Mango in de trein, een avontuur op zich.

Technopauluz

to Ligfiets
Alhoewel het al weer bijna een maand geleden is wil ik jullie mijn
ervaring hiermee niet onthouden ;)
Reizen met het openbaar vervoer kan je met een Velomobiel best goed
afgaan!

De heenweg:

Aangezien het de hoogste tijd werd dat Vlammenpan (mijn fiets) voor
een onderhoudsbeurt (i.v.m. lostrillend achterwiel) naar Groningen
moest ben ik eens gaan kijken naar de vervoersmogelijkheden met de
trein.
Eerst ff een week van tevoren station Eindhoven verkend en nog eens
nagevraagd of de mogelijkheden er waren.

De week erna:

--- Bladel (woonplaats) - Eindhoven ---
Fiets helemaal volgeladen omdat ik ook nog een week naar Valthe (vlak
bij Emmen) ging helpen als vrijwilliger chefkok bij een kinderweek.
Ging allemaal zonder problemen. (was wel blij dat ik een mango + had
i.v.m. extra bagage ruimte :D)

--- Eindhoven - Utrecht Centraal ---
In Eindhoven eerst eens eigenwijs de fiets (die ramvol zat met bagage)
voorzichtig nadat de grootste menigte weg was op de roltrap geschoven.
KRRRRCHR!!! Heel vlug weer terug! Hmmm... dat was geen succes...
Gelukkig geen schade (krassen zaten er onder toch al op) Ik was blij
dat er beneden 2 medewerkers van de NS stonden. Even gevraagd of het
mogelijk was dat ik met de goederenlift mee naar het perron kon.
Meteen ook aangegeven dat ik het al eerder na had gevraagd en
blablabla... Algoed... de vrouwelijke medewerkster nam contact op met
de servicebalie en legde mijn vraag daar neer. 'Mag dat een ligfiets
van 2,40m in de trein?' 'Een ligfiets?, ja dat mag volgens de
voorwaarden' Ze liepen beide met me mee naar de achterzijde van het
station in de richting van de ondergrondse fietsenstalling naar de
goederenlift. Wow, dat is was nog eens een lift, daar kon je zelfs met
gemak 3 Questen in kwijt! Op het parron haalde ze zelfs de invalide
loopbrug tevoorschijn zodat ik mijn fiets zo de trein in kon rijden!
Achteraf hadden ze beter het naastliggende fietsgedeelte kunnen pakken
i.p.v. het invalidegedeelte want zo blokkeerde ik een klein beetje de
doorgang. De medewerkers waren ook nog zo aardig om naar Utrecht te
bellen om ze te waarschuwen voor mijn naderende badkuip.

Onderweg heb ik al mijn bagage (die in stevige Mangovriendelijke
tassen zat) uit mijn fiets gehaald zodat deze erg licht was. Eenmaal
in Utrecht even hulp gevraagd met het uit de trein halen van mijn
fiets. Ging allemaal prima. Maar toen kwam het pas echt... de liften
in Utrecht waren ongeschikt voor mijn fiets. (20 cm stak ie eruit) Dat
werd dan toch maar de roltrap. Het was gelukkig lekker rustig op het
perron zodat ik na kon denken over mijn nieuwe strategie. De oplossing
was als volgt: Eerst de fiets zo goed als leeg geladen, daarna al mijn
waardevolle spullen (Laptop, sleutels, beurs, mondharp, etc.(behalve
mijn fiets dan)) in mijn rugtas gedaan ,die ik daarna op mijn rug
deed. De platte koffer legde ik gedeeltelijk op de roltrap en daarna
schoof ik de neus zijde van de mango er op. Even een duwtje en hopa!
Relaxed zonder enig eng geluid ging mijn fietsie omhoog. Het enige wat
ik moest doen was de fiets aan de achterkant tegenhouden (koste
vrijwel geen inspanning) en alboven de fiets met koffer en al even
vooruitschuiven (misschien iets minder leuk voor de koffer) (tip:
gebruik net als mij een oude koffer) Tada! We waren op station
Utrecht!

--- Utrecht Centraal - Groningen ---
3 mannelijke conducteurs zagen mijn fiets boven op de roltrap
verschijnen. Maar dat kon toch niet? Het zou veel te gevaarlijk zijn
volgens hun. Wat nou als mijn fiets naar beneden zou tuimelen en vele
mensen zou verwonden?
(Pauluz kreeg een erg grappige denkbeeldige super bowling situatie)
Mijn reactie was doeltreffend (zie tips) maar ik werd weer vriendelijk
doorverwezen naar de lift. Nogmaals geprobeerd (misschien was deze
lift langer?) Nope, het ging weer niet. Ikke weer terug naar de
conducteurs en ze hielpen me de fiets mee van de trap af te dragen!
Zelf mijn bagage namen ze voor me mee! De trein kon elk moment
vertrekken en ik moest snel een plaatsje zien te vinden. Vanaf een
afstandje zag ik dat de machiniste van de trein (een vrouw met een
breed postuur, rood rossig haar en een belerend accent) mijn fiets
niet graag mee had. Gelukkig zorgden de 3 mannen die mij geholpen
hadden ervoor de machiniste tot bedaren kwam. (was moesten we toch
zonder de berekenende man? ;P) Het enige wat in de weg stond was een
kinderwagen. Maar de vrouw waarvan deze was had er geen probleem mee
om deze ff wat te verzetten (er zat geen kind in) zolang ze de wagen
maar in het oog kon houden.
En zo waren we op weg naar Groningen!

Onderweg gezellig gebuurt met de vrouw van de kinderwagen. In
Groningen aangekomen samen extra hulp van behulpzame passagiers zowel
de kinderwagen als de fiets uit de trein gelootst. Ik was nog maar net
het station uitgefietst of een bukkende voorbijganger begroete me met
een snauw 'Ga toch weg met je ding!' Tja in Groningen de fiets toch al
aardig geintergreerd dacht ik zo... Tuurlijk hadden de positieve
reacties weer de overhand. Na goede wegwijshulp van een man die werkte
in een garage onder het viaduct bij het station kwam ik aan bij
Ligfietsgarage Grúning (zo zeggen ze dat daar toch?)

De volgende dag was mijn fiets weer als nieuw en ben ik onder het
genot van een lekker zonnetje naar Valthe gereden.

De terugweg:

In Emmen ben ik op een rustige dag met een meetlint een schatting gaan
maken of mijn fiets wel in deze stoptrein kon zonder de deuren te
blokkeren. Ik betwijfelde het dus ben ik op aanraden doorgefietst
naar
station Hoogeveen. Van daar uit zouden intercity's rijden.
(Intercity's hebben over het algemeen grotere fietscabines)

--- Hoogeveen - Amersfoort ---
De reis naar Hoogeveen verliep dankzij goede planning vrij goed. De
echte uitdaging deed zich voor toen ik het station bereikte. Omdat ik
de lift al niet vertrouwde en anders de steile trap op en af moest had
ik maar een poging gewaagd om aan de andere kant te komen via een
spoorwegovergang en een ander pad. Helaas, er was geen ander pad. Heel
eventjes schoot het idee me te binnen om een klein stukie over het
spoor te toeren... Neee! dat zou echt waanzin zijn en ook nog eens
riskant (+kans op fikse boete, imagoschade velomobielen, etc.). Toch
maar omgekeerd en teruggefietst naar de voorkant van het station en
daar de lift toch maar geprobeerd. 10cm! ja echt maar 10cm was de
fiets te lang om deze 'heel' de lift in en uit te krijgen. Aan de
overkant van het station was de aandacht gewerkt van een groepie
hangjongeren. Ze zaten me heerlijk uit te lachen. Ik greinsde terug en
riep: Kom es ff helpe, want ik krijg dit gekke ding anders nooit heel
de trap op en af... En ja hoor... 4 jongens die er de lol wel van in
zagen kwamen me helpen, samen tilde we met gemak de fiets van de
stijle trappen af en weer omhoog naar het perron aan de overkant. FF
nog mijn bagage gehaald die er nog stond en het was weer voor elkaar
hoor! Ik heb wel moeten lachen met die gasten. Één jongen zat
(veelkans van de vrachtwagen gevallen waren) te helen, de rest zat aan
de goedkope euroshopper achtige blikken bier. Een jointje mocht ook
niet ontbreken. 3 van die gasten (die wel helder waren) heb ik een
stukie over het perron laten rijden na instructie met een waarschuwing
van als ze van het perron af zouden donderen ik ze niet zou komen
redden en de trein ze zou vermorselen. (tuurlijk een beetje aandikken
he ;) ) Als dank kreeg ik bier aangeboden en hielpen ze me mee de
fiets zonder problemen in de intercity te krijgen!
Deze rit verliep wel zeer confortabel aangezien deze intercity een
soort van staanplaatsen cabine had waar wel 2 mango's in pasten.

---- Amersfoort - Utrecht Centraal ---
2 oude dames hielpen mee de fiets uit de trein te halen. Overstappen
was er gemakkelijk omdat de trein naar Utrecht Centraal aan de andere
kant van het zelfde perron stond :D De keuzeplaats viel op de zijde
helemaal achteraan in de trein. Ik kreeg de fiets er niet zo
gemakkelijk in deze keer maar het lukte toch zonder brokken en zonder
de deur van de trein in zijn geheel te blokkeren. De controlerende
conducteurs konden er wel om lachen.

--- Utrecht Centraal - Eindhoven ---
De truc met de roltrap bewees weer eens zijn dienst ditmaal betrof het
een extra snelle en smallere roltrap. Het was even timen met die
koffer maar het ging weer helemaal goed. De roltrap naar beneden ging
ook goed, gewoon de kont van de fiets naar achter en no problemo. (ik
kreeg hierbij wel hulp van een aardige voorbijganger)
In de cabine waar de fiets nu snel in moest omdat de trein vrij snel
vertrok zat een jonge gast. Met een trolly en een laptop. Ik legde
snel mijn benarde situatie in geuren en kleuren uit. En hij hielp de
fiets mee in de trein en ging wel op de trap zitten. Het betrof een
aanstormend talent muzikant als je het mij vroeg. Hij bespeelde
harmonica, elektrische gitaar en nog veel meer. De muziek die hij me
liet horen klonk bij mij ook als muziek in mijn oren :D

--- Eindhoven - Bladel ---
De jongeman moest snel nog de laatste bus halen en kon alleen nog even
de fiets uit de trein halen voordat hij verder moest. Ik had geluk dat
er rond het tijdstip 0:30 s' nachts nog 3 medewerkers op mijn perron
waren. Het kwam omdat er een met een rommelbak met winkelwagenwieltjes
rondzwervende man rondliep die graag zijn spulletjes van A naar B
vervoerde. Na een korte intro gingen 2 van de 3 medewerkers met me mee
in de goederenlift naar beneden. Ze vertelde dat die zwervende man
vaker probeerde zwart te reizen en dat er in die bak van hem allerlei
smerige zooi zat zoals rotte vis. Natuurlijk wilden ze alles van mijn
fiets weten, het was zelfs zo dat de 3e medewerker ook naar beneden
kwam omdat hij geen zin had om nog langer met de zwerver in discussie
te gaan. Een ligfiets was interessanter blijkbaar dan de openbare
orde :P Nadat ik alles weer zo had ingepakt dat ik weer kon fietsen
reed ik de goederentunnel uit op weg naar huis zingend lang zal ik nog
leven! Want ik was net om 24:00 23 jaar geworden.

