Ligfietser gewond bij aanrijding

377 views
Skip to first unread message

Jeroen Bezemer

unread,
Jul 9, 2012, 3:29:36 PM7/9/12
to ligf...@googlegroups.com

RTV Rijnmond: Ligfietser gewond bij aanrijding http://www.rijnmond.nl/nieuws/09-07-2012/ligfietser-gewond-bij-aanrijding

Mvrgr,

Jeroen T. Bezemer

Verzonden met de telefoon

Jeroen Bezemer

unread,
Jul 9, 2012, 3:42:46 PM7/9/12
to ligf...@googlegroups.com

BrandweerQuest

unread,
Jul 10, 2012, 2:32:14 AM7/10/12
to Ligfiets
On 9 jul, 21:42, Jeroen Bezemer <broome...@gmail.com> wrote:
> RTV Rijnmond: Ligfietser gewond bij aanrijdinghttp://www.rijnmond.nl/nieuws/09-07-2012/ligfietser-gewond-bij-aanrij...
>

Ziek wordt ik van die reacties erbij.
Bedankt Henk voor het tegengas, maar het zal weinig helpen denk.
Iedereen kakelt als een kip zonder kop elkaar na. Snel, laag, je ziet
ze niet, gevaarlijk en wat volgt? Verbieden?

Het is algemeen bekend en onderzocht dat automobilisten denken vanuit
het standpunt van hun voertuig.
Ander verkeer is bijzaak, ze zijn gefocust op gelijkwaardig verkeer,
auto's.
Met hetzelfde gemak rijden ze van alles aan, maar ligfietsen zijn
onzichtbaar en gevaarlijk. Jawel!

Een fietspad kruisen is lastig, de gang moet eruit, het zicht over de
rechterschouder is moeizaam, in de spiegels kijken doen de meeste al
niet bij het rechtuit rijden (simpel te testen) laat staan in een
bocht. (te veel dingen te gelijk om op te letten)
Dan moet je ook nog vervelend stilstaan half op de hoofdrijbaan met al
dat langzame (80 km/u!!!!!) verkeer achter je langs. Helemaal niet
gevaarlijk. Nee, dat dan weer niet.

Er kunnen ook nog brommers over dat fietspad aankomen kruipen (meestal
ver boven 40 km/uur!!!!) Nou ja die vallen wel mee. Die hoor je
tenminste nog aankomen knetteren. Anders toeteren ze je wel aan de
kant met onverminderde vaart.
Gewone fietsers heb je geen hinder van. Als die 5 meter bij de
kruising vandaan zijn duurt het nog uren voor ze zich in je portier
boren of deuken in je motorkap maken.

De enkele postauto op het fietspad weet zich tenminste te gedragen.
Die rijden tegen het verkeer in. Dan hoef je bij het afslaan tenminste
niet je nek uit de wervel te draaien. Net als al die ander
spookfietsers. Gelukkig gaan steeds meer mensen dat doen.

Nee, dan die levensgevaarlijk ligfietsers!
Die gaan zo waanzinnig snel dat je ze niet eens ziet. Een vage grijze
streep, meer niet. Als spookdieren flitsen ze over het fietspad. Zo
komen ze er aan, zo zijn ze je al weer voorbij. Je krijgt geen tijd ze
op te merken.
Als een schicht op een reukloze scheet komen ze langs.
En dan die snelheden volgens mij is het mach 3 of sneller. Niet te
meten. Waarom zie je ze ander niet?
Ze zijn zo laag?
Ja, ze zijn lager dan de doorgetrokken verfstreep op de weg. Die zien
veel automobilisten ook al niet.
Dat is makkelijk, dan kan je er zo overheen rijden.
Die streep, niet die ligfietsers.
Of toch wel?

Bullshit! Mensen!

Gelukkig hebben we nog medestanders.
Vrachtwagenchauffeurs vinden auto's ook laag en snel en moeilijk te
zien heb ik afgelopen vrijdag ervaren.
Je ziet ze niet he? Die auto's.
Ze zijn zo laag. En ze gaan zo snel! Levensgevaarlijk!
Verbieden die vreselijke dingen......;-P

Helemaal mee eens!

Silver Baron

unread,
Jul 10, 2012, 2:50:23 AM7/10/12
to Ligfiets
Ik moet zeggen dat ik de reacties bij dat artikel nog vind meevallen.
Ik heb velen malen erger gezien.
Sterkte aan de fietser.

Silver - je ziet ze niet in Wales - Baron

Beekie

unread,
Jul 10, 2012, 3:11:06 AM7/10/12
to ligf...@googlegroups.com
het is makelijk gezegd  "je ziet ze niet"

als men niet veder kijkt dan hun neus lang is, al er al gekeken woord...
ik heb gisteren alleen al 2 aanrijdingen  ternauwernood kunnen ontwijken,
fietsers speren gewoon de weg op zonder een blik opzij te werpen.. al gaat dit verhaal over een auto )

voorbeeld...

ik reed gisteren op de weesperzijde te Amsterdam-oost. rechts staan een sooi auto's geparkeerd....
ik rij op het midden van de weg, bewust, maar toch ging het bijna mis.... een fietser stoof ineens tussen twee auto's door de weg op,
ik moest m'n hard naar links sturen op een frontale aanrijding met deze man te vermeiden...de fiets ging door deze actie bijna op twee welen....
niet bepaald een gunstigste positie voor een velomobiel...

als mensen in het verkeer wat meer geduld hebben, maakt het in het verkeer een stuk aangenamer.
al maakt iedereen fouten, ik ook, maar een  veiliger verkeer begint bij je zelf en uitkijken  ...

ik denk er sterk aan om toch maar voor een go pro camera te gaan sparen, zo dat ik kan filmen onderweg....
kan je achteraf altijd zien of je dingen goed gezien heb, en aantonen dat de fout niet altijd bi "ons" ligt, hetgeen waar men wel vanuit gaat.
 
groet marcel- nu eerst koffie-Beekmans

Op maandag 9 juli 2012 21:29:36 UTC+2 schreef broomer68 het volgende:

Budi Jonkhart

unread,
Jul 10, 2012, 4:51:03 AM7/10/12
to ligf...@googlegroups.com


2012/7/10 Beekie <super...@gmail.com>


ik denk er sterk aan om toch maar voor een go pro camera te gaan sparen, zo dat ik kan filmen onderweg....
kan je achteraf altijd zien of je dingen goed gezien heb, en aantonen dat de fout niet altijd bi "ons" ligt, hetgeen waar men wel vanuit gaat.


Gewoon doen is mijn advies! Ik heb al een tijdje een ContourHD camera voor mijn neus gemonteerd zitten op de racekap. Ik kan er precies overheen kijken en het levert prima beelden op vanuit je zichtspostie. Het kost wat discipline om hem opgeladen te houden, maar het is te doen. Uiteraard zijn er ook oplossingen te bedenken als externe accu's in je fiets zodat je hem minder vaak mee hoeft te nemen de fiets uit.

Voor mij was mijn ongeluk wel wat mij zover bracht er nu eens echt aan te beginnen. 'Jammer' dat ik het moment van het ongeluk dus nog geen camera had, dan had ik in elk geval de beelden nog :-)
(al weet ik niet of ik die beelden echt wel had willen zien, ben juist blij dat ik me er niets van kan herinneren)

groet,
Budi - gelukkig nog geen ernstige zaken vastgelegd - Jonkhart

Mark vd Wijden

unread,
Jul 10, 2012, 8:02:29 AM7/10/12
to ligf...@googlegroups.com
Ach ach wat een reacties weer. Ze zijn ook zóo laag, ze gaan ook zó hard.
Heerlijk toch, als je als automobilist zelf nergens verantwoording voor hoeft te nemen. Lijkt me echt een heerlijk leven.

Mvg

Mark - die toch zijn camera maar voortaan weer gaat meenemen op de fiets - vd Wijden






Niels van der Wal

unread,
Jul 31, 2012, 5:49:49 AM7/31/12
to ligf...@googlegroups.com

Ik denk dus niet dat de snelheid van Velomobielen de hoofdoorzaak is. Ik denk dat de snelheid, de veiligheid en het slechte kijken van de automobilist de hoofdoorzaak is. Daar heeft iedere fietser mee te maken, daarop vooruitlopend moet je anticiperen en defensief rijden is daar een voorbeeld van.

Een jaar geleden (dit heb ik hier genoemd) is een automobilist bij het verlaten van een pont achterop mijn Quest gereden. Hij zag mij pas nadat hij was uitgestapt. Ik heb toen ook de vraag gekregen of ik defensief gereden had. Mijn antwoord was, dat ik niet in een tank zat.

Tegenwoordig laat ik maar wel alle auto's eerst van de pont afgaan. Dat zou je defensief kunnen noemen.

Niels, geen filmpje, van der Wal

hyz

unread,
Jul 31, 2012, 7:22:36 AM7/31/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 31 juli 2012 11:49 heeft Niels van der Wal <dest...@gmail.com> het
volgende geschreven:
> Ik denk dus niet dat de snelheid van Velomobielen de hoofdoorzaak is. Ik
> denk dat de snelheid, de veiligheid en het slechte kijken van de
> automobilist de hoofdoorzaak is. Daar heeft iedere fietser mee te maken,
> daarop vooruitlopend moet je anticiperen en defensief rijden is daar een
> voorbeeld van.

Vanmorgen kwam ik een WAW tegen (denk ik) op de haringvlietdam. Reed
uiterst rechts, fiets rood met zwarte bovenkant. Ik heb geen brandende
koplamp gezien, wel knipperend achterlicht. De fiets was bijzonder
slecht zichtbaar zo dicht bij de berm rijdend en in deze kleurstelling
(de rode onderkant leek van een afstand op rode ortlieb fietstassen).
Nou maakt dit minder uit als je niet zo hard fietst, maar toch.

Niet iedere fietser is zich hiervan bewust.

grtz
Henk

pat

unread,
Jul 31, 2012, 12:47:49 PM7/31/12
to ligf...@googlegroups.com
Meningen kunnen verschillen;).Ik ken verschillende voorbeelden waarbij de snelheid wel een rol speelt.Laatst hier nog ergens iemand die wat last had van bossage en zag een fietser voor hem de weg oversteken.Je kan ook vaart minderen en kijken of je kan of gokken en lekker doorjakkeren.Gekozen voor de laatste optie en hup bij je verzekering aankloppen[en in dit geval ook bij de gemeente].Ik noem maar een voorbeeld en zo zijn er meer en jij kent vast nog heel veel automobilisten die niet goed opletten maar soms kan je beter wat rustiger rijden zodat je nog kan anticiperen.Tenminste dat is hoe ik het aanpak.Ik zie hier ook velomobielen voluit door de wijk scheuren,mocht er dan iets onverwachts gebeuren dan is het risico aanzienlijk groter dat het misgaat bij deze jakkeraars dan de sociale rijders onder ons.
Ik denk dat het vingertje wijzen naar de automobilist te makkelijk is.Een velomobilist zei ooit na een ongeluk'ik weet niet wat/waar/hoe maar wanneer ik in de velo stap dan verander ik en moet ik scheuren'.Wel een vrouw het ziekenhuis ingereden.Automobilisten maken fouten tuurlijk die maakt iedereen.
Ik denk dat een bepaald gedeelte van de velomobilers en een bepaald gedeelte van de automobilist schrikbarend veel overeenkomsten hebben.Ik lees heel weinig op ligfietsfora of blogs maar als je wat leest is toch erg veel;wielrenners te kakken willen zetten,pochen over kruissnelheden nou ja beetje neaderthaler niveau:)Nou woon ik dicht bij de Nurbergerring en dat heb je dan met automerken/uitvoeringen.Kunnen/willen ook niet rustig rijden buiten de ring,gevolg is lekker druk ziekenhuis.
Nou ja zolang er geen gedegen statistisch onderzoek is dan blijft het gissen en ondertussen hopen dat niemand een ongeluk krijgt/veroorzaakt;)

gr pat
-ooit met opzet op het fietspad door een auto met opgeschoten lui van mn racefiets gereden-

Op dinsdag 31 juli 2012 13:22:36 UTC+2 schreef Hyz het volgende:

Koen Van den Bergh

unread,
Aug 1, 2012, 3:51:24 AM8/1/12
to ligf...@googlegroups.com


Op 31 jul. 2012 18:47 schreef "pat" <patrici...@gmail.com> het volgende:
> Meningen kunnen verschillen;)

grote knip..

Pat heeft wat mij betreft volledig gelijk.
Als mensen die ligfietsen/velomobielen gevaarlijk vinden deze lijst gaan lezen zullen ze overigens bijna enkel bevestiging van hun idee vinden.

Koen -vandaag vooral treintje rijden-

Mark vd Wijden

unread,
Aug 2, 2012, 10:42:55 AM8/2/12
to ligf...@googlegroups.com
Het feit dat het een ligfietser is is in dit geval totaal niet relevant. Ik heb op alle soorten fietsen en ook op de brommer dezelfde ervaringen: automobilisten kijken niet voor ze afslaan en een fietspad kruisen.  Het enige dat je als fietser kunt doen is defensief rijden en anticiperen maar dit kan ook maar tot op zekere hoogte. Ik zie hier de neiging om de schuld nog bij de ligfietser in kwestie te leggen ook, ik vind dat echt schandalig. Op het stuk waar de fietser is aangereden heeft een fietser voorrang en kan dus domweg niet fout hebben gezeten. En over die zichtbaarheid zijn boeken volgeschreven maar het hele simpele feit dat 90% van de automobilisten niet (goed) kijkt bij het afslaan is de enige reden van dit ongeluk. NIet de ligfietser, niet de zichtbaarheid.
Ik kan echt kwaad worden om dat soort reacties, het slachtoffer de schuld geven. Onbegrijpelijk.

191.861.807

unread,
Aug 2, 2012, 10:47:09 AM8/2/12
to Ligfiets
Heehoi,

On Aug 1, 9:51 am, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com> wrote:
> Als mensen die ligfietsen/velomobielen gevaarlijk vinden deze lijst gaan
> lezen zullen ze overigens bijna enkel bevestiging van hun idee vinden.

Nou... er worden hier ook wel eens mensen flink gekapitteld over wat
ze in het verkeer beweren te doen. Het is niet alleen maar ja en amen
op de LML.

grtjs,

191.861.807
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages