Velomobielen, oliebollentocht en hoogte

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Dit is een berichtje voor velomobilisten die aan de oliebollentocht
mee gaan doen. Alle anderen mogen dit bericht negeren.

Vandaag hebben we (een deel van) de route voorgereden. Langs de
geplande route komen we een obstakeltje tegen, een hoogtebeperking. We
weten al dat een Mango en Quest hier onderdoor komen, maar voor de
overige velomobielen zijn we niet zo zeker.

Vandaag daarom de hoogte maar eens opgemeten: 102 cm, en dan kom je
waarschijnlijk net klem te zitten. Dus: als je velomobiel met jou erin
op het hoogste punt hoger is dan 101,5 cm, dan horen we dit graag, we
kunnen de route vrij eenvoudig aanpassen, maar wat we nu verzonnen
hebben is waarschijnlijk leuker.

Ter indicatie: een normaal afgestelde quest heeft nog ongeveer 10 cm
vrij boven het hoofd van de bestuurder.

Groet,

Maarten - route door Leidsche Rijn kort voor de tocht nog even
controleren - Sneep

Jaap P.

to Ligfiets
On 8 nov, 22:25, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
> hebben is waarschijnlijk leuker.

> Maarten - route door Leidsche Rijn kort voor de tocht nog even

Ook even nagemeten Maarten.
Een onbeladen Versatile op een dikke achterband komt op net geen 100
cm, dus dat moet lukken.
Het regendakje moet dan wel thuisblijven, want met dak erop is het
zo'n 107 cm.

Tot de oliebollentocht (en de open bollen tocht op 18 april)
Jaap P.

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 10 nov 2009, at 23:34, Jaap P. wrote:

> Ook even nagemeten Maarten.
> Een onbeladen Versatile op een dikke achterband komt op net geen 100
> cm, dus dat moet lukken.

Bedankt voor de moeite.

> Het regendakje moet dan wel thuisblijven, want met dak erop is het
> zo'n 107 cm.

Toch heb ik het vermoeden dat de versatile rijders die een dakje hebben bij deze tocht niet van plan zijn om als cabrio te rijden. We denken er nog even over. Er is al een alternatieve route verzonnen, die is toch al nodig voor de DuoQuest.

Groet,

Maarten

Pleeboy

to Ligfiets
Mijn waw is met durano's vooraan en een perfect moirree 47 mm
achteraan, en smart-knipperlichtjes bovenop de waw zo'n 95cm hoog...

Quemo

to Ligfiets
On 10 nov, 23:41, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:

> Toch heb ik het vermoeden dat de versatile rijders die een dakje hebben bij deze tocht niet van plan zijn om als cabrio te rijden. We denken er nog even over. Er is al een alternatieve route verzonnen, die is toch al nodig voor de DuoQuest.

Ligt er een beetje aan hoe het dakje is vastgemaakt maar een simpele
mogelijkheid is even het dakje naar voren klappen en dus op de neus
leggen, er onderdoor en dakje weer naar achteren klappen.

Quemo -dendert dagelijks met Quest met Versatiledakje met hoge
snelheid onder slagbomendoor-

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

Maar heb je de onbeladen hoogte van je Quest met dakje al opgemeten? Die
zou best eens onder de 1 meter kunnen blijven. Wordt het dakje eigenlijk
lager als je het naar voren klapt?

Maarten Sneep

Quemo

to Ligfiets
On 11 nov, 16:31, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:

> Maar heb je de onbeladen hoogte van je Quest met dakje al opgemeten?

Nog niet.

[rent naar de garage met waterpas en rolmaat]

97 centimeter als ik het goed gemeten heb. Laat het een centimeter
meer zijn en je zit nog goed.

> Die zou best eens onder de 1 meter kunnen blijven.

Dat klopt dus. Maar ik had het dus over de Versatiles, die zijn
duidelijk wèl wat hoger.

> Wordt het dakje eigenlijk lager als je het naar voren klapt?

Een klein beetje volgens mij. Waarbij het bij de Versatile volgens mij
meer verschil maakt dan met de Quest in verband met het verschil in
vorm van de neus.

Quemo -legt soms het dakje voorover geklapt en 'binnenstebuiten' op de
neus van de fiets als hij de kleine in de fiets meeneemt-

Reinier

to Ligfiets

On 11 nov, 15:32, Quemo <qu...@ziggo.nl> wrote:

> Quemo -dendert dagelijks met Quest met Versatiledakje met hoge
> snelheid onder slagbomendoor-

; )
Spannend!

Reinier

beekie

to Ligfiets
zulke uitspraken vragen om een demo he quemotjeeeeeeeeeeeeeeee

Marco Roepers

to ligf...@googlegroups.com
Hoi allemaal,

Op 08-11-09 heeft Maarten Sneep<maarte...@xs4all.nl> het volgende
geschreven:

> [...]

> hebben is waarschijnlijk leuker.
>
> Ter indicatie: een normaal afgestelde quest heeft nog ongeveer 10 cm

Hoewel ik met mijn tweegewielde fietsen niet mee mag doen en vanwege
drukke werkzaamheden in dat deel van het jaar ook niet mee kan doen,
verbaas ik mij erover dat de discussie zich vooral toespitst op
Versatile met dakje. En dat terwijl er vorig jaar ook een Cab-bike
cabin en Leitra hebben meegedaan, als ik de foto's nog eens doorneem.
Als een Versatile met dakje hoger is, dan toch ook deze fietsen. De
bewuste deelnemers zitten zitten hier blijkbaar niet op de lijst.

Groet,

Marco -Leitra is de leukste (en de duurste?)-Roepers

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 12 nov 2009, at 20:46, Marco Roepers wrote:

> [...]
> Versatile met dakje. En dat terwijl er vorig jaar ook een Cab-bike
> cabin en Leitra hebben meegedaan, als ik de foto's nog eens doorneem.

Dan ben ik erg benieuwd naar die foto's. Ik heb net mijn collectie van 2008 doorgenomen, en het enige model dat daar op staat dat mogelijk een probleem zou kunnen zijn is de Sunrider, Leitra's en Cab-bikes zijn vorig jaar niet geweest. Nu acht ik het beslist mogelijk dat er alsnog Leitra's en Cab-bikes komen. In noodgevallen kunnen we de route in een zeer laat stadium omgooien.

> [...]
>
> Groet,
>
> Marco -Leitra is de leukste (en de duurste?)-Roepers

De prijslijst vraagt om erg zorgvuldig lezen, anders heb je een heel andere fiets dan je verwacht. En ja: als velomobiel kan de eindprijs erg oplopen.

Groet,

Maarten

Marco Roepers

to ligf...@googlegroups.com
Op 12-11-09 heeft Maarten Sneep<maarte...@xs4all.nl> het volgende
geschreven:

> [...]
> komen. In noodgevallen kunnen we de route in een zeer laat stadium omgooien.

Het blijkt dit filmpje te zijn geweest en het gaat bij nader inzien om
(een paar?) jaar eerder.

> De prijslijst vraagt om erg zorgvuldig lezen, anders heb je een heel andere
> fiets dan je verwacht. En ja: als velomobiel kan de eindprijs erg oplopen.

Van de prijs schrik je toch wel en de prijs vermeld op
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=335 lijkt mij een paar
duizend euro te laag te liggen. Ik geloof dat een complete Leitra een
kleine 8.000 euro kost.

Groet,

Marco -heeft dat er niet voor over-Roepers

EuroQuest

> [...]
> Dit is een berichtje voor velomobilisten die aan de oliebollentocht
> mee gaan doen. Alle anderen mogen dit bericht negeren.

Vandaag heb ik het agendabericht over de oliebollentocht 2009
(http://www.ligfiets.net/agenda/evenement.php3?id1=2274)
verder bijgewerkt. Er staat nu ook een Streetview-link in naar het
infameuze hekje van Maarten.
Houd dit agendabericht in de gaten voor het laatste nieuws rond de
tocht.

Theo - in de slag met de gemeente over nòg een hekwerk - van Soest

Quemo

to Ligfiets
On 14 nov, 13:23, EuroQuest <kegg...@gmail.com> wrote:

> [...]
> tocht.
>
> Theo - in de slag met de gemeente over nòg een hekwerk - van Soest

Lijkt me ook. Wat een belachelijk gedoe!

Maar even meer ontopic: volgens mij krijg je een Alleweder en
Versatile zonder problemen tússen die hekjes door. Met een Quest zit
je met de draaicirkel maar de Versatile en Alleweder redden dat
volgens mij wel.

Quemo -maar er onderdoor is natuurlijk handiger-

EuroQuest

to Ligfiets
On 14 nov, 16:33, Quemo <qu...@ziggo.nl> wrote:

> [...]
> Versatile zonder problemen tússen die hekjes door. Met een Quest zit
> je met de draaicirkel maar de Versatile en Alleweder redden dat

Maar 'tis natuurlijk wel een aardig fotomoment!

Theo - af en toe gezocht naar uitdagingen - van Soest

Richard Bremmer

to ligf...@googlegroups.com
Op 14 november 2009 18:10 schreef EuroQuest <keg...@gmail.com> het volgende:

Maar 'tis natuurlijk wel een aardig fotomoment!

Theo - af en toe gezocht naar uitdagingen - van Soest

Als de eigenaren van de 'probleemfietsen' er geen moeite mee hebben, kunnen de fietsen toch wel even door een paar man over de hekjes getild worden? Dan kan de groep toch bij elkaar blijven en de mooiste route nemen.

Richard - nog mooier fotomomentje - Bremmer

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

Even verderop zit een tweede hekje, van hetzelfde formaat (zelfde breedte, ongeveer 3 cm hoger). Maar tillen behoort beslist tot de mogelijkheden.

Maarten

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Levert inderdaad mooie fotomomenten op. Tijdens de velomobiel tocht
naar Borkum was zelfs de DuoQuest niet te zwaar om over een bijna
manshoog hek te worden getild.
http://tinyurl.com/yff4qsj
Op de terugweg moest de DuoQuest op - http://tinyurl.com/yjdnk3t - een
aanhangwagen getild worden. En even later er weer af - http://tinyurl.com/yh99co4

Wim - snelle camera :) - Schermer

EuroQuest

to Ligfiets
De organisatie van de oliebollentocht 2009 verloopt voorspoedig. De
oliebollen zijn besteld. De route is uitgekristalliseerd. Omdat de <a
href="http://www.ligfiets.net/nvhpv/">NVHPV</a> 25 jaar bestaat,
trakteert de vereniging op koffie en taart tijdens de pauze in
Haarzuilens. Ben je nog geen lid, dan liggen er inschrijfformulieren
klaar! Of wacht niet en <a href="http://www.ligfiets.net/nvhpv/
lidmaatform.php3">word nu lid</a>. Zoals voorheen in deze draad gemeld
zij er ook enkele hoogtebeperkingen. Op http://www.ligfiets.net/agenda/evenement.php3?id1=2274
kunnen jullie het laatste nieuws teruglezen, dus houd de aganda in de
gaten.
Ik ben nog steeds op zoek naar enkele voor- en achterrijders die de
route in hun gps hebben staan en zodoende als als wegwijspiet kunnen
optreden. Als je dat wil doen, reageer dan even rechtstreeks naar mij.
Wacht niet te lang met inschrijven; de sluitingsdatum is 21 december.

Theo - mag het in het Cycle Vision comité niet over de oliebollentocht
hebben - van Soest

EuroQuest

to Ligfiets
Soms heeft zo'n evenement ook concrete positieve effecten voor het
lokale fietsklimaat. Zo wordt nu een nogal zinloos en verder overbodig
hek weggehaald. Zie http://www.kegge13.nl/fiets/index.php?i=Utrecht_Leidsche_Rijn/Langerakbaan.htm

Theo - waar is Cycle Vision in 2010? - van Soest

Quesjer

to Ligfiets

On 25 nov, 19:56, EuroQuest <kegg...@gmail.com> wrote:
> [...]
> hek weggehaald. Ziehttp://www.kegge13.nl/fiets/index.php?i=Utrecht_Leidsche_Rijn/Langera...
>
> Theo - waar is Cycle Vision in 2010? - van Soest

Vertrouwen in de ambtenarij is goed, maar soms........

Misschien is het niet zo'n gek idee om stiekum even te kijken welk
gereedschap nodig is om het hek zelf even te demonteren, de avond
tevoren of zo.....
Zo hebben we voor de race in Zwolle ook nog eigen maatregelen moeten
treffen, waar een haakse slijper aan te pas moest komen. Ook hier was
beloofd dat een stel uitstekende bouten zou worden weggehaald. Het
kwam er niet meer van.
Ook best wel leuk hoor, een beetje anarchistische actie.....

Groet van Quesjer

EuroQuest

to Ligfiets

On 25 nov, 21:45, Quesjer <quest...@gmail.com> wrote:
> Vertrouwen in de ambtenarij is goed, maar soms........

Daar heb ik al rekening mee gehouden. Een simpele ringsleutel
volstaat!

Theo - half december op pad met een setje ringsleutels - van Soest

EuroQuest

to Ligfiets
De organisatie is op zoek naar rijders die meedoen aan de
oliebollentocht en dan op basis van een gps-track als voor- of
achterrijder willen functioneren.
Wie wil dat doen?

Theo - kernsplijting kan nog wel, maar EuroQuestsplijting is toch echt
onmogelijk - van Soest

Pieter Jan

to Ligfiets
Ik heb nog niet eerder met mijn Quest in een groep gereden, dus ben ik
waarschijnlijk niet de meest geschikte persoon als voor- danwel
achterrijder. Daarbij ben ik een vrij langzame fietser, dus
achterfietser is sowieso niet zo'n goed idee.

Maar, ik rij wel mee en heb GPS aan boord, dus als iemand de weg niet
weet mag ie gerust achter me aan rijden.

Pieter Jan

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 22 november 2009 13:43 schreef EuroQuest <keg...@gmail.com> het volgende:

[...]

Hallo Theo,
Ik heb de gpx files zojuist gedownload. Omdat ik ook film ben ik enkel als achterrrijder beschikbaar (die wellicht zo af en toe naar voren stormt voor een mooi shot).
H@rry, eerste filmpje dit jaar al tijdens de tocht online?, Lieben.

Quemo

to Ligfiets
On 14 dec, 12:58, EuroQuest <kegg...@gmail.com> wrote:
> De organisatie is op zoek naar rijders die meedoen aan de
> oliebollentocht en dan op basis van een gps-track als voor- of
> achterrijder willen functioneren.
> Wie wil dat doen?

Ik rijd met GPS en heb je tocht al zo goed en kwaad als het ging
ingevoerd in OziExplorer.
Alleen ben ik tegen wat problemen aangelopen. Ik maak gebruik van 3
verschillende programma's waarbij duidelijk is dat de route soms niet
over wegen lijkt te lopen. En op sommige plekken kan ik zo in Google
Maps niet goed beoordelen welke weg van parallelwegen ik moet hebben
of hoe een weg loopt omdat de boel nog niet in kaart gebracht is bij
de luchtfoto's.

Op basis waarvan heb je de track gemaakt? 1) opgenomen met GPS tijdens
voorrijden of 2) op basis van Google Maps luchtfoto's, of 3) op basis
van Google Maps kaarten of 4) op basis van Garmin Mapsource (zo ja,
met welke kaarten)?

Achterrijden wil ik ook wel (maar niet beiden tegelijk ;-) )

Quemo -wil best voorrijden maar lijkt keren na foutrijden met een
enorme 'aahnanger' niet zo handig

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 15 dec 2009, at 06:52, Quemo wrote:

> [...]
> voorrijden of 2) op basis van Google Maps luchtfoto's, of 3) op basis
> van Google Maps kaarten of 4) op basis van Garmin Mapsource (zo ja,

5) Fietsrouteplanner, en uiteraard 1).

Leidsche Rijn is zo nieuw, die wegen staan zeker niet overal op luchtfoto's.

Ik hoop dat je gezien hebt dat ik met symbooltjes aangegeven heb waar de tricky punten zitten: waar we echt op het fietspad moeten, en waar dat absoluut niet verstandig is.

> Achterrijden wil ik ook wel (maar niet beiden tegelijk ;-) )
>

> Quemo -wil best voorrijden maar lijkt keren na foutrijden met een
> enorme 'aanhanger' niet zo handig

Lijkt ook niet handig. Bij voorkeur hebben we iemand die een beetje bekend is in Utrecht, en op de 26ste mee kan bij de laatste inspectie. Voor achterrijders misschien niet zo belangrijk als voor voorrijders, maar ook prettig.

Groet,

Maarten - medebedenker - Sneep

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
Ik woon in Breukelen, zo de route is grotendeels bekend voor mij. Helaas heb
ik geen GPS en kan ik ook niet de 26ste meefietsen (Tweede kerst dag, he?) Ik
kan het wel komend weekeind op de zaterdag fietsen en het uit mijn hoofd
rijden als dat goed genoeg is. Mijn velomobiel heeft ook een fatzoenlijk
remlicht en richtingaanwijzers.

Wel lijkt mij een oversteek bij de pont wel lachen en de vecht af fietsen van
Nieuwersluis tot aan Maarssen.

Groet,

Gele Quest

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 15 dec 2009, at 14:54, Gele Quest wrote:

> [...]
> kan het wel komend weekeind op de zaterdag fietsen en het uit mijn hoofd
> rijden als dat goed genoeg is. Mijn velomobiel heeft ook een fatzoenlijk

Ik ben flexibel, en kan de route de 27ste ook wel laten zien, a.s. zaterdag weet ik nu nog niet - is voor mij nog even fris. Ik ben nu bezig om een papieren kaart te maken. Die lijkt toch al handig als backup. Theo en ik willen de route toch al uit ons hoofd (kunnen) rijden.

> Wel lijkt mij een oversteek bij de pont wel lachen en de vecht af fietsen van
> Nieuwersluis tot aan Maarssen.

Eén keer naar de afmetingen van dat pontje kijken, en dan daar 100 velomobielen op denken, en dat plan blijft bij lachen. Met een keer of 16 heen en weer varen zijn we wel aan de overkant...

Groet,

Maarten

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
On Tuesday 15 December 2009 15:06:38 Maarten Sneep wrote:

> Ik ben flexibel, en kan de route de 27ste ook wel laten zien, a.s. zaterdag
> weet ik nu nog niet - is voor mij nog even fris.

Oh, zelf rijden lukt wel. Achteraf telefonisch overleggen of het allemaal
klopt is ook goed. Daarna kunnen wij het wel fietsen, ik hoef namelijk alleen
het stukje te doen die ik niet ken (hartje Utrecht en leidscherijn tot aan
Haarzuilens)

> Eén keer naar de afmetingen van dat pontje kijken, en dan daar 100
> velomobielen op denken, en dat plan blijft bij lachen. Met een keer of 16
> heen en weer varen zijn we wel aan de overkant...

100 MAN! Tja, dan is het wel lachen voor de eerste vijf ritjes. Daarna wordt
het grijnsen.

--
Gele Quest

EuroQuest

to Ligfiets
In november schreef ik:

> [...]
> infameuze hekje van Maarten.
> Houd dit agendabericht in de gaten voor het laatste nieuws rond de

De route is één hek armer. Hoera!
Verder heb ik op de agenda (http://www.ligfiets.net/agenda/
evenement.php3?id1=2274)
informatie geplaatst over de groepsindeling en problemobielen.

Kijk ook even naar het nieuwsbericht over rijden in groepen:
http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=3153&volledig=1

Theo - hoopt dat het tijdens de appelflappentocht toch minder glad is
- van Soest

EuroQuest

to Ligfiets
Beste ligfietslijsters

Na de enorme sneeuwval vraag ik mij af hoe ik moet omgaan met de
aanmeldingen voor de Oliebollentocht
En belangrijker: moet ik taart reserveren voor 120 personen of laten
een hoop mensen het nu afweten?

Zou iemand op korte termijn een enquete willen plaatsen op
ligfiets.net met de volgende opties?

Deeelneming Oliebollentocht:
-Ik heb mij ingeschreven en kom zeker
-Ik heb mij ingeschreven en kom als het niet slechter wordt
-Ik heb mij ingeschreven en kom misschien
-Ik heb mij niet ingeschreven en kom misschien
-Ik heb geen velomobiel

Bij vragen graag even rechtstreeks contact.

Theo - toch een beetje ongerust - van Soest

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> -Ik heb mij ingeschreven en kom misschien
> -Ik heb mij niet ingeschreven en kom misschien

Ik mis:
-Ik heb mij niet ingeschreven en kom niet

maar los daarvan: waarom niet comminiceren naar de deelnemers?

Grrz
Rode Pioneer

Tiep met mij op: http://tinyurl.com/5p6od6
Rode Pioneer adviseert: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

Quest 273

to Ligfiets, keg...@gmail.com
On 21 Dec 2009, at 16:49, EuroQuest wrote:

> [...]
> -Ik heb mij ingeschreven en kom misschien
> -Ik heb mij niet ingeschreven en kom misschien

Het is verstandiger om de mensen persoonlijk een email te sturen; je hebt de emailadressen beschikbaar via de inschrijflijst van Ligfiets.net. Voor details daarover kun je buiten de lijst contact opnemen. Een enquête is zinloos.

Toen ik de tocht in Wageningen organiseerde (het was toen koud), heb ik vooraf al in de aankondiging gezet dat inschrijving tot een betalingsverplichting leidde. Er hebben zich toen uiteindelijk slechts 2 mensen afgemeld en heb ik geen geld hoeven te innen, hoewel ze zelf aangaven het te willen betalen.

/Marcel

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 21 december 2009 16:49 schreef EuroQuest <keg...@gmail.com> het volgende:
Hallo Theo,
Hoe begaanbaar is het op dit moment in en rond Utrecht? In het buitengebied van Groningen kun je een tocht met velomobielen wel vergeten.
H@rry.

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
On 21 Dec 2009, at 17:08, Harry Lieben wrote:

> Hallo Theo,
> Hoe begaanbaar is het op dit moment in en rond Utrecht? In het buitengebied van Groningen kun je een tocht met velomobielen wel vergeten.

Gelukkig is het nog bijna 7 dagen tot de OBT en vanaf woensdag dooi voorspeld.

/Mars

Maarten Sneep

> [...]

> Hoe begaanbaar is het op dit moment in en rond Utrecht? In het buitengebied van Groningen kun je een tocht met velomobielen wel vergeten.

Dag H@rry,

Theo en ik rijden te tocht op de 26ste voor. Waar nodig verleggen we de route, en dat zullen we hier melden. In de stad zal het wel gaan, daarbuiten weet ik het nu niet. We nemen niet de allersmalste paadjes, ik denk dat het grotendeels goed gaat.

Maarten

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
On Monday 21 December 2009 16:55:56 Quest 273 wrote:

> [...]
> betalingsverplichting leidde. Er hebben zich toen uiteindelijk slechts 2
> mensen afgemeld en heb ik geen geld hoeven te innen, hoewel ze zelf

Laten wij maar hopen dat het niet afstuurd op averechtese gedracht. (Meeste
gaan toch, zo ik hoef niet.)

Groet,

Gele - Straks met winterbanden - Quest

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Ik kom.

Is alleen niet duidelijk met welke fiets. ;)

--
Groetjes
Hans -respect voor de mensen die heen en weer fietsen. Mijn knieën

beekie

to Ligfiets

> Is alleen niet duidelijk met welke fiets. ;)

wat dagt je van je Q1?:P lol

groet marcel- sneeuwketting mee de 28e?-beekmans

EuroQuest

to Ligfiets
De deelnemers aan de oliebollentocht hebben allemaal een e-mail
ontvangen (als het goed is).
De reactie daarop waren hartverwarmend, waarvoor dank!

Eigenlijk zegt iedereen: "ik kom", wat de grote waardering voor dit
evenement aangeeft.
Er waren twee afmeldingen om heldere redenen die niets met het weer
van doen hebben.

Dus als de huidige dooi zo doorzet verwacht ik 113 deelnemers in 112
velomobielen.

Theo - al twee dagen op de bukfiets - van Soest

Maarten Sneep

to Ligfiets
Hoi,

Net voor het diner van tweede kerstdag hebben Theo en ik de
oliebollentocht nog even voorgereden. Sommige delen van de tocht waren
erg interessant. We verwachten dat de dooi van morgen hierin nog
verbetering zal brengen. Op enkele kleine stukjes na was het parkoers
vandaag al goed te berijden.

We hebben een paar foto's gemaakt en online gezet [1]. Schrik niet van
het witte wegdek, echt het zal beter zijn.

Tot maandag,

Maarten en Theo

[1] http://www.xs4all.nl/~msneep/ligfiets/oliebollen2009/

PS. een laag verzet is best prettig op een dergelijke ondergrond.

EuroQuest

to Ligfiets

On Dec 26, 10:08 pm, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:
> Tot maandag,

Na het toetje hebben we nog even nagedacht over het rijden in groepen.
Onze inschatting is dat we in Leidsche Rijn best als één groep kunnen
rijden. Dus als we het Amsterdam-Rijnkanaal gepasseerd zijn zal de
eerste groep zich een beetje inhouden zodat de volgende twee groepen
kunnen aansluiten.

Theo - de sigaar overgeslagen - van Soest

Quemo

to Ligfiets
On 26 dec, 22:08, Maarten Sneep <maarten.sn...@xs4all.nl> wrote:

> PS. een laag verzet is best prettig op een dergelijke ondergrond.

Quemo -denkt dat hij z'n Schwalbe Furious Fred nog maar even om z'n
achterwiel laat liggen-

EuroQuest

to Ligfiets

On Dec 26, 10:46 pm, EuroQuest <kegg...@gmail.com> wrote:
> Dus als we het Amsterdam-Rijnkanaal gepasseerd zijn zal de
> eerste groep zich een beetje inhouden zodat de volgende twee groepen
> kunnen aansluiten.

Dat betekent dat de minder snelle rijders het beste in de eerste groep
kunnen rijden en de raggers in de laatste groep...

Theo - en nu de kou in - van Soest

EuroQuest

to Ligfiets
Een sneeuw-update vanuit Utrecht-noord:

Bij mij in de buurt was in het geheel niet gestrooid. Toch is nu,
zondagochtend, ook hier de sneeuw vrijwel verdwenen. Kortom, het gaat
helemaal goed komen.

Theo - je zou de sneeuw al bijna gaan missen - van Soest

Pieter Jan

to Ligfiets

Bedankt voor de update.
Vanwege de sneeuw heb ik een Perfect Moiree 54 op mijn achterwiel
liggen, maar daarmee ben ik nu zo traag dat de rit richting Utrecht me
te lang gaat duren.

Dus daar kan nu weer een Kojak op (of voor de zekerheid toch maar een
Marathon)

Pieter Jan

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 27 dec 2009, om 12:06 heeft Pieter Jan het volgende geschreven:

> Bedankt voor de update.
> Vanwege de sneeuw heb ik een Perfect Moiree 54 op mijn achterwiel
> liggen, maar daarmee ben ik nu zo traag dat de rit richting Utrecht me
> te lang gaat duren.

Je vergist je. De Perfect Moiree is zo ongeveer de lichtst lopende band die er bestaat, ondanks zijn relatief hoge gewicht. Er zijn nog enkele lichter lopende banden, zoals de Furious Fred en de Super Moto, maar deze banden zijn kwetsbaarder of hebben zelfs helemaal geen anti-lek bescherming.
Dat je moeilijker vooruit komt, ligt primair aan de temperatuur en/of je eigen conditie.

> Dus daar kan nu weer een Kojak op (of voor de zekerheid toch maar een
> Marathon)

De Kojak en al helemaal de Marathon, lopen zwaarder dan de Perfect Moiree.

Wim - nu voorkeur voor de Perfect Moiree - Schermer

Pieter Jan

to Ligfiets

Ik weet dat ik me vergis, ik heb de reviews en tests gelezen, maar
mijn laatste woon-werk rit had ik heenreis een gemiddelde van 25,5 en
terug 26 km/u.
Nou had ik wel redelijk veel bagage bij me (o.a. een stel bergschoenen
voor als ik de Quest door de sneeuw zou moeten duwen), had ik niet
voldoende geslapen, was het koud, en maakte de sneeuw sommige
kruisingen wat lastiger te nemen, dus het is zeker geen eerlijke
vergelijking.

Echter, fietsen is erg psychologisch, en de band voelt voor mij nu erg
langzaam. Dan neem ik liever het zekere voor het onzekere en rij op
zo'n lange tocht met een band die ik ken, dan een band die goed uit de
tests is gekomen.

Pieter Jan - Begint toch te twijfelen, dus misschien eerst nog maar
even een proefritje

Pieter Jan

to Ligfiets
On 27 dec, 13:58, Pieter Jan <baronenqu...@gmail.com> wrote:
> [...]

> tests is gekomen.
>
> Pieter Jan - Begint toch te twijfelen, dus misschien eerst nog maar

Nog even een toevoeging:
Ik heb de 20 inch versie en ik heb hem opgepompt tot 4 bar, zoals als
maximum op de band aangegeven. In jouw tests zie ik dat de band (in
ieder geval de 26 inch versie) op 5 bar veel beter loopt. Kun je de PM
ongestraft een bar te hoog oppompen?

Pieter Jan

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Jazeker, je kunt zelfs wel tot 8 bar oppompen. De band houdt dat wel, je velg gaat er eerder aan.
5 bar in een Perfect Moiree is de standaard waarde die ik er in pomp.
Op 5 bar loopt een Perfect Moiree 26 10% lichter dan op 4 bar.
Wim - en dat merk je - Schermer

Bas Dekker

to ligf...@googlegroups.com
Pieter Jan schreef:

> [...]
> maximum op de band aangegeven. In jouw tests zie ik dat de band (in
> ieder geval de 26 inch versie) op 5 bar veel beter loopt. Kun je de PM

Ik vind de Perfect Moiree op mijn 20 inch achterwiel een vrij lompe band en
denk na montage altijd dat ik in een rupsvoertuig zit. In de sneeuw deed hij
het echter stukken beter dan mijn geliefde HPV, die slipt bij elke
sneeuwvlok. Zodra de wegen schoon zijn en blijven gaat de HPV weer snel
terug op mijn wiel want die rijdt naar mijn ervaring stukken lichter en
prettiger.

Bas - hecht erg aan eigen ervaringen - Dekker

Frans van Schoot

to ligf...@googlegroups.com
Dag allemaal
We wensen jullie een fijne tocht met mooi weer en weinig sores.
Maar helaas deze OBT09 is het deze keer helaas zonder ons.
We zitten nu Lima /Peru.
een goed ( veleomobiel en ligfiets) begin van 2010 en groet vanuit Lima Peru
Frans en Marjolein

Op 27 december 2009 03:25 schreef EuroQuest <keg...@gmail.com> het volgende:

--
Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette

Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets. net: http://ligfiets.net

--
met vriendelijke groeten,
Frans van Schoot

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Ik geniet elke keer weer van je zelfkastijding verhalen op je blog. Het vervangen van een 23% lichter lopende Perfect Moiree voor een HPV hoort echt in deze categorie. Daarnaast is de PM lekbestendiger, geeft meer veilige tractie (achter) en gaat hij zeker 2x zo lang mee. Dat laatste zou vrekken ook moeten aanspreken :).

> Bas - hecht erg aan eigen ervaringen - Dekker

Daarom werk je jezelf ook zo - graag? - in de 'nesten'.

Wim - leest altijd eerst Bas' blog voor ie aan de andere begint - Schermer

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Oliebollentochters,

Probeer mijn route (met auto) te plannen.
Manitobadreef 8 in utrecht is niet te vinden, dan wordt nummer 7
gesuggereerd en dan kom je niet precies aan.
http://www.svhms.nl/hms_kaart.html geeft de juiste (?) plek aan. Die
coordinaten stel ik dan maar in.

Dus http://www.svhms.nl/hms-paviljoen.html zoals in de agenda van
ligfiets.net verwijst nergens naar en moet vervangen worden door
http://www.svhms.nl/hms_kaart.html.
--
Groetjes
Hans - eerst met 1, toen misschien met 2, maar toch met 1.
http://www.fali.nl

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 27 dec 2009, at 19:06, Hans Huijgen wrote:

> Probeer mijn route (met auto) te plannen.
> Manitobadreef 8 in utrecht is niet te vinden, dan wordt nummer 7
> gesuggereerd en dan kom je niet precies aan.

De nummering van de Manitobadreef is wat apart: 4 is het sportpark waar we niet moeten zijn, alle tussenliggende nummers zijn 6 a - 6 h (dacht ik), en dan volgt 8, het echte startpunt. Dat een routeplanner er geen kaas van kan bakken is niet heel vreemd.

> http://www.svhms.nl/hms_kaart.html geeft de juiste (?) plek aan. Die
> coordinaten stel ik dan maar in.

Probeer de hoek Floridadreef/Manitobadreef, dan zit je zeker goed. We parkeren wel een velomobiel bij de ingang, dan kan het helemaal niet meer missen.

Maarten - vandaag regen: lang niet gek voor de route - Sneep

Theo Mol

> [...]

> ieder geval de 26 inch versie) op 5 bar veel beter loopt. Kun je de PM ongestraft een bar te hoog oppompen?

Het kan veel meer zijn (in verhouding). Ik rijd met 20" PM meestal op 6
atmosfeer en dat gaat uitstekend. Mijn dikke achterband is een Marathon
Supreme en die krijgt wat minder.
In de sneeuw is een lagere druk misschien beter maar dat krijgen we
morgen niet.
--
Groet van Theo, is het zo bar genoeg? Mol.

Bas Dekker

to ligf...@googlegroups.com
Wim ploeg Bas:

> [...]
> vrekken ook moeten aanspreken :).

> Daarom werk je jezelf ook zo - graag? - in de 'nesten'.

Het enige nest waar ik mij, bij mijn weten tenminste, de afgelopen tijd
expres in gewerkt heb was de sneeuwprut in de Weerribben en dat heeft een
bijzonder aardige panoramafoto opgeleverd, al zeg ik het zelf:

http://basdekker.eu/fotografie/landschap/panorama/019287-019292-ps1-panorama-weerribben-winter.htm

Ik worstelde me met een HPV op het achterwiel langs dat piepkleine molentje
en kwam maar niet vooruit. Dus je opmerking dat de Perfect Moiree meer
tractie geeft onderschijf ik nu volledig en het is een prima winterband. Dat
hij twee keer zo lang meegaat is ook goed mogelijk, er zit heel wat meer
rubber op.

Wat betreft het verschil in rolweerstand blijf ik terughoudend en kritisch,
zowel ten opzichte van mijn eigen ervaring als van jouw metingen. Op dit
moment ben ik geneigd om meer waarde te hechten aan wat ik zelf bij
herhaling vaststel: met de Perfect Moiree op het achterwiel loopt mijn Quest
als een rupsvoertuig, met een HPV als een zonnetje.

Bas - maar er zijn ongetwijfeld nog veel betere banden - Dekker

EuroQuest

to Ligfiets
Bij deze mijn verslag van de OBT 2009.
Ten eerste wil ik alle deelnemers danken voor hun flexibele opstelling
gedurende de hele dag. En mijn diepe respect uitspreken voor mensen
die midden in de nacht van huis vertrokken en na de tocht weer naar
huis toe reden.
De inspiratie voor deze tocht begon bij de oliebollenkraam bij
Winkelcentrum Overvecht, 4e in de AD oliebollentest 2008 (23e in
2009). Omdat ik iets heb met de Domtoren moesten we daar dwangmatig
onderdoor en de snelfietsroute was natuurlijk ook min of meer een
verplicht onderdeel. Het samenwerken met een lokale fietsclub in
Almere vond ik een prachtig idee en heb ik dus overgenomen. Vanaf het
begin heb ik ook Maarten gevraagd om mee te doen. Samen hebben we de
route samengesteld op basis van mijn eerste ideeën. De pauzelocatie in
Haarzuilens is een bekende zomerse aanlegplek en wilde wel speciaal
voor ons open gaan op 28/12.
Daar hebben we bewust wat naar onze mening leuke onderdelen ingestopt:
-Het Domplein/de Domtoren: was het de binnenstadsroute waard? De
boodschap van de intercityfietsers is in elk geval weer in de media
gekomen.
-De hekjes ('nietjes') - niet voor problemobielen: leuk?
-Een mengsel van oude landbouweggetjes en geheel nieuw in Leidsche
Rijn.
-De fietsbrug met slingerpad.
-Het smalle pad door de weilanden vlak voor de pauze.
-Het fotogenieke paadje met de knotwilgen.
-Het 'loslaten' van de meute op de snelfietsroute.
-De smalle weggetjes vlak voor terugkeer in Utrecht.

Maarten en ik hebben in elk geval volop plezier gehad bij het
samenstellen van deze route. Wat vonden jullie ervan?
Pas toen de sneeuw tot onnederlandse hoogtes bleef liggen begon ik me
wel zorgen te maken over veel wegblijvers. Dat is gigantisch
meegevallen. Eigenlijk slechts twee of drie vanwege de
weersomstandigheden. Volgens de tellingen bij de inschrijving zijn er
uiteindelijk 115 personen en een hond in 111 velomobielen gestart.
Op de pauzeplek heb ik uiteindelijk zonder het precies te hebben
kunnen tellen voor 120 personen koffie/taart afgerekend tegen een
speciaal tarief. Er waren nog wat fotografen bij.
We hadden afgesproken na de pauze als één groep te rijden met Maarten
vooraan. Ik zou dan achteraan de boel opvegen. Dat liep echter mis
door pinbetalingsproblemen in Haarzuilens. Tengevolge daarvan moest ik
samen met H@rry aan een gigantische inhaalrace beginnen en hebben we
uiteindelijk ook zes kilometer afgesneden (en toen wel weer drie km
tegemoet gereden).
Gelukkig heeft Frans Grotepass (hartelijk dank Frans!) nog flinke
groepen achterblijver opgepikt. En Wim Schermer bleek op dat traject
ook een enorme lokeend.
Achteraf hebben we het lekkebandenfenomeen onderschat, maar we blijven
erbij dat het onaanvaardbaar is een hele groep van 115 mensen te laten
wachten bij elke lekke band.
Een oplossing hiervoor is een aparte veegploeg van tenminste vijf
personen met (elk) plakspullen, extra banden en een gps aan boord.

Voor het regelen van slaapplekken en velomobielparkeerplekken had ik
mijn eigen buurtje ingeschakeld. Dat werkte goed maar geeft een hoop
extra geregel. Bij een minder centrale locatie lijkt het beter een
jeugdherberg of zoiets te gaan afhuren.

De vraag is of en hoe de Oliebollentocht nog verder kan groeien. Graag
jullie mening daarover.

Financiëel is het allemaal reuze meegevallen. De koffie- en
theeconsumptie was veel lager dan ingeschat. Daardoor is er bij een
totaal aan 1493 euro aan inkomsten (niet deelbaar door 8) een
overschot van 256,67 euro ontstaan. Zoals aangekondigd zal ik dat
bedrag overdragen aan Hans Wessels voor de OBT2010. Het is goed dat er
zo een buffer is ontstaan voor tegenvallers. Want het is niet leuk als
organisator ook nog eens risico's van vele honderden euro's te moeten
lopen.

Voor mij persoonlijk was het een drukke maar erg leuke dag. Omdat ik
erg veel vooraan heb gereden heb ik helaas de visuele kick van het
lange lint velomobielen een beetje gemist. Maar het geeft veel
voldoening als de dag zo op rolletjes/wieletjes verloopt.

Theo - mede namens Maarten Sneep - van Soest

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Theo en Maarten, dank voor het organiseren en verzorgen van de tocht.
Waarom mensen van heinde en verre op zo'n evenement afkomen vraag ik me wel eens af. Nu blijk ik het zelf ook te doen, de teller stond maandagavond op 180 km en ik heb een geweldige dag gehad.

Organiseren is een hele kluif met zo'n grote groep. Nog verder groeien is waarschijnlijk, iedere OBT heeft meer deelnemers dan de voorgaande. Daar is misschien iets aan op te lossen door de route zo in te richten zodat verschillende groepen niet tegelijk op hetzelfde deel van de route rijden, maar dan weer wel met één pauzelocatie want we komen niet alleen om te fietsen. Is het eigenlijk wel een probleem als we samenrijden? Tenslotte was de hele groep - zelf gefilmd - in een paar minuten voorbij.
Het lijkt me een goed idee een veegploeg af te spreken want op elkaar wachten gaat inderdaad niet met zo'n groep. Bij de inschrijving meteen maar opgeven voor de veegploeg.

Over de route, de sessie op het Domplein vond ik een goed idee. En dan moet je door de stad waar opvallend veel  opgebroken/nog niet klaar is. De smalle weggetjes daarna vond ik zelf leuk. Ook de vele kruisingen in de stad hebben we zonder moeilijkheden overgestoken
en ik heb niet gehoord van ruzie met ander verkeer dus dat lijkt geen probleem.

Tenslotte, als organisator maak je een evenement op een andere manier mee dan de deelnemers. Dat is bij mijn verjaardag al zo. Maar ik denk dat jullie trots mogen zijn op de manier waarop alles is gegaan.

--
Groet van Theo, die er de volgende keer aan moet denken dat zijn gps er na 500 trackpunten mee ophoudt, Mol.

Richard Bremmer

to ligfiets
Het was mijn allereerste, maar zeker niet de laatste oliebollentocht. Ik ben dan wel niet van huis naar de startlocatie komen fietsen, maar de kans is groot, dat ik dat volgend jaar wel ga doen. Zeker als Hans de organisatie lekker dicht bij huis houdt.

Wellicht is het een idee, om, buiten de koprijder en achterrijders om (of ertussen in), te zorgen voor een man of 10 met een goed GPS-systeem en uiteraard de juiste route. Als deze mensen rondfietsen met een duidelijk, goed gemonteerd vlaggetje, dan is het voor iedereen duidelijk wie de weg weet en is er nooit een probleem als de groep onverhoopt wat versnipperd raakt.

Als de achterste veegploeg inderdaad ook uit een man of vijf bestaat, dan kun je er zelfs, ook met grotere achterstand, voor kiezen om één van de 'vegers' zo nu en dan met een groep lekrijders het gat dicht te laten rijden ... Iemand die de hogere snelheid niet aan kan of wil, blijft gewoon met de rest van de veeggroep meerijden.
Verder heb je nog een man of 10 nodig om bij toerbeurt de kruisingen af te zetten en vervolgens de groep weer in te halen en opnieuw te beginnen.

Even kort berekend heb je dan alleen voor de rit zelf zo`n 27 vrijwilligers nodig. Maar dat mag natuurlijk meer zijn. Wat heet trouwens vrijwilliger, als je enige taak is om de route te kunnen volgen via GPS of om om beurtelings stil te staan en snel te fietsen.

Richard - Met 150 velomobielen over de Holterberg - Bremmer

Theo van Goor

to Ligfiets
Als organisator van de OBT 2007 wil ik het volgende kwijt.
Waarom van heinde en ver (mogelijk fietsend) op dit evenement afkomen?
Omdat het de OBT is natuurlijk!
Een op het oog simpele formule die steeds werkt. Net als het
Paastreffen en Herfstreffen.
Samenzijn, elkaar fietsen bekijken en een rondje fietsen. Meer is het
niet.
Achter de schermen gebeurt er meer natuurlijk. Logistiek en
organisatorisch.
Daar weet ik nu inmiddels ook alles van.

Bijzondere van de OBT vind ik dat het een een exclusief en kleurrijk
feestje is in een risicovol jaargetijde.
Dit alles onder het mom van we gaan even een oliebol eten.
Een andere kant van de formule is ook dat de locatie steeds wisselt.
Niet alleen andere omgeving maar ook steeds wisselende organisatoren
die elk jaar weer in de rij staan om het te mogen organiseren.
Bij welk evenement vind je dat?
Er zit een zekere ontwikkeling in de organisatie omdat het steeds
massaler wordt. Toch blijft het basis idee bewaard.
Lekker met elkaar een stukkie fietsen met aan het eind een oliebol
peuzelen.

Wat ik ook grappig vind is dat elke organisator een persoonlijk stukje
van zichzelf in het evenement stopt.
Ik loop nog niet zo lang mee in ligfietsland, maar b.v Paulus hield
het persoonlijk en huislijk.
Frans v.S. zocht het (2x) in samenwerking (scouting en fietsclub) en
was trots op wat 'zijn' mooie polder te bieden heeft.
Frank C.lokt ons ver naar het oosten met zijn fraaie heuvelachtige
landschappen
Marcel v.E. had in mijn beleving een perfect georganiseerde tocht in
een afwisselend en fotogenieke rivieren landschap.
Ik zocht de Veluwse gezelligheid en fraaie verschillende oude
landschappen.
Theo en Maarten willen promoten en de (lig)fiets onder de politieke
aandacht brengen.
Nico v.L heeft alle 11 de tochten meegereden (met dezelfde fiets) en
kan nog beter vergelijken.

Wat mij dit jaar opviel is dat er heel veel nieuwe brugpiepers bij
waren. Hun eerste lange tocht, onder deze omstandigheden en zelfs voor
het eerst in een (geleende) velomobiel.
Dat zijn wel heel veel oncontroleerbare variabele.
Ook voor de organisatie brengt dat risico's met zich mee.
Het zal ook wel de wet van de grote getallen worden natuurlijk, nu er
zoveel deelnemers zijn. Ik weet het niet.
Geen bandenplakspullen mee e.d. Of zelfs niet in staat een band te
wisselen dat is toch wel een beetje het noodlot tarten.
De groep vangt het op, maar het belast de groep ook wel heel erg.

Bij de Veluwse versie was de overnachting goed te overzien, maar met
deze aantallen ben je onderhand een hotel.
Naast de organisatie van de tocht is dit deel ook enorm belastend.
Niet alleen de organisatie, maar 3 dagen lang ben je van 's morgens
vroeg tot 's laat druk bezig om het iedereen naar het zin te maken.
Dat kan enorm uitputtend zijn. In mijn eval liep het wonderwel als een
leie dakje. Iedereen werkte soepel mee en ik had voldoende steun en
hulp aan alle kanten.
Ik bedoel maar te zeggen dat volgende organisatoren (Hans W., Almelo?)
dit goed moeten beseffen en er voldoende aandacht aan moeten besteden.

Een ander punt is de lengte van de stoet.
Hoelang worden we nog gedoogd met vrolijk dwars door het verkeer te
laveren?
Politie begeleiding maakt het minder spontaan. Wat ik deed met mijn
verkeersregelaarhesje was hoogst illegaal en risicovol.
Een punt van aandacht als het deelnemersaantal blijft stijgen.
Door stedelijk gebied kruisen was nu met een min of meer legitieme
rede (promotie) maar eigenlijk niet gewenst met al die stoplichten en
druk verkeer. Het gaf een onrustig rijbeeld een verkruimeling van de
stoet. Gelukkig was vrij snel in het begin de fotoshoot bij de Dom,
zodat we konden hergroeperen. Door tussenkomst van ervaren rijders met
GPS kon nog net de boel bij elkaar gehouden worden.

Kortom weer een geheel eigen versie van een OBT. Mede door de grimmige
weersomstandigheden vooraf was de sfeer al gezet voordat er een meter
gereden was. De dag zelf bleek optimaal OBT fietsweer te zijn. Dan kan
het gewoon niet meer fout gaan.
Zoals altijd doen we de tocht met z'n alle dat is in dit gekke
fietswereldje altijd een garantie voor succes.

Theo - zomaar een paar gedachten - van Goor

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 31 december 2009 22:31 heeft Theo van Goor <tvan...@kpnplanet.nl>
het volgende geschreven:

> [...]
> wisselen dat is toch wel een beetje het noodlot tarten.
> De groep vangt het op, maar het belast de groep ook wel heel erg.

Natuurlijk hoort iedere fiets in orde te zijn bij vertrek. Het is
echter zo dat zo'n tochten een mooie gelegenheid zijn om ervaringen
uit te wisselen en je fiets beter te leren kennen, of om te zien of
een velomobiel wel iets voor jou is. Ervaren rijders kunnen je dan
immers tips geven hoe je best ergens fietst. Dat extra risico mag je
dus naar mijn mening niet als nadeel bekijken, maar eerder als een
positief punt. Er is immers veel interesse in de velomobiel.

Volgens mij wil de oliebollentocht horen bij de groep tochten waarbij
je nooit alleen zal staan bij een lekke band. In dat geval is het
vooral belangrijk dat er enkele mensen met voetpomp, banden, enz. mee
rijden die steeds kunnen helpen als er iemand wat problemen heeft. Ik
denk dat er daar kandidaten genoeg voor kunnen zijn op deze lijst
vermits er zoveel zijn die de oliebollentochtsnelheid vrij traag
vinden.

Wat verder gaande op de tocht bij het voorbije paastreffen, misschien
een ideetje voor de grote groep. Heel wat kleine groepjes met in elke
groep minimaal 1 gps (liefst 2). Iedere rijder met gps geeft voordien
aan welke snelheid hij/zij wil fietsen, zodat (bijna) iedereen op een
voor hem goede snelheid kan fietsen. Bij de pauze of pauzes kan dan
evt. van groep gewisseld worden.

> Theo - zomaar een paar gedachten - van Goor

Koen -respect voor iemand die zo'n tocht organiseert-

Theo van Goor

to Ligfiets
On 1 jan, 09:59, Koen Van den Bergh <koen.ligfi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> vooral belangrijk dat er enkele mensen met voetpomp, banden, enz. mee
> rijden die steeds kunnen helpen als er iemand wat problemen heeft.

Natuurlijk laat je niemand staan met pech of een lekke band.
Ik bedoel, dat sommige mensen het er op aan laten komen en er op teren
dat andere hun uit de brand helpen.
Soms kan het onwetendheid en onervarenheid zijn, dat is te billijken
tot op zekere hoogte.
Eens moet de eerste keer zijn. We zijn niet de beroerdste om dan bij
te springen.
Ik maak er zelf ook dankbaar gebruik van als ik met onverhoedse panne
sta.
Dat doe ik echter niet bewust. Pech is pech.
Ik tracht naar beste kunnen en weten mijn spullen op orde te hebben
voor zo'n tocht.
Dan kan het nog mis gaan, daar doe je niks tegen.
Ik zeul altijd kilo's reserve materiaal mee voor het geval dat. (door
ervaring geleerd)
Dat is misschien wat overdreven.
Maar geen pomp of reserve band mee hebben is het noodlot tarten vind
ik.
Elementaire kennis van je fiets, m.n. banden wissel, is ook een
minimaal vereiste dunk mij.
Dat je niet eens weet/durft het wiel van je Mango te demonteren vind
ik over de grens. (is gebeurd!)

> Ik denk dat er daar kandidaten genoeg voor kunnen zijn op deze lijst
> vermits er zoveel zijn die de oliebollentochtsnelheid vrij traag
> vinden.

Dit is een misvatting.
In groepen rijden is zeer belastend voor de conditie.
Je kan niet je eigen tempo rijden en de snelheden zijn nooit constant.
Zelfs met een zeer rustige en gelijkmatige rijder als b.v. Nico v.L.
of Anton L. als voorrijder is het achterin nog stevig doorrijden.
Met een minder rustige rijder is het vaak scheuren en gaten trekken.
Dat hou je niet lang vol.

Met de huidige opkomst van de OBT rijders schat ik dat de helft een
MAXIMUM snelheid van 25-30 km/uur voor langere tijd in zich had.
(Ik meet dit onbescheiden af aan de moeite dat sommige hadden een gat
dicht te rijden en de bezweet koppen. Ook de klachten over knieën e.d.
hoorde ik opvallend veel.)
Mijn conditie is ook niet meer super het afgelopen jaar, maar ik heb
geregeld 40-45 km/uur moeten rijden in de middelsnelle groep (nr.2) om
bij te blijven. Op een gegeven moment heb ben ik maar max.25 km/uur en
gelijkmatiger gaan rijden om langzame rijders op sleeptouw te nemen.
Zelfs toen nog moest ik snelheid minderen of zelfs wachten om de
andere kans te geven bij te komen, na een stoplicht of oversteek.

Het gaat niet om de snelheid van rijden maar de onregelmatige snelheid
wat het voor de meest zo zwaar maakt.

Vraagje:
Hoeveel van de deelnemers had de volledige route van de OBT bij zich
in een of ander vorm, en was in staat deze geheel zelfstandig uit te
rijden hiermee?

BrandweerQuest

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

> Vraagje:
> Hoeveel van de deelnemers had de volledige route van de OBT bij zich
> in een of ander vorm, en was in staat deze geheel zelfstandig uit te
> rijden hiermee?

Nieuwe enquete?

H@rry, had track mee en heb een derde van de tocht hierop gereden,
Lieben.

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 13:46, Harry Lieben <harrylie...@gmail.com> wrote:

> Nieuwe enquete?

Wat denken we van deze vraag met antwoorden?

Route/track mee op de Oliebollentocht?
- Ik heb niet meegereden
- Ik wel, maar géén route bij me
- Een globale route op papier/kaart
- Een gedetailleerde route op papier/kaart
- Een route/track in GPS

Quemo -indien niet vlot respons gaat de enquête in deze vorm online-

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com

Route ken ik uit mijn hoofd zou ook van toepassing zijn.

Grt,

--
Gele Quest

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 14:25, Gele Quest <fmgrotep...@yahoo.co.uk> wrote:

> Route ken ik uit mijn hoofd zou ook van toepassing zijn.

Inderdaad. Staat erbij

Quemo -wacht nog heel even eventueel nog meer commentaar/suggesties af-

Gele Passie

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Op 1 januari 2010 14:23 schreef Quemo <qu...@ziggo.nl> het volgende:

> [...]

- Ik wel, maar géén route bij me
- Een globale route op papier/kaart
- Een gedetailleerde route op papier/kaart

Je stelt 1 vraag, maar wil onderscheid maken in 2 subcategorieen: wel of niet meegereden met de OBT...
Dus denk nog even goed na over wat je wilt weten: wil je ook een mening over het meenemen van een route/track
van mensen die niet mee hebben gedaan, dan moet je meer antwoordcategorieen maken, zoals:

* ik heb niet meegereden, maar geef voorkeur aan:
  - Geen route mee, ik volg de rest
  - Geen route mee, ik ken de route uit mijn hoofd
  - Een globale route op papier of kaart

  - Een gedetailleerde route op papier/kaart
  - Een route/track in GPS
* ik heb meegereden en geef voorkeur aan:
  - Geen route mee, ik volg de rest
  - Geen route mee, ik ken de route uit mijn hoofd
  - Een globale route op papier of kaart

  - Een gedetailleerde route op papier/kaart
  - Een route/track in GPS

Groeten

Gele - een goede enquete maken is nog niet zo makkelijk als het lijkt- Passie

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Quemo schreef:
Hoi Wilfred, weer een beetje beter?
Bij de oliebollentocht had ik een track in mijn gps gezet, maar die was langer dan de 500 of zo punten die de gpsmap60 aankan. Dat was jammer toen ik na het filmen van een doorkomst de groep achternafietste, want ik ben ze toen kwijtgeraakt.
Even thuis testen (of het aantal punten verminderen) was handig geweest.
--
groet van Theo, die soms meer op de techniek vertrouwt dan de techniek kan waarmaken, Mol

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com

Bas Fotografie

to ligf...@googlegroups.com

On 1 jan 2010, at 13:38, Theo van Goor wrote:

> [...]

> Hoeveel van de deelnemers had de volledige route van de OBT bij zich
> in een of ander vorm, en was in staat deze geheel zelfstandig uit te

Ik had een geleende Quest en een (eigen) GPS met route bij me. Die
route was niet alleen handig om vooraf te kijken waar ik mooie foto's
kon maken, maar ook tijdens het fietsen zelf inderdaad. Erg handig dat
de organisatie die vooraf had gegeven. En ja, ik kon de route
zelfstandig uitrijden. Het zou handig zijn als zoveel mogelijk rijders
de route in hun GPS hebben gezet, maar het moet ook niet teveel een
verplichting voelen. De route vooraf publiceren is wel prettig, dan
heb je de meeste kans dat er veel mensen de route bij zich hebben.

Wat betreft de onervarenheid met velomobielen. Ik voel me een beetje
aangesproken. Dit was mijn derde oliebollentocht, en steeds heb ik een
fiets kunnen lenen (waarvoor duizend malen dank). Echt een ervaren
velomobilist ben ik dus niet, maar zou voor geen goud deze tochten
hebben willen missen. Zeker de eerste keer ben ik vrij naïef gaan
fietsen in een Mango. Ik wist hoe ik vooruit zou komen en dat was het
eigenlijk wel. Banden wisselen heb ik nooit gedaan op een velomobiel
(ook niet nodig geweest gelukkig), zou de eerste keer denk ook even
flink achter mijn oren hebben staan krabben. En ja, ik weet dat er
zeer waarschijnlijk wel iemand zou zijn gestopt om te helpen.
Misschien zou ik het vooral lastig vinden omdat het niet mijn eigen
fiets was. Door de drie oliebollentochten heb ik wel helemaal de smaak
te pakken van velomobielen.

grt

Bas - goed voornemen van 2010: beginnen met sparen voor een Quest

-------------------
Bas Fotografie
portfolio: http://ic4u2.net
weblog: http://roodpetje.nl
archief: http://fotograaf.defotojournalist.nl/basfotografie

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 15:22, Gele Passie <GelePas...@gmail.com> wrote:

> Je stelt 1 vraag, maar wil onderscheid maken in 2 subcategorieen: wel of
> niet meegereden met de OBT...

Nee, dat wil ik niet. Ik wil alleen weten hoe deelnemers aan de
oliebollentocht hebben deelgenomen qua het hebben/kennen van de route.
Veel vaker zie je een afwijkend antwoord bovenaan staan zoals 'ik heb
geen ligfiets' o.i.d. En meestal heb ik zo'n antwoord er heel bewust
bij staan met als doel ook voor mensen die niet hebben meegereden een
mogelijkheid hebben te stemmen maar dan met name om te proberen te
voorkomen dat mensen die buiten de 'doelgroep' horen (in dit geval
mensen die dus NIET hebben meegereden) per ongeluk toch een antwoord
geven na half lezen van de vraag. Ik tracht op deze manier toch
eventueel een paar fouten eruit te filteren.

Nog zo'n voorbeeld: http://www.ligfiets.net/enquete/enquete.php3?enquete=166
Bewust dát antwoord bovenaan gezet terwijl dat eigenlijk iets is wat
géén antwoord is op de vraag. Wellicht had ik de volgorde van de
antwoorden nog wat anders moeten doen. Stel, iemand fietst nog wel
maar neemt de bukker. Is wat lui aangelegd en leest niet alle
antwoorden, dan zal hij mogelijk "Ik blijf gewoon doorfietsen"
aankruisen terwijl overstap op de bukker het antwoord van toepassing
was geweest.

> Gele - een goede enquete maken is nog niet zo makkelijk als het lijkt-
> Passie

Geheel mee eens. Gelukkig gaat het op ligfiets.net doorgaans om
luchtige onderwerpen met eveneens vaak luchtige antwoorden waar verder
ook geen zware conclusies aan gehangen moeten worden.

Quemo -ziet véél slechte vragen in enquêtes-

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 15:31, Theo Mol <t...@nixin.nl> wrote:

> Hoi Wilfred, weer een beetje beter?

Sinds gisteren gelukkig weer een normale temperatuur.

En hetgeen ik in het toilet deponeer begint gelukkig wat meer vorm te
krijgen en de frequentie neemt ook wat af maar normaal is het nog
niet. En darmkrampen zijn nou ook niet fijn ;-)

> [...]
> langer dan de 500 of zo punten die de gpsmap60 aankan. Dat was jammer
> toen ik na het filmen van een doorkomst de groep achternafietste, want

In zo'n geval kan je proberen om de route wat te 'vereengoudigen' door
soms een waypoint te verwijderen die niet zo heel boeiend is. Denk aan
een bocht in een hoek veranderen bijvoorbeeld, in zo'n geval van
bijvoorbeeld 2 punten dus één punt maken.

Quemo -blij met de software op z'n smartphone, die heeft véél minder
beperkingen qua puntenaantallen-

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 15:47, Bas Fotografie <b...@ic4u2.net> wrote:

> Misschien zou ik het vooral lastig vinden omdat het niet mijn eigen
> fiets was. Door de drie oliebollentochten heb ik wel helemaal de smaak
> te pakken van velomobielen.

Er zijn er genoeg met twee linker handen die het bij hun eigen fiets
niet eens 'durven'.
Een jaar of wat geleden heb ik ook eens een band vervangen van een
Quest van een ander. Nooit eerder bij een Quest gedaan maar wilde het
toch wel graag eens proberen met die gesloten wielkasten. En de
eigenaar op leeftijd vond het allemaal best dat z'n fiets vertroeteld
werd.

Er zijn heel wat meer mensen die er hun hand niet voor omdraaien en
gelukkig willen bijspringen indien nodig. Het zal ook niet de eerste
keer zijn dat iemand met binnen- en/of buitenband van een ander de
tocht uitrijdt.

Samen uit, samen thuis.

Dat de hele groep in eerste instantie doorrijdt, vind ik ook helemaal
niet vreemd. Maar gelukkig betekent het vaak dat er toch contact
blijft tussen koprijder en achterblijvers zodat er in geval van nood
toch iemand terug kan rijden en de groep uiteindelijk toch besluit te
wachten.

> Bas - goed voornemen van 2010: beginnen met sparen voor een Quest

Quemo -en de stalling?-

Bas Fotografie

to ligf...@googlegroups.com

On 1 jan 2010, at 16:24, Quemo wrote:

> Quemo -en de stalling?-

Daar kan ik dan even over nadenken :)

grt

Bas - velomobiel als bedrijfsvoertuig, niet verkeerd

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 13:46, Harry Lieben <harrylie...@gmail.com> wrote:

> Nieuwe enquete?

Staat op http://www.ligfiets.net

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 16:54, Quemo <qu...@ziggo.nl> wrote:

> Staat ophttp://www.ligfiets.net

Kleine aanvulling:

Sommige mensen rijden met zowel papieren route/kaart als met GPS en
soms zelfs in het hoofd. Het antwoord van voorkeur is datgene wat men
bij voorkeur in éérste instantie het liefst gebruikt èn tot de
beschikking heeft tijdens de tocht.

Quemo -gaat duidelijk liefst voor GPS in eerste instantie-

Gele Passie

to ligf...@googlegroups.com

Op 1 januari 2010 16:14 schreef Quemo <qu...@ziggo.nl> het volgende:

> [...]

geven na half lezen van de vraag. Ik tracht op deze manier toch
eventueel een paar fouten eruit te filteren.

Ok, je wilt ze eruit filteren...
Duidelijk, dan zouden de antwoordcategorieen kunnen beginnen met
"ik heb niet meegereden in 2009"
"Ik heb meegereden in 2009 en geef de voorkeur aan... "

Maar goed, zal wel muggenzifterij zijn voor een luchtige enquete...

Groeten

Gele -filteren ~~ categoriseren- Passie

PS: /me is perfectionistisch

Jos Hendriks

to ligf...@googlegroups.com

Richard - Met 150 velomobielen over de Holterberg - Bremmer

--
Ja!
Diepe hel, holterberg, hellendoornseberg en dan via de rietslenke weer terug. ik monteer alvast een groter en kleiner verzet :-

Wellicht ook de duitse afdeling inlichten? Dan halen we de 150 zeker.

Jos, eens zien of ik ieder bocht nog uit mijn hoofd ken, Hendriks

[...]

Minder SPAM in de verbeterde Windows Live Hotmail

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 17:01, Gele Passie <GelePas...@gmail.com> wrote:

> Ok, je wilt ze eruit filteren...
> Duidelijk, dan zouden de antwoordcategorieen kunnen beginnen met
> "ik heb niet meegereden in 2009"
> "Ik heb meegereden in 2009 en geef de voorkeur aan... "

Dat 2009 heb ik maar even achterwege gelaten.
En graag zou ik ellenlange verhalen van de antwoorden maken om de boel
dicht te spijkeren maar helaas, het moet ook leesbaar blijven.

> Maar goed, zal wel muggenzifterij zijn voor een luchtige enquete...

Nee, geen muggenzifterij wat mij betreft. Ik herken je commentaar. Ik
heb vergelijkbaar commentaar in het verleden geplaatst maar ben er ook
wel achter gekomen dat je soms toch tegen wat praktische puntjes
aanloopt.

> Gele -filteren ~~ categoriseren- Passie
>

> PS: /me is perfectionistisch-

Quemo -mocht je een open sollicitatie willen sturen voor beheer van de
enquêtes, het staat je vrij-

Martin de Jong

to ligf...@googlegroups.com

Op 1 jan 2010, om 17:04 heeft Jos Hendriks het volgende geschreven:

Diepe hel, holterberg, hellendoornseberg en dan via de rietslenke weer terug

Moet mooie foto's geven..................

Martin, ook voor Appelflappen over de Holterberg, de Jong

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 1 jan 2010, at 15:30, Theo Mol wrote:

> [...]
> Even thuis testen (of het aantal punten verminderen) was handig geweest.

Dat laatste is toch al een goed advies. Er zijn verschillende methodes om routes in te korten tot 500 punten. Ik zal bij routes die ik in het vervolg zelf publiceer daar beter rekening mee proberen te houden. Mijn eigen GPS heeft de limiet van 500 punten niet meer.

Je ben ook de enige rijder (uitgezonderd kop- en staartrijders) die me gebeld heeft voor instructies. Ik hoop dat iedereen doorhad dat de telefoonnummers niet helemaal per ongeluk op de kaartjes stonden.

Groet,

Maarten Sneep

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com
Op 1 jan 2010, om 21:24 heeft Maarten Sneep het volgende geschreven:

> Dat laatste is toch al een goed advies. Er zijn verschillende methodes om routes in te korten tot 500 punten. Ik zal bij routes die ik in het vervolg zelf publiceer daar beter rekening mee proberen te houden. Mijn eigen GPS heeft de limiet van 500 punten niet meer.

Ik gebruik ook een GPS die die vervelende beperking niet heeft, de Garmin Oregon 400T.

> Je ben ook de enige rijder (uitgezonderd kop- en staartrijders) die me gebeld heeft voor instructies. Ik hoop dat iedereen doorhad dat de telefoonnummers niet helemaal per ongeluk op de kaartjes stonden.

Jullie voorbereidingen waren op GPS gebied meer dan fantastisch. De route klopte volledig, er waren afsteken voor mensen die de route door pech moesten inkorten en voor de DuoQuest was er eventueel een alternatief.
Wat mij wel steeds opvalt is dat fietsers in een groep die opgesplitst raakt vrij snel doorhebben dat er een deelnemer is die de weg wèl weet. Ik heb niet geroepen dat ik de weg wist en toch had ik een hele sliert velomobielen achter me aan.
Wim - rattenvanger van Hamelen - Schermer

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 1 jan 2010 om 21:46 heeft Wim Schermer <aer...@xs4all.nl> het
volgende geschreven:\

> [...]
> de weg wèl weet. Ik heb niet geroepen dat ik de weg wist en toch had
> ik een hele sliert velomobielen achter me aan.

Degene die doorrijdt, kent de weg...

H@rry

Pieter Jan

to Ligfiets
On 1 jan, 13:38, Theo van Goor <tvang...@kpnplanet.nl> wrote:
> [...]
> (Ik meet dit onbescheiden af aan de moeite dat sommige hadden een gat
> dicht te rijden en de bezweet koppen. Ook de klachten over knieën e.d.

Ik heb bewust gekozen voor de langzame groep, en dat vond ik wel
relaxed fietsen. Je moet in een groep toch wat meer opletten (heb ik
blijkbaar niet gedaan, want ik heb iemand in de staart geraakt), dus
steeds voluit rijden vind ik dan niet fijn.
Daarbij moest ik er eerst nog naar toe rijden vanuit Deventer, en na
afloop weer terug. Dat vraagt in deze kou best wat van je lichaam.
Tijdens de tocht was het tempo goed bij te houden en kon ik lekker
genieten van de route.

> Vraagje:
> Hoeveel van de deelnemers had de volledige route van de OBT bij zich
> in een of ander vorm, en was in staat deze geheel zelfstandig uit te
> rijden hiermee?

Ik had toch al een GPS nodig om Utrecht te vinden, ik ben in die buurt
totaal niet bekend. Eigenlijk zou ik er met 2 andere rijders naar toe
fietsen, maar die belden beiden op het laatste moment af door
materiaalpech (de een aan zijn Quest, en de ander met niet-Quest-
gerelateerde pech). Tijdens de tocht heb ik de GPS wel aangehad, maar
er niet op gekeken, de groep was erg makkelijk te volgen.
Hoe goed een tocht ook georganiseerd is, ik wil er op kunnen
vertrouwen dat ik de route ook op eigen houtje kan vinden, mocht het
nodig zijn. Hetzelfde geldt voor lekke banden en andere technische
mankementen. Hulp is altijd fijn, maar als ik lek rij en er is niemand
in de buurt, dan wil ik het wel zelf kunnen verhelpen.
Toegegeven, ik vergeet ook wel eens wat mee te nemen, en als je maar
genoeg glas tegenkomt raakt iedereen een keer door de reservebanden
heen.

Pieter Jan

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 21:46, Wim Schermer <aero...@xs4all.nl> wrote:

> Jullie voorbereidingen waren op GPS gebied meer dan fantastisch.

Absoluut

> De route klopte volledig

Op één plek ben ik wel aan het twijfelen geslagen. We zijn onder die
tunnel doorgekomen met die bocht erin. Even daarvoor zijn we over een
snelweg (ofzo) gegaan. Voordat we die brug op moesten, was het even
vreemd, de GPS wees iets verder rechtdoor en dan naar links. Daar liep
óók een weg.

Mijn vermoeden is dat dat m'n eigen schuld is.
De geleverde route heb ik omgezet naar een route voor OziExplorer.
Daarbij heb ik de route ook strak op de wegen van de topokaart gelegd,
sommige punten 'stil' gemaakt en anderen wel 'gesproken instructie'
gegeven.

Maar het zou me niets verbazen (ook als ik nu naar m'n gemeten track
kijk en ik kijk naar hoe het er op de kaart uit ziet) als er tussen
het maken van de kaarten en 'vandaag' die oude brug is komen te
vervallen en een nieuwe een metertje of 40 naar links gelegd is. Ik
moet m'n track nog uitlezen en dan ook maar eens naast de _officiële_
GPS-route van jullie leggen. Maar nogmaals; zal vast mijn fout geweest
zijn. Jullie hebben zo'n beetje overal aan gedacht inclusief
waarschuwingen voor doorsteekjes, oversteekjes, etc.

> Wat mij wel steeds opvalt is dat fietsers in een groep die opgesplitst raakt vrij snel doorhebben dat er een deelnemer is die de weg wèl weet. Ik heb niet geroepen dat ik de weg wist en toch had ik een hele sliert velomobielen achter me aan.

Tja, maar rijd je met GPS, zie je dat de boel verkeerd gaat, keer je
om en ga je tégen de stoet in, dan krijg je de vraag naar je toe
geroepen 'waar ga jij heen?' :D

Quemo -maar evenlater keerde de hele bubs toch maar-

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 22:48, Quemo <qu...@ziggo.nl> wrote:

> [...]
> zijn. Jullie hebben zo'n beetje overal aan gedacht inclusief
> waarschuwingen voor doorsteekjes, oversteekjes, etc.

Ik heb m'n GPS dus maar eens uitgelezen.

Alleen kaarten van OpenMTBMaps laat een weg zien waar wij gereden
hebben volgens mijn GPS-track. Ander kaartmateriaal nl. Topo NL,
Onroute en CityNavigator NT9 hebben de weg allemaal 20 meter
zuidelijker liggen.

De aangeleverde route gaat ook via die 20 meter zuidelijker, waar dus
geen brug ligt.
Is die brug nieuw? Moet haast wel. Mijn track sluit netjes aan bij de
bestaande weg, de uitgestippelde route sluit netjes aan bij de weg
zoals hij in ieder geval staat bij het oudere Topo-materiaal en de
rest.
Verder zit er een wat vreemde knik in de route van de nieuwe brug en
ergens daarna, terwijl de niet bestaande brug netjes rechtuit liep,
ook bij de aansluiting aan de andere kant (oostelijke kant van de
snelweg). Het oogt dus echt alsof er een brug gelegen heeft en de
huidige brug ernaast geplempt is waarna de oude is afgebroken.

Was ik daar wel verkeerd gereden, dan was het ook maar 50 meter
geweest ofzo, dan was het wel duidelijk geweest dat ik verkeerd zat.
Maar ik neem aan dat de route uitgestippeld is op kaart en dat het
niet de basis was van een gereden track die geconverteerd is naar een
route?

Quemo -maakt verder ook niet uit, zoals gezegd: de voorbereidingen
waren goed-

grollie

to Ligfiets

> Quemo -mocht je een open sollicitatie willen sturen voor beheer van de
> enquêtes, het staat je vrij-

Die roeping heb ik niet, wel een volgende enquěte:

Als lezer van ligfiets.net bezit ik een:

-quest 26"
-quest 20"
-mango
-strada
-waw
-alleweder
-versatile
-sunrider
-go-one
-andere velomobiel
-wat is een velomobiel?
-ligfiets

grold -optie 12- orml

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 23:09, grollie <geroldor...@gmail.com> wrote:

> Die roeping heb ik niet, wel een volgende enquěte:

[knip]

Maar ook dat is van harte welkom!

Wanneer ik hem ga plaatsen, weet ik niet maar hij gaat op de plank
(waar momenteel eigenlijk géén interessante ligt te wachten maar soms
komen er zomaar 2 tussendoor die aansluiten bij de actualiteit op
Ligfiets.net en/of de ligfietslijst)

Quemo -nu ff copy/pasten-

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 1 jan 2010, at 23:04, Quemo wrote:

> [...]
> hebben volgens mijn GPS-track. Ander kaartmateriaal nl. Topo NL,
> Onroute en CityNavigator NT9 hebben de weg allemaal 20 meter

Brug is nieuw in verband met verbreding A2.

> [...]
> bestaande weg, de uitgestippelde route sluit netjes aan bij de weg
> zoals hij in ieder geval staat bij het oudere Topo-materiaal en de

Ik weet niet meer hoe ik dat deel van de route gemaakt heb. Waarschijnlijk met de fietsrouteplanner (en dan zal ik de routeplanner nog aanpassen).

Er zijn nog twee punten in de route veranderd tussen de publicatie van de route en het rijden, beide in Leidscherijn. Geen van de punten is een probleem geweest (maakten het rijden eenvoudiger).

Groet,

Maarten Sneep

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 1 jan 2010, at 15:47, Bas Fotografie wrote:

> [...]

We hebben met opzet Harry Lieben en Guus van Schoot gevraagd om achterin te rijden, juist omdat zij banden kunnen wisselen met een snelheid waar ik nog een paar jaar voor moet oefenen. Vooraf verwacht je wel dat er een paar banden lek zullen raken (niet zoveel als we gehad hebben). Ik verwacht dat iedereen een band kan wisselen, maar niet dat ze dat ook met het tempo van bovengenoemden kunnen. Ik ben het met Theo van Goor eens dar een fietser zelf een band moet kunnen wisselen, maar in de organisatie ga ik er wel van uit dat een beetje ervaring daarmee op een handige plaats wel goed van pas kan komen.

Helemaal mee eens. Ik heb vooraf gevraagd hoe snel ik voorin kon rijden. Daarop heb ik als antwoord 25 km/uur gekregen. Bij de Dom werd ik erop gewezen dat dat toch echt te hard is, en daarna heb ik voorin 18-22 gereden. Ik geef onmiddellijk toe dat Nico en Anton veel beter zijn in het vasthouden van een snelheid, ik heb daar echt een tellertje voor nodig.

In GPS, en volledig uit het hoofd. Alleen de afslag naar het wilgenlaantje heb ik echt op de GPS uitgemeten, omdat ik daar met een gevolg van 110 rijders niet voorbij wou rijden. Maar dit is een beetje flauw: ik heb de route ook verzonnen, en de 26ste ook al (grotendeels) voorgereden.

> [...]
> verplichting voelen. De route vooraf publiceren is wel prettig, dan
> heb je de meeste kans dat er veel mensen de route bij zich hebben.

Het verspreiden van de route als gpx bestand is daarvoor ook bedoeld. We weten al dat er veel mensen met GPS rondrijden. Ik hoop ook dat iedereen in elk geval een poging heeft gedaan om de route in zijn/haar GPS te proppen (uiteraard als je een GPS hebt). Verplichten wil ik niets, maar ik hoop dat GPS gebruikers zelf ook de behoefte voelen om met route te rijden, al is het maar om rotbochtjes op tijd aan te zien komen.

> [...]
> fiets kunnen lenen (waarvoor duizend malen dank). Echt een ervaren
> velomobilist ben ik dus niet, maar zou voor geen goud deze tochten

Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat ook ik (koprijder) in een geleende Quest reed. Aan het begin van de tocht had ik 200 km ervaring met de Quest. Is dat een optimale voorbereiding? Nee. Zou ik het ik onbekend gebied zo doen? Absoluut niet. Echter, toen Theo van Soest met eerder in 2009 vroeg om mee te denken over een route, had ik wel de sterke wens om de route ook zelf mee te rijden. En ik ben erg blij dat ik meegereden heb. Was het verstandig geweest om iemand anders aan kop te laten rijden met meer ervaring? Dat laat ik aan anderen over.

> [...]
> flink achter mijn oren hebben staan krabben. En ja, ik weet dat er
> zeer waarschijnlijk wel iemand zou zijn gestopt om te helpen.

Zoals gezegd heb ik weinig ervaring met velomobielen, maar Kees van Malssen heeft me goed voorbereid. Gedeeltelijk met opzet, gedeeltelijk ook niet: bij het ophalen heb ik een andere achterband van hem meegekregen, en ik heb toen goed kunnen zien hoe het wisselen (achterop) moet. Omdat de achterband een heel langzame leegloper bleek te hebben (gaatje net naast het ventiel), heb ik later ook zelf de band (voor de OBT) nog mogen vervangen. Gelukkig warm en binnen, maar je komt dan iets minder blanco voor een lekke band te staan. En ja, ik had reservemateriaal bij me.

Toen ik zelf vlak voor de pauze ook lek reed, heb ik eerst de groep naar de vier balken gestuurd. En ja: Harry en Guus hebben me toen geholpen om de band te vervangen.

Maarten Sneep

Pieter Jan

to Ligfiets
On 31 dec 2009, 20:43, Theo Mol <t...@nixin.nl> wrote:

> [...]
> de stad hebben we zonder moeilijkheden overgestoken en ik heb niet
> gehoord van ruzie met ander verkeer dus dat lijkt geen probleem.

Inderdaad een leuke route zo via het Domplein. Het verbaasde me hoe
makkelijk we met een grote groep velomobielen door een grote stad als
Utrecht kwamen en we waren sneller bij de Dom dan ik verwacht had.
Een leuke afwisselende route ook. Door de oude straten van het
centrum, moderne nieuwbouwwijken, en mooie groene buitengebieden met
smalle weggetjes.

Wat betreft ruzie met ander verkeer;
We klagen hier vaak over het gedrag van andere weggebruikers:
blokkeren van het fietspad, blokkeren van kruisingen, door rood licht
rijden, geen voorrang verlenen...
Tijdens de oliebollentocht hebben we ons daar zelf ook schuldig aan
gemaakt.
Als je met een grote groep rijdt, dan zal er gauw een aantal mensen
door rood rijden. Je wil toch als groep bij elkaar blijven, en dat is
soms lastig met de korte groen-periode van sommige verkeerslichten.
Een vergelijkbaar verschijnsel zie je met voorrang verlenen. Als de
kop van de groep een kruising over is, dan volgt de rest als een
geheel. In Duitsland is dat legaal (meer dan 15 fietsers tellen als 1
voertuig), in Nederland niet. Dat leidde in ieder geval tot gemopper
van een vrouw die halverwege de groep op haar fiets van rechts kwam en
volledig genegeerd werd (ook door mij trouwens).
De meeste automobilisten toonden begrip voor de grote groep en gaven
ons de ruimte, ook als het licht voor hen op groen sprong, of als ze
eigenlijk voorrang hadden.

Bij korte pauzes hadden we ook nogal eens de neiging het complete
fietspad te blokkeren, waardoor andere fietsers er maar met moeite
langs konden. De meesten vonden het leuk ons te zien, maar volgens mij
leverde het ook wel eens wat irritatie op.

In een geval kwam op een 2-richtingsfietspad ons een vrouw op de fiets
tegemoet die vrolijk naar de tegemoetkomende stoet 'bananen' keek,
maar een stuk minder vrolijk was toen ze de berm in moest sturen om
een Quest te ontwijken die met een lange inhaalmanoevre bezig was.

Ik weet zelf niet goed wat ik van ons gedrag moest vinden. Ik snap dat
je als groep bij elkaar wil blijven en dan soms de verkeersregels wat
moet 'buigen', maar ik weet niet of andere weggebruikers daar altijd
zoveel begrip voor hebben. Zo'n grote groep zal altijd wat overlast
veroorzaken, maar ik neem aan dat we toch een goed voorbeeld willen
zijn.

Pieter Jan

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 1 jan 2010 om 23:04 heeft Quemo <qu...@ziggo.nl> het volgende
geschreven:\

> [...]
> hebben volgens mijn GPS-track. Ander kaartmateriaal nl. Topo NL,
> Onroute en CityNavigator NT9 hebben de weg allemaal 20 meter

Bij mij klopte het ook niet altijd 100procent, maar de route was, mede
door de goede aanwijzingen, wel goed te volgen.

H@rry

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> (waar momenteel eigenlijk géén interessante ligt te wachten maar soms
> komen er zomaar 2 tussendoor die aansluiten bij de actualiteit op

Zorg dat dan je meerder antwoorden kan geven of dat je op zijn minst
vaker dan eens kan stemmen.

Grrz
Rode Pioneer

Tiep met mij op: http://tinyurl.com/5p6od6
Rode Pioneer adviseert: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 23:22, Pieter Jan <baronenqu...@gmail.com> wrote:

> Inderdaad een leuke route zo via het Domplein. Het verbaasde me hoe
> makkelijk we met een grote groep velomobielen door een grote stad als
> Utrecht kwamen en we waren sneller bij de Dom dan ik verwacht had.

Maar dat het sneller gebeurde dan verwacht, kan ook te maken hebben
met bepaalde... ehm.... regels die wat ruimer genomen werden bij
bijvoorbeeld verkeerslichten (erg handig als je duidelijk één enorme
groep bent.... toch wel leuk dat niemand problemen leek te hebben met
het waarnemen van ons, ondanks de beperkte hoogte) ;-) )

> Tijdens de oliebollentocht hebben we ons daar zelf ook schuldig aan
> gemaakt.

Joh! :D

> [...]
> zoveel begrip voor hebben. Zo'n grote groep zal altijd wat overlast
> veroorzaken, maar ik neem aan dat we toch een goed voorbeeld willen

Bij voorkeur wel maar in dit geval kan ik me toch niet echt bezwaard
voelen. Goed, mensen die gesneden worden of in de berm gereden
worden.... minder. Maar de gevalletjes waarbij de stoet rijdt en
blijft rijden, ook bij rood, ook bij haaietanden etc, daar kan ik
eigenlijk niet zo'n probleem mee hebben en blijkbaar meerdere mensen.
Zelf heb ik dat ook bij begrafenisstoet (doe ik overigens ook uit
respect) en bijvoorbeeld een herkenbare stoet van een trouwerij. Dan
wil ik echt wel even geduld opbrengen om de stoet bij elkaar te laten
en dus gewoon vrije doorgang te geven.

Quemo -er mag géén gevaar ontstaan vind ik wél belangrijk bij het
overtreden van de regels-

Quemo

to Ligfiets
On 1 jan, 23:33, Rode Pioneer <RodePion...@gmail.com> wrote:

> Zorg dat dan je meerder antwoorden kan geven of dat je op zijn minst
> vaker dan eens kan stemmen.

Daarvoor zou ik toch de heren technici moeten aankijken naar de
mogelijkheden. Ik heb ze als beheerder in ieder geval niet.

Quemo -weet dat er mensen zijn met bijvoorbeeld 2 velomobielen-

Tihamér Tasnády

to Ligfiets
Zelf heb ik geen gps in de velomobiel en heb daar ook geen behoefte
aan. Het op en afrijden naar evenementen zoals de OB gebeurd meeestal
gezamenlijk en laat toe dat ik altijd in mijn favoriete positie rij
(laatste).

Wat betreft de OB zelf : een paar km na de koffiepauze, toen Frederik
van de Walle en ikzelf terug in/op onze eigen fietsen kropen, zag ik
in mijn spiegels Theo met nog een andere witte Q omdraaien en terug
richting koffiepauze rijden. We kwamen toen net aan een rond punt en
natuurlijk in de verste verte geen velomobielen meer te zien. Gewoon
een andere bukfietser die aan het rond punt kwam aangesprokenen en
gevraagd of-ie van de vreemde fietsen was tegengekomen, om alsnog de
goeie richting te kunnen vinden. Bij een volgende splitsing lag er
gelukkig nog wat sneeuw waar bandensporen duidelijk maakten dat er
daar afgeslagen moest worden. Vanaf die afslag zagen we héél in de
verte -gelukkig is Nederland met momenten een heel open land- een
sliert velomobielen rijden en was net kwestie van bijtrappen.

Mijn suggestie : maak voor de OB een eenvoudig routekaartje op A4
formaat voor diegenen die niet over gps-achtige toestanden beschikken,
al is het maar met de plaatsnamen van de dorpjes op waar doorheen
wordt gefietst. Met daarop mss de vermelding van de mobiele nrs van
enkele organisators/begeleiders. Voor het geval dat ....

Tihamér -één van de gelukkigen die geen lekke band heeft gehad

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 2 jan 2010, at 09:47, Tihamér Tasnády wrote:

> [...]
> wordt gefietst. Met daarop mss de vermelding van de mobiele nrs van
> enkele organisators/begeleiders. Voor het geval dat ....

Voor de kop- en staartrijders heb ik een document gemaakt met daarin een poging tot overzicht, en details waarmee de route te volgen is. Ik heb die route even op mijn site geplaatst.

http://www.xs4all.nl/~msneep/ligfiets/Oliebollentocht%202009%20routebeschrijving.pdf

De hele route op 1 A4 is moeizaam (zie pagina 2). Je hebt dan wel een overzicht, maar waar je nu moet afslaan is nog niet duidelijk. De detailkaarten geven een beter beeld (al is het nog steeds krap als je 't afdrukt).

Ik denk dat het een goed idee is om een dergelijke PDF online te zetten, maar op deze manier aan alle rijders uitdelen ga ik niet doen: heel veel werk, en de meerwaarde ontgaat me. Veel mensen rijden wel met GPS (en hebben dit kaartje niet direct nodig).

De telefoonnummers stonden op de kaartjes van de groepsindeling (en die zijn ook enkele malen gebruikt).

Groet,

Maarten - organiseren blijft leren - Sneep

Wim Rutten

to ligf...@googlegroups.com
Hallo Theo, Maarten en andere organisatoren OBT 2009.
Ik heb achter de pc genoten van de impressies. Mooie foto's en filmpjes. Ik was ook van plan naar de OBT te rijden, om 06:00 uur op pad maar na 100 meter naar huis wegens "doortrapper": het freewiel vastgeroest.
Nu rijd ik met de Noordelijke velomobieltocht mee.
Groeten van Wim Rutten

It is loading more messages.