Zuid-Noorwegen, wie gaat er mee?

rowingvictor

to Ligfiets
Ik ben van plan komende zomer te gaan fietsen in zuid-Noorwegen,
en omdat ik dat voor de eerste keer ga doen, heb ik ervoor
gekozen met een georganiseerde reis mee te gaan:

http://www.cycletours.nl/Travel?id=NZT

Denk je eens in:

-Lekker fietsen ZONDER ZWARE BEPAKKING !
(Die wordt door de organisatie vervoerd.)
-Het eten wordt verzorgd.
-Camping is geregeld.
-Eigen kok en mechanicien.

Wie gaat er mee?

Victor--Knäkke-breut(?)--Rinia.

M. v.d. Kraats

to ligf...@googlegroups.com
Bij het buurland inkopen doen?!
Leuk idee, tof land.
Gr Marjon

> Date: Sun, 16 Jan 2011 13:38:46 -0800
> Subject: [Ligfiets] Zuid-Noorwegen, wie gaat er mee?
> From: victo...@hotmail.com
> To: ligf...@googlegroups.com
> --
> Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette
>
> Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
> Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
> Ligfiets.net: http://ligfiets.net

rowingvictor

to Ligfiets
Hey Marjon,

ja, weer eens wat anders dan zeilen op de Waddenzee.

Victor.

Frank Cornelese

to ligf...@googlegroups.com
2011/1/16 rowingvictor <victo...@hotmail.com>

Ik ben van plan komende zomer te gaan fietsen in zuid-Noorwegen,
en omdat ik dat voor de eerste keer ga doen, heb ik ervoor
gekozen met een georganiseerde reis mee te gaan:

http://www.cycletours.nl/Travel?id=NZT

He, die ken ik.
Twee jaar geleden heb ik als reisbegeleider deze reis gedaan. Daarna heb ik met twee collega's van Cycletours de andere noorwegenreis (NOK) bedacht. Deze gaat meer door de bergen en langs de fjorden en is nòg mooier dan de NZT. Wel iets zwaarder, dagafstanden van 70 tot 100km maar zonder bagage is dat goed te doen voor een geoefende fietser. Hoe ga je eigenlijk, roeifiets, ligfiets of gewoon rechtop. Houd er rekening mee dat ook in zuid-noorwegen er soms behoorlijk geklommen moet worden. Hellingen tot 8% in de NZT en tot 10% in de NOK.

Frank

rowingvictor

to Ligfiets
Hoi Frank,

ik ben erg aan het twijfelen tussen een 18 kg zware Hurricane met
goede remmen en vóór/achter vering
en een 13 kg M5 Lowracer met slechte(re) remmen, dunne bandjes en geen
vering.

Oh ja, het kleinste verzet van de Hurri is 52 X 33 (of 34) en van de
M5 is het 39 X 28
I.v.m. een afwijkende voorvork is het helaas niet mogelijk het
voorblad van de Hurri te ruilen voor een kleinere.

Welke fiets lijkt je het meest geschikt voor zuid-Noorwegen NZT ???

Victor--kan niet kiezen--Rinia.

Frank Cornelese

to ligf...@googlegroups.com
2011/1/17 rowingvictor <victo...@hotmail.com>

[...]

Goede remmen en stevige banden zijn noodzakelijk. Dus dan lijkt de hurri de beste keus. De wegen in zuid-noorwegen zijn oost europees slecht. Omdat de bergen in het zuiden niet zo hoog zijn en de beklimmingen dus niet zo lang is het gewicht niet zo'n probleem.

Oh ja, het kleinste verzet van de Hurri is 52 X 33 (of 34) en van de
M5 is het 39 X 28
I.v.m. een afwijkende voorvork is het helaas niet mogelijk het
voorblad van de Hurri te ruilen voor een kleinere.

Verzet hurri is ca 2,3m en M5 is ongeveer 3 m dus ook hier is de hurri beter maar beide zijn eigenlijk te veel. Een verzet tussen 1,5 en 2m is in de bergen wel fijn, ook zonder bagage. Wat is er anders aan die voorvork dat er geen klein blad op past? Want een blad 42 of 39 zou wel handig kunnen zijn.
Message has been deleted

rowingvictor

to Ligfiets
Hoi Frank,

Ik heb een brede, geveerde vork op de Hurri gezet,
waardoor de trekkende ketting nu nagenoeg op de kroon rust.
Als ik nu een kleiner tandwiel zou gebruiken, komt de
trekkende ketting in een bocht te lopen.

Zie ook: www.victor.zijnalbums.nl en dan naar "Hurricane".
Op één van de foto's is het heel duidelijk te zien.

De beste oplossing zou dus zijn de brede vork er uit
te halen en er een smalle in te zetten.

Ik mis dan de vering, en de fiets wordt zomaar 2 kilo lichter.

Victor-- zo blijf je bezig--Rinia.

191.861.807

to Ligfiets
heehoi,

On 17 jan, 23:23, Frank Cornelese <f.cornel...@gmail.com> wrote:
> [...]
> bergen in het zuiden niet zo hoog zijn en de beklimmingen dus niet zo lang

35mm Kojak is genoeg. Ik denk dat dat ook nog wel op een M5 LR past.
Vraag is denk ik eerder of je recht genoeg kan fietsen op een steile
helling om te voorkomen dat de ketting de hele tijd tegen het voorwiel
komt.

Overigens zie ik dat deze route het zwaarste stuk bij Farsund
vermijdt. Dat maakt het een stuk gemakkelijker.

Grtjs, 191.861.807

rowingvictor

to Ligfiets
Heehoi 191.861.807,

Ik heb afgelopen week geprobeerd een 28" velg met 35 mm Kojak
in de fiets te plaatsen, maar dat past gewoon niet!

Met de Durano raceband heb ik achter nog een kleine cm over
en vóór ongeveer een halve cm. Met de Kojak erom kom ik een
cm te kort.

Ik heb een CrMo M5 Lowracer met de dikkere framebuizen.
Wellicht hebben de vork en de achterbrug bij deze versie
van het frame net ff wat andere dimanties dan het oudere
en dunnere frame.

Victor--Helaas Pindakaas--Rinia.

grollie

to Ligfiets
Al eens gedacht aan 26" achterin? Mogelijk dat je dan meer ruimte voor
dikkere banden hebt, zonder al te veel te zakken?

G -nog meer achterover, gaat 191.861.807 wel ok vinden- O

191.861.807

to Ligfiets
On Jan 18, 7:16 pm, grollie <geroldor...@gmail.com> wrote:
> G -nog meer achterover, gaat 191.861.807 wel ok vinden- O

Heh. Nee, want het verandert niets aan de lichaamshouding an sich,
alleen de hoek van die lichaamshouding tov de horizontaal. Je zult
zelfs eerder geneigd zijn je hoofd wat rechterop te gaan houden,
waarmee je je adem weer een beetje afknijpt.

Grtjs, 191.861.807

rowingvictor

to Ligfiets
Hey Grolli,

leuk idee, en dan zal het wel passen, maar dan heb ik mijn rem-
probleem weer terug.
(het ontbreken van remvermogen dus)

Victor--weet ff niets--Rinia.

Chris

to Ligfiets
Hoi Victor,

Ik zou de lowracer niet nemen. Daar gaat teveel aan stuk denk ik. Als
je met de hurricane wilt, ik heb wel een standaard voorvork voor je te
leen. Vering is ook geen aanrader met klimmen eigenlijk. En, 18 kg is
inderdaad vrij zwaar. Goede remmen moet je wel hebben. Ik weet niet
hoe de hellingen daar zijn, maar in de Ardennen was ik toch blij dat
ik op de hurrie af en toe goed kon remmen (78 km/h in de afdaling)

Of via ligfiets.net een tijdelijke ruiling met iemand doen ofzo?
Desnoods iets huren?

Succes met de keuze!
Chris

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 19 januari 2011 00:43 heeft Chris <bruin...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> Vering is ook geen aanrader met klimmen eigenlijk

Ik zou zelf mijn vering niet meer willen missen.. Persoonlijk lijkt
het me dan ook veel interessanter om andere oplossingen te zoeken dan
het vervangen van de voorvork.

Koen -vind een paar trapjes naar beneden of 1-2 naar boven geen probleem-

rowingvictor

to Ligfiets
Hoi Koen,

óók nog een optie is wellich het bevestigen van een extra
kettingwieltje naast het
wieltje van de retourketting boven het voorwiel. Daar kan dan de
trekkende ketting overheen.

Weet alleen niet of het asje de krachten op kan vangen.

Victor--ff eten--Rinia.

Raymond van Vugt

to ligf...@googlegroups.com
Op 19-1-2011 20:26, rowingvictor schreef:
> Hoi Koen,
>
> ��k nog een optie is wellich het bevestigen van een extra
het asje wel, het lipje waar t aan vast zit niet.

rowingvictor

to Ligfiets
Mijn fiets heeft een heel stevig (aangepast) lipje.

Victor.

Raymond van Vugt

to ligf...@googlegroups.com
Op 19-1-2011 22:03, rowingvictor schreef:

> Mijn fiets heeft een heel stevig (aangepast) lipje.
>
> Victor.

ik zou toch eerder een bout door het frame jassen, zo 1 die je ook onder
je stoel heb.
maar er valt prima te leven hoor zonder voorvering, gewoon een
ballonnige band eronder doen als je t echt nodig heb.
dus dat is mijn mening, in ieder geval, hoe stevig het lipje ook is, het
is er niet voor ontworpen ;)

Raymond