On 2 feb, 08:40, Jack Versprille <
jave...@gmail.com> wrote:
Op het web lees ik over twee verschillende soorten:
> - banden aan de zijkant waar je je ellebogen inlegt.
> - 'blokken' die aan de zijkant zijn bevestigt.
>
> De banden heb ik ervaren tijdens een proefrit in Dronten; de blokken heb
> ik eventjes gezien...
Een lastige vraag eigenlijk.
Je weet nog niet of je ze nodig hebt, toch moet je dat eerst
vaststellen om advies te kunnen verwerken.
Het is heel persoonlijk hoe je het stuur vast houdt.
Wil je hangen en ruimte om je heen zoals Niels of leun je graag ergens
op?
Ik ben een leuner.
Misschien door de historie van mijn vorige fiets. Daar zaten standaard
al kunststof armsteunen ingebouwd.
Eerst had ik daar moeite mee, ze zaten hoofdzakelijk in de weg bij het
in en uitstappen, toen ik daar nog niet zo bedreven in was.
In de Alleweder heb je heel veel ruimte naast je armen en steek je met
je bovenlichaam meer boven de kuip uit.
Ik fietste daarmee met mijn handen+stuur op mijn borst. In de zomer en
bij stevige inspanning een plakkerige bedoeling.
Al snel ontstond de behoefte het stuur van mij af te houden.
Dat is op de lange duur vermoeiend. Uiteindelijk heb ik het stuur
opgehangen met een touwtje tussen de 2 spiegels.
Maar ook dat vind ik vermoeiend. Je moet steeds je handen bewust
dichtknijpen en hangen.
Maar zoals gezegd, dit is zeer persoonlijk.
In de Quest(lees ook Strada) zit je dieper, meer opgesloten. Er zitten
zelfs vullingen bij je schouder om de evt. ruimte daar op te vullen
zodat je stevig zit.
Iedereen zit weer anders in de fiets.
Ik kom al snel met mijn armen tegen de wand van de fiets als ik mijn
armen op mijn borst houd. Dat schuurt, maar scheelt soms ook
bagageruimte. Op de plek waar dan je ellebogen zitten ligt meestal de
bagage. Sommige gebruiken dit juist als steun. Ik vind dat niet
prettig. Geen zeker steun, op den duur plakkerig.
Al vrij snel heb ik dus in mijn 'nieuwe' fiets, de voormalige
BrandweerQuest, de armsteunen leren waarderen.
Ze zaten toevallig voor mij op de juiste hoogte, hoog dus.
Ik houd mijn armen bijna in 'vlinderstand', ellebogen hoog op de
steun, net onder de kuiprand. Rechterhand op het dwarstuk van de
remhandel. Hier stuur ik eigenlijk mee. Mijn linker hand daar losjes
overeen. Of zelfs naast mij hangend op de velomobieltas, of op mijn
buik of hou ik de helmstok vast.
In mijn laatste nieuwe Quest had ik direct weer behoefte aan die
armsteun.
Deze werden echter niet meer geleverd. Voor de meest zaten deze
steunen in de weg en te hoog. Ze waren ook niet verstelbaar.
Wim S. had inmiddels met autogordel en hardschuimblokjes voor zichzelf
verstelbare armsteunen ontwikkeld.
Eenvoudig vast te maken aan de 2 bestaande bouten in de flensrand van
de fiets.
D.m.v. klittenband op elke plek en elke hoogte te fixeren aan de wand
met een aluminium hoekje.
Veel mensen rijden hiermee. Ik weet niet of ze nog leverbaar zijn en
bij wie. Op Wim zijn blog is nog wel ergens een bouwbeschrijving te
vinden.
Ik weet niet wie er mee begonnen is maar er zijn nu ook armsteunen
helemaal van hardschuimblokjes die met een hele brede strook
klittenband tegen de zijwand te plakken is. Je leunt dus op het
bovenste blokje. De andere blokjes zijn om voldoende kleefkracht te
krijgen zodat alles niet verschuift.
Deze versie is verkrijgbaar bij Velomobiel.nl.
Zelf heb ik een kompakte versie gemaakt van een strip aluminium en een
dun blokje hardschuim.
De aluminium haak zit over de flens geklemd. Aan de achterzijde wat
klittenband om het geheel te stabiliseren.
Werkt ook prima.
Het belangrijkste vind ik dat het verstelbaar moet zijn. Makkelijk te
verwijderen als het in de weg zit.
Ik geef ook de voorkeur aan steeds van armpositie te wisselen.
Soms gewoon handen en stuur op de borst, dan weer ellebogen op de
steun.
Zomers op hobbelwegen of drukke verkeerssituaties ga ik rechtopzitten.
Niet te lang ivm de afstand stoel-trapas, slecht voor de pezen. Ik zit
dan met mijn ellebogen of zelf hele arm over de kuiprand heen.
Hobbelen en trillen worden door mijn 'armdempers' opgevangen. Ik kan
makkelijk en snel, duidelijk mijn rijrichting aangeven.
Ik overzie de weg beter. Bij het klimmen van een heuvel, maar vooral
berg zorgen mijn armen als externe radiator om overtollige warmte af
te voeren in de spaarzame rijwind.
Als laatste opmerking. Met de armen over de kuiprand fietsen is niet
voor iedereen weggelegd.
Je moet daarvoor wel toevallig de juiste lichaamsbouw en/of zitpositie
hebben.
Nou, een heleboel informatie.
Mijn persoonlijk tip: Neem die blokje armsteunen. Laat ze direct door
Velomobiel.nl plaatsen bij aflevering van je fiets. Dan is et
klittenband alvast degelijk bevestigd.
Mochten ze niet bevallen of je hebt ze toch niet nodig, dan trek je ze
er zo vanaf. Veel kost het niet. (goed bewaren natuurlijk)
Als je later toch weer behoefte aan steun hebt (lees, meer velomobiel
rijervaring hebben) plak je ze er zo weer in.
Succes!
Brandweer - heeft telkens weer andere steun nodig - Quest