geminimaliseerd kan worden en zij dus ook in een groep
kunnen meefietsen.

Meestal zullen de afstanden korter zijn en zal de ondersteuning toch
gebruikt worden om de snelheid nog iets hoger te maken, maar het kan
dus wel.

Samengevat: geen ondersteuning, gegarandeerd over de limiet bij
fietsen in groep, met ondersteuning wel mogelijk.

Koen -moe, dus zou nu amper 20km/h fietsen-

TheoZ

to Ligfiets
De stand op dit moment is :
15 Europese rijders, waarvan 4 Nederlanders, en geen Belg(!), 10
Duitsers en 1 Oostenrijker
4 Amerikanen

Zie: http://web.mac.com/josef.janning/Roll_over_America/Riders.html

Theo Z

TheoZ

to Ligfiets
De stand op dit moment is :
19 Europese en 10 Amerikaanse rijders met o.a. Borealis, Go One,
Mango, Milan, Quest, Waw, eigen bouw.

De data staan, min of meer, vast:

28 Juli 2011: Vertrek uit Portland, Oregon
26 Augustus 2011: Aankomst in Washington, D.C.

Om door te gaan tot de volgende planningsfase, heeft Josef Janning nu
nog, minimaal, vijf Europese rijders nodig. Dan is de eerste container
gevuld. Dus bij nog meer aanmeldingen kan er nog een container
aangevraagd worden.

Theo - ziet er nog geen Sunrider tussen - Z

[...]

beekie

to Ligfiets

> Theo - ziet er nog geen Sunrider tussen - Z

meld je aan zou ik zegge...

groet Marcel- hopelijk morgen naar Arnhem met de Q, als knietje het
goed vind-Beekmans

TheoZ

to Ligfiets

On 16 apr, 18:48, beekie <superbee...@gmail.com> wrote:

> meld je aan zou ik zegge...
>
> groet Marcel- hopelijk morgen naar Arnhem met de Q, als knietje het
> goed vind-Beekmans

Ik rij er pas een half jaar mee.
De conditie begint nu pas op te bouwen, maar bij lange na in de buurt
van dagelijkse 200 km tocht.

Theo Z

beekie

to Ligfiets

> Ik rij er pas een half jaar mee.
> De conditie begint nu pas op te bouwen, maar bij lange na in de buurt
> van dagelijkse 200 km tocht.
>
> Theo Z

heb je nog ff om te trainen

groet marcel