Quest --> Badkuip?

Bob Vroegh

to Ligfiets
Ik krijg wel eens over mijn Quest de opmerking dat mensen het vinden
lijken op een badkuip. Misschien kwam dit ook wel door mijn badeend die
er een tijd opzat.

Maar afgelopen zaterdag heb ik toch echt onbedoeld van mijn Quest een
badkuip gemaakt.

Ik reed richting IJmuiden (zo'n 120 km) waar ik een stukje ging fietsen
op een ligfiets van Optima. De eerste 40 km alleen maar harde regen
gehad. Dit was opzich nog niet zo erg.
Ik fietste door de duinen omhoog, net voor Katwijk gaat de route door
de duinen over een parkeerplaats.
Door de hevige regenval waren grote delen van de parkeerplaats blank
gestroomd. Ik ging net holletje af en had de wind op me achterhoofd,
dus het ging wel aardig door.
Ik reed zo'n 35/40 km/h toen ik door een plas ging, ik had verkeerd
ingeschat hoe diep die was. En opeens remde mijn fiets enorm af en kwam
het water in 1 grote vloedgolf via mijn voetgaten heel me fiets binnen.
Toen stond ik daar midden in de plas met het water tot me navel in mijn
fiets. Ik kon geen snelheid meer opbouwen om nog uit de plas te
fietsen. En ik was toch al nat dus maar uitgestapt en gaan duwen.

Toen stond ik daar in de koude wind in korte broek en T-shirt, gelukkig
had ik wel droge kleren mee genomen. Alleen jammer dat die klets nat
waren.

Ging de schade maar eens bekijken, de verlichting reageerde niet
helemaal meer, mijn GPS deed samen met me portemonnee iets dat op
zwemmen moest lijken.
En me brood was ook verreweg van droog te noemen.

Ik ben vervolgens maar gewoon verder gegaan, gelukkig was het vrij snel
weer warm in me fiets.
Alleen wel heel erg vochtig.

De terugweg verliep ook niet echt prettig, door de hele harde wind werd
ik steeds van het fietspad geblazen. En kreeg ik heel veel zand in mijn
ogen door de wind.

Maar al met al toch een leuke dag geweest, het hoeft echt niet ideaal
weer te zijn voor een leuke fietstocht.

Foto's van mijn badkuip volgen nog als ik er achter ben gekomen hoe ze
van mijn telefoon op mijn computer komen.

Bob - nog steeds natte fiets schoenen- Vroegh

WFvN

to Ligfiets
Bob Vroegh schreef:

> Ik krijg wel eens over mijn Quest de opmerking dat mensen het vinden
> lijken op een badkuip. Misschien kwam dit ook wel door mijn badeend die
> er een tijd opzat.

Persoonlijk heb ik het badkuipidee meer bij andere modellen velomobiel
maar niet bij de Quest. Torpedo komt meer in de buurt ;-)

> [...]
> het water in 1 grote vloedgolf via mijn voetgaten heel me fiets binnen.
> Toen stond ik daar midden in de plas met het water tot me navel in mijn

Begrijp ik dat je in een plas water stond van zo'n 40 cm diep?

> Ik kon geen snelheid meer opbouwen om nog uit de plas te
> fietsen. En ik was toch al nat dus maar uitgestapt en gaan duwen.

Misschien toch een keer een Rohloff inbouwen? Kan je stilstaand
schakelen en vast wel rijdend eruit komen :o)

> Foto's van mijn badkuip volgen nog als ik er achter ben gekomen hoe ze
> van mijn telefoon op mijn computer komen.

Ik hoop dat dat lukt; ben benieuwd hoe dat eruit ziet.

Wilfred -heeft het nog niet zover gebracht; wel een keer dat de
voetgaten nét water schepten waardoor de onderkant van z'n benen
drijfnat waren- van Norel

Quest106

to Ligfiets

Bob Vroegh schreef:

> Maar afgelopen zaterdag heb ik toch echt onbedoeld van mijn Quest een
> badkuip gemaakt.

> Foto's van mijn badkuip volgen nog als ik er achter ben gekomen hoe ze
> van mijn telefoon op mijn computer komen.

Hoi Bob,

Da's een natte bedoening geweest zeg!

Ik hoorde van Ymte dat Gerrit Schotman hetzelfde meemaakte, en dat dit
betekende dat de lagers vervangen moesten worden, omdat die niet
waterdicht zijn. Dus dan weet je al waar je straks op moet letten.....

Groet van Q -net droog achter de oortjes- 106

Kees Schouten

to Ligfiets

Bob Vroegh schreef:

> Ik reed zo'n 35/40 km/h toen ik door een plas ging, ik had verkeerd
> ingeschat hoe diep die was. En opeens remde mijn fiets enorm af en kwam
> het water in 1 grote vloedgolf via mijn voetgaten heel me fiets binnen.

Ik heb vorig jaar onderweg naar CycleVision hetzelfde meegemaakt, maar
ik denk dat die plas iets minder diep was. Ik schat dat er 10 cm water
in mijn Mango gestaan heeft, en ik was zelf helemaal nat. Ik heb er
geen blijvende schade aan over gehouden, alleen mijn telefoon (die ik
in mijn schoen op de bodem bewaar) weigerde, want mijn schoenen stonden
vol water.
Mijn gastheer reageerde verbaasd: "Als het zo hard regent neem je toch
een droge broek mee?". Hij had blijkbaar nog niet eerder een Mango
gezien.

Kees

Bob Vroegh

to Ligfiets

Quest106 schreef:

> Ik hoorde van Ymte dat Gerrit Schotman hetzelfde meemaakte, en dat dit
> betekende dat de lagers vervangen moesten worden, omdat die niet
> waterdicht zijn. Dus dan weet je al waar je straks op moet letten.....

Hmm ik ga hier morgen gelijk eens naar kijken, ook omdat ik geen doppen
op de naven voor heb zitten. Bedankt voor het advies

Wim Schermer

to ligf...@googlegroups.com

Ik denk dat meerdere Quest eigenaren dit hebben meegemaakt, ik in
ieder geval wel. Kijk maar even op http://wimschermer.blogspot.com/
2006_08_01_wimschermer_archive.html
Op 20 augustus heb ik ook zo'n waterballet meegemaakt.
Wim - na de kuitblessure vandaag voor het eerst in 3 weken weer in de
Quest - Schermer

Hans van Schoot

to ligf...@googlegroups.com

Bob Vroegh schreef:

> Ik reed zo'n 35/40 km/h toen ik door een plas ging, ik had verkeerd
> ingeschat hoe diep die was. En opeens remde mijn fiets enorm af en kwam
> het water in 1 grote vloedgolf via mijn voetgaten heel me fiets binnen.

Ik heb het wel eens met sneeuw meegemaakt in een alleweder, toen was de hele
fiets wit vanbinnen, en ikzelf zag er uit als de verschrikkelijke sneeuwman.
Het was daarna ook erg koud terugfietsen :-)

Grtz
Hans

Bob Vroegh

to Ligfiets
Tja, na de 'doop' van mijn fiets afgelopen zaterdag heb ik nog zeker
200 km gefietst. En vanochtend kwam er toch een probleem naar boven.

Ik was lekker aan het fietsen richting school, en na 7 km stuurde de
fiets opeens heel slecht naar rechts. Ik dacht: 'Nou dat zal wel een
lekke band zijn.' Maar voor de grap was dat het niet maar was ik 1
wielmoer verloren. Oftewijl heel mijn linker voorwiel zat los.

Na school wielbout er in gedraaid en weer gaan fietsen. Ging weer
prima.
Nu kijken of mijn naven nog eens vast gaan lopen, wie weet. Ik sta er
voor open.

Bob Vroegh