Tips & Trucs:

- Als je vriendelijk bent tegen mensen, dan krijg je dat vrijwel
altijd (al dan niet in dubbele porties!) terug.
- Vrolijk zijn werkt zeker positief op het bovengenoemde.
- Durf hulp te vragen! Dingen kunnen veel gemakkelijker worden met wat
hulp van anderen. Een kleine moeite kan een groot plezier opleveren!
Oma's spreekwoordenboek: Nee kun je hebben, ja kun je krijgen. Je zult
er verbaast van staan vanuit welke hoek je hulp kunt krijgen.
- In bezit zijn van een Velomobiel werkt ook in je voordeel, mensen
zien het vaak als een soort van U.F.O. en zullen je sneller willen
helpen. (met in/en uit de trein laden b.v.)
- Gezond verstand, wat lef en een beetje geluk kunnen natuurlijk ook
geen kwaad ;)
- Als je gelooft in de instelling; 'Het komt allemaal wel goed' dan is
dat vaak ook zo, zolang je maar positief blijft.

Praktisch
- Reis niet met de Mango in de trein op dagen dat de kans groot is dat
er veel fietstoeristen met hun fiets de trein zullen nemen. Je kunt
anders plaats tekort komen.
- Plan je reis ruim in, verwacht niet dat je binnen 10 minuten
overgestapt bent. (behalve als de volgende trein aan de overkant is)
Het kan wel, maar juist als je het zo berekend zul je zien dat het 12
minuten duurt ;)
- Blokkeer nooit de treindeuren, dit is de enige reden dat ze je
kunnen weigeren.
- Neem van te voren polshoogte of de treinen waarmee je wilt reizen
wel geschikt zijn voor het vervoeren van velomobielen.
- Mensen met een Quest raad ik af deze met de trein te vervoeren. Kwa
lengte zou het in sommige intercity's wel gaan maar omdat je een
draaihoek moet maken van 90 graden kom je gegarandeerd klem te zitten
en zou je je fiets kunnen beschadigen.

Mocht je naar aanleiding van mijn verhaal nog vragen of tips hebben
aarzel dan niet om ze te stellen!
Leuke reacties zijn ook altijd welkom! ;)

Groetjez,

Pauluz, die wel weer genoeg getypt heeft voor vandaag...

Dutch JaFO

to Ligfiets
Zo dat was een heel avontuur.

Op Ns.nl is info te vinden over het reizen met 'functi-
beperking' (zoals dat politiek correct heet).
Ik vraag me af of je via diezelfde weg ook assistentie voor je
fietsvervoer zou kunnen regelen.

Was het niet makkelijker geweeest om naar de liggende hollander te
gaan ?
Of kon de reparatie en het onderhoud alleen bij de fabrikant/winkel in
Groningen ?
Wat dat betreft is het niet echt handig dat de meeste velomobiel-
fabrikanten zo ver weg zitten. :(

gr.,
JaFO

Bas Fotografie

to ligf...@googlegroups.com

On 28 mei 2010, at 20:02, Dutch JaFO wrote:

> Wat dat betreft is het niet echt handig dat de meeste velomobiel-
> fabrikanten zo ver weg zitten. :(

Ik denk dat de liggers in Almere en Groningen er anders over denken, lekker dichtbij die velomobielfabrikanten :)

grt

Bas - alles is relatief

-------------------
Bas Fotografie
portfolio: http://ic4u2.net
weblog: http://basdemeijer.nl
archief: http://www.photoshelter.com/c/basdemeijer/

Koen Van den Bergh

to ligf...@googlegroups.com
Op 28 mei 2010 15:30 heeft Technopauluz <techno...@gmail.com> het
volgende geschreven:

> Mocht je naar aanleiding van mijn verhaal nog vragen of tips hebben
> aarzel dan niet om ze te stellen!
> Leuke reacties zijn ook altijd welkom! ;)

Tip: probeer het niet in België, in de meeste treinen geraakt een vm
immers niet in.

Gewone ligfietsen zijn trouwens geen probleem, dat doe ik erg
regelmatig... Verder neem ik daarmee altijd de roltrap, mits wat
oefening gaat dat heel vlot.

Koen -misschien eens testen of de alleweder in de dubbeldekrijtuigen geraakt-