Even voorstellen, en vraag over maatvoering

74 views
Skip to first unread message

Hugo Linskens

unread,
May 12, 2012, 8:36:43 AM5/12/12
to Ligfiets
Dag allemaal,

Even voorstellen ... Mijn naam is Hugo Linskens uit Breda, nieuw op
dit forum en een groentje in de wereld van de ligfietsen.

Ik heb een Quest besteld, welke naar verwachting medio juni geleverd
gaat worden. Deze zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor woon-werk
verkeer (Breda - Beerse, BE (45 km enkele reis); 3 keer per week?) en
toertochten in de vrije tijd. Maar goed, laat ik eerst eens aan het
beestje gaan wennen. Ik hoop hier op dit forum met jullie van gedachte
te mogen wisselen over allerlei onderwerpen gerelateerd aan ligfietsen/
velomobielen.

Ik heb eigenlijk al meteen een vraag over de maatvoering. Op de
velomobiel site staat wel een tekening met maten, maar die is niet
heel uitvoerig. Het heeft ook met het vervoer te maken. Ik ben van
plan de Quest in Dronten op te gaan halen met een Chrysler Grand
Voyager en ik probeer er een beetje achter te komen of hij binnenin
mee kan. De hoogte en breedte mag geen probleem zijn, het is de
lengte ... 285cm
Mijn concrete vraag is: Hoe breed is de Quest op 10, 20, 30, 40, 50,
60 cm gemeten vanaf de achterzijde? De Quest zal nl. met de kont naar
binnen moeten en die komt tussen de twee voorstoelen ergens uit. Als
de staart/smurfenmuts het eerste stuk niet te breed is, zou het kunnen
passen. Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en wellicht dat een
van jullie de moeite wil nemen e.e.a. na te meten bij zijn/haar Quest?

Al vast hartelijk dank, Hugo

BraboRemko

unread,
May 12, 2012, 8:55:38 AM5/12/12
to Ligfiets


On 12 mei, 14:36, Hugo Linskens <hugo.linsk...@gmail.com> wrote:

> plan de Quest in Dronten op te gaan halen met een Chrysler Grand
> Voyager en ik probeer er een beetje achter te komen of hij binnenin
> mee kan.

Hoi Hugo,

Ik woon in Terheijden en heb ook een Quest. Wat mij betreft kom je
even langs om te kijken of die van mij in jouw auto past. Mail maar
(via "Auteur beantwoorden) als je interesse hebt.

Groetjes, Remko

JohanZ

unread,
May 12, 2012, 8:58:46 AM5/12/12
to ligf...@googlegroups.com
Hallo Hugo,

Ik wil best mijn Quest opmeten, maar je mag ook gewoon een keer komen passen met je Voyager. Ik woon in Breda Westerpark. Laat maar weten of je interesse hebt, dan wisselen we buiten de lijst wel even adresgegevens uit.

Groet
Johan - ga ik dan eindelijk eens een andere VM tegenkomen dan steeds die blauwe WAW? - Z


Op zaterdag 12 mei 2012 14:36:43 UTC+2 schreef Hugo Linskens het volgende:

Op zaterdag 12 mei 2012 14:36:43 UTC+2 schreef Hugo Linskens het volgende:

Quemo

unread,
May 12, 2012, 9:11:02 AM5/12/12
to ligf...@googlegroups.com
Zo onnauwkeurig is die maatvoering van de tekeningen niet hoor.

Een vrij aardige indicatie is dat hij per 10cm naar voren steeds 5cm breder wordt volgens de tekeningen dus:

0cm - 10cm
10cm - 15cm
20cm - 20cm
30cm - 25cm
40cm - 30cm
50cm - 35cm

Met de waterpas langs de staart naar beneden gemeten aan beide kanten, dan de staart op de grond aftekenen levert op:

0cm - 8cm
10cm - 13cm
20cm - 18cm
30cm - 23cm
40cm - 27,5cm (hier dus 4,5cm meer ipv 5cm)
50cm - 32cm (hier dus 4,5cm meer ipv 5cm)

Wil je de fiets nog wat bescherming geven tegen krassen, dan zit je dus met 10cm vanaf de staart en dan per 10cm naar voren steeds 5cm meer niet overdreven ruim maar nog wel wel genoeg om nog een deken tussen te wurmen.

Groet,

Quemo

Quemo

unread,
May 12, 2012, 10:55:46 AM5/12/12
to Ligfiets
Zie nu dat je ook nog 60cm vroeg. Daar meet ik 36cm breed.

Groet,

Quemo -ketting een schakel ingekort en de ketting direct even gesmeerd-

martin merkelbag

unread,
May 12, 2012, 11:13:23 AM5/12/12
to ligf...@googlegroups.com
hij past.....(heb een 'gewone' voyager)
moet je alleen wel alle stoelen verwijderen
ook de bijrijders voorstoel!!!
dit doe je door 5 moeren onder de stoelen te verwijderen en de stoel er uit te tillen
ook moet je dat nog 2 stekkers loshalen

hij kan dan diagonaal in de voyager
als je een rijplank maakt rij je hem er zo in


groet

M
(Q426)


Op 12 mei 2012 16:55 schreef Quemo <qu...@ziggo.nl> het volgende:

--
Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets.net
: http://ligfiets.net

BrandweerQuest

unread,
May 13, 2012, 5:02:36 AM5/13/12
to Ligfiets
On 12 mei, 17:13, martin merkelbag <merkel...@gmail.com> wrote:
> hij past.....(heb een 'gewone' voyager)
> moet je alleen wel alle stoelen verwijderen
> ook de bijrijders voorstoel!!!
> dit doe je door 5 moeren onder de stoelen te verwijderen en de stoel er uit
> te tillen
> ook moet je dat nog 2 stekkers loshalen
>
> hij kan dan diagonaal in de voyager
> als je een rijplank maakt rij je hem er zo in
>
> groet
>
> M
> (Q426)

Ten eerste welkom op de lijst. En welkom als collega Velomobielrijder.
Misschien ten overvloede: Met de zoekfunktie kun je veel achterhalen
wat eerder besproken is op deze lijst.
Altijd leuk om doorheen te spitten.
Ten tweede geeft niet als het een 'domme' vraag is. Er zijn alleen
domme antwoorden....
Wij kleppen hier graag over onze hobby en vervoer ook al is dat
herhaaldelijk. Dat is de essentie van een forum. Toch?

Ik zie dat je een oplossing op je vraag hebt gekregen. Prima.
Ik borduur even verder over velomobieltransport.

Vervoer van een velomobiel is op de meest vreemde manieren gedaan.
Uiteenlopend van op een fietskarretje achter een andere velomobiel
aan. Via: Achterin de kofferbak van elke afmeting auto al dan niet
uitstekend door openstaande deuren of ramen.
Aanhangers zijn ook populair, al dan niet met hulpstukken ergens
bovenop. Een geregeld staat er ook een velomobiel op het dak stoer
tegen de wind in gestroomlijnt te wezen.
Deze optie kost aanzienlijk veel brandstof over lange afstand. De
spanbanden kunnen ook tot gek makens toe brommen.
Beschadiging door deze (klapperende) spanbanden is bij elke vorm van
vervoer aanwezig.
Tot nu toe lijkt enkel vastsnoeren aan de 3 wielen (velg/band)
afdoende en veilig genoeg.
Hou daar ook rekening mee bij verstouwing in een auto. Hij mag niet
bewegen bij optrekken en afremmen voor de eigen veiligheid, maar kan
hiermee ook zichzelf beschadigen en doorslijten.
Ook de afdekdekens die kunnen glijden beschadigen op den duur de
gelcoat. (doffe plekken)

Met zekere trots, maar ook schaamte kan ik melden dat tot nu toe alle
schade aan al mijn fietsen altijd veroorzaakt zijn door het transport
of opslag en nooit door het fietsen zelf.

Tot slot nog een vermelding waard is de volgende oplossing van een
velomobilist (op dit moment onderweg vanuit Santiago de Compostella)
http://liggendlui.blogspot.com/search/label/hefframe
Zijn eerste grote rit naar het zuiden was zeer succesvol verlopen.
Zijn Saab verbruikt wel 1:10......met 120 km/uur, dat gaat niet met
een aanhanger.

www.velomobielonderdelen.nl heeft simpatie voor dit ontwerp, maar of
het voor prive gebruik wordt nagemaakt of in productie gaat komen is
mij onbekend.
Hij zal niet via deze lijst reageren, dus voor info moet je bij die
URL langs of zijn blog.
http://wimschermer.blogspot.com/2012/04/quest-hef-frame-in-productie.html

Brandweer - Wie gaat deze dakdrager te reproduceren voor verhuur? -
Quest

ligfries

unread,
May 13, 2012, 7:17:38 AM5/13/12
to Ligfiets
Hugo stelt zich voor:

> Even voorstellen ... Mijn naam is Hugo Linskens uit Breda, nieuw op
> dit forum en een groentje in de wereld van de ligfietsen.
>
> Ik heb een Quest besteld, welke naar verwachting medio juni geleverd
> gaat worden. Deze zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor woon-werk
> verkeer (Breda - Beerse, BE (45 km enkele reis); 3 keer per week?) en
> toertochten in de vrije tijd. Maar goed, laat ik eerst eens aan het
> beestje gaan wennen. Ik hoop hier op dit forum met jullie van gedachte
> te mogen wisselen over allerlei onderwerpen gerelateerd aan ligfietsen/
> velomobielen.

[knip]

Welkom, zowel hier in de virtuele gemeenschap als op de weg :)

Een heel goed plan om vooral eerst uitgebreid aan je fiets te wennen.
Waarschijnlijk ben je wel een gewone fiets gewend. Een Quest rijdt
precies hetzelfde en tegelijk totaal anders. Hetzelfde, want je
gebruikt je eigen kracht om vooruit te komen, met een fiets met
trappers een ketting enzovoorts.
Totaal anders, want je houding is anders en je lijf zal zich daar op
moeten instellen. Afhankelijk van hoe goed je als "gewone" fietser al
geoefend was en hoe veel/ver/vaak je gaat fietsen met je Quest duurt
dat wat korter of langer. Reken zeker op een maand of wat, of 2000 km
of zo.
Totaal anders ook in weggedrag: vooral bij bochten is het heel anders.
Een tweewieler laat je door de bocht hangen, een driewieler wil de
bocht uitvliegen. Wees daar grondig beducht voor! Leer je fiets
kennen, weet waar de grenzen liggen en ga er liefst niet overheen.

Beschouw jezelf de eerste 5000 km als absoluut beginner, de volgende
45000 km als gewoon beginner en begin pas daarna een klein beetje het
idee te krijgen dat je ervaren bent. Heus, ook na 10, 20, 50 duizend
km kom je dingen tegen die je totaal verrassen.

Zelf heb ik de eerste 100 Mm van mijn Questervaringen vastgelegd in
een weblog (http://quest.ligfries.com > weblog). Daarna ben ik er mee
gestopt, ondertussen zijn er vele anderen met een weblog.

Zolang je je Quest nog niet hebt, kun je jezelf heerlijk verlekkeren
(en voorbereiden) door al die verschillende blogs te lezen. Het is
altijd goed om van ervaringen (en fouten) van anderen te leren, zodat
jij die fouten niet meer hoeft te maken. Wees gerust, je zult je eigen
fouten nog wel maken :)

Groeten,

Kees - en vergeet niet lid te worden van de Nederlandse
Ligfietsvereniging NVHPV - van Malssen

http://www.ligfiets.net/nvhpv


Hugo Linskens

unread,
May 14, 2012, 3:11:22 AM5/14/12
to Ligfiets
Dag Allemaal,

Heel hartelijk bedankt voor al jullie reacties.

Remko, Johan,
Goed te weten dat er nog twee Quest velomobielers in de buurt wonen.
Ook bedankt voor jullie aanbod om te komen 'passen', maar het bericht
van Martin m.b.t. het verwijderen van ook de bijrijders-stoel, heeft
me er van overtuigd dat het ruimschoots gaat passen.

De rest vriendelijk bedankt voor jullie meetactiviteiten (Quemo) en
hartelijke welkomstwoorden (Brandweer, Kees).

Ondanks dat de levertijden serieus verbeterd zijn (vergeleken met
afgelopen jaren), duurt het wachten erg lang inderdaad. Ik probeer de
tijd zo snel mogelijk om te krijgen met het lezen van blogs van
ervaren rijders, drie keer per dag de velomobiel site raadplegen om te
kijken of ik al weer een plekje opgeschoven ben. O ja, en ik moet ook
nog een verzekering zien te regelen, sloten kopen. Ik zag m.b.t.
laatste twee onderwerpen al een interessante discussie op dit forum.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties, Hugo
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages