[Ligfiets] Paard op fietspad

Maarten

to Ligfiets
Vandaag ritje van Alphen aan den Rijn naar Rijen gemaakt. Allemaal prima
en prachtig. Mooie route via Reeuwijkse plassen, Goejanverwelle,
Schoonhoven, Gorkum en Dongen.

Op de terugweg tussen Rijen en Dongen een paard op het niet al te brede
fietspad. Je hoopt er het beste van en gaat er langs. Paniek bij het
paard en trappen richting fiets. Hoef raakt spiegel en schampt mijn
hoofd. Hoofd gelukkig vrij stevig en spiegel terug gevonden. Meisje op
paard weet dat ze op de rijbaan moet maar vindt dat geen alternatief.

Wat moet je hier nou mee. Deze keer was gelukkig net niet raak, maar
voor hetzelfde geld had die hoef me wel vol geraakt. Het is niet de
enige /eerste keer dat ik een paard op het fietspad heb. Er zijn keren
geweest dat ik de rijbaan op kon en keren dat ik op het fietspad
passeerde zonder problemen, of pas problemen toen ik al voorbij was.

Ik heb het meisje wel ingepeperd dat er een goede reden is dat paarden
niet op het fietspad mogen, maar dat helpt natuurlijk niet veel.

Maarten - dierenliefhebber, stopt voor eenden, heeft zelf ook pony
gereden en paardenmeisjes van 16 zijn ook lief...

--
Do's en dont's: http://groups.google.nl/group/ligfiets/web/netiquette

Mail aan de lijstbeheerders: ligma...@googlegroups.com
Instellingen, webmail, enz.: http://groups.google.nl/group/ligfiets
Ligfiets.net: http://ligfiets.net

Piet

to Ligfiets
On 24 mei, 21:32, Maarten <m.heck...@zonnet.nl> wrote:
<Vandaag ritje van Alphen aan den Rijn naar Rijen gemaakt. Op de
[...]

Een van de regels die ik mij nog herinner bij mijn autorijlessen is
dat je voorrang krijgt, maar niet neemt. Dus in zo´n geval zou mijn
advies zijn van (uit) de fiets stappen
en op een afstandje wachten tot paard en ruiter voorbij zijn.

Piet

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Piet schreef:
> [...]
> advies zijn van (uit) de fiets stappen
> en op een afstandje wachten tot paard en ruiter voorbij zijn.

Dat gaat inderdaad op bij tegenliggers. Ik neem dan inderdaad fors
snelheid terug en kijk hoe het paard (en ruiter) reageert.

In dit geval moest ik echter inhalen en was mijn enige ontwijk optie om
door de berm naar de rijbaan te gaan, misschien dat ik dat de volgende
keer toch maar doe..

Maarten

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> [...]
> advies zijn van (uit) de fiets stappen
> en op een afstandje wachten tot paard en ruiter voorbij zijn.

Los van het feit dat het paard helemaal niets, nada, geen flikker op
het fietspad te
zoeken heeft is het ook nog eens zo dat de ruiter volledig
verantwoordelijk is voor het
handelen van het paard.

Deze situatie heeft dus niets met voorrang te maken maar alles met
plek op de weg.
Hoe denk je dat automobilisten reageren als je met je fiets de snelweg op gaat?

Grrz
Rode Pioneer

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
2010/5/24 Maarten <m.he...@zonnet.nl>:
> Maarten - dierenliefhebber, stopt voor eenden, heeft zelf ook pony gereden
> en paardenmeisjes van 16 zijn ook lief...

Ik denk dat het meisje dan wel zo lief mag zijn om je spiegel te
betalen. En gelukkig is je hoofd hard genoeg. Het kan een hoop bende
geven.

--
Groetjes
Hans

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Hans Huijgen schreef:

> Ik denk dat het meisje dan wel zo lief mag zijn om je spiegel te
> betalen. En gelukkig is je hoofd hard genoeg. Het kan een hoop bende
> geven.

Gelukkig was de spiegel slechts van het kogelgewricht af gekomen en heb
ik dat thuis er weer op kunnen zetten.

Waar het mij om gaat: wat doen anderen in zo'n situatie?

Maarten - als ik m'n helm op had gehad, was die nu wel stuk geweest en
had ik indirect misschien een hardere klap gekregen..

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com

> Gelukkig was de spiegel slechts van het kogelgewricht af gekomen en heb ik
> dat thuis er weer op kunnen zetten.
>
> Waar het mij om gaat: wat doen anderen in zo'n situatie?

Als ik paarden zie concludeer ik meestal dat ik op een ruiterpad zit
waar ik niet
hoor en duik ik dus de hoofdrijbaan op.

Grrz
Rode -is wel eens verrot gescholden toen ik een ruiter aansprak dat ik op het
fietspad reed, ventweg aan overkant weg beschikbaar- Pioneer

Bas Dekker

to ligf...@googlegroups.com

> Gelukkig was de spiegel slechts van het kogelgewricht af gekomen en heb ik
> dat thuis er weer op kunnen zetten.
>
> Waar het mij om gaat: wat doen anderen in zo'n situatie?

Wat ik doe:

Me ten eerste niet krampachtig aan de regels vastklampen om mijn gelijk op
te kunnen eisen. Dat paarden niet op het fietspad MOGEN wil niet zeggen dat
ze er ook niet HOREN. Op de rijweg wordt er steeds minder rekening met ze
gehouden. In sommige gevallen heb ik er dus alle begrip voor dat ruiters op
het fietspad gaan rijden, ook al vind ik het knap irritant af en toe.

Los van wat je er van mag vinden dat ze op 'jouw' fietspad rijden, eigenlijk
doet dat er amper toe verder, is het verstandig om de veiligheid in acht te
nemen, ook die van jezelf dus. Een goedgemikte trap van een paard kan veel
ellende veroorzaken dus ik passeer nooit rakelings zonder mijn aanwezigheid
duidelijk te maken met bellen, toeteren of roepen en fiets pas door als ik
zeker weet dat ik gezien ben. Afhankelijk van de situatie stap ik soms zelfs
even uit, bijvoorbeeld bij angstige ruiters die geen idee hebben waar ze mee
bezig zijn en met een halfwild dier aan het verkeer deelnemen.

Als het kan en veilig is verlaat ik het fietspad en neem de rijbaan, maar
dat lukt lang niet altijd natuurlijk.

Bas - als ik kan stoppen voor een bloemetje kan ik ook best even stoppen
voor een paard, zelfs als het daar formeel niet mag lopen - Achternaam

Toni Cornelissen

to ligf...@googlegroups.com
Hallo,

> Vandaag ritje van Alphen aan den Rijn naar Rijen gemaakt. Allemaal prima en

Aleereerst snap ik niet waarom dat iemand vrijwillig naar Rijen rijdt.

(...)

> [...]
> gelukkig vrij stevig en spiegel terug gevonden. Meisje op paard weet dat ze
> op de rijbaan moet maar vindt dat geen alternatief.

Als ik ruiter zou zijn, twijfel of ik daar ook de rijbaan zou nemen.
Met de Quest ga ik in iedergeval wel altijd op de rijbaan.

> Wat moet je hier nou mee. Deze keer was gelukkig net niet raak, maar voor

Waarschuwen, liefst door op een vriendelijke toon hallo te roepen,
kijken hoe de ruiter/amazone reageerd en er veilig omheen gaan.
Trappers stilhouden scheelt ook.

Groetjes Toni

--
Toni Cornelissen
http://toni.technetium.be

Jan sr

to Ligfiets

On 25 mei, 09:45, Maarten <m.heck...@zonnet.nl> wrote:
> Hans Huijgen schreef:> 2010/5/24 Maarten <m.heck...@zonnet.nl>:
>

> Waar het mij om gaat: wat doen anderen in zo'n situatie?

Ik stop, door ervaring wijs geworden, altijd als ik een paard
tegenkom. Even stilstaan aan de kant van de weg, zo ver van het paard
als mogelijk is. Een kleine moeite, en zo vaak komt dat nu ook weer
niet voor. Bijna altijd word je door de ruiter (vaak: het ruitertje)
vriendelijk bedankt. Bij inhalen hangt het van de ruimte af. Meestal
wacht ik even op een goede gelegenheid om zonder problemen te
passeren. Als dat niet of slecht mogelijk is, bijvoorbeeld op een
(lang) bospaadje, dan bel ik even en vraag aan de ruiter of die even
wil stoppen, zodat ik - lopend - kan passeren. Vrijwel altijd leidt
dat tot een oplossing, die immers ook in beider belang is. Horken houd
je natuurlijk altijd, van beide kanten.

Jan sr (heeft liever met paarden dan met honden van doen)

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Toni Cornelissen schreef:
> Hallo,

> Aleereerst snap ik niet waarom dat iemand vrijwillig naar Rijen rijdt.
>
> (...)

Hoezo, vrijwillig?? :)

> Als ik ruiter zou zijn, twijfel of ik daar ook de rijbaan zou nemen.
> Met de Quest ga ik in iedergeval wel altijd op de rijbaan.

Als ik alleen was geweest, had ik waarschijnlijk ook op de rijbaan
gereden. Nu vond de vriend bij wie ik op bezoek was geweest het leuk om
me even uitgeleide te doen. Het is daar een 60 km weg. Als je dat als
ruiter al teveel is, hoor je dan wel (alleen) op een paard?
Ik lees nu trouwens dat een ruiterbewijs alleen verplicht is in bepaalde
natuurgebieden. Ik vind het redelijk belachelijk, dat mensen zonder
aantoonbare vaardigheden met een paard de openbare weg op mogen. Wel
iets om rekening mee te houden, dat als je een ruiter en paard ziet, er
geen enkele garantie is dat de ruiter weet wat hij doet en het paard
onder controle heeft.

> Waarschuwen, liefst door op een vriendelijke toon hallo te roepen,
> kijken hoe de ruiter/amazone reageerd en er veilig omheen gaan.
> Trappers stilhouden scheelt ook.
>
> Groetjes Toni

Tsja, lijkt me inderdaad goed advies.

Maarten - zal zich dit niet nog een keer laten gebeuren..

endoherman

to Ligfiets
als ruiter en ligfietser (nee, niet tegelijk...) het volgende over dit
soort ontmoetingen.
Paarden zijn kuddedieren die zeer alert zijn op hun omgeving. Dat
heeft voor en nadelen. Nadeel is dat ze van plotse, onverwachte zaken
behoorlijk kunnen schrikken, en dat varieert van een sprong opzij (ik
praat over meters) tot een flinke galop weg van het onheil. Daar helpt
geen ruiterbewijs tegen, het ene paard is daarin ook anders dan het
andere. Het blijven levende wezens, i.t.t. de ligfiets zelf. Ik kom
als ruiter in het bos liever een crossmotor (verboden!) tegen, die
hoor je al van verre aankomen, dan een fluisterstille mountainbiker
die knalgeel of knalrood opeens tussen de bomen doorschiet. Dan heb ik
ook moeite mijn volstrekt koudbloedige Freiberger (die in zwitserland
in het leger naast de kanonnen staat en geen spier vertrekt als die
afgeschoten worden) in de hand te houden. tot zover basaal
paardengedrag.
Als ligfietser kom je dus in de situatie dat je het liefst met een
flinke boog om zo'n onberekenbaar dier heen rijdt, maar als dat niet
gaat, zullen beide partijen een modus moeten vinden elkaar te passeren
(mee- of tegenliggend). En dat kan afstappen inhouden, duidelijk en op
tijd je aanwezigheid signaleren (als ruiter heb ik geen bel, maar wel
een stem) en letten op wat er gebeurt. In het voornoemde geval vind ik
dat als een paardenhoef instaat was een spiegel of je hoofd te raken,
dat je veel te dicht bij was. Waarom is een tweede, maar mij lijkt dan
dat ruiter& paard best even opzij hadden kunnen gaan om ruimte te
maken, zodat de ligfiets er riant langs kon; ik bedoel nadrukkelijk
niet dat er 1 versnellinkje teruggeschakeld wordt om dan maar met 25
ipv 35 er langs te gaan. Als ik wandelaars oid tegen kom, draaf ik
daar ook niet langs, maar ga terug in stap. Kwestie van beleefdheid,
en samen genieten van buiten zijn, ieder op zijn eigen wijze.

Herman - die heel soms moeite heeft beleefd te blijven - Kostelijk

Quesjer

to Ligfiets
Hoi,

Je durft wel hoor, een paard inhalen binnen schop-afstand. Het verkeer
maak je SAMEN veilig. Door zo langs een paard te rijden kan de ruiter/
amazone wel van het paard afgeworpen worden en/of jij een knal voor je
kop, tweemaal kans op zware verwondingen. Terwijl het ook simpel
veilig kan.

Een paard is een vluchtdier, en zolang het niet gewoon is aan
ligfietsen/Velomobielen/Roeifietsen of welk voor het paard vreemd
object dan ook kan het onvoorspelbaar reageren en doet het dat vaak
ook. Aan de andere verkeersdeelnemers de schone taak om daar rekening
mee te houden.

Bij de ruiter/amazone ligt uiteraard de verantwoordelijkheid om te
zorgen dat het binnen de wet en de mogelijkheden veilig aan het
verkeer deelneemt. Daar schort het wel eens aan helaas. Maar dat is
geen reden om het risico van een ongeval te nemen omdat je denkt het
recht aan jouw kant te hebben.

Hoe irritant het ook mag wezen, maar ik heb door de ervaringen met
paarden mezelf aangewend om de fiets zover mogelijk aan de kant stil
te zetten bij tegemoet komend verkeer (waardoor de combinatie paard/
ruiter dus het initiatief van passeren geheel zelf moet nemen) en ik
begin tegen het paard te praten op sussende toon om het rustig te
maken. Vaak helpt dit wel wat.

Bij het achterop rijden maak ik eerst contact met de ruiter/amazone om
er achter te komen hoe de vlag erbij staat. En ja, soms kachel je dan
twee kilometer op staptempo erachteraan omdat het paard schrikachtig
is, niet aan de kant kan, en ik dus niet veilig kan inhalen. Dat is
uitzonderlijk maar wel voorgekomen op een dijk. Vaak wordt er ruimte
gemaakt of heeft de ruiter de knol goed onder controle en wordt
aangegeven dat ik veilig kan inhalen. Meestal ook een woord van dank
voor de wijze van handelen.

Groet van Quesjer

TheoZ

to Ligfiets
Hallo beleefde (;-)) Herman,

dat er uit stappen en naast de fiets staan, lijkt voor een Sunrider /
Versatile (o.i.d.) -berijder iets te veel. Niet dat ik het niet wil!
Als ik uit mijn Sunrider wil stappen gaat er nog een hele grote klep,
aan en scharnier, de lucht in. Dit levert voor het, schrikachtige,
paard nog veel meer stress op.
Ik heb er nog geen echte oplossing voor, dan dat de ruiter het paard
dwingt om langs mij te lopen (ik sta stil), of rechtsomkeert te gaan
(ook gebeurt, de paarden wilden er absoluut niet voorbij). Ik probeer
wel met de ruiter tot een beslissing te komen (pratend). Dit is tot nu
toe nog steeds goed gegaan.

Er zijn ook paarden die geen spier vertrekken... Ondoorgrondelijk!

Theo - rijdt ook niet makkelijk achteruit - Z

WimH

> [...]
> Op de terugweg tussen Rijen en Dongen een paard op het niet al te brede
> fietspad. Je hoopt er het beste van en gaat er langs. Paniek bij het

29 mei 2009 (bijna een jaar geleden) was er ook een draad over
ligfietsen en paarden: Ligfietser zwaargewond door paarden.
Gelukkig is er nu geen sprake van iemand die zwaargewond is.

Hieronder zal ik een gedeelte van mijn toenmalige bijdrage kopiëren,
want die tekst is eigenlijk weer van toepassing.

Ik ben ligfietser en ook ruiter en ik zal proberen iets toe te
lichten:

Een paard is inderdaad een vluchtdier en zal in geval van paniek weg
willen vluchten. Meestal dus niet richting het gevaar. Dat is voor de
ligfietser (= "het gevaar") wel goed om te weten.

Een Velomobiel rijdt meestal met een wat hogere snelheid en kan ook
heel langzaam rijdend niet zo makkelijk manoeuvreren of kleine
bochtjes maken en ook het uitstappen kost even tijd. Dat is voor de
ruiter wel goed om te weten.

Natuurlijk moet iedereen zijn/haar voertuig goed onder controle
houden. Maar gezien het grote aantal ongelukken per dag tussen
allerlei verkeersdeelnemers en voertuigen, kunnen we er redelijkerwijs
van uitgaan dat het niet goed onder controle hebben van het voertuig
bij ALLE verkeersdeelnemers wel eens voorkomt. Ik denk ook dat we het
er allemaal over eens zijn dat de auto dan nog
wel het meest gevaarlijke voertuig is. Al was het alleen al vanwege de
snelheid en de massa/het gewicht. Uiteraard ben ik ook op de hoogte
van het feit dat het voertuig zelf niet gevaarlijk is, maar dat "het
gevaarlijk zijn" vooral een gevolg is van de fouten of beperkingen van
de bestuurder.

Bovenstaande uitleg is zo uitvoerig, omdat ik daarmee vooral mensen
wil aanspreken die erg snel beweren dat een paard die niet goed
luistert niet op de openbare weg zou thuishoren. Een paard kan alleen
maar door oefening op de openbare weg "verkeersmak" worden.
Helaas zal zelfs een verkeersmak paard nog regelmatig van iets of
iemand kunnen schrikken. Niemand weet van tevoren waarvan een paard
zal kunnen schrikken. Het is en blijft tenslotte een (zoog)dier en die
schrikken gewoon wel eens, net zoals de mens.

Een Velomobiel is echter wel een redelijk geschikte kandidaat om een
paard (ook heel vaak mensen trouwens) aan het schrikken te maken. Het
lijkt inderdaad op een aanvallend roofdier en is dus zeer bedreigend
voor een paard. Door uit te stappen en naast de Velomobiel te gaan
staan, zal voor veel paarden al als minder bedreigend ervaren worden.
Wat ook altijd goed werkt is om op een rustige toon te gaan praten.
Zelfs zingen werkt heel goed. Dat doe ik bij mijn eigen paard ook als
ik erop zit en ik kom zelf een Velomobiel tegen.

Er zijn helaas ook ruiters die door hun gedrag/lichaamshouding juist
aan hun paard laten zien dat er wel iets nadert dat levensgevaarlijk
is.

Net zoals ruiters vaak te horen krijgen dat ze "niets te zoeken hebben
op de openbare weg", krijgen ook ligfietsers regelmatig deze
verwensing naar hun hoofd geslingerd. We hebben dus eigenlijk wel heel
veel met elkaar gemeen.

Ik wens iedereen veel wijsheid en geduld tijdens het ontmoeten en denk
dat als we op een goede manier met elkaar blijven communiceren er
zeker nog hoop is voor de toekomst.

Wim - ligfietser en ruiter, maar gelukkig nooit tegelijk - Huisman

Jan van Steeg

to Ligfiets
On 25 mei, 19:00, WimH <wfh...@hotmail.com> wrote:> Ik ben ligfietser
> [...]
> van het feit dat het voertuig zelf niet gevaarlijk is, maar dat "het
> gevaarlijk zijn" vooral een gevolg is van de fouten of beperkingen van

Ik heb niets tegen paarden en ook niet op het fietspad. Ik kan goed
begrijpen dat je als ruiter niet tussen de auto's wilt rijden. Maar
als ik weer eens een paard tegen kom wat hopeloos op hol slaat(terwijl
ik stil sta) dan wordt het als ruiter toch tijd om na te gaan denken
of het nog wel verstandig is om de weg op te gaan.

Het ergste wat ik meegemaakt heb was een paard met een wagen erachter.
Redelijk grote wagen met 4 personen erin. Ik had niets geen haast en
had al het gevoel dat het zondagrijders waren, dus ik remde af naar
stapvoets totdat ze voorbij waren. Toen het paard mij in de gaten
kreeg ging het alle kanten op behalve rechtdoor en ze eindigde midden
in een weiland, door een hek wat open stond.

een Toyota Prius waarbij een kans van +/- 1 op 1 miljoen bestaat dat
hij op hol slaat is een hele grote score voor een journalist en genoeg
voer om de media weer een paar weken bezig te houden. Gevolg, allemaal
terug naar de garage voor een softwareupdate.

Groeten,
Jan, waar zit de stekker?, van Steeg

Maarten

to ligf...@googlegroups.com

Op 25-5-2010 18:22, Quesjer schreef:
Beste Quesjer,

Ik vind jouw reactie en trouwens ook die van Bas Dekker een beetje
jammer. En wel omdat jullie allebei aannemen dat ik risico neem omdat ik
denk het recht aan mijn kant te hebben, dan wel krampachtig vasthoudt
aan regels om mijn gelijk op te eisen. Dat is klinkklare onzin. Wat je
wel doet in zo'n situatie is in korte tijd bedenken wat je alternatieven
zijn en wat de risico's zijn. En daar heb ik een fout bij gemaakt: ik
heb het door de berm heen de rijbaan opgaan niet als alternatief gezien,
gewoon omdat dat ter plekke best wel lastig was en ik heb het
paardenrisico te laag ingeschat. Een fout die ik niet nog een keer zal
maken. Ik heb vervolgens het meisje beheerst maar wel duidelijk
uitgelegd dat ze daar niet hoort met haar paard en dat daar dus hele
goede redenen voor zijn, maar dat is heel wat anders dan wat jullie
suggereren, dat ik de confrontatie heb opgezocht uit gelijkhebberigheid
over de regels.
Voor de rest zeggen jullie allebei wel zinnige dingen, daar gaat het
verder niet om.

Maarten

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 24 mei 2010, at 21:32, Maarten wrote:

> Op de terugweg tussen Rijen en Dongen een paard op het niet al te brede fietspad. Je hoopt er het beste van en gaat er langs. Paniek bij het paard en trappen richting fiets. Hoef raakt spiegel en schampt mijn hoofd. Hoofd gelukkig vrij stevig en spiegel terug gevonden. Meisje op paard weet dat ze op de rijbaan moet maar vindt dat geen alternatief.

Naar aanleiding van het al eerder genoemde ongeval van ruim een jaar geleden, heb ik een artikel over paarden en ligfietsen op de agenda gezet voor Ligfiets&. Het is er om verschillende redenen nog niet van gekomen. Ten eerste is er al een artikel in de Vogelvrije Fietser [1] waar ik weinig aan kan toevoegen. Ten tweede zijn zowel ruiters als ligfietsers relatief ongeorganiseerd. Het benaderen van ruiters om wederzijds begrip te kweken is daarmee lastig. Een verzoek om gezamenlijk een artikel te schrijven is onbeantwoord gebleven. Als iemand een nieuwe poging wil wagen, dan is dat welkom.

[1] http://media.fietsersbond.nl/VVF/VVF-5-2007-paard_op_het_fietspad.pdf

> Wat moet je hier nou mee. Deze keer was gelukkig net niet raak, maar voor hetzelfde geld had die hoef me wel vol geraakt. Het is niet de enige /eerste keer dat ik een paard op het fietspad heb. Er zijn keren geweest dat ik de rijbaan op kon en keren dat ik op het fietspad passeerde zonder problemen, of pas problemen toen ik al voorbij was.

Wat je niet vertelt, maar wat ik wel vermoed: jij haalt de ruiter in. Het paard heeft jou waarschijnlijk wel opgemerkt, maar de ruiter niet. De eerste stap is dus om op een grote afstand (20-30 meter) de aandacht van de ruiter te trekken. Vervolgens is het geduldig op die afstand blijven hangen totdat een geschikte mogelijkheid om te passeren zich voordoet. In een mango val je in elk geval niet om...

Bij een tegemoet komende ruiter zal de ruiter jou wel opmerken. Reduceer je snelheid, en stop eventueel helemaal. Communiceer met de ruiter. Bij een brede berm is de situatie duidelijk: dat is de plaats voor ruiter en paard. Een ervaren ruiter zal daar ook gebruik van maken, onervaren ruiters zouden de openbare weg moeten mijden - helaas heeft niet iedereen dat door. Bij een smal fietspad is het hopen dat de afstand waarop jullie elkaar zie voldoende groot is, en je een oplossing kunt uit onderhandelen.

Bij een U-liggers ritje reden we recentelijk twee ruiters achterop. De ruiters wilden door een fietstunnel (bij Utrecht, net ten zuiden van knooppunt Lunetten onder de A27, Wayensedijk), de paarden niet. Ze zijn er door gegaan, maar als tegenligger zie je die paarden niet aankomen, en dergelijk gespannen paarden reageren op dat moment niet prettig. Ook achterop komend zie je ze pas op het laatste moment, tenzij je de paarden bij het begin hebt zien weigeren. Volgens mij is het volslagen onverantwoord om met je paard door dat fietstunneltje te willen gaan. Helaas zit daar wel een grote manege.

> Ik heb het meisje wel ingepeperd dat er een goede reden is dat paarden niet op het fietspad mogen, maar dat helpt natuurlijk niet veel.

Volgens de wet, mijn gezond verstand, en jouw perspectief heb je volledig gelijk. Ruiters (dus niet paard en wagen) worden op het fietspad gedoogd, omdat het alternatief (de hoofdweg) meestal nog gevaarlijker is.

Ik ga zelf liever uit van het positieve: een ruiter die zijn paard wel onder controle heeft, en ruimte geeft aan fietsers complimenteer ik. Daar wordt ik een stuk vrolijker van. En ja, je kan ook de opmerking krijgen dat je met je t*ring ligfiets van het fietspad kan vertrekken. Daar trek ik de grens: ik weiger excuses te maken dat ik met een fiets op het fietspad rijd.

Maarten - wat de juiste plaats van een paard ook is, bij een veulen in de sloot weet je dat er iets mis is - Sneep

Bas Dekker

to ligf...@googlegroups.com

Ik voel me gedwongen om hier toch even op in te gaan, niet om mijn hachje te
redden maar om een dreigend misverstand in de kiem (of net daarna) te
smoren.

Er zijn een paar zinnen in je eerste bericht die twijfel bij me opriepen:
- Je hoopt er het beste van en gaat er langs.
Ik doe dat zelden, ik vrees altijd voor het ergste. Ook niet de optimale
benadering trouwens ;-)
- Meisje op paard weet dat ze op de rijbaan moet maar vindt dat geen
alternatief.
Soms is de rijbaan ook geen alternatief want afwezig of te gevaarlijk.
- Ik heb het meisje wel ingepeperd dat er een goede reden is dat paarden

niet op het fietspad mogen, maar dat helpt natuurlijk niet veel.

Inpeperen is een vage omschrijving die in mijn belevingswereld uit veel
onaardige dingen kan bestaan, tot fysieke handelingen aan toe. Inpeperen is
in elk geval voor mij niet gelijk aan uitleggen, toelichten, verduidelijken,
enz. In inpeperen zit voor mij een zekere agressie en ik hou niet van
agressie in het verkeer. Er zijn goede redenen waarom paarden niet op het
fietspad mogen maar in individuele gevallen kunnen er nog betere redenen
zijn om juist wel met een paard op het fietspad te gaan. Ik zeg niet dat dat
in jouw situatie ook zo was maar ik voel hier toch de behoefte tot
relativering van de wetgeving.

Verder was de eerste reactie die je kreeg (van Rode Pioneer) vrij fel.
Inhoudelijk niet onjuist, maar wat toonzetting betreft gewoon wat fel. Ook
dat maakte dat het me goed leek om wat tegengas te geven. Als ik mijn
reactie teruglees begrijp ik waarom je het als kritiek op jouw handelen
opvat, maar eigenlijk was het dus wat algemener bedoeld.

Bas - het blijft hoe dan ook irritant om voor elk paard in de remmen te
moeten - Achternaam

EuroQuest

to Ligfiets
Wim schreef:

> Ik ben ligfietser en ook ruiter en ik zal proberen iets toe te
> lichten:
[knip]

De uitleg is heel begrijpelijk maar stuit op een hoog percentage
ruiters die er gewoon een potje van maken.
Het voorbeeld van Maarten, ik was er ook bij, dwong fietsers gedurende
minstens vijf minuten van een fietspad af. En fietsers die later
kwamen moesten gewaarschuwd worden omdat ze anders in de tunnel of
verderop totaal klem zouden komen te zitten.
Een andere keer was er een fietspad met aan elke zijde een berm met
hoog gras van minstens tien meter. Ruiter rijdt gewoon fors door, mij
tegemoet. Dan ga ik ook niet heel coöperatief staan doen. Met dito
effect op de rijrichting van het paard.
Mijn ervaring is dat het in een kwart van de gevallen ronduit
gevaarlijk is. Dat is veel te veel. Tijd voor een rijbewijs voor zowel
paard als ruiter.

Als ligfietsers met een meer dan gemiddelde snelheid zijn we zelf
gespitst op *mogelijke* problemen bij zijwegen, uitritten en gedragen
ons risicomijdend. We denken dus vooruit. Bij teveel ruiters is daar
geen sprake van. En dan heb ik op mijn beurt weer veel moeite met het
standpunt van de ruiter dat hij zelf vindt dat het veiliger is op het
fietspad. Voor hemzelf wel ja, maar daarmee neem je wel expliciet de
verantwoordelijkheid voor de veiligheid van anderen op je. En aan dat
besef ontbreekt het te vaak en leidt bij mij tot grote irritaties.
Net zo als ik mij mateloos erger aan (meestal) vrouwen die bellend
zonder licht op de fiets en zonder op of om te kijken al spookrijdend
door de stad banjeren. Het gaat uiteindelijk om het gedrag. Lomp
gedrag van anderen ga ik niet belonen. En als ik zelf een fout maak
zeg ik tenminste sorry.

Theo - Quest bruin pimpen met een staart eraan? - van Soest

Quemo

to Ligfiets
On 26 mei, 09:33, EuroQuest <kegg...@gmail.com> wrote:

> Theo - Quest bruin pimpen met een staart eraan? - van Soest

In ieder geval géén vlaggetje monteren want dan valt hij nog meer
op :D

Maar meer ontopic. Ik ben ook niet altijd blij met de aanwezigheid van
paarden op het fietspad. Ze horen er gewoon niet. Toch kan ik het ze
niet altijd kwalijk nemen. Bijvoorbeeld als ze de keuze hebben tussen
een 80-km-weg of het fietspad, dan wist ik het ook wel als ruiter (ben
geen ruiter, maar goed, het idee is duidelijk). Maar dan is het zaak
om er geen potje van te maken en je ervan bewust te zijn dat je de
regels overtreedt. Doe ik ook als ik met m'n fiets even de stoep
meepik vlak bij huis of als ik een keer rood licht meeneem. Ik tracht
altijd te zorgen dat een ander geen hinder van mij heeft.

Nu is dat met een paard een stuk lastiger omdat ook dat dier een
bepaald gedrag heeft waar je als ruiter niet 100% invloed op hebt
(maar destemeer reden om voorzichtig te zijn met je paard lijkt me).
Maar ik kom ook wel eens met paarden in aanraking. Tot dusver altijd
nog figuurlijk gelukkig. Tot dusver heb ik het altijd nog netjes met
de ruiter kunnen afhandelen. Bijvoorbeeld een paard-en-wagen waarbij
de ruiter zodanig wist te sturen dat ik schuil ging achter een bord
(waarbij ik ook m'n positie zo heb gekozen tijdens het rijden dat ik
'onzichtgbaar' was). Ook een keer een boer met paard (aan de hand) Het
jonge dier was echt bang. Hij heeft met z'n handen beide ogen afgedekt
en zei me voorbij te komen. Geen probleem meer. En zo heel af en toe
is er gewoon niet genoeg ruimte of mogelijkheid om iets fatsoenlijk te
doen. Dan wil ik m'n fiets ook wel eens stil in de berm neerzetten
zodat de ruiter kan passeren.

Quemo -kan zich wel indenken dat je als fietser daar niet dagelijks op
zit te wachten als je veel in een paardrijke omgeving fietst-

herkimer...

to Ligfiets

Hoi Maarten,

wat een geluk dat je fiets en hoofd niet zwaar beschadigd zijn!
Je vertelt het verhaal wel erg kort. Was het paard al zenuwachtig
toen je het van achteren naderde? Had het meisje door dat je er aan
kwam?
Zette het paard het op een lopen na de eerste schrik- en trapreactie?
Moest het paard naar je toekomen om je te kunnen raken?
Reed je in een open of gesloten fiets?

Het is in elk geval goed dat dit soort berichten steeds terugkomen
op de lijst, zo blijven we alert.
Ik ben nog steeds geschrokken van twee fatale ongelukken tijdens
de toertocht Tilff-Bastogne-Tilff afgelopen weekend, beide in
onoverzichtelijke bochten in steile afdalingen.
Mijn Russische collega kwam de dag voor de tocht ook ten val, maar
kwam er met een flink aantal schaafwonden nog goed van af.

RB

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
herkimer... schreef:

> Het is in elk geval goed dat dit soort berichten steeds terugkomen
> op de lijst, zo blijven we alert.

Iedereen alert en wakker: het recept voor een veiliger verkeer.

> [...]
> Mijn Russische collega kwam de dag voor de tocht ook ten val, maar
> kwam er met een flink aantal schaafwonden nog goed van af.

De elfstedentocht staat niet bekend om haar gevaarlijke afdalingen, toch
kan het ook bij deze tocht verkeerd gaan.

http://www.11steden.nl/nieuwsbericht.asp?id=1004298

Als ik zie hoe racefietsers bumperkleven en snijden, dan is 't een wonder
dat er niet meer ernstige ongevallen gebeuren bij en tocht met 13.359
gestarte, en 12.925 gefinishte deelnemers.

Maarten - wel een verplichte vlag, maar geen verplichte
kettingrandbeschermer voor ligfietsers, dat kan beter - Sneep

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
herkimer... schreef:

> Hoi Maarten,
>
> wat een geluk dat je fiets en hoofd niet zwaar beschadigd zijn!

Dat besef ik inderdaad goed :)

> Je vertelt het verhaal wel erg kort. Was het paard al zenuwachtig
> toen je het van achteren naderde? Had het meisje door dat je er aan
> kwam?

Het paard was niet zenuwachtig. Mijn racefiets maat was net gepasseerd
en daar schrok het paard niet van. Er waren kort ervoor ook al andere
fietsers langsgekomen.
Het meisje had weinig door. Ik heb ook niet van te voren gewaarschuwd in
de (misschien foute) veronderstelling dat dat alleen maar voor meer
problemen zou zorgen.

> Zette het paard het op een lopen na de eerste schrik- en trapreactie?

Ik geloof het wel, maar niet al te ver. Toen ik 50 m verderop stopte was
het paard weer onder controle.

> Moest het paard naar je toekomen om je te kunnen raken?

Dat zat een beetje op de grens voor mijn gevoel. Ik ging er zo wijd
mogelijk omheen, maar er was niet overdreven veel ruimte. Als ik het
achteraf reconstrueer, zat ik aan het einde van zijn trapbereik.

> Reed je in een open of gesloten fiets?

Mango

> [...]
> Mijn Russische collega kwam de dag voor de tocht ook ten val, maar
> kwam er met een flink aantal schaafwonden nog goed van af.

Tsja, je moet inderdaad erg op je hoede zijn. Dat ben ik normaal ook,
maar in dit geval heb ik een behoorlijke inschattingsfout gemaakt, die
veel slechter had kunnen aflopen. Valpartijen zijn bij fietsen in
groepsverband aan de orde van de dag, helemaal als het om wedstrijden
gaat. Ook in je eentje kun je een schuiver maken. Wat dat betreft ben ik
erg blij dat ik nu 'gesloten' rij.

Maarten - fietst gewoon vrolijk verder..

hyz

to ligf...@googlegroups.com

Bas Dekker

to ligf...@googlegroups.com
Henk linkte ons:

> http://www.nu.nl/algemeen/2255413/paarden-veroorzaken-paniek-weg.html
>
> grtz
> Henk

Ik zag vandaag ook een ree maar mijn Quest gaf geen krimp hoor. Ik wel. Vol
in de remmen, uit de fiets sluipen met de telelens in de aanslag: niks meer
te zien natuurlijk. Conclusie: ik ben een wildfotograaf van niks en mijn
Quest is redelijk reemak.

Bas - er komen steeds meer rijpaarden zeggen ze, ajajaj - Achternaam

WimH

to Ligfiets
> [...]
> achteraf reconstrueer, zat ik aan het einde van zijn trapbereik.
> Maarten - fietst gewoon vrolijk verder..

Als je aan het einde van het trapbereik zat, dan heb je dus echt
ontzettend geluk gehad dat je het er levend van af hebt gebracht.

Ik zal uitleggen wat ik bedoel: Het trappen van een paard lijkt op het
slaan met een "handdoek met een nat uiteinde". Als je daarmee iemand
slaat en je trekt op het laatste moment die handdoek terug, dan krijg
je zo'n hele harde pets van dat natte puntje. Als een paard slaat, dan
zit ook de meeste kracht in dat laatste stuk.

Iedereen leert altijd dat je ruim om een paard heen moet lopen en dat
is ook zo. Maar dan moet je er wel zo ruim om heen lopen dat je ook
echt NIET geraakt kunt worden.

Als je vlak achter het paard staand geraakt zou worden, dan trapt het
paard je wel ondersteboven en misschien is er ook wel sprake van
botbreuken of ander letsel, maar je kunt het dan nog wel navertellen.
Als je verder weg staat en het paard zou je in je buik, tegen je borst
of nog erger tegen je hoofd trappen, dan zou de schade aan je lijf wel
eens onherstelbaar kunnen zijn.

Paarden zijn gelukkig geen agressieve dieren.

Wim - rijdt al 43-7=37 jaar buiten met paarden en heeft nog nooit op
een trappend paard gezeten - Huisman

WimH

> [...]
> De uitleg is heel begrijpelijk maar stuit op een hoog percentage
> ruiters die er gewoon een potje van maken.

Dat veel ruiters er een potje van maken ben ik voor de volle 100% met
je eens. Zelfs als ik op mijn paard andere ruiters nader, dan hebben
ze soms hun paard nog niet onder controle.
Als mijn paard echt ergens bang voor is, dan stap ik af. Je kunt als
ruiter namelijk ook voor je paard gaan staan en dan kun je m.b.v. je
lichaamshouding duidelijk maken aan je paard dat er geen dreiging is.
Er zijn ook ruiters die helaas door hun gedrag/lichaamshouding juist

aan hun paard laten zien dat er wel iets nadert dat levensgevaarlijk

is. Deze ruiters zouden wat mij betreft ook bijgeschoold moeten
worden.

> Tijd voor een rijbewijs voor zowel
> paard als ruiter.

Helaas helpt dat waarschijnlijk ook niet heel erg veel, want ook
autobestuurders moeten na het behalen van hun rijbewijs het "echte
autorijden" nog leren in het echte verkeer. Dat gaat dus
waarschijnlijk ook op voor bestuurders van paarden.

> [...]
> fietspad. Voor hemzelf wel ja, maar daarmee neem je wel expliciet de
> verantwoordelijkheid voor de veiligheid van anderen op je.

In principe nemen we volgens mij altijd de verantwoordelijkheid voor
de veiligheid van anderen op ons op het moment dat we ons in het
verkeer begeven. Ik vind dat iedereen die verantwoordelijkheid ook op
zich moet nemen. Of bedoelde je iets anders?

Wim - die op de fiets en op het paard zich zo verantwoordelijk
mogelijk probeert te gedragen - Huisman

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Op 26-5-2010 19:41, WimH schreef:

> [...]
> autorijden" nog leren in het echte verkeer. Dat gaat dus
> waarschijnlijk ook op voor bestuurders van paarden.

Ho even, of moet ik zeggen, hu?

Bedoel je nou dat je automobilisten net zo goed zonder rijbewijs de weg
op kunt sturen?????

Natuurlijk is het logisch om een rijbewijs voor ruiters en voor paarden
in te voeren. En ja, dat zal niet alle problemen oplossen, maar wel tot
verbetering leiden.

Maarten - wel ff gewoon blijven nadenken...

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Op 26-5-2010 19:26, WimH schreef:
Als ik dit zo lees, dan moeten paarden op de openbare weg domweg
verboden worden, punt. Zeker als er ook nog eens ruiters op zitten die
hun paard niet onder controle hebben en de regels niet kennen.
Vroeger hadden paarden een functie, maar tegenwoordig is het puur hobby.

Maarten - paarden zijn mooie beesten, stieren, leeuwen en tijgers ook...

WimH

to Ligfiets

On 26 mei, 21:25, Maarten <m.heck...@zonnet.nl> wrote:

> [...]
> Natuurlijk is het logisch om een rijbewijs voor ruiters en voor paarden
> in te voeren. En ja, dat zal niet alle problemen oplossen, maar wel tot

Nee, ik bedoelde uiteraard niet dat we automobilisten zonder rijbewijs
de weg op moeten sturen. Ik weet niet of je zelf een rijbewijs hebt,
maar de meeste mensen zijn het vast wel met mij eens dat je na 30, 40
of misschien 80 autorijlessen vaak wel je rijexamen kunt halen. Dit
wil echter nog niet zeggen dat iedereen daarna ook al perfect en
zonder fouten kan autorijden. Je zult door simpelweg aan het echte
verkeer deel te nemen ervaring gaan opdoen en daardoor word je een
betere en (het woord zegt het al) meer ervaren automobilist. Ditzelfde
geldt dus ook voor paarden en hun bestuurders. Ze zullen toch echt aan
het echte verkeer moeten deelnemen om die broodnodige ervaring op te
doen. Dat is wat ik bedoelde.

Wim - duidelijk uitleggen blijft moeilijk - Huisman

WimH

to Ligfiets

> [...]
> Vroeger hadden paarden een functie, maar tegenwoordig is het puur hobby.
>
> Maarten - paarden zijn mooie beesten, stieren, leeuwen en tijgers ook...

Gelukkig hebben paarden nog steeds een functie, maar dat is een heel
ander gesprek.

In mijn afsluiting gaf ik al aan dat ik in 37 jaar nog nooit op een
trappend paard heb gezeten. Dit geldt gelukkig ook voor vele andere
ruiters.

Een trappend paard is volgens mij echter in principe nog steeds veel
minder gevaarlijk dan een voertuig van ruim 1000kg dat zich verplaatst
met snelheden boven de 30 km/u.

Gelukkig verbiedt de wet niet het gebruik van een paard op de openbare
weg. Het zou ook wel heel rustig worden als we alle in potentie
gevaarlijke dieren, mensen en voorwerpen zouden verbieden zich op de
openbare weg te bevinden en/of te verplaatsen.

Wim - die zich heel ongevaarlijk voortbeweegt - Huisman

GrijzePioneer

to Ligfiets
Maarten H. had bijna een paardenhoef tegen zijn hoofd:

en Maarten S. vermoedde "jij haalt de ruiter in. Het paard heeft jou
waarschijnlijk wel opgemerkt, maar de ruiter niet." [knip]

- Naar aanleiding daarvan een (constructieve?) suggestie: misschien
kunnen we ruiters wijzen op het bestaan & het nut van brilspiegeltjes?
('cap-spiegeltje'?) Zo te lezen bestaan er binnen de
ligfietsgemeenschap al contacten met de ruitergemeenschap; ik ben
benieuwd.
(Voor de roeiers onder u: onlangs zag ik een skiffeur met zo'n
spiegeltje aan z'n pet. Ik wou dat ik dat had geweten toen ik zelf nog
roeide, ik had een hekel aan dat achterom kijken ;-)

Overigens vind ik het een slechte zaak dat het ruiterbewijs niet
verplicht blijkt te zijn (zelfs voor een brommer heb je tegenwoordig
zoiets nodig, toch?) Meerdere mensen hebben al uitgelegd hoe
onvoorspelbaar het gedrag van een paard blijft, zelfs voor ervaren
ruiters: dat lijkt mij juist reden om wèl een vaardigheidsbewijs te
eisen van ruiters die de openbare weg op willen - al helemaal omdat ze
de (begrijpelijke) neiging hebben om zich te begeven op fietspaden. Op
dat punt ben ik het helemaal eens met Euroquest ("het standpunt van de

ruiter dat hij zelf vindt dat het veiliger is op het fietspad. Voor
hemzelf wel ja, maar daarmee neem je wel expliciet de

verantwoordelijkheid voor de veiligheid van anderen op je."). Het SUV-
effect? (Met het doel jezelf minder kwetsbaar te voelen creëer je een
situatie waarin je de kwetsbaarheid van anderen vergroot - als u
begrijpt wat ik bedoel)

En ik kan me voorstellen de ergernis over hinder door paarden op het
fietspad extra groot is omdat de ligfiets voor velen van ons ook/
vooral een vervoermiddel is, en niet slechts een recreatiemiddel -
zoals een paard. Sinterklaas en Don Quichot ben ik althans nog niet
tegengekomen op het fietspad.

groeten,

Maaike - ruitertje op t paard, engeltje op m'n schouder: altijd rustig
doorgefietst, nog nooit misgegaan

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
WimH schreef:

> [...]
<weggeknipte tekst weer toegevoegd>

Tijd voor een rijbewijs voor zowel
paard als ruiter.

<Hierop reageerde Wim met:>

Ik kreeg de indruk dat jij een (verplicht) rijbewijs voor paard en
ruiter 'dus' niet nuttig vindt, maar begrijp ik nu dat ik dat verkeerd
begrijp?

Maarten - begrijpt ook dat een rijbewijs geen garantie voor goed gedrag
is en rijdt alweer 20 jaar zonder enig auto-ongeluk

Uipko Berghuis

to ligf...@googlegroups.com
2010/5/27 GrijzePioneer <maa...@telfort.nl>:

> [...]
>
> - Naar aanleiding daarvan een (constructieve?) suggestie: misschien
> kunnen we ruiters wijzen op het bestaan & het nut van brilspiegeltjes?

Een tijdje geleden, ik gok om en nabij een jaar, is er tijdens een
paarden discussie contact geweest tussen ruiters en ligfietsers via
een paardrijforum. Daar is toen ook de bril-/pet-/capspiegel ter
sprake gekomen. Hier werd door een aantal positief op gereageerd. Dat
is waarschijnlijk maar een klein deel van de paardrijgemeenschap maar
toch het is een beginnetje.

Daarnaast hebben een aantal ligfietsers aangeboden om een keer bij een
manege langs te gaan om de paarden te 'trainen'. Persoonlijk heb ik
hier niets meer van vernomen, iemand anders wel?

Uipko - 1 keer een steigerend paard voor me gehad, GROOT - Berghuis

Maarten

to ligf...@googlegroups.com

<Wim knipt wel weer erg selectief, want schreef o.a. ook:>

> [...]

> openbare weg te bevinden en/of te verplaatsen.
>
> Wim - die zich heel ongevaarlijk voortbeweegt - Huisman

Je zegt wel dat een trappend paard in principe veel minder gevaarlijk is
dan een gemiddelde personenauto, maar die personenauto is in het
algemeen redelijk voorspelbaar en daarmee onder normale omstandigheden
niet gevaarlijk. Een paard is veel minder voorspelbaar en de vaardigheid
van een willekeurige ruiter-paard combinatie die je tegenkomt is
eveneens een onbekende factor. Dat maakt dus elke ontmoeting tussen een
ligfietser en een paard gevaarlijk, vooral als er ook nog sprake is van
beperkte ruimte, zoals een fietspad, maar ook een relatief smalle weg.

Maarten - kwam gisteren op het fietspad nog een "paard-en-wagen" met 2
Shetlanders ervoor tegen, makker dan dat bestaat volgens mij niet..

Bas Dekker

to ligf...@googlegroups.com

> Maarten - kwam gisteren op het fietspad nog een "paard-en-wagen" met 2
> Shetlanders ervoor tegen, makker dan dat bestaat volgens mij niet..

Ik denk dat ik dat nog het griezeligste van bereden en/of trekkende paarden
vind, de ene is zo mak als wat, de andere lijkt dat ook te zijn en gooit
volkomen onverwacht de ruiter eraf en smeert hem tussen de rijdende auto's.
Onvoorstelbaar onvoorspelbaar dus, maar ik durf geen uitspraak te doen over
de positie in rangorde ten opzichte van het onvoorspelbare gedrag van
automobilisten, fietsers, enz, want daar heb ik toch echt ook al de
idiootste dingen mee meegemaakt. En dat is nadrukkelijk ook inclusief mijn
eigen ongehoorde over-het-hoofd-zie akkefiet(s)jes.

Door ervaring schat ik tegenwoordig elke fietser (mezelf incluis) als
volslagen onberekenbaar in en hetzelfde doe ik bij auto's, overstekende
wandelaars, niet overstekende wandelaars, toch maar wel overstekende
wanderlaars, eenden, honden, paarden en al het andere wild op de weg.

Bomen zijn daarentegen uiterst betrouwbaar, die zijn nog nooit vlak voor me
op de weg gesprongen. Wat overigens niet wil zeggen dat ik nooit problemen
met bomen heb gehad, de zwaarste schade aan mijn Quest werd zelfs
veroorzaakt door een boom, maar dat is hier wel heel erg irrelevant.

Bas - hoedt u dus voor achterbakse bomen die zich afgebroken verstoppen in
het gras - Achternaam

Jaap-Andre de Hoop

to ligf...@googlegroups.com
On 05/27/2010 09:53 AM, Bas Dekker wrote:

> [...]
> nooit problemen met bomen heb gehad, de zwaarste schade aan mijn Quest
> werd zelfs veroorzaakt door een boom, maar dat is hier wel heel erg

En zelfs dat is relatief, een paar jaar geleden zijn hier in Twente
diverse bossen afgesloten geweest omdat de bomen niet te vertrouwen waren.

Jaap-Andre, ligfietsers zijn maar een marginaal verschijnsel voor paard
en ruiter, maar andersom niet.

hyz

to ligf...@googlegroups.com
Op 27 mei 2010 09:53 heeft Bas Dekker <dekk...@xs4all.nl> het
volgende geschreven:

> [...]
> met bomen heb gehad, de zwaarste schade aan mijn Quest werd zelfs
> veroorzaakt door een boom, maar dat is hier wel heel erg irrelevant.

Nou, ik ben wel eens meegereden met iemand in de mist toen stak er
plotseling een dijk over! :)

grtz
Henk

Quesjer

to Ligfiets

> [...]
> denk het recht aan mijn kant te hebben, dan wel krampachtig vasthoudt
> aan regels om mijn gelijk op te eisen. Dat is klinkklare onzin.

Nou, dat is dan alleen maar mooi. Ik kom je berichten hier al een
tijdje tegen, en nam daarom voetstoots aan dat je wel eens wat had
opgepikt over paarden en het risico voor ligfietsers/velomobilisten.
Kennelijk een verkeerde aanname mijnerzijds. En het wil onder
ligfietsers nog wel eens voorkomen hoor, die houding waarvan ik jou
dus onterecht even betichtte. Laat ik het maar zo zeggen: Wie de
schoen/het hoefijzer past.....

Met sportieve groet van Quesjer

Maarten

to ligf...@googlegroups.com
Op 27-5-2010 18:16, Quesjer schreef:
Ja, ik begrijp wel wat je bedoelt en probeer ook dat bij mezelf in de
gaten te houden. Niemand is helemaal heilig wat dat betreft. Maar in dit
geval speelde dat echt geen rol.

Ik moet wel zeggen dat de houding waar Bas en jij je 'schuldig' aan
hebben gemaakt, het te snel aannemen dat iemand zus of zo heeft gedacht
en dat meestal in negatieve zin, ook iets is wat nogal eens wil
voorkomen onder 'ligfietslijsters'. Ook iets om in de gaten te houden..

Maarten - vandaag (ruim op tijd) geremd voor een poes op een smal stuk
fietspad, echt wel dierenvriend..

Quesjer

to Ligfiets

> Ik moet wel zeggen dat de houding waar Bas en jij je 'schuldig' aan
> hebben gemaakt, het te snel aannemen dat iemand zus of zo heeft gedacht
> en dat meestal in negatieve zin,

Hoi Maarten,
Je hebt -onbedoeld- een flink risico genomen. Dat heb ik zo benoemd.
Heb mijn reactie nog eens goed overgelezen, en wil je uitnodigen om
off-list (je hebt mijn adres wel) uit te leggen waar ik dan in jouw
ervaren de fout in ben gegaan.
Groet van Quesjer