Tijdrit Nijeveen

Harry Lieben

to ligfietslijst
Hoi,

Ik vermoed dat het niet algemeen bekend is dat de tijdrit in Nijeveen
dit jaar niet alleen voor ligfietsen geopend is, maar ook voor
velomobielen.

http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/system/pages/PPage.php?xlnt_page_name=Tijdrit

Waar wachten jullie nog op, schrijf je in :-)

H@rry

Bastiaan Welmers

to ligf...@googlegroups.com

Ik twijfel nog.

http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=94414

De nodige haakse bochtjes :) Ik denk dat je daar vrij veel op verliest met
een velomobiel...

Groeten, Bastiaan

Bob Vroegh

to ligf...@googlegroups.com
On Mon, Jul 28, 2008 at 09:45:18AM +0200, Bastiaan Welmers wrote:

> Ik twijfel nog.
>
> http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=94414
>
> De nodige haakse bochtjes :) Ik denk dat je daar vrij veel op verliest met
> een velomobiel...

Niet twijfelen bastiaan, gewoon lekker gaan fietsen.
Ik ga ook mee doen.

Groeten,

Bob Vroegh

Oscar

to ligfietslijst
>Niet twijfelen bastiaan, gewoon lekker gaan fietsen.
>Ik ga ook mee doen.

Ik zou ook wel weer mee willen doen, maar voel me wel heel erg traag als
ik op ligfiets.net het deelnemersveld zie. Alleen de supersnelle cracks
hebben zich nog ingeschreven. Zijn er niet wat menselijker gegadigden die
met mij het achterhoedegevecht aan willen gaan?

Ik zou best mee willen doen om te kijken of ik sneller ben dan vorig jaar,
maar zou niet in de weg willen rijden van Questen die met een wereldrecord
bezig zijn...

Maar misschien gaat de inschrijving wel helemaal mis?

Ik zie op ligfiets.net dat ik me daar kan inschrijven. Dan zal ik ook
in het lijstje deelnemers komen. Maar ik kan me ook via de nazca-site
laten verwijzen naar de organistatie waar ik me ook kan inschrijven,
waarna ik direct 10 euro moet overmaken naar diezelfde organisatie.

Hoe zit dat nou? Kan ik niet (zoals vorig jaar letterlijk op het
allerlaatste moment) ter plekke betalen? Worden beide lijstjes
op zaterdagochtend samengevoegd?

Oscar - gemaakt van suikergoed - Roozen.

F. van Schoot

to ligf...@googlegroups.com
Hoi Oscar
Deze oude man heeft zich ook ingeschreven gewoon rechtstreek via de
organisatie wielercomite nijeveen.
Gewoon inschrijven en meerijden
Groeten Frans tot zaterdag

> Ik zou ook wel weer mee willen doen, maar voel me wel heel erg traag als
> ik op ligfiets.net het deelnemersveld zie. Alleen de supersnelle cracks
> hebben zich nog ingeschreven.

Wat dondert dat?
Iemand moet de rode lantaarn zijn.
Meestal ben ik dat, maar ik heb net zoveel plezier in het racen als de
'grote' jongens.
Je bent toch lekker onder mekaar, en je voelt dat je leeft, dat is wat
telt.
Trouwens die snelle rakkers moeten er net zo hard aan werken als wij
hoor, ze krijgen ook niet voor niks.

> Zijn er niet wat menselijker gegadigden die
> met mij het achterhoedegevecht aan willen gaan?

Net of de 'iets' snellere jongens onmenselijk zijn... ;-)
Ik heb van mijn meisje dit weekeind vrij gekregen om te racen, stel
mijn zog ter beschikking aan je.

> [...]
> laten verwijzen naar de organistatie waar ik me ook kan inschrijven,
> waarna ik direct 10 euro moet overmaken naar diezelfde organisatie.

Ah, dat is een goeie! Dat wist ik ook niet dat het een wedstrijd van
Nasca is.
(suffie, Nijeveen=Nasca toch?)
Inschrijven via Ligfiet.net is meestal een indicatie wie er komt maar
zelden een garantie.
Het lijkt me netter om het aan Nasca door te geven. Dan weten ze waar
ze aan toe zijn.
Zeker als er een betaling verwacht wordt. (Ga ik dus nu ook ff
uitzoeken.)

Andere vraag:
Wordt er nog ergens gezamelijk gekampeerd in de buurt?
Ik heb ook nog wat zeildoek om op te zetten.

Theo - ook de race-mode knop in mijn fiets installeren - van Goor

Theo van Goor

to Ligfiets
On 29 jul, 19:27, "F. van Schoot" <f.vansch...@chello.nl> wrote:
> Hoi Oscar
> Deze oude man heeft zich ook ingeschreven gewoon rechtstreek via de
> organisatie wielercomite nijeveen.
> Gewoon inschrijven en meerijden
> Groeten Frans tot zaterdag

Kijk als er nog een 4e man bij komt kunnen we bridgen in de
achterhoede. ;-P

Theo

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 29-07-08 heeft Oscar <ligf...@okkie.nu> het volgende geschreven:

Ik zou best mee willen doen om te kijken of ik sneller ben dan vorig jaar,
maar zou niet in de weg willen rijden van Questen die met een wereldrecord
bezig zijn...

Je rijdt echt niemand in de weg hoor, hoe meer deelnemers hoe meer vreugd.

[...]

Ik heb me via beide mogelijkheden opgegeven. Via Ligfietsplaza om de andere raceliggers alvast te doen huiveren ;-) en via Nazca omdat dat de officiele weg is richting de organisatie. Van betaling is volgens mij nog geen sprake, dat gebeurt ter plekke voor de race. Je kunt ook gewoon tijdig (=net op tijd) opdagen en ter plekke inschrijven, geen probleem.

H@rry.

F. van Schoot

to ligf...@googlegroups.com
Bridgen ken ik niet, hartenjagen lijkt me beter bij een tijdrit passen.
Wie gaat er delen.....
Groeten Frans, gaat de joker inzetten.......

(note to self: ledlampje inschakelen voor de start)

> [...]
>wat telt. Trouwens die snelle rakkers moeten er net zo hard aan werken als
>wij hoor, ze krijgen ook niet voor niks.

Ik denk zelfs dat die er harder voor werken, simpelweg omdat ze een kans maken
op het podium. Dat motiveert vast veel beter dan "gewoon" een goeie tijd neer
willen zetten. Na de uurrace op CV had ik na 5 minuten het idee dat ik wel
weer een rondje zou kunnen. Als ik dat vergelijk met die uitgeputte koppen
van deelnemers met een echt goeie tijd, heb ik nog lang niet alles gegeven.

>Net of de 'iets' snellere jongens onmenselijk zijn... ;-)
>Ik heb van mijn meisje dit weekeind vrij gekregen om te racen, stel
>mijn zog ter beschikking aan je.

Dus Marloes komt niet mee? Jammer, want juist met haar was ik de afgelopen
twee wedstrijden in "gevecht". In haar Mango won zij, met de Fuego kon ik
haar net weer voorbij steken... ;-)

Bedankt trouwens voor het aanbod van die zog, maar ik vermoed dat ik die
niet zal vinden achter je brandweermobiel. Of ga je op je roets?

>Ah, dat is een goeie! Dat wist ik ook niet dat het een wedstrijd van
>Nasca is. >(suffie, Nijeveen=Nasca toch?)

Ja, maar "klik hier om in te schrijven" verwijst niet naar Nijeveen. Dus
het is je vergeven. De officiele inschrijving is overigens op
http://www.wielercomitenijeveen.nl/ en dan ergens onder Tijdrit/Inschrijven.

>Wordt er nog ergens gezamelijk gekampeerd in de buurt?

Kweenie. Ik kom op het laatste moment met de trein naar Meppel.

Oscar - heeft er nu toch wel zin in - Roozen

Mango54

to Ligfiets

> [...]
> haar net weer voorbij steken... ;-)

> Oscar - heeft er nu toch wel zin in - Roozen

Jammer Oscar, ik had het best leuk gevonden om weer een race met de
Fuego tegen jou te rijden, maar ik maak zaterdag om kwart voor twee
met mijn paard in Zevenaar mijn debuut in het ZZ-licht. En aangezien
een mens weer eens niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn... Maar we
gaan de strijd vast nog wel ergens anders een keer aan.

Grts Marloes- is nu al een beetje zenuwachtig- Dries

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Oscar wrote:
> [...]
> hebben zich nog ingeschreven. Zijn er niet wat menselijker gegadigden die
> met mij het achterhoedegevecht aan willen gaan?

Die 'Supersnelle cracks' zijn heel goed in staat om langzamere
deelnemers in te halen. Je rijdt ze niet in de weg. Ik zou me geen
enkele zorgen maken wat dit betreft. Bij afgelopen CV hebbeb ze zes uur
lang kunnen oefenen in het uitwijken van 49 andere deelnemers op een
baantje van 2.5 km. Ik denk dat het ontwijken van 20 deelnemers op een
lengte van 11 km dan ook wel zal gaan lukken.

> Ik zou best mee willen doen om te kijken of ik sneller ben dan vorig jaar,
> maar zou niet in de weg willen rijden van Questen die met een wereldrecord
> bezig zijn...

Zoals gezegd: geen enkel probleem.

> Maar misschien gaat de inschrijving wel helemaal mis?

Nee hoor, gewoon komen en inschrijven. Is tot nu toe altijd goed gegaan.
Als je je optijd inschrijft kom je wel in het programma boekje.

> Oscar - gemaakt van suikergoed - Roozen.

Zie sig....

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

Wetering, K. van de

to ligf...@googlegroups.com
Theo schreef:

>Wordt er nog ergens gezamelijk gekampeerd in de buurt?
>Ik heb ook nog wat zeildoek om op te zetten.

Op de site van Nazca staat een link naar een minicamping vlakbij: http://www.camping-kolderkamp.nl/
Geen idee of er meer zijn die daar gaan kamperen.

Voor mij is het maar 21 km, misschien kom ik ook wel.

Groeten,
Kees
*******************************************************************************************************
The NLR disclaimer (http://www.nlr.nl/emaildisclaimer) is valid for NLR e-mail messages.
*******************************************************************************************************

grollie

to Ligfiets
voor het eerst ga ik ook eens in Nijeveen rijden. Een retourtje van
300 km om een ruim half uur hard mijn best te doen en zeker geen
podium van dichtbij te zien. Dus dan mag het toch wel een beetje
gezellig zijn met zo veel mogelijk deelnemers, misschien nog een
terrasje pakken ofzo... Dan moeten die aangekondigde buien zich ook
wel gedeisd houden (schrijf je dat zo?), zo veel zin om op mijn plaat
te gaan heb ik ook niet.

Succes allemaal alvast,

Gerold -10 koffies op mijn rekening- ormel

Oscar

to Ligfiets

In article <10eb2d2c-a286-462d...@56g2000hsm.googlegroups.com> you write:
> [...]
>met mijn paard in Zevenaar mijn debuut in het ZZ-licht. En aangezien
>een mens weer eens niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn...

Kun je je paard geen TomTom ombinden? Dan kan je met je HPV naar
Nijeveen komen... Succes in ieder geval je Horse Powered Vriendje!

Oscar - is dat dressuur, springen of racen? - Roozen.

Oscar

to Ligfiets
In article <48901A2B...@Picardi.nl>,

H. Wessels <H.We...@Picardi.nl> wrote:
>Die 'Supersnelle cracks' zijn heel goed in staat om langzamere
>deelnemers in te halen. Je rijdt ze niet in de weg. Ik zou me geen

Maar de bochten zijn krap en questen hebben daar meer ruimte nodig dan
Razzen Faz. Bij gebrek aan blauwe vlaggen zal ik mijn spiegel op het
stuur laten zitten.

>Nee hoor, gewoon komen en inschrijven. Is tot nu toe altijd goed gegaan.
>Als je je optijd inschrijft kom je wel in het programma boekje.

Vorig jaar kon ik me letterlijk 2 minuten voor mijn start nog inschrijven,
maar misschien zijn ze dit jaar strenger? Ach.. we zien wel.

>Zie sig....

>As sugar dissolves, it spreads happiness.

Hihi... Had een opmerking over afwachten van de weersverwachting weg-
gehaald, maar deze tussenzin per ongeluk laten staan. De voorspelling
is in ieder geval wisselvallig: gaat het nou wel of niet regenen?

Oscar - wou nog wat toevoegen maar helaas al op [send] gedrukt - Roozen.

Oscar

Jaap-Andre de Hoop

to ligf...@googlegroups.com
H. Wessels wrote:

> [...]
> baantje van 2.5 km. Ik denk dat het ontwijken van 20 deelnemers op een
> lengte van 11 km dan ook wel zal gaan lukken.

hmmm volgens mij hoop je juist op een paar langzame anders wordt het wel
erg moeilijk om te lappen (2 rondjes rijden, minimale gewenste
gemiddelde snelheid 30km.....) of heb ik weer eens wat verkeerd
begrepen. Wel goed om eens die snelheidswens/eis te lezen, weet ik waar
ik aan toe ben, nog een paar kilometertjes meer... (of een andere fiets ;-))

Jaap-Andre - ooit een keer verdwaald op de wielerbaan hier in Oldenzaal
- de Hoop

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
grollie wrote:
> podium van dichtbij te zien. Dus dan mag het toch wel een beetje
> gezellig zijn met zo veel mogelijk deelnemers, misschien nog een
> terrasje pakken ofzo...

Vlak bij de start is er een recreatie plas waar je heerlijk kunt zwemmen
na de race. Er is daar ook eten en drinken te krijgen. Bij goed weer
zijn daar veel van de ligfietsende deelnemers te vinden.

Hans Wessels
--

As sugar dissolves, it spreads happiness.

Theo van Goor

to Ligfiets
On 31 jul, 10:14, "H. Wessels" <H.Wess...@Picardi.nl> wrote:

> Vlak bij de start is er een recreatie plas waar je heerlijk kunt zwemmen
> na de race. Er is daar ook eten en drinken te krijgen. Bij goed weer
> zijn daar veel van de ligfietsende deelnemers te vinden.

Yes! Dat wilde ik horen.
Ik pak gelijk mijn zwembroek in en wat minder mondvoorraad mee.

Volgens mij gaat het ontzettend gezellig worden als ik zie wie er
allemaal meedoen.

Theo - dat warme weer maakt slaperig - van Goor

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
Theo van Goor wrote:

> Yes! Dat wilde ik horen.
> Ik pak gelijk mijn zwembroek in en wat minder mondvoorraad mee.

Ik zwem gewoon in m'n fietsbroekje. Dat ding is snel droog en kan ook
goed tegen water. Om een of andere reden kom ik wel eens erg nat uit m'n
overdekte fiets. Zelfs als het heel mooi weer is.

Quesjer

to Ligfiets

> Kijk als er nog een 4e man bij komt kunnen we bridgen in de
> achterhoede. ;-P

Heb me inmiddels ook opgegeven, maar moet nog "even" leren
bridgen......
Ik neem aan dat we daar als achterhoede alle tijd voor hebben???

Groet van Quesjer

JM

to Ligfiets
Daar heb je 22 km de tijd voor. Er is echter één MAAR...
Het is een tijdrit, dus je mag niet stayeren. Als je tijd te kort komt
in die 22 km, kun je ook overwegen om waterbestendige kaarten mee te
nemen. Dan kun je na afloop in de recreatieplas verder gaan met
kaarten.

JM - die een nieuw pr wil rijden, maar vreest dat het weer nog wel
eens roet(water) in het eten kan gooien -

Quesjer

to Ligfiets

> hmmm volgens mij hoop je juist op een paar langzame anders wordt het wel
> erg moeilijk om te lappen (2 rondjes rijden, minimale gewenste
> gemiddelde snelheid 30km.....)

Hoi,

We starten niet tegelijk, maar elke X seconden eentje, dus met veel
deelnemers is de eerste al haast weer bij de startplek. (Althans, in
het verleden)

Groet van Quesjer -dit jaar natuurlijk in zijn velomobiel rijdend- uit
Zwolle

Theo van Goor

to Ligfiets
Tijdrit Nijeveen

Kennelijk is het traditie aan het worden dat ik verslag uitbreng van
evenementen.
Nou ja, bij deze dan. eskuzeer taa- en spelvouten.

De sfeer was kennelijk al gezet hier op de lijst.
Deze werd vrolijk voortgezet terplaatse.
Vrijdagavand richting het gehucht Kolderkamp getogen.
Even een tussenstop bij Paulus om de On-Route fietskaart op te halen.
Vervolgens snel door naar de kamping voordat het donker wordt.
Kees v/d W adviseerde daar een lekker klein boeren kampinkje op
spuugafstand van de start en Nasca.
http://www.camping-kolderkamp.nl/
Echt wat voor volgend jaar voor een gezellig samenzijn van liggers te
houden.
Laat die auto's toch thuis jongens! Zet een tent en een boom op!
Daar trof ik de Zwaluw-Mango aan. Hankie kwam al snel uit de tent
gekropen.
Even later voegde Jos zich erbij met zijn M5. Hij was even het
parcours wezen verkennen met Henk van Nasca.
Nog een snelle hap gestooft op de brander en dan op één oor. (omdat op
twee oren moeilijk gaat)

De volgende dag lekker lui wakker worden in een soezig zonnetje met
geluid van grazen en loeiende koeien om me heen.
Toen ik mijn warrige kop de tent uitstak stond er direct een jongetje
bij me.
Ons geklets maakt Jos en Hankie wakker en al snel zaten we relaxed
rond een picknictafel ons ontbijtje te kokkerellen.
Mooier kan het leven niet zijn. Beetje eten, beetje OH-en wat
zonnestraaltjes op de huid en een langzaam wakker wordende kamping om
je heen. Dit is kwaliteit van leven.

Maar wat nu voor een overpeinzingen! Gewerkt moest er worden vandaag!
Helaas, dat wilde niet lukken.
Even een blik bij het klubhuis van de wielervereniging leerde ons dat
we voorlopig nog niet aan de beurt waren.
Dan maar ons luie leventje voortzetten in de schaduw van een parasol
bij Nasca achter.
Daar was duidelijk op ons gerekend.
Een koeltas vol met sportdrankjes (ik dacht dat het limonade was, dus
toch stiekum doping....) lekkere vette ontbijtkoeken, opwekkende
koffie enz.
Men wist de weg naar deze uitspanning, of was het toch een
ligfietswinkel, te vinden.
Al snel kwamen er meerdere ligfietsers, al dan niet deelnemend aan de
race, binnen druppelen.
Moest er niet geraced worden dan?
Jawel, alles op zijn tijd.
Eerst verhalen vertellen en ervaringen uitwisselen.
Geheimen wapens in de strijd werden onthuld en men dronk van elkaars
sportdrankjes.
Jos mixte alles door elkaar en moest onderhand staan stuiteren van
energie.
Wanneer wordt zo'n mengsel explosief?

Toen we ten tweede maal bij het klubhuis verschenen was er een grote
menigte van liggerts verzameld.
Maar ook nu geen haast en moest er weer worden bijgepraat.
Blablabla....
Ik stelde voor nu maar gelijk een duik in het meer te nemen, een
kaartje te leggen, Hamburger eten en weer naar huis te gaan.
Van dat racen wordt je alleen maar zweterig. Dit voorstel vond geen
aftrek, Mmmm vreemd!
Dan maar een rugnummer(!) gehaald en verder lui in de fiets gewacht
bij de start tot wij nou eens mochten laten zien wat we konden.
Nu was er eindelijk bij sommige gezichten wat spanning af te lezen.
Vooral de jongens die met (soms onbehoorlijke grote bakken) niet HPV
voertuigen, net aankwamen was het race-bloed al bijna tegen het
kookpunt aan.
Verder ging bij de andere de conversatie hoofdzakelijk over schoppen-
aas, joker inzetten en rode lantaarn.
Onbegrijplijk race-jargon......
Ik zag idd Oscar zijn achterlicht aandoen. Vreemd genoeg kwam Paulus
als laats binnen maar zeker niet als langzaamste.
Ik snap er niks meer van. Rare jongens hoor, die race-liggerts.

Toen hebben we allemaal twee rondjes stevig doorgefiets (zo zie je
toch niks van de omgeving? Praten is er al helemaal niet bij.)
Waar normale mensen een hele dag over doen deden wij gemiddeld in een
half uur.
Wat dingen die mij opvielen.
Ymte was natuurlijk de snelste, vooral omdat hij zijn spiegel had
gedemonteerd.
Hans slechts derde omdat hij zeker wilde zijn om de rit uit te rijden
hele zware anti-lekbanden onder zijn oude gekwetste fiets had gedaan.
Hij moet echt uit zijn zijn geweest want de sticker achter op zijn
fiets zat op zijn kop geplakt.
Bastiaan ging als een speer omdat hij voor de verandering eens goed
gegeten had en op trainingskamp was geweest in de oostbloklanden.
Paulus heeft na al die jaren dat hij fiets de raceknop gevonden in
zijn Quesjer.
Oscar heeft ondanks dat hij wederom de rode lantaarn was dit jaar zijn
eigen PR verbrijzeld en hoort er helemaal bij.
Ikzelf? Ik weet wat mij bezielde. Het moet allemaal gebeurt zijn in
een vlaag van verstands verbijstering.
Misschien zat ik wel helemaal niet in die rode met blauw/grijs
gestreepte fiets. (Nee, het is geen politiefiets)
We zullen het ooit weten.

Eindelijk konden we gaan doen waar we voor gekomen waren.
Een duik in het heerlijk water.
Heerlijk in de vorm van temperatuur. Toen Bob een flesje opdook gevult
met water uit het meer wat op cola leek, sprak hij de woorden: Ik heb
ook altijd geluk....
Niet getreurt. Aan de overkant lag een oude smurfplank waar een haai
de achterkant had afgebeten. Die haalde ik maar even op ter verhoging
van de feestvreugde.
Gelukkig behoorde Mark-Jan ook bij de deelnemers, dus kon ik dit HPV
vaartuig testen. Zie het verslag in de Ligfiets&.
Ik stelde voor een Quest vast te ducktapen op de plank. Er zat al een
sleuf waar het achterwiel in paste. Wat schoepen er op en je kan er
mee tegen een waterval opfietsen.
Niemand wilde zijn Quest hiervoor lenen. Bah wat flauw.
Het talrijke ligfietserskroost ontfermde zich over de plank.
Hans ontdekte een touw in een boom naast het water. Keer op keer
slingerde hij zich in een sierlijk boog in het water.
Niemand deed hem dat na.

Ik had inmiddels andere zorgen.
Mijn waterdip heeft mij een brildip bezorgd.
Toen ik mij ontkleed had en te water ging stonden er 4 jongens van het
strand rond mijn fiets. Ik besteedde er geen aandacht aan.
Toen ik weer uit het water kwam was mijn bril verdwenen.
Heel apart. Als je de keus hebt uit een varifocusbril, GPS, portomonee
en telefoon, dan zou ik kiezen voor die bril.
Zeker als het mijn sterkte is.

Om het verhaal wat in te korte.
De terugreis ging voortvarend. dwz. Bastiaan had al aardig wat km's in
de benen en 'deed het wat rustiger aan'
Samen kruiste we vlot 30+ richting Zwolle. Daar kregen we Hans in het
vizier op weg naar Nijmegen.
Bastiaan met vergat zijn vermoeidheid en spurte er achteraan. Ik zag
af en toe snelheden tegen de 50km/uur op mijn teller verschijnen.
Toch verdween hij bijna uit mijn zicht.
He! De wedstrijd is toch al afgelopen?
Bij een stoplicht konden we ons hergroeperen. Hans moest over de
IJsselbrug al linksaf en wij rechtdoor dus dat was slechts een kort
samenzijn.
Ik speelde nog even met de gedachte mee te rijden. Zondag stond een
wandeltocht van Op Pad op de Veluwezoom gepland door Marloes.
Kon ik daar alvast de tent opslaan en was ik bijtijds voor de start.
De samenpakkende wolken en gebrek aan goede wandelkleding/schoeisel
deed mij op de valreep beslissen rechtdoor te gaan.
We hadden inmiddels goeie honger gekregen en mijn watervoorraad was
op. Dus nodigde ik Bastiaan uit bij mij thuis een hapje te nemen met
evt. een overnachting. Dit laatste wimpelde hij beslist af. Dus na een
warme pasta maaltijd die Marloes snel voor ons had klaar gemaakt, ging
hij moedig de donkere natte en winderige nacht in richting Utrecht.

Nu rest mij nog de 'Salt & Vinegar' geur uit mijn fiets te krijgen.
Net voor Zwartsluis vloog de deksel van de bus chips en stortte de
hele lading door mijn fiets en rammelde onmiddelijk richting
kettinggoot....
De kaaslucht dampen zijn net opgetrokken en nu dit weer, zucht!
Natuurlijk passen ze nooit meer in de bus. Dus Bastiaan en ik zaten
daar die smerige smakende chips met handen vol tegelijk naar binnen te
werken zolang de brug nog open stond. De rest heb ik even verderop
tijdens een plaspauze in de berm gewerkt om te recycelen. Ik hoop dat
het gras niet dood gaat.

Marloes is vanmorgen zonder mij vertrokken met een vriendin voor de
wandeltocht. Er was maar plaats voor twee in de auto.
Rest mij alle tijd dit verhaal te schrijven.

Theo van Goor

Theo van Goor

to Ligfiets
Zoals gebruikelijk als ik de zendknop indruk schieten me nog wat
feiten te binnen.

Marjolein wordt nog bedankt voor de waanzinnig lekkere zelfgebakken
'spacecake' met tongstrelende vulling.
Een meesterwerkje!

Het baanrecord van 0:28:25 uit 2006 is grof vertrappeld door maar
liefst 6 deelnemers.
Deze waren ook allen sneller dan winnaar van vorig jaar Henk de
Koning.
Slechts 'tornado' Niels v/d W was daarbij de enige open liggert tussen
alle klikobakken.

Ymte werd afgeremt door andere niet HPV voertuigen op het niet
afgesloten parcours.
Bestuurders van dit soort voertuigen hebben de neiging de
Konijnreactie-in-koplamp houding aan te nemen als ze oranje hesjes
zien met zwaaiende vlaggen.

Theo

Bastiaan Welmers

to ligf...@googlegroups.com
Hoi Theo,

Mooi verslag. Het was een lekkere rit, samen naar jou naar Koudhoorn.
Ook het eten heeft me erg goed gedaan, zodat ik weer vol energie de laatste
rit naar huis heb gereden gereden over Putten - Nijkerk - Amersfoort -
Soesterberg.

Zo goed, dat ik in het natte weer met de vrij gladde primo's bijna
de rotonde bij Soesterberg ben uitgegleden met 50km/h. Mentale
vermoeidheid, slecht zicht en fysiek nog vollop energie is een
gevaarlijke combinatie.

Nu lekker bijkomen, vanavond nog even een rustig ritje in de omgeving
om de benen wat los te houden.

Groeten, Bastiaan

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com

On 3 aug 2008, at 14:55, Theo van Goor wrote:

> [...]
> Koning.
> Slechts 'tornado' Niels v/d W was daarbij de enige open liggert tussen

Ik denk dat het baanrecord ieder jaar opnieuw verpulverd wordt door
een liggert, maar dat het wielercomité zich daar gewoon niets van
aantrekt. Heeft iemand trouwens de uitslagen? Ik kan ze niet vinden
bij het wielercomité, en ook (nog) niet op ligfiets.net. Gewoon
benieuwd naar het tempo.

Maarten

Bastiaan Welmers

to ligf...@googlegroups.com
On Sun, Aug 03, 2008 at 03:16:33PM +0200, Maarten Sneep wrote:

> Ik denk dat het baanrecord ieder jaar opnieuw verpulverd wordt door
> een liggert, maar dat het wielercomité zich daar gewoon niets van
> aantrekt.

Met een velomobiel (vorig jaar niet toegelaten iirc) ben je ondanks de
lage bochtensnelheid toch in het voordeel, en er stond minder wind dan
vorig jaar.

> Heeft iemand trouwens de uitslagen? Ik kan ze niet vinden
> bij het wielercomité, en ook (nog) niet op ligfiets.net. Gewoon
> benieuwd naar het tempo.

http://www.welmers.net/~bastiaan/uitslagen-nijeveen-2008.jpg

/Bastiaan

Hans Huijgen

to ligf...@googlegroups.com
2008/8/3 Bastiaan Welmers <haa...@welmers.net>:

> http://www.welmers.net/~bastiaan/uitslagen-nijeveen-2008.jpg

Respect voor Niels met een gemiddelde van 46 km/h op een open fiets.

--
Groetjes
Hans

Niels

to Ligfiets
Dag Theo,

leuk je verslag; doe je dit over 2 weken ook?
Overigens dacht ik dat Bob ook alleen met staartpunt reed (volgens mij
was Bob double faired) en die reed iets van 27,53. Veel respect !

Zie je bij de volgende ronde,

Groet,

Niels, die zojuist een duik genomen heeft in een flinke regenbui, van
der wal.

Wim

to ligf...@googlegroups.com
On Sun, Aug 3, 2008 at 15:28, Bastiaan Welmers <haa...@welmers.net> wrote:

> http://www.welmers.net/~bastiaan/uitslagen-nijeveen-2008.jpg

Het Wielercomite heeft hier de uitslagen
http://www.wielercomitenijeveen.nl/uitslagen/tijdritten/2008/catLigfietsen.htm
Er ontbreken wel een paar namen zoals Ymte

gr.

Wim

Pinker Perl

to ligf...@googlegroups.com
2008/8/3 Wim <ganseij....@gmail.com>:

Ze staan ook op ligfiets.net

/Pinker

--
Pinker gebruikt http://www.faqs.org/rfcs/rfc1855.html
Pinker adviseert http://tshirts.ligfiets.net

Pinker Perl

> [...]

> http://www.wielercomitenijeveen.nl/uitslagen/tijdritten/2008/catLigfietsen.htm
> Er ontbreken wel een paar namen zoals Ymte

Dat zijn de uitslagen van 2007.

Theo van Goor

to Ligfiets
On 3 aug, 17:37, Wim <ganseij.ligfi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Er ontbreken wel een paar namen zoals Ymte

Leukert, dat zijn de uitslagen van vorig jaar.....

Theo

Bob Vroegh

to ligf...@googlegroups.com
On Sun, Aug 03, 2008 at 06:54:30AM -0700, Niels wrote:
> leuk je verslag; doe je dit over 2 weken ook?
> Overigens dacht ik dat Bob ook alleen met staartpunt reed (volgens mij
> was Bob double faired) en die reed iets van 27,53. Veel respect !

Dat klopt inderdaad Niels, ik reed op een RazzFazz met staartpunt.

Ik heb genoten van de wedstrijd en alle gezelligheid er om heen. En
zeker ook het zwemmen!

Groeten,

Bob Vroegh

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com

Op 03-08-08 heeft Bob Vroegh <b...@welmers.net> het volgende geschreven:

> Overigens dacht ik dat Bob ook alleen met staartpunt reed (volgens mij
> was Bob double faired) en die reed iets van 27,53. Veel respect !

Dat klopt inderdaad Niels, ik reed op een RazzFazz met staartpunt.

Pffff,  weet ik eindelijk met m'n Quest de razendsnelle Niels te verslaan, duikt plots Bob op die ook met een lowracer NOG sneller is dan ik met een Quest. Goed gereden Bob!

Op de terugweg hebben Gert en ik opgereden met een andere Bob (Reurink) die toevallig net op weg was van Soest naar Groningen. We hebben gezellig gebabbeld onderweg en zo vergat Bob de vermoeidheid die er geleidelijk bij hem inkroop.

De onverkorte film van m'n onboard camera is nu aan het uploaden naar Veoh. Dat duurt nog wel een paar uurtjes vrees ik. YouTube vond 29minuten film te lang en Vimeo had het geluid om zeep geholpen (en dat kettinggeratel en geschakel hoort er toch echt bij vind ik), wat een gedoe om een filmpje online te krijgen in een beetje redelijke kwaliteit.

H@rry.

wije...@zonnet.nl

to Ligfiets
Bedankt voor de mooie verslagen.

Ik kon er helaas niet bij zijn vandaag. Samen met het gezin op
vakantie is ook wel eens nodig op zijn tijd zo tussen het fietsen
door.

Op het gevaar af nu echt door de mand te vallen als wandelende
uitslagen encyclopidie....
"Het baanrecord van 0:28:25 uit 2006 is grof vertrappeld door maar
liefst 6 deelnemers."

Volgens mij werd er in 2004 en 2003 ook erg snel gereden.
http://www.ligfiets.net/agenda/race.php?id=95
http://www.ligfiets.net/agenda/race.php?id=38

De snelste tijd tot 2008 zou dan 26:26 zijn geweest van tsja ook al
weer Ymte......En daarmee is Ymte de enige die zijn eigen oude
baanrecord heeft gebroken....

Het kan natuurlijk zijn dat het parcours is gewijzigd.

Ik hoop er volgend jaar wel bij te zijn.

Groet Gert-Jan

HenkW

to Ligfiets
Inmiddels staan de foto's, die ik gisteren gemaakt heb, on-line, te
vinden via de volgende link http://www.flickr.com/photos/8755894@N08/sets/72157606520986670/

> Het kan natuurlijk zijn dat het parcours is gewijzigd.

Het parcours is dit jaar, dankzij de introductie van de GPS, exact
vastgesteld op 21,73 km
(i.p.v. 22 km voorheen), dus eigenlijk zijn er nog hogere gemiddelden
gereden!

> [...]
Een koeltas vol met sportdrankjes (ik dacht dat het limonade was, dus
toch stiekum doping....) lekkere vette ontbijtkoeken, opwekkende

Volgend jaar moet de (vetarme!!) koek op, dan hopen we op nog meer
mensen!

Ik vond het een leuke middag,
Monique Holterman
Nazca

Wetering, K. van de

to ligf...@googlegroups.com
Theo schreef:

>Tijdrit Nijeveen
>
>Kennelijk is het traditie aan het worden dat ik verslag
>uitbreng van evenementen.
>Nou ja, bij deze dan. eskuzeer taa- en spelvouten.

Bedankt voor je verslag, Theo. Ik ben de hele dag aan het verven geweest maar kennelijk heb ik toch wat gemist.

Groeten,
Kees
*******************************************************************************************************

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 04-08-08 heeft Wetering, K. van de<wete...@nlr.nl> het volgende geschreven:

Ik heb een verslag van minuut tot minuut geschreven bij mijn Veoh
film, maar aangezien die maar een beperkt aantal woorden toestaat (die
ik ruimschoots weet te overschrijden, hehe) zet ik het maar op de
lijst en op Ligfietsnet bij verslagen:

De film: http://www.veoh.com/videos/v15476890Pn6E7s5h?c=ligfiets
Deze is in volle kwaliteit te downloaden, maar dan staat je computer
waarschijnlijk wel een nachtje aan (1,76GB).

Het verslag:
00.17 Ik sta nu vooraan in de startrij, er zoeven twee tijdrijders
voorbij die meedoen aan de "koppeltijdrit". Daarbij mogen ze
afwisselend in elkaars windschaduw rijden.
00.50 Start! De camera is vast bevestigd in de body van de Quest en je
kunt zien dat bij heftig aanzetten de Quest iets in de veren zakt bij
elke trap.
02.18 53km/h Ik hou de benen stil voor de eerste bocht en zet me
schrap voor het geval ik me vergaloppeer. Het gaat ruimschoots goed,
dus ik had nog wat sneller door de bocht gekund.
07.32 Een verhoging op een kruispunt. De Quest klappert eroverheen,
geen probleem.
08.08 Ik haal Gert van der Kraats in, die 2 minuten voor me gestart
is. Ondanks de scherpe bochten is de Quest hier ruim in het voordeel.
11.23 Ik ben even in de bonen: hier zou toch een scherpe bocht zijn?
Ik hou de benen 6 lange seconden stil, voor ik doorheb dat dit een
hele flauwe bocht is. Raahhh!
12.03 Mij ontsnapt een teleurgestelde kreun nog voor de bocht, dit is
de moeilijkste en ik verpruts hem voor mijn gevoel. Hard werken om
weer op snelheid te komen.
13.38 Monique maakt foto's in de bocht. Tikje afgeleid, probeer nog
even een wieltje op te tillen voor een mooie foto, mislukt jammerlijk
en weer te langzaam uit de bocht komend.
14.52 Eerste rondje zit erop in 14.02 Voor me zie ik een semi-lowracer
die ik net niet meer inhaal voor de bocht. Even lijkt het erop dat ik
er rechts voorbij kan, maar deze man wil ook de ideale lijn rijden. Ik
knijp op het laatste moment even de rem in en zie een gaatje vallen
aan zijn linkerkant. Ik gooi het stuur in de betreffende richting en
scheer vlak langs een auto die bijna niet kan wachten tot ie er langs
kan. Ik ben weer helemaal alert, elk nadeel heb z'n voordeel.
25.03 Moeilijk om gemotiveerd te blijven en om na elke bocht weer vol
aan te zetten. Gelukkig zie ik nu weer wat rijders. Mark-Jan Bastian
rijdt vrij dicht achter Wiebe Westerhof. Ik ben bang dat de jury dit
als "rijden in de windschaduw" zou kunnen zien en roep: "tijdrit,
afstand houden" naar Mark-Jan. Even verderop haal ik nog een
gestroomlijnde lowracer in, maar kan niet zien wie dat is.
26.15 de lastigste bocht gaat nu een stuk beter, yippie.
29.00 Ik passeer de finish in 28.10 Dat is goed voor een gemiddelde
van 46,3 km/h en een 5e plek.

H@rry.

F. van Schoot

to ligf...@googlegroups.com
H@rry,
Leuk filmpje ook de beschrijving is zoals ik het ook meemaakte.
De terugreis door de polder was lastiger met al die tegenwind.
Maar ik heb me uitstekend vermaakt daar in Nijeveen.
Groeten Frans Zondag zijn we met drie Questen langs Apenheul door enorme
hoosbui(en) omhoog gepeddeld richting Julianatoren

to Ligfiets
Harry schreef:
> 13.38 Monique maakt foto's in de bocht. Tikje afgeleid, probeer nog
even een wieltje op te tillen voor een mooie foto, mislukt jammerlijk
en weer te langzaam uit de bocht komend.

Sorry Harry, dat je door mij afgeleid was. De foto is toch wel gelukt
dacht ik. Leuk filmpje trouwens!
Er zijn door een fotograaf ook nog foto's gemaakt, op veel
verschillende plaatsen.
Zie http://www.wielercomitenijeveen.nl/

Theo schreef:
> Leukert, dat zijn de uitslagen van vorig jaar.....

Inmiddels heeft de webmaster van het Wielercomité de uitslagen van
2007 vervangen door die van 2008, bovendien staan de parcoursrecords
voor ligfietsen er nu ook bij. http://www.wielercomitenijeveen.nl/
zoeken bij tijdrit, informatie en dan doorscrollen naar beneden.

Groet,

Monique Holterman (Theo, je bril is niet gevonden, helaas!)

Jaap-Andre de Hoop

to ligf...@googlegroups.com
On 5-8-2008 22:33, HenkW wrote:
> [...]
> dacht ik. Leuk filmpje trouwens!
> Er zijn door een fotograaf ook nog foto's gemaakt, op veel

hmmm wie is en wat voor fiets is dat (is geloof ik de enige niet lage
ligfiets):
http://lh6.ggpht.com/wielercomitenijeveen/SJW5Qds7D7I/AAAAAAAAD6s/w6dB5Gu_N7U/s144/Afbeelding%20528.jpg

Groets,

Jaap-Andre

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 06-08-08 heeft Jaap-Andre de Hoop<goo...@data-assist.nl> het
volgende geschreven:

> hmmm wie is en wat voor fiets is dat (is geloof ik de enige niet lage
> ligfiets):
> http://lh6.ggpht.com/wielercomitenijeveen/SJW5Qds7D7I/AAAAAAAAD6s/w6dB5Gu_N7U/s144/Afbeelding%20528.jpg

Dat is Gert van der Kraats op een Nazca Pioneer.

H@rry.

Bastiaan Welmers

to ligf...@googlegroups.com
On Mon, Aug 04, 2008 at 03:42:38PM +0200, Harry Lieben wrote:

> De film: http://www.veoh.com/videos/v15476890Pn6E7s5h?c=ligfiets
> Deze is in volle kwaliteit te downloaden, maar dan staat je computer
> waarschijnlijk wel een nachtje aan (1,76GB).

Hoi Harry,

Erg mooie video.

Is er ook een directe link naar het filmbestand? Veoh wil dat ik eoa
windows programma installeer voordat ik dat kan doen, dat gaat lastig
als je geen windows gebruikt...

Groeten, Bastiaan

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 06-08-08 heeft Bastiaan Welmers<haa...@welmers.net> het volgende geschreven:

> Is er ook een directe link naar het filmbestand? Veoh wil dat ik eoa

> windows programma installeer voordat ik dat kan doen, dat gaat lastig
> als je geen windows gebruikt...

Ah, dat wist ik niet, weer een reden om voortaan Veoh te mijden. Ik
heb geen server, maar misschien weet jij een manier om het direct
tussen onze computers over te zetten? Ik gebruik Mac OSX

H@rry.

Bastiaan Welmers

to ligf...@googlegroups.com

Hoi,

Ik heb een python script gevonden waarmee het te downloaden is:
http://code.google.com/p/veohproxy/
Hij is nu vrolijk bezig met downloaden op mijn server, 15%, met
ong 110kb/s

Voor mensen met interresse kan ik URL van het mpg bestand op mijn
server wel doorgeven als de film binnen is.

Groeten, Bastiaan

Martin de Jong

to ligf...@googlegroups.com
Hoi Bastiaan,

Gebruik je OSX? Bij mij gaat het daarmee prima onder Safari; ik
gebruik de Flip4MAc plugin. Daarmee kun je windows media bestanden
onder Quicktime afspelen. Misschien dat dat je probleem oplost?

Groeten,
Martin de Jong

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On 6 aug 2008, at 18:03, Martin de Jong wrote:

> Gebruik je OSX? Bij mij gaat het daarmee prima onder Safari; ik
> gebruik de Flip4MAc plugin. Daarmee kun je windows media bestanden
> onder Quicktime afspelen. Misschien dat dat je probleem oplost?

Dat is het probleem niet: afspelen in de browser gaat goed, dat is
flash.

Als je echter de hoge kwaliteit video wilt downloaden, can geeft veoh
je de mogelijkheid om dat met hun eigen programma uit te vreten.
Alleen Windows uiteraard.

Maarten - die best wil weten of de laatste lastige bocht nu echt de
tweede keer sneller ging dan de eerste keer.

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 06-08-08 heeft Maarten Sneep<maarte...@xs4all.nl> het volgende
geschreven:

> Maarten - die best wil weten of de laatste lastige bocht nu echt de
> tweede keer sneller ging dan de eerste keer.

Jazeker, je kunt zien dat ik de tweede keer meer breedte nodig heb van de weg.

H@rry, zou wel een km-tellertje in beeld willen, Lieben.

grollie

to Ligfiets

On 6 aug, 19:26, "Harry Lieben" <harrylie...@gmail.com> wrote:

> H@rry, zou wel een km-tellertje in beeld willen, Lieben.

Mooi gereden Harry,

Zou inderdaad mooi zijn , maar met jouw snelheden zou ik eerder
zeggen: ga voor een extra achteruitkijkcamera (geen
achteruitrijdcamera!)! Zo zou je o.a. gezien hebben dat ik die laatste
lage racer was in zijn laatste zware meters. Pijnlijk grimas moet dat
zijn geweest, maar pijn is fijn. (they say...). Voor een idee van de
prachtige platen die je zo kunt schieten zou je bij Vriezekolk's
albums kunnen kijken.

Gerold -succes alvast!- Ormel

F. van Schoot

to ligf...@googlegroups.com
> [...]

zijn geweest, maar pijn is fijn. (they say...). Voor een idee van de
prachtige platen die je zo kunt schieten zou je bij Vriezekolk's

Gerold
Het was genieten en een leuke ervaring daar in Nijeveen. Het filmpje van
H@rry is werkelijk prachtig en genieten.
Maar troost je ook mijn laatste kilometers waren zwaar.
De jacht op PdB die ik mijn hele laatste ronde ca 20-25 sec voor me had kon
ik niet afmaken.
Groeten Frans

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 06-08-08 heeft grollie<gerol...@gmail.com> het volgende geschreven:

> [...]
> zijn geweest, maar pijn is fijn. (they say...). Voor een idee van de
> prachtige platen die je zo kunt schieten zou je bij Vriezekolk's

He Gerold, al puzzelend met startnummers kwam ik ook al tot de
conclusie dat jij dat moest zijn geweest. Na de pijn is het extra
fijn, volgens mij.

Een achteruitkijkcamera zit in de pijplijn, ik heb ook al wat filmpjes
gemaakt op die manier (deze bijvoorbeeld:
http://nl.youtube.com/watch?v=5Uy2Ts2RQ3c )
Beide is nog mooier, maar is volgens mij vooral zinvol als je beeld in
beeld kunt monteren. Dat gaat me op dit moment nog boven de
montagepet, maar ik studeer er wel op. Ik kan nu zelfs de beelden van
de onboardcamera niet eens bewerken, omdat iMovie geen raad weet met
MPEG-2. Vandaar dat ik alles in een lang shot zo op Veoh heb gedumpt.

H@rry.

Theo Mol

to ligf...@googlegroups.com
Harry Lieben schreef:
> De film: http://www.veoh.com/videos/v15476890Pn6E7s5h?c=ligfiets

Fijn kijkwerk, maar helaas word ik na een minuut of vier nogal duizelig.
Dat had ik met je woon-werk-film helemaal niet.
Leuk dat de bomen krom buigen vlak voordat ze uit het beeld verdwijnen.

--
Groet van Theo, met rollende ogen, Mol.

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 06-08-08 heeft Theo Mol<th...@nixin.nl> het volgende geschreven:

> Fijn kijkwerk, maar helaas word ik na een minuut of vier nogal duizelig.
> Dat had ik met je woon-werk-film helemaal niet.
> Leuk dat de bomen krom buigen vlak voordat ze uit het beeld verdwijnen.

:-) (-:

De woonwerkfilm was vanaf een houdertje bij de spiegel opgenomen en
Nijeveen vanuit een lampgat. Enerzijds omdat ik dan geen aerodynamisch
nadeel heb en anderzijds ziet het er vanuit de lage positie extra snel
uit. Nog een reden was omdat het best lastig is om de camera precies
waterpas te krijgen. De recorder heeft nl. geen scherm dus ik moet
vaak meerdere keren de CF kaart uit de rekorder halen en aansluiten op
de computer om te zien of het beeld recht is. Zelfs een klein beetje
schuin beeld is al irritant, vind ik. Bij de spiegel kan ik de camera
dan wel snel weghalen, maar als ik 'm er weer opzet is de kans groot
dat ik daarna een schuine horizon heb. Ik kan de dure camera nu met
een gerust hart laten zitten omdat ie niet opvalt in het lampgat: het
is net een klein lampje.

Hebben meer mensen last van duizeligheid? Is natuurlijk niet de bedoeling.

H@rry, deze draad verdient het predikaat spaghetti, Lieben.

Martin de Jong

to ligf...@googlegroups.com

Op 6 aug 2008, om 18:12 heeft Maarten Sneep het volgende geschreven:

> Als je echter de hoge kwaliteit video wilt downloaden

Dat had ik er even niet uitgehaald. Verkeerde in de veronderstelling
dat het om het bekijken ging.

Martin, die de komende drie weken aan de verkeerde kant van de weg
moet rijden, de Jong

Quesjer

to Ligfiets

> [...]
> Maar troost je ook mijn laatste kilometers waren zwaar.
> De jacht op PdB die ik mijn hele laatste ronde ca 20-25 sec voor me had kon

Hoi Frans,
Ik heb je niet gezien, maar gewoon zo hard gereden als ik dacht vol te
kunnen houden. En tot mijn verrassing was ik zelfs niet eens de
langzaamste questrijder..... (goed, wel de op-een-na-langzaamste)
Natuurlijk heb ik dat te danken aan de spacecake van
Marjolein........ Dus alsnog dank voor deze doping.

Groet van Quesjer -normaal hooguit een sprintje boven de 40 km/h-

Oscar

to ligf...@googlegroups.com
In article <4d5911d40808061026m60c...@mail.gmail.com> you write:
>H@rry, zou wel een km-tellertje in beeld willen, Lieben.

Heb je een GPS-log? Dat is vast niet moeilijk om te zetten naar een
subtitle-bestand. Beetje perl doet wonderen... (Hoi Pinker!)

Oscar - reed toch echt op een open Fuego - Roozen

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 07-08-08 heeft Oscar<ligf...@okkie.nu> het volgende geschreven:

Spelen met "open vuur", gevaarlijk hoor.

Maar nee, ik had de gps niet mee. Zou het echt mogelijk zijn, want ik
vind dat het wat toe zou voegen aan de beelden. Dan kan ik de volgende
keer dat iemand de onmogelijke vraag stelt "hoe hard gaat zo'n ding
nou" gewoon zeggen: "kijk maar op YouTube".

H@rry.

Oscar

to ligf...@googlegroups.com
In article <4d5911d40808070758sf2...@mail.gmail.com> you write:

> [...]
>keer dat iemand de onmogelijke vraag stelt "hoe hard gaat zo'n ding
>nou" gewoon zeggen: "kijk maar op YouTube".

Een GPS kan iedere seconde je snelheid loggen. Een filmje maakt iedere
seconde een aantal beelden. Het enige op te lossen probleem is dan, hoe
krijg je die GPS-log in beeld. Door even buiten de doos te hangen kom
ik dan op het idee om de GPS-log om te zetten in een subtitle bestand.
Nu is alleen nog de vraag, is er standaard software om die subtitles in
te branden in het beeldmateriaal? Zo ja, dan is dat ook simpel.

Een eventuele mogelijkheid zou nog zijn om de NMEA-output van de GPS om te
zetten in een datariedel van 4800 baud en dat op te nemen op een van je
geluidskanalen. Dan heb je alles bij elkaar in je camera. Maar dan moet je
dat later wel kunnen decoderen en zit je weer bij probleem 1. Plus dat je
een electronicafreak nodig hebt die RS232-signalen van je GPSmap60 om kan
zetten in een mooi krassend fluitsignaal. Iemand?

>Spelen met "open vuur", gevaarlijk hoor.

Hihi, voor je het weet wordt je voor een Baron met staartpunt aangezien.

Tenminste dat is wat er bij mij in de uitslagen staat. En op cyclevision
reed iedereen met een staartpunt, ook degenen waarvan ik zeker weet dat
ze een open fiets reden. Wie kan ik daarvoor mailen? Tony?

Oscar - rode lantaarn - Roozen

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On 7 aug 2008, at 16:58, Harry Lieben wrote:

> [...]
> keer dat iemand de onmogelijke vraag stelt "hoe hard gaat zo'n ding
> nou" gewoon zeggen: "kijk maar op YouTube".

Ik denk dat het kan: de GPS heeft locatie en tijd, de video heeft ook
een tijd. Uit het verschil tussen opeenvolgende locaties kan je de
snelheid halen, over een (kort) interval. Dit is dan de ondertiteling
voor dat stukje. Als je al een GPS hebt: met gpsbabel kan je het
geheel omzetten naar GPX, en vanaf daar is het masseren naar het
juiste formaat voor het maken van de ondertiteling. Ook is het
mogelijk om met GPSVisualizer de snelheden uit te laten rekenen, al
zijn de vergelijkingen niet heel ingewikkeld: http://www.movable-type.co.uk/scripts/latlong-vincenty.html

Ik heb even kort wat uitgeprobeerd: als je een lijst met snelheden
(als gewone tekst, elke regel een snelheid) hebt, en je plakt dat in
een nieuw Quicktime bestand (in QuickTime player), dan maakt 'ie een
nieuwe film die bestaat uit titels met die tekst. Nu nog
synchroniseren, en in iMovie (vorige versie heeft meer mogelijkheden)
of Final Cut Express over elkaar leggen. Misschien dat het helemaal in
QuickTime player kan, dat weet ik niet.

Rijden met GPS heeft andere voordelen: je kan het parkoers er ook in
zetten, en dan had je die fauwe bocht zien aankomen.

Groet,

Maarten

Oscar

to ligf...@googlegroups.com
In article <002401c8f8ab$c61e4df0$3c01a8c0@serverpc> you write:
>Hierbij een GPS bestand van het parcours in Nijeveen.

Heb je ook het bijbehorende filmpje? ;-)

Ik heb dit bestand eens bekeken. Misschien is dit soort logging niet het
meest geschikte voor het titelen van het filmpje. Deze log bevat punten
die belangrijk zijn voor het natekenen van de track. Er wordt bij ieder
punt wel een snelheid gelogged, maar ik weet niet of dat betrouwbaar is.

Een erg vreemd punt is de tweede haaktse bocht naar links. Daar rij je met 38
op af, neemt hem met 9 en 3 seconden later rij je 54 om 11 seconden later terug
te valen naar 35:

N52 45.028 E6 10.295 02/08/2008 14:50:49 0:00:09 38 kph
N52 45.031 E6 10.307 02/08/2008 14:50:55 0:00:06 9 kph
N52 45.053 E6 10.290 02/08/2008 14:50:58 0:00:03 54 kph
N52 45.105 E6 10.249 02/08/2008 14:51:09 0:00:11 35 kph
N52 45.214 E6 10.184 02/08/2008 14:51:28 0:00:19 40 kph

Bij logging op iedere seconde vallen dit soort springers minder op. Je kan
eventueel een demping op toe passen door een voortschrijdend gemiddelde
van de laatste paar seconden te berekenen.

Oscar - in een vorig leven titeltechnicus - Roozen

Oscar

to ligf...@googlegroups.com
In article <DA469E6A-EA73-438C...@xs4all.nl> you write:
>Ik denk dat het kan: de GPS heeft locatie en tijd, de video heeft ook
>een tijd. Uit het verschil tussen opeenvolgende locaties kan je de
>snelheid halen, over een (kort) interval.

Als je mazzel hebt, kan de GPS de snelheid zelf loggen. In principe
vertrouw ik dat meer dan een eigen ad-hoc berekening. Ik heb het idee,
maar verbeter me als nodig, dat de GPS intern van alles doet aan
foutcorrectie en demping voordat ie dat getalletje naar de buitenwereld
stuurt. Maar in principe heb je gelijk. Je hebt plaats en tijd, dus
ook snelheid en richting.

> Dit is dan de ondertiteling
>voor dat stukje. Als je al een GPS hebt: met gpsbabel kan je het
>geheel omzetten naar GPX, en vanaf daar is het masseren naar het
>juiste formaat voor het maken van de ondertiteling.

Mijn GPS-logger (Een Nokia N70 + Adapt AD-750 + AFTrack 1.20) kan
een track naar GPX exporteren. Maar ik zie het voordeel van GPX
niet. Heel veel informatie is daar al uit verdwenen. Liever zou ik
gewoon direct van de NMEA-data naar het eindresultaat gaan.

> [...]
>synchroniseren, en in iMovie (vorige versie heeft meer mogelijkheden)
>of Final Cut Express over elkaar leggen. Misschien dat het helemaal in

Dat is op dit moment mijn grootste struikelblok: Ik ben helemaal uit
de video-editing. In een vorig leven was ik titeltechnicus voor de
nationale TV en deed ik de hele dag niks anders dan teksten over
videobeelden leggen. Maar daar hadden we speciale aparatuur voor. Een
soort Photoshop-in-een-doos waar je beeld aan de ene kant in stopt
en aan de andere kant met graphics eroverheen weer uit rolt.

Hebben die populaire videobewerkingspaketten de mogelijkheid om
transparante plaatjes over videobeelden heen te leggen? Of misschien zelfs
twee beelden met een chroma-key over elkaar leggen? Want dan zou je het op
deze manier kunnen doen: NMEA-log -> PNG-plaatjes -> Filmpje op groene
achtergrond -> Chroma-keyen over bestaande AVI.

>Rijden met GPS heeft andere voordelen: je kan het parkoers er ook in
>zetten, en dan had je die fauwe bocht zien aankomen.

Of was je niet rechtdoor gegaan omdat de baanmedewerker je geen aanwijzing
gaf dat je linksaf moet, zoals een van de deelnemers overkwam.

Nog een wild idee: Een schetsje van de hele track in de linker- bovenhoek
van het filmpje met daarop een rode stip van je huidige positie. Wordt dan
wel erg playstation, maar dat is misschien juist leuk..

Oscar - ideen genoeg, maar tijd? - Roozen

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On 8 aug 2008, at 14:15, Oscar wrote:

> [...]
> maar verbeter me als nodig, dat de GPS intern van alles doet aan
> foutcorrectie en demping voordat ie dat getalletje naar de

In mijn GPS track log staat geen snelheid, die zal ik dus zelf moeten
bepalen. Ad-hoc valt erg mee, er zijn eenvoudige vergelijkingen voor
afstanden op de WGS-84 ellipsoid, en daarmee is de afstand tussen twee
geo-locaties tot op de mm te bepalen. Aangezien de afwijking van GPS
vooral wordt bepaald door lokale atmosferische omstandigheden, is een
verplaatsing goed te bepalen. Naar mijn mening haalt een GPS weinig
trucs uit om de snelheid verder te bepalen. Zo wordt de nauwkeurigheid
van de plaatsbepaling voor zover ik weet niet gebruikt, juist omdat
dit waarschijnlijk een systematische (lokaal bepaalde) afwijking
betreft.

> [...]
> niet. Heel veel informatie is daar al uit verdwenen. Liever zou ik
> gewoon direct van de NMEA-data naar het eindresultaat gaan.

Het voordeel van gpx is dat je het geheel na afloop kunt verwerken,
met NMEA moet je iets verzinnen om het signaal apart op te slaan
(tenzij je dat ook als log op kan slaan). Overigens is gpx flexibel
genoeg om meer op te slaan (inclusief snelheid, tijd, …), dus als je
NMEA opslaat, kan je ook GPX als tussenvorm gebruiken.

> [...]
> soort Photoshop-in-een-doos waar je beeld aan de ene kant in stopt
> en aan de andere kant met graphics eroverheen weer uit rolt.

Standaard in de meeste software. Probleem is dat het gesynchroniseerd
moet worden. Wild idee, en dat werkt waarschijnlijk ook nog: neem
filmpje, explodeer naar losse frames. In die losse beeldjes is
vervolgens eenvoudig de huidige snelheid te monteren, helemaal als de
tijdcode klopt. Daarna weer aan elkaar plakken. Ik hoop wel dat je
voldoende ruimte op je hard schijf hebt, maar als je met video speelt
zal dat wel. Dit kan allemaal met de standaard QuickTime Player
(eventueel via AppleScript).

Maarten

Henk de Leeuw

to ligf...@googlegroups.com
On Fri, Aug 8, 2008 at 8:21 PM, Maarten Sneep <maarte...@xs4all.nl> wrote:

Standaard in de meeste software. Probleem is dat het gesynchroniseerd
moet worden.
Mplayer kan een tekstbestand met ondertitels over een filmpje heen leggen.
Tekstbestand bevat tekst, positie en tijd waarop het gedisplayed moet worden.
Zie hier: http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML/en/subosd.html
Even verder googelen over hoe de subtitle formaten precies in elkaar zitten en je bent er.

Suc6, Henk.

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 08-08-08 heeft Henk de Leeuw<cruisi...@gmail.com> het volgende geschreven:

Voor mij is het allemaal hocuspocus Maarten en Oscar. Editen van een
film is best leuk, maar als ik dit zo hoor kom ik voorlopig niet meer
aan fietsen toe. Of zie ik het nu te zwart?

H@rry.

Harry Lieben

to ligf...@googlegroups.com
Op 08-08-08 heeft Oscar<ligf...@okkie.nu> het volgende geschreven:

> Of was je niet rechtdoor gegaan omdat de baanmedewerker je geen aanwijzing
> gaf dat je linksaf moet, zoals een van de deelnemers overkwam.

Sommige gaven wel de richting aan, andere niet. De gele
richtingbordjes staan bij mijn snelheden veel te dicht bij de bocht in
ieder geval. Maar het probleem was eigenlijk dat ik het trajekt twee
keer eerder heb gereden en mijn geheugen projekteerde een krappe
bocht, waar er slechts een hele flauwe was.

> Nog een wild idee: Een schetsje van de hele track in de linker- bovenhoek
> van het filmpje met daarop een rode stip van je huidige positie. Wordt dan
> wel erg playstation, maar dat is misschien juist leuk..

Ik vind het een leuk idee. YouTube is behoorlijk vooruitgegaan de
laatste tijd met nu vaak een optie voor onlangs geuploade filmpjes om
ze in een hogere resolutie te bekijken. Als je dan full-screen kijkt
dan kan zo'n track met rode stip er denk ik nog wel bij.

Even wild maar gemakkelijk te realiseren omdat het binnenkort een
optie is voor mijn rekorder: G-krachten direct in beeld :-)

H@rry.

Maarten Sneep

to ligf...@googlegroups.com
On 8 aug 2008, at 23:46, Harry Lieben wrote:

> Voor mij is het allemaal hocuspocus Maarten en Oscar. Editen van een
> film is best leuk, maar als ik dit zo hoor kom ik voorlopig niet meer
> aan fietsen toe. Of zie ik het nu te zwart?

We hadden onlangs een discussie over het in beeld brengen van de
snelheid naar aanleiding van opnames van Harry Lieben bij de tijdrit
van Nijeveen. Daar zijn we off-line wat verder mee gegaan, en ik heb
het inmiddels voor elkaar. Harry heeft een proeffilmpje gemaakt, en ik
kan de snelheid daarbij uitrekenen. Helaas zijn de instellingen van de
GPS van Harry sub-optimaal, en ik kan hem nu niet bereiken. Wellicht
dat dit bericht nog op tijd komt.

De tijd tussen twee locaties in het track-log is te groot, meer dan
een minuut. Daar kunnen zoveel bochten tussen zitten, dat de
uitgerekende snelheid nergens meer op slaat. Op mijn GPS is dat aan te
passen op de "Tracks" pagina (met het overzicht welke tracks je op je
GPS geladen hebt). Daar kan je instellen hoe het track-log wordt
bijgehouden. Kies "instellen", en dan "tijd" bij "opslagmethode". Je
kan dan in het tweede veld een interval kiezen. Afhankelijk van het
parkoers zou ik hier een waarde van maximaal 5 seconden kiezen.

Goed, ik wens jullie allemaal veel plezier op het WK, en hoop dat dit
bericht nog op tijd binnen komt.

Maarten

Maarten Sneep

> [...]

> film is best leuk, maar als ik dit zo hoor kom ik voorlopig niet meer
> aan fietsen toe. Of zie ik het nu te zwart?

Om toch nog de snelheid in beeld te krijgen heb ik een klein
hulpprogrammaatje geschreven, en beschreven waar je op moet letten om
de snelheid goed van de GPS te halen en in beeld te brengen. Omdat
Harry een Mac gebruikt, heb ik het geheel ingepakt in een
gebruiksvriendelijk Mac schilletje, maar de beschrijving van de
procedure zou onder Windows ook moeten werken. Linux gebruikers kunnen
het Python script aanpassen aan de eisen die hun video
bewerkingsprogramma heeft voor titels.

http://www.xs4all.nl/~msneep/software/

Groet,

Maarten