Vergelijking Sunrider (mijne) en Mango

TheoZ

to Ligfiets
Ik heb bij de Gentseliggers (o.a.) een bericht geplaatst over mijn
nieuwe Sunrider, plus een vergelijking met de Mango.

Zie hiervoor: http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?p=81536#81536

Groeten,

Theo

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

Hoi,

Zou je je ervaringen ook op ligfiets.net willen zetten? Er staat nog maar één bespreking, en dat is er een van iemand die de fiets uiteindelijk niet gekocht heeft.

Met vriendelijke groet,

Maarten Sneep

http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=484

TheoZ

to Ligfiets
Geen idee dat, dat kon. Of eigenlijk wel, maar was het vergeten.

OK, ik kijk er naar!

Theo

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 22 november 2009 17:46 heeft TheoZ <rjz...@xs4all.nl> het volgende
geschreven:

> Ik heb bij de Gentseliggers (o.a.) een bericht geplaatst over mijn
> nieuwe Sunrider, plus een vergelijking met de Mango.

De sunrider is voor mij de beste vm waar ik al mee gereden heb. Een
aantal redenen daarvoor staan reeds in je vergelijking, maar ik mis
een beetje de vering.
In de buurt van Sunrider zijn genoeg slechte wegen en daar merkte ik
duidelijk het verschil met de versa of aw. Geen mango dus, maar wel
zeer vergelijkbare vering.
Het overgrote deel van de tijd zal je het verschil niet merken, maar
in bepaalde noodsituaties kan het samen met de remmen wel zorgen dat
het enkel je ego is dat een deukje krijgt en niet je fiets.

Koen -enkel de trapas kan (nog) niet dicht genoeg staan voor mij als
zwaar nadeel-

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Leuk om ook eens een ander geluid te horen dan die ellelange Quest,
Mango euforische praatjes. Lees ik met even veel plezier. Maakt de
lijst ook weer wat evenwichtiger.
Bedankt dus.
--
Groetjes
Hans -Q1 voor de deur staan.

TheoZ

to Ligfiets
On 22 nov, 19:18, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com> wrote:
> [...]
> in bepaalde noodsituaties kan het samen met de remmen wel zorgen dat
> het enkel je ego is dat een deukje krijgt en niet je fiets.

Hallo Koen!

Kan je iets duidelijker zijn wat betreft die vering en remmen in
noodsituaties.

Ik weet van die heel beroerde wegen rondom Sunrider Cycles
(rammelderammel). Ook ben ik daar in de Mango wezen rammelen ;-).

> Koen -enkel de trapas kan (nog) niet dicht genoeg staan voor mij als
> zwaar nadeel-

De trapas is bij de Sunrider vast ingebouwd. Dus de stoel zou het werk
moeten doen.
In Duitsland rijdt Yuzuru rond. Ja, een Japanner. Hij is 1 meter 72,
ik heb het net weer opgezocht (http://www.velomobilforum.de/forum/
showthread.php?t=20448).
En hij past er in...

Theo - probeert het soms ook op zijn Duits -

G.Verhage

to ligf...@googlegroups.com
Hoi Theo
Ik heb ook met de sunrider gereden

De erg makkelijke verstelling van het stoeltje met klittenband wilde nog wel
eens scheef wegzakken
Dit kwam ,bij mij, omdat de ruimte tussen de 2 richels in de stoel net iets
smaller was dan de koker waar de stoel op rust
Door het schuin zitten kun je been klachten krijgen.

Ik vind het wit erg goed staan, een mooie fiets, veel veilige km's gewenst

Groet Willem--Quest 111--Verhage

to Ligfiets
Hoi TheoZ,

Gefeliciteerd met je geweldig mooie fiets. Je verslag is duidelijk en
volgens mij behoorlijk objectief. Ik vond het prettig om te lezen.

Ook ik vind het fijn om iets over een andere VM te horen, dan meestal
het geval is.

Er is niet één fiets de meest ideale, maar dat is gelukkig ook al vaak
op deze lijst genoemd.

Wim - die een half jaar geleden zijn Mango heeft verkocht en zich nu
als God in Frankrijk voelt op de zetel van zijn Rans Stratus XP -
Huisman

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 22 november 2009 19:45 heeft TheoZ <rjz...@xs4all.nl> het volgende
geschreven:

> Kan je iets duidelijker zijn wat betreft die vering en remmen in
> noodsituaties.

De vering zoals in veel velomobielen heeft veel meer moeite met
bepaalde opeenvolgingen van schokken, daarnaast zijn de schijfremmen
erg goed (al klaag ik zeker niet over goed afgestelde trommels).
In normale situaties kan je meestal wat beter kiezen waar je juist wil
rijden (en dus bepaalde slechtere stukken mijden).

> [...]
> moeten doen.
> In Duitsland rijdt Yuzuru rond. Ja, een Japanner. Hij is 1 meter 72,

Ik kan erin, maar niet zoals ik graag zou willen. Daarvoor moet de
trapas verder naar achter.

Koen -laptopje opnieuw aan het installeren-

TheoZ

to Ligfiets
Koen:
Ik heb dus niet zo'n ervaring met de vering gehad. Ik ben niet iets
buitengewoons tegengekomen waar ik de vering de schuld van kan geven.
Ik moet wel zeggen dat de vering t.o.v. de oudere Sunriders inmiddels
soepeler ingesteld staat. Bovendien zijn zij (voor) individueel in te
stellen!

Willem:
De, scheefstaande stoel, is mij nog niet overgekomen. Voor mijn gevoel
zit hij muurvast.
Of zet je zo'n kracht dat dit kan gebeuren?

Anderen, hartelijk dank voor de positieve opmerkingen.

Mocht jullie nog meer alternatieve geluiden willen horen? Vraag maar.
Een antwoord komt er zeker.

Theo - die een Mango gewoon opeet en daar geen Questie van maakt

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 22 nov 2009, om 19:31 heeft Hans Huijgen het volgende geschreven:

> Leuk om ook eens een ander geluid te horen dan die ellelange Quest,
> Mango euforische praatjes.

Omdat het belangrijk is dat adspirant kopers alle ins- en outs van een nieuwe velomobiel moeten kennen is het aspect snelheid belangrijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Ik heb de Sunrider van Paul dagen lang zien meerijden met de rit naar Borkum.
Hoewel Theo het wel aanstipt is het verschil in snelheid tussen een Sunrider en een Mango/Quest nogal groot. Hoe groot het verschil is weet Bob Vroegh precies.
Continue 32 km per uur rijden in een groep velomobielen is heel normaal. In een Mango/Quest zijn dat snelheden die heel makkelijk uren lang vol te houden zijn.
In de Sunrider daarentegen moet je dan al heel hard werken. Paul kon zelfs dat tempo regelmatig niet bijhouden.
Komt uiteraard door het veel grotere eigen gewicht en de mindere aerodynamische eigenschappen, met name het frontaal oppervlak is wel erg groot.
Dezelfde 'bezwaren' qua snelheid gelden ook voor bijv. de Versatile. Ook daarmee is urenlang 32 km/u rijden voor de gemiddelde fietser een brug te ver.
Wil je graag in een groep velomobielen rijden, en zo'n groep bestaat veelal grotendeels uit Mango's, Questen en Strada's, dan is het tempo voor een Sunrider, Versatile of Alleweder vaak te hoog.
Dat de Mango niet goed rechtuit rijdt omdat deze een cardan koppeling als besturing heeft, is een kwestie van goed afstellen.
Verder begrijp ik niet goed waarom er bij de Sunrider tussen de bovenkap en de onderbak naast de rijder een werkelijk centimeters brede spleet zit. Dat is m.i niet OK en een verwijtbare fout in het ontwerp.
Hoewel ik de redenen van Velomobiel.nl begrijp om geen schijfremmen toe te passen, moet gezegd dat een Sunrider veel beter remt.
Tenslotte vind ik het wel heel leuk om eens een andere fiets te zien dan alleen de - uitstekende - producten van Velomobiel.nl of Ligfiets garage.

> Lees ik met even veel plezier. Maakt de lijst ook weer wat evenwichtiger.
> Bedankt dus.
>

> Hans -Q1 voor de deur staan.

Toch een bekeerling?

Wim - eerder al bekeerd - Schermer

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
2009/11/27 Wim Schermer <aer...@xs4all.nl>:

> [...]
> Wil je graag in een groep velomobielen rijden, en zo'n groep bestaat veelal grotendeels uit Mango's, Questen en Strada's, dan is het tempo voor een Sunrider, Versatile of Alleweder vaak te hoog.

Ehm, dus als je niet in een groep velomobielen wilt rijden die 32
kruis hebben is een Sunrider ok? Ach, gelukkig. Dan is woon-werk geen
probleem. Koen en anderen vinden snelheid minder belangrijk. Wie weet
komt er in de toekomst wel een velomobielen tocht onder de 30-groep.

> Dat de Mango niet goed rechtuit rijdt omdat deze een cardan koppeling als besturing heeft, is een kwestie van goed afstellen.

Mee eens.

> Toch een bekeerling?

Is het mijn atheïsme die nu getriggert wordt? Ik kan eerlijk gezegd
van elk stukje techniek genieten. Zo stond er bij CV 2008 een hele
mooi Principa racefiets. Die man wist niet waar hij moest kijken toen
ik door de speakers bewonderende woorden over zijn fiets uitsprak. Ik
zou graag een keer met bijvoorbeeld de oliebollentocht (equivalent van
eo jongerendag?) meerijden, maar dat heeft voor mij geen prioriteit.
De Quest moet zich trouwens nog bewijzen. Ik ga vanavond mijn trappers
verstellen, want ze staan te ver weg. Ik vrees dat ik misschien naar
vm.nl moet met Q1. Of moet ik nu zeggen dat Kali qua instelling op dit
moment superieur is tov Q1?
--
Groetjes
Hans -Q1 wordt door mijn kids nieuwe Kali genoemd. Ach ja, perceptie.

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 27 nov 2009, om 15:10 heeft Hans Huijgen het volgende geschreven:

> [...]
> probleem. Koen en anderen vinden snelheid minder belangrijk. Wie weet
> komt er in de toekomst wel een velomobielen tocht onder de 30-groep.

Bij langere tochten wordt meestal vooraf afgesproken wat de kruissnelheid zal zijn. Blijkt die voor een deel van de groep niet haalbaar te zijn, dan wordt bij grotere groepen een tweede langzamere groep geformeerd. De aanbreng tocht voor Oliebollentocht kent o.m. als deelnemer een fietser in een Alleweder. Vanzelfsprekend zal de snelheid tot tegen de 30 km per uur worden getemperd.
Wim - het hoeft niet altijd hard te gaan - Schermer

TheoZ

to Ligfiets
On 27 nov, 14:41, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
> Wil je graag in een groep velomobielen rijden, en zo'n groep bestaat veelal grotendeels uit Mango's, Questen en Strada's, dan is het tempo voor een Sunrider, Versatile of Alleweder vaak te hoog.

Je baseert dit op Paul. Ik heb geen idee wat Paul zijn krachten zijn.
Ik doe wel mijn petje (helm) af voor Paul dat hij die lange tochten
mee doet, trouwens net als alle anderen! Ik ben, denk ik, nog niet
zover.
Maar ik heb dat ook meegemaakt. Ik reed achter een Mango aan, duin af,
duin op. Ik moest mijn meerdere erkennen aan de Mango-rijder. Nou weet
ik dat mijn krachten, nog, niet zo groot zijn als die berijder (ik heb
veel minder kilometers gemaakt, en hij is sowieso sterker). We
wisselden van velomobiel. Ik dacht dat het soepeler ging. Maar hij
vond het echt niet zwaarder rijden in de Sunrider... (Trouwens het is
de Mango uit de vergelijking).
OK, de Sunrider is evenals de Versatile zwaarder (geen idee over de
Alleweder, maar het zal wel), en dat kost meer kracht om op snelheid
te komen. Maar als de snelheid behaald is, houdt die deze toch
makkelijker... (Theo eist wegen, met weinig bochten en andere
hindernissen!)

> Dat de Mango niet goed rechtuit rijdt omdat deze een cardan koppeling als besturing heeft, is een kwestie van goed afstellen.

Nou dacht ik toch dat ik een nuance in de vergelijking te hebben
gebracht, maar nee dat staat er niet in. Dus: na vele kilometers kon
ik steeds beter richting houden (minder zwabberen) in de Mango. Maar
als ik achter de Mango rij, zie ik nog steeds een licht zwabberen.

> Verder begrijp ik niet goed waarom er bij de Sunrider tussen de bovenkap en de onderbak naast de rijder een werkelijk centimeters brede spleet zit. Dat is m.i niet OK en een verwijtbare fout in het ontwerp.

Mmm. Ik geloof dat Paul, ten koste van de Sunrider's gewicht ;-), vele
meters rubber heeft aangebracht, zodat de stroomlijn beter is (en
minder gerammel bij slecht wegdek, ja de Sunrider is veel stiller,
mechanisch).

Zou het trouwens iets uitmaken? Ik bedoel jullie Quest en Mango
rijders hebben verschrikkelijk grote gaten (voetgaten) in de
carrosserie, en die heeft de Sunrider niet...

> Hoewel ik de redenen van Velomobiel.nl begrijp om geen schijfremmen toe te passen, moet gezegd dat een Sunrider veel beter remt.

Hoe weet je dat Wim? Bijna op een Sunrider geknald?

> Tenslotte vind ik het wel heel leuk om eens een andere fiets te zien dan alleen de - uitstekende - producten van Velomobiel.nl of Ligfiets garage.

Hoewel ik vrijwel alles lees, is dit zeker een verademing, al zeg ik
het zelf ;-)

[...]
> Wim - eerder al bekeerd - Schermer

Theo - wacht daar toch echt mee

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen schreef:

> Ik zou graag een keer met bijvoorbeeld de oliebollentocht (equivalent van
> eo jongerendag?) meerijden, maar dat heeft voor mij geen prioriteit.

Met Kali ben je natuurlijk ook welkom (en je drijft het aantal
verschillende velomobielen ook nog eens op). De oliebollentocht is een
grote groep en grote groepen zijn niet zo snel, dus maak je geen zorgen.

> [...]
> verstellen, want ze staan te ver weg. Ik vrees dat ik misschien naar
> vm.nl moet met Q1. Of moet ik nu zeggen dat Kali qua instelling op dit

Zonder meer. Maar Q1 heeft een hoop ervaring en dat is ook niet mis (^;
De trapas verstellen in de Quest is niet zo moeilijk. Als je het echt
comfortabel wilt doen, ook met afstellen van de derailleur en zo, dan
zet je er een blok onder vlak voor het achterwiel, zodat het net vrij
draait. Je kunt er dan in gaan zitten om alles precies af te stellen.

--
Groet van Theo, vandaag weer heel knus in Q224, Mol.

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 27 nov 2009, om 21:39 heeft TheoZ het volgende geschreven:

> [...]
> Ik doe wel mijn petje (helm) af voor Paul dat hij die lange tochten
> mee doet, trouwens net als alle anderen! Ik ben, denk ik, nog niet

Bij lange tochten zijn er ook rijders die de rit gewoon helemaal op eigen houtje maken. Zo reden Elly en Jules Boetekees beiden met een Versatile mee naar Borkum. Zij reden tussen 25 en 28 km/u en waren mooi als eerste in Eemshaven. Gewoon een kwestie van wat eerder vertrekken en wat minder pauzeren.

> [...]
> te komen. Maar als de snelheid behaald is, houdt die deze toch
> makkelijker... (Theo eist wegen, met weinig bochten en andere

Als een fiets zwaarder is, dan ondervindt deze meer rolweerstand. Bij twee fietsen, één van 35 en één van 45 kg, rijdt de laatste 1,2 km/u langzamer, alleen door hogere rolweerstand.

> [...]
> ik steeds beter richting houden (minder zwabberen) in de Mango. Maar
> als ik achter de Mango rij, zie ik nog steeds een licht zwabberen.

Bedoel je met zwabberen het ritmisch heen en weer bewegen van de carrosserie? Dit wordt veroorzaakt door de soepele vering en de geringe gewichtverplaatsing tijdens het trappen. Zwabberen in de rijrichting kan inderdaad worden veroorzaakt door een loszittende kruiskoppeling van de besturing. Kwestie van een inbus boutje aandraaien.

> [...]
> rijders hebben verschrikkelijk grote gaten (voetgaten) in de
> carrosserie, en die heeft de Sunrider niet...

Dat klopt, maar het totaal van frontaal oppervlak, de aero-dynamische vorm en het hogere totaalgewicht maken het verschil. Ook is de vraag hoeveel energie er verloren gaat in het crankstel. Als dit niet gemonteerd zit op een onwrikbare metalen constructie, kan er zomaar 10% van je geleverde vermogen verdwijnen.

> Hoe weet je dat Wim? Bijna op een Sunrider geknald?

Nee, dat niet, maar de korte afstanden waarbinnen Paul bij hard remmen stil stond, haal ik lang niet.

Wim - voor Ierland maar remparachuutje mee - Schermer

Koen Van den Bergh

to ligfiets
Op 27 november 2009 15:37 heeft Wim Schermer <aer...@xs4all.nl> het
volgende geschreven:

> Vanzelfsprekend zal de snelheid tot tegen de 30 km per uur worden getemperd.

Dat is voor mij reden genoeg om niet mee te doen. Voor mij zou een
kruissnelheid van rond de 22-23km/h ideaal zou om in zo'n groep te
fietsen. Als ik alleen fietste kwam dat met de aw en de versa neer op
iets rond de 27km/h.

Bij veel mensen rijdt je in verschillende groepen (met wel snellere
groepen als je dat wil). In een groep is het principe samen uit, samen
thuis.
Als iemand lek rijdt wacht de rest
Als iemand zichtbaar meer moeite moet doen, gaat de snelheid wat omlaag
Als er een gat achter je ontstaat hou je in of stop je
Iedere groep heeft evenveel recht op pauze

Ik weet dat er veel mensen zijn die je zelden op tochten ziet, gewoon
omdat er feitelijk niet echt in groep gereden wordt en dat ze naar hun
doen veel te snel moeten fietsen.

Koen -rijdt alleen ook zelden boven de 25km/h-

WimH

to Ligfiets
> Ik weet dat er veel mensen zijn die je zelden op tochten ziet, gewoon
> omdat er feitelijk niet echt in groep gereden wordt en dat ze naar hun
> doen veel te snel moeten fietsen.

Helemaal mee eens.

Ik werd altijd een beetje depri van al die hoge gemiddelde snelheden.
In het bericht "Kruissnelheid 50+?" heb ik het berichtje geplaatst dat
ik comfort veel belangrijker vind dan een hoge snelheid. Daar is ook
te lezen dat ik voor mijzelf de ultieme comfort-ligfiets heb gevonden:
een Rans Stratus XP. Deze fiets is zo licht mogelijk afgemonteerd en
daardoor kan ik met betrekkelijk weinig inspanning heerlijk en
comfortabel fietsen. Ik noem bewust geen snelheid. omdat ik dat niet
echt belangrijk meer vind. Het ligt echter meer in de buurt van Koen
dan van de andere Wim.

Als er iemand is die een tocht kent waar comfort voorop staat en de
snelheid niet belangrijk (lees: laag) is, dan houd ik mij aanbevolen.

Groeten, Wim - die ook zelden boven de 25km/u rijdt, behalve met de
Sinner E want die gaat echt wel wat harder...... - Huisman

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 28 nov 2009, om 09:19 heeft Koen Van den Bergh het volgende geschreven:

> [...]
> kruissnelheid van rond de 22-23km/h ideaal zou om in zo'n groep te
> fietsen. Als ik alleen fietste kwam dat met de aw en de versa neer op

Als je dan meedoet aan een evenement zoals bijv. een velomobieltreffen op Borkum, staat vast dat je te laat voor de boot zult zijn. Ook betekent een te lage snelheid dat je op het aankomstadres de keuken dicht zal vinden.
22 tot 23 km/u is voor vlotte fietsers oervervelend. In de winter is 22-23 km/u voor mij zo langzaam, dat ik, met een hartslag van nog geen 80 bpm, steenkoud blijf.

> [...]
> Als er een gat achter je ontstaat hou je in of stop je
> Iedere groep heeft evenveel recht op pauze

Bovenstaande is allemaal waar en worden deze afspraken terecht vooraf gemaakt. Inderdaad is samen uit samen thuis een van de primaire doelstellingen van een gezamenlijke tocht.

> [...]
> doen veel te snel moeten fietsen.
>
> Koen -rijdt alleen ook zelden boven de 25km/h-

Zou het daardoor komen dat er zoveel fietsen door Velomobiel.nl werden en worden geleverd? Met slechts 65 W trapvermogen rij je in een Quest al 25 km/u.
Wim - weet dat Koen een Quest niet ziet zitten - Schermer

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 28 nov 2009, at 11:13, WimH wrote:

> Als er iemand is die een tocht kent waar comfort voorop staat en de
> snelheid niet belangrijk (lees: laag) is, dan houd ik mij aanbevolen.

Veel open tochten vallen daaronder. Binnenkort is de Appelflappentocht, en daar wordt rustig gereden (eerste keer reed ik op kop, en kreeg ik het verzoek harder te rijden, omdat de tweewielers om dreigden te vallen - ik zat op m'n Trice).

Bij de meeste voorjaarstochten wordt een richtsnelheid aangegeven, dan kan je zelf kijken op 't wat is. De Paas- en Herfsttreffens zitten meestal rond de 18-20 km/uur aan de kop, als je niet hard wilt, moet je vlak achter de kop rijden, dan rijdt je het meest constant.

Vaak zitten er stukken in die tochten waar de wilde/jonge honden even los mogen, maar dan wachten we elkaar aan het eind weer op.

Maarten - voor elk wat wils - Sneep

WimH

to Ligfiets
> 22 tot 23 km/u is voor vlotte fietsers oervervelend.

Door een mening op bovenstaande wijze te formuleren, als een
vaststaand feit, maak je het niet gemakkelijker voor mensen (zoals ik)
om er eerlijk voor uit te komen dat ze het heerlijk vinden om met die
snelheid comfortabel te fietsen.

> Zou het daardoor komen dat er zoveel fietsen door Velomobiel.nl werden en worden geleverd? Met slechts 65 W trapvermogen rij je in een Quest al 25 km/u.

Dit is toch wel erg afhankelijk van de route die je fiets. Op mijn ww-
route moet ik allemaal korte stukken fietsen met heel veel scherpe
bochten, bruggetjes, verkeerslichten, onoverzichtelijke kruispunten,
enz, enz. Dat red je toch echt niet met een inspanning van 65 Watt.

Met de Mango kon ik de route (10 km) in 20 minuten fietsen, soms iets
minder soms iets meer. Dus ongeveer 30 km/u, maar dat kostte mij toch
echt wel meer inspanning dan 65 Watt.
Bij de reistijd moet je toch eigenlijk ook het omkleden en
"voorbereiden" (= o.a. het klaarzetten van de fiets en op het werk
weer veilig stallen) optellen. Dan werd het toch meestal samen wel
weer een half uur.

Met de Rans is mijn "voorbereidingstijd" minimaal geworden en doe ik
er met het aan- en uitrekken van mijn jas ook een half uur over.

Ga ik met de SinnerE dan red ik het soms zelfs binnen de 25 minuten,
maar dan heb ik wel constant "de wind mee".

WimH

TheoZ

to Ligfiets

On 28 nov, 00:30, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:
[...]
> Bedoel je met zwabberen het ritmisch heen en weer bewegen van de carrosserie? Dit wordt veroorzaakt door de soepele vering en de geringe gewichtverplaatsing tijdens het trappen. Zwabberen in de rijrichting kan inderdaad worden veroorzaakt door een loszittende kruiskoppeling van de besturing. Kwestie van een inbus boutje aandraaien.

Met zwabberen bedoel ik het, overdreven (!), van links naar rechts
rijden en omgekeerd, terwijl de resultante, resultaat (?), rechtuit
rijden is.
Als de carrosserie heen en weer beweegt zou ik waarschijnlijk het
woord waggelen hebben gebruikt.

[...]

> Dat klopt, maar het totaal van frontaal oppervlak, de aero-dynamische vorm en het hogere totaalgewicht maken het verschil.  Ook is de vraag hoeveel energie er verloren gaat in het crankstel. Als dit niet gemonteerd zit op een onwrikbare metalen constructie, kan er zomaar 10% van je geleverde vermogen verdwijnen.

Het frontaal oppervlak is zeker groter. Maar of de aerodynamische vorm
zoveel slechter is als de Mango of Quest. Wel begrijp ik dat alleen al
door de extra lengte (en geen open wielkasten) de Quest beter is dan
de Mango.

De onwrikbare constructie. Tja, dat trapstel zit bij de Sunrider in
een kunststof paneel (frame). Zie:http://www.sunrider-cycles.com/
sunrider.php#foto4
Nou is dat paneel al sterk van zichzelf door al de welvingen,
bovendien zit deze ook nog op de kuip (omhulsel) vast. (De carrosserie
is heel wat steviger, veiliger, dan die van de Mango en Quest. Zie ik
daar alweer velomobiel.nl liefhebbers boven mij cirkelen? :-))
Of dit, paneel plus kuip, net zo sterk is als de enkelvoudige
aluminium buis constructie van de Quest en de Mango? Dat laat ik maar
aan de experts over ;-)

[...]

Even in het midden of ik het juist interpreteer: mijn kruissnelheid
ligt, nu, bij zo'n 30 km/uur. Als de ronde voltooid is, is de
gemiddelde snelheid ongeveer 22 km/uur. Ik kom niet afgepeigerd aan.
De topsnelheid is iets wat je maar even volhoudt, maar laat ik die
even op ruim 40 km/uur houden (ik heb het dus niet over een heuveltje
af rijden, in Duitsland zie soms 80 km/uur staan, tja).
Dus zou zo'n ronde wat voor mij zijn, even afgezien van afstanden (er
naar toe rijden, gezellig rondje draaien, en weer terug).

Maar een kruissnelheid van tegen de 50 lijkt mij vrijwel onmogelijk,
tenzij je Ymte heet (en dat alleen tijdens een wedstrijd).

Groeten, Theo

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 28 nov 2009, om 13:10 heeft WimH het volgende geschreven:

> [...]
> vaststaand feit, maak je het niet gemakkelijker voor mensen (zoals ik)
> om er eerlijk voor uit te komen dat ze het heerlijk vinden om met die

Ik verwoord gewoon mijn eigen mening, maar weet uit ervaring dat een kruissnelheid van 22-23 km/u door de meeste Quest en Mango rijders als onprettig ervaren wordt. Ik vind het in ieder geval oervervelend.

> [...]
> bochten, bruggetjes, verkeerslichten, onoverzichtelijke kruispunten,
> enz, enz. Dat red je toch echt niet met een inspanning van 65 Watt.

Die 25 km/u en 65 Watt geldt natuurlijk voor gelijkmatig rijden op een vlak wegdek en geen wind. Wil je een gemiddelde snelheid rijden van 25 km/u zoals jij bedoelt, dan is veel meer gemiddeld vermogen benodigd.

> [...]
> "voorbereiden" (= o.a. het klaarzetten van de fiets en op het werk
> weer veilig stallen) optellen. Dan werd het toch meestal samen wel

Over zaken als totale rijtijd en totale tijd onderweg heb ik het niet gehad. Op heel lange ritten, twee weken geleden reed ik een rondje IJsselmeer met een groep van 6 fietsers, een kruissnelheid van rond 32 km/u. Over 312 km resulteerde dat in een gemiddelde snelheid van 28.1 km/u.
Iedereen moet zijn eigen comfortabele snelheid zoeken. Als een groep te snel rijdt is met moeite aan blijven klampen niet goed. Zorg er voor dat je de route kent en kom gewoon wat later aan.
Wim - kan nog meekomen - Schermer

Quesjer

to Ligfiets

On 28 nov, 13:10, WimH <wfh...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> vaststaand feit, maak je het niet gemakkelijker voor mensen (zoals ik)
> om er eerlijk voor uit te komen dat ze het heerlijk vinden om met die

Hoi Wim,
(en anderen natuurlijk)
Je legt hier de vinger op de zere plek in ligfietsland. Er zijn
gewoonweg grote verschillen tussen de rijders onderling, en ook de
behoefte om hiermee te pochen of juist niet varieert enorm. Vandaar
dat je vooral je niet moet laten ontmoedigen door de groep die hier
schermt met onwaarschijn lijk hoge snelheden, doe gewoon je ding, en
wees daar tevreden mee. Als je een toertocht ziet die je aanspreekt is
het makkelijk om de organisator even te benaderen, en je wensen voor
te leggen. Als dat overeen komt heb je een deal, zoniet even goede
vrienden.

Op deze mailinglijst kun je vogels van allerlei pluimage aantreffen,
en daarbij horen liggers als Koen (crosser-minded maar niet snel) en
Niels (erg snel) maar ook zelfbouwers, velomobielrijders, lange-
afstandverslaafden, electronica-freaks, pimpers, nieuwsgierigen,
newbies, rookies tot ervaren rotten. Laat je niet intimideren door een
van dezer groepen. Het hard moeten rijden heb je gelukkig al
afgeleerd, nu nog het groeps-keurslijf afschudden. Blijft alleen nog
maar het genieten van je hobby over! Veel plezier daarbij.....

. Dus ongeveer 30 km/u, maar dat kostte mij toch
> echt wel meer inspanning dan 65 Watt.

Logisch, 30 km. is al ruim harder als de genoemde 25 km.h en daarbij
rijdt je Mango, die naar schatting 20% meer luchtweerstand heeft als
de genoemde Quest. Daarbij scheelt het bijv. ook nog welke banden je
er onder hebt liggen etc. Wim S. staat er om bekend een luie fietser
te zijn: altijd op zoek naar de lichtst rollende banden ;-)

Groet van Quesjer

WimH

to Ligfiets
> maar het genieten van je hobby over! Veel plezier daarbij.....

Quesjer, bedankt voor je positieve reactie.
Maak je maar geen zorgen, want dat genieten lukt echt wel sinds de
aanschaf van mijn "geniet-fiets" de Rans Stratus XP.

> [...]
> er onder hebt liggen etc. Wim S. staat er om bekend een luie fietser
> te zijn: altijd op zoek naar de lichtst rollende banden ;-)

Even voor de volledigheid: Ik REED met een Mango en ik had er Kojaks
onder liggen.

Die liggen nu trouwens ook onder mijn Rans, maar dan de 26" versie.

Wim - wiens hoofd een behoorlijke gelijkenis vertoont met de banden
waarop hij rijdt - Huisman

Koen Van den Bergh

to ligfiets
Op 28 november 2009 11:13 heeft WimH <wfh...@hotmail.com> het volgende
geschreven:

> Als er iemand is die een tocht kent waar comfort voorop staat en de
> snelheid niet belangrijk (lees: laag) is, dan houd ik mij aanbevolen.

Als je het niet erg vind om naar Belgisch Limburg af te zakken kan ik
je er wel aanraden. Momenteel is daar een groepje aan het ontstaan met
bedoeling van minimaal 1x per maand een tocht te doen aan een rustige
snelheid.

Verder wil ik je alvast uitnodigen op het paastreffen, de groep
waarmee ik afgelopen keer mee gefietst heb heeft misschien niet snel
gefietst, maar wel veel plezier gemaakt.

Koen -tegen koude kan je jezelf aankleden, daarvoor moet je niet doorfietsen-

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
WimH schreef:

> Als er iemand is die een tocht kent waar comfort voorop staat en de
> snelheid niet belangrijk (lees: laag) is, dan houd ik mij aanbevolen.

Ik ben wel eens meegereden met ALF en die houden de snelheid op een
kilometer of 22. Bij veel andere clubs zal het niet anders zijn. De
toertocht bij het paastreffen houdt ook een "comfortabele" snelheid aan.

--
Groet van Theo, gaat er nog iemand vanuit Purmerend naar de oliebollentocht? Mol.

Ben van den Boogaard

to ligf...@googlegroups.com

to ligf...@googlegroups.com
Op 28 nov 2009, om 23:00 heeft Ben van den Boogaard het volgende geschreven:

Je weet Ben dat als wij als groep rijden, we ons aanpassen aan de langzaamste.
We hebben je vorig jaar tijdens de aanbrengtocht naar de Oliebollentocht en terug toch ook niet in de steek gelaten?
Wim - misschien beter met een Alleweder rijden, wordt ie tenminste warm :) - Schermer

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Wim Schermer schreef:
[...]

Dan pik ik ook aan. Mag vast wel.

[...]

Kwestie van een beetje toespoor, dan heb je het ook lekker warm in de Quest (^8
--
Groet van Theo, en anders heb ik nog wel een paar beruchte bandjes voor je, Mol.

Ben van den Boogaard

to ligf...@googlegroups.com

Zeker, Wim, en ik heb dat erg gewaardeerd.
Intussen wist ik dat ik jullie ophield en dāt vond ik niet leuk.
Het was op dat moment serieus winter en wanneer je je dan niet warm kunt
trappen...
Maar die AW was niet erg snel.
En ik ook niet.
En Q44?
Viel me bij LEL wat tegen; eerder echter...

Ben - gaat er in ieder geval gauw wat snellere banden onder leggen - vdB.

191.861.807

to Ligfiets
On 28 nov, 21:27, Theo Mol <t...@nixin.nl> wrote:
> Ik ben wel eens meegereden met ALF en die houden de snelheid op een
> kilometer of 22. Bij veel andere clubs zal het niet anders zijn. De
> toertocht bij het paastreffen houdt ook een "comfortabele" snelheid aan.

'kben één keer meegereden met een tourtocht vanuit Dordrecht en heb de
indruk gekregen dat het idd typische tourtochtsnelheid is. Maar om die
snelheid nu comfortabel te noemen... ik heb het in mijn
ligfietscarrière zelden zo afschuwelijk koud gehad. Tourtochten zijn
niet geschikt voor mensen zoals ik, helaas.

grtjs, 191.861.807 - winterfietser

ligfries

to Ligfiets
Wim wijst ons op onze diversiteit.

WimH schreef:

> [...]
> comfortabel fietsen. Ik noem bewust geen snelheid. omdat ik dat niet
> echt belangrijk meer vind. Het ligt echter meer in de buurt van Koen

Er zit inderdaad een heel groot verschil tussen de ene en de andere
rijder.
Het is juist vanwege de zeer grote verschillen tussen de fitte, sterke
rijders en minder sterke rijders dat het bestuur van de NVHPV in het
nieuwe (beleids)plan Menskracht Maakt Mobiel niet alleen aandacht
geeft aan de "bovenkant" (de recordrijders, kilometervreters en
hardrijders) maar juist ook voor de "onderkant".
Als je als vereniging graag wilt bevorderen dat mensen op eigen kracht
mobiel zijn, dan moet je ook op zoek naar manieren van fietsen waar je
ook met weinig kracht en energie nog vooruit komt. Maar om het meeste
eruit te halen bij 65 Watt moet je anders aan de gang dan als je het
meeste uit 250 Watt wilt halen.

Met respect en aandacht voor beide uitersten laat je zoveel mogelijk
mensen meedoen.

Groeten,

Kees - zit stil op dit moment - van Malssen

WimH

to Ligfiets

> Met respect en aandacht voor beide uitersten laat je zoveel mogelijk
> mensen meedoen.

Ik ben trots op onze voorzitter.

Wim - die nog heel lang lid zal blijven van een club met zulke
uitgangspunten - Huisman

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Als de verdeling van langzaam en snel ongeveer hetzelfde verdeelt is
als bij een voedselpiramide, dan ben ik het er hartgrondig mee eens.

Ik bedoel maar te zeggen dat juist snelle rijders zeer afhankelijk
zijn van de veel grotere groep langzamere rijders, die voor een
belangrijk deel het beeld rond de ligfietser vormen.
Maar... het zou natuurlijk kunnen dat het aandeel kilometers van
hardrijders ongeveer even groot is als het aandeel kilometers van
langzamerrijders. En dan is het beeld rond de ligfietser bepaalt door
de groep die het meest opvallen en dan ook nog eens de kleinste groep
vormt.

Dan nog vermoed ik dat het belangrijk is om naar het aantal rijders te
kijken, dus zoals jij voorstelt. Beeldvorming is ook niet alles.

2009/11/29 ligfries <ligf...@gmail.com>:

> Wim wijst ons op onze diversiteit.

--
Groetjes
Hans
http://www.fali.nl

WimH

to Ligfiets

Even voor de volledigheid:
Bovenstaande tekst is niet door mij geschreven/gepost, maar door Koen
Van Den Bergh. Ik ben het wel met hem eens.

Wim - die alleen eer voor zijn eigen epistels wil ontvangen - Huisman

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Koen Van den Bergh wrote:

> [...]
> Als er een gat achter je ontstaat hou je in of stop je
> Iedere groep heeft evenveel recht op pauze

Als je met een groep ergens naar toe wilt is dit niet de beste methode,
vooral niet als de groep wat groter is. Als je met een grotere groep
fietsers ergens naar toe wil kun je dat het beste zo organiseren:

1 voorop rijdt de voorrijder die de weg kent
2 direct daar achter rijden de zwakste en langzaamste fietsers
3 de aanvoerder probeert met een constant vermogen te fietsen (of
constante hartslag) zodat de gene achter hem kan volgen
4 verder naar achter rijden de snellere en meer ervaren rijders
5 hekkensluiter is bij voorkeur een snelle en ervaren rijder
6 als iemand lek rijdt rijdt de rest gewoon door, de hekkensluiter of
een van de andere ervaren rijders biedt assistentie bij de reparatie en
helpt bij het vinden van de aansluiting van de groep
7 als alleen de voorrijder de weg kent blijft de achterste rijder
wachten bij een afslag totdat de hekkensluiter ook bij de afslag is

Direct achter de voorrijder is het het makkelijkste rijden, de variatie
in inspanning om bij de groep te blijven is hier het kleinst en daarom
is dat de plaats voor de zwakste en minst snelle rijders, en het zijn
deze rijders die het tempo van de hele groep bepalen. En door direct
achter de voorrijder te rijden krijgen de rijders die het meeste
behoefte hebben aan pauze ook de meeste pauze.

Verder naar achteren gaat de groep steeds meer jojoen. Het dichtrijden
van gaatjes en de grotere inspanningswisselingen maakt dat achter in de
groep de plek is voor de snelste rijders.

Het doorrijden van de groep bij een lekke band is ook belangrijk. Bij
het wachten op een lekke band koel je alleen maar af en krijg je last
van stijve spieren wat het opgang komen weer moeilijk maakt. Meer dan 1
of twee helpers is echt niet nodig voor de reparatie van een band en het
gat met de groep is echt wel weer dicht te rijden. En vooral als de
groep echt groot wordt kunnen er meerdere lekke banden per tocht op
treden en die komen niet allemaal tegelijk.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Mango54

to Ligfiets

On 30 nov, 11:58, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:

> 1 voorop rijdt de voorrijder die de weg kent
> 2 direct daar achter rijden de zwakste en langzaamste fietsers

Ik ben het hier helemaal mee eens, alleen dan vereist dit ook wel
enige discipline van de snellere rijders. Ik ben zelf niet zo'n
hardrijder en kan in mijn Mango niet dezelfde snelheid rijden als de
heren in de Quest. Ik start dus altijd zo dicht mogelijk achter de
voorrijder. Maar dan komt onderweg het probleem dat er steeds weer
hardrijders inhalen die in de kleine ruimte tot mijn voorligger(en die
ruimte wil ik toch graag i.v.m. plotseling remmen houden, anders is de
kans op kop-staart botsingen wel erg groot) duiken. Daarmee kom ik dus
steeds verder naar achteren in de groep. Ik heb niet zo'n zin om
steeds op te moeten letten en iedere keer als er weer iemand in wil
halen het gat strak dicht te moeten houden, dan zit ik meer in de
spiegels te kijken dan op de weg voor me! En zelf weer inhalen kost nu
juist die extra energie die ik hard nodig heb om gewoon mee te komen.
Dit begint helaas voor mij langzaam aan wel een reden te worden om
niet meer mee te gaan.

Marloes -niet haantje de voorste- Dries

Koen Van den Bergh

to ligfiets
Op 30 november 2009 11:58 heeft H. Wessels <H.We...@picardi.nl> het
volgende geschreven:

> 2 direct daar achter rijden de zwakste en langzaamste fietsers

Ik heb dat nog nooit effectief zien werken. De langzame fietsers
worden in praktijk langzaam naar achter verdrongen.

In praktijk is het beter dat enkele snellere fietsers bewust de
snelheid laag genoeg houden voor iedereen. Daarbij houdt er iemand
contact met de tragere fietsers om te polsen over de snelheid.
Iedereen houdt daarnaast in het oog dat er _achter_ hem/haar geen
groot gat ontstaat door indien nodig (even) wat trager te fietsen. Op
die manier maakt het niet uit waar iemand fietst, enkel dat hij/zij
eerlijk is over wat hij/zij kan.

Sommigen vinden het blijkbaar te moeilijk om hun snelheid aan minder
snelle fietsers, voor hen is het dan misschien beter om niet in groep
te fietsen.

Voor wat ik in sommige berichten heb gelezen: op koude kan je jezelf
kleden. Iemand die harder moet fietsen dan eigenlijk goed gaat krijgt
het echter onvermijdelijk koud tijdens de winter.

Koen -beslist voor een toertocht wat de zwaarste versnelling is die
hij gaat gebruiken-

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 30 november 2009 13:10 schreef Mango54 <mld...@kpnplanet.nl> het volgende:

> [...]

Ik ben het hier helemaal mee eens, alleen dan vereist dit ook wel
enige discipline van de snellere rijders.

Ik zie dit schuiven van snelle rijders tussen voorrijder en de minder sterke rijd(st)ers ook weleens met lede ogen gebeuren. Kennelijk hebben sommige hardrijders niet in de gaten hoe vervelend dit is voor de wat minder snelle fietsers en dat ze echt veel beter achterin kunnen rijden als ze zich wat meer uit willen kunnen leven.

Op zich is het systeem van Hans Wessels echt heel goed, maar het moet vooraf voor iedereen duidelijk zijn. Dit zou kunnen door deze regels te vermelden in het agendabericht op ligfiets.net. Zet deze regels bijvoorbeeld op een aparte webpagina en verwijs ernaar in het agendabericht. Onderweg zou de voorrijder notoire tussenschuivers tot de orde kunnen roepen, maar die heeft eigenlijk al genoeg te doen, dus lijkt me dit een job voor de meer ervaren rijders om ze aan te spreken.

H@rry, bungelt graag aan het elastiek, Lieben.

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On Mon, 30 Nov 2009 13:25:11 +0100, Harry Lieben <harry...@gmail.com>
wrote:

> [...]
ligfiets.net.
> Zet deze regels bijvoorbeeld op een aparte webpagina en verwijs ernaar

Ik heb bij de KaToCo al een voorstel ingeschoten om een dergelijk document
te maken. Misschien is deze discussie een mooi moment om dat document door
te zetten.

> Onderweg zou de voorrijder notoire tussenschuivers tot de orde kunnen
> roepen, maar die heeft eigenlijk al genoeg te doen, dus lijkt me dit
> een job voor de meer ervaren rijders om ze aan te spreken.

Als koprijder heb je hier geen erg in, zolang ze jou tenminste niet
inhalen. Ik denk dat het zelf-corrigerend vermogen vaak groot genoeg is,
zeker onder de ervaren rijders, en helemaal als het bovengenoemde document
er is.

Met enkele grotere en gemengde toertochten (lees: Paas- en Herfsttreffen)
hebben we portofoons gebruikt (of ook mobieltjes) om berichten van
achteruit naar de kop te sturen. Zeker omdat daar de krachtsverhoudingen
erg wisselend kunnen zijn, wil je niet al te grote gaten laten vallen. Is
overigens niet altijd goed gegaan. Het is wel erg handig om de route bekend
te hebben bij zowel kop als staart.

Groet,

Maarten Sneep

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Koen Van den Bergh wrote:
> [...]
>
> Ik heb dat nog nooit effectief zien werken. De langzame fietsers
> worden in praktijk langzaam naar achter verdrongen.

Het is me een paar keer gelukt om een groep zo te organiseren maar het
gaat niet vanzelf zo.

> [...]
> groot gat ontstaat door indien nodig (even) wat trager te fietsen. Op
> die manier maakt het niet uit waar iemand fietst, enkel dat hij/zij

Nee, dit is niet de juiste methode, juist door de snelheidswisselingen
die je hiermee onbedoeld introduceert put je de minder sterke rijder
extra snel uit. Als er verstandige snelle rijders aanwezig zijn in zo'n
groep zien ze echt wel wie het moeilijk heeft en wie niet. Hun staak is
dan niet om te informeren hoe het gaat maar proberen de minder snelle
rijder te overtuigen dat ze voor in de groep thuis horen, ze daar
vervolgens af te leveren en dan langzaam weer laten afzaken met de
duidelijke boodschap aan de volgers: "Niemand haalt X in!".

> Sommigen vinden het blijkbaar te moeilijk om hun snelheid aan minder
> snelle fietsers, voor hen is het dan misschien beter om niet in groep
> te fietsen.

Nee, ook zij moeten zich realiseren hoe zo'n groep zich gedraagt en zich
beseffen dat ze het snelste kunnen fietsen als ze zich naar achteren
laten zakken.

> Voor wat ik in sommige berichten heb gelezen: op koude kan je jezelf
> kleden. Iemand die harder moet fietsen dan eigenlijk goed gaat krijgt
> het echter onvermijdelijk koud tijdens de winter.

Als je het koud krijgt bij het fietsen in een groep dan werk je niet
hard genoeg om de groep bij elkaar te houden.

> Koen -beslist voor een toertocht wat de zwaarste versnelling is die
> hij gaat gebruiken-

Heb je ook niets aan. Ik heb regelmatig gezien dat de voorrijder
aangeeft om een snelheid van 25 km/h aan te houden, want dat kan
iedereen bij houden, en vervolgens met dat tempo ook het valse plat
omhoog rijdt. Met de Twentse liggers was het een kwestie van de hartslag
onder de 120 houden, anders ga ik te hard (tenzij je er voor kiest om
ipv over het fietspad de mulle zandweg te nemen om even lekker te kunnen
racen).

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Harry Lieben wrote:
> [...]
> fietsers en dat ze echt veel beter achterin kunnen rijden als ze zich wat

Misschien moet je die fietsers daarop aanspreken Harry. Ik denk dat jij
als Harry Lieben gezag genoeg hebt om dat te kunnen. En anders zoek je
binnen die groep de rijder op die misschien nog meer gezag of die
rijders heeft. Even uitleggen waarom de snelste rijders niet vooraan
moeten rijden en zorgen dat het goed komt. Ik weet, het is niet simpel
maar hoe meer mesen van dit principe doordrongen raken hoe leuker het
rijden wordt.

> eigenlijk al genoeg te doen, dus lijkt me dit een job voor de meer ervaren
> rijders om ze aan te spreken.

Juist, en daar hoor jij ook bij, Harry!

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 30 november 2009 13:56 schreef H. Wessels <H.We...@picardi.nl> het volgende:

> eigenlijk al genoeg te doen, dus lijkt me dit een job voor de meer ervaren
> rijders om ze aan te spreken.

Juist, en daar hoor jij ook bij, Harry!

Het was ook een soort van notitie aan mezelf idd.

H@rry.

Quesjer

to Ligfiets

On 30 nov, 13:23, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Ik heb dat nog nooit effectief zien werken. De langzame fietsers
> worden in praktijk langzaam naar achter verdrongen.

Hoi Koen,
Ik heb dit fenomeen al diverse tochten helpen toepassen. Driemaal naar
Giessen met dagafstanden van tegen de 200 km. en ook flinke
beklimmingen. Ook ik sta niet bekend als de Hulk, dus rijdt graag
voorin. Als de nood aan de man komt is mijn fiets goed herkenbaar, dus
ook wel gevraagd als achterrijder. En dat is dan ook geen punt. Het is
een kwestie van collectief bewustzijn, en dat moet echt worden
gekweekt. Maar als de hele groep, vaak geholpen doordat het mis ging,
weer even met de pedalen op de feiten is gedrukt gaat het heel goed.
En is inderdaad de hele groep het snelste aan de eindstreep. Het leuke
is dat ik al vaak heb gezien dat de zogenaamde snelle groep maar heel
weinig sneller is. Gewoon kalm rijden, en dat kan dan vrijwel zonder
pauze, brengt je even ver als hard rijden en pauzes nodig hebben.

Het lastigste is nog niet eens het voorin laten rijden van de
langzamere rijders. Nee, het lastigste blijkt steeds weer dat jij
verantwoordelijk bent voor ......... jouw achterrijder. Die moet je
constant in het oog houden om te voorkomen dat er gaten ontstaan. Doe
je dat niet, dan kan die achterrijder jou en de hele groep kwijtraken
als opeens ergens wordt afgeslagen. Door op die kruising te blijven
wachten (waarbij je dus moet vertrouwen dat jouw voorrijdser weer op
jou wacht, en diens voorrijder weer op haar etc. etc. kan de ketting
nooit echt worden verbroken. Natuurlijk kun je wel de situatie hebben
dat je afspreekt met lekrijders incl. helpers dat je niet wacht. Maar
dan kan er telefonisch of via walky talky worden overlegd indien er
iets te overleggen valt.

Bij klimmen gaat het wat anders. Dan rijdt iedereen op eigen tempo
omhoog, en hergroepeer je boven. Vaak is daar ook een mooi punt met
uitzicht of zo. Helaas geldt het hier niet dat de zwakkere broeders de
langste pauze krijgen. Maar je kunt niet alles hebben.

Het is ook gewoon leuk, om te zorgen dat je precies daar een
druppeltje olie legt waar die nodig is. Dat kan een opbeurend woordje
zijn, een koekje uitdelen, of de voorrijder helpen herinneren aan het
tempo als ie er langzamerhand vandoor dreigt te stuiven......maar ik
ben ook wel eens een berg opgesleept. Als het groepsrijden vlotjes
gaat is dat heel goed voor het groepsmoraal. (En ja, andersom geldt
evenzeer.....)

Groet van Quesjer -elk jaar wel weer een paar tochten waar dit te pas
komt-

MdH

to Ligfiets
Het probleem is dat niet iedereen op de hoogte is van deze
'afspraken'.
De meeste mensen rijden toch de meeste kilometers alleen.
Dan hoef je helemaal geen rekening te houden met de ander.
Ik rij zelf ook bijna nooit in een groep.
Ben vorig jaar voor het eerst naar de OBT geweest en dit jaar voor het
eerst met mijn eigen Q naar Borkum.
Vond het zo leuk om mee te zijn dat ik steeds de neiging had naar
voren in de groep te willen rijden.
Heb toen ook wel de discussie over de te hanteren snelheid voor de
'langzamere' rijders meegekregen.
Ik zat uiteindelijk in de langzame groep, die niet eens als laatste in
Eemshaven aankwam.
Heel relaxed onderweg geweest.

Groetnis, Martin -Roadrunnerquest- de Haan

Quesjer

to Ligfiets

On 1 dec, 08:06, MdH <mdehaa...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Ik rij zelf ook bijna nooit in een groep.
> Ben vorig jaar voor het eerst naar de OBT geweest en dit jaar voor het

Hoi Martin,

Dit is net een wat minder voorbeeld, omdat M. voorreed, en vooraf had
aangegeven minimaal 30 te willen rijden. Menigeen -ik incluis- heeft
dit opgevat als een verschrijving, en dacht dat het om maximaal 30
ging. De snelheid ging dan ook al snel een aantal zwaar boven de pet,
maar dan is het al te laat voor overleg. Hier had een wat helderder
communicatie waarschijnlijk wat frustraties kunnen voorkomen, en
hadden we meteen twee groepen kunnen formeren. Maar ja, dat is zoals
altijd: achteraf is het makkelijk kritiek leveren...... Uiteindelijk
zijn die twee groepen alsnog ontstaan, en zoals zo vaak was de
uiteindelijke gemiddelde snelheid van beide groepen ongeveer gelijk.

Groet van Quesjer

> Vond het zo leuk om mee te zijn dat ik steeds de neiging had naar
> voren in de groep te willen rijden.

Dat is helemaal geen punt hoor, een beetje door de groep heen rijden,
als je de voorste plaatsen maar reserveert voor hen die dit nodig
hebben, evenals de laatste......
Groet van Quesjer

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
On 1 Dec 2009, at 18:18, Quesjer wrote:

> Dit is net een wat minder voorbeeld, omdat M. voorreed, en vooraf had
> aangegeven minimaal 30 te willen rijden.

Dat had ik inderdaad aangegeven :-) Het velomobieltreffen naar Borkum trok aanzienlijk meer deelnemers met een lagere kruissnelheid dan ik verwacht had. Helaas hadden slechts twee mensen aangegeven die snelheid te hoog te vinden en daarmee heb ik ook overlegd. Bij de edities van voorgaande jaren (naar Giessen) lag de kruissnelheid van de deelnemers aanzienlijk hoger en konden we ondanks de heuvels een rijdend gemiddelde van 28-29 km/h aanhouden.

/Mars

Quesjer

to Ligfiets
Geen kritiek hoor, maar naar Giessen gingen we altijd met twee
groepen, een langzame en een snelle. Jij zat dan bij de snelle, en
hebt dus minder meegekregen hoe de langzame groep reed. Ik zat
steevast bij de langzame.
Veel rijders zullen zichzelf al wel hebben uitgeselecteerd vanwege het
heroische karakter van die reis. Dus houdt je vanzelf de sterkere
rijders over..... Nu ging de tocht over vlak terrein, waardoor
mogelijk rijders nu hun kans zagen om ook eens mee te rijden met de
tocht der tochten.........en was er aanvankelijk maar een groep, met
de door jou aangegeven snelheid, die dus door menigeen als schrijffout
was geinterpreteerd. Maakt niet uit, over het algemeen heeft iedereen
een goede tocht gehad. Ik wel in elk geval.

Groet van Quesjer