GPS-ontvangst in carbon velomobiel ??

86 views
Skip to first unread message

Quesjer

unread,
Jun 10, 2012, 1:09:34 AM6/10/12
to ligf...@googlegroups.com
Hallo mede-velonauten. een vraag over de GPS-ontvangst,
 
 Want ik hoorde het gerucht dat de ontvangst in de nieuwere, volledig Carbon, velombielen niet tot slecht is geworden. Klopt dit inderdaad? En zo ja, is er al iemand die hier een oplossing voor heeft gevonden? Ik ben wel benieuwd.
 
Groet van Quesjer -Volledig het spoor bijster.-
 

Tom en Baukje Hospes

unread,
Jun 10, 2012, 1:23:23 AM6/10/12
to ligf...@googlegroups.com
hallo quesjer,


ik had eers de gps 60cx en nu de gps montana. Heb helemaal geen problemen met de ontvangst. Alleen als je weg wilt moet je wat langer wachten tot dat de gps het signaal heeft gevonden.

groeten tom.

Op 10 juni 2012 07:09 schreef Quesjer <Ques...@gmail.com> het volgende:
Hallo mede-velonauten. een vraag over de GPS-ontvangst,
 
 Want ik hoorde het gerucht dat de ontvangst in de nieuwere, volledig Carbon, velombielen niet tot slecht is geworden. Klopt dit inderdaad? En zo ja, is er al iemand die hier een oplossing voor heeft gevonden? Ik ben wel benieuwd.
 
Groet van Quesjer -Volledig het spoor bijster.-
 

--
Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets.net: http://ligfiets.net

Quemo

unread,
Jun 10, 2012, 3:10:42 AM6/10/12
to Ligfiets
Misschien dat dit je ook weer op weg helpt:

http://www.bentrideronline.com/messageboard/archive/index.php/t-82899.html

Quemo -zou zich dan wat minder zorgen maken-

Harry Lieben

unread,
Jun 10, 2012, 7:04:54 AM6/10/12
to ligf...@googlegroups.com
Op 10 juni 2012 07:09 schreef Quesjer <Ques...@gmail.com> het volgende:
Hallo mede-velonauten. een vraag over de GPS-ontvangst,
 
 Want ik hoorde het gerucht dat de ontvangst in de nieuwere, volledig Carbon, velombielen niet tot slecht is geworden. Klopt dit inderdaad? En zo ja, is er al iemand die hier een oplossing voor heeft gevonden? Ik ben wel benieuwd.
 


Ik kon geen verschil merken, maar ik heb een testje gedaan door de GPS binnen en daarna buiten de Mango te houden (m'n ROAMango is van carbon) en daaruit blijkt wel een iets minder goede ontvangst in het scherm met de satellieten. In het gebruik merk je er echter niks van. ik denk omdat de nieuwe GPS ontvangers (Sirfstar III) zo goed zijn.

Onder de carbon velomobielkap heb je ook nog steeds voldoende ontvangst trouwens.

twilwel

redone

unread,
Jun 10, 2012, 7:15:42 AM6/10/12
to Ligfiets
Hoi

Ik heb wel de ervaring dat het ontvangst van de GPS minder is geworden
met de omgeving van carbon tov polyester. Ook de GPS zal hier in
uitmaken. Onder een dicht blader dek van bomen in combinatie met
carbon, merkte ik ook dat ontvangst minder werd. Met de carbon race
kap werd e.e.a. nog erger ontvangst was bijna onmogelijk. Geloof dat
Wim S hiervoor ook een oplossing heeft waarbij er in het carbon dek
gaten zijn gemaakt gevuld met een licht doorlatend ander kunststof
waardoor ook het ontvangst wat beter zou gaan. Sinds kort heb ik een
GPS antenne die dit probleem geheel heeft opgelost. Daar moet
natuurlijk de GPS wel een aansluiting voor hebben. Zelf bezit ik een
Garmin Zumo 550 die ik ideaal vind voor de combi waar ik hem voor
gebruik (fietsen , auto en motor)

Hgr Peter spoort wel tegenwoordig - Beijes



On Jun 10, 7:09 am, Quesjer <Quest...@gmail.com> wrote:

gaze...@gmail.com

unread,
Jun 10, 2012, 7:47:44 AM6/10/12
to ligf...@googlegroups.com
Ha,
In mijn C alleweder had ik nauwelijks ontvangst. Ik had toen een magellan gps en daar kon een externe antenne met een kabel op. Daarmee had ik perfecte ontvangst. Een Magellan zou ik nu niet meer aanraden.  Plomp en een nog ergere interface als de Garmin.
Mijn Garmin heb ik later net onder de rand bevestigd. Met een beugel onder en aan het spiegeltje.
Werkt prima.

Groet,

Bert Gazendam

Sent from my iPhone
--

Hamishi

unread,
Jun 10, 2012, 11:37:38 AM6/10/12
to Ligfiets
Hoi,

De GPS signalen worden uitzonden in de frequentie band 1,5 GigaHerz.
Carbon en metale velomobielen zijn niet transparant voor dit soort
signalen. Als je onder de kap wat ontvangt komt dat binnen via het gat
waar de bestuurder zit. De signalen weerkaatsen dan tegen de
binnenkant van de kap en komen zo aanzienlijk verzwakt op de
ingebouwde antenne van de GPS ontvanger terecht. De acquisitietijd
neemt toe en de nauwkeurigheid neemt af.
Dit alles verklaart waarom een en ander met een externe antenne veel
beter werkt. De metale/carbon kap versterkt ook nog eens een keer de
werking van de externe GPS antenne, de kap fungeert als een soort
kunstmatige aarde waardoor het antenne diagram verbetert.

Dit soort problemen treedt ook op bij gebruik in de auto, met name bij
oudere types GPS ontvangers die niet zo gevoelig zijn als de SIRFIII.
Het afschermend effect wordt bij auto's met electrische vooruit
verwarming ook merkbaar.

Groeten,

Jules

Jan van Steeg

unread,
Jun 11, 2012, 2:08:54 AM6/11/12
to Ligfiets
In de praktijk geen problemen met mijn Garmin GPS. Ongetwijfeld zal
het signaal verzwakken door het carbon, maar er blijft nog genoeg over
om zelfs de snelheid erg nauwkeurig aan te geven. Alleen bij slecht
weer gecombineert met bomen begint de snelheid iets minder nauwkeurig
te worden, maar dat was in mijn oude Quest ook. Navigeren gaat dan
trouwens nog steeds zonder problemen.

Met carbon racekap heb ik geen ervaring, mijn kappen zijn van
glasvezel.

gr,
Jan
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages