SPD afstellen ..... (newbie)

332 views
Skip to first unread message

Ligfietsger

unread,
Jun 18, 2012, 3:32:54 PM6/18/12
to ligf...@googlegroups.com
Ik heb er nu zo'n 1,75 Mm op zitten en het lukt me om uitrijdend naar een stoplicht, niet alleen op tijd terug te schakelen, maar ook rustig tot stilstand te komen met mijn linker voet op de weg en daarbij mijn rechtervoet aan het pedaal te houden (ook tussen 100 scholieren voor die @#$@ brug in Kampen).

Gaandeweg die 1,75 Mm ben ik het prettig gaan vinden om de as van de trapper zo ongeveer (in tegen stelling tot wat ik verwachtte) niet op de bal van de voet, maar zo ongeveer op het midden tussen het midden van de voet en de bal van de voet te hebben ..... dus in de hakrichting, iets onder de bal van de voet.

Vandaag dan toch die doos van de maat kano Shimano SH-M077, maar eens open getrokken, wel iets van zwarte plaatjes voor in de binnenkant van de schoen, maar geen plaatjes die in de pedalen klikken ..... ff terug naar de winkel ..... ja m'neer dat klopt, u bepaalt namelijk zelf welke plaatjes u wilt...... en afhankelijk van de pedalen, bij mijn Shimano SPD Combi pedalen, horen dus Shimano SPD plaatjes ...... twee types, muurvast en redelijk goed vast (daar zou je makkelijker uit kunnen klikken).

Daar verteld over mijn voorkeur voor meer naar het midden van de voet ...... ze hebben daar niet echt verstand van ligfietsen, vonden dit heel ongebruikelijk, maar hebben de minst aggressieve plaatjes SM-SH56 (nu maar hopen dat het geen SM plaatjes zijn -;))))), zo ver mogelijk naar achteren op de zool gemonteerd. 

Maar zelfs in die achterste stand, zijn er nog tal van afstel mogelijkheden. een paar mm naar voren - naar achteren - naar links - naar rechts en zelfs naar binnen of buiten gedraaid ..... door de bomen het bos zien ..... pfffffffff

Ik ga gewoon beginnen in de middenstand, met de plaatjes zo ver mogelijk naar achteren, maar wat kan ik verwachten van die fijn afstelling ?

Is mijn voorkeur voor wat verder richting midden van de voet (ten opzichte van onder de bal van de voet) vreemd, of juist "ligfiets eigen" ?

Hoop niet dat ik achter een groep zwalkende scholieren moet stoppen en dan ineens op de grond lig, omdat ik even vergeten ben uit te klikken.......  

Quemo

unread,
Jun 18, 2012, 3:53:16 PM6/18/12
to ligf...@googlegroups.com
On Monday, June 18, 2012 9:32:54 PM UTC+2, Ligfietsger wrote:

Maar zelfs in die achterste stand, zijn er nog tal van afstel mogelijkheden. een paar mm naar voren - naar achteren - naar links - naar rechts en zelfs naar binnen of buiten gedraaid ..... door de bomen het bos zien ..... pfffffffff

Ik ga gewoon beginnen in de middenstand, met de plaatjes zo ver mogelijk naar achteren, maar wat kan ik verwachten van die fijn afstelling ?

Begin in ieder geval met de veren van het kliksysteem van de pedalen losser te schroeven zodat je gemakkelijk uit kan klikken. Als je telkens ongewenst uitklikt, weet je dat je hem een tandje strakker moet zetten en zo ga je door tot hij net strak genoeg staat om comfortabel te kunnen fietsen.

Veder qua positie en hoek? Ik heb ze ook maximaal richting de hak gemonteerd en maximaal naar de binnenkant van de voet. De hoek is een kwestie van voelen en proberen. Als je tijdens het fietsen merkt dat je voet tegengehouden wordt in z'n natuurlijke beweging, dan zal je er wat aan moeten doen en dus bijstellen.

En wat betreft dat 'vergeten uit te klikken' (niet in de quote), daarvoor moet je dus de pedalen lekker los zetten maar net vast genoeg om gewoon prettig vast te zitten.
Jouw plaatjes (vast die zilveren); ik heb ze maar 2 ritten gebruikt omdat ik blijkbaar teveel met m'n voet kantel waardoor ik telkens uitklikte bij kracht zetten. Met de zwarte plaatjes (alleen door de hak links of recht te bewegen uit te klikken) kan ik goed uit de voeten.

Quemo -blij met SPD-

Sjoerd

unread,
Jun 18, 2012, 4:09:43 PM6/18/12
to Ligfiets
Ik heb bij aanschaffen van mijn schoenen de tip gekregen om een keer
te springen en te kijken hoe mijn voeten staan bij de landing en dit
te onthouden en ook je voeten zo op de pedalen te zetten. Het idee
hier achter is dat je lichaam automatisch de beste positite zoekt om
de klap op te vangen ls je land. Het heeft bij mij en mijn vriendin
goed gewerkt dus hopelijk kan je er wat mee.

Groeten Sjoerd- die weer gaat springen als die zijn nieuwe schoenen
heeft

WimH

unread,
Jun 18, 2012, 4:52:42 PM6/18/12
to ligf...@googlegroups.com

Dit had ik echt nog nooit gehoord, maar ik vind het zo verschrikkelijk logisch klinken dat ik het zojuist meteen gedaan heb :) Ik geloof dat ik mijn voeten wel redelijk natuurlijk op m'n pedalen heb.

Sjoerd, bedankt.

 Wim -die wel houdt van dit soort enigszins maffe, maar o zo handige maniertjes/trucjes/enz.

Quemo

unread,
Jun 18, 2012, 5:19:56 PM6/18/12
to ligf...@googlegroups.com
On Monday, June 18, 2012 10:09:43 PM UTC+2, Sjoerd wrote:
Ik heb bij aanschaffen van mijn schoenen de tip gekregen om een keer
te springen en te kijken hoe mijn voeten staan bij de landing en dit
te onthouden en ook je voeten zo op de pedalen te zetten. Het idee
hier achter is dat je lichaam automatisch de beste positite zoekt om
de klap op te vangen ls je land. Het heeft bij mij en mijn vriendin
goed gewerkt dus hopelijk kan je er wat mee.

Verduld! Heb ik het zo gek nog niet gedaan met m'n schoenplaatjes want die heb ik bij de rechter voet net wat schever staan dan bij de linker..... net zoals ik m'n voeten had staan na een sprong!

Quemo -ook bevestigingen zijn nuttig- 

Ligfietsger

unread,
Jun 18, 2012, 5:52:29 PM6/18/12
to ligf...@googlegroups.com
Hihi ...... Leuke tip man !!!

Op maandag 18 juni 2012 22:09:43 UTC+2 schreef Sjoerd het volgende:

Sjoerd

unread,
Jun 20, 2012, 5:33:22 AM6/20/12
to Ligfiets
Leuk om te zien dat het bij andere ook werkt dan is het blijkbaar een
goede tip. Ik had namelijk het idee dat wij gewoon mazzel hebben gehad
met de afstelling maar blijkbaar niet.
Ik benieuwd wie er voortaan nog meer gaat springen voordat die gaat
fietsen.

Reinier

unread,
Jun 20, 2012, 4:45:01 PM6/20/12
to ligf...@googlegroups.com


Op woensdag 20 juni 2012 11:33:22 UTC+2 schreef Sjoerd het volgende:

Ik benieuwd wie er voortaan nog meer gaat springen voordat die gaat
fietsen.

Ehhh. nou, ík,  ik denk dat ik dit wel kan onthouden tot ik mijn plaatjes weer ga vervangen.

Reinier - vandaag de quoi weer eens anderhalf uur flink aangespoord en daarom momenteel niet zo'n behoefte om te springen - van Rij
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages