Maximumsnelheid op fietspad

Robert Lammerts

to Ligfiets

Maarten Heckman

to ligf...@googlegroups.com
Lijkt mij een beetje onzin. Gewoon bekeuren op met meer dan twee
personen naast elkaar fietsen, speciaal op zondagmorgen, alhoewel, op
doordeweekse ochtenden ook prima voor scholieren :) En anders gewoon op
het in gevaar brengen van medeweggebruikers.

Maarten - fietsende scholieren terreur is ook niet mis :)

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

Van de pot gerukt. Dat de fietsersbond dergelijke idiote uitspraken doet
is natuurlijk van de ratten. Ook mooi dat de fietsersbond zichzelf uit
monde van twee personen tegenspreekt.

20 km/u is lijkt mij onhaalbaar:
-Een opa met ondersteuning fiets al harder dan 20
-Beetje wind mee ga je harder dan 20
-Buiten de bebouwdekom moeten brommers met 40 over het fietspad zoeven.

Los daarvan is het natuurlijk een nogal gekleurd artikeltje.

Kan een van de fietsersbonders hier bevestigen dat dit het nieuwe
landelijke beleid word? Anti-fiets?

Grrz
Rode Pioneer

Tiep met mij op: http://tinyurl.com/5p6od6
Rode Pioneer adviseert: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html

Pieter Jan

to Ligfiets
On 17 nov, 15:59, Maarten Heckman <m.heck...@zonnet.nl> wrote:

> [...]
> het in gevaar brengen van medeweggebruikers.
>
> Maarten  - fietsende scholieren terreur is ook niet mis :)

Mooi dat er bij het artikel dan een foto staat van een veel te brede
groep wielrenners op de rijbaan. Daar zal een maximumsnelheid op het
fietspad niet veel uitmaken.

Ik zie trouwens sowieso nooit snelle groepen wielrenners op het
fietspad, die rijden altijd op de weg (en dan is het ook weer niet
goed).

Pieter Jan - heeft alleen last van wielrenners als ze voor hem rijden.
Message has been deleted

TheoZ

to Ligfiets

On 17 nov, 16:19, "Frans van Schoot" <f.vansch...@gmail.com> wrote:
> Trouwens de langzame fietsers hebben ook slechte gewoontes bijv. door
> achterom te gaan kijken van wie of wat komt me nu weer lastig vallen.

En dan vreselijk slingeren! Dat, slingeren, moeten zo ook verbieden!

Theo, die dan moet uitwijken naar de berm

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> En dan vreselijk slingeren! Dat, slingeren, moeten zo ook verbieden!

en spookrijden verbieden !

Ontopic: een verlichte maxximum snelheid op het fietspad lijkt me wel
acceptabel wanneer je boven die snelheid de keus bent tussen fietspad en
rijbaan. 30+: de hoofdbaan op.

EuroQuest

to Ligfiets
On 17 nov, 15:50, Robert Lammerts <robert.lamme...@gmail.com> wrote:
> Hier komt hethttp://www.pzc.nl/regio/zeeland/5815197/Actie-tegen-wielrijdersterreu...

Als dat een officieel standpunt van de Fietsersbond wordt zeg ik na 28
jaar mijn lidmaatschap op.
Ik verwacht dat onze voorligger, aka Ligfries, aka Koewest, zichzelf
uitnodigt bij de Fietsersbond om dit te bespreken.
Fietspaden worden in Nederland aangelegd vanwege
autoverkeersintensiteit en/of de snelheid van het autoverkeer. En dus
langs bijna elke weg in Zeeland een verplicht fietspad, zelfs voor
velomobielen. Maar dat mag dan dus weer niet teveel kosten zodat ze te
smal en te slecht zijn om veilig een snelle fietser een tweetal naast
elkaar rijdende fietsers te laten passeren. Ja ja, ons Zeeuwen bent
zuunig...

Theo - reed midden in de zomer vooral op lege fietspaden in Zeeland.

EuroQuest

to Ligfiets
On 17 nov, 15:50, Robert Lammerts <robert.lamme...@gmail.com> wrote:
> Hier komt hethttp://www.pzc.nl/regio/zeeland/5815197/Actie-tegen-wielrijdersterreu...

Het is sowieso een losse flodder van Miriam van Bree, want een
snelheidsmeter is geen voertuigeis voor een fiets.

Theo - kent Miriam toch als een weldenkend persoon - van Soest

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
Op 17 November 2009, tikte EuroQuest glashard:

> Het is sowieso een losse flodder van Miriam van Bree, want een
> snelheidsmeter is geen voertuigeis voor een fiets.

Dat is een non-argument. Ondanks het feit dat een snelheidmeter niet
verplicht is voor een fiets, gelden er nu ook al maximumsnelheden voor
fietsers, namelijk daar waar borden staan en in erven. Dit argument is
uit-en-te-na besproken op de lml.

/Mars

--
ga toch fietsen, dat is pas stil ...

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Rode Pioneer wrote:

> [...]
>
> Los daarvan is het natuurlijk een nogal gekleurd artikeltje.
>
> Kan een van de fietsersbonders hier bevestigen dat dit het nieuwe

Gewoon een kwestie van een mailtje naar de Fietserbond sturen dat jij
niet heel erg gecharmeerd bent van dit soort berichtjes.

----------8<----------------
Wat moet ik hier van denken?
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5815197/Actie-tegen-wielrijdersterreur.ece?id=13559&ec=

Een maximum snelheid op fietspaden? Terwijl we juist proberen om de
fiets als bruikbaar alternatief voor woon werkverkeer te promoten dmv
fietssnelwegen en snelle fietsroutes.

Dat het kudde gedrag van wielrenners een probleem kan zijn kan ik echt
wel inkomen. Maar om het probleem van deze zondagsrijders af te wentelen
op fietsers in het algemeen is natuurlijk geen goed idee.

Het gebruik van het fietspad is een kwestie van leven en laten leven.
Het fietspad is voor alle wielrijders en niet alleen voor de groepen
wielrenners maar ook niet alleen voor de ouders met kinderen.

Ik als actief lid van de fietsersbond, veel fietserser en fietsforens
hoop dank ook dat dit niet het officiele beleid van de Fietsersbond is
en dat dit soort uitspraken niet vaker naar de pers toe gedaan zullen
worden.

Met vriendelijke groeten,

Hans Wessels
----------8<----------------

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

TheoZ

to Ligfiets
De maximum snelheid is niet alleen hier een probleem, kijk hier maar
eens: http://www.recumbentblog.com/2009/11/13/speed-limit/

Theo die hoopt dat die, eventuele, maximum snelheid ook zijn maximale
snelheid is

ligfries

to Ligfiets
EuroQuest is boos:

> [...]
> Ik verwacht dat onze voorligger, aka Ligfries, aka Koewest, zichzelf
> uitnodigt bij de Fietsersbond om dit te bespreken.

Als dat nodig is zal ik dat zeker doen. Maar nog voor ik zelfs maar
dit draadje had kunnen lezen hebben anderen al actie ondernomen. Dat
is het mooie van een grote groep actieve leden van de
Ligfietsvereniging!
Het zal waarschijnlijk blijken dat Miriam zich door de verslaggever
heeft laten verleiden deze uitspraak te doen, waarover ook nog wordt
gezegd "ultieme maatregel". In hetzelfde artikeltje spreekt overigens
een ander FB bestuurslid - Adri van Oosten - zich al meteen uit tegen
maximumsnelheden op fietspaden. Ik ben dus niet zo bang dat het
algemeen FB beleid zal zijn of worden.

Mocht het toch die kant op gaan, dan gaan we daar zeker tegenin! En
dat kunnen we beter naarmate we zelf meer leden hebben. Dus, grijp je
kans en word nu direct lid van de ligfietsvereniging NVHPV:
http://www.ligfiets.net/nvhpv/lidmaatform.php3

Groeten,

Kees - heeft veel vertrouwen in de vrijwilligers die al in actie zijn
gekomen - van Malssen

rowingvictor

to Ligfiets
Mocht het zover komen, is er dan ergens een standaard protestbrief die
we allemaal individueel kunnen invullen en naar de FB sturen?

Victor--Snelle racefietsers? Die fietsen achter mij!!--Rinia.

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> Gewoon een kwestie van een mailtje naar de Fietserbond sturen dat jij
> niet heel erg gecharmeerd bent van dit soort berichtjes.

Twee kanttekeningen:
1) ik ben -nog?- geen lid van de fietsersbond.
2) Ik wilde juist mijn licht opsteken of het echt landelijk beleid aan
het worden was voor ik derdelijke zaken ging doen.

> ----------8<----------------

<knip mail Hans W>

> Met vriendelijke groeten,
>
> Hans Wessels
> ----------8<----------------

Uitstekende mail. Heb jij die verstuurd?

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 18 nov 2009, at 00:09, Rode Pioneer wrote:

> [...]
> het worden was voor ik derdelijke zaken ging doen.

> <knip mail Hans W>

> Uitstekende mail. Heb jij die verstuurd?

Even voor de goede orde: via verschillende kanalen hebben we de Fietsersbond al om opheldering gevraagd. Hans W. heeft dat direct gedaan, en Wim G. heeft als vrijwilliger voor de Fietsersbond via de kader-ondersteuning gevraagd wat er aan de hand is. Namens de commissie infrastructuur zit ik hier tussen (en heb er zelf niets aan hoeven doen) - de oproep lid te worden was al gedaan. Even geduld, en dan weten wat er aan de hand is. Ik verwacht dat dan blijkt dat we met een storm in een glas water te maken hebben.

Maarten - morgen wel een lekker windje, en dan niet in een glas water - Sneep

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Ik was aan het denken. Gevaarlijk want het plan van de nvhpv heb ik
nog niet gelezen.
Zou het een mogelijkheid zijn als de nvhpv meerdere allianties
aangaat, zoals nu ook met de ntfu. Fietersbond is natuurlijk ook een
interessante partner. En er zullen vast andere bonden, stichtingen en
verenigingen zijn die eenzelfde lobby voeren als nvhpv.
--
Groetjes
Hans -ehhhhh

Gele Quest

to ligf...@googlegroups.com
On Tuesday 17 November 2009 15:50:28 Robert Lammerts wrote:
> Hier komt het
> http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5815197/Actie-tegen-wielrijdersterreur.ece?
> id=13559&ec=

Is het niet beter om het probleem aan te spreken ipv om een verbod op te
leggen?

Als de Fietsersbond nu een pagina opent met de mogelijkheid om klachten tegen
wieltourploegen te richten, dan is het mogelijk om de meer assertieve groepen
te identificeren en direkt aan te spreken. So kunnen wij zonder regeltjes
gewoon sociaal het probleem oplossen. De wielerploegen dragen vaak een
"uniform" en is dus te identificeren, desnoods met een fototje vanaf een
mobieltje.

Groet,

Gele Quest

Marco Roepers

to ligf...@googlegroups.com
Hoi,

Op 18-11-09 heeft Gele Quest<fmgro...@yahoo.co.uk> het volgende geschreven:

Of nog eigentijdser, de betrokken wielren- en toerfietsbonden en
-verenigingen komen met een gedragscode. Dit geheel in het kader van
de zelfregulering.

Marco -enzovoorts, bla bla bla-Roepers

Verzijl, Klaas

to ligf...@googlegroups.com

Volgens mij heb ik een door eenvoud briljant idee.

Als we ons nou eens als "heren/dames" in het verkeer gaan gedragen.
Hard rijden op het lege fietspad
Beschaafd rustig de langzamere fietser inhalen.......

Klaas (hard waar kan, rustig waar moet)

This message and attachment(s) are intended solely for use by the addressee and may contain information that is privileged, confidential or otherwise exempt from disclosure under applicable law.

If you are not the intended recipient or agent thereof responsible for delivering this message to the intended recipient, you are hereby notified that any dissemination, distribution or copying of this communication is strictly prohibited.

If you have received this communication in error, please notify the sender immediately by telephone and with a 'reply' message.

Thank you for your co-operation.

Bart

to Ligfiets
Het grappige is dat ik nog nergens in Nederland zo veel, en zulke
brede, vrijliggende fietspaden ben tegengekomen als in Zeeland (in
Zeeuws Vlaanderen met name, in de rest van Zeeland heb ik nog niet
gefietst). Sommige fietspaden waren zo breed dat ik twijfelde of het
wel een FIETSpad was.

Bart -the older I get, the better I was- Doets

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
H. Wessels wrote:
> Gewoon een kwestie van een mailtje naar de Fietserbond sturen dat jij
> niet heel erg gecharmeerd bent van dit soort berichtjes.

> [...]

<Snip>

> Met vriendelijke groeten,
>
> Hans Wessels
> ----------8<----------------

Antwoord van de fietsersbond:

---------8<-----------------------
Fietsersbond, Vlaamse wielertoeristen en een maximale snelheid van 20
kilometer

Naar aanleiding van problemen in Zeeland tussen rustige recreatieve
fietsers en groepen Vlaamse hardrijders werd de Fietsersbond
geïnterviewd door de PZC. De problemen worden voor een deel veroorzaakt
door het verschil in snelheid tussen de twee categorieën fietsers.
Strekking van onze reactie was dat dit probleem ook elders in Nederland
speelt en dat we samen met de NTFU kijken naar oplossingen. Een van de
opties is om pelotons wielrenners op bepaalde momenten en locaties naar
de rijbaan te verwijzen. De suggestie in de media dat de Fietsersbond
pleit voor een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur voor fietsers is
apert onjuist en is niet gezegd door de Fietsersbond.
----------->8----------------------

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
On Wed, Nov 18, 2009 at 04:09:34PM +0100, H. Wessels wrote:
> [...]
> pleit voor een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur voor fietsers is
> apert onjuist en is niet gezegd door de Fietsersbond.

Duidelijk. Niet meer overpraten.

of toch: is het een goed idee dat fietsers die 30+ rijden het fietspad
mogen negeren?

PeeWee

to Ligfiets

Ik heb van een fanatieke wielrenner die aan de duitse grens woont
vernomen dat groepen wielrenners (vanaf 7 man oid) niet verplicht op
het fietspad hoeven te rijden maar gewoon om de weg mogen rijden. Geen
idee of dat klopt maar mocht dat zo zijn dan ben ik benieuwd naar de
ervaringen in Duitsland. Misschien dat de fietsersbond eens kan
informeren bij de oosterburen of dat een succes is of niet.

Peter - die ook begrijpt dat een groot snelheidsverschil op het
fietspad gevaarlijk kan zijn - van Wee

Kindt

to Ligfiets
Is iemand van jullie weleens bekeurd op een ligfiets of racefiets op
de rijbaan? Ik neem aan (false consensus?) dat het merendeel van de
lezers hier weleens tegen de regels in niet op het verplichte fietspad
heeft gefietst. Volgens mij hebben we het weer eens over leuke
principiele, maar niet ter zake doende, dingen. Ik doe daar overigens
graag aan mee :-)

Peter - 1x bekeurd: voor fietsen door rood licht, omdat oom agent
vooraan bij het verkeerslicht stond dat op groen sprong en mijn
fietspad kruiste. Week later werd kruispunt vervangen door rotonde. -
Kindt

Robert Lammerts

to ligf...@googlegroups.com
Op 18 nov 2009 om 20:52 heeft PeeWee <peterv...@telfort.nl> het
volgende geschreven:\

> Ik heb van een fanatieke wielrenner die aan de duitse grens woont
> vernomen dat groepen wielrenners (vanaf 7 man oid) niet verplicht op
> het fietspad hoeven te rijden maar gewoon om de weg mogen rijden.

Voor zover ik weet is dit in Belgie ook het geval, 15> rijders moeten
ze een volgwagen hebben.

Het verhaal in de PZC is niet juist en dat staat niet op zich. De
journalisten zijn zeer gekleurd en schijven alleen op wat zij willen.
Heeft soms weinig te maken met opinie en wordt geen research gedaan.

In Zeeland valt het best mee met de wielrijders. Kijk eens in Limburg,
veel fietsers maar nog hinderlijker zijn de motorrijders.

Ook zal de PZC het artikel niet rectificeren, de 30 en meer reacties
zou het wel rechtvaardigen.

Robert, de veroorzaker van deze discussie

Robert Lammerts

to ligf...@googlegroups.com
Op 19 nov 2009 om 00:25 heeft Kindt <kindt...@gmail.com> het
volgende geschreven:\

> [...]
> de rijbaan? Ik neem aan (false consensus?) dat het merendeel van de
> lezers hier weleens tegen de regels in niet op het verplichte fietspad

Bij mij alleen waarschuwingen, maar ik ken wielrijders rondom Delft
die wel degelijk zijn bekeurd.

Robert - discussie met Politie over veiligheid op fietspaden ka best
wat opleveren.

Quest 273

to ligf...@googlegroups.com
Op 19 November 2009, tikte Robert Lammerts glashard:

> Het verhaal in de PZC is niet juist en dat staat niet op zich. De
> journalisten zijn zeer gekleurd en schijven alleen op wat zij willen.
> Heeft soms weinig te maken met opinie en wordt geen research gedaan.

Dat klinkt als een vrij accurate beschrijving van het gros van de
krantenartikelen in elke krant.

Niels

to Ligfiets
De discussie was van de zomer al gestart door Advocaat Ficq die door
een "roedel"(haar woorden) wielrenners was aangereden.

E.e.a. wordt ook beschreven in onderstaand filosofietsblogje.
http://fietsbeentjes.web-log.nl/op_fietse/2009/07/oorlog-op-het-f.html

Niels, rijdt ook wel s snel, van der Wal

Pieter Jan

to Ligfiets
Een groep van meer dan 15 fietsers mag in Duitsland een zogeheten
"geschlossener Verband" vormen, oftewel een ordelijk geleide en als
een geheel herkenbare groep van verkeersdeelnemers. Ze moeten zich dan
wel als 1 blok rijden, met een veilige tussenafstand.

In zo'n groep mogen fietsers met 2 personen naast elkaar op de rijbaan
rijden (normaliter hoor je in Duitsland achter elkaar te fietsen). Ze
gelden dan samen als 1 verkeersdeelnemer, wat betekent dat als de
eerste langs een groen verkeerslicht rijdt, de rest mag volgen, ook
als dat licht halverwege de groep op rood springt. En zo'n groep mag
door het overige verkeer niet doorsneden worden.
Als zo'n groep toch het fietspad gebruikt, dan worden het weer aparte
verkeersdeelnemers en moeten ze achter elkaar gaan fietsen, en weer
netjes ieder apart met verkeerslichten en dergelijk rekening houden.

Pieter Jan - Ook kleinere groepjes wielrenners rijden in Duitsland
i.h.a. op de rijbaan.

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On Thu, 19 Nov 2009 08:38:13 +0100, Robert Lammerts
<robert....@gmail.com> wrote:
> Op 18 nov 2009 om 20:52 heeft PeeWee <peterv...@telfort.nl> het
> volgende geschreven:

> Voor zover ik weet is dit in Belgie ook het geval, >15 rijders moeten
> ze een volgwagen hebben.

Of ik daar nu gelukkig van zou worden? Dan moet je ook de wegen blijven
volgen, en kan je nooit over het fietspad (ook niet een solitair fietspad).
Wel schijnen er standaard kleuren voor de hesjes van kop (geel?) en staart
(oranje?) te zijn. Dat lijkt me wel iets om met een groep over te nemen:
wie maakt een mooie rode lantaarn voor de komende tochten?

> Het verhaal in de PZC is niet juist en dat staat niet op zich. De
> journalisten zijn zeer gekleurd en schijven alleen op wat zij willen.
> Heeft soms weinig te maken met opinie en wordt geen research gedaan.

Misschien juist te veel met persoonlijke opinie. Niets mis met een mening,
maar zeg dat er dan wel bij. De vraag is overigens hoe je die cyclus
doorbreekt: hoe krijg je positieve verhalen in (lokale) kranten: hoe
ver/herkleur je de journalist? Als mensen nooit lezen dat je ook op de
fiets naar je werk kan, dat je op de fiets ook naar het volgende
dorp/gehucht/stad kunt gaan, dan komen ze welicht ook nooit zelf op het
idee.

Wie daagt een verslaggever van de PZC uit om een week/maand/... alles op
de fiets te doen? Zo groot is Zeeland niet, en het kan als verslag van de
plaatselijke economie dienen. En ja: dat valt dan onder research, en kan
ook mooi samenvallen met het verslag van "Kopenhagen".

> In Zeeland valt het best mee met de wielrijders. Kijk eens in Limburg,
> veel fietsers maar nog hinderlijker zijn de motorrijders.

En niet alleen in Limburg: verschillende rivierdijken zijn ook vergeven
van motoren en klassieke en 'sportieve' auto's. Wielrenners zie je daar ook
minder: te link. Zelf fiets ik daar ook niet altijd met plezier, zeker niet
met mooi weer.

Maarten

beekie

to Ligfiets
ik ben vandaag door oom agent van het fietspad afgestuurd met de
Quest... stond ik wel ff van te kijken!
normaal is het andersom!

http://ligfietslover.blogspot.com/2009/11/retourtje-buikslotermeerplein-adam.html

stel je voor dat er een max. snelheid komt .. hoe willen ze dat
handhaven? ze kunnen beter mensen die door rood rijden en/of geen
licht aan hebben bekeuren... dat doen ze zelfs niet

groet Marcel- maakt zich er niet druk om -beekmans

Elvin Haak

to Ligfiets
Hoi,
> stel je voor dat er een max. snelheid komt .. hoe willen ze dat
> handhaven? ze kunnen beter mensen die door rood rijden en/of geen
> licht aan hebben bekeuren... dat doen ze zelfs niet

Of gewoon een 'samenschoolverbod' handhaven die ook al veel geldt in
Nederland...
Je kan het zo belachelijk maken als je zelf wilt.

Elvin - ziet het nog gebeuren dat er een minimumsnelheid voor fietsers
op de openbare weg gaat gelden omdat de automobilisten er te veel last
van hebben, en dus kinderen altijd met de auto naar school gebracht
moeten worden, nog een generatie verloren - Haak

191.861.807

to Ligfiets
On Nov 20, 12:27 pm, Elvin Haak <elvinh...@gmail.com> wrote:
> Of gewoon een 'samenschoolverbod' handhaven die ook al veel geldt in
> Nederland...

Nee, dat kan niet. Racefietsers zijn (meestal) geen Marokkanen.

/cynisch

191.861.807

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> Nee, dat kan niet. Racefietsers zijn (meestal) geen Marokkanen.
> /cynisch

Ik vind dit soort stichmatiserend geneuzel niet kunnen zonder
onderbouwende cijfers. Laat maar eens zien dat ze onder vertegenwoordigd
zijn onder de ligfietsers. Graag corrigeren voor demografische en
sociale factoren.

Reinier

to Ligfiets

On 17 nov, 16:46, Rode Pioneer <RodePion...@gmail.com> wrote:

> Ontopic: een verlichte maxximum snelheid op het fietspad lijkt me wel
> acceptabel wanneer je boven die snelheid de keus bent tussen fietspad en
> rijbaan. 30+: de hoofdbaan op.

Dan verplaats je het probleem van verschillende snelheden op een baan
van het fietspad naar de rijbaan.
Voor automobilisten is het irritant als ze, vanwege een fietser 40
moeten gaan rijden, voor een snelle fietser is het irritant als hij
vanwege een langzamere fietser 20 moet gaan rijden. Een langzamere
fietser voelt zich niet veilig als hij met 40 gepasseerd wordt op het
fietspad. Een snelle fietser voelt zich niet veilig als een auto zich
nog langs hem heenperst op de rijbaan.
Ik denk dat per verkeerssituatie bekeken moet worden wat daar de beste
optie is. Soms is dat dat niemand harder dan 30 mag, bijvoorbeeld
i.v.m. breedte van de weg, gebrek aan overzicht, veel kinderen etc.
Dan, in zo'n situatie, zou het goed zijn als fietsers zich daar ook
aan houden, ook als er geen hoofdbaan als alternatief is.
Waar het kan qua ruimte en wegdek en overig verkeer, mag een fiets van
mij 100 rijden of meer. In sommige situaties zou je meer
verkeersgroepen kunnen bedienen in hun wensen door aanleg van 4 baans-
fietspaden bijvoorbeeld, of 2 baans per rijrichting (met een hoge
boete op linkerbaangebruik zonder in te halen)

Reinier - kan zich ergeren aan (te) traag verkeer vóór hem en aan (te)
snel verkeer achter hem - van Rij

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 24 november 2009 00:32 heeft Reinier <mang...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> Ik denk dat per verkeerssituatie bekeken moet worden wat daar de beste
> optie is.

In heel veel gevallen kan de snelle fietser best afremmen en dan op
een voorzichtige manier en zonder aandringen de tragere fietser
voorbij rijden om daarna terug op gang te komen.

Ik weet dat dat voor sommigen op deze lijst een probleem is, maar het
is wel de beste manier om andere verkeersdeelnemers wat positief te
houden over ligfietsen.

Mij kan je trouwens best niet tegen hoge snelheid voorbij rijden
zonder te waarschuwen, ik durf het gehele fietspad gebruiken :)

Koen -vertrekt liefst mooi op tijd-

Sake Bloemhof

to ligf...@googlegroups.com
Koen schreef:

>Mij kan je trouwens best niet tegen hoge snelheid voorbij rijden zonder
te waarschuwen, ik durf het gehele fietspad gebruiken :)

Dan ben je in overtreding; het is verplicht om zoveel mogelijk rechts te
houden.

Sake -twijfelt vaak of hij even moet bellen als mensen al voldoende aan
de kant zijn; ik wil ze niet verder aan de kant jagen- Bloemhof

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
Och, in mijn huidige fiets merk ik dat ik het geen probleem zou vinden
om boven de dertig verplicht op de weg te rijden (binnen de bebouwde
kom).

--
Groetjes
Hans Twitter en mailinglijst voelt soms wat dubbelop, soms

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 24 november 2009 08:37 schreef Koen Van den Bergh <koen.l...@gmail.com> het volgende:

[...]

Dat is een waar woord, maar het ligt wel wat genuanceerder. Wanneer ik op tijd toeter, men te kennen geeft dat men mij hoort en er wordt voldoende ruimte gegeven, kan het snelheidsverschil bij inhalen toch wel vrij groot zijn. Soms wordt mijn electronische toeterje, die ik al vroegtijdig activeer als ware het een morsesleutel, verkeerd geinterpreteerd (men kijkt bijvoorbeeld omhoog wat daar voor bijzonder fluitend vogeltje meevliegt). In dat geval rem ik toch maar af en probeer het van korte afstand met een rinkeltje van de bel of met de stem. Het snelheidsverschil is dan uiteraard laag en als er dan nog geen reactie is, ga ik er vanuit dat men nog slaapt of genoeglijk naar muziek luistert en vervolg ik mijn weg desnoods deels door de berm rijdend. In geen geval probeer ik mijn medeweggebruiker van het fietspad te dringen, al moet ik toegeven dat een van de overwegingen daarbij is dat ik het risico op krassen laag wil houden ;-)

Ik kijk in de spiegel en luister naar verbale reacties of de inhaalmanouvre tot genoegen verlopen is. Het is voor mij ook prettig wanneer dat het geval blijkt te zijn, dus ben ik gemotiveert om netjes in te halen.

Mij kan je trouwens best niet tegen hoge snelheid voorbij rijden
zonder te waarschuwen, ik durf het gehele fietspad gebruiken :)

Daar is niks mis mee wat mij betreft, links op het fietspad of de rijstrook wordt je nu eenmaal beter gezien op kruisingen en uitritten. Gewoon een fietser die zijn leven liefheeft. Ik hou wel een beetje mijn spiegeltje in de gaten en ik geef ruimte wanneer ik dat kan, maar omdat ik een snelle fietser ben wordt ik niet zo vaak ingehaald door een stille weggebruiker. Brommers hoor je tot nu toe van verre.

H@rry.

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 24 november 2009 09:16 heeft Sake Bloemhof <S.Blo...@twence.nl>
het volgende geschreven:

> Dan ben je in overtreding; het is verplicht om zoveel mogelijk rechts te
> houden.

Er zijn redenen genoeg waarom je even wat minder rechts kan rijden.
Zeker als je tegen een wat hogere snelheid aankomt kan je daar
dikwijls geen rekening mee houden.

Koen -kent hopen slechte fietspaden-

191.861.807

to Ligfiets
On 24 nov, 09:16, "Sake Bloemhof" <S.Bloem...@twence.nl> wrote:
> Dan ben je in overtreding; het is verplicht om zoveel mogelijk rechts te
> houden.

Overtreding of niet, ik kan niet ruiken of andere weggebruikers van
plan zijn zich aan de regels te houden. Niet dat ik altijd bel; van de
schrikreactie gaan mensen immers ook vaak slingeren.

grtjs, 191.861.807 - ze zijn allemaal gek, en ik soms ook!

grollie

to Ligfiets

> Overtreding of niet, ik kan niet ruiken of andere weggebruikers van
> plan zijn zich aan de regels te houden. Niet dat ik altijd bel; van de
> schrikreactie gaan mensen immers ook vaak slingeren.

Nee, dat zit anders: om zeker te weten dat de bewuste fietsbel ergens
mee verbonden is kijken mensen over de linker schouder. Daar
verwachten ze toch iets met wielen waarschijnlijk in het onderbewuste.
Nog geen probleem, maar om deze techniek al rechtdoor rijdende uit te
voeren vergt heel wat oefening. Dus vandaar die slinger.

Gerold -vandaar m'n spiegels, maar ik moet toegeven, niet op m'n
bukkerts- Ormel

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> [...]
> fietser voelt zich niet veilig als hij met 40 gepasseerd wordt op het
> fietspad. Een snelle fietser voelt zich niet veilig als een auto zich

De snellere fietser die zich niet tussen de autos durft te begeven heeft
daar niets te zoeken. Brommers moesten ook met 30 de rijbaan op omdat ze
te snel bevonden waren voor het fietspad. Nu mogen ze 45. Iets wat een
beetje fietser (VM of racer) ook wel kan.

Het aanbieden van keuze is dus niet het verplaatsen van het probleem
maar wel degelijk het verminderen van het probleem.

Grrz
Rode -negeerde vandaag nog het fietspad ivm drukte daar en leegte op
de hoofdrijbaan- Pioneer

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> te waarschuwen, ik durf het gehele fietspad gebruiken :)
>
> Dan ben je in overtreding; het is verplicht om zoveel mogelijk rechts te
> houden.

Artikel 3 lid 1: Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

Zie:
http://www.tdekkers.nl/toelichting_rvv/Trvv3.htm

ik quote o.a. "Ingeval een rijbaan is verdeeld in rijstroken zal ingevolge artikel 3 in beginsel de meest rechtsgelegen rijstrook moeten worden gevolgd"

Als je de toelichting verder leest maak ik er niet uit op dat 1/3 uit
de linker kant en 2/3 uit de rechter kant van jouw rijstrook fout is.

Grrz
Rode Pioneer

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 25 november 2009 19:04 heeft Rode Pioneer <RodeP...@gmail.com>
het volgende geschreven:

> Als je de toelichting verder leest maak ik er niet uit op dat 1/3 uit
> de linker kant en 2/3 uit de rechter kant van jouw rijstrook fout is.

Motorrijders wordt geleerd tegen de middenstreep aan te rijden. Dus
waarom zouden fietsers dat niet mogen.

grtz
Henk

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
hyz schreef:
Henk 'verschuift' de discussie naar aanleiding van een bijdrage van
'Rode Pioneer', die ook al weinig met de eerdere discussie te maken had.
Koen (met hem begon het) had het over 'het hele fietspad gebruiken'. Een
verhaal over rijstroken en de eventuele positie daarop, heeft volgens
mij helemaal niets te maken met gedrag op een fietspad, zolang we
tenminste geen fietspaden met meerdere rijstroken hebben.

Het zou trouwens al lang mooi zijn, als (langzame) fietsers consequent
op de rechter helft van het fietspad bleven. En het zou helemaal mooi
zijn als iedereen die naar links uitwijkt, eerst over zijn/haar linker
schouder kijkt (of in de spiegel, maar die heeft nauwelijks een gewone
fiets), om te zien of uitwijken mogelijk is zonder gevaar voor
medeweggebruikers te veroorzaken.

Maarten - hoopt dat Koen wel een spiegel gebruikt, als hij vrolijk over
het fietspad slingert.

Sake Bloemhof

to ligf...@googlegroups.com
Koen:

> te waarschuwen, ik durf het gehele fietspad gebruiken :)

Sake (met een rode pioneer :-)):

> Dan ben je in overtreding; het is verplicht om zoveel mogelijk rechts
> te houden.

Rode Pioneer:

> [...]
>Als je de toelichting verder leest maak ik er niet uit op dat 1/3 uit
de linker kant en 2/3 uit de rechter kant van jouw rijstrook fout is.

Bedankt voor het opzoeken. Jouw quote hierboven gaat over rijbanen; dat
lijkt me hier niet van toepassing.
Iets erboven staat:
'Zij (bestuurders) houden op het voor hen bestemde weggedeelte zoveel
mogelijk rechts. Wat onder "zoveel mogelijk" dient te worden verstaan,
wordt bepaald door de concrete situatie.'

Wellicht komt de verwarring door de concrete situatie die we voor ogen
hebben.
Als Koen de hele breedte van een 1 meter fietspad gebruikt, kijkt
volgens mij niemand daarvan op.
Als iemand over de hele breedte (of alleen de linkerkant) van een 2,5
meter breed fietspad slingert, vind ik dat asociaal, en is dat volgens
mij door bovenstaande wet ook verboden.

Sake -waarschijnlijk gezegend met bredere fietspaden dan Koen?, maar met
dezelfde fietspaden als Rode Pioneer- Bloemhof

Marco Roepers

to ligf...@googlegroups.com
Op 26-11-09 heeft Sake Bloemhof<S.Blo...@twence.nl> het volgende geschreven:

> Koen:
<knip>

> [...]
>
> Sake -waarschijnlijk gezegend met bredere fietspaden dan Koen?, maar met
> dezelfde fietspaden als Rode Pioneer- Bloemhof

Ik vraag me af of de Nederlandse wet überhaupt van toepassing is op de
fietspaden waarop Koen doorgaans fietst. Ik meende begrepen te hebben
dat hij In België woont en werkt.

Marco -maar verbeter me, als ik het bij het verkeerde eind heb -Roepers

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Sake Bloemhof citeert:

> 'Zij (bestuurders) houden op het voor hen bestemde weggedeelte zoveel
> mogelijk rechts. Wat onder "zoveel mogelijk" dient te worden verstaan,
> wordt bepaald door de concrete situatie.'

De concrete situatie is per seconde anders in het weer dat we nu hebben.
Ik vind het al reuze stoer dat al die fietsers op hun wiebelende
tweewielers niet van de weg worden geblazen en ik ga er met een grote
bocht omheen.

--
Groet van Theo, hou je roer recht, Mol